План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс
Оценка 5

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

Оценка 5
Презентации учебные
docx
английский язык
8 кл
26.04.2019
План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс
Цели: активизация известной лексики по теме «Успешная личность» в речи; введение и тренировка в употреблении новой лексики по заданной теме. Ход урока Организационный момент We begin to study one more theme "Trying to Become a Successful Person". So, as you may understand we are going to discuss famous people and the secret of their success. Today we are going to find the answer to the question "Who is a successful person?"
юнит 4.docx
8А______________ Блок 4.Стараясь стать успешным человеком. Раздел 1. Кто такой успешный человек? Цели: активизация известной лексики по теме «Успешная личность» в речи; введение и  тренировка в употреблении новой лексики по заданной теме. Успешная личность. Это о тебе? Ход урока Организационный момент We begin to study one more theme "Trying to Become a Successful Person". So, as you may  understand we are going to discuss famous people and the secret of their success. Today we are  going to find the answer to the question "Who is a successful person?" Фонетическая разминка As usual, we begin with pronunciation. Open your workbooks at p. 52. See ex. 1. Read the given  words in transcription. Then complete the last column. Use the dictionary if you need. Now repeat the words after me Do it one by one. What parts of speech are formed of the given  words? Речевая разминка Look at the photos on p. 94 of your textbooks. Here are very famous people. What are they famous  for? Use the Linguistic and Cultural Guide if you need. Примерный ответ: Yuri Gagarin is famous for being the first to fly into space.  Alia Pugacheva is famous for singing.  Walt Disney is famous for being a film producer.  Charlie Chaplin is famous for being a comical actor and producer who played in tramp and silent  black and white comedy films.  Mother Teresa is famous for helping the poor and the sick. Irina Rodnina is famous for winning Olympic medals in figure skating in 1972, 1976 and 1980. Jack London is famous for his books "Martin Eden", "The Call of the Wild", and "White Fang". The Beatles are famous for their singing. Galina Ulanova is famous for ballet dancing.  Garri Kasparov is famous for playing chess. Обучение речи OK, I see that you know these people quite well. All of them are famous and successful. What  makes a successful person? Ex. 1 on p. 94 will help you to answer. (/ think that a successful person  is a person who is independent in his relations with other people, who shares everything he/she has  with other people, who works hard every day to become better and cleverer, who succeeds by  his/her own efforts alone.) Let's learn some new words to speak about a success in career. In ex. 3, p. 95, you can see them in  word combinations. Read them and translate. Примерный ответ: his own idea — его собственная идея; with my own eyes — своими глазами; mind your own business — займись своим делом; on my/his/her own — сам(а); to own a house — иметь дом; He has become the owner of a company. — Он стал владельцем компании; equal opportunities — равные возможности;  all men are created equal — все люди с рождения равны; to share something equally between — разделить что­то поровну между; unequal chances/opportunities — неравные шансы/возможности. Think of your own sentences with these word combinations. Other pupils will translate. Примерный ответ: 1. Mike took us to the British Museum. It's his own idea to start showing London from its  culture centre. 2. The volcano eruption was gorgeous. I saw it with my own eyes. 3. Nick is sometimes rude. When I asked him to be careful he said: "Mind your own business." 4. You have to do it on your own. You are a big boy. 5. A successful person usually owns a house with a garden and servants. 6. You may congratulate your son. He has become the owner of a company. 7. Though we had equal opportunities, Peter became the winner. 8. All men are created equal, but then you must make your future on your own. 9. Mother bought a big tasty cake and shared it equally between the children. 10.They had unequal chances and opportunities to win the battle. Before we continue our work let's have a rest. Физкультминутка Обучение чтению What is a successful person for the people from the West? Read the text about it in ex. 4, p. 95, and entitle it. ("Nobody Is Going to Hand You Success on a Plate". Or "You Are the Owner of Your  Fate".) Read out the words that could be a motto of a successful person. Примерный ответ: 1. If you want to succeed, you'll have to make it on your own: your own energy, your own  head, and your own ambitions. 2. If at first you don't succeed, try, try and try again. 3. Nobody is going to hand you success on a plate. ;What are American people proud of? (American people are proud of their people.) Can you name famous Americans? (Yes, I can. They are Abraham Lincoln, Jack London, Walt  Disney, the McDonalds brothers, Neil Armstrong, Bill Gates and others.) In ex. 6, p. 95 there is a list of famous American people. Say what they are famous for. Consult the  Linguistic and Cultural Guide if you need. Then give full answers making up the sentences. Примерный ответ: Abraham Lincoln is one of the greatest US Presidents. Walt Disney created Disneyland. Jack London wrote "White Fang", "Martin Eden". Levi Strauss invented jeans. Neil Armstrong was the first man to walk on the Moon. Bill Gates founded the company Microsoft. Express your opinion about the text. Say which ideas in the text you agree or disagree with. Why?  Ex. 7 on page 95 will help you. At home work out the features of a successful person and practise using the new words. Подведение итогов урока What qualities must a successful person have?  Are you successful'» How does it happen?  What new words do you remember?  You were very active. Thank you for your work.  The lesson is over, good­bye. Домашнее задание  упр.3 стр. 101  8А______________ Цели: совершенствование произносительных навыков и навыков изучающего чтения. Что необходимо для достижения успеха? Ход урока Организационный момент We continue talking about famous successful people. You will discuss what you should do to be  successful. Besides, you will have real examples of such people. Фонетическая разминка But first we will correct your pronunciation. You know the words in English have different number of syllables. That is why the words have stresses on different syllables. Open your books at p. 95.  In ex. 8 there is a list of words having stresses on different syllables. Listen to the words and read  them after the announcer. Then read the words yourselves. Речевая разминка Let's revise the new words we learnt at the previous lesson. Look at the blackboard. Match the two  columns of words to make up word combinations. Keys: his own idea; mind your own business; on my own; to own a house; an owner of a caf£;  equal rights; to share equally; unequal chances. Развитие речи Finish the sentences on your cards. На картонках: 1.1 have my own...  2. My father is the owner of...  3. All people have equal...  Keys: 1. room (piano; guitar). 2. our house (his car; a garage). 3. rights. 4. chances (opportunities).  5. equally. 6. company (restaurant; plant). Well, I see that you can use the new words. What can you say about successful people? What qualities do they own? Write down the list of  words which characterize a successful person. Start writing, please. Now in pairs share your ideas and report to the class. Use the example in ex. 9 on p. 95. (We  believe that a successful person should be ambitious, smart, intelligent, creative, hard­working,  independent, sociable, tolerant and industrious.) What about you? Would you like to become a successful person? Why? Have you got all necessary qualities? Or maybe you need to improve something? Think about and say what traits of your  character you should develop to become a successful person. Maybe you need to get rid of some  traits of character. See the example in ex. 10, p. 96 and give a full answer. Примерный ответ: I should be more serious. ­ I think I should be less talkative. I should be more ambitious. ­ I think I should be less naughty. 1 should be more tolerant. ­ I think I should be less impulsive. I should be more hard­working. ­ I think I should be less melancholic. I see that you are tired. Let's have a rest. 4. The competitors had unequal...  5. Bob and Nick shared the cake...  6. Mr Brown owns a... Физкультминутка Обучение чтению Let's read about really successful people. Look at the photos on pages 96­97. Do you know them?  Can you say what they are famous for? Then you have an opportunity to do it now. Choose one of the texts in ex. 11, p. 96 and read it. Be ready to answer the questions of your classmates. I see that you are ready. Let's make up questions to be answered. Use the cards. На карточках: Put the words in the correct order to make up  questions. 1. 2. 3. 4. Keys:  1. Where was he (she) born?  2. What was he (she)?  3. What did he (she) do? 4. What is he (she) famous for? was/where/born/he (she)? he (she)/was/what? did/what/do/he (she)? what/famous/he (she)/for/is? Yes, I do. I think Walt Disney and Mother Teresa were successful persons because their  No, there isn't. (Yes, there is. Their contribute into the people's lives is great. They worked  Work in pairs, ask each other questions. Then report to the class what you have found out. Now read other texts and answer the questions under the letter b). Примерный ответ: 1. work is famous all over the world, they worked for other people and even after their death people  still remember them. 2. not for money but for other people.) 3. ­ Подведение итогов урока Do you think it is difficult to become successful?  What should or shouldn't you do for that?  Would you like to be famous like Walt Disney, Mother Teresa or Slava Polunin?  You have done much work today. You were very active. Your marks for the lesson are... The  lesson is over. Good­bye. Домашнее задание Уч.: упр. 3, стр. 116; РТ: упр. 3, стр. 52 No, I didn't. (Yes, I did. I learnt that...) It's time to finish the lesson. Write down your homework. 8А______________ Цель: развитие навыков вопросно­ответной работы. Ход урока Портрет успешного человека Организационный момент Today we will go on discussing the texts about Walt Disney, Mother Teresa or Slava Polunin. At  the end of the lesson you will give a portrait of a successful person. Фонетическая разминка As usual, we begin with pronunciation. Look at the blackboard. There is a tongue twister. Listen to  my reading first. Запись на доске: Who? What? When? Where? Why? Why? Who? What? When? Where? Why? Why? Who did it? What did you do? When did you do it? Why? Translate it. Read the tongue twister slowly. T­> Ps. Now read it in a natural manner. Then read it as quickly as you can. I ­ What sounds do you hear  more often? ([w], [d].) Name other words with these sounds.  Примерный ответ: [w] — window, win, one, were, was, etc. [d] ­ drought, damage, Wednesday, yesterday, difficult, etc. Речевая разминка Learn to ask questions. Use the words from the tongue twister. Ask questions to the words in bold.  Mind the word order.  На карточках: 1. My aunt worked in a hospital many years ago. 2. They will go.to the museum next time. 3. 1 usually help about the house after classes. 4. We were playing football at the sports ground at 6 o'clock yesterday. 5. Mr Brown bought a car to visit his mother at weekends Keys:  1. Who worked in a hospital many years ago?  2. What will they do next time? 3. When do you usually help about the house? 4. Where were you playing football at 6 o'clock yesterday?  5. Why did Mr Brown buy a car? Работа с текстом Now that we have trained to ask questions work in groups. Write down five comprehension  questions on the text you read for the first time. Mind the word order. The tongue twister on the  blackboard will help you. You may use dictionaries. Exchange the questions with another group. Try to answer their questions. Варианты вопросов: 1. What are the main characters of Walt Disney's cartoons? 2. What did Walt Disney create except cartoons? 3. What was Walt Disney interested in in his childhood? 4. When did he set up his company? 5. When did Walt Disney die? 1. When was Mother Teresa born? 2. What were her parents? 3. What was the second lesson in Mother Teresa's life? 4. What did she do in 1928? 5. Why did she get the Nobel Prize? 1. What does Slava Polunin say about his job? 2. How has the newspaper "The Irish Times" described this mime actor? 3. What influenced the creation of his "Snow Show"? 4. What is a mime? 5. What is Slava Polunin doing now? Well, it's time to have a rest. Физкультминутка Развитие речевых навыков на основе текста Look through the texts about Walt Disney and Mother Teresa again. Then close them and open  your books at p. 110. Do exercises 5 in writing. Try not to consult the text. Один ученик работает у доски. When you are through do ex. 6 in writing. Один ученик работает у доски. Compare your answers with those on the blackboard. So, what have you learnt about Walt Disney and Mother Teresa? Say sentence by sentence in a  chain. Try not to think long and not to stop. Now you know a lot about successful people. Tell us about one of such people. Read the task of ex. 13 on p. 97. Who wants to start? Примерный ответ: I respect... He/she is famous for... He/she is a successful person because he/she is ambitious, smart,  intelligent, creative, independent­ sociable, tolerant and industrious. Besides he/she works hard  every day to become better and cleverer. Let's make a conclusion and answer the main question we discuss "Who is a successful person?"  Share your ideas with the class. Use the phrases from the blackboard. Запись на доске: In my opinion... To my mind... I must confess... As far as I see it... Frankly  speaking... At home continue your work on the text about Slava Polunin. Подведение итогов урока So, we have finished discussing the private lives of famous people.  Is it difficult to become famous?  Have you got any dreams about your future?  Will it be successful? That is all for today.  The lesson is over. See you next time. Домашнее задание Уч.: упр. 131, стр. 103 8А______________ Раздел 2. Семья – хорошее начала Семья – хорошее начала Цели: развитие навыков диалогической речи; совершенствование произносительных навыков. Ход урока Организационный момент Today we have another problem to discuss. Before people become successful they live an ordinary  life with their relatives and friends. If their relationships are good it is easier for them to be a  success. Фонетическая разминка Let's start with pronunciation. Open your books at p. 98. Listen to the words in ex. 17 and learn to  pronounce them correctly. Now read the words yourselves in a chain. PI, P2, P3, etc. Речевая разминка As we are going to speak about a family name the words connected with it. They may be nouns,  verbs, adverbs and adjectives.Когда дети называют слова, учитель записывает их на доске враз­ брос.  Например: mother, father, friendly, love, large. Use the words from the blackboard and make up your word combinations. Развитие речи Read the words that characterize families. See ex. 14 on p. 98. Do you understand all of them?  Look at the photos. Describe these families using the given word combinations. Don't name the  letter of the photo. Let your classmates guess. Примерный ответ: Photo A ­ As for me, I think (as 1 see it) the family in this photo is loving, close and caring. The  parents take care of their children. The children treat their parents with respect. In my opinion, they  have fair and sensible rules at home. I'm sure, the parents never shout at their children or make fun  of them. The members of this family do things together. Photo В ­ As for me, I think (as I see it) the family in this photo is loving and caring. But  unfortunately they have no children. They are lonely. Nevertheless they have some traditions and  do things together. Photo С ­ As for me, I think (as I see it) the family in this photo is friendly, loving and caring. I'm  sure, they have a lot of children and grandchildren who treat them with respect. The old people can  rely on their children. I think they are proud of the family. Very good. And what do you think they are talking about? Role play imaginary dialogues. Варианты диалогов: A:  You know, our teacher will take us to the British Museum next Monday.  Really? What is he going to show you?  He said that would be a surprise. Besides, he added that we could take our sisters or brothers.  Well, that sounds great. Take your camera to show us the surprise then.  OK. B: С:  Well, honey, don't be so serious. You know I can't fly with you this time. We have too much  work to do in the office. I know, but I can't imagine the holiday without you.   Well, next time I'll find time to be with you, I promise.   What a lovely grandson we have!  Yes, you're right, Robert. Bobby is so nice. When he grows he will become an architect like  his grandpa.  Maybe, but I think he will be a doctor like his granny.  We'll see, we'll see. Физкультминутка Обучение аудированию It was interesting to listen to your dialogues. Now you listen to the tape. Match the dialogues and  the pictures. See ex. 16 on p. 98. Report your answer. Keys: dialogue 1 ­ photo C; dialogue 2 ­ photo A; dialogue 3 ­ photo B. Do you think the children are happy in these families? Will they have a success in their future life? What about your family? Are you friendly? Describe your family using the expressions from ex. 14 on p. 98. Are children always happy in their families? Do they have any problems? Let's discuss them. Look  through ex. 18 on p. 99. Choose the five biggest problems which teenagers usually have in their  families. Compare your answers in pairs. Report to the class. Have you got such problems?  What do you do to solve them? At home continue working on the theme; do some tasks in writing. Подведение итогов урока Why do you think our theme is "Family Is a Good Start"?  How is it connected with a success?  The lesson is over. Your marks today are... Домашнее задание Уч.: упр. 14 стр. 104. 8А______________ Цель: формирование грамматических навыков. Моя семья – мой путь к успеху Ход урока Организационный момент Today we will discuss the problems of the teenagers and learn to do it with the help of a complex  object. Фонетическая разминка As usual, we begin with the tongue twister. Let's revise the previous one. Look at the blackboard. На доске записана разучиваемая скороговорка, учащиеся читают ее на скорость. Речевая разминка What problems do teenagers usually have (ex. 18, p. 99)? Which of the problems do you find the  most serious? (/ think/to my mind/ in my opinion the most serious problem is...) Have you got such problems? How do you solve them? Have your friends got any of the problems? Введение грамматики  Do your parents make you do anything? Make somebody do something means «заставлять  кого­нибудь делать что­то». Задайте вопрос от глагола к остальным частям речи. За­ ставлять кого? Кого­нибудь. Заставлять что делать? Делать что­нибудь. Какой член  предложения отвечает на такие вопросы? (Дополнение.)  Правильно. Это сложное дополнение ­ complex object, поскольку оно состоит из  нескольких частей. Read the rule about complex object in ex. 19, p. 99. Как видите, после  сказуемых, выраженных глаголами "ask", "want", "tell", "expect", употребляется  местоимение в косвенном падеже или существительное, а затем инфинитив с частицей "to". Если же сказуемое выражено глаголом "make", то инфинитив употребляется без  частицы "to". Read the examples and translate them into Russian. Примерный ответ: Родители заставляют своих детей читать книги. Кто заставил тебя встать так рано? ­ Никто,  это яркое солнышко! Может ли тетушка Полли заставить Тома Сойера покрасить забор? —  Конечно, да. Мама не хочет, чтобы я пошел на вечеринку. Что она попросила меня сделать?  — Просто позвони ей. Пожалуйста, скажите ей, чтобы она принесла статью о проблемах  подростков завтра утром. Попроси своего старшего брата оставить сообщение для ваших  родителей. Let's have a drill. Read the sentences in ex. 20 on p. 99. Translate them into Russian in turn. Примерный ответ: 1. Мистер Филипс хотел, чтобы его сын попытал счастья. 2. «Мы только хотели, чтобы Стив помог нам», — ответили маленькие мальчики. 3. Я бы хотел попросить ее позаботиться о моем питомце в вос­  4. Что тебя заставило засмеяться? 5. Она попросила ее поискать ключи.  кресенье. ■  — Follow the rule and insert "to" where necessary (ex. 21, p. 99). Keys: 1. to; 2. to; 3. —; 4. to; 5. to; 6. —. Физкультминутка Совершенствование грамматических навыков  ­ It's time for you to make up your sentences with the complex object. Do ex. 22 on p. 99 in  writing. Change the pronouns in brackets in a proper way. Keys: Her teacher makes her go to the stadium twice a week. We ask her to work hard at her English. They want us to look for a Saturday job. The young parents ask me to take care of their little daughter. His elder brother makes him argue with you.  Go on writing your own sentences with the complex object. Use the verbs ask/tell/want/make.  Mind the use of "to". Каждый учащийся придумывает по предложению. Use the complex object to say what your parents make you do and why they do it. Work in pairs.  Then report to the class what your partner says. Примерный ответ: His/her parents make him/her study English. He/she thinks it's because English is the language of  the world nowadays, and English will help him/her to get a good job in future. His/her parents make him/her attend school. He/she thinks it's because without school he/she won't  be able to get a higher education. His/her parents make him/her do homework. He/she thinks it's because homework helps us to  remember the material better. His/her parents make him/her read difficult books. He/she thinks it's because they want him/her to  be better educated. Well, your reasons are convincing. At home do some tasks in your workbooks. Подведение итогов урока What grammar rule have you learnt today? Give your examples to the rule. At home learn the rule  and prepare for the test. The lesson is over. See you later. Домашнее задание 8А______________ Цель: формирование грамматических навыков. Проблемы в семье Ход урока Организационный момент Today we will discuss the problems of the teenagers and learn to do it with the help of a complex  object. Фонетическая разминка As usual, we begin with pronunciation. Look at the blackboard. There is a tongue twister. Listen to  my reading first. Запись на доске: Who? What? When? Where? Why? Why? Who? What? When? Where? Why? Why? Who did it? What did you do? When did you do it? Why? Translate it. Read the tongue twister slowly. T­> Ps. Now read it in a natural manner. Then read it as quickly as you can. I ­ What sounds do you hear  more often? ([w], [d].) Name other words with these sounds.  Примерный ответ: [w] — window, win, one, were, was, etc. [d] ­ drought, damage, Wednesday, yesterday, difficult, etc. Самостоятельная работа — Let's revise the complex object. What can you say on this grammar problem? Школьники повторяют правило. Could you give your examples? Take the cards and look through the task. Have you got any questions? Then start writing.  На карточках: Use "to" where necessary to complete the sentences. Translate them into Russian. 1. We all want you... be very happy. 2. Nick asked me... help him В with the test. 3. The teacher  told us... bring our favourite books to school. 4. Why are you crying? — Sam made me... give him  the money. 5. What do your parents make you... do? 6. Did he ask you... copy the rule? 7. She  doesn't want me... be damaged. [ 8. They always tell us... take the keys with us. Keys: 1. to; 2. to; 3. to; 4. ­; 5. ­; 6. to; 7. to; 8. to. —Hand in your papers. Let's check up your tests. Read the sentences again and translate them into  Russian. I see that you are tired. Let's have a rest. Stand up, please. Физкультминутка Активизация навыков говорения  Could you remind me what problems teenagers usually have?  You know that one of the ways to solve the problems is to ask for someone's help. But  teenagers usually wouldn't like anybody to know their problems. Then they share their  thoughts with a teenage magazine. What magazines are popular in Russia? {They are...)  Do you read any of them? Why do you like them? (Yes, 1 do. I read "..." because it has  useful information for teenagers. There are bright illustrations and posters with famous  people. /No, I don't. I think it isn 't worth reading such magazines, they are not useful.)  What do your parents think about such magazines? Do they allow you to read them? (Yes,  they do. Moreover, my mother buys the magazines to me herself. She thinks I can read useful information there.)  What sections are there in your favourite magazine? (They are...)  There are some teenage magazines in Britain. Read the task to ex. 24 on p. 100 in your  textbooks. What magazine is described there? (It is "SHOUT".)  With whom can teenagers share their problems? (With Angela who works for this  magazine.)  To what section do the teenagers send their letters? (They send their letters to the section  called "A problem shared".)  Read the letters to Angela. Say what problems the teenagers have. Подведение итогов урока What grammar rule have you learnt today?  Give your examples to the rule.  At home learn the rule and prepare for the test. The lesson is over. See you later. Домашнее задание PT: упр. 3, 4стр. 55 8А______________ Цель: развитие грамматических навыков и навыков поискового чтения. Проблемы подростков решаемы Ход урока Организационный момент Today you will write a test on the complex object. After that we will discuss how teenagers can  solve their problems. Фонетическая разминка Let's revise them first. Remind me any tongue twister you like. Come to the blackboard and make  all the pupils revise it. К доске выходят по очереди 2—3 ученика, которые выступят в роли учителя. Учитель может подготовить заранее карточки с опорами . Например: Repeat after me, please. Recite the tongue twister slowly. Recite it in a natural manner. Recite the tongue twister as quickly as you can. Работа с текстом Let's continue our work on the texts. Look through Lena's letter again. Do the task of ex. 25, p. 100. Discuss it in pairs first. Примерный ответ: 1. 2. 3. 4. 5. 6. Are your parents getting you down about your homework? Do they let you out after or before you  have done your homework? What about your marks? Are you in the top group for the subjects? Do  you feel under the strain at school or at home? Have you ever tried to talk to your parents about  your school problems? Did it work? Now look through Bill Barrington's letter again. Do the task of ex. 26 on p. 100. Rewrite the letter,  then read your letter to the class. We will compare. Примерный текст письма: My parents are getting me down about my homework. She makes me do all my homework in advance before I'm allowed out. I'm in the top group for every subject and often get the highest marks in the class. I'm under so much strain. My mum and dad went mad about the comment. I've spoken to my mum about it, but it didn't work. Bill Barrington, 13   Dear Angela,     Lately all my mates have forgotten about me. I've got a job for the holidays at the local post  office.     And all my friends have made plans without me. When I try to see them I suggest a time and  they say it's not convenient. They laugh at me.     I don't have much money. And they laugh at me about my job, I feel so lonely. Do you think  something is wrong with me? The last text is to be discussed now. Read it again and answer the questions in ex. 27, p. 100. Read  the question and address it to anyone you like. Keys: 1. Her sister is. 2. Yes, they were. 3. Tracey is worried about her sister because when she was 11 she became moody and she's still like that. 4. Tracey writes that her sister hates seeing people eating and makes faces; she likes locking  herself in the toilet for two hours every day. 5. Yes, I do. Sit in groups of four or five now. Discuss the problems described in the letters with those from the  list in ex. 18, p. 99. Say if they are the same. Make a conclusion about what problems the teenagers  have all over the world. Make the list of them, put the most important problem under number one. Примерный ответ: 1. 2. 3. 4. being made fun of; having nobody to talk to; having nobody to rely on; unequal rights with other members of the family; getting along with an elder/younger brother or sister; being dependent on parents; lack of independence; unfair punishments; lack of free time; 5. 6. 7. 8. 9. 10. too much homework; 11. too many responsibilities at home; 12. believing in superstitions. Now you will write a letter to Angela. Read the task of ex. 30 on p. 100. Use the letters in ex. 24 as  models. Hand in your papers. At home train writing such letters and the tasks in writing. Подведение итогов урока Do British teenagers have the same problems as Russian ones?  How can you solve the problems?  Can you write letters to the magazines now?  Have you ever written a letter?  Your work is excellent today. The marks for the lesson are...  Домашнее задание Уч.: упр. 12, 14, стр. 116 8А______________ Цели: развитие навыков письменной речи; совершенствование лексических навыков  (значения слова "kind"). Со стороны виднее Организационный момент At this lesson you will learn to give advice to your contemporaries. Besides, you will learn about  different meanings of the word "kind" and try to use it in your speech. Ход урока Фонетическая разминка And as usual, we start with the pronunciation. Let's learn to pronounce the words ending in "­ture".  Open your workbooks at p. 54. In ex. 1 you see such words. First of all complete the table. Use the  dictionary if you need. Keys: temperature; furniture; adventure; picture. Pronounce the words correctly. Repeat them after me first. Now do it yourselves. Речевая разминка Use the cards on your tables.На карточках: Complete the sentences with the expressions from the box. There is one extra expression. Getting me down; makes me tidy our room; let him  out;  is in the top group for; it didn't work; give it up. 1. Kate is not the best pupil in the class but she... Maths. 2. I tried to invite her to the party but... 3. My parents are always... with the homework. 4. My elder brother is very lazy. He always... 5. Nick's parents never... before he does his housework. Keys'. 1. is in the top group for; 2. it didn't work; 3. getting me down; 4. makes me tidy our room;  5. let him out. "Give it up" is an extra expression. Обучение чтению Last time we read the letters of some teenagers who have the problems in their families and ask for  help Angela, a person who works for the magazine "SHOUT" and with whom they can share the  problems. Let's revise the texts. Open your books at p. 100. Look through the letters. Say what  problems Lena, Bill and Tracey have. Now read Angela's answers. Do the task of ex. 31 on p. 101. Give a full answer. (Letter I is to Bill.  Letter 2 is to Tracey, and letter ' is to Lena.)  Look through the letters and say if you agree with my statements. Use the expressions from the  blackboard. Prove that you are right using the examples from the text. Запись на доске: Yes, 1 quite agree here. / No, just the other way round. 1. Angela advises Bill not to pay attention to his friends' words. (Yes, / quite agree here. H is  said in the text "ignore their childish words".) 2. Angela asks Bill not to talk to his friends at all. (No, just the other way round. It is said in the text "try to talk seriously to one of your mates and explain how hurt you feel.") 3. Angela advises Tracey to ask their parents to punish her sister. (No, just the other way  round. It is said in the text "let your sister know that you love her and hate to see her troubled and unhappy.") 4. Angela says that the psychologist will help her sister. (No, just the other way round. It is said in the text "suggest to her to see a doctor on Eating Problems. I believe, the doctor will help  your sister.") What advice would you give to the pupils if you were Angela? Let's have a break now. Stand up,  please. Физкультминутка Обучение лексике We are going to write the answers to the letters. That's why we need to learn more words. Today  we learn to use the word "kind" in its different meanings. See ex. 32 on p. 101. Read and translate  the sentences. Do it in a chain. Примерный ответ: 1. В заповеднике есть разные виды птиц и зверей. У моих бабушки и дедушки есть все  виды растений и цветов в их саду. 2. Мне не нравится этот вид книг, они слишком жестокие. Какой он человек? На вечере в  честь моего дня рождения у нас было пять видов тортов и три сорта сыра. 3. Кто самый добрый в вашей семье? Моя двоюродная сестра Лиза добрая и любящая. Я  бы хотел снова ее навестить. 4. Очень любезно с вашей стороны пригласить меня на вашу вечеринку. So, what meanings does the word "kind" have? (It means «вид тип», «добрый», «любезно».) Learn to use the word in your speech in different meanings. In ex. 32, p. 101 there is a dialogue.  Read it and translate. Примерный ответ: —Посмотрел два фильма на этой неделе. —О чем они были? —Один из них был о звездных войнах, а другой — о любви. —Который из них тебе понравился больше всего? —Тот, что о звездных войнах. Мне нравятся такие типы филь­мов. Ты бы хотел посмотреть  его тоже? У меня есть билет на сегодня. —Конечно, я бы хотел. Очень любезно с твоей стороны при­гласить меня. Act out the dialogue. You are welcome. At home change the context of the dialogue and get ready to role play it. For example, you could  have a talk about books, TV programmes, magazines or concerts. Last time you wrote the letters to Angela. I have checked them up. Take your partners' letter and  write an answer on Angela's behalf. After you finish hand in your paper. Примерный текст письма:      Dear Angela,     Can you help us? We are a friendly class. We always try to do everything together: we go to  museums, exhibitions; we visit each other when somebody of our classmates is ill. And of course  we like to take part in different competitions. One of such competitions was held in our school not  long ago. But unfortunately we lost. You know there is one student in our class who is lazy,  unfriendly. He doesn't do his homework, he is rude to the teachers, he often abuses us and bullies.  We need advice as we are sick of going through these problems every day. Примерный текст ответа на письмо:     Dear...     There is nothing serious with your problem. Your classmate is simply much younger than the  others. He behaves like a little kid as he seems to have some problems at home. Try to talk to him  seriously and find out what problems he has. Maybe he needs your help. Then give him a very  interesting job to make him feel responsible for it. Don't be angry if he doesn't have a good result.  Try to give him another task, be patient and you'll be a success. It's time to finish our lesson. Write down your homework.  Подведение итогов урока Was it difficult to answer the letter giving advice to someone? Would you like to have such work  as Angela has? Why or why not? Thank you for your work, the lesson is over. Good­bye. Домашнее задание Уч.: упр. 9, 13, стр. 110 8А______________ Раздел 3. Что такое “bulling”? Цели: развитие навыков аудирования и просмотрового чтения; введение и закрепление новой лексики по заданной теме. Телефон доверия Ход урока Организационный момент Today at the lesson you will learn what "bullying" is. You will listen to the information about a  Childline and learn some more new words. Фонетическая разминка Let's start with the pronunciation. Open your workbooks at p. 56. In ex. 1 there is a list of words  with the letter "u". Consult a dictionary and write the words in transcription. Which of the words  have a different sound for the letter "u"? {It's the word "bully".) Now pronounce the words correctly. First repeat them after me. Речевая разминка What is bullying? You will learn it a bit later. And now look at the photo on p. 102. You see a child in the telephone box and a man talking over the telephone. What do you think they are talking  about? (/ think / to my mind / in my opinion / as far as I understand...) Look at the questions in ex. 35 on p. 102. Try to suppose how to answer them. Read what a  Childline is. Обучение аудированию Listen to a person with whom teenagers share their problems on the Childlike. Check if you were  right in your suppositions. Give correct answers to the questions. Примерный ответ: 1. Most typical problems for teenagers are conflicts with adults, school problems and love. 2. Most teenagers use Childline just to have someone to talk about their problems, a person who  will listen to and won't criticize. 3. They need the information how to find a doctor, how to give up some bad habits, how to choose  friends, etc. There is a Childline in Russia. Have you ever phoned there? What did you ask about? Was it easier  after your conversation? Введение новой лексики Now we come to the main question. We need to learn some more new words. Read the definitions  in ex. 36 and try to guess the meaning of the words. Work in pairs. You may use dictionaries. So, give your answers. Ask the question: "What's the Russian for...?" Примерный ответ: "Abuse" means "ругань".  "Threat" means "угроза".  "Threaten" means "угрожать".  "Blackmail" means "шантаж".  "Steal" means "красть".  "Pick on" means "выбрать".  "Bully" means "задира". As you see all these words have a negative meaning. Read the text in ex. 37 to know more about such things. Before you start read the titles given in the  exercise. Your task is to match the titles and the texts. Start reading. Keys: 1. c; 2. b; 3. a; 4. e; 5. d. What new information have you learnt from the text? Have you ever met such people? What did  you do to stop bullying? Will you read out the sentences with the new words? Translate them into Russian. Let's have a break. Stand up, please. Физкультминутка Активизация лексики Read the new words in word combinations to remember them. See ex. 38 on p. 102. Translate them into Russian. Примерный ответ: a threat against somebody — угроза кому­то; a threat of something ­ угроза чего­то; under the threat of punishment — под угрозой наказания; a threatening letter — угрожающее письмо; to defend somebody — защищать кого­то; to defend yourself — защищать себя; to defend someone against/from — защищать кого­то от... Use the word combinations in the sentences of your own. Say the sentence for other pupils to  translate. Примерный ответ: 1. Mary was frightened. She had already received two letters with a threat against her. 2. They announced about a threat of the earthquake. 3. Nick did everything only under the threat of punishment. 4. Mr Holmes, have you studied that threatening letter yet? 5. Bob is well­known in our college. He always defends the youngest. 6. Sometimes little children are unhappy in their families; they can't defend themselves from the  tyrant parents. 7. Children must defend their old parents against life difficulties. I wish you never met such people as bully. But if it happens learn to behave in a proper way. Ex. 39 will help you. Complete the sentences. Use the dictionary if you need. Примерный ответ: 1. I would defend myself from the bully (threaten the bully; fight; cry; make fun of the bully). 2. 1 could talk to the bully/to our parents (defend her/him; try to help her/him). 3. 1 would defend her/him (try to help; fight; hate bullying; explain to the bully it's useless  bullying). 4. 1 would laugh at him/her (try to change the situation; explain to the bully it's useless bullying;  make fun of the bully). At home do this task in writing. Подведение итогов урока What new words have you learnt today? Can you explain their meanings in English? What would  you do if you were bullied? That is all for today. Thank you for your work. You may go. Домашнее задание Уч.: упр. 38 стр. 108; РТ: упр.3 стр. 57. 8А______________ Цели: закрепление новой лексики; развитие навыков языковой догадки. Примеры из прошлого Ход урока Слово abuse Согласные b, 1, c, k, m b, s t , h , r s, t,l p, c, k, n t, h, r, n b, 1 d,f, n Организационный момент We continue talking about bullying.  First we must revise the new words.  Then we will read and discuss an extract from a famous novel by C. Bronte "Jane Eyre". Фонетическая разминка But first let's revise the new words. Look at the blackboard. There is a table with the sounds. Try to  guess the words. Some letters can be used more than once. There is an example. Гласные a, i a, u, e e,a e, a i, о e, a и,У e Один ученик работает у доски. Keys', blackmail, abuse, threat, steal, pick on, threaten, bully, defend. Речевая разминка Work on the new words. Take the cards on your tables. На карточках: Put the words in the correct order, translate the sentences. 1. Can/a/be/boy/or/a/bully/a/girl. 2. Bullying/abuse/kind/a/of/is. 3. Is/bullying/an/attempt/hurt/to/or/threaten/someone. 4. Blackmail/ is/what? 5. A/is/stealing/also/of/form/bullying. 6. 1/if/defend/I/myself/were/would/bullied. 7. Do/why/always/him/pick/you/bullying/for/on? 8. A/who/is/bully? Keys: 1. A bully can be a boy or a girl. (Задирой может быть и мальчик, и девочка.)  2. Abuse is a kind of bullying. (Злословие ­ это разновидность унижения.)  3. Bullying is an attempt to hurt orthreaten someone. (Запугивание — это попытка ущемить или  угрожать кому­то.)  4. What is blackmail? (Что такое шантаж?)  5. Stealing is also a form of bullying. (Кража ­ это тоже разновидность унижения.)  6. If I were bullied I would defend myself. (Если бы меня унизили, я бы защитил себя.)  7. Why do you always pick on him for bullying? (Почему ты всегда выбираешь его для  унижений?) 8. Who is a bully? (Кто такой задира?) Развитие речи Look at the picture on p. 103. Describe it, please. Why do you think the girl is crying? What do you think the man is telling her? You know this illustration is from a famous novel by C. Bronte "Jane Eyre". Have you read this  novel? Have you watched the film? Who is the main character of the book? There is a part of the text were the main character Jane Eyre is bullied. You will read this part of  the text but first try to predict what phrases from ex. 40 are in the text. There are seven of them.  Please, express your predictions. To check your answers you have to read the text. But I see that you are tired. Let's have a rest. Физкультминутка Обучение чтению Check your predictions, read the text in ex. 41, p. 103. In pairs answer the questions in ex. 42, p. 103. Use the text about bullying. Report to the class what you think on these questions. Примерный ответ: 1. Jane felt unhappy and lonely. I'm very sorry for the little girl. 2. Jane had to stand on the chair for half an hour and no one could speak to her until the next  morning. Besides, Mr Blocklehurst told all the teachers and girls everything he knew about  her. I think it was a severe punishment. 3. Helen did. 4. 1 think it was bullying because firstly it is unfair, secondly Mr Blocklehurst wahted to show  other girls that he was the main and everybody had to obey him. 5. No, I haven't. (Yes, I have. One day...) Do you like the novel? Would you like to read it up to the end? Why or why not? Подведение итогов урока Have you learnt anything new at the lesson?  Have you memorized the new words?  Would you like to read the novel by C. Bronte?  Thank you for your work today. The lesson is over. Good­bye. Домашнее задание Уч.: упр. 17, стр. Ill; РТ: упр. 5 (а), стр. 57. 8А______________ Цели: контроль употребления новой лексики; развитие навыков письменной речи. Как выдержать натиск Х о д   у р о к а Организационный момент Today you will learn to create your own stories about bullying. But at the beginning of the lesson  you will write a test to check if you know the new words. Фонетическая разминка Let's revise them first. Remind me any tongue twister you like. Come to the blackboard and make  all the pupils revise it. К доске выходят no очереди 2—3 ученика, которые выступят в роли учителя. Учитель может подготовить заранее карточки с опорами. Повторение лексики I would like you to repeat the new words. Open your workbooks at p. 57. In ex. 4 you see the  sentences in Russian. Your task is to translate them. Work in pairs. Use the dictionaries if you need. Примерный ответ: John received an abusing anonymous letter and he was upset and threatened. Bullies always pick on the people who can't defend themselves. Teenagers feel much abused if the classmates give them nick names. Teachers and pupils should prevent stealing, threatening and blackmail at school. Well, I see that you have prepared for the lesson very well. Проверочная работа I would like to know if you can use the new words. Take the cards on your desks. Now you will  write the test. Read the tasks attentively. Ask me questions if you have any. Start writing. На карточках: 1. Read the words in transcription and write them in letters [a'bjuis] [Gret] [sti:l] ['Gretn]  [di'fend]  ['bull]  ['blaekmeil]  ['pik'on] Use the words from the first task and complete the sentences. Translate them into Russian. 1. If my younger sister were... I would... her. 2. Don't... me, I'm not afraid of you. 3. Did he... you again? 4. It is very bad to... other people's money or things. 5. 6. ...is unkind, cruel or rude words or actions. ...is practice of getting something by threatening. Keys: I. abuse, defend, threat, bully, steal, blackmail, threaten, pick on. 2.  1. Bullied, defend. Если бы мою младшую сестру унижали, я бы защитил ее.  2. Threaten. Не угрожай мне, я тебя не боюсь.  3. Pick on. Он снова выбрал тебя?  4. Steal. Очень плохо красть деньги или вещи других людей.  5. Abuse. Ругань ­ это недобрые, жестокие или грубые слова или поступки.  6. Blackmail. Шантаж — это умение добиваться чего­то угрозами. Физкультминутка Обучение письму Last time we read and discussed the text about bullying. It's time for you to try yourselves as  writers. We are going to write a story about anyone who has been bullied. It may be an invented  story or a story from a book or a film. Think how to start and finish the story. Use the appropriate  linking words. Запись на доске: first, then, after that, eventually, though, however, but, finally. Примерный рассказ: One day we had a Maths lesson. The teacher was late so we were doing everything we could. Girls  were laughing and looking through the magazines. Boys were discussing some problems. Then Bob came into the classroom. He came up to Nelly and started making fun of her. Poor Nelly was  ashamed, she got even red. Bob abused her and started to throw her things away. Suddenly Nelly's  brother came in and asked Bob to come out of the classroom. We couldn't hear their talk, but we  understood that Bob would never bully again. Hand in your papers. Write down your homework. Подведение итогов урока Was it difficult to write a story? Why? Would you like to be a writer? That's all for today. The  lesson is over, you may be free. Домашнее задание Уч.: упр. 43, стр. 109; РТ: упр. 5 (Ь, с), стр. 58. Section 4. ПОЧЕМУ ВАЖНЫ СЕМЕЙНЫЕ ПРАЗДНИКИ? Урок 91. Праздник в доме Цели: развитие аудитивных навыков; обучение просмотровому чтению. 229 Оборудование: записи на доске; магнитофон; словари; РТ. Ход урока Организационный момент Today we will start speaking about the main British and Russian holidays, and we'll see what  holidays the British usually spend with their families. You will read and listen a lot. Фонетическая разминка As usual, we start with pronunciation. Open your workbooks at p. 59. In ex. 1 you see the names of the days of the week in transcription. First write them in letters. Then consult the dictionaries.  Learn to pronounce them correctly. Read the words in a chain. PI, P2, P3, etc. What do you usually do on Mondays (Tuesdays, etc.) after classes? What do you like to do at  weekends? Do you spend them with your family? What do you usually do? Речевая разминка And how do you usually spend holidays? What do you do? Where do you go? Let's revise the holidays people celebrate in Russia, Great Britain and other English­speaking  countries. Open your books at p. 104. See ex. 1. Repeat the names of the holidays after me first. Т­» Ps. Now Vova reads, others repeat. PI ­» Ps. Match the holidays and the countries where they are celebrated. To check your answers listen to the tape. Give a full answer. ( I n  Australia people celebrate Christmas, St Valentine's Day and  Australia Day, etc.) Choose one of the holidays and in pairs prepare a story about it. Use the Linguistic and Cultural  Guide. Then tell the class about it. Примерный ответ: People celebrate Christmas on the 25th of December in the UK, the USA, Canada, Australia and  New Zealand. It is held in honour of the birth of the Christ. People celebrate St Valentine's Day on the 14th of February in the U K, the USA, Canada,  Australia and New Zealand. On that day people send special cards to someone they love. Usually  they don't sign their names. 230 They celebrate Australia Day in Australia on the 26th of January. It is an Australian public national  holiday. It commemorates the arrival of the First English Fleet in Canadian people celebrate  Canada Day on the 1st of July. It is a Canadian national public holiday. On the 4th of July there comes Independence Day which is celebrated in the USA. The Day is  celebrated all over the country with parades, picnics and fireworks at night. Waitangi Day (or New Zealand Day) is a national public holiday in New Zealand. It is held on  February, 6th. The 9th of May is a Victory Day in Russia. It commemorates the end of the Great Patriotic War in  Russia. The National Independence Day in Russia is the 12th of June. Russian people celebrate the birth of  the Christ on the 7th of January. It is Christmas. Обучение чтению Let's read some information about a popular American holiday Thanksgiving Day. But first learn to pronounce some proper names. See ex. 46. Listen and repeat. Read the words in a chain. Look at the picture in ex. 47. Say what people usually do on Thanksgiving Day. Is it a family  holiday? See if you are right. Read the text. I see that you are tired. Let's have a rest. Stand up, class. Физкультминутка Обучение вопросно­ответной работе In ex. 48 there are the answers. Your task is to write the questions. Begin them with the given  words. First remind me the tongue twister with the questions. Recite it all together. Дети повторяют разучиваемую скороговорку. Mind the word order in questions. Keys: When is Thanksgiving Day celebrated in the United States? Who were the Pilgrims? What was the town built in America by the Pilgrims called? Why were the Pilgrims thankful? Who was shown how to hunt, fish and grow corn? Say everything you can about Thanksgiving Day in a chain. Try not to think long. At home continue working on the text about Thanksgiving Day. Подведение итогов урока 231 What new information have you learnt today? What holidays do people celebrate in Great Britain  and in Russia? Are they family  1788. holidays? You have done a lot today. Thank you for the lesson. Good­bye. Домашнее задание Уч.: упр. 18, стр. Ill; РТ: упр. 2, стр. 59. Урок 92. Британские, американские и русские праздники Цыи: развитие аудитивных навыков; активизация пройденной лексики в речи. Оборудование: записи на доске; видеоаппаратура. Х о д   у р о к а Организационный момент Today we will continue speaking about the main British, Russian and American holidays. Besides  you will watch the video about Thanksgiving Day. Фонетическая разминка Let's begin with pronunciation. Open your books at p. 46. Read the proper names again. Pronounce  them correctly. PI, P2, P3, etc. Речевая разминка Describe any holiday discussed at the previous lesson. Don't name it. Other pupils will guess what  holiday it is and in what countries people celebrate it. (People celebrate this holiday on the 25th of  December. It is held in honour of the birth of the Christ ­ it is Christmas. People celebrate it in  Australia, the USA, the UK, Canada and New Zealand, etc.) Обучение аудированию What do you remember about Thanksgiving Day? Let Olga be the teacher now. She will ask you  the questions from ex. 48, p. 105. Answer them without looking into your book. Now watch the video about Thanksgiving Day and get ready to answer the questions in ex. 49, p.  105. Keys: 1. One hundred and forty­nine people did. 2. It took them two months to cross the Atlantic. 3. There were no engines in those ships­ only sails and the wind. 4. Yes, they had. Do the task of ex. 50 on p. 105. Read the text. Keys: 1. b); 2. c); 3. f); 4. a); 5. d); 6. g); 7. e). 232 I see that you are tired. Let's have a rest. Физкультминутка Развитие речи Do people celebrate Thanksgiving Day with their families? What other holidays celebrated with the families can you name? Why do people celebrate special days with their families? There are some  reasons in ex. 51 on p. 105. Work in groups of three and discuss these reasons. Agree on the five  most important reasons, write them down. Then report them to class. (We have decided that people  celebrate special days with their families to...) Are you a friendly family? Do you celebrate any holidays together? Do you think it is a good  tradition? What do you usually do during the parties? What presents do you give to each other?  What was the most enjoyable present given to you? As you know, every holiday has its special attributes. Look at the pictures in ex. 52, p. 105. I would like you to read the given words. PI, P2, P3. Now make up as many expressions as you can. Say them in turn. Примерный ответ: A birthday cake, a birthday party, a birthday song, a birthday present, a birthday card, a wedding  cake, a wedding party, a wedding dress, a wedding present, a wedding ring, a wedding card, a New  Year party, a New Year song, a New Year present, a New Year tree, a New Year stocking, a  Christmas song, a Christmas present, a Christmas tree, a Christmas card, a Christmas stocking. Организационный момент Today we will continue speaking about the tradition of having a family party. You work in  Say what you see in the picture {I see a birthday cake, wedding rings, a wedding dress, Christmas  cards, a Christmas stocking, a Christmas tree, a present.) Which of these things are found in many countries? (They are a birthday cake, wedding rings, a  wedding dress, cards, a New Year tree and presents.) Do we have all of the things in Russia? The lesson is coming to an end. Write down your homework. Подведение итогов урока What new information have you learnt today? What attributes do people usually have for the  holidays? What is your favourite holiday? Why do you like it? That is all for today. You were very  active. Your marks for the lesson are... Домашнее задание 233 Уч.: упр. 20, стр. Ill; РТ: упр. 4 (а, Ь), стр. 60. Урок 93. Семейные традиции Цель: развитие коммуникативных навыков по теме «Семейные праздники». Оборудование: записи на доске. Ход урока I. ­ pair and find out what traditions your friends' families have. II. ­ Come to the blackboard and make all the pupils revise it. К доске выходят 2—3 ученика по очереди, которые выступят в роли учителя. Учитель может подготовить заранее карточки с опорами. На¬пример: repeat after me, please. Recite the tongue  twister slowly. Recite it in a natural manner. Recite the tongue twister as quickly as you can. III. ­ rings, a wedding dress, cards, a New Year tree and presents.) ­ the candles? Have you ever been to a wedding party? What was the wedding dress like? Do you  usually decorate a New Year tree? What presents do you get from your parents? What would you  like to get as a New Year present? IV. ­ 53, p. 105. Keys: 1. b); 2. d);3.a);4. c). ­ favourite holiday is and how the family celebrates it. {John Filby'sfavourite holiday is his Granny's  birthday because it's the day when all the members of his large family get together. They buy and  cook a lot of food. They lay a huge round table in the garden under the old pear tree, and there is a  lot of talking and laughing and singing.) ­ 234 V. — Let's continue. It's time for you to tell us about any traditional family holiday you like. Ex. 54 on p. 106. There are some questions. You may use them as a plan. Then report to the class. Примерный ответ: Развитие речи Do you want to learn more about family life in Britain? Then complete the sentences in ex.  Let's have a rest now. Stand up, please. Физкультминутка VI. Развитие коммуникативных навыков Let's check up your homework. Open your workbooks at p. 60. Report what John Filby's  Фонетическая разминка Let's revise the tongue twister you have learnt. Remind me any tongue twister you like.  Речевая разминка What attributes of different holidays can you name? (They are a birthday cake, wedding  Do you usually have a birthday cake with candles on it? Do you make a wish while blowing One of the traditional family holidays celebrated in Russia is New Year's Eve. It is celebrated on  the 31st of December. Close friends and relatives are usually invited for the holiday. The traditional food for that holiday is different salads, pelmeni and Champaign. On that day people give each  other presents. Those may be books, make­up or clothes. When people celebrate this holiday they  eat tasty food, dance, sing or watch TV. After the clock strikes 12 they go for a walk to  congratulate other people. — Work in pairs now and do the task of ex. 55 on p. 106. Read it attentively. Is everything  clear? Imagine that one of you is a journalist who wants to ask a famous star (another pupil) about  his or her family life. Make notes while listening. Swap your roles. Then write a report about the  interview. (There are four (three, five) members in his/her family. He/she has a lot in common with  his/her sister (brother). They like the same food and the same books. He/she often argues with  his/her sister (brother) though he/she can discuss his/her problems with her (him). His/her mother's  relatives come to see them more often than the father's ones because they live too far from them.  They contact with their relatives who live in other place by phone or by e­mail.) — Hand in your papers. At home continue working on the theme. VII. Подведение итогов урока — Have you learnt anything new about your classmate's family? Have you got the same family  traditions? What is your favourite holiday? Why do you like it? That is all for the lesson. You may  be free. Домашнее задание Уч.: упр. 19, стр. Ill; РТ: упр. 3, стр. 59. Урок 94. Поздравь друга Цель: развитие навыков письменной речи: обучение стратегии написания поздравительной  открытки. Оборудование: записи на доске. Ход урока I. Организационный момент 235 — Today you will learn to write a postcard. — We begin with pronunciation. Let's revise the tongue twister you have learnt. Remind me any tongue twister you like. Come to the blackboard and make all the pupils revise it. К доске выходят 2—3 ученика по очереди, которые выступят в роли учителя. Учитель может подготовить заранее карточки с опо¬рами. Например: Repeat after me, please. Recite the tongue twister slowly. Recite it in a natural manner. Recite the tongue twister as quickly as you can. III. — Exchange your homework papers. Read each other's stories about family traditions. Say what you have learnt about your partner's traditions. Примерный рассказ: Every year they celebrate New Year's Eve. It is celebrated on the 31st of December. The story  started at 10 o'clock in evening. Preparing for the holiday mother suddenly understood that she  hadn't bought the Champaign. She made their father go shopping. Poor dad was looking for the  Champaign and returned only at 12 o'clock. Fortunately he was in time. On that day they invited  close friends and relatives. One of their guests took a picture of father's tired face at that moment.  Two years later they were looking through the photos and found that one with father's face. They  Фонетическая разминка  II.  Речевая разминка were laughing at him for a long time. The traditional food for that holiday is different salads,  pelmeni and Champaign. IV. Подготовка письменного высказывания — As I have told you we are going to write a postcard. But first you must learn how to express  congratulations. Ex. 56 on p. 106 will help you. Match the holidays and congratulations. Keys: l.c),f); 2. d);3.g);4. e); 5. b); 6. a). — Read an example of the postcard in ex. 57. Who congratulates Ann? (Tracey and John  congratulate Ann 7) — What holiday do they congratulate her with? (They congratulate her with Christmas and New Year.) — What is the letter's layout? (In the first line you write an appeal to your friend or relative.  Then you must write your wishes for the holiday. And then you finish the postcard.) V. Физкульминутка VI. Обучение письму 236 — Study the strategies below the postcard. Is everything clear? —Learn to write your own  postcard. See ex. 58, p. 106. Put the given sentences in the correct order. Present your postcard to  the class. Примерный текст открытки: Dear Alice, On behalf of all of us we wish you a very happy birthday. Let all your wishes come true. Love, Pamela and Andy — It's time for you to create your own postcard. Study the task to ex. 59 on p. 106. Start writing  the postcard. You may write more than one letter if you have time. — Hand in your postcards. Примерный текст открытки: Dear Polly, Happy Birthday to you, and many happy returns of the day! I wish you all the very best. Let all  your wishes come true. Best wishes, Ann. — That is all for today. Write down your homework. VII. Подведение итогов урока — Is it difficult to write postcards? How often do you do it? Do you try to congratulate all your  friends and relatives with different holidays? Thank you for your work. The lesson is over. See you  later. Домашнее задание Написать поздравительную открытку; РТ: упр. 5, стр. 61. Section 5. ЛЕГКО ЛИ БЫТЬ НЕЗАВИСИМЫМ? Урок 95. Насколько ты независим? Цель: развитие навыков просмотрового чтения. Оборудование: записи на доске; РТ; словари. Ход урока I. Организационный момент 237 — Today we will discuss the problem of independence. We will see if it is easy to be  independent. II. Фонетическая разминка — And as usual we begin with pronunciation. Open your workbooks at p. 62. In ex. 1 there are  some word combinations connected with our theme. Try to read them by the transcription. Now  repeat the words after me. — Read them yourselves in a chain. — Use the dictionary and write the words in letters. (Computer games;pocket  money;fashionable clothes; serious decision.) III. Речевая разминка — Continue working in your workbooks. In ex. 2, p. 62 there are some adjectives. Your task is  to make up the opposite in the meaning words with the help of the prefixes. Consult the dictionary.  {Independent; unreliable; impossible; unimportant; unsuccessful; unsociable; unequal; unfair;  uneducated; inhuman.) — Which of these characteristics should a successful person have? Which of them shouldn't he  have? — Use these words in the sentences of your own. For example: "My elder brother is very  independent. He always solves the problems himself." IV. Обучение речи — Can an independent person have any of these qualities? Let's discuss what you think about  being independent. Open your textbooks at p. 107. Do the task of ex. 60. Work in pairs, please.  Report to the class what you think about it. (As we see, being independent means taking serious  decisions by yourself taking care ofyour pets and ofyour room, earning pocket money for the things you want.) — Read the text about what Americans think about being independent. Answer the questions  given in the text. (Sometimes 1 am expected to make choices but not very often. Yes, they do. (No,  they don't).) — So, what do Americans think about being dependent? (They believe that a person should  have the freedom to decide what should be done today and in the future.) — Do the parents encourage their children to be independent? (Yes, they do.) — From what age do they encourage their children? (From an early age. Even small children  make decisions.) — What choices do teenagers have to make? (They choose between subjects at school, they  choose their friends and how to earn money and how to spend them.) 238 — Continue answering questions from ex. 22 on p. 111. Примерный ответ: А: 1. Yes, they do. They ask me to do something serious for them, they always ask my opinion, and  they let me earn money myself. (They never ask my opinion, they don't let me earn money. Mother  says she wants me to help her.) 2.1 do nothing. (I try to work during my summer vacation.) B: 1. response for his deeds. 2. independent from the very childhood. — Before we continue discussing the text let's have a rest. V. VI. — Read the article again. Correct the false statements in ex. 62, p. 107. Prove that you are right  with the help of the examples from the text. Примерный ответ: 1. do today and in the future. 2. 3. believe in yourself. 4. Children decide themselves how to spend the money they have earned. Teenagers should be given freedom because it's very important to be independent and to  American parents believe strongly that a person should have the freedom to decide what to  Usually teenagers are encouraged to take decisions themselves. Yes, they are. If a person drives a car he must think about other people and be ready to  American teenagers are more independent because their parents teach them to be  Физкультминутка Развитие речевых навыков Children decide it themselves: to buy computer games or travel. 5. — What can you say about the independence in our country? Work in groups. Use the text as  the model. Prepare brief information about possible ways of being independent. Примерный ответ: Вариант 1. As for my parents, they never make me do anything without my agreement. They  always ask my opinion on things they buy. My parents let me work during summer holidays and  earn some pocket money. 1 think this is the way to be independent. Unfortunately in our schools  we are not so independent. We don't have a chance to choose the subjects we like, only when we  take exams. Вариант 2. As for my parents, they never ask my opinion about the things they want to buy.  Mother doesn't let me work in summer as she thinks I must do all household job. My parents  strictly control how I spend my pocket money. 1 don't think I am independent. 239 — Share your ideas with other groups. Say if you have the same opinions. — At home work on the new words from the text. Besides, learn the difference between the words "to do", "to make". VII. Подведение итогов урока — What new information have you learnt from the text? Can you call yourself an independent  person? Is an independent person successful? That is all for today. The lesson is over. You may be  free. Домашнее задание Уч.: упр. 23, стр. Ill; упр. 64, стр. 107 (выучить). Урок 96. Как заработать на карманные расходы Цели: введение и закрепление новой лексики: глаголы to do и to make; развитие навыков  просмотрового чтения. Оборудование: записи на доске; РТ; словари. Ход урока I. — Today you will learn to differentiate and use the verbs "to do" and "to make". As you know  independent children try to earn money themselves. That is why we will discuss how you can earn  money. II. — And as usual, we begin with pronunciation. Let's revise the tongue twister you have learnt.  Remind me any tongue twister you like. Come to the blackboard and make all the pupils revise it. К доске выходят 2­3 ученика по очереди, которые выступят в роли учителя. Учитель может  подготовить заранее карточки с опорами. III. — At home you learnt two verbs ­ to do and to make. Open your books at p. 107. Read the  verbs in word combinations. Translate them. Do it in a chain. — Learn to use the verbs. Open your workbooks now. Do ex. 3 on p. 62 orally. Insert to do or to make where necessary. Translate the sentences into Russian. 240 Keys: 1. Make. Он не может защитить себя. Нечестно насме­хаться над ним. 2. Make. Я  ужасно устал. Ты бы не мог приготовить мне чай? 3. Do. Это ваш последний тест по  математике. Вы долж¬ны сделать все от вас зависящее и получить наивысшие оценки. 4.  Make. Легко найти друзей в каникулы, но они теряются впоследствии. 5. Make. Уже поздно.  Я сделаю еще несколько звонков и пойду спать. 6. Do. Мама попросила меня постирать и  погладить. Поэтому у меня нет времени на домашнее задание. Развитие речи Make up our own sentences with the verbs to do and to make. Let other pupils translate them. Речевая разминка Организационный момент Фонетическая разминка Примерный ответ: My parents make me do my homework because it helps us to remember the material better. It isn't difficult to do the housework, but I'm too lazy to do it. The teacher asked us to do three exercises at home. It's time to do the shopping, the guests are coming soon. Mother said: "Bob, help your mum, do washing." You must do your best to become a successful person. Nick made a lot of mistakes in his last dictation. When your friend comes to you, you should make him tea or coffee. Shall make a phone call? ­ No, thanks. My parents ask me to make my bed every morning. American children always have a choice how to make money. Is it easy to make friends? Nobody likes Nick; he always makes fun of someone of our classmates. We know that American parents encourage their children to be independent. What exactly do they  to encourage them? (They encourage them to choose their friends, to earn money, to spend their  money.) What do you know about British parents and their children? Study ex. 65 on p. 108. Discuss it in  pairs first. Keys: 6; 5; 3; 2; 1;4. Are the British children in the same situation as the American ones? (Yes, they are.) Now we are going to find out how British teenagers earn their pocket money. But first let's have a  rest. Stand up, please. Физкультминутка Обучение чтению Read about how you can earn your pocket money. See ex. 66 on p. 108. So, look at the pictures and say what British teenagers usually do to earn their pocket money. (British teenagers usually teach  computing, care for domestic animals, train dogs, babysit or walk dogs to earn their pocket  money.) 241 What kind of job would you prefer? Begin your answer with "As for me..." — Read what the teenagers say about their jobs and match the texts and the pictures. Keys: 1. babysitting; 2. training dogs; 3. caring for domestic animals; 4. walking dogs; 5. teaching  computing. — Now express your opinion about which of the ways to earn the pocket money is the best. Use the questions as a plan. Think for a while. Примерный рассказ: I am going to teach computing (care for domestic animals, train dogs, babysit or walk dogs). I am  going to help old people (parents who are busy to sit with their children; children). I think I could  do this work because I am good at computing (I like animals; I'm good with dogs and easily make  friends with them; I am good with children; I am caring and responsible; I love dogs). I would like  to start working during my summer holidays. I haven't decided yet how I will spend my money, but I think I shall buy a new computer game or a new fashionable sweater. — Look through the texts again. Interview the person who wrote it and write down five  questions to him/her. Примерные вопросы: Barbara: 1. What traits of character should you have to babysit? 2. Why did you start doing it? Do the parents pay only for that? 3. What do you usually do with a baby? 4. 5. Would you like to do anything else to earn your own money? Iris: 1. What traits of character should you have to train dogs? 2. Why did you start doing it? 3. What do you teach a dog to do? 4. What should you remember to be successful? 5. Would you like to do anything else to earn your own money? Andy: 1. What traits of character should you have to care for domestic animals? 2. Why did you start doing it? 3. What do you usually do? 4. Do they pay you much? 5. Would you like to do anything else to earn your own money? George: 1. What traits of character should you have to walk dogs? 2. Why did you start doing it? 3. Whom do you help more often? 242 4. What should you remember to be successful? . Would you like to do anything else to earn  your own money? Alec: 1. What traits of character should you have to teach computing? 2. Why did you start doing it? 3. Whom did you teach? 4. What do you teach people to do? 5. Would you like to do anything else to earn your own money? ­ of the text. Swap your roles. ­ VII. Подведение итогов урока ­ How do British teenagers earn their pocket money? What do they usually do? What traits of  character must they have to teach computing (train dogs, care for domestic animals, walk dogs or  babysit)? Which of the jobs would you like to do to earn your pocket money? Домашнее задание Уч.: упр. 25, 26, стр. 112. Урок 97. Работа для подростков Цели: активизация пройденной лексики в речи; развитие на­выков диалогической речи. Оборудование: записи на доске; словари. Ход урока I. ­ about the jobs for teenagers in dialogues. At the end of the lesson you will write a story about the  job you would like to do. Фонетическая разминка II. ­ And as usual, we begin with pronunciation. Let's revise the tongue twister you have learnt.  Remind me any tongue twister you like. Come to the blackboard and make all the pupils revise it. К доске выходят 2­3 ученика по очереди, которые выступят в роли учителя. Учитель может подготовить заранее карточки с опорами. III. Организационный момент Today you will train using some words in your speech and learn to express your opinion  Change your places and ask each other these questions. Imagine that one of you is the author  At home continue your work with the texts. Речевая разминка In ex. 68 on p. 109 there are some words and expressions from the texts about the  243 ­ teenagers'jobs. Match the pairs of words that have the same meaning. Keys: quickly — fast, not  slowly; to make money — to earn; to get — to receive; safe ­ not dangerous; not true ­ false; to take part ­ to participate; to begin ­ to start; difficult ­ not easy; to win ­ to succeed; to give up something — to stop doing something; to make up one's mind ­ to decide. Use some of them in the sentences of your own. Divide into two teams. Say your sentences for the  other team. Let the pupils translate them. Get the points for every correct sentence. Примерные предложения: Mr Brown drives too fast. It isn't easy to earn your living. Mr X received a threatening letter. You  may stay at this place: it is quite safe here. Correct the false statements. If you want to participate in the competition write a special letter to the organizers. We shall start our lesson with correcting  mistakes in your test. He began this project many years ago and he succeeded. Don't give up hope!  The made up his mind to go to Africa. IV. Обучение диалогической речи Last time we read the texts about the jobs British teenagers usually do. Look through the texts  again. Say which of the jobs you would like to do and why? What do their parents think about earning pocket money? Are British teenagers independent in their choice of subjects? What do you think about it? Would you like to be independent in the choice of  the subjects? Which of the subjects would you choose? Why? Work in pairs now. Share your opinion on the teenagers' jobs popular in Britain. Imagine that you  are sitting at home and looking through the magazine. You have found the information about jobs  for teenagers like in ex. 66. Discuss the problem. Act out your dialogues. Listen to each other. Complete the table on your cards. На карточках: Name Likes Dislikes Why It's a pity! By the way? what jobs do British teenagers choose to earn money? Well, as far as I know, they do everything they are interested in. For example, they may  I think, I'll do some kind of work to have my own pocket money. Good luck to you. Примерные диалоги: 1. ­ You know nowadays British teenagers try to earn their own money. Yes? And their parents encourage their children to be independent. 244 That's wonderful! My parents don't let me do anything myself. Besides, they never ask my opinion  about the things they buy. ­ ­ ­ babysit, teach computing, walk dogs, train dogs or care for domestic animals. ­ ­ some people are slow learners. That's why you should be patient, firm, but kind. ­ ­ 2. ­ I've just read an article about British teenagers. Do you now how they spend their free time? ­ ­ ­ ­ ­ No. Would you tell me? With pleasure. They usually earn their own pocket money. What do they do for that? They babysit, teach computing, walk dogs, train dogs or care for domestic animals. Really? Do they succeed? That's quite interesting I think. Then teenagers must have some special traits to be successful. You are perfectly right. For instance, to train dogs you must remember that some dogs like Finish writing your stories at home. Организационный момент Фонетическая разминка Речевая разминка Now it's your turn to express your opinion about the job you would like to do to earn your  We have done a lot today. It was interesting to know your opinion about the teenagers' jobs.  Yes, of course. The teenagers usually choose what they really like to do. To be successful  ­ you must remember that for example to babysit you must love babies, be patient, kind and very  responsible. Well, then why not to start earning our own money? Would you like to join me? ­ With great pleasure! ­ I see that you are tired. Let's have a rest. ­ Физкультминутка V. VI. Обучение письму ­ pocket money. Use the teenagers' stories as models. Do it in writing. ­ VII. Подведение итогов урока ­ That is all for today. See you next time. Домашнее задание 245 Уч.: упр. 27, стр. 112; стр. 112 (повторить слова). Урок 98. Готовимся к контрольной работе Цели: повторение пройденной лексики и грамматики; совер­шенствование навыков  аудирования и письменной речи. Оборудование: записи на доске; словари; карточки. Ход урока I. — Today you will revise the words and grammar you have learnt. II. — And as usual, we begin with pronunciation. Let's revise the tongue twister you have learnt.  Remind me any tongue twister you like. Come to the blackboard and make all the pupils revise it. К доске выходят 2—3 ученика по очереди, которые выступят в роли учителя. Учитель может подготовить заранее карточки с опорами. III. — Let's start with the words. Look at the blackboard. Read the definitions of words and guess  them. Запись на доске: 1. to be a success; 2. envious; 3. good words said to someone in honour of a holiday; 4. in another  way; 5. not equal; 6. to approve; 7. to express a threat against somebody; 8. a person who owns  something; 9. a person who looks after little children; 10. a person who is often bullied; 11. a  person who likes to be the first in everything he does; 12. to protect. — Discuss in pairs first. You may consult the dictionary. Keys: 1. to succeed; 2. jealous; 3. congratulations; 4. differently; 5. unequal; 6. to encourage; 7. to  threaten; 8. an owner; 9. a baby­sitter; 10. a victim; 11. ambitious; 12. to defend. — Make up your sentences with these words. Divide into two teams. Say your sentences for the  other team to translate. Get the points for each correct sentence. IV. Повторение лексики и грамматики — Take the cards on your tables. Do the tasks. На карточках: Match the two parts of the sentences. Translate them into Russian. 1. Walt Disney succeeded in... 2. 3. American and British teenagers earn... People who use blackmail... Say the following in English: сходить в магазин; делать работу по дому; готовить кофе; зарабатывать деньги; their pocket money. must be patient. making cartoons. I would defend him. write threatening letters. babysitting. greetings to each other. I would like to earn my pocket money... 5. We had a good opportunity... On Christmas people send... To care for domestic animals one... If my little brother were bullied... ... ... ... ... ... ... ... ... to see Slava Polunin. 246 4. 6. 7. 8. A. B. C. D. E. F. G. H. Keys: 1. C. 2. A. 3. E. 4. F. 5. H. 6. G. 7. B. 8. D. ­ делать уроки; допускать ошибки; сделать звонок; заправить постель; насмехаться над кем­то; подружиться с кем­то. ­ На карточках: I. 2. 3. 4. 5. 6. ­ V. VI. Контроль навыков письма и аудирования ­ writing. Mind the strategies of postcard writing. Примерный текст открытки: Dear Nick, Wishing you peace this Christmas and also lots of joy for the New Year. We wish you to be healthy and happy. May your wishes come true. Love, 247 Ann and Robert. Continue your work in your exercise books. Now you will listen to two teenagers  talking about their jobs. Listen twice. Fill in the table in ex. 8, p. 114. Mother is tired. She wants me ... make coffee. I would like you ... be very attentive. Nick wants his brother... be more reserved. My parents make me ... do my homework every day. They asked us ... close the door. You always make me ... feel sorry. Keys: 1. to; 2. to; 3. to; 4. ­; 5. to; 6. ­. I see you are very tired. It's time to have a break. Stand up, please. Физкультминутка Open your books at p. 114. Read the task to ex. 7. Is everything clear here? Then start  Look at the cards again. Complete the sentences with "to" where necessary. Question Where does  she/he work? Wendy At the baker's  shop How much is  she/he paid What do they  spend their money 2 pounds an  hour For a holiday in  France David Does a  newspaper  round 30 pounds a  week A new guitar on? That is all for today. Write down your homework. VII. Подведение итогов урока Are you ready for the control test now? At home repeat the words and grammar again. You will  have a final test on the theme "Trying to Become a Successful Person." Домашнее задание Уч.: стр. 112 (повторить слова); повторить грамматику — стр. 99. Урок 99. Контрольная работа Цели: контроль лексических и грамматических навыков по теме «Успешная личность»;  совершенствование навыков чтения. Оборудование: записи на доске. Ход урока Организационный момент Today you will write a control test. Open your exercise books, write down the date. Контрольная работа Open your textbooks at p. 113. Look through the tasks and listen to my explanations. Ex. 1. Write only the numbers and the appropriate letters. In ex. 2 do not copy the whole sentences; write only the missing word in an appropriate form. In ex. 3 do not copy the whole text. Write only the missing suitable word combination. Ex. 4. Study the example and write only the necessary word. Mind the tense. In ex. 5 write "to" where necessary. 248 The last task is for checking your reading skills. In ex. 6 you must read the text, study the tasks  below and choose the correct answer. So, write only numbers and appropriate letters. In task 4 you  must give a full answer. If you have no more questions then begin writing the test. Keys: Ex. l,p. 113. 1. a; 2. a; 3. b; 4. c; 5. a; 6. b. Ex. 2, p. 113. 1. threatening; 2. encourage; 3. owner; 4. successful; 5. independence; 6. bullying. Ex. 3, p. 113. Quit; lack of; made him; was fond of; succeeded in; under the threat of; had to; patient; was fond  of; believed in; great wisdom. Ex. 4, p. 113. 1. made; 2. made; did. 3. do; 4. done; 5. made; 6. do; 7. made; 8. made; 9. made; 10. made. Ex. 5,  p. 113. 1. — ; 2. to; 3. to; 4. — ; 5. to; 6. — ; 7. — . Ex.6, p. 114. 1. b; 2. d; 3. d. 4. He studied the world around him and drew the things he saw. He read everything  he could find, listened to other people's ideas, and made notes of the things he learned. 5. c. III. Подведение итогов урока ­ Урок 100. Подведем итоги Цели: коррекция знаний учащихся: работа над ошибками в контрольной работе;  совершенствование коммуникативных навыков. Оборудование: записи на доске; выполненные тесты; словари. Ход урока I. — Today you will make corrections in your test. Then we will decide what advice we could  give to a person if he has problems. II. Hand in your papers. The lesson is over. Good­bye. Организационный момент Работа над ошибками Now you know a lot about successful people. Work in pairs, tell each other about a self­made Take your papers and see what mistakes you have made there. In your exercise books make  ­ corrections. Consult me, the dictionary or the rules in your textbooks. Then when you are through  hand your exercise book in. — Let's have a rest. Stand up, please. 249 III. Физкультминутка IV. Развитие речи ­ person whom you know/ have read about or have seen a film about. Примерный рассказ: I have read/ seen a film about... He/she is a... He/she is famous for... He/she is a successful person  because he/ she is independent in his/her relations with other people... works hard every day to  become better and cleverer. He/she succeeded by his/her own efforts alone. Besides, he/ she is  known to share everything he/she has with other people. ­ describe their problems. Work in groups and discuss what advice you can give to every person.  Think and act out imaginary conversations. Примерные диалоги: 1. — I'm worried about my best friend. ­ ­ getting very thin. ­ ­ friend doesn't eat. ­ ­ ­ 2. ­ ­ ­ ­ simply jealous of your job. You must be proud that you've got a job and can earn your own pocket  money. ­ ­ ­ V. ­ effective? You were very active today. That is all. The lesson is over, good­bye. Домашнее задание 250 PT: упр. 4, стр. 62. Урок 101. Как стать независимым? Цель: совершенствование коммуникативных навыков. Оборудование: записи на доске; словари. Ход урока I. — Today you will express your opinion about what independence is. Have you tried to talk to her? Of course, I have. But she only says that she is fat. I advise you to take her to the psychologist because her problem is too serious. ­ Steve, you are so moody. What's wrong with you? All my friends have forgotten about me. Why do you think so? They make fun of me because I've got a Sunday job. Well, you must not worry. You're probably a bit more mature than your mates. They are  What should I do then? Try to find other friends who have the same interests like you. At home do some tasks in writing. Подведение итогов урока Whose dialogue is the most appropriate to the situation? Whose advice do you find the most  Look at the task in ex. 9 on p. 114. Under the letter b) there are two situations where people  What happened? Three weeks ago she stopped eating. She doesn't eat breakfast or lunch anymore and she is  Why does she do it? One day she was watching a fashion show and saw the models. She went mad. Since then my Организационный момент Фонетическая разминка Речевая разминка Подведение итогов урока II. — And as usual, we begin with pronunciation. Let's revise the tongue twister you have learnt.  Remind me any tongue twister you like. Come to the blackboard and make all the pupils revise it. К доске выходят 2­3 ученика по очереди, которые выступят в роли учителя. Учитель может подготовить заранее карточки с опорами. III. — Today we are talking about independence. Open your workbooks at p. 63. See ex. 5.  Complete the essay about what independence means for you. The phrases in the box can help you.  Do it orally in pairs. Report to the class. IV. Обучение письму — Now you write yourselves what independence for you is. You may use the expressions from  ex. 5 of your workbooks. Or consult your textbooks and dictionaries. — Hand in your papers. V. — Are you independent? Do your parents encourage your independence? Do you earn your  pocket money? Thank you for your work. The lesson is over. Good­bye. Уроки 102­103. В читальном зале Работа по Книге для чтения. Цели: совершенствование навыков изучающего чтения; раз­витие навыков монологической  речи. Оборудование: записи на доске; словари. Урок 104. Викторина 251 Цель: совершенствование лексико­грамматических навыков. Оборудование: записи на доске;  карточки Ход урока I. — Today you will have a quiz. Doing it you will show if you are good at English and have a  progress having studied it this year. II. — Open your exercise books and write down the date. Take the cards on your tables. As you  see, you must choose the only correct answer in every question. If you have no questions start  writing the test. На карточках: 1. a) at; b) since; c) for; d) before. 2. during; d) in. 3. When they ... at the cinema, the film ... a) had come; had begun; b) came; began; c) had come; began; d) came; had begun. 4. What... he ... at 3 o'clock yesterday? a) was; did; b) was; doing; c) did; do; d) did; doing. 5. a) bought; b) will, buy; c) would buy; d) had bought. 6. a) lost; b) would have lost; c) would lose; d) had lost. 7. She asked why I... late that day. a) am; b) was; c) were; d) have been. 8. The doctor said that I... take the medicine twice a day. a) had to; b) have to; c) must; d) was. Do you listen to music? — No, I haven't listened to it... a long time, a) since; b) for; c)  If I were you, I ... that book. If he hadn't come yesterday, we ... Организационный момент Викторина More than 100 Russian spacemen have worked in space ... the space era began. ... London is the capital of... Great Britain, a) —; the; b) —; ­; c) the; the; d) the; —. The hurricane was a terrible ... It was settled: they ... hands with each other and left the room, a) damaged; b) hurt; c) made;  The tornado did a lot of... to the town. 9. 10.... Urals divide Russia into ... Europe and ... Asia. a) the; the; the b) the; the; —c) —; —; — d) the; —; —. 11.... Volga is the longest river in ...  Europe, a) the; ­; b) the; the; c) ­; the; d) ­; ­ . 12. a) tornado; b) problem; c) disaster; d) cold. 13. d) shook. 14. What... wildlife Australia has got! a) amazing; b) bad; c) poor; d) lucky. 15. 252 a) damage; b) disasters; c) problems; d) hurt. 16. Smoking in public places is strictly ... a) damaged; b) prohibited; c) recycled; d) thrown. 17. 18.... you go, let me know. a) whenever; b) whatever; c) however; d) wherever. 19.... he is you must know when he comes. a) whatever; b) however; c) whoever; d) whenever. 20. American parents ... their children to be  independent, a) encourage; b) prohibit; c) don't allow; d) ask. Keys: 1. b); 2. b); 3. d); 4. b); 5. c); 6. b); 7. b); 8. a); 9. b); 10. d); II. ­ III. Подведение итогов урока 253 ­ Was it difficult to do the tasks of the test? What themes were presented in the quiz? What  grammar rules did you have to re­member? Thank you for your work. The lesson is over. Good­ bye. a); 12. c); 13. d); 14. a); 15. a); 16. b); 17. b); 18. d); 19. c); 20. a). Hand in your papers. Let's check up your answers. The rubbish can be recycled in the recycling ... a) houses; b) centres; c) stops; d) places.

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Успешная личность. Это о тебе?", 8 класс
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
26.04.2019