30 Конспект урока
открытого урока по теме ”Ecological problems in our days ”.
“Animals in Danger”
6 класс
(слайд 1)
Девиз урока: If we don’t think about the future, we won’t have it”
Famous English writer J. Galsworthy (слайд 2)
Обобщающий урок в 6а классе по проблемам экологии "Animals in danger" с использованием современных педагогических технологий: мультимедийной, игровой, работы в группах, дифференцированного подхода, здоровьесберегающей, проектной.
Характеристики урока:
Уровень образования: основное общее образование
Тип урока: Урок обобщения, систематизации и закрепления знаний и способов деятельности.
Продолжительность учебного занятия: 45 мин.
Краткое описание: план конспект урока составлен с использованием современных педтехнологий
Цели:
Образовательные:
- обобщающее повторение изученной тематической лексики в устной речи
учащихся в процессе развития иноязычной коммуникативной компетенции.
Развивающие:
- развитие умений сотрудничать в процессе групповой работы на уроке;
- умений выражать личное отношение к проблеме, предлагая собственные пути её
решения.
Воспитательные:
- экологическое
воспитание детей
Здоровьесберегающие:- создание на уроке атмосферы психологического
комфорта
Практические задачи:
Образовательные:
- формирование интереса к экологическим проблемам и умение высказываться по-английски по теме ”Ecological problems in our days ”;
- актуализация лексики по теме ”Ecological problems in our days ”.
- активизация лексики по речевым видам деятельности – говорение, аудирование,
- подготовка учащихся к устному высказыванию по теме «”Ecological problems in our days ”.
- обучение учащихся работе в сотрудничестве, в коллективе.
Развивающие задачи:
- развитие умения монологической речи;
- развитие логического мышления, памяти, внимания;
- развитие умение сопоставлять, давать оценку, выражать своё мнение на английском языке.
Воспитательные задачи:
- воспитывать чувство ответственности за сопричастность
к проблемам экологии;
- воспитывать интерес к экологическим проблемам,
бережное отношение к окружающей среде;
-воспитывать умение выслушивать собеседника,
вежливому реагированию в различных ситуациях общения; (слайд 3)
Урок начинается со вступительного слова учителя:
- Good morning, children. This lesson is the last one on the topic "Animals in danger". You have to discuss these problems and show what way we can help. At the end of the lesson you should answer the question: Can you help to save animals?
Don’t forget! Our future depends only on us. The question about the state of environment should worry everybody. Our health depends on its state. Environment is water that we drink, the air which we breathe. Caring about the world we care about ourselves.
(Вопрос о состоянии окружающей среды должен волновать каждого. Hаше здоровье зависит от её состояния. Окружающая среда – это вода, которую мы пьём, воздух, которым мы дышим. Заботясь о природе, мы заботимся о себе самих). (Слайд 4)
People and nature. People are the part of nature. As our civilization develops, people become stronger than nature. Люди - это часть природы. В результате развития цивилизации человек стал сильнее природы. (слайд 5)
But it`s not so simple. People learned to influence our environment. They create different household items, medicines, food… (Но не все так просто. Люди научились изменять окружающую среду, создавая предметы быта, лекарства, пищу…) (слайд 6)
So, they pollute the atmosphere. There are even ozone holes. People are not careful. They burn forests, pollute rivers. (Таким образом, они загрязняют атмосферу. Появились даже озоновые дыры. Люди неосторожны. Они сжигают леса, загрязняют реки). (слайд 7)
Now let's begin.
Для начала провожу разминку (warming up) для повторения лексики предыдущих уроков.
Т: First, I'd like to ask you what the life of the people on Earth depend on?
PP: … on their planet, on the sun, on animals and plants around them
T: But why are some animals and birds disappearing nowadays?
P1: People have hunted and killed them
T: What must people do to save animals?
PP: (варианты ответов)
- I think people must take special care of them all.
- In my opinion find the right balance between land, people and animals
- We must take care of nature
T: Oh, I see you can give us many reasons. Thank you. Yes, I agree.
People have hunted and killed many animals. People have cut down many trees and therefore there are no many forests for animals nowadays. Modern life is bad for animals. The air is not fresh. The water is not clean. They don’t often have good things to eat and space to live. (слайд 8)
Now try to use our new words and phrases in short dialogues. Ask each other if you are worried about animals’ lives. Use the phrases on the blackboard.
На доске написаны речевые клише, которые можно использовать в ответах: I'm worried/ I'm afraid of/ Are you worried...?/ Do you find...?
PP: (работа в парах)
1. - Are you worried about Indian tigers??
- Yes, I'm worried when people hunt and kill them in India.
2. - Do you find the situation around tigers worrying?
- Yes, I'm afraid of their disappearing. It kills lots of animals and birds.
3. - Are you worried about African elephants?
- Of course, I find the problem of African elephants very worrying.
T: Thank you very much. I think you are ready for a discussion.
На этом этап разминки заканчивается и начинается основная часть урока, где ученики выступают с подготовленными заранее сообщениями и отвечают на вопросы одноклассников.
Т: We have decided to hold this lesson as a press-conference. To the right we have some animals’ specialists. To the left there are mass media reporters.
Now introduce yourselves. Please, specialists first.
Далее каждый учащийся представляет себя как специалиста или репортера, указывая ту область деятельности, которой он занимается.
- My name is Andrew. I'm an animal specialist. I work at the Institute of environmental research. I'm interested in endangered animals.
- My name is Ilya. I like animals and want to take care of them. So, I work for the Animal Protection Service. Very often I visit different Zoos and National Parks to see how animals are protected there.
- My name is Djigit.
I'm a reporter for the magazine "Animal lives". I'd like to know about ecological problems in our region.
T: I see that our mass media reporters have a lot of questions. But first allow our specialists to speak and they'll tell us about their work. After that you may ask them any questions you want. На нашем уроке было пять «специалистов», которые выступили со следующими мини-темами: The problem of disappearing animals; The Indian Tiger, Protecting animals; Endangered African Elephant; Birds are disappearing from our planet (слайды9-13)
Объем рассказа не превышал 15-18 предложений.
Привожу примерные ответы по темам "The Indian Tiger" и "Endangered African Elephant". Для подготовки сообщений использовались проспекты зоопарков Индии, тексты учебника, Интернет, а также материалы учебных пособий по биологии и географии Московской области.
The Indian Tiger
I’ve recently visited India. I was interested in the problem of disappearing of the Indian Tiger. The following I’ve known. The Indian Tiger has an orange coat with numerous black stripes; its fur is shorter than that of the Siberian Tiger. It is a carnivorous mammal and its diet includes deer, pigs, rabbits, goats and fish. The adult tiger (males are heavier) weighs over 2oo kgs and is around 9 feet long. It eats 35 to 40 kgs of meat in one meal. The vocal chords are so structured that it can roar.
The Indian Tiger is listed as endangered. Its rapidly decreasing population raised worldwide alarm and the Project Tiger was launched by the Indian Government in 1973. Tiger hunting was banned and several reserved areas were demarcated all over India. The WWF and the World Bank helped fund conservation efforts. The tiger is also listed on the CITES Appendix A listing, and the ICUN Red Book; it is also on the endangered list of the U.S. Fish and Wildlife Service. However , in spite of all these measures, the current population of the Indian Tiger in India is estimated to be only around 1400.
Why do people kill tigers. Tigers can kill domestic animals and sometimes they can also kill men. That’s why people kill them to save their domestic animals and their lives. People kill tigers not only to save domestic animals, but also for fun and for their beautiful skin. There are few Indian tigers on the Earth now. They hide from people in deep, dark forests. (слайд 9)
Endangered African Elephant
I’ve recently visited Africa. I was interested in the problem of disappearing of the African elephants, which are the largest mammals on land. They are now in the list of endangered species. The population of these gigantic animals have reduced drastically from a whopping 1.3 million in the 1970s to somewhere between 470,000 and 690,000 in 2010. African elephants are endangered species, according to the U.S. Endangered Species Act (ESA) and the International Union for the Conservation of Nature and Natural Resources (IUCN). The Convention on International Trade in Endangered Species of Fauna and Flora has enlisted this animal on Appendix I, except for the populations in Zimbabwe, Botswana and Namibia, which were reclassified to Appendix II.
These animals, once lived throughout Africa, are now in the endangered species list due to profuse hunting by humans for ivory. Deforestation and human encroachment led to the loss of their habitat. Another reason is drought, which resulted in the deaths of young ones. However, the main reason is poaching, which led to the flourishing of ivory trade across the globe. In 1989, an ivory ban was implemented and with strict anti poaching measures, there was a little improvement in the situation. Some countries like Zimbabwe, Botswana and Namibia experienced difficulties like agricultural loss, with the rising number of these animals. Hence, these countries were down listed from Appendix I to Appendix II of the Convention on International Trade in Endangered Species of Fauna and Flora, which facilitated managed trade of elephant parts. Many wild animals are in danger nowadays. Some animals are in danger because people have hunted them for many years. African elephants are among them. Because people have hunted and killed lots of elephants in Africa. Now there are few of them. It’s a pity! Elephants can help people. People must take special care of animals.
(слайд10)
В конце урока ученикам предлагается ответить на несколько основных вопросов.
Т: At the end of the lesson I'd like to ask you the most important questions of our press-conference: Can we help to save the planet? What should we do to help our planet? What advice can you give?
Use the structures (эти структуры могут быть записаны на доске):
We should + V1
We shouldn't + V1
PP:(варианты ответов)
- We should help animals.
- We should care for wildlife.
- We should recycle paper, cans and glass.
- We shouldn't throw away litter.
- We shouldn't damage birds' nests.
- We shouldn't let fires burn in the forest.
- T: Thank you. Our discussion is over. I'm sure that you are real friends of our planet.
It's very important to save it for all forms of life.
Выставление отметок.
Ответы учащихся оцениваются с учетом их работы на уроке, активности, реакции при ответах на вопросы и т.д. Поэтому некоторые ученики получили две оценки за урок.
Думается, что такие уроки не только помогают учащимся овладеть экологическими знаниями по английскому языку, но и учат бережному отношению к природе, животным, птицам.
Самоанализ урока английского языка по теме “Animals in Danger” в 6а классе МОУ СОШ №17 (16.05.2012)
В группе 18 человек (8 девочек и 10 мальчиков)
Характеризуя место данного занятия в системе уроков по изучаемой теме, я должна отметить, что это обобщающий урок по теме «Animals in Danger” (учебник “Английский язык”, учебник для 5 класса школ с углублённым изучением английского языка/ И.Н.Верещагина, Т.А.Притыкина, 2010 -с.133-157).
Класс, в котором проведён урок, изучает английский язык 5-й год, отличается средними способностями, достаточной учебной мотивацией.
Данный урок построен с учетом личностно-ориентированного обучения, с использованием информационно-коммуникативных технологий.
Цели и учебно-методические задачи урока сформированы правильно и обоснованно с учётом особенностей учебного материала, уровня подготовленности класса и места данного урока в тематическом цикле.
Для реализации поставленных задач ученикам было предложено оптимальное количество заданий среднего и высокого уровня сложности, носящих коммуникативный характер и выполняющих наряду с развивающими контролирующие функции.
Выбор активных методов обучения был целесообразен и способствовал повышению познавательной активности на уроке, высокой работоспособности класса.
В ходе урока были использованы здоровьесберегающие технологии (физминутка).
Все этапы урока были логически связаны, выделена кульминационно главная цель. Применение ИКТ было целесообразным, способствовало развитию коммуникативных навыков и эффективности восприятия материала на уроке.
Итак, намеченный план урока был выполнен, поставленные задачи реализованы, модель урока может быть успешно использована, в образовательном процессе, так как она даёт возможность отследить уровень сформированности речевых умений всех обучающихся класса, повышает интерес к предмету и способствует достижению нового качества образования по иностранному языку.
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.