Методическая разработка урока по теме: «Природа и человек.
Защита окружающей среды»
Тип урока: комбинированный.
Цели урока:
Образовательные:
систематизировать знания обучающихся по теме «Модальные глаголы», ввести лексику по теме «Окружающая среда» и активизировать её в речи обучающихся.
Развивающие:
развивать умения и навыки устной речи (монологическая речь), аудирования, чтения текста с охватом общего содержания.
Воспитательные:
прививать любовь к природе, формировать бережное и ответственное отношения к ней
Структура урока
I этап. Организация начала занятия.
Методы: прогнозирование определения темы урока.
Форма деятельности учащихся: индивидуальная.
Содержание: построить предложение из набора слов.
II этап. Подготовка к основному этапу занятия.
Задача: повторение лексики по теме.
Методы: словесный
Форма деятельности учащихся: индивидуальная, групповая.
Содержание: игра «Снежный ком». Установление соответствия экологических знаков их русским эквивалентам.
III этап. Введение и закрепление нового материала.
Задача: обучение работе с незнакомым текстом и умению выбрать нужную информацию.
Методы: самостоятельная работа обучающихся.
Форма деятельности обучающихся: групповая, индивидуальная, парная.
Содержание: аудирование и чтение текста с последующим извлечением необходимой информации, работа с карточками на закрепление нового лексического материала.
IV этап. Контроль знаний.
Задача: выявление качества и уровня владения грамматическим и лексическим материалом.
Методы: самостоятельное монологическое высказывание по теме.
Форма деятельности обучающихся: индивидуальная.
Содержание: систематизация знаний обучающихся в грамматике по теме: «Защита окружающей среды». «Модальные глаголы».
V этап. Видеoклип на песню Луи Армстронга “What a Wonderful World”
Задача: ознакомление с текстом песни Луи Армстронга “What a Wonderful World”
Методы: чтение, перевод и аудирование песни.
Форма деятельности обучающихся: индивидуальная.
Содержание: совершенствование знаний обучающихся
VI этап. Подведение итогов занятия.
Задача: получение информации о достижении обучающимися запланированных результатов обучения, проведение рефлексии.
Методы: метод оценочного суждения.
Форма деятельности обучающихся: индивидуальная.
Содержание: рефлексия, оценка учителя работы обучающихся, домашнее задание.
Урок строился на основе:
* изученного материала по теме «The protection of environment»,
* теоретического материала по грамматике «Модальные глаголы»,
* практических упражнений
* презентационного материала и видеоролика песни Луи Армстронга “What a
Wonderful World”
Ход урока
The Theme: A Man and Nature
Environmental Protection
«Nothing is for ever»
(Ничего не вечно)
Слайд № 1
I этап. Организация начала занятия.
1. Приветствие. I am glad to see you again! Sit down, please. What color is your mood?
P : Blew. It is my favorite color
Green. It is spring now
Red. I like red.
Black. I am ill.
White. It is the brightest color. I like it.
T: What date is it today?
II этап. Лексическая зарядка. На доске написан набор слов. Make up a sentence and try to guess what the theme of our lesson is.
T: Of, the, problem, is, the, environment, a, pollution, serious, protection.
P: The protection of the environment is a serious problem.
And I think it is the theme of our lesson.
T: Before we are going to speak about the problems of the environment we’ll see how many words you know.
« Snowball » “Снежный ком”
Answer the guest ions:
a) What does the word «environment» mean to you?
(что для вас означает понятие «окружающая среда»)
1. oceans, rivers, seas, lakes, forest and animals
2. oceans, rivers, seas, lakes, forest, animals, cars, plants and cities
3. oceans, rivers, seas, lakes and forest, animals, cars, plants, cities and people
4. oceans, rivers, seas, lakes and forest, animals, cars, plants, cities, people and YOU
b) When we say the Earth is in danger, what exactly is in danger?
(назовите о какой конкретной опасности идет речь, когда мы говорим «Земля в опасности?»
1. the planet
2. the climate
3. the oceans
4. the forests
5. the animals
6. all of these – все вышеназванное
T: I am going to show you some ecological signs. They
are international, because they are known all over the world. We must follow
ecological signs. They tell us what to do or not to do.
Tell me if you have seen any of these signs. What do they mean?
Учитель показывает слайды 4-8 по проблемам экологии, учащиеся называют проблему)
P: Don’t break trees!
Keep of the grass!
Put your litter in the bin!
Keep dogs under control!
Recycle!
Look at these signs, match the sign, its meaning and Russian equivalent. (Ученики соотносят знаки с их русскими эквивалентами).
На доске
написано:
T: Put your litter
in the bin. По
газонам не ходить.
Keep dogs under control.
Не ломайте деревья.
Keep off the grass.
Не сорить.
Recycle. Перерабатывайте
отходы.
Don’t break trees. Выгул
собак запрещен.
Т:
You must follow there signs in your everyday life. If you act properly you will
help nature. If you don’t you will do it harm. You know enough words to speak
about it.
III этап. Введение и закрепление нового материала
T: Today we shall speak about very important problem. The topic of our lesson is Environmental Protection and you can see the topic on the blackboard. What does it mean? What do you think what do we do on the lesson?
P: We shall speak about Environmental Protection
P: How we must protect Nature.
T: As you see, the ecological problems are dangerous
not only for people but also for animals, birds and plants.
Man is beginning to understand that his
environment is not just his own town or country, but the whole Earth. That’s
why people form the organizations that work to protect the environment from
harm.
Т: What ecological organizations help protect nature?
P:Greenpeace
Слайд № 19 Презентация
№ 2
T: Greenpeace is an
international environmental organization. Members of Greenpeace appear in the
places where the environment is endangered. They always act fast and bravely.
Greenpeace has offices in many countries of the
world including Russia. People, who can't take part in Greenpeace actions directly
support this organization with money.
T: As for us, we do not belong to this organization, but we can help to protect nature. What must we do don’t make harm to nature?
Please write down these sentences: (раздаю карточки)
People mustn’t pollute the water Люди не должны загрязнять воду
People mustn’t kill fish Люди не должны убивать рыбу
People mustn’t leave litter Люди не должны оставлять мусор
People mustn’t cut down trees Люди не должны вырубать деревья
People mustn’t drop the litter Люди не должны выбрасывать мусор
People must turn off lights and water Люди должны выключать свет и воду
People must clean after their dogs Люди должны убирать за собаками
People must recycle used materials
Люди должны
перерабатывать использованные материалы
People must feed birds and help them.
Люди должны кормить птиц и помогать им
People mustn’t wear fur coats Люди не
должны носить меховые шубы
People must use public transport
Люди должны пользоваться общественным транспортом
People mustn’t use campfire
Люди не должны жечь костров
T: Thank you, children. Now it is time to make a Green Tree. I want you to use the tree leaf and write a promise. On the one side of the tree you should hang ? what we must do and what we must not do. Please go to the blackboard read your promises and make a Green Tree. ( Ученики выходят к доске с зелеными листьями обещаниями и составляют дерево, на одну сторону дерева прикрепляют листы с тем, что должны делать, чтобы защитить окружающую среду, а на другую сторону, что не должны делать).
People mustn’t
pollute the water
People mustn’t kill fish
People mustn’t leave litter
People mustn’t cut down trees
People mustn’t drop the litter
People must turn off lights and water
People must clean after their dogs
People must recycle used materials
People must feed birds and help them.
People mustn’t wear fur coats
People must use public transport
People mustn’t use campfire
Make your own sentences . Work together in pairs
Ученики составляют свои собственные предложения
Фразы выдаются в разрезанном виде для составления мозаики в парах.
You must put litter in the bin to reduce pollution.
Вы должны класть мусор в мусорное ведро, чтобы уменьшить загрязнение
You mustn’t break trees don’t spoil the environment.
Вы не должны рубить деревья, чтобы не вредить окружающей среде
You must recycle to protect nature.
Вы должны перерабатывать, чтобы защитить природу
You mustn’t disturb wild animals don’t destroy wildlife.
Вы не должны беспокоить диких животных, чтобы не уничтожить дикую жизнь
You mustn’t throw away litter don’t make forests and rivers dirty.
Вы не должны выбрасывать мусор, чтобы не делать леса и реки грязными
T: Let’s play a little.
You have cards with a number of words . Look through them and choose those, which belong to our theme: “Environmental Protection ?” Write them down in your copybooks. (Учащиеся делятся на 2 команды получают карточки со словами по разным темам. Им нужно выбрать слова по данной теме и прочитать их, можно, кто быстрее справиться).
Environment, pollution, profession wildlife, nature, ecology, school, to protect, to reuse, to reduce, cut down, book, litter, recycling, man, to spoil, to give a helping han
Т: Now let’s listen to the poem about environmental protection.
Who is speaking in?
the first verse (куплет)
the second verse?
the third verse?
the fourth verse?
the refrain (припев)?
(каждый куплет песни написан от имени рек, животных, цветов, лесов. Вы должны догадаться какие объекты окружающей среды обращаются к людям).
Песня. Слайды 14-18
Презентация № 2
Today you are going
camping
With your family, friends or class.
Please help us, don’t drop any litter!
‘Cos’ your litter lives longer than us. Animals, flowers
Today you cut down your forests
But the planet needs our leaves.
Please stop it because tomorrow
You'll have no air to breathe! Forests
Refrain: 'Cos nothing is forever
And nature is getting tired.
If we don't stop and think today
Tomorrow the Earth could die. Earth
You can have a bath or a shower
But today is the time to think.
Save the rivers because without them
You'll have no water to drink. Rivers
Today we are still in your forests,
In the sky, in the rivers, but look:
Don't kill us! Because your children
Will see us in picture books. Animals,
flowers, birds
Сегодня Вы отправляетесь в поход
С Вашей семьей, друзьями или классом.
Пожалуйста, помогите нам, не оставляйте мусор!
Поскольку Ваш мусор живет дольше, чем мы!
Сегодня Вы вырубаете свои леса
Но планета нуждается в наших листьях.
Пожалуйста, остановите это, потому что завтра
У Вас не будет воздуха, чтобы дышать.
Рефрен: Поскольку ничто не может
быть вечно
И природа устает.
Если мы не остановимся и не одумаемся сегодня
Завтра Земля может умереть.
Вы можете принять ванну или душ
Но сегодня есть время, чтобы подумать.
Спасите реки, потому что без них
У Вас не будет воды, чтобы пить.
Сегодня мы всё ещё находимся в Ваших лесах,
В небе, в реках, но взгляните:
Не убивайте нас! Поскольку Ваши дети
Будут видеть нас лишь в иллюстрированных книжках.
T: Luck through the poem one more and give it a name. Просмотрите стихотворение (песню) еще раз и озаглавьте его.
1. Today and tomorrow! 1. Сегодня и завтра
2. Save the environment 2. Спасем мир
3. Oceans, forest and animals! 3. Океаны, леса, животные
4. Please, stop! 4. Остановитесь пожалуйста.
IV этап.
Контроль знаний.
T: Let’s make up the resolution of our lesson. What can you personally do to
help the world? Слайды
№ 8-19
Р: We mustn’t pollute nature.
Р:We must protect wild animals
Р:We must save using water
Р:We mustn’t cut down trees.
Р:We must recycle waste products!
Р:We must recycle glass and plastic bottles, cartons and newspapers.
Р:We must keep the city clean!
Р:We must keep off the grass!
Р:We must put litter in the bin!
Р:We must protect nature!
Р:We want our Planet to be clean and happy!
V этап. Видеo клип на песню Луи Армстронга
“What a Wonderful World”
I see trees of green... red roses too
Я вижу зеленые деревья, а также красные розы
I see it bloom... for me and for you
Я вижу их цветущими, для тебя и для меня
And I think to myself... what a wonderful world...
И я думаю, как прекрасен этот мир
I see skies of blue... clouds of white
Я вижу голубое небо, белые облака
Bright blessed days... dark sacred nights
Светлые дни, темные ночи
And I think to myself... what a wonderful world...
И я думаю, как прекрасен этот мир
The colors of a rainbow... so pretty... in the sky
Цвета радуги, так красивы в небе,
Are also on the faces... of people... going by
Также на лицах людей, проходящих мимо.
I see friends shaking hands... sayin... how do you do
Я вижу друзей, пожимающих друг другу руки, спрашивающих: "Как дела?"
They're really sayin... I love you...
На самом деле они говорят: "Я люблю тебя!"
I hear babies cry... I watch them grow
Я слышу детский плач, я вижу как они растут
They'll learn much more... than I'll never know
Они узнают намного больше, чем я когда-либо узнаю
And I think to myself... what a wonderful world
И я думаю, как прекрасен этот мир
VI этап. Подведение итогов . Conclusion.
I’m glad you understand that everybody is in charge of the planet.
Marks
Home task: To learn vocabulary to this theme.
Reflexion
Составить предложения, используя слова из каждой колонки. Письменно.
can plant trees.
must throw away trash.
should break trees.
We have to (not) feed birds and animals in winter.
need keep our village tidy.
may put trash in the bin.
are to harm nature.
pollute water.
protect the environment.
Составить предложения, используя слова из каждой
колонки. Письменно.
can plant trees.
must throw away trash.
should break trees.
We have to (not) feed birds and animals in winter.
need keep our village tidy.
may put trash in the bin.
are to harm nature.
pollute water.
protect the environment.
Составить предложения, используя слова из каждой
колонки. Письменно.
can plant trees.
must throw away trash.
should break trees.
We have to (not) feed birds and animals in winter.
need keep our village tidy.
may put trash in the bin.
are to harm nature.
pollute water.
protect the environment.
I see trees of green, red roses too
I watch them bloom for me and you
And I think to myself, what a wonderful world
The colours of the rainbow, so pretty in the sky
Are also on the faces of the people going by
I see friends shaking hands, saying, "How do you do?"
They're really saying, "I love you"
I hear babies cry, I watch them grow
They'll learn much more, than I'll ever know
And I think to myself, what a wonderful world.
I see trees of green, red roses too
I watch them bloom for me and you
And I think to myself, what a wonderful world
The colours of the rainbow, so pretty in the sky
Are also on the faces of the people going by
I see friends shaking hands, saying, "How do you do?"
They're really saying, "I love you"
I hear babies cry, I watch them grow
They'll learn much more, than I'll ever know
And I think to myself, what a wonderful world.
I see trees of green, red roses too
I watch them bloom for me and you
And I think to myself, what a wonderful world
The colours of the rainbow, so pretty in the sky
Are also on the faces of the people going by
I see friends shaking hands, saying, "How do you do?"
They're really saying, "I love you"
I hear babies cry, I watch them grow
They'll learn much more, than I'll ever know
And I think to myself, what a wonderful world.
People mustn’t pollute the water
People mustn’t kill fish
People mustn’t leave litter
People mustn’t cut down trees
People mustn’t drop the litter
People must turn off lights and water
People must clean after their dogs
People must recycle used materials
People must feed birds and help them.
People mustn’t wear fur coats
People must use public transport
People mustn’t use campfire
The protection
of the environment
is a serious problem.
Answer the guest ions:
a) What does the word «environment» mean to you?
(что для вас означает понятие «окружающая среда»)
1. oceans, rivers, seas, lakes, forest and animals
2. oceans, rivers, seas, lakes, forest, animals, cars, plants and cities
3. oceans, rivers, seas, lakes and forest, animals, cars, plants, cities and people
4. oceans, rivers, seas, lakes and forest, animals, cars, plants, cities, people and YOU
b) When we say the Earth is in danger, what exactly is in danger?
(назовите о какой конкретной опасности идет речь, когда мы говорим «Земля в опасности?»
1. the planet
2. the climate
3. the oceans
4. the forests
5. the animals
6. all of these – все вышеназванное
Answer the guest ions:
a) What does the word «environment» mean to you?
(что для вас означает понятие «окружающая среда»)
1. oceans, rivers, seas, lakes, forest and animals
2. oceans, rivers, seas, lakes, forest, animals, cars, plants and cities
3. oceans, rivers, seas, lakes and forest, animals, cars, plants, cities and people
4. oceans, rivers, seas, lakes and forest, animals, cars, plants, cities, people and YOU
b) When we say the Earth is in danger, what exactly is in danger?
(назовите о какой конкретной опасности идет речь, когда мы говорим «Земля в опасности?»
1. the planet
2. the climate
3. the oceans
4. the forests
5. the animals
6. all of these – все вышеназванное
People mustn’t pollute the water Люди не должны загрязнять воду
People mustn’t kill fish Люди не должны убивать рыбу
People mustn’t leave litter Люди не должны оставлять мусор
People mustn’t cut down trees Люди не должны вырубать деревья
People mustn’t drop the litter Люди не должны выбрасывать мусор
People must turn off lights and water Люди должны выключать свет и воду
People must clean after their dogs Люди должны убирать за собаками
People must recycle used materials
Люди
должны перерабатывать использованные материалы
People must feed birds and help them.
Люди должны кормить птиц и помогать им
People mustn’t wear fur coats
Люди не должны носить меховые шубы
People must use public transport
Люди должны пользоваться общественным транспортом
People mustn’t use campfire
Люди не должны жечь костров
People mustn’t pollute the water
Люди не должны загрязнять воду
People mustn’t kill fish
Люди не должны убивать рыбу
People mustn’t leave litter
Люди не должны оставлять мусор
People mustn’t cut down trees
Люди не должны вырубать деревья
People mustn’t drop the litter
Люди не должны выбрасывать мусор
People must turn off lights and water
Люди должны выключать свет и воду
People must clean after their dogs
Люди должны убирать за собаками
People must recycle used materials
Люди должны перерабатывать использованные
материалы
People must feed birds and help them.
Люди должны кормить птиц и помогать им
People mustn’t wear fur coats
Люди не должны носить меховые шубы
People must use public transport
Люди должны пользоваться общественным транспортом
People mustn’t use campfire
Люди не должны жечь костров
You must put litter in the bin to reduce
pollution.
Вы должны класть мусор в мусорное ведро, чтобы уменьшить загрязнение
You mustn’t break trees don’t
spoil the environment.
Вы не должны рубить деревья, чтобы не вредить окружающей среде
You must
recycle to protect nature.
Вы должны
перерабатывать, чтобы защитить природу
You mustn’t disturb wild animals don’t
destroy wildlife.
Вы не должны беспокоить диких животных, чтобы не уничтожить дикую жизнь
You mustn’t
throw away litter
don’t make forests and rivers dirty.
Вы не должны выбрасывать мусор, чтобы не делать леса и реки грязными
Environment, pollution,
profession, wildlife,
nature, ecology, school,
to protect, to reuse, to
reduce, cut down, book,
litter, recycling, man,
to spoil, to give a
helping hand
Today you are going camping
With your family, friends or class.
Please help us, don’t drop any litter!
‘Cos’ your litter lives longer than us. Animals, flowers
Today you cut down your forests
But the planet needs our leaves.
Please stop it because tomorrow
You'll have no air to breathe! Forests
Refrain: 'Cos nothing is forever
And nature is getting tired.
If we don't stop and think today
Tomorrow the Earth could die. Earth
You can have a bath or a shower
But today is the time to think.
Save the rivers because without them
You'll have no water to drink. Rivers
Today we are still in your forests,
In the sky, in the rivers, but look:
Don't kill us! Because your children
Will see us in picture books. Animals,
flowers, birds
1. Today and tomorrow! 1. Сегодня и завтра
2. Save the environment 2. Спасем мир
3. Oceans, forest and animals! 3. Океаны, леса, животные
4. Please, stop! 4. Остановитесь пожалуйста.
V этап. Видеo клип на песню Луи Армстронга
“What a Wonderful World”
I see trees of green... red roses too
Я вижу зеленые деревья, а также красные розы
I see it bloom... for me and for you
Я вижу их цветущими, для тебя и для меня
And I think to myself... what a wonderful world...
И я думаю, как прекрасен этот мир
I see skies of blue... clouds of white
Я вижу голубое небо, белые облака
Bright blessed days... dark sacred nights
Светлые дни, темные ночи
And I think to myself... what a wonderful world...
И я думаю, как прекрасен этот мир
The colors of a rainbow... so pretty... in the sky
Цвета радуги, так красивы в небе,
Are also on the faces... of people... going by
Также на лицах людей, проходящих мимо.
I see friends shaking hands... sayin... how do you do
Я вижу друзей, пожимающих друг другу руки, спрашивающих: "Как дела?"
They're really sayin... I love you...
На самом деле они говорят: "Я люблю тебя!"
I hear babies cry... I watch them grow
Я слышу детский плач, я вижу как они растут
They'll learn much more... than I'll never know
Они узнают намного больше, чем я когда-либо узнаю
And I think to myself... what a wonderful world
И я думаю, как прекрасен этот мир
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.