План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс
Оценка 5

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

Оценка 5
Презентации учебные
docx
английский язык
8 кл
26.04.2019
План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс
Цели: активизация известной лексики по теме в речи; развитие навыков аудирования. Ход урока Организационный момент We are going to start a new theme. It is also connected with our planet Earth. Open your books at p. 40. Read the title of the Unit. Look at the photos and say what we are going to discuss. (As far as I understand we are going to speak about the Earth, how we can protect it.)Today you will listen much, learn some more new words and learn to use the article "the". Фонетическая разминка We will start with the new words. First look at the blackboard. Try to read them in transcription. Запись на доске Listen to the words and learn to use them.
юнит 2.docx
______________ Блок 2. Лучший друг мира – это ты Раздел 1. Планете нужен друг, не так ли? Цели: активизация известной лексики по теме в речи; развитие навыков аудирования. Как защитить нашу планету Ход урока Организационный момент We are going to start a new theme. It is also connected with our planet Earth. Open your books at  p. 40. Read the title of the Unit. Look at the photos and say what we are going to discuss. (As far  as I understand we are going to speak about the Earth, how we can protect it.)Today you will  listen much, learn some more new words and learn to use the article "the". Фонетическая разминка We will start with the new words.  First look at the blackboard. Try to read them in transcription. Запись на доске Listen to the words and learn to use them. Речевая разминка Read the words and expressions in ex. 3, p. 40 and translate them into Russian. Примерный ответ: to protect from pollution ­ защищать от загрязнения; protection of — защита чего­либо; protective clothing — защитная одежда; chemical waste / waste paper ­ химические отходы / бумажные отходы; to be polluted by — быть загрязненным чем­либо; air pollution / sea pollution — загрязнение воздуха / загрязне¬ние моря; antipollution laws — законы против загрязнения; to protect the environment ­ защищать окружающую среду; the pollution of the environment — защита окружающей среды; environmental problems / research ­ проблемы окружающей среды / исследование  окружающей среды. Answer my questions, please. 1. What must people protect the Earth from? (People must protect the Earth from pollution.) 2. What kinds of pollution do you know? (There is water pollution, air pollution, the pollution  of the environment and there is also nuclear pollution.) 3. What and where do people usually waste? (People usually waste paper, chemicals, old  things on the ground and into the water.) 4. What must we do to protect the environment? (We must stop polluting the ground, the air,  the water.) Развитие коммуникативных навыков Look at the photos again. These children tried to make first steps to protect the environment. Look at their notices. In pairs try to answer the questions from ex. 1, p. 40.Listen to the tape and check  if you were right. Report to the class. There is one more task to be done. Open ex. 1, p. 56. Do it  in writing. Физкультминутка Обучение грамматике As you know, the Earth is very rich in countries, seas, oceans, lakes, mountains, rivers, cities and  towns. All their names must or mustn't be used with the article "the". On p. 41 you see the rule.  Let's study it. Remember how to use the definite article. Let's have a drill. In pairs think if you should use "the" in the sentences of ex. 5, p. 41. Listen to  the tape and check if you were right. Keys: 1. The Volga is the longest river in Europe. 2. Canada is in North America. 3. The highest mountain in the world is mount Everest. 4. The United Kingdom consists of Great Britain and Northern Ireland. 5. Have you ever been to the Baikal? 6. The Bahamas are a group of islands in the Atlantic Ocean. 7. This unusual town is situated near Lake Onega. 8. Next year they are going to try their luck in the Pamirs. 9. The capital of the USA is Washington, though some people think it's New York. In ex. 6, p. 41, there is a quiz. I ask you to work individually. Choose the correct answer. Mind the use of the article. You have five minutes. Now listen to the tape and check if you were right.  Report to the class. At home do some tasks to remember the rule about the article "the". Подведение итогов урока What new words have we learnt? Give the examples of word expression with the new words.  What proper names must be used with the definite article? Thank you for your work.  The lesson is over.  Домашнее задание Уч.: упр. 4, стр. 43 РТ: упр. 1, 2, стр. 24. ______________ Цели: активизация лексики по теме «Окружающая среда» 8 речи; развитие навыков  аудирования; обучение словообразованию: суффиксальный способ, конверсия. Проблемы экологии Ход урока Организационный момент Today at the lesson you will learn to use different word expressions to talk about ecological  problems. Then you will watch the video. Besides, we are going to learn to form new words with  the help of suffixes and by transforming from one part of speech t0 another. Фонетическая разминка But first we must learn a tongue twister. Look at the blackboard. Listen to my reading. Запись на доске: Bill had a billboard and also a board bill, But the board bill bored Bill so That he sold the billboard to pay the board bill. Read the tongue twister slowly after me. Read it in pairs. Read the tongue twister as quickly as  you can. What sounds do you hear more often? ((b), [i], [1], [d].) Name other words with these sounds. Примерный ответ: [b] ­ break, brother, ball, bear, beat, etc. [i] ­ ill, spaceship, stick, six, still, etc. [1] — born, blackboard, launch, store, etc. [d] ­ dress, damage, death, draw, etc. Речевая разминка What theme do we study? (We study the theme "The Earth ".) What words on this theme do you remember? (They are "protect", "protective", "protection",  "pollute", "pollution", "environment", "environmental", "waste".) On your cards you see two columns of words. You must match the words to make up word  expressions. На карточках: protect air protective environmental pollute      waste                         problems               pollution chemical                         waste               water               clothing    environment               paper Keys: protect environment, air pollution, protective clothing environmental problems, pollute  water, waste paper, chemical waste Активизация лексики в речи Use these word expressions in the sentences of your own. Примерный ответ: People must protect environment. Air pollution is one of thc ecological problems nowadays.  Emergency workers have to weal protective clothing. There are a lot of environmental problems  such as air pollution, water pollution, pollution of the environment, nuclear pollution. People  pollute water by putting wastes there. Don't waste paper in parks. Chemical waste is very  dangerous. There are different types of environment. You may find them in ex. 7, p. 42. Read what natural  geographical features and man­ made geographical features mean. Do you understand that?  Classify the words according to the types of environment. So, read out the words connected with  natural geographical features (living organisms, man­made geographical features). Keys: Natural geographicalfeatures: climate, weather, mountains, forests, lakes, seas, oceans,  continents, minerals, air, water, natural channels, islands, land, other planets, the Moon. Living organisms: fishes, plant species, human beings, trees, animals, insect species. Man­made geographical features: towns, houses, canals, railways, farms, factories, wild parks,  picture galleries. We all understand that nowadays the environmental problems become more and more serious.  What must we do to protect the Earth? Before you answer watch the video. Now read the dialogue in ex. 8, p. 42. Answer the questions in pairs. Now report to the class. Use  the opinion expressions from the blackboard. Запись на доске:  In my opinion...  To my mind...  As far as I see it... Примерный рассказ: As far as I see it the main idea of the text is that beauty will save the world. Life will be more  interesting if we use different colours. 1 agree with it because we live in the world where there are a lot of problems, we get much stress.  There must be something that will help us to overcome difficulties. The main colours of our planet are blue, green, brown and white. I see that you're tired. Let's have a rest. Физкультминутка Обучение словообразованию — Would you like to live on the planet where Xaliox and Revax live? Why or why not? (Asfor me, I wouldn't like to live there because the buildings are grey. Besides, they sell children.) — Is everything all right on our planet? Maybe you want to change something or improve it.  Ex. 9, p. 42 will help you to give good answers. (I would like to build new modern houses,  plant trees and colourful flowers, create new parks and lovely gardens with exotic plants to improve my town.) — At the end of the lesson we must learn to form new words by different ways. Look at the  table in ex. 10, p. 42. Read the examples. Remember how to form new words. — Open your workbooks: ex. 3, p. 24. Complete the sentences using one of the words in  brackets. Define the part of speech and explain why you use it. Keys: 1. environment; 2. waste; 3. ecological; 4. pollution: 5. attraction; 6. natural. 1. We use a noun because there is a preposition and an article before it. 2. We use a noun because there is another noun and a preposition before it. 3. We use an adjective because there is a noun after it. 4. We use a noun because there is an attribute before it. 5. We use a noun because there is an attribute before it. 6. We use an adjective because there is a noun after it. — At home write the description of the place where you live. Ex. 5, p. 56 will help you. Open  it, please. Read the points of the plan. Express your ideas. To do the task well first do ex. 4  on p. 56 Подведение итогов урока What new information have you learnt today? What is impression of the film?  What do you think about the life on the planet Altaia? The lesson is over. You may go. Домашнее задание Уч.: упр. 5, стр. 58 ______________ Цели: формирование навыков просмотрового чтения; развитие навыков монологической  речи на основе текста. Защитим планету вместе! Ход урока Организационный момент Today you will read and discuss the text about environmental problems.  Фонетическая разминка But first let's repeat the tongue twister. Look at the blackboard. Read the tongue twister all  together. I will read one line of the tongue twister; you will recite another by heart. Then we'll  change the lines. На доске записана разучиваемая скороговорка. Now recite the tongue twister by heart as quickly as you can. Речевая разминка What environmental problems do you think are described in the text? Name the words and word  expressions that you can meet in the text. Учитель записывает слова и словосочетания, предлагаемые учениками, на доске вразброс. Обучение чтению Compare the words on the blackboard with those in ex. 11, p. 43. Do they coincide? Which of the  words from ex. 11 do you think are in the text? Now read the text in ex. 12, p. 43 and say if you were right. Give a title to the text. Варианты заголовков: Stop Polluting Our Home! Protect Our Fragile Planet. It Is Time to Protect the Earth. Are there any words that you don't understand? Then try to guess their meanings using the plan  from ex. 13, p. 44. So, your task is to write down three meanings of the words that you think are  possible. Sit in groups and discuss what meanings are more suitable. Use the vocabulary at the end of your  book. Check your guesses. Look at the pictures in ex. 14, p. 44. What do they show? (Picture 1 shows air pollution. Picture 2  shows cutting the trees. Picture 3 shows water pollution. Picture 4 shows pollution of the  environment.) ~ Use the text and write captions for the pictures. Варианты заголовков: The Air Is Polluted by Power Stations and Factories. Forests the Size of Belgium Are Destroyed Every Year. There Is a Lot of Litter in the Water. We Live among Litter and Wastes. I think you are tired. Let's have a rest. Stand up, class. Физкультминутка Работа с текстом Work in pairs and find in the text the phrases that have similar meanings to the words from ex. 15, p. 44. Keys: amazing — wonderful;  people — human beings;  to die out — to disappear;  nature around us — environment;  to make — to create; vital problems ­ environmental problems; forecast — predict; frightening ­ alarming; unhealthy food — junk food; rubbish — litter; everywhere — around you; to damage — pollute; gases — fumes. Read out the sentences paraphrasing them using the synonyms of the words. How well do you understand the text? Olga is a teacher now. Listen to her questions (ex. 16, p. 44) and answer them with the help of the  text. Keys: 1. Many species of birds and animals have disappeared because man has polluted their natural  homes. 2. The air is polluted by power stations, factories and cars. 3. Yes, they are. Rivers are polluted too. They are empty of fish. 4. Forests are disappearing all over the world because people cut them to have wood and  paper. 5. Yes, we can. We can see pollution at the seaside. 6. Yes, they are. People are in danger. 7. The most serious environmental problems now are disappearing animals and birds, air  pollution, water pollution, litter and wastes, unhealthy food. 8. Yes, I did. (No, I didn't.) — I see that you know the text quite well and you have learnt some new words. Translate the  sentences from ex. 7, p. 56. Do it in writing. — What environmental problems have people got? How can we solve them? What do you  think is the first step? Примерный ответ: Animals and birds disappear. The air, the water, the environment are polluted. People pollute  themselves with cigarettes, alcohol and junk food­  То solve the problems people must stop  throwing litter into the water or on the ground. They must stop polluting the air. People must stop  cutting the trees. The first step to it is to make people think about the problems, to show them on  TV or write about them in newspapers.   — I agree with you. That's why you will try to do it now. Make a poster warning people about  environmental problems. You may use the text and slogans from ex. 1, p. 40. — You have done a lot today. We will see and discuss your posters at the next lesson. At home continue your work with the text and do some tasks in writing. Подведение итогов урока — What new words have you learnt from the text? Which of the environmental problems do  you think are the most dangerous? Which of the problems have we got at our place? Thank  you for your work. The lesson is over. Good­bye. Домашнее задание упр. 17, 18, стр. 46 ______________ Раздел 2. Условные предложения 1 и 2 типа Цели: активизация пройденной лексики в речи; введение грамматики: условные  предложения II и III типа. Условные предложения 1 и 2 типа Ход урока Организационный момент We are going to start our lesson with your posters.  Then you will learn some new grammar.  We will learn to use the Conditionals. Фонетическая разминка Look at the blackboard. Read the words in transcription. Запись на доске:  ['hju:m9n 'bi:ig] [.disa'pia] ['waildlaif] Translate the words into Russian. Учитель стирает слово в транскрипции и записывает перевод. Now translate the words into English. Речевая разминка If people took bottles, newspapers and cans to special bins, they could be recycled. If I were you, I would join Greenpeace. If we didn't pollute our seas, they would be full of fish. If I were you, I would continue the exploration. [kri'eit] [pn'dik/эп] [a'lamir)]  ['jAok 'fu:d] flits] [di'stroi]  [fju:mz] If you had read these books, you would have known more about this environmental problem. If we had protected the environment seriously, our planet would  have been out of danger. If people had avoided damaging nature, many species of animals wouldn't have disappeared. Проверка домашнего задания You see that nowadays there are a lot of ecological problems. You can help to solve them. Show  your posters. Explain what you wan1 to say with it. Физкультминутка Обучение грамматике Could you answer the questions on your cards?  На карточках: 1. What would happen if people rode bicycles instead of driving cars? (They don 't ride  bicycles instead of cars.) 2. What would have happened if people hadn't cut the forests? (They began to do it many  years ago.) — What period of time do the actions belong to? (The first action belongs to the present. The  second action belongs to the past.) — Did the actions really happen? (No, they didn't.) Read more information about such sentences: ex. 20, p. 45. Then complete the rules. На карточках: In Conditional II the action is... The action belongs to the... or the... In Conditional III the action  is... The action belongs to the... or the... Keys: unlikely; present, future; unreal; past. Mind the use of the verb "to be". Let's have a drill. Start with ex. 21, p. 45. Work in pairs, read and translate the sentences. Примерный ответ: 1. Если бы мы заботились о нашей планете, у нас не было бы так много проблем, связанных с окружающей средой. I agree with it. People must stop polluting the planet. If we don't we will have no air to breathe, no water to drink, no healthy food to eat. 2. Если бы люди не загрязняли планету, многие виды животных не исчезли бы. I agree with it. People pollute animals' natural environment, so some special kinds of animals can't leave in such conditions and they disappear. 3. Если бы страны потратили больше денег на научные исследования, ученые решили бы  некоторые проблемы окружающей среды. I agree with it. Governments spend too little money for scientific researches. 4. Если бы люди больше мечтали о полетах в космос, они бы нашли другую планету, чтобы жить там. I disagree with it. We don't need another planet to live on because we will have to adopt. People  must protect their native planet. 5. Если бы люди не изобрели разные машины и не развивали промышленность, проблемы  окружающей среды не возникли бы. I agree with it. The planet would be saved, but people can't live without machines and industry  that's why we should have been more careful. Now change your partners. Agree or disagree with the sentences. Explain your choice. At home continue working on the Conditional. Подведение итогов урока What types of conditional sentences have you learnt? Which of the posters do you like most?  Why? The most active students are..  Your marks for the lesson... Домашнее задание Уч.: упр. 21, стр. 47  ______________ Цели: активизация пройденной лексики в речи; введение грамматики: условные  предложения II и III типа. Если бы да кабы Ход урока Организационный момент Good morning, boys and girls  I am glad to see you.  Who is absent today? (All pupils are present.) Let’s remember our new poem to greet each other. Listen to me, please. And start our lesson. Фонетическая разминка Look at the blackboard. Read the words in transcription.  Учитель стирает слово в транскрипции и записывает перевод. Now translate the words into English. Речевая разминка Say if you agree or disagree with me. To agree say: "You are perfectly right" and repeat my  sentences. To disagree say: "I'm afraid, you're not right" and correct my sentence. Запись на доске: You are perfectly right. I'm afraid, you are not right. 1. People never destroy forests. (I'm afraid, you are not right. People often destroy forests.) 2. Human beings throw litter everywhere. (You are perfectly right. Human beings throw litter  everywhere.) 3. People all over the world eat more and more junk food. (You are perfectly right. People all  over the world eat more and more junk food.) 4. Fumes of cars are not dangerous for the environment. (I'm afraid, you are not right. Fumes  of cars are very dangerous for the environment.) 5. The predictions of scientists about the future of our planet are alarming. (You are perfectly  right. The predictions of scientists about the future of our planet are alarming.) Физкультминутка Обучение грамматике Read more information about such sentences: ex. 20, p. 45. Then complete the rules. In Conditional II the action is... The action belongs to the... or the... In Conditional III the action  is... The action belongs to the... or the... Keys: unlikely; present, future; unreal; past. Mind the use of the verb "to be". Let's have a drill. Start with ex. 21, p. 45. Work in pairs, read and translate the sentences. Примерный ответ: 1. Если бы мы вырубали меньше лесов, воздух был бы чище и более свежий. 2. I agree with it. Every year people cut more and more trees. Fewer trees mean less oxygen in the air. 3. Если бы мы не загрязняли наши реки и озера, они были бы полны рыбы. 4. I agree with it. Man has polluted fish's natural homes. 5. Если бы мы были умными и острожными, мы бы не жили среди мусора и отходов. 6. I agree with it. People leave too much litter and waste everywhere. That means we leave  animals, birds and ourselves without places to live and to breathe. 7. Если бы мы посадили больше лесов, мы бы спасли диких животных. 8. I agree with it. People have left wild animals without their natural homes. We must start  planting more trees because they grow slowly. 9. Если бы мы заботились о нашей планете, у нас не было бы так много проблем,  связанных с окружающей средой. 10.I agree with it. People must stop polluting the planet. If we don't we will have no air to  breathe, no water to drink, no healthy food to eat. 11.Если бы люди не загрязняли планету, многие виды животных не исчезли бы. 12.I agree with it. People pollute animals' natural environment, so some special kinds of  animals can't leave in such conditions and they disappear. Now change your partners. Agree or disagree with the sentences. Explain your choice. At home continue working on the Conditional. Подведение итогов урока What types of conditional sentences have you learnt? Which of the posters do you like most?  Why? The most active students are..  Your marks for the lesson... Домашнее задание Уч.: упр. 1, стр. 26 р.т. ______________ Раздел 3. Что с нами не так? Что бы ты сделал, если...? Цели: тренировка в употреблении условных предложений; развитие навыков аудирования. Ход урока Организационный момент We will do a lot of tasks to learn to use conditional sentences. For example, we'll listen to and  learn a poem and watch the video "Dreaming about Tomorrow". Фонетическая разминка __ We will begin with the poem. Listen to it for the first time. Say what the poem expresses. (The  poem expresses somebody's wishes or even dreams. They are unreal as the author uses conditional sentences.) _ Yes, you are perfectly right. Open your books at p. 46, ex. 23. Listen and read the poem after the speaker. Translate it into Russian. Compare your translation with that one by Marshak. Read the poem  together with the speaker. Read it in pairs. At home learn the poem by heart. You may write your own poem if you wish,  either in Russian or in English. Речевая разминка.  Проверка домашнего задания Can you use the Conditionals? Then read your sentences from your homework to each other.  Compare your answers. Correct the mistakes if you have any. Read the sentences aloud one by one. Translate them into Russian. Keys: 1. If she finished her research, she would take part in the conference. — Если бы она  закончила свое исследование, она бы приняла участие в конференции. 2. If he felt bad, he would stay in bed. — Если бы он чувствовал себя плохо, он оставался  бы в постели. 3. If I were you, I would visit the old man. — На твоем месте я бы посетил старика. 4. What would you do if you won 500 dollars? — Что бы ты сделал, если бы ты выиграл  500 долларов? 5. Ann would behave well if you took her to the party. ­ Анна вела бы себя хорошо, если бы  ты взял ее на вечеринку. 6. If the teenager had collected his thoughts, he would have won the competition. — Если бы  подросток собрался с мыслями, он бы выиграл соревнование. 7. If you had learnt German, you would have stayed out of trouble. — Если бы ты выучил  немецкий, у тебя не было бы проблем. 8. If they had taken care of their pets, the poor puppy and kitten wouldn't have got into  trouble. — Если бы они заботились о своих любимцах, бедные щенок и котенок не  попали бы в беду. 9. If we hadn't relied on him, we wouldn't have been late. ­ Если бы мы ему не доверились,  мы бы не опоздали. 10.If the girl had laid the table, her aunt wouldn't have been angry with her. — Если бы  девушка накрыла стол, ее тетя не сер­дилась бы на нее. Совершенствование грамматических навыков On your cards you have some sentences. Open the brackets, using the necessary form of the verb.  Mind the type of the Conditional. На карточках: 1. If you (finish) in time you wouldn't have been late. 2. The day (be) fine if they hadn't argued. 3. If we (recycle) the litter the environment (be) cleaner. 4. If you (not, come) so early they (not, get up). 5. What you (do) if you (win) a lottery? 6. If I (be) you I never (ask) him for help. 7. What you (do) if the computer hadn't worked? 8. It (be) better if you didn't go there. Keys: 1. If you had finished in time, you wouldn't have been late. 2. The day would have been fine if they hadn't argued. 3. If we recycled the litter, the environment would be cleaner. 4. If you hadn't come so early, they wouldn't have got up. 5. What would you do if you won a lottery? 6. If I were you, I would never ask him for help. 7. What would you have done if the computer hadn't worked? 8. It would be better if you didn't go there. Физкультминутка Закрепление грамматических навыков Open ex. 24, p. 46. In writing complete the sentences using your imagination. Примерный ответ: a) If you gave it a try, you would be a success (you would have the best result, you wouldn't  have any problems). b) She would send for the doctor if she had somebody nearby (she were you, had time). c) What would you do if you were the president (you won a million dollars, you lived in  Alaska). d) If I had thought about threats, I would have been more careful (I wouldn't have gone there, I wouldn't have let her go there) e) The scientists would have told about the serious problem if they had made a research (they  had had enough money, somebody had asked them to do it. Now P1 is a teacher. He wants to ask you some questions Answer them, please. Ex. 25 will help  you. Примерный ответ: a) If I were rich, I would buy a car (I would travel around the world I would use money for  charity).  b) If I were invited to play a part in a film or in a performance, I would refuse (1 would agree). I would prefer to play the part of... c) If I were invited to take part in space travel as a member of an international crew, I would  prefer to be responsible for spacesuits. d) If an earthquake began, I would run out of the house (I would be shocked, I would ask for  help). e) If my friend gave me a snake or a crocodile as a birthday present, I would take it back to the pet shop (I would give it to the zoo, I would be very much surprised). f) If I were the head of our country, I would make all people rich (I would make peace in the  world, I would make medical service free). Подведение итогов урока When do we use Conditional II and III?  Was it difficult to understand the actors in the film?  Thank you for your work.  The most active pupils today are... Домашнее задание PT: упр. 28, стр. 49 ______________ Какой была наша планета? Цели: контроль навыков диалогической речи; активизация лексики по теме «Экологические проблемы» в речи; тренировка употребления в речи структуры «used to». Ход урока Организационный момент We will begin with your dialogues. Then we'll discuss some ecological problems and learn to  speak what the Earth used to be many years ago.  Фонетическая разминка Let's revise the poem about somebody's dreams. Open ex. 23 on p. 46. Read the poem as  artistically as you can. Речевая разминка.  Проверка домашнего задания _ Your home task was to act out a dialogue. Start doing it right now. Other pupils must listen and  be ready to answer my questions. Which dialogue was the most emotional? Whom did you like to listen to? Why? Обучение речи Is our planet out of danger? Do people take care of the Earth? What would you do to make the air  cleaner?  What would you do to clean water? See ex. 27 on p. 47. There is a list of problems that our planet suffers from. First read them after  me. Which of them do you find the most serious and crucial? Why? (To my mind (in my opinion, as  for me, I think that), the most serious and crucial problems of our day are dangerous diseases and  drugs.) Work in pairs. List these problems in order of their importance. Now change your places. Share your opinion with another partner. Report to the class what you  think of the problems. Примерный список: 7. Dangerous technologies. 8. Lack of recycling. 9. People and their interrelations. 10.Breaking human rights. 11.Star wars. 1. Drugs. 2. Dangerous diseases. 3. Pollution. 4. Crimes. 5. Endangered animals. 6. New local wars. 12.Take the cards on your tables. Answer the questions in pairs. 13.Card I 1. What would you do if you had a dangerous disease? 2. What would you do to protect endangered animals? 14.Card 2 1. What would you do to stop local wars? 2. What would you do to reduce dangerous technologies? 15.Card 3 1. What would you do if things couldn't be recycled? 2. What would you do if your friends took drugs?  16.Card 4 1. What would you do to reduce crimes? 2. What would you do to stop breaking human rights?  17.Card 5 1. What would you do to stop air and water pollution? 2. What would you do if your relatives quarrelled?) 18.I see that you are tired. Let's have a rest. 19.Физкультминутка 20.Обучение грамматике 21.As you see, the Earth is in danger now. But many years ago our planet was very beautiful,  without any environmental problems, wasn't it? (Yes, it was.) 22.So, the Earth used to be beautiful. It didn't use to have any ecological problems. Learn to  use this structure to speak about past events. Look through the examples in ex. 28, p. 47. 23.Have a drill. Read the sentences in ex. 29, translate them into Russian. 24.Примерный ответ: 1. Я привык вставать рано. 2. Вскоре Джейн привыкла к этим странным звукам. 3. Почему ты не используешь словарь для проверки право­писания? 4. Мне потребовалось много времени, чтобы привыкнуть к их языку. 5. Вы не возражаете, если я воспользуюсь вашим компьютером? 6. Не думаю, что я могу привыкнуть к подобной ситуации. 7. Молодые люди привыкли попусту тратить время. 25.Read the situations in ex. 30, p. 47 and write three sentences with "be/get used to". 26.Примерный ответ: 27.1 a) At first he wasn't used to the climate in Canada. b) Then he got used to the climate in Canada. c) Now he is used to the climate in Canada. 28.2 a) At first he wasn't used to driving his car for two hours. b) Then he got used to driving his car for two hours. c) Now he is used to driving his car for two hours. 29.3 a) At first she wasn't used to keeping to a healthy diet and doing sports every day.  b) Then she got used to keeping to a healthy diet and doing sports every day. c) Now she is used to keeping to a healthy diet and doing sports every day. 30.Now it is time for you to make up your own sentences. Work in pairs. Say what you  are/aren't used to doing at school and at home. See the example in ex. 31, p. 48. Then report to the class about your partner. 31. Примерный ответ: 1. He is used to being prepared for lessons (giving correct answers at the lessons, asking  questions). 2. He is not used to talking at the lesson (walking around the classroom, too strict discipline). 3. He is used to having a rest on my sofa at home (watching TV at home, preparing food  myself). 4. He is not used to speaking English at home (running at home, listening to loud music). 32.At home do this task in writing. 33.Подведение итогов урока 34.Say what ecological problems the Earth suffers from. 35.Have you ever done anything to save our planet?  36.What does "be/get used to" help us to talk about? 37.Домашнее задание 38.РТ: упр. 4, стр. 28. 39. 40. 41.______________ 43.Цель: развитие навыков поискового чтения и монологической речи на основе текста. 42.Читаем Джонатана Свифта 45.Организационный момент 46.This time we are going to read and discuss the text by a famous writer Jonathan Swift. We'll 44.Ход урока pick out the main problems. 47.Фонетическая разминка 48.As usual, we begin with a tongue twister. Look at the blackboard. Запись на доске: 49.Which is this switch? Which switch is which? 50.Listen to my reading. Translate it. Read the tongue twister after me very slowly. Say what  sounds you hear more often, ([w], [i], [tj].) 51.Name other words with these sounds. 52.Примерный ответ: 53.[w]  what, when, where, why, swim, etc. 54.[i]    still, big, little, picture, this, etc. 55.[tf]  rich, switch, child, chair, chicken, etc. 56.Read the tongue twister as quickly as you can. 57.Речевая разминка 58.Open your books at p. 48. See ex. 32. Look through the task. Say what book this extract is  from. 59. Who is the author of the novel? (This extract is from the book "Gulliver's Travels". The  author of the novel is Jonathan Swift.) 60.Read the description of the characters from the text. Match the descriptions and the  characters. 61.Обучение чтению 62.Now read the text to find out three things Gulliver's master didn't know. (Gulliver's master  2 e didn't know what meant telling lies, why people fought and what meant being a soldier.) 63.See ex. 33, p. 49. Your task is to match the parts of the sentences. Read them one by one. 64.Keys: 65.1 66.d 67.I see that you understand the text quite well. Before we continue let's have a rest. 68.Физкультминутка 69.Обучение речи 70.You see that the author wants us to understand different problems. Let us discuss them.  5 с 3 f 4 a 6 b Divide into three groups. See ex. 34 on p. 49. Every group must answer their own question  and the last fourth question. Discuss them in groups. Give the examples from the text. 71.Примерный ответ: 1. There was no word which means "telling lies" in the fairytale country because they used  language in the country in order to understand each other and to give and receive  information. I think (to my mind, in my opinion), people can't live without telling lies because there are sometimes situations when we need tell lies. As for me, I don't often lie. I  think it is bad to tell lies. 2. There were no wars in the fairytale country. To my mind, it i5 possible to avoid wars in our  world, but people can't do it because they often argue and quarrel.  3. Yes, I would. I would like to live on the island with Houys because they look like horses,  they are kind and friendly, they don't tell lies, and they like to get along with their  neighbours. I would like our world to become similar to theirs. It is possible, I think, if  people stop telling lies and arguing. 4. If I went to the fairytale island I would have to get used to telling only the truth. 72.Make the conclusion about what people should and should not do. Open ex. 13 on p. 57. Do the task in writing. 73.Примерный ответ: 1. Argue with each other with the help of guns; quarrel; tell lies; niake wars; pollute the Earth. 2. Tell the truth; live in peace with each other; protect our planet; recycle the litter. 74.As you may understand there are a lot of problems in the world. Among them there is the  problem of people's relationships. Now we know what people should or shouldn't do. What  about you? What would you do if you could improve our world? Sit in groups again and  share your ideas. Ex. 35 on p. 49 can help you. Then report to the class about your partners'  opinion. 75.Примерный ответ: 76.The first thing I would do is stop people fighting. 77.Secondly, I would punish strictly those ones who make crimes. 78.Finally, I would also make a law to protect our nature. 79.At home prepare a summary of the story. First do it in writing, then learn it. 80.Подведение итогов урока 81.What story did we read? Who is the author of the story? 82.Do you like it? 83.Why or why not? What problems are described in the text?  84.The lesson is over, good­bye. 85.Домашнее задание 86.Уч.: упр. 14, стр. 59 (письменно, выучить) 87. 88. 89. 90. 91. 92. 93. 94. 95. 96. 97. 98. 99. 100. 101. 102. 103. 104. 105. 106. 107. 108. 109. 110. 111. 112. 113. 114. 115. 116. 119. 121. 122. ______________ 117. Раздел 4. Зачем выбрасывать мусор? Почему не переработать? 118. Зачем выбрасывать мусор? Почему не переработать? Цель: развитие навыков письменной речи. 120. Ход урока Организационный момент As you have read about the relationships between people I think you can imagine  now what an ideal world can be.  123. 124. 125. That is what you will write about at the lesson. Фонетическая разминка Let's start with the tongue twister we learnt last lesson. What sounds were there?  ([w], [i], [tf].) 126. 127. 128. 129. 130. 131. 132. 133. What words with these sounds were there in the tongue twister? Which, switch, this. Now look at the blackboard. Read the tongue twister as quickly as you can. На доске записана разучиваемая скороговорка. Речевая разминка Passing over to the text by Jonathan Swift. Say why people lie.  (People lie as they want to get or to do something they really wish.) Can people live without telling lies?  (In my opinion, people can 7 live without lies because sometimes there are situations  when we can't tell the truth.) 134. 135. What can people do to live without wars?  (/ think they must stop arguing and quarrelling. They must be clever enough to solve  the problems without guns.) 136. 137. 138. 139. 140. 141. 142. 143. What would you do if you could improve our world?  See ex. 35, p. 49 for help. Подготовка письменного высказывания What other problems do people have?  (A lot of people steal or kill other people.) Why do they do it?  (To my mind, they do it because they can'tfind a job or they are ill­bred.) Besides, there are many poor people in the world, there are lonely people and  old  people who have no children or their children don't want to look after them.  144. Let's think what we can do to improve our world. 145. 146. 147. 148. 149. 150. 151. 152. 153. 154. 155.               156. 157. 158. 159. First of all we must make up a plan. Think of it in pairs, please. Примерный план: Wars. Telling lies. Crimes. Old people. Poor people.  Before we discuss your plans let's have a rest, у, физкультминутка Обучение письму Work in groups. Describe a perfect world using the plan. Do it in writing.  Примерный   In a perfect world people never argue so they have no need to fight оr make wars.  All people work and get a lot of money so there are no crimes.  They don't tell lies to each other. People in the perfect world always protect nature.  They travel on foot or by cars without petrol. So, you can often see people riding      рассказ    : bicycles.  People are healthy because they don't smoke, drink alcohol or take drugs.  They always eat healthy food: fruit and vegetables, dairy products. Подведение итогов урока Hand in your papers.  The lesson is over.  Thank you for your work.  Your marks are... Домашнее задание упр. 39 стр. 52 160. 161. 162. 163. 164. 165. 166. 167. 168. 169. 170. 171. 172. 173. 174. 175. 176. 177. 178. 179. 180. 181. 182. 183. 184. 185. 186. 187. 188. 189. 190. 191. 192. 193. 194. 195. 196. 197. 198. 199. 200. 201. 202. 203. 204. 205. 206. 207. 208. 209. 210. 211. 212. 214. 216. 217. _______________ 213. Идеальный мир Цель: развитие навыков монологической речи. Ход урока 215. Организационный момент As you have read about the relationships between people I think you can imagine  now what an ideal world can be.  218. 219. 220. 221. 222. 223. 224. 225. 226. 227. 228. 229. 230. 231. 232. 233. 234. 235. 236. That is what you will write about at the lesson. Фонетическая разминка Let's start with a tongue twister. Look at the blackboard. Listen to my reading. Запись на доске: Moses supposes his toeses are roses,  But Moses supposes erroneously;  For nobody's toeses are posies of roses  As Moses supposes his toeses to be. Try to translate it. Read the tongue twister after me. Learn to read it in pairs. Now read the tongue twister as quickly as you can. What sounds do you hear more often? (They are [m], [эи], [z].) Звуки [m], [эи], [z] учитель записывает на доске. Name other words with these sounds. Примерный ответ: [m] ­ mother, move, damage, the Milky Way, impression; [эи] — nose, no, road, sold, soul; [z] — zoo, ozone, organize. Речевая разминка Read the word expressions and translate them. 237. Work in pairs and make up your own sentences with the new words. I give you 7  minutes. Please, read your sentences for others to translate. 238. 239. Обучение лексике We need more words to speak about the rubbish. First look at the words in ex. 38, p.  50. Listen to them and learn to pronounce. 240. 241. 242. Are they international words? (Yes, they are.) Why? (Because we can translate them without a dictionary.) Study the words from ex. 39, p. 50. Translate the word combinations. Read them after me first. 243. 244. 245. 246. 247. 248. 249. 250. 251. 252. 253. 254. 255. 256. 257. 258. 259. 260. 261. 262. Translate the words in a chain.  Keys: be (strictly) prohibited — быть (строго) запрещенным; prohibition — запрет; recyclable ­ перерабатываемый; recycled paper — переработанная бумага; recycling ­ переработка; a recycling centre — центр переработки; to drop litter — выбрасывать мусор; to clear litter (away) — убирать мусор; rubbish/garbage ­ мусор; a packet/a pack of envelopes/ biscuits — упаковка конвертов/ печенья; packed/unpacked goods ­ упакованные/распакованные товары can protect/destroy/prohibit ­ мочь защитить/уничтожить/запретить. Can you help me to collect them? — He могли бы вы помочь собрать их?  а can of drink/food can — банка напитка/коробка с едой, Физкультминутка Обучение речи Примерный рассказ: The main idea of the text "Why Throw away so Much?" is that people throw away  too much rubbish. But still we can recycle it. Recycling is the process after which the  rubbish can be useful again. People throw away 174 cans in one year. To solve the problem  we must recycle the litter. It is expensive but it saves trees and energy. 263. The main idea of the text "Packaging" is that some packaging is not necessary.  Packaging is paper or plastic containers used to pack food. People produce about 57  kilograms of plastic waste. To solve the problem we must throw the packaging into the bins and clear the rubbish away. It is expensive but it helps to protect the environment. 264. Read both texts and find out if you have understood everything. There are some  words that you don't understand. Work on them at home. Use the strategies from ex. 41, p.  51. 265. 266. 267. 268. 269. 270. 271. 272. Подведение итогов урока Hand in your papers.  The lesson is over.  Thank you for your work.  Your marks are... Домашнее задание упр. 16 стр.59 273. 274. 275. 276. 277. 278. 279. 280. 281. 282. 283. 284. 285. 286. 287. 288. 289. 290. 291. 292. 293. 294. 295. 296. 297. 298. 299. 300. 301. 302. 304. 305. 307. 308. первичное закрепление новой лексики по теме  «Загрязнение окружающей среды». 306. Ход урока Организационный момент Today you will continue discussing the ecological problems and the ways out of the  ______________ Цели: развитие навыков аудирования и изучающего чтения; введение и  303. Откуда столько мусора? situation. That's why you need to learn some more new words. Then we read some  interesting information about the environmental problems. 309. 310. Фонетическая разминка But before it do some phonetical exercises. Open your workbooks at p. 31, ex. 1.  Pronounce the words correctly. Use the transcription. 311. Consult your vocabularies to translate the words. The words "kilogram" and  "polythene" are international words. We can easily translate them without a dictionary. 312. 313. Речевая разминка Using the words answer the questions. Open your textbooks at p. 50. See ex. 37.  Look at the pictures and give your ideas. 314. 315. Примерный ответ: These bins are used for different kinds of wastes such as waste paper, cans, bottles,  metal and plastic. 316. Yes, we do. We have such bins in the yard, but they are a bit different. All types of  wastes are in one bin. 317. 318. 319. Our family throws the rubbish into the bins. My father usually takes the rubbish out. Yes, we do. (No, we don't.) Yes, I do. I have heard that it is possible to recycle the rubbish, but it needs a lot of  money. Besides, the products are not sometimes recycled, they are simply burried. 320. Many products are recycled in Russia, such as waste paper, cans, bottles, metal and  plastic. 321. 322. 323. Let's read the useful expressions at the end of the exercise. Закрепление лексики We need more words to speak about the rubbish. First look at the words in ex. 38, p.  50. Listen to them and learn to pronounce. 324. Learn to use these word combinations. Work in pairs and make up your own  sentences. Учитель распределяет словосочетания между парами.Now read your  sentence in English, other pupils will translate it.  325. 326. Примерные предложения: Smoking in public places is strictly prohibited. The parliament voted for the  prohibition of it. Most of the goods are recyclable. Recycled paper can be used again. The  process of recycling wastes is very important. The rubbish can be recycled in the recycling  centres. People drop litter everywhere. We try to clear litter away. Mother bought two packs of biscuits yesterday. We have visited the factory, now we know how they do packaging.  Some people don't use the bins, they just throw litter away. Human beings can protect their  fragile planet. Can you help me to pack my things? There were a million of cans of drink. 327. 328. 329. Физкультминутка Обучение чтению We are going to read the texts "Why Throw away so Much?" and "Packaging". Look  at the photos. Say what you think these texts are about. Use the new words. (To my mind  (in my opinion), in the first photo we see a recycling centre, where they recycle the rubbish. In the second photo we see a lot of litter. I'm sure, the text is about why people throw away  the rubbish.) 330. In pairs read only one of the texts and say if you were right. Prepare questions to your partner about what he has read. The first question may be "What is the main idea of the  text?" Look at the blackboard. Use the schemes and think of other questions. 331. Запись на доске: What is the main idea of the text? How many (much)... throw away (produce)? What is...? What can...? Is it expensive? 332. 333. 334. 335. 336. 337. Примерные вопросы: What is recycling (packaging)? How many cans do people throw away in one year? How much plastic waste do people produce? What can we do to solve the problem? Now report to the class what you have learnt about your partner's text. Use the  questions as a plan. 338. Примерный рассказ: 339. The main idea of the text "Why Throw away so Much?" is that people throw away  too much rubbish. But still we can recycle it. Recycling is the process after which the  rubbish can be useful again. People throw away 174 cans in one year. To solve the problem  we must recycle the litter. It is expensive but it saves trees and energy. 340. The main idea of the text "Packaging" is that some packaging is not necessary.  Packaging is paper or plastic containers used to pack food. People produce about 57  kilograms of plastic waste. To solve the problem we must throw the packaging into the bins and clear the rubbish away. It is expensive but it helps to protect the environment. 341. Read both texts and find out if you have understood everything. There are some  words that you don't understand. Work on them at home. Use the strategies from ex. 41, p.  51. 342. 343. 344. 345. 346. 347. 348. 349. 350. 351. 352. 353. 354. 355. 356. 357. 358. 359. 360. 361. 362. 363. 364. 365. 366. 367. 368. 369. 370. 372. Подведение итогов урока What new words have you learnt?  Can people protect the Earth from the rubbish? How?  Do you throw away packaging?  You have done much work today.  The lesson is over, you may go. Домашнее задание Уч.: упр. 41, стр. 51; упр. 16, стр. 57; РТ: упр. 2, стр. 31. ______________ Цели: активизация введенной лексики в речи; развитие грамматических  371. Куда девать мусор? навыков: смешанный тип условных предложений.  373. Ход урока Организационный момент Today we continue discussing the problem of rubbish and having talk about  374. 375. conditional sentences. 376. 377. Фонетическая разминка Let's revise the new words. Begin with their pronunciation. Look at the blackboard.  Read the words in transcription and translate. 378. 379. 380. 381. Now one of you reads, others repeat. Translate the words into Russian. Make up your word combinations with them. Речевая разминка Use the words in your speech. Open ex. 17 on p. 57. Complete the text with the  words from the box. First discuss it in pairs. Well, are you ready? 382. Keys: environment; throws away; wastes; kilos of plastic; cans of drink; drop;  domestic rubbish; glass; paper; recycled. 383. 384. Обучение речи Last time we discussed the protection of the environment. What is the problem? (The  problem is that people throw away too much litter.) 385. 386. What can we do in this situation? (We can recycle the litter.) Do you throw the rubbish away or put it into the bins? (As for me, I put the rubbish  into the bins.) 387. Are there different bins in our streets? (No, there is usually one bin for any kind of  the rubbish.) 388. Let's continue working on the text. Your homework was to work out the meanings of  words unknown to you. I hope, you were lucky to do it. Read the sentences with such words and translate them. 389. 390. 391. 392. 393. 394. 395. 396. 397. 398. 399. 400. 401. 402. 403. 404. 405. See ex. 42, p. 51. Do the task in writing discussing it in pairs. Keys: Litter — rubbish;  to get rid of ­ to throw away;  to make — to produce;  the packaging ­ the wrapping to save — to protect;  to damage ­ to hurt;  terrible ­ horrible. To look worse ­ to look better;  impossible ­ possible;  cheap ­ expensive;  to destroy — to make;  dirty ­ clean;  to remember ­ to forget;  fortunately ­ unfortunately. Answer the questions in ex. 43, p. 51 working in groups. Then report to the class  what you have found out. 406. 407. 408. Примерный ответ: People can burn rubbish or recycle it instead of just throwing it away. Recycling is important nowadays because many things that we throw away can still  be useful. Recycling saves trees and energy and protects the environment from pollution. 409. 410. 411. Only 4% of recyclable material is actually recycled because it is expensive. Yes, there are. People usually take waste paper, glass, metal and plastic there. Packaging is necessary because it keeps food clean and fresh. 412. 413. Some packaging becomes litter because people just tear the wrapping off the sweets  and throw it away, or they drop their cigarette packets and cans of drink without a thought. Litter is so dangerous in the countryside because it remains in the fields and on the  roadsides. 414. Yes, it is. Unfortunately, people in our town/village throw away litter such as cans of  drink or cigarette packets. Sometimes our teachers organize a "clean­up day" to clear all the litter outside the school. 415. 416. 417. 418. I see that you are tired. Stand up. Have a rest. Физкультминутка Обучение грамматике You already know two types of the Conditionals: second and third. Say what period  of time the second Conditional refers to. (It refers to the present or to the future.) 419. 420. 421. What about the third Conditional? (It refers to the past.) Are they real or unreal Conditionals? (They are unreal Conditionals.) Sometimes you can find combined sentences. They are called mixed Conditionals.  Read the necessary information in ex. 44, p. 52. 422. Now it's your turn to work with mixed Conditionals. Have a drill. Look through the  task of ex. 45, p. 52. Do it one by one. 423. 424. Примерный ответ: Если бы люди были осторожнее, загрязнение не уничтожило бы столько рыбы и  растений в море. 425. Если бы они не выбрасывали тонны мусора, у них не было бы столько проблем с  окружающей средой сейчас. 426. Если бы мы перестали использовать ядовитые газы, наш воздух был бы чище и  свежее. 427. 428. Если бы мы думали о будущем, мы бы не вырубали леса. Если бы люди вывозили как можно больше мусора в центры переработки, они бы защитили окружающую среду от загрязнения. 429. 430. rule. 431. 432. Если бы они знали о последствиях, они бы не выбросили эту пачку сигарет. Open your exercise books. Write complete sentences from ex. 46, p. 52. Mind the  Примерный ответ: If people thought about the Earth before they throw something away, there would be  much cleaner on our planet now. 433. 434. 435. 436. 437. If people took as much rubbish as they could to local recycling centres, If people avoided buying packaged goods, there would be less litter in the streets. If people didn't waste paper,... If people didn't drop litter,... If people cleared up litter outside their home, offices and schools, the air would be  fresher and cleaner. 438. At home continue working on the Conditionals. Learn the rule and do some tasks in  writing. 439. 440. Подведение итогов урока So, what problems does the Earth have? How can we protect it? Thank you for your  work. The lesson is over. 441. 442. Домашнее задание РТ: упр.5 стр. 33. 443. 444. 445. 446. 447. 448. 449. ______________ 450. Раздел 5. Что мы можем сделать, чтобы спасти Землю? 451. 0 проблемах экологии  452. Цель: развитие коммуникативных навыков: подготовка монологического  высказывания. 453. Ход урока Организационный момент Today we will learn to be radio reporters. Of course, you will speak about the  454. 455. problems of the environment. 456. 457. Фонетическая разминка You know that radio reporters should speak clearly. That's why we are going to  improve our pronunciation.  458. 459. 460. 461. 462. 463. 464. 465. 466. 467. 468. 469. 470. 471. 472. 473. Look at the blackboard. Listen to my reading first. Запись на доске: A thatcher of Thatchwood went to Thatchet a­thatching.  Did a thatcher of Thatchwood go to Thatchet a­thatching?  If a thatcher of Thatchwood went to Thatchet a­thatching,  Where's the thatching the thatcher of Thatchwood has thatched? Translate the tongue twister. What sounds do you hear more often? Name other words with these sounds. Примерный ответ: thanks, think, three, thought, thunder, earthquake, etc. man, that, sand, cat, rat, etc. children, teacher, check, catch, etc. Now read the tongue twister after me line by line very slowly. Т­» Ps. Train reading it in pairs. Now read the tongue twister in a natural manner. Read the tongue twister as quickly as you can. Речевая разминка Say what people can protect, save, whom they can help. Continue the list with the  help of ex. 47, p. 52. Discuss it in pairs. 474. 475. 476. 477. 478. 479. nature, birds, animals, the environment, animals' habitats, woods Keys: If we recycle the waste, we... protect save rivers, lakes, oceans, seas, fields, woods help animals, birds, nature Подготовка монологического высказывания Look through the expressions in ex. 48, p. 52. Write at least five things you can do to  reduce throwing away rubbish. 480.  Share your ideas with the class. (To reduce throwing away rubbish I cannot throw  away litter, buy packaged goods, waste paper. Besides, lean write on both sides of paper,  buy recycled paper products, and take as much rubbish as I can to local recycling centres.) 481. 482. To expand the ideas do ex. 5, p. 33 in your workbooks. Do it in writing.  The text in ex. 40, p. 50 of your textbook will help you. 483. 484. 485. 486. Примерный ответ: The statistics say that in one year the average person throws away about 174 cans.  Every year in Britain each person produces about 57 kilograms of plastic waste.  Making plastic causes pollution. People drop cans and packaging that become litter.  In the town the litter looks horrible. 487. But fortunately someone clears it away. In the country side it remains in the fields  and on the roadsides. 488. It can kill or hurt farm animals. I think that the only way to save the planet from litter  is recycling. It is expensive. 489. 490. 491. 492. 493. But it saves trees and energy and protects the environment from pollution. Before we continue let's have a rest. Физкультминутка  Обучение монологической речи Use the information we have discussed and prepare an announcement for your school radio. You must convince your schoolmates to take part in a "clean­up day" outside the  school. Work in pairs. 494. 495. Примерный текст объявления: Hello, our dear schoolmates! You know that nowadays our planet needs to be  protected.  496. 497. And it's time to make our own contribution into the environment's protection.  We can make our own countryside society. We are going to start our work with a  "clean­up day".  Everybody who wants to help our fragile planet is invited on the 5th of May. Now present your announcements. Подведение итогов урока Can you say that you are ready to work for the radio?  Which announcement do you find the most original and convincing?  Your marks for the lesson are... Домашнее задание Уч.: упр. 20, стр. 57. 498. 499. 500. 501. 502. 503. 504. 505. 506. 507. 508. 509. 510. 511. 512. 513. 514. 515. 516. 517. 518. 519. 520. 521. 522. 523. 524. 525. 526. 527. 528. 529. 530. 531. 532. 533. 534. 535. 536. 537. 538. 539. 541. ______________ 540. Несколько шагов к чистой планете Цели: развитие навыков аудирования; введение и активизация новой лексики по теме «Как спасти Землю».  542. Ход урока Организационный момент Today at the lesson we will discuss what we can do to save the Earth. That's why we  543. 544. need to learn some more new words. 545. 546. Фонетическая разминка As usual, we start with a tongue twister. Let's revise one of them. Look at the  blackboard. 547. 548. На доске записана разучиваемая скороговорка. Read the tongue twister slowly. Then read it in a natural manner. And then read the  tongue twister as quickly as you can. 549. 550. Речевая разминка What do you think people can do to save the Earth? (People must stop polluting the  Earth. They must recycle the litter.) 551. Listen to the poem written by a British girl Mirriam Mackley. Say if you agree or  disagree with her. 552.  Explain why. Open your books at p. 53, ex. 50. Read the poem yourselves very  artistically. 553. 554. Введение новой лексики Learn new words to speak about the environmental problems. You can find them in  ex. 51, p. 53. 555. 556. 557. 558. 559. Work on pronunciation. Repeat after me, please. Translate the phrases in chain. Keys: to avoid such people — избегать таких людей; to avoid talking to.../using something — стараться не разговаривать  с.../использовать что­то; 560. to avoid being recognized ­ стараться не быть узнанным; 561. 562. 563. the least money/ time — меньше всего денег / времени; at least — по меньшей мере. Make up your sentences with the new words. Pronounce your sentences in Russian.  Other pupils will translate into English. 564. 565. Примерный ответ: Nick is greedy, you should avoid such people. Avoid talking to Mr Smith, he is a  criminal. 566. Little children must avoid using a knife. He tried to avoid being recognized as he was wanted by the police.  567. You can find the least money in that box over there. I can spend the least time on  answering your questions. 568. 569. 570. 571. 572. 573.  They have at least five thousand dollars in the bank. Give advice to your friends. Use the word "avoid". See ex. 52 on p. 53.  Choose one of the tasks under the letters a), b) or c). Read the example. Think a little. Now give your advice one by one without a stop. If you stop you are out of the game. Примерный ответ: Avoid leaving the fire burning. Avoid making fire too close to trees. Avoid throwing  rubbish away. 574. Avoid riding a bicycle in a rush hour. Avoid crossing the street on the red light.  Avoid high speed. 575. Avoid dangerous places. Avoid throwing litter away. Avoid spending too much  money. 576. 577. 578. 579. Before we continue let's have a rest. Физкультминутка Обучение чтению We continue. Look at the photos on p. 54. What are they doing? (They are planting  trees (riding bikes instead of driving a car: throwing the plastic into the recycling bin).) 580. Do you think it can help to protect the Earth? (Yes, I do. If all people do the same it  will help to save the Earth.)  581. Have you ever planted trees or rode a bike to go far away or recycled litter? (Yes, I  have/No, I haven't.) 582. Let's see what else we can do to save the Earth. Read the text in ex. 53, p. 54 and give a title to it. 583. 584. 585. 586. 587. Варианты заголовков: Help to Save the Earth. Twelve Rules to Help Our Planet. You are a Part of the Planet. Read what you can do to save the Earth alive. Do you already do it? What exactly do  you do? 588. Read the task to ex. 54, p. 54. Do you understand it? Then work in pairs and put the  sentences in a proper place. 589. 590. 591. 592. 593. 594. And now listen to the whole text and check your answers. Read the whole text. Keys: Try not to waste energy. ­ A Before you buy anything, ask yourself if you really need it. — В Help to clean up your local environment. ­ С Don't waste paper. ­ D 595. Before you throw anything away, stop and think. Might someone else have a use for  it? — E 596. 597. Try to reduce noise pollution. — F So, make a conclusion. Name the three most important and three least important  points for saving the Earth. What do you think? 598. 599. Подведение итогов урока Have you learnt any new facts at the lesson? What new words have you memorized?  What do you do to save the Earth? 600. 601. 602. 603. 604. 605. 606. 607. 608. 609. 610. 611. 612. 613. 614. 615. 616. 617. 618. 619. 620. 621. 622. 623. 625. Домашнее задание РТ: упр. 3 стр. 34. ______________ 624. Цели: закрепление новой лексики; развитие навыков аудирования; обучение  Ты тоже можешь сохранить планету диалогической речи. 626. Ход урока Организационный момент Today we continue talking about environmental problems. You will listen to a  627. 628. conversation. Then you will try to make up your own dialogue. 629. 630. 631. 632. Фонетическая разминка Look at the words in ex. 51, p. 53. Read the new words again. PI, P2, P3. Речевая разминка Look at the blackboard. You see two columns of words. Match them to make up  word expressions. 633. 634. 635. Запись на доске: avoid                 rubbish at least       goods 636. 637. 638. 639. 640. 641. drop                 of food a can                 centre packed recycling           litter clear                 four people Keys: avoid talking to him; at least four people; drop litter; a can of food; packed        talking to him goods; recycling centre; clear rubbish. 642. 643. Make up your own sentences with them. Примерный ответ: Mother always says to me: "Avoid talking to him. He is dishonest." At least four  people died during the hurricane. Don't drop litter on the ground; put it in the bins. People  often throw away a lot of cans of food. They often sell packed goods, but packaging is not  always necessary. Rubbish must be taken to the recycling centres. Everybody must clear  rubbish. 644. 645. 646. 54. 647. 648. 649. 650. 651. 652. 653. 654. 655. 656. 657. Обучение речи Say what we can do to save the Earth. See ex. 53, p. 54. Use your ideas to complete the sentences in the form of Conditional II. See ex. 56, p.  Keys: ...there would be no environmental problems. ...it would be cleaner in towns and in the country. ...they would throw less waste. ...the air would be cleaner and fresher. ...they would save animal's natural homes. ...they would have less litter. ...they would recycle it. ...they would contribute towards saving the Earth Для менее подготовленных учащихся можно подготовить список глаголов для  завершения предложений на карточках. Например: be, throw, save, have, recycle,  contribute. Share your ideas.  Let's revise the information from the text in ex. 53, p. 54. Read it aloud. Say if there  658. 659. is anything in the text that you find useful, important or silly. Explain why you think so.  Would you follow any of the points? Why or why not? 660. 661. 662. 663. I see that you are tired. Let's have a rest. Физкультминутка Обучение диалогической речи Listen to two people talking for the first time and answer the questions from ex. 58, p. 55 under the letter a). 664. 665. 666. 667. 668. 669. So, have you understood who is speaking? What are they talking about? Look through the statements under the letter b). Try to guess the answers. Now listen for the second time. Tick the boxes if you think the statements are true or false. Keys: 1. Yes. 2. No. 3. Yes. 4. Yes. 5. Yes. 6. Yes. It's time for you to start discussing the environmental problems. Look at the pictures  in ex. 59, p. 55. Choose one of them. In pairs discuss what they may think about. Write a  short dialogue. Don't 1 forget to begin and finish it in a proper way. Be ready to act your dialogues out. Примерные диалоги: 670. 671.  Stop driving. Your car is killing the Earth.  What do you mean?  Your car produces a lot of carbon dioxide, which makes the air poisonous.  What shall I do then?  Try to walk more.   Why have you dropped that litter?   Of course. Imagine what can happen if everybody throws the litter away.  Don't be silly. Somebody will clean it.  Why don't you do it yourselves?  Подведение итогов урока  Which of the dialogues did you find the most emotional? Do they suit to the pictures? The  Is it important? lesson is over; your marks for the lesson are...  Домашнее задание  Уч.: упр. 22, стр. 57.                        ______________  Цель: развитие навыков письменной речи по теме «Защита окружающей среды».  Фильм о защите планеты   Ход урока  Организационный момент  Today you will learn to be scriptwriters. You will write a script for a short video film.  Фонетическая разминка  But first we are going to learn a tongue twister. Look at the blackboard. Listen to my  reading first.  Запись на доске:  A critical critic cricked his neck at a critical cricket match.  Translate it, please. Read after me slowly.  Then read it in a natural manner. Learn the tongue twister by heart. Recite it very quickly.  Say what sounds you hear more often, ([k], [r], [i].)  Name other words with these sounds.   Примерный ответ:     Речевая разминка  Let's play. Say sentences about how people can save the Earth. Give your advice in a chain.  Отработка лексики  Learn new words to speak about the environmental problems. You can find them in ex. 51,  [k] — hurricane, earthquake, kilogram, plastic, recycle, etc.  [r] — drought, tree, rose, run, character, etc [i] — hill, litter, if, winter, million, etc. p. 53.  Work on pronunciation. Repeat after me, please.  Translate the phrases in chain.  Make up your sentences with the new words. Pronounce your sentences in Russian.   Other pupils will translate into English.  Примерный ответ:  Nick is greedy, you should avoid such people. Avoid talking to Mr Smith, he is a criminal.  Little children must avoid using a knife. He tried to avoid being recognized as he was  wanted by the police.   You can find the least money in that box over there. I can spend the least time on answering your questions.  They have at least five thousand dollars in the bank.   Give advice to your friends. Use the word "avoid". See ex. 52 on p. 53.   Choose one of the tasks under the letters a), b) or c). Read the example. Think a little.  Now give your advice one by one without a stop. If you stop you are out of the game.  Примерный ответ:  Avoid leaving the fire burning. Avoid making fire too close to trees. Avoid throwing  rubbish away.  Avoid riding a bicycle in a rush hour. Avoid crossing the street on the red light. Avoid high  speed.  Avoid dangerous places. Avoid throwing litter away. Avoid spending too much money.  Before we continue let's have a rest.  Обучение письму  Continue your work in groups. Read the task in ex. 60, p. 55. Write the script to your film.  Примерный сценарий:  This is our planet.   The Earth is blue and green.    Isn't it beautiful?  But its beauty is not eternal.  The human beings destroy it slowly.   Everyone can live his life protecting and saving the world.  All we need is stop polluting the environment.   Try to walk or ride a bike more instead of driving a car.Buy unpackaged food.  Don't throw the rubbish away.Take as much rubbish as you can to the recycling centres.  Be economical in water use.If you can manage to carry out the points, you will know that   Here is some advice to follow.  you are contributing towards saving the Earth. с 60 учить слова  Подведение итогов урока  Was it difficult to write a script?   Did you use the new words?   Hand in your exercise books.   The lesson is over, you may go.  Домашнее задание                                        ______________  Кинофестиваль документальных фильмов  Цель: развитие коммуникативных навыков (презентация фильма).  Ход урока  Организационный момент  Today you will present your films, and we will see if you can act as real actors.  Фонетическая разминка  You know that radio reporters should speak clearly. That's why we are going to improve  our pronunciation.  children, teacher, check, catch, etc. thanks, think, three, thought, thunder, earthquake, etc.  Look at the blackboard. Listen to my reading first.  Запись на доске:  A thatcher of Thatchwood went to Thatchet a­thatching.   Did a thatcher of Thatchwood go to Thatchet a­thatching?   If a thatcher of Thatchwood went to Thatchet a­thatching,   Where's the thatching the thatcher of Thatchwood has thatched?  Translate the tongue twister. What sounds do you hear more often?  Name other words with these sounds. Примерный ответ:   man, that, sand, cat, rat, etc.   Now read the tongue twister after me line by line very slowly. Т­» Ps.  Train reading it in pairs. Now read the tongue twister in a natural manner.  Read the tongue twister as quickly as you can.  Работа с лексикой  Work in pairs and find in the text the phrases that have similar meanings to the words from    Keys:   people — human beings;   to die out — to disappear;   nature around us — environment;    vital problems ­ environmental problems;    unhealthy food — junk food;     gases — fumes.  Read out the sentences paraphrasing them using the synonyms of the words. rubbish — litter; everywhere — around you; to damage — pollute; to make — to create; forecast — predict; frightening ­ alarming; ex. 15, p. 44. amazing — wonderful;  How well do you understand the text?  Olga is a teacher now. Listen to her questions (ex. 16, p. 44) and answer them with the help  of the text.  Keys: o Many species of birds and animals have disappeared because man has polluted their natural  homes. o The air is polluted by power stations, factories and cars. o Yes, they are. Rivers are polluted too. They are empty of fish. o Forests are disappearing all over the world because people cut them to have wood and paper. o Yes, we can. We can see pollution at the seaside. o Yes, they are. People are in danger. o The most serious environmental problems now are disappearing animals and birds, air  pollution, water pollution, litter and wastes, unhealthy food. o Yes, I did. (No, I didn't.)  Подготовка презентации фильма  ­Exchange your exercise books. Give your script to another group, give you twenty minutes to act the versions.   Then we'll see if you give good advice. We will discuss which film was the most   Why? Who are the best actors?  convincing.  Подведение итогов урока  Which film do you like most?   Were they emotional?  Домашнее задание  PT: упр. 4, стр. 35                                     ______________  Цели: совершенствование навыков письма и аудирования; контроль навыков   Защита окружающей среды монологической речи.  Ход урока  Организационный момент  Today you will listen to an interview, then you will write a letter and discuss the  environmental problems with your partner.  Фонетическая разминка  Begin with a tongue twister. Look at the blackboard. Listen to my reading first.  Запись на доске:  For lunch Charles chose a cheap chop.   Translate the tongue twister. Read it very slowly. Then read it in a natural manner. And  then recite the tongue twister as quickly as you can.  Речевая разминка.   Work in pairs. Imagine that you are talking to a foreign friend. Tell him about vital  environmental problems in your country. Use the plan on the card.  На карточках:  Talk about vital environmental problems in your country. Don't forget to mention:       Учитель сажает более подготовленных учеников в пару с менее подготовленными или  ­ the most serious environmental problems;  ­ the crucial problems in order of their importance; ­ the ways of the world improvement; ­ the ways to save the Earth (recycling; organizing a "clean­up day"). приглашает других учителей английского языка для организации контроля  монологической речи.  Примерный ответ:  I would like to tell you about vital environmental problems. You know that nowadays  people think more and more how to protect our fragile planet and human beings. There are  such problems as dangerous diseases, lack of recycling, people and their interrelations,  breaking human rights, crimes, drugs, endangered animals, new local wars, pollution and  dangerous technologies. In my opinion, the most serious of the problems are dangerous diseases, crimes, drugs, new local wars and pollution. We must think carefully how to solve them.       Plan  Meet at a certain place with the instruments.  Divide the duties among the participants.  Share the areas.  Decide the beginning and the end of work.  Meet at the same place again.  Discuss the results of the "clean­up day".  Совершенствование навыков аудирования  Listen to the interviews with Dawn and Rory about zoos twice. First try to understand who  likes/dislikes zoos. Then write four reasons each person gives. See ex. 9, p. 61. Now we are  ready to start.  Keys:  Dawn likes zoos.  People can see rare animals.  People take care of animals and they are out of danger.  Zoos can help animals that are dying out.  Zoos are educational. Rory dislikes zoos.  Animals are bored and don't live natural lives.  Animals are kept in cages.  Some animals do not breed in captivity.  Zoos are just for making money.  Физкультминутка  Развитие навыков письменной речи  The last task for you is to write a letter. Read the task of ex. 8, p. 61 very attentively. Then  start writing.  Примерный текст письма: Dear Sir,  There are plans to launch a Local Animals Project in our town and I am writing to explain  why I am for the project.  First of all, I think that people will be able to see their local animals and take care of them,  because they will have an opportunity to feed them and learn everything about their life.   урок 45. Обсудим ошибки  Secondly, children will learn to love and protect our nature, because they will see how  wonderful it is to live among animals and take care of them. I hope you'll pay attention to my opinion. Many people in our town share it.   Yours faithfully,  Dear Sir,  There are plans to launch a Local Animals Project in our town and I am writing to explain  why I am against the project.  First of all, I think that it is cruel to keep animals in cages and make them perform for the  public, because it is stressful for them. Secondly, animals seldom breed being imprisoned. I  hope you'll pay attention to my opinion. Many people in our town share it.  Yours faithfully,  Подведение итогов урока  ­ That is all for today. Hand in your papers. You may be free. At the next lesson we will  discuss your progress in English.  Домашнее задание  Уч.: упр. 10 (а), стр. 63.                      ______________  Цель: активизация пройденной лексики и грамматики в речи.   Проблемы окружающей среды  Ход урока  Организационный момент  ­Dear ladies and gentlemen! You are welcome at our conference. The main question we are  going to discuss today is the environmental problems. Today we must pay attention to the  main problems our planet suffers from and find the way out. We will decide what can save  the Earth. We will listen to and discuss several reports. Look at the plan of our work.  Запись на доске:  The most serious environmental problems.  The crucial problems in order of their importance.  The ways of the world improvement.  The ways to save the Earth (recycling, organizing a "clean­up day".  Конференция  The first report will be made by Mr (Mrs) Tree. He (she) will tell us about the most serious  environmental problems.  Карточки с данным заданием выступающие получили заранее для подготовки дома.  Примерный доклад:  It's a wonderful world we live in.  But now human beings are killing our planet. Millions of animals die every year because  man has polluted their natural homes. Besides, every year people cut down more trees,  build more roads, and use more land for farming.  The country air, once clean and fresh, now may be polluted by power stations and factories.  People cut the trees down because they need wood and paper or new places for farms and  houses. Even if new trees are planted, it takes many years for them to grow.  Water is also polluted very much. There is a lot of litter on the beaches, and you can even  see thick foam caused by chemical waste.   Pollution is very dangerous for people, wildlife and the environment.  People don't just pollute the environment. They pollute themselves with cigarettes, alcohol  and junk food.  These are some of the world's most serious environmental problems. And it is no good  pretending they don't exist — they do. What's more, they are getting worse all the time!  Thank you Mr (Mrs) Tree. And I want to remind you that you have the quizzes on your  tables. You will have to answer the questions at the end of the conference. We would like to know if the problems interest you.  Now we continue. Let's pass over to the next question. Mr (Mrs) Evergreen will tell us  about the importance of the crucial problems. Listen, please.  Примерный доклад:  As you may understand, our planet is in danger. Among the most serious problems, such as  air pollution, water pollution, nuclear pollution we can underline dangerous diseases,  people's interrelations, breaking human rights, crimes and drugs. Of course, all of the  problems are very important, but we can list them in order of their importance.  Drugs.  Dangerous diseases.  Pollution.  Crimes.  Endangered animals.  New local wars.  Dangerous  technologies.  Lack of recycling.  People and their  interrelations.  Breaking human  rights.  Star wars.  Примерный доклад:  It is well known that people make all the problems themselves. But they seldom think what  will happen then. Unfortunately people nowadays often tell lies, they argue and fight.  Luckily, there are always ways out. We could improve our world, make it closer to the  perfect one. In a perfect world people never argue, so they have no need to fight or make  wars. All people work and get a lot of money so there are no crimes. They don't tell lies to  each other. People in the perfect world always protect nature. They travel on foot or by cars  without petrol. So, you can often see people riding bicycles. People are healthy because  they don't smoke, drink alcohol or take drugs. They always eat healthy food: fruit and  vegetables, dairy products. If 1 could improve our world the first thing I would do is stop  people fighting. Secondly, I would, punish strictly those ones who make crimes. Finally, I  would also make a law to protect our nature. And you?  It's clear that not only the environment suffers of the man. Human beings also make harm to themselves. The next report is connected with the ways of the world improvement. Listen to Mr (Mrs) Sun.  Thank you, Mr (Mrs) Sun. That was the last report at our conference. Take the cards on  your tables and complete them answering the questions.  На карточках:  Are there any problems on the Earth?  Which problem do you find the most serious?  What would you do to improve the world?  Подведение итогов урока  So, what problems does the Earth have? How can we protect it? Thank you for your work.  The lesson is over.  Домашнее задание  Уч.: упр. 10 (б), стр. 63.                            

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Как защитить нашу планету", 8 класс
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
26.04.2019