Данная разработка окажется очень полезной как учителям, так и ученикам старших классов. Здесь Вы найдете разнообразные упражнения, которые помогут закрепить лексику по теме. Кроме того, подобранный тематический материал можно использовать как на уроке, так и предложить ученикам выполнить упражнения дома самостоятельно.
Education.docx
Education. Lesson 4
3 lessons – Education. 3 lessons – Work and career
Vocabulary Practice
What's the Russian for?
1.
|
compulsory;
universal;
2. full-time students
3. to offer post-graduate
4. an application
5. the General Certificate of
6. a hall of residence
7. to study by correspondence
What's the English for?
1. сдавать экзамены
education
2. повышенная стипендия
3. работать по специальности
training
4. записаться в библиотеку
5. читать книги в оригинале/переводе
Secondary Education
6. общеобразовательная школа
7. пропускать занятия без уважительной
причины
8. состав преподавателей
9. студенты младших/старших курсов
10. зубрить накануне экзамена
establishments
11. экзаменовать
12. отстать (от группы)
13. public schools
13. сделать доклад на научной конференции
14. пробиваться, прокладывать себе дорогу 14. an explanatory note
15. делать успехи
company
16. художественная самодеятельность
training
17. степень бакалавра
18. магистр гуманитарных наук
19. способный ученик
20. лекция по страноведению
17. optional courses
18. to study part-time
19. to drop out of school
11. to idle away the time
12. an undergraduate
8. job-related courses
9. to provide accommodation
10.
educational
15. to be sponsored by a
16. intensive language
20. the National Curriculum
1 21.
audio-visual
В этом году моя сестра/брат поступил(а)
21. семинар по зарубежной литературе
equipment
2. How many English equivalents for the following do you know?
изучать иностранные языки; провалить экзамен; первокурсник;
факультет; прекратить занятия в университете; учить (обучать);
словарь; занимательный; извинять (прощать); хорошо сдать экзамен
3. Translate into English.
1.
в …
(политехнический/медицинский институт, государственный
университет, …)
2. Звонок уже был? Что у нас сейчас? – Лекция по … (зарубежной
литературе/физике/математике, …)
3. Зимой мы сдаем четыре экзамена. Меня очень волнует экзамен по …
(истории английского языка/электродинамике, …) Я не очень сильна в
этом предмете.
4. … хорошо даются иностранные языки. Он(а) всегда посещает
занятия и много работает самостоятельно.
5. … был(а) болен и отстал от группы. Давай поможем ему с …
6. Завтра мы сдаем последний экзамен. Я думаю, никто не провалится,
хотя предмет очень трудный.
7. Я рад(а), что ты получил(а) повышенную стипендию. Ты ее
заслуживаешь.
8. В ознаменование начала нового учебного года студенты второго
курса организовали вечер на английском языке. Лучшим номером
программы были сцены из пьесы Бернарда Шоу «Пигмалион». …
прекрасно сыграл роль профессора Хиггинса.
9. У нас обычно четыре занятия в день: как правило, две лекции и два
семинара по какому-нибудь предмету или два практических занятия.
10. Часто выпускникам школ бывает трудно решить, какую профессию
выбрать. В этом случае учителя и родители могут помочь им сделать
выбор.
Скажите по-английски.
1. Где вы учитесь? На каком курсе? 2. Кем вы станете, когда окончите это
учебное заведение? 3. Я учусь на филологическом факультете
Саратовского университета. 4. На втором курсе у пас много интересных
предметов: история, политология, этнография, русский и иностранный
языки, латынь, литература и другие. 5. Как учится ваш брат, студент
российского педагогического университета? - Он учится хорошо, активно
участвует в общественной жизни, он член партии зеленых, спортсмен. 6.
Все студенты обеспечиваются общежитием, большинство из них получают
стипендии. 7. В нашем университете восемь факультетов: исторический,
2 юридический,
математический, химический, экономический.
старейший в России.
иностранных языков,
8.
филологический,
физический,
Наш университет –
AT THE UNIVERSITY
Basic Situation: You meet (receive) students from Britain (the USA, Canada) at
your university; you describe to them the structure of the university, the system
of higher education in Russia; you talk about the life of a student.
Topical Words:
higher education establishments: university, college, institute, academy;
academic year: term, semester, mid-seasonal and sessional exams; grant,
scholarship; teaching (administrative) block, library, laboratory, students' union
building, sports ground, premises; professor, lecturer; to study, to pass exams,
to leave university, to bear costs
Составьте рассказ о своем вузе, следуя предложенной схеме.
My name is ... . I'm a ... year student at the ... faculty of the ... university
(institute, college). I study these subjects: ..., ..., ..., ... . After I graduate from the
university, I'll be ... (a teacher, an engineer, a lawyer, etc.).
My university was founded in ... . It's one of the ... (oldest, newest, largest)
higher education establishments in Russia (Ukraine, Kazakhstan, etc.).
The university campus consists of a number of big buildings, including the
teaching blocks, administrative block, libraries, sport centre, (students') union
building and hostels.
There are ... faculties at the university, including the faculty of .... ..., ...
and ... . The overall number of students studying at the university in the
daytime, evening and extra-mural departments is (amounts to) about ...
thousand. Most of them live in the hostel, the others live either with their
families or else they rent rooms.
We students take an active part in social (community) work. Most of us
also go in for sports. In ... (autumn) we help the farmers harvest the crops. We
also ... .
Listen:
You will hear a teacher telling new students about their course. For questions
9-18, listen to what she says and complete the notes.
Classes in Studio every afternoon
Room 51 on 9 …………………………
10
On Fridays can use
………………………… for private study
11
Extra, courses: Monday
……………………
Tuesday
12 …………………………
Wednesday13
…………………
………
3
Application forms from 14
………………………………….
Saturday course on computer-
aided design
Open to 15 …………………………
students only
16
Must
………………………………
17
Short absences,
………………………………….
provide own
phone More than two days, write to 18
…………………………………
Dependent prepositions
1. Put the correct preposition into each gap.
When my grandmother was at school, she had to learn everything (a) …… heart,
and even years later she could recite countless poems (b) …… memory. She was
discouraged (c) …… thinking (d) …… herself, and concentrated simply (e) ……
learning facts. The teachers were very strict (f) …… pupils in those days. My
grandfather confided (g) …… me that he was expelled (h) …… school (i) ……
playing truant just once.
It is always worthwhile for governments to invest (j) …… education. Nobody
should be deprived (k) …… a good education, and everybody should benefit (l)
…… it. Nothing can compensate (m) …… a bad start in life.
Pupils (n) …… public schools still account (o) …… many of the students at Oxford
and Cambridge University. Until quite recently these universities seemed to be
prejudiced (p) …… pupils from state schools. Many people objected very strongly
(q) …… this and at last things are changing.
I had no intention (r) …… staying (s) …… at university after I had finished my
first degree. I finally succumbed (t) …… parental pressure, but only (u) ……
protest, and carried out research (v) …… the life of Baudelaire.
Word Formation
2. For questions 1-10, read the text below. Use the word given in capitals at the
end of each line to form a word that fits in the space in the same line. There is an
example at the beginning (0).
Why do people learn languages?
People have many (0) different reasons for
learning languages. For the (1) … of
students, language plays a key role in the
curriculum and they have no (2) … in the
matter. For others, the (3) … of a second
language offers the (4) … of
(5) … in their professional lives. English
is (6) … important in such cases as it is
the international means of (7) … . For some
COMMUNICAT
DIFFER
MAJOR
CHOOSE
KNOW
POSSIB
ADVANCE
PARTICULAR
people the (8) … to move abroad (either
DECI
4 (9) … or permanently) means they need to learn
the target language. Then, there are always those
who decide to learn a language simply for (10) … .
TEMPORAR
PLEAS
Present Perfect Continuous
3. Answer these questions.
Example: Classmate: Susan lives in Manchester now. She moved to
Manchester
two months ago. How long has she been living in Manchester?
You: She has been living in Manchester for two months.
1. Paul is writing an essay. He started at 8.00 this morning. How long has he
been writing the essay?
2. Robert and Nancy are working at Earlham Comprehensive School, Norwich.
They started working there in 1988. How long have they been working at
school?
3. Viola is taking guitar lessons. She started last August. How long has she been
taking guitar lessons?
4. You are studying English. You started studying 'English in 1992. How long have
you been studying English?
5. Philip fell ill last Wednesday. Since when has he been ill?
6. Ruth is cleaning her apartment. She started in the morning. Since when has
she been cleaning her apartment?
7. It's raining. It started raining half an hour ago. How long has it been raining?
8. Miss Abbs is a stewardess. She started working on this airline in 1989. Since
when has she been "Working on this airline?
9. Felix is listening to the text in the language lab. He started listening to it 5
minutes ago. How long has he been listening to the text?
10. Mabel is still lecturing at Oxford University. She started lecturing there in
1989. Since when has she been lecturing ht Oxford?
Список глаголов, которые не употребляются в Present
Continuous
Глаголы, перечисленные ниже, не употребляются во временах
группы Continuous. Как правило, данные глаголы употребляются во временах
группы Indefinite. Это объясняется тем, что данные глаголы отражают чувства
и состояния, а не действия.
Например:
I am wanting some coffee (неверно)
I want some coffee (верно)
5 6 Чувство/восприятие
Эмоции/желания
to envy – завидовать
to fear – бояться
to dislike – испытывать неприязнь
to hate – ненавидеть
to hope – надеяться
to like – любить, нравиться
to love – любить
to mind – возражать
to prefer – предпочитать
to regret – сожалеть
to want – хотеть
to wish – желать
to feel* – чувствовать
to hear – слышать
to see* – видеть
to smell – чувствовать запах
to taste – пробовать (на вкус)
Мнение
to assume – допускать, предполагать
to believe – верить
to consider – полагать, считать
to doubt – сомневаться
to find (= to consider) – считать
to suppose – предполагать
to think – думать
Измерение
Состояние ума
to forget – забывать
to imagine – воображать
to know – знать
to mean – иметь в виду
to notice – замечать
to recognise – узнавать
to remember – помнить
to understand – понимать
to contain – содержать в себе
to cost – стоить
to hold – содержать в себе,
вмещать
to measure – измерять
to weigh – весить
Другие
to seem – казаться
to have (when it means "to
possess")* – иметь, обладать
to belong – принадлежать
*Исключения
Глаголы восприятия (see, hear, feel, taste, smell) обычно употребляются с can: I can
see... – Я вижу... Эти глаголы могут употребляться и в Continuous, но с другим
7 значением.
This coat feels nice and warm – Эта куртка кажется (ощущается) теплой и
симпатичной. (ощущение качеств куртки)
John's feeling much better now – Сейчас Джон чувствует себя намного лучше.
(его здоровье улучшается)
She has three dogs and a cat – У нее есть три собаки и кошка. (владение чем-
либо)
She's having supper – Она ужинает. (она ест)
I can see Anthony in the garden – Я вижу Энтони в саду. (восприятие)
I'm seeing Anthony later – Я встречусь с Энтони позже. (мы планируем
встретиться)
8
Eucation
Eucation
Eucation
Eucation
Eucation
Eucation
Eucation
Eucation
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.