Systems approach
Humanistic and
personality-oriented approaches
creative approach
anthropological approach
Culturological approach
Sociological approach
Ethno-pedagogical approach
technological approach
Innovative approach
information approach
The civilizational approach
Holistic approach
Modern methodological approaches to education
The system approach
The system approach is one of the leading approaches in teaching, it is due to the recognition that training, as the entire teaching process operates at space numerous systems interconnected elements.
The personal-oriented approach
The main thing in the personality-oriented approach, as IS. Yakimanskaya, "not to create pre-determined properties, but to help the individual to know himself, to self-determine and fulfill himself", to support "man in man" and develop in him the mechanisms of self-education, adaptation, self-regulation.
Главное в личностно-ориентированном подходе, как утверждает И.С. Якиманская, «не формировать заранее заданные свойства, а помочь личности познать себя, самоопределиться и самореализоваться», поддержать «человека в человеке» и развить в нем механизмы самовоспитания, адаптации, саморегуляции.
activity approach
The personality-oriented approach is closely connected with the activity approach, the basis of which is the recognition that the formation and development of a person occurs in activity and assumes its active activity position: a person must consider his vital activity as an object and means of his transformation.
Личностно-ориентированный подход тесно связан с деятельностным подходом, основой которого является признание того, что становление и развитие человека происходит в деятельности и предполагает его активную деятельностную позицию: человек должен рассматривать свою жизнедеятельность как предмет и средство своего преобразования.
Axiological (value) approach.
the main feature of the axiological approach in pedagogy is the humanistic value orientation of a person, the formation in the younger generation of the ability to choose and accept those universal (humanistic) values that will help his personal and professional self-realization.
главной особенностью аксиологического подхода в педагогике является гуманистическая ценностная ориентация человека, формирование у подрастающего поколения способности выбрать и принять те общечеловеческие (гуманистические) ценности, которые помогут его личностной и профессиональной самореализации.
Axiological (value) approach
humanistic value orientation of a person
the formation of universal (humanistic) values
recognition of a person's personality
as a basic component
of the educational process
personal and professional self-realization
1
2
3
4
3
Материалы на данной страницы взяты из открытых источников либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.