Тема практического занятия   по теме:   «Проблемы экологии»  помогает студентам получить дополнительную информацию, систематизировать знания лексики и речевых оборотов, грамматических правил. Социокультурное развитие будущего медицинского работника невозможно без изучения данной темы. Тема «Проблемы экологии» связана с будущей профессиональной деятельностью. Данная тема актуальна и для развития речевых навыков, умения  воспринимать англоязычную речь на слух, получать необходимую информацию из сложного текста и ориентироваться в конкретной ситуации общения.
            
        
        
        
                    
                                    
                                    
                        
                        
                            Общие цели занятия: 
•ознакомление студентов с терминологией по теме занятия.
•развитие навыков диалогической и монологической речи по данной теме;
•развитие навыков чтения англоязычных текстов;
•развитие умений извлекать необходимую информацию из текста.
Знать:
•   Понятие инфинитива английского глагола.
•   Понятие времени The Future Simple Tense.
•   Уметь строить предложения с использованием 
    The Future Simple Tense.
•  Лексический минимум, необходимый для чтения 
    и перевода  текстов по теме занятия.
                        
                     
                                    
                                    
                        
                        
                            1.The second month of the year.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            1.The second month of the year.                       
  February
                        
                     
                                    
                        
                        
                            2. When there are no clouds 
    in the sky  we can say : 
   “The sky is ……
                        
                     
                                    
                        
                        
                            2. When there are no clouds 
    in the sky we can say :  
    “The sky is  clear”.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            3. The temperature is 
    35 degrees above zero. 
    It is very  ……..
                        
                     
                                    
                        
                        
                            3. The temperature is 
    35 degrees above zero. 
    It is very hot.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            4.Put on a hat and a coat. 
   It is very ………
                        
                     
                                    
                        
                        
                            4. Put on a hat and a coat. 
    It is very cold.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            5.Winter is the season of  ice and snow, 
     sometimes the weather is ………
                        
                     
                                    
                        
                        
                            5. Winter is the season of  ice and snow,
    sometimes the weather is  frosty.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            6. It is very misty because of fog. 
    It is   .……
                        
                     
                                    
                        
                        
                            6. It is very misty because of fog. 
    It is foggy.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            7. The sun is shining. 
    It is  …….
                        
                     
                                    
                        
                        
                            7.The sun is shining. 
    It is sunny.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            F e b r u a r y
c l e a r  
h o t  
c o l d  
f r o s t  
f o g g y  
s u n n y
                        
                     
                                    
                        
                        
                            Opening lesson: 
”Ecological  problems”
                        
                     
                                    
                        
                        
                            «The world is a fine place 
and worth fighting for»
Ernest Hemingway
                        
                     
                                    
                        
                        
                            Look at the apple. Imagine it’s our planet.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            I’m cutting it into 4 pieces. 
Three quarters (3/4) of the Earth surface is water and only ? is land.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            One half of it is habitable. The rest of the land is 
the deserts, mountains, frozen icecaps and other 
places that people cannot live in.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            Only 1/32 gives us food and shelter.  Less than 1% of water is drinkable. 
So you see! People should take care of their small Earth.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            1. Is the situation really so dangerous?
2. What can we do to protect the nature
 and to save our planet?
                        
                     
                                    
                        
                        
                            1.extinct
2. litter
3.ozone layer
4.habitat
5. biosphere.
6. acid rain
7. recycling
8. global warming
9. deforestation
10. environment
a. a layer of the chemical ozone in the 
earth’s atmosphere that block harmful 
rays from the sun
b. the raising of the temperature of the 
earth’s atmosphere caused by the 
burning of  fuels and increased amount 
of gases such as carbon dioxide
c. no longer existing, as an animal 
species
d. The material which pollutes rivers, 
lakes and forests.
e. act of cutting down large areas of 
forest
f. the process of treating paper, plastic 
and metals so that they can be used 
again
g. Everything that is around us.
h. the natural environment of a plant 
or animal
i. the part of the Earth which contains 
all the living creatures 
j. rain that contains acid from 
industrial waste
                        
                     
                                    
                        
                        
                            Our
planet
country
air
rivers, lakes and 
seas
food
forests
people
water
        must be
healthy to eat.
safe to live on.
clean and not 
dangerous to bathe 
in.
powerful and 
happy to live in.
unpolluted and 
clean to breathe.
rich in birds and 
animals.
clear and safe to 
drink.
healthy and happy.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            rubbish, 
garbage, 
trash, 
litter, 
waste, 
junk, 
debris.
                        
                     
                                    
                        
                        
                            «One man’s trash is another man’s treasure (сокровище).»
                        
                     
                                    
                        
                        
                            What can we 
              reduce               reuse              recycle
energy,   paper,   glass bottles,   water,     
tins, milk containers,   newspapers,  
toys,   old computers, rechargeable 
batteries, natural riches , old clothes
                        
                     
                                    
                        
                        
                            What can we 
reduce: energy,   water,  natural riches
          
reuse: rechargeable  batteries, old clothes,    
  toys,  glass bottles, paper            
recycle: old computers, milk containers,   
newspapers,  paper , tins
                        
                     
                                    
                        
                        
                            Questions:
1. What are the most serious environmental 
problems? 
2. What are the reasons for water pollution?
 
3. What are the reasons for air  pollution? 
4. What can people do to stop pollution of our 
environment?
                        
                     
                                    
                        
                        
                            Summarize the text, retell it. 
       Ecological problems are……………
       To protect nature I will……………..
Образование Future Simple
Утвердительные предложения:
I/You/He/She/It/We/They + will + инфинитив смыслового глагола
Вопросительные предложения:
will + I/You/He/She/It/We/They + инфинитив смыслового глагола
Отрицательные предложения:
will + I/You/He/She/It/We/They + will  not+ инфинитив смыслового глагола
                        
                     
                                    
                                    
                                    
                        
                        
                            Правила написания синквейна 
1. Первая строка  одним словом обозначается тема (имя существительное).
2. Вторая строка  описание темы двумя словами (имена прилагательные).
3. Третья строка  описание действия в рамках этой темы тремя словами 
(глаголы, причастия).
(разные части речи).
4. Четвертая строка  фраза из четырех слов, выражающая отношение к теме 
5. Пятая строка  это синоним из одного слова, который повторяет суть темы.
Пример:  «Sport»
Sport
Difficult, professional
Trains, teaches, builds 
character
It makes you strong!
Aim
Задание : Тема “ Earth”
                        
                     
                                    
                        
                        
                            Thank you for your attention!