сроп

  • pptx
  • 16.04.2020
Публикация на сайте для учителей

Публикация педагогических разработок

Бесплатное участие. Свидетельство автора сразу.
Мгновенные 10 документов в портфолио.

Иконка файла материала Preparation_of_the_round_table.pptx

Characteristics of the main approaches of modern education

Kibik K. & Chapaxin I.

Systems approach

Humanistic and
personality-oriented approaches

creative approach

anthropological approach

Culturological approach

Sociological approach

Ethno-pedagogical approach

technological approach

Innovative approach

information approach

The civilizational approach

Holistic approach

Modern methodological approaches to education

The system approach

The system approach is one of the leading approaches in teaching, it is due to the recognition that training, as the entire teaching process operates at space numerous systems interconnected elements.
Системный подход является одним из ведущих подходов в педагогике, он обусловлен признанием того, что воспитание, как и весь педагогический процесс, функционирует в пространстве многочисленных систем, взаимосвязанных элементов.

The personal-oriented approach


The main thing in the personality-oriented approach, as IS. Yakimanskaya, "not to create pre-determined properties, but to help the individual to know himself, to self-determine and fulfill himself", to support "man in man" and develop in him the mechanisms of self-education, adaptation, self-regulation.

Главное в личностно-ориентированном подходе, как утверждает И.С. Якиманская, «не формировать заранее заданные свойства, а помочь личности познать себя, самоопределиться и самореализоваться», поддержать «человека в человеке» и развить в нем механизмы самовоспитания, адаптации, саморегуляции.

activity approach


The personality-oriented approach is closely connected with the activity approach, the basis of which is the recognition that the formation and development of a person occurs in activity and assumes its active activity position: a person must consider his vital activity as an object and means of his transformation.

Личностно-ориентированный подход тесно связан с деятельностным подходом, основой которого является признание того, что становление и развитие человека происходит в деятельности и предполагает его активную деятельностную позицию: человек должен рассматривать свою жизнедеятельность как предмет и средство своего преобразования.

Axiological (value) approach.

the main feature of the axiological approach in pedagogy is the humanistic value orientation of a person, the formation in the younger generation of the ability to choose and accept those universal (humanistic) values that will help his personal and professional self-realization.

главной особенностью аксиологического подхода в педагогике является гуманистическая ценностная ориентация человека, формирование у подрастающего поколения способности выбрать и принять те общечеловеческие (гуманистические) ценности, которые помогут его личностной и профессиональной самореализации.

anthropological approach

human

personality

culture

creation

1

2

3

4

1

creative approach

creation

personality

ideas

continuity

1

2

3

4

2

Axiological (value) approach

humanistic value orientation of a person

the formation of universal (humanistic) values

recognition of a person's personality
as a basic component
of the educational process

personal and professional self-realization

1

2

3

4

3

Culturological approach

culture

values

human behavior in society

Innovations

1

2

3

4

4

Synergetic approach

humane communication of people

activity approach to the organization of teaching and educational process

creating conditions for self-expression

human life in historical development

1

2

3

4

5