Олимпиадные задания по английскому языку
Оценка 4.6

Олимпиадные задания по английскому языку

Оценка 4.6
Конкурсы
docx
английский язык
10 кл—11 кл +1
04.04.2018
Олимпиадные задания по английскому языку
Олимпиада включает в себя :задания по 4 разделам : чтение, лексика и грамматика, страноведение и письменная речь; методические рекомендации по выполнению заданий; ключи и бланки ответов. Задания соответствуют базовому , среднему и повышенному уровню сложности. Время выполнения работы- 120 минут.
Комплект методических материалов . Олимпиада. Иностранный язык.docx
Комплект методических материалов.  Дисциплина: Иностранный язык (английский) Курс: I­II Составитель: Корноухова Кристина Анатольевна 1. Общие положения 1.1.   Содержание   заданий   Олимпиады   по   дисциплине   «Иностранный   язык» определяется:    обязательным   минимумом   содержания   и   уровня   подготовки обучающихся   по   дисциплине,   сформулированным   в   ФГОС   СПО   и средней школы;   примерной программой по дисциплине «Иностранный язык»;   нормативными требованиями к уровню подготовленности обучающихся по дисциплине «Иностранный язык»;  Положением   о   Ежегодной   региональной   открытой   личной   олимпиаде среди обучающихся СПО. 1.2.   Олимпиадные   задания   по   дисциплине   «Иностранный   язык»   носят проблемно­поисковый характер и выявляют творческий потенциал участника и   его   языковое   чутьё,   способствуют   развитию   логики.  Участникам предлагается   ответить   на   вопросы   различной   степени   сложности.   Задания разделены на блоки, направленные на различные виды языковой деятельности (знание грамматики, лексики, понимание связного текста, письма).  Задания   следуют   в   произвольном   порядке.   Расположение   заданий определяется   необходимостью   смены   форм   умственной   деятельности   и переключения   внимания,   степенью   сложности.   Задания   разнообразны   по форме   и   содержанию.   По   уровню   сложности   задания   опираются   на фундаментальную школьную программу.  Все задания разделены на 4 блока: чтение (Reading), лексико­грамматический  тест (Use of English), страноведение (Country study) и письмо(Writing),  включающих в себя 12 заданий. Олимпиада содержит разнообразные виды заданий следующих типов: ­перекрёстный выбор (из двух списков подобрать пары); ­альтернативный выбор (правильно/ неправильно); ­завершение высказывания (нахождение недостающего компонента); ­задание на логику; ­множественный выбор: среди 4 вариантов ответов; ­клоуз­процедура (заполнение допущенных в тексте пробелов предлогами); ­трансформация; ­ответы на вопросы закрытого типа; ­поиск ошибок В олимпиаде присутствуют задания базового, среднего и повышенного  уровня сложности. 2. Структура заданий по дисциплине «Иностранный язык». 2.1. Распределение  заданий Олимпиады по содержанию, проверяемым умениям, способам деятельности Наименование раздела (темы) содержания  дисциплины Число заданий Грамматика и лексика  1 Чтение  2 3 Страноведение 4 Письменная речь 4 4 3 1 2.2. Распределение заданий по уровню сложности Уровень сложности заданий Число заданий (количество) Номера заданий Базовый 7 Reading №1­3 Use of English № 1,4 Средний Повышенный Итого:  Country study № 2,3 Reading № 4 Use of English № 3 Country study № 1 Writing № 1 Use of English № 2 4 1 12 2.3. Время выполнения работы – 120 минут Количество этапов: 1 2.4. Дополнительные материалы, предоставляемые участнику нет  Необходимые измерительные инструменты  не требуются 2.5. Система оценивания выполнения заданий № задания Reading  1 2 3 4 Use of English 1 2 3 4 Country study 1 2 3 Writing 1 Уровень сложности задания Максимальный балл Базовый Базовый Базовый Средний Базовый Повышенный Средний Базовый Средний Базовый Базовый Средний ВСЕГО 8 6 6 16 5 10 10 3 14 1 1 20 100 2.6. Рекомендуемая литература, технические средства для подготовки к Олимпиаде. Уровень В1 Совета Европы: 1. Sue Elliott and Amanda Thomas. Compact Preliminary for Schools.  Cambridge University Press, 2013. 2. Louise Hashemi and Barbara Thomas. Objective PET, 2nd edition.  Cambridge University Press, 2013. 3. Emma Heyderman and Peter May. Complete PET. Cambridge University  Press, 2012. 4. Sue Elliott and Liz Gallivan. Preliminary for Schools Trainer. Cambridge  University Press, 2012 Уровень В2 Совета Европы: 1. Barbara Thomas and Laura Matthews. Compact First for Schools.  Cambridge University  Press, 2013. 2. Annette Capel and Wendy Sharp. Objective First, 3rd edition. Cambridge  University Press, 2013. 3. Guy Brook­Hart. Complete First Certificate. Cambridge University Press,  2011. 4. Peter May. First for Schools Trainer. Cambridge University Press, 2013. 1. Английский язык. Всероссийские олимпиады. Вып.2. С.Г.Тер  2. 3. Минасова, Ю.Б.Курасовская, Л.А.Городецкая, Н.Е.Медведева.­М.:  Просвещение, 2009.  Английский язык. Всероссийские олимпиады. Вып.3.  Ю.Б.Курасовская, Л.А.Городецкая, Н.Е.Медведева, В.Н.Симкин.­М.:  Просвещение, 2012.  Всероссийская олимпиада. Английский язык.. Вып.4. Задания  регионального и заключительного этапов с ответами и  комментариями.  Под общей редакцией Ю.Б. Курасовской. ­М.:  Университетская книга, 2013. 2.7. Рекомендуемый порядок выполнения заданий.                      Олимпиадные   задания   разделены   на   4   блока   (чтение,   лексико­ грамматический тест, страноведение и письмо) и располагаются в порядке увеличения сложности. Участник олимпиадных состязаний может выполнять их в любом предпочтительном для него порядке. На выполнение олимпиады отводится 2 часа (120 минут). Читай внимательно каждое задание  в блоке «Reading». Ответы на задание № 1   записываются   в виде букв  T  или  F  напротив соответствующего номера ответа в бланке ответов (Answer sheet № 1 ).   В задании № 2 запиши букву правильного ответа рядом с цифрой в бланке ответа. (Answer sheet № 1 ).   В задании № 3 необходимо записать предлоги рядом с номером предложения в бланке ответа. (Answer sheet № 1 ).   В задании № 4 рядом с каждой цифрой запиши соответствующие заданию слова, а затем перенеси свои ответы в бланк ответов. (Answer sheet № 1 ).   Читай   внимательно   каждое   задание     в   блоке   «Use  of  English».   Ответы   к заданиям № 1 и 4 записывай так: рядом с каждым номером предложения пиши букву выбранного тобой ответа. В задании № 2 рядом с каждым номером предложения   запиши   подходящую   по   смыслу   идиому.   Не   забудь   про грамматику при написании идиом. В случае правильного выбора идиомы, но грамматической ошибки  в ней, ты получишь за ответ 0,5 балла. Свои ответы впиши в бланк ответов. (Answer sheet № 1 ).   В задании № 3 рядом с каждым номером строки запиши то слово, которое является ненужным в этой строке. Перенеси ответы в бланк ответов. (Answer sheet № 1 ).   Читай внимательно каждое задание  в блоке «Country study». В задании № 1 разгадай   кроссворд.   Запиши   свои   ответы   в   бланк.   Не   забудь   вписать получившееся   при   разгадывании   кроссворда   слово   в   бланк   ответов   без пробелов. В задании № 2 и 3 сначала у себя в тексте работы вычеркни нужные слова или буквы, а потом получившиеся слова впиши в бланк ответов без пробелов. (Answer sheet № 2).   Читай   внимательно   каждое   задание     в   блоке   «Writing».   Тебе   надо проанализировать письмо и ответить на вопросы. Ответы перенеси в бланк ответов. (Answer sheet № 1 ). 2.8. Порядок оформления работы  Не забывай вписывать ответы в бланки ответов. Всего  2  бланка.  Один  для блоков «Reading», «Use of English», «Writing». А другой для «Country study». Ответы вписывай печатными буквами как английскими, так и русскими. 2.9. Бланк для ответов: ПРИЛОЖЕНИЕ 4.  2.10. Итог. Победителем признается участник Олимпиады, выполнивший более 75% всех видов конкурсных заданий.  Призером   признается   участник,   выполнивший   50%   ­   75%   всех   видов конкурсных заданий. Олимпиадные задания по дисциплине «Иностранный язык» ПРИЛОЖЕНИЕ 1 Инструкция по выполнению заданий.           Олимпиадные задания разделены на 4 блока (чтение, лексико­грамматический тест, страноведение   и   письмо)   и   располагаются   в   порядке   увеличения   сложности.   Участник олимпиадных   состязаний   может   выполнять   их   в   любом   предпочтительном   для   него порядке. На выполнение олимпиады отводится 2 часа (120 минут). Читай   внимательно   каждое   задание     в   блоке   «Reading».   Ответы   на   задание   №   1 записываются   в виде букв  T  или  F  напротив соответствующего номера ответа в бланке ответов (Answer sheet № 1 ).   В задании № 2 запиши букву правильного ответа рядом с цифрой в бланке ответа. (Answer sheet № 1 ).   В задании № 3 необходимо записать предлоги рядом с номером предложения в бланке ответа. (Answer sheet № 1 ).   В задании № 4 рядом с каждой цифрой запиши соответствующие заданию слова, а затем перенеси свои ответы в бланк ответов. (Answer sheet № 1 ).   Читай внимательно каждое задание  в блоке «Use of English». Ответы к заданиям № 1 и 4 записывай   так:   рядом   с   каждым   номером   предложения   пиши   букву   выбранного   тобой ответа. В задании № 2 рядом с каждым номером предложения запиши подходящую по смыслу идиому. Не забудь про грамматику при написании идиом. В случае правильного выбора идиомы, но грамматической ошибки  в ней, ты получишь за ответ 0,5 балла. Свои ответы впиши в бланк ответов. (Answer  sheet  № 1 ).     В задании № 3 рядом с каждым номером строки запиши то слово, которое является ненужным в этой строке. Перенеси ответы в бланк ответов. (Answer sheet № 1 ).   Читай внимательно каждое задание   в блоке «Country  study». В задании № 1 разгадай кроссворд. Запиши свои ответы в бланк. Не забудь вписать получившееся при разгадывании кроссворда слово в бланк ответов без пробелов. В задании № 2 и 3 сначала у себя в тексте работы вычеркни нужные слова или буквы, а потом получившиеся слова впиши в бланк ответов без пробелов. (Answer sheet № 2). Читай внимательно каждое задание  в блоке «Writing». Тебе надо проанализировать письмо и ответить на вопросы. Ответы перенеси в бланк ответов. (Answer sheet № 1 ).   Порядок оформления работы  Не   забывай   вписывать   ответы   в   бланки   ответов.   Всего  2  бланка.  Один  для  блоков «Reading», «Use of English», «Writing». А другой для «Country study». Ответы вписывай печатными буквами как английскими, так и русскими. Текст заданий. READING 40 min. Read the text about MI 6 then do these exercises to check your understanding. MI 6: The British Secret Intelligence Service Would you like to be a secret agent and work undercover? Do you think the job in reality would be similar to how it's shown in films? You might have heard of MI 6 through the man known as 007. James Bond doesn’t exist, of course, but what about MI 6? What is MI 6? MI6 is very real. It is an organisation that recruits agents who collect ‘human intelligence’, or information, from countries around the world in order to protect the security of the UK. The official name for MI 6 is the Secret Intelligence Service, or SIS. How old is MI 6? MI 6 has recently celebrated its 100th anniversary. The agency started life in a small rented office in London in 1909 but it wasn’t officially recognized by the British government until 1995! Where is MI 6? The agency has its present headquarters in a huge building at Vauxhall Cross on the banks of the river Thames in London. The building is shown in a recent James Bond film The World Is Not Enough. In the film, a bomb, hidden in a suitcase full of money, explodes inside the MI 6 headquarters. MI 6 agents The first chief of MI 6 was Sir Mansfield Cumming. He always signed his name as ‘C’ in green ink. This tradition is continued today by Sir John Sawers, the present chief, who also signs documents with a green ‘C’. John le Carré, famous for his spy novels, is a former MI 6 agent. He changed his name from David John Moore Cornwell because agents weren’t allowed to publish books under their own names. Secret Missions During the Second World War (1939­1945), MI 6 communicated with agents through coded radio messages broadcast on the BBC. MI 6 was also involved in the work of the code breakers who collected important enemy information at Bletchley Park in the south of England. Modern computers didn’t exist at that time and the code breakers had to use huge noisy machines to help them break the codes. MI 6 online MI 6 now has an official website where anyone can learn about its history, read a glossary of Secret Intelligence Service words, have a virtual tour or even apply for a job. Task 1.  Check your understanding:   true   or   false.   Circle   T   (True)   or   F  (False)   for  these sentences (1 – 8). Transfer your answers to your answer sheet. 1. The Secret Intelligence Section is MI 6’s real name. 2. The British government officially recognized MI6 in 1995. 3. The present chief of MI 6 signs documents with a ‘C’ in green ink 4. John le Carré worked for MI 6. 5. MI 6 sent coded messages to agents during the Second World War. 6. The former MI 6 agents are allowed to publish books under their own names. 7. The agents of the MI 6 might be considered the predecessor of the contemporary hackers. 8. Only agents can access the MI 6 website. T T T T T T T T F F F F F F F F READING Task 2. Check your understanding: matching. Match the two halves and write A – F to the numbers 9 ­ 14. 9. You might have heard of MI 6 1 0. 1 1. 1 2. 1 3. 1 4. through the man known… John Le Carre is famous … MI 6 communicated … MI 6 was also involved … Modern computers didn’t exist … E . F. You can apply … for his spy novels. in the work of the code breakers. for a job on the MI 6 website with agents through coded radio messages. as 007. A . B . C . D at that time. Task 3. Check your grammar: gap fill – prepositions. Complete the gaps (15 ­ 20) with a word from the box. for for as at in with 15.  I would love to be involved ___ writing a spy film. 16.  He really wants to apply ___ a job with MI 6. 17.  07 famous _____ saying ‘the name’s Bond, James Bond’. 18.  The government communicated __________ the agents by secret messages. 19.   Her real name is Stefani Joanne Germanotta but she’s known __ Lady Gaga. She isn’t a spy! 20.   Didn’t they have mobile phones _______ the time? Task 4.  Solve the logic puzzle. Read the sentences below and fill in the table. Transfer your answers to your answer sheet. Paul, John, Alice and Sandra have just come back from holiday. One of them was in Italy. From the information below, work out: a) the type of holiday each of them took b) how long each of them was on holiday c) d) how much money each of them spent the countries each of them visited Type of holiday Country Length holiday Cost of Paul 21 22 23 24 John 25 26 27 28 Alice 29 30 31 32 33 34 35 36 Sandra 1. The diving holiday was the most expensive. 2. The two­week holiday cost $ 450. 3. One of the women spent $ 900 on her holiday. 4. Sandra’s holiday cost twice as much as Paul’s. 5. John spent $1,200 on his holiday. READING 6. One of the men went camping in Spain. 7. John is crazy about diving. 8. John’s holiday was just for a week. 9. Neither of the women went to Egypt. 10. The three­week holiday was a package holiday. 11. One of the women went hiking. 12. The package holiday was $ 100 cheaper than John’s holiday. 13. The holiday in Scotland was cheaper than the package holiday. 14. Sandra’s holiday lasted four weeks. 15. Alice’s holiday was two weeks longer than John’s. TRANSFER ALL YOUR ANSWERS TO YOUR ANSWER SHEET USE OF ENGLISH 30 min. Task 1. Choose the correct answer A, B, С or D. Transfer your answers to your answer sheet. 1. Excuse me, do you speak English? I _______ for a hotel. A look B am looking C was looking D have been looking 2. Last summer we wanted a relaxing holiday, so we _______ to stay on a small island. A choose B have chosen C had chosen D chose 3. Mathematics ______ hard. I don’t understand it.  A are B is C was D were 4. While we _______ for the train, it started to rain. A waited B are waiting C was waiting D were waiting 5. The police officer said that every house in that street ______ already by the police. A search B were searched C had been searched D searched Task 2. Test your idioms. Choose the correct idiom and complete the sentences. Transfer your answers to your answer sheet. Make up one’s mind;    Pull  sb’s  leg;   break sb’s heart;     be on good terms;          be broke;  make a fuss;    do one’s best;   make a living;     drop sb a line;               do sb a favour I don’t get paid till Friday, so now I ________. 6. After the divorce, they didn’t talk for months, but now they ________ with each other. 7. 8. Although he __________, he didn’t win the race. 9. Could you ________? If you’re going out, could you get me some milk? 10. Bob _________ when he said there was a snake on my bed. He just wanted to tease me. 11. There’s no need to _______ just because I didn’t wash up. I’ll do it later. 12. Please, ______ while you are in Germany. 13. I can’t _________ whether to buy a Porsche or a BMW. 14. Her fiancé _______ when he left her. 15. The old lady manages to _________ by selling flowers. Task 3. Read and cross out the unnecessary word in each line. Transfer your answers to your answer sheet. The cancelled trip. 16 _______________ Oh, let me tell you about our trip. Did you know that Sara is afraid of be 17 _______________ flying? We had arranged it with her family to go to France for a few days. 18 _______________ I have always wanted to see Paris and would love to live in there one day. 19 _______________ Well, we got to the airport and Sara appeared being nervous. I asked her if 20 _______________ She was okay and she said she was fine, so we continued on to our way. 21_______________ We went through passport control and I could see so that Sara wasn`t 22 _______________ keen on going any further. Just then, a voice announced: “We regret it to 23 _______________ inform passengers that Flight 114 to France is been cancelled.” That was 24_______________ our flight! Sarah said she was glad because of she was too frightened to  25 ______________ fly anyway! So, we all went to home. That was the end of that trip! Task 4.  Match the lines written by Shakespeare with the translation by S. Marshak.  Choose the correct answer A, B, С or D.  Transfer your answers to your answer sheet № 26 1 Сменяя предыдущие собой, Поочерёдно к вечности бегут. 2 Кривых затмений испытав ущерб, Сдаёт в борьбе свой золотой венец. Как движется к земле морской прибой, Так и ряды бессчётные минут, 4 Младенчества новорождённый 3 A.    a ­ 4, b ­ 2, c ­ 3, d ­ 1 B.    a ­ 2, b ­ 3, с ­ 4, d ­ 1 C.    a ­ 3, b ­ 1, с ­ 4, d ­ 2 D.    a ­ 2, b ­ 4, c ­ 1, d – 3 Like as the waves make towards the pebbled shore, So do our minutes hasten to their end, Each changing place with that which goes before, In sequent toil all forwards do contend. Nativity once in the main of light, Crawls to maturity, wherewith being crowned, Crooked eclipses ‘gainst his glory fight, And Time that gave, doth now his gift confound. a b c d серп Стремится к зрелости и наконец, TRANSFER ALL YOUR ANSWERS TO YOUR ANSWER SHEET COUNTRY STUDY        20 min. FAMOUS WELSH Wales is known for great poets, musicians, actors and explorers. Do the following puzzles and guess the names of three famous Welsh people. Task 1.  This man was a famous traveller and explorer. A mountain peak is named after  him. Have a go at this puzzle and write his name. 1. Wales’s national sport. 2. One of the two official languages in Wales. 3. The highest mountain in Wales. 4. The capital of Wales. 5. The animal on the Welsh flag. 6. An ancient European people. 7. This English king built many castles in Wales. 8. Wales’s patron saint. 9. Wales’s national emblem. 10. The national holiday of Wales is celebrated on the 1st of _______ . 11. The name of the present Prince of Wales. 12. A popular Welsh souvenir is a love _______. 13. Hen Wlad Fy Nhadau the national __________of Wales. 5 2 6 1 3 4 8 9 10 13 7 12 11 TRANSFER ALL YOUR ANSWERS TO YOUR ANSWER SHEET COUNTRY STUDY Task 2. This famous Welsh singer has sold over 100 million records since 1965. Cross out  all the ‘nature’ words and write his name. LAKETDUNEOSEAM      WOODJCOASTORIVERNBEACHEBAYS Task 3. This Welsh actor is considered to be one of the greatest living actors. You’ve  probably seen him in The Silence of the Lambs and other films. Fill in the blocks with  vowels and write his name. _NTH_N_   H_PK_NS TRANSFER ALL YOUR ANSWERS TO YOUR ANSWER SHEET WRITING    30 min. Проанализируйте правильность написания и оформления письма личного  характера Ивана и найдите в его письме ошибки ( всего в таблице 20  утверждений). Задание, предложенное Ивану: This is a part of a letter from Harry, an English pen­friend. …I’m fine but I’ve got a very busy week ahead. I’m a member of a school team and we  are preparing for an important match in the National Championship. Are you fond of  football? Do you watch football matches on TV? What other sports do you enjoy? Well, I’d better go now. I’ve got to do some more training­ I don’t want to lose this  match. Take care and write back soon. Write a letter to Harry. In your letter answer his questions and ask him 3 questions  about the National Championship. (100­140 words)                                                                                          13 Gagarina Street Письмо для анализа                                                                        Russia                                                                         Saratov                                                                           03/09/15 Dear Harry. Hi! How’s it going? Thanks for your last letter. I’m glad you are in your school team  now! In your letter you asked me about football. Well, I’m really fond of it. It’s a great  game and I’m always happy when team wins. But I don’t watched football mutches on  TV because it’s rather boring. I prefer playing to watching as it’s more exciting. I’m also  keen on roller­skating. It’s fun to take part in street competitions and to perform different  tricks. Anyway, what about your preparation for the National Championship? Do you  work hard? How many times a week do you train? Do you get on well with your team­ mates? Well, I’d better go now as I have to tidy up my room. Write back soon! Sincerely, Ivan. WRITING Согласны ли вы с данными утверждениями: № утверждение Ответ Да/ Нет Даны ответы на поставленные 3 вопроса Завершающая фраза соответствует стилевому оформлению письма 1. Обращение выбрано правильно. 2. 3. Объём письма соответствует поставленной задаче 4. 5. Адрес в письме оформлен в соответствии с нормами 6. 7. Дата написана в соответствии с нормами В соответствии с заданием заданы 3 вопроса на предложенную  тему 8. Отсутствуют ошибки, связанные с порядком слов в предложении 9. Подпись автора уместна 10. Текст письма выстроен логично 11. Присутствует деление текста на абзацы 12. Средства логической связи использованы правильно 13. Есть благодарность за полученное письмо 14. Отсутствуют ошибки, связанные с употреблением артиклей 15. Отсутствуют  орфографические ошибки 16. Выражена надежда на последующий контакт 17. Отсутствуют ошибки, связанные с употреблением временных  грамматических форм 18. Имеется ссылка на предыдущий контакт 19. Отсутствуют пунктуационные  ошибки 20. Отсутствуют лексические ошибки TRANSFER ALL YOUR ANSWERS TO YOUR ANSWER SHEET Ключи для проверки олимпиадных заданий ПРИЛОЖЕНИЕ 2 Reading 1. F 2. T 3. T 4. T 5. T 9. C 10. E 11. B 12. F 13. D 15. in 16. for 17. for 18 with 19. as 21. camping 22. Spain 23. 2 weeks 24. $450 25. diving 3 26. Egypt 27. 1 week 28. $1,200 29. package 30. Italy 31. weeks 32. $1,100 33. hiking 34. Scotland 35. weeks 36. $900 4 14. A 20. at 6. F 7. T 8. F   Use of English 6. are on good terms 7. am broken 8. did his best 9. do me a favour 10. was pulling my leg 11. make a fuss 12. drop me a line 13. make up my mind 14. broke her heart 15. make a living 1. B 2. D 3. B 4. D 5. C Writing 26. C 16.   be 17.   it 18.   in 19.   being 20.   to 21.   so 22.   it 23.   been 24.   of 25.   to 1. Д А 2. Д А 3. Д А 4. Н Е Т 5. Н Е Т 6. Д А 7. Д А 8. Д А 9. Д А 10 . Д А 11 . Н Е Т 12 . Д А 13 . Д А 14 . Н Е Т 15 . Н Е Т 16 . Д А 17 . Н Е Т 18 . Д А 19 . Н Е Т 20. Д А Country study Task 1 1. RUGBY 2. WELSH 3. SNOWDON 4. CARDIFF 5. DRAGON 6. CELTS 7. EDWARD 8. DAVID 9. LEEK 10. MARCH 11. CHARLES 12. SPOON 13. ANTHEM Запиши имя и фамилию известного путешественника в таблицу без пробела. G E O R G E E V E R E S T Task 2  Запиши имя и фамилию известного певца в таблицу  без пробела. T O M J O N E S Task 3 Запиши имя и фамилию известного актёра в таблицу  без пробела. A N T H O N Y H O P K I N S ПРИЛОЖЕНИЕ 3 Критерии оценивания заданий. Блок понимания письменного текста – Reading. Задания по чтению состоят из 4 частей (всего 36 заданий). На выполнение всех заданий отводится 40 минут, в которые входит и внесение ответов в ответные листы. Первое задание основано на тексте. Задание нацелено на проверку умений детализированного чтения с полным пониманием прочитанного:  участники должны определить высказывания по тексту как Right/Wrong, т.е.  произвести альтернативный выбор. Второе задание основано на том же тексте. Оно нацелено на проверку умений  детализированного чтения с полным пониманием прочитанного. Задание на  упорядочение: участники должны соотнести начало предложений с их  окончаниями. Третье задание так же основано на том же тексте. Оно нацелено на проверку  умения выборочного чтения с использованием клоуз­процедуры на  подстановку в пробел нужного предлога. Четвёртое задание рассчитано на проверку логического мышления при  заполнении таблицы. Критерии оценивания: За каждый правильный ответ  в заданиях с 1­3 даётся  1 балл. Всего 20 баллов.  За каждый правильный ответ четвёртого задания дается 1 балл.  Всего 16 баллов. Максимальное количество баллов, которое можно получить за блок Reading ­36. Правильность выполнения заданий проверяется по ключам. Блок Лексико­грамматический тест – Use of English Лексико­грамматический тест состоит из четырёх заданий. Всего в тесте 26 вопросов. На выполнение всех заданий отводится 30 минут, в которые входит и внесение ответов в ответные листы. Задание 1 нацелено на проверку грамматических навыков употребления  видовременных форм глагола в активном и пассивном залоге. Учащиеся  должны выбрать правильный вариант из четырёх предложенных. Задания 2 нацелено на проверку знания идиом и умения их грамотно  употреблять в предложении. Задание 3 проверяет умение видеть ошибки в предложениях. Задание 4 выявляет наличие языкового чутья. Критерии оценивания Задание 1: Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. Всего 5 баллов. Задание 2: Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. Всего 10 баллов. Если участник правильно подобрал идиому, но неправильно грамматически её записал, то он получает­0,5 балла за этот ответ. Задание 3: Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. Всего 10 баллов. Задание 4 : за правильный ответ­3 балла. Всего 3 балла. Максимальное количество баллов, которое можно получить за блок Use of  English – 28.   Правильность выполнения заданий проверяется по ключам. Блок по страноведению ­ Country study. Задание по страноведению состоит из трёх частей. На выполнение всех  заданий отводится 20 минут, включая время, отводимое на инструктаж и  внесение ответов в ответные листы. В первом задании участникам предлагается разгадать кроссворд. Задание  нацелено на выявление эрудиции участников в области страноведения, а  именно речь идёт о Уэльсе. Вопросы касаются национальных символов,  традиций, праздников, истории. По завершении работы над кроссвордом участники узнают имя известного  уэльского путешественника. Во втором задании предлагается из цепочек слов вычеркнуть те, которые  относятся к теме «Природа» и  оставшиеся буквы откроют имя известного  уэльского певца. В третьем задании участникам предлагается узнать имя хорошо известного  актёра, заполнив пропуски гласными буквами. Таким образом, выполнив задания по страноведению, участники получат  возможность показать свои знания и расширить  кругозор. А значит, данное  задание способствует развитию социокультурной компетенции учащихся. Критерии  оценивания: первое задание ­ за каждый правильный ответ в  кроссворде  даётся 1 балл, за  имя путешественника участник получает ещё 1  балл. Итого 14 баллов. За второе задание даётся 1 балл, за третье задание ­1 балл.  Максимальное количество баллов, которое можно получить за конкурс  страноведения – 16. Правильность выполнения заданий проверяется по ключам. Блок письменной речи – Writing Учащимся   необходимо   проанализировать  по   определенным   параметрам правильность   написания   и   оформления   письма   личного   характера   и   найти ошибки. Если участник согласен с утверждением, данным в таблице, то пишет ответ «да», а если не согласен ­ «нет». На выполнение задания отводится 30 минут. За каждый правильный ответ ­1 балл. Максимальное количество баллов: 20 Правильность выполнения заданий проверяется по ключам. Максимальное количество баллов за все  блоки : 100 ПРИЛОЖЕНИЕ 4 Answer sheet №1 Reading 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. Use of English 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 1. 2. 3. 4. 5. Writing 26. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 . 20. Answer Sheet № 2 Country study Task 1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. Запиши имя и фамилию известного путешественника в таблицу без пробела. Task 2  Запиши имя и фамилию известного певца в таблицу  без пробела. Task 3 Запиши имя и фамилию известного актёра в таблицу  без пробела. Перечень     разделов,   задания     из   которых   будут   включены   в   олимпиадный   вариант  по дисциплине Иностранный язык: ПРИЛОЖЕНИЕ 5 Наименование раздела (темы) содержания  дисциплины Лексика Грамматика Чтение Страноведение Письмо 1 2 3 4 5 Открытый банк олимпиадных заданий по дисциплине Иностранный язык Reading Task 1. Прочитайте фрагменты текста и подберите каждому фрагменту  наиболее подходящий заголовок из списка. Один заголовок лишний. 1. Body image                         5. Bullies 2. School                                  6.  Free time  3. Mobile phones                   7.  Clothes and looks 4. School uniform                   8.  Pubs and clubs A   British teenagers spend most of their time at school. Students in Britain can  leave school at 16 (year 11). This is also the age when most students take their first important exams, GCSEs. They take between five and ten subjects and that means  a lot of studying. They are spending more time on homework than teenagers have  done before. B  Visit almost any school in Britain and the first thing you’ll notice is the school  uniform. Although school uniform has its advantages, by the time most teenagers are 15 or 16 they are tired of wearing it. When there is more than one school in a  town, a school uniform can make differences and rivalries between schools worse. C  Music is the number one interest for British teens. But they certainly don’t all  like the same music! UK garage, hip­hop and new metal are all popular. Teenagers love going out too. However, finding somewhere to go isn’t always easy. Pubs and clubs have strict rules for under 18­year­olds in Britain. It’s no surprise that British teenagers spend more time online than European or American teens and use  chatrooms to make a new friend. D  In Britain, teenagers judge you by the shirt or trainers you are wearing. Forty  per cent of British teenagers love Nike 110s (trainers that cost $110), but not for  sport – for posing! E  Fifty per cent of teenagers in Britain say they have been bullied because of their  race, looks, accent, intelligence or for no reason at all. Sixteen teenagers in Britain  kill themselves every year because of bullying, a problem now called “bullycide”. F  Teenagers in Britain worry about their looks and their weight, like in many other western countries. Two­thirds of girls in Britain are on a diet, although only one in  eight of them is overweight! G  Like teenagers all over the world, British teenagers love to chat. The mobile  phone is an essential thing for most British teenagers. More than 90 per cent of 12  to 16­year­olds have one. Many experts believe that mobiles stop teenagers  spending money on cigarettes and sweets. Task 2. Прочитайте текст и поставьте T для истинных утверждений и F для  ложных. 1.  British teenagers take only one exam                                                   2.  Teenagers in Britain wear the school uniform with pleasure           3.  Bullying is a very serious problem in British schools                           4.  Most of the girls in Britain are overweight                                           5.  Almost all teenagers in Britain have mobiles                                       6.  18­year­olds can’t visit pubs and clubs in Britain                                7.  Mobile phones are useful for teens Task 3. Предлагается два списка. Обычно один содержит начало  предложений, а другой – смысловое продолжение. Задание состоит в том,  чтобы подобрать пары.  1.  In Britain teenagers judge you                       a)     for no reason at all 2.  Most students take GCSEs                            b)     the more expensive the better 3.  British teenagers are tide of wearing school uniform                                               c)     somewhere to go 4.  Children are bullied                                                   d)     by your clothes 5.  Children wear designer labels                         e)     by the time they are 15 or 16 6.  British teenagers use chatrooms                               f)      at 16 7.  It isn’t easy to find                                                    g)     to make a friend Task 4. Выберите и обведите правильное продолжение фразы  1. Most students take GCSEs a) between five and ten b) at sixteen c) when they are 11 years old 2. By the time most teenagers are 15 or 16 they a) understand the advantages of the uniform b) don’t like wearing the school uniform c) wear uniform only if there more than are school in a town 3. Bullying is  a) a funny joke b) a serious problem c) a school tradition 4. British teenagers love Nike 110s  a)  because  they match the school uniform b) because  it’s a real bargain c) for their designer label 5. Two­third of girls in Britain are on a diet because a) they are overweight b) they think about their health c) they want to be attractive 6. British teenagers spend much time online because a) they prefer listening to music alone b) pubs and clubs are forbidden for children under 18 c) they use chatrooms to make a new friend 7.  Many experts believe that British children a) have mobile phones b) spend money on chatting c) don’t smoke Task 5. Заполните пропуски. 1. The first important exams for British children are . . .                                                                                      2. . . . can make rivalries between school worse. 3.  Sixteen teenagers in Britain kill themselves every year because of . . . 4. Two­third of girls in Britain are . . . 5. Forty per cent of British teenagers believe it’s important to wear . . .  6. An essential thing for most British teenagers is . . . 7. . . . have strict rules for under 18­year­olds in Britain Use of English Task 6. Выберите единственно правильный вариант ответа на вопросы,  обозначенными номерами 1 – 23, так, чтобы они грамматически и лексически  соответствовали содержанию текста. Занесите свои ответы в таблицу. 1.  I _____ my shoes. I can’t find them. A) have lost         B) am loosing             C) lost            D) have been lost 2.  She smiled ______ as she opened her present. A) happy              B) more happy           C) happier      D) happily 3.  I don’t want to drive a car. I am afraid ______ an accident. A) to having         B) of having               C) having       D) have  4.  Do you know that girl ______ was hurt in the accident. A) which              B) who                        C) whom        D) whose 5.  Yesterday he was sick. Now he is _______. A) finely              B) badly                      C) good           D) well 6.  My mother makes me ________ soup every day. A) eat                   B) eating                     C) to eat          D) to eating 7.  Christopher Columbus ________ America in 1942. A) found              B) opened                   C) discovered   D) invented 8.  Tim has two cars. _______ of them is new. A) Neither              B) None           C) Both      D) Any 9.  Stop talking! You get _____ my nerves. A) with              B) on           C) at      D) by 10. How do ______ communicate? A) the blinds              B) blind           C) the blinds people      D) the blind 11. What _______ if you find a wallet full of money? A) you will do              B) did you do           C) would you do      D) will you do 12. They forecast _____ good weather but I don’t believe it. A) a              B) ­­­           C) an      D) the 13. You had no choice, _______ you? A) did              B) had           C) hadn’t      D) didn’t 14. I know her well ­ _______ than anybody else. A) better              B) more well           C) worse      D) the best 15. If the taxi arrives _______, we will miss the plane. A) more late              B) lately           C) late      D) later 16. We haven’t got ______ potatoes. A) lots              B) many           C) much      D) a little 17. There is _____ milk in the cup. A) little              B) a few           C) most      D) many 18. His father was ______ great writer. ______ books he wrote are sold all over  _____ world. A) a, a, the              B) the, the, the           C) a, the, the      D) the, ­­­, the 19. Have you ever been ______ Italy? A) in              B) at           C) to      D) into 20. Why do you spend so much money ______ toys? A) for              B) into           C) at      D) on 21. If I lost my job, I ______ to the sea for a week. A) would have gone             B) would go           C) will go      D) go 22. You live even ______ from the city centre than me. A) farther              B) far           C) furthest      D) more far 23. Dо you know whose _______?  A) shoes are              B) shoes are they           C) are shoes      D) shoes they are Task  7.Поставьте   в   предложения   подходящие   по   смыслу   идиомы, приведенные ниже. behind the times – a social butterfly ­ a cheapskate – all ears ­ a couch potato – on cloud nine ­ a man of his word ­ down­to­earth – a goody two­shoes – a white­ collar worker 1. Adam spent only $3 on his mother’s present. He is such … ! 2. My dad is … ­ he is sitting in front of TV and eating all days long. 3. Tom was so sweet and calm at school. He was … . 4. Linda is so … . Her plans and dreams are very practical. 5. My uncle doesn’t use skype or e­mail. He is a bit … . 6. Brown is … . You can count on him. 7. My sister is an extrovert, she hates being alone because she is … . 8. The newly­weds are really happy. They are … . 9. Bob works in an office. He is … . 10.Please, tell me the latest news. I am … . Task 8.  Choose the prepositions: 1. …Sunday s we don’t go to school.          a)  at b) on c) in 2 I wonder what he is laughing… .     a)  in b) on c) at 3.There are thirty pupils … our class.                a)   in b) after c) before  4. He sits … the first desk in the classroom.                a)  on b) at c) in  5. Look … the timetable.                  a)  on b) in c) at  6. There are three pictures … the wall.                      a) on b) in c) at 7. She is never late … school.             a)  after b) for c) to      8. What about you Maths exercises, … they way?               a)­ b) in 3) by   9.In Russia children begin to go to school … the age of six. a) after b) at c) on    10.I usually go to school … half past seven.                 a )at b) in c) on Country study Task 9 For questions 1­15 choose the correct answer (A, B, or C)  1. What is the geographical position of Wales?  A. In the South­West of Great Britain. B. In the South­East of Great Britain. C. In the North­West of Great Britain. 2. What is the capital of Wales? A.Newport B.Cardiff C.Belfast 3. What are the national symbols? A. A rose, a leek B.A leek, a daffodil C.A daffodil, a shamrock 4. What animal can you see on the Welsh flag? A. A monkey B. A dragon C. A lion 5. What is the main economic activity in the country? A. Banking B. Building C. Farming 6. On what languages do people speak in Wales? A.Welsh B.English C.English, Welsh 7. What is the highest mountain in Wales? A. Mount Everest B. Mount Snowdon C. Mount Elbrus 8. What is the national game of Wales? A. Football B.Tennis C.Rugby 9. What does the word “Cymru” mean? A.Great Britain B.Wales C.Wales and Scotland 10. What part of Wales is the wildest? A.The North B.The South C.The East 11. Name big cities in Wales. A.Cardiff, Newport B.Swansea, London C.Swansea, Newport 12. Name Wales’s patron saint. A.David B.Patrick C.Andrew 13. In what month do they celebrate their national holyday? A.April B.December C.March 14. Name a popular Welsh souvenir. A.A love spoon B.A teddy bear C.A love fork 15.The name of the present Prince of Wales. A. Anthony B.Charles C.Thomas Writing Проанализируйте правильность написания и оформления письма  личного характера Илоны и найдите в её письме ошибки ( всего в  таблице 20 утверждений). Заполни таблицу.  You have received a letter from your English­ speaking pen­friend who writes    …All in all, my birthday party was great! However, one of my friends came to the  party in casual clothes. Just jeans and a T­shirt! Of course I didn’t say anything  but she felt a bit left out. I was really sorry for her!     And what do you usually wear when you go to a birthday party? Is it important  in Russia to wear smart clothes at parties? What would you do if you were me?     I’ve got to go now as I have loads of homework to do. Drop me a line when you  can.     Lots of  love,     Patricia Write a letter to Patricia. In your letter answer her questions ask 3 questions  about her birthday presents.  (120­160 words)   13 Gagarina Street  Russia  Kazan  20/09/11       Dear Patricia.      Thanks for your letter. I'm sorry I haven't answered earlier but I was busy with  my school. I’m glad your birthday party is a great success! Well, you asked me  about a clothes which we usually wear at parties. In Russia we don’t pay mach  attention to clothes but of course everybody wants to look great! Actually, any  clothes will be great if a person feels comfortable. As for me, I usually wear a skirt  and a smart blouse. Anyway, you were quite right not to take any notice of your  friend’s clothes. If I were you, I would have done the same. By the way, what  birthday presents did you get? Did your parents give you what you want? What  presents did you like most of all? As for me, I prefer books.  I’d better go now.  Mum wants me to help . Take care and stay in touch! Sincerely, Ilona. Согласны ли вы с данными утверждениями: утверждение Ответ Да/Нет Обращение выбрано правильно. Даны ответы на поставленные 3 вопроса Объём письма соответствует поставленной задаче Завершающая фраза соответствует стилевому  оформлению письма Адрес в письме оформлен в соответствии с нормами Дата написана в соответствии с нормами В соответствии с заданием заданы 3 вопроса на  предложенную тему Отсутствуют ошибки, связанные с порядком слов в  предложении Подпись автора уместна № 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Текст письма выстроен логично 11. Присутствует деление текста на абзацы 12. Средства логической связи использованы правильно 13. Есть благодарность за полученное письмо 14. Отсутствуют ошибки, связанные с употреблением  артиклей 15. Отсутствуют  орфографические ошибки 16. Выражена надежда на последующий контакт 17. Отсутствуют ошибки, связанные с употреблением  временных грамматических форм 18. Имеется ссылка на предыдущий контакт 19. Отсутствуют пунктуационные  ошибки 20. Отсутствуют лексические ошибки KEYS Task 1:  A ­ 2   B ­ 4   C ­ 6   D ­ 7   E ­ 5   F ­ 1   G – 3 Task 2: 1­f, 2­f, 3­t,4­f, 5­ t, 6­ f, 7­t  Task 3: 1 ­ d;  2 – f ;  3 – e;  4 – a;  5 – b;  6 – g;  7 – c Task 4  1 – b               5 ­  c 2 ­  b               6  ­ b    3 ­  b                7 ­ b 4 ­  c Task 5  1­ GCSEs   2­    A school uniform    3­   bullying       4­    on a diet      5­ designer  labels 6­   a mobile phone       7­  Pubs and clubs Task 6  1­A, 2­C, 3­B, 4­B, 5­D, 6­A, 7­C, 8­B, 9­B, 10­D, 11­D, 12­B, 13­D, 14­A, 15­D, 16­B,  17­A,18­C, 19­C, 20­D, 21­B, 22­A, 23­D. Task 7 1­ a cheapskate 2­ a couch potato 3­ a goody two­shoes 4­ down­to­earth 5­ behind the times 6­ a man of his word 7­ a social butterfly  8­ on cloud nine 9­ a white­collar 10­ all ears Task 8 : 1 b, 2 c, 3 a, 4 b, 5 c, 6 a, 7 b, 8 c, 9 b, 10 a. Task 9 № ответ 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. A B B B C C B C B A C A 13. 14. 15. Task 10 C A B № 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. Да/Нет да да да да да нет да нет да да нет да нет да да нет нет да да нет Рекомендуемая   литература,   технические   средства   для   подготовки   к Олимпиаде. Уровень В1 Совета Европы: 1.Sue Elliott and Amanda Thomas. Compact Preliminary for Schools.  Cambridge University Press, 2013. 2.Louise Hashemi and Barbara Thomas. Objective PET, 2nd edition. Cambridge  University Press, 2013. 3.Emma Heyderman and Peter May. Complete PET. Cambridge University  Press, 2012. 4.Sue Elliott and Liz Gallivan. Preliminary for Schools Trainer. Cambridge  University Press, 2012 Уровень В2 Совета Европы: 5. Barbara Thomas and Laura Matthews. Compact First for Schools.  Cambridge University  Press, 2013. 6. Annette Capel and Wendy Sharp. Objective First, 3rd edition. Cambridge  University Press, 2013. 7. Guy Brook­Hart. Complete First Certificate. Cambridge University Press,  2011. 8. Peter May. First for Schools Trainer. Cambridge University Press, 2013. 1.Английский язык. Всероссийские олимпиады. Вып.2. С.Г.Тер Минасова, Ю.Б.Курасовская, Л.А.Городецкая, Н.Е.Медведева.­М.: Просвещение,  2009. 2. Английский язык. Всероссийские олимпиады. Вып.3.  Ю.Б.Курасовская, Л.А.Городецкая, Н.Е.Медведева, В.Н.Симкин.­М.:  Просвещение, 2012. 3. Всероссийская олимпиада. Английский язык.. Вып.4. Задания  регионального и заключительного этапов с ответами и комментариями.   Под общей редакцией Ю.Б. Курасовской. ­М.: Университетская книга,  2013.

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку

Олимпиадные задания по английскому языку
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
04.04.2018