План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс
Оценка 4.8

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

Оценка 4.8
Презентации учебные
docx
английский язык
8 кл
26.04.2019
План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс
Цели: формирование навыков аудирования по теме «СМИ»; активизация в речи лексики по заданной теме; ознакомление с распространенными аббревиатурами. Ход урока Организационный момент We start a new theme "Mass Media: Good or Bad". What do you think we are going to discuss? Is this theme interesting for you? What types of mass media do you know? Which of them do you like most? Why?
юнт 3.docx
8А______________ Блок 3. Средства массовой информации: хорошо или плохо? Раздел 1. Что такое СМИ? Виды СМИ Цели: формирование навыков аудирования по теме «СМИ»;  активизация в речи лексики по заданной теме;  ознакомление с распространенными аббревиатурами. Ход урока Организационный момент We start a new theme "Mass Media: Good or Bad".  What do you think we are going to discuss?  Is this theme interesting for you?  What types of mass media do you know?  Which of them do you like most? Why?  So, today we will discuss the types of mass media, besides you will learn to use some  abbreviations. Фонетическая разминка As usual, we begin with a tongue twister. Look at the blackboard. Listen to my reading. Запись на доске: This net is neat. This is a neat net. Translate the tongue twister. Then read it slowly after me. And then read it as quickly as you can. Речевая разминка Listen to the tape, read the list of the media in ex. 1, p. 62. Match the words and their definitions. Keys:  1. newspaper (daily/weekly);  2. radio;  3. television (satellite/ cable);  4. tabloid;  5. the Internet. Say which of them you prefer? Why? (As for me, I prefer... Обучение речи Work in pairs. Discuss the mass media. Read the task and the example. You see you must name the mass media and explain your choice. Start working, please. Then report to the class what your  partner thinks. (Vova thinks that...) You have already mentioned different types of mass media. Some of them are good or bad. People  use different mass media according to their interests. Let's see what advantages or disadvantages  they have.  First you should discuss it in pairs. Ex. 3, p. 63 can help you. Учитель может поделить класс на две группы. В одной группе школьники должны считать,  что у средств массовой информации больше достоинств, чем недостатков, а в другой —  наоборот. Таким образом, учитель организует дискуссию по этому вопросу. I see that you are tired. Have a rest. Физкультминутка Ознакомление с аббревиацией In the media we can meet shortened forms of words, especially in informal situations. They are  called abbreviations. Can you give the examples in Russian? Read the important information in ex. 4, p. 63. Remember it. Now learn to use the abbreviations. Do ex. 5, p. 63. Study the task carefully. Make up your own sentences with the words. Примерный ответ: Ad is short for advertisement. Paper is short for newspaper.  Telly is short for television. Advert is short for advertisement. The box is short for television.  Phone is short for telephone. In Russian we have similar short words, for example: телик, мобильник. My father hates watching the ad. Let's watch the telly. Where is your phone? — I've forgotten it at home. My brother usually takes all the papers. You know different TV companies often use the abbreviations for their names. For example BBC.  Listen to the information about broadcasting companies in different countries. First name the  companies you have heard. Listen to it for the second time and fill in the table in ex. 6, p. 63. Which of them is your favourite?  Why? What type of information do they give? Do you know any other broadcasting companies? At  home learn the abbreviations. Then do some tasks in writing Подведение итогов урока Do you often use the mass media? Which of them do you prefer? Why? What types of newspapers  have you learnt? That is all for today. You may be free. Домашнее задание Уч.: упр. 4, стр. 63; упр. 1, 2, 3, стр. 92. 8А______________ Цель: развитие коммуникативных навыков по теме «СМИ». Радио и телевидение Ход урока Организационный момент Let's have a talk about radio and television today.  We are going to discuss what TV or radio programmes you and your relatives like.  Besides, you will learn the differences between American and British English. Фонетическая разминка We start with pronunciation. Open your books at p. 64. Look at the words in ex. 10. Listen and read them. Now read the words one by one. Речевая разминка You know some words in British English sound like the same words in American English. But they differ in spelling. Read them and compare in ex. 8, p. 64. Make up your own sentences with them. Обучение речи Now talk to each other about radio and television. Imagine that one of you is a journalist, another  one is a star or one of you is a pupil from Russia, another one is from America. Ask the questions  from ex. 7, p. 63. Then report to the class about your partner's answers. План диалога: It is a colour television. I like... television (radio) programme best  The most popular media in our family is...  Yes, we have. (No, we haven't.)  Yes, we have. (No, we haven't.)    My mother (father, sister, brother, granny, grandpa) does.  We have... radio/TV channels in our area.  My favourite radio/TV broadcasting company is...  Our local radio/TV station broadcasts such programmes as...  Yes, we have. (No, we haven't.)  Yes, we can. (No, we can't.)  Yes, I do. (No, I don't.)  It was interesting to learn about your preferences. Let's have a rest. Физкультминутка Обучение речи It would be interesting to us to know what kind of the media you prefer and why. Ex. 9 on p. 64  will help you. I give you two minutes to think. Now you are welcome. Tell us about your favourite  media. Примерный рассказ:  As for me, I like the Internet best of all. I always get news over the Internet. Besides, I can chat with people online, discussing different questions. I can send or get messages  by the Internet.  As for me, I like television best of all. I always get news over TV. I can't miss a talk show or  a quiz show. Besides, I can switch on the TV while doing my homework. It's fantastic, I  really relax watching TV.  As for me, I prefer reading newspapers and magazines. You can always find the necessary  information in a newspaper. Besides, I like to read because it makes me feel better. I  especially enjoy reading teen magazines.  As for me, I like reading books. It's exciting to imagine the looks and actions of the  characters. Besides, I always relax reading books.  What do you know about radio? How often do you listen to it? Does your father listen to the  radio in his car? What radio programmes can you name? Read more about radio. Answer the questions in ex. 11, p. 65. PI ­ P2. Подведение итогов урока What new information about radio have you learnt?  What media does Ann prefer? Was it interesting to listen to your classmates?  Thank you for your work.  The lesson is over, good­bye. Домашнее задание упр. 4,5, стр. 92. 8А______________ Цель: формирование навыков диалогической речи. Ход урока Пробуемся на роль радиоведущего Организационный момент We continue talking about radio.  Today at the lesson you will learn to host a radio programme. Фонетическая разминка Begin with a tongue twister. Repeat after me, please. Look at the blackboard. Now pronounce it in a natural manner. Then say the tongue twister as quickly as you can. Речевая разминка We go on talking about the media. I ask you to look back at ex. 3 on p. 63. Think of five positive  and five negative things about watching television. Let's divide into two parts. Pupils of the first  variant say about positive things and pupils of the second variant say about negative things. Now  we are ready to start. Advantages Disadvantages You relax. You get information. You know about important events. You can study foreign languages. It is possible to take part in shows and  competitions. You can travel around the world without  wasting money. You can try your luck. You can keep fit watching sports programmes Активизация лексики What about radio? What positive or negative sides can you name? Watching too much TV you get TV addicted, so  you have no time to communicate with relatives  and friends. You damage your eyes. You g6t lazy and put on weight sitting for a long  time in front of the TV set. You have no time for sport activities in the fresh  air. You watch films for adults more often and sleep  badly after horror films Advantages Disadvantages You can have a rest and relax listening to  music. You can receive the necessary information  doing something else at the same time. You can listen about famous people. You can learn about important events. You can study foreign languages. You can take part in shows and competitions. You can travel around the world without  wasting money Getting addicted to the radio you have no time to  communicate with relatives and friends. You may get lazy and put on weight. You have no time for sport activities in the fresh  air. You stop writing letters to your relatives As I have promised you we are going to become radio hosts or hostesses. But before it you must  prepare some information to be used in your dialogues. Look through the task of ex. 12, p. 65. So,  in your exercise books make necessary notes. Use the text in ex. 11, p. 65 for help. Примерный ответ: It's worth remembering that most of the world like to travel. It is one of the most popular types of  having a leisure time. Let alone had a sea trip. One can hardly believe that people are not curious  about seeing other countries and people. While travelling you can see other countries, people living their, eat their delicious food and have a rest in luxurious hotels. You should always be ready to  change your opinion about other countries and to meet new friends. It's worth remembering that one of my friends have ever taken part in a TV competition. Let alone  won a competition. One can hardly believe that people are afraid of losing a game. While taking  part in a competition you can feel excited. You should always be ready to lose a game. Open ex. 8 on p. 86. Write down five questions to the host. Примерные вопросы: 1. What should I present my friend of teenage? 2. What shall I do to make up with my boyfriend (girlfriend)? 3. What shall I do if my mother doesn't believe me? 4. What shall I do when my friends are smoking and I don't want to? 5. I see that you are tired. Let's have a rest. Stand up, class. Физкультминутка  Обучение диалогической речи It's time for you to make up a dialogue between a talk show host and a guest speaking about  travelling or a competition (ex. 13, p. 65). Use the information you have just prepared. I advise you  to study the example on your cards. Now start working in pairs. You are welcome. Role play your dialogues. Диалог разыгрывают 2­3 пары учащихся. ­Swap your roles. Диалог разыгрывают другие 2—3 пары учащихся. At home revise the words on our theme and do the task from your workbooks. Then do the task  from your textbook. Подведение итогов урока Which of the presented dialogues you like most? Why?  Did they sound natural?  Thank you for your work.  It was interesting to listen to your talking.  How could I have a talk to my teacher? I think you could be good radio hosts or hostesses. Домашнее задание  упр. 5, стр. 37; 14, стр. 67 (изучить). 8А______________ Цели: развитие грамматических навыков: исчисляемые и неисчисляемые существительные;  развитие навыков аудирования. Песня о радио Ход урока Организационный момент Today we are going to discuss countable and uncountable nouns, learn to use them in our speech.  Besides, you will listen to a song about radio and learn to sing it. Фонетическая разминка Start with pronunciation. Open your books at p. 64. Read the words in ex. Ю again. Make them  sound correct. Name the nouns from the list which are countable. Keys: radio, telephone, programme, video, show, disco, tabloid, channel, character, advert, planet,  satellite, scandal, action, talk, forecast, call, journal, report Journalist, reporter, newspaper,  neighbour, detail, publisher, culture, quality, concert, problem, photos. correspondent, job, computer, cartoon, group. Can you give your own examples of uncountable n a {Friendship, space, love, milk, beauty,  happiness, etc.) ns­ Речевая разминка Read the information about countable and uncountable nouns  p. 65. Pay attention to the words  "some/any" and "much they are used with uncountable nouns. Look at the blackboard Make up  your own word combinations. Be attentive, some of nouns are countable. Запись на доске: much dog water planetjuice sugar little paper sea some litter cat any tree Keys: much (little, some, any) paper, litter, water, juice, sugar. Совершенствование грамматических навыков Learn to use the words in your speech. Remember that "any" is used in questions and negative  sentences.  For example: Is there any water in the glass? There isn't any water in the glass. Open your workbooks at p. 37. Do ex. 5 orally. Use the right word. Keys: 1. some; 2. much; 3. little; 4. some; 5. a lot of. Now give your own examples with these words using the sentences! of ex. 5 as models. Примерный ответ: Can I have some (juice/ tea/ coffee)? Look! There is so much (water in the bath/ juice in the glass/1 food in the fridge). 1 have to go shopping. We've got very little (milk/ butter/ honey). I will be late, I have to do a lot of work. Listen to three dialogues now. Say what the speakers want to listen to or watch. {In the first  dialogue speaker 1 wants to listen to his/ her favourite music programme. In the second dialogue  speaker 2 wants to listen to the news. In the third dialogue speaker 1 wants to watch an interesting  film.) Before we continue let's have a rest. Stand up, class. Физкультминутка Обучение диалогической речи и аудированию Look at the dialogues in ex. 15, p. 66. Read them in pairs.  Choose one of the dialogues. Think how you can change it. Learn it and act out. Good,, we are ready to listen to your dialogues. Listen and say which What do you like to listen to?  Do you think it is worth loving radio?  What have you heard about Freddy Mercury?  Listen to the song about radio. Answer the question in ex. 16, p. 66. In pairs translate the song. Use the dictionaries, для быстрого выполнения задания учитель  распределяет куплеты между парами. Train reading the words of the song, then sing it. _ At home continue to train using countable and  uncountable nouns. Подведение итогов урока Do you like the song about radio?  Do you listen to the group "Queen"?  Thank you for your work.  The lesson is over, good­bye. Домашнее задание Уч.: упр. 14, 15, стр. 93. 8А______________ Раздел 2. Что ты думаешь о телевидении? Новый год у телевизора Цель: развитие коммуникативных навыков по теме «Телевидение». Ход урока Организационный момент Today we will have a talk about television. You will express your opinion about it.  You will read an interesting story about celebrating the New Year with television and try to make  up your own one. Фонетическая разминка First work on the pronunciation. Open your workbooks at p. 38. See ex. 1. Find the words of the  same pronunciation. Spell them. Примерный ответ: [si:] — sea, see (s­e­a, s­double e) [si:n] — seen, scene (s­double e­n, s­c­e­n­e)  [weist] — waste, waist (w­a­s­t­e, w­a­i­s­t) [rait] — right, write (r­i­g­h­t, w­r­i­t­e)  [Sea] — there, their (t­h­e­r­e, t­h­e­i­r) ['we6a] — whether, weather (w­h­e­t­h­e­r, w­e­a­t­h­e­r)  [bai] — buy, bye (b­u­y, b­y­e) Речевая разминка What do you think of television? Do you believe that the med i brings people closer? Give your  reasons using ex. 19, p. 67 Примерный ответ: While listening to the radio or watching TV people can study they languages  spoken all over the world or choose the places they would li| attention to ­ing forms. (Перелистывая  страницы электродной книги, вы можете увидеть, что происходит в действии. Это на самом  деле изумительно. Это намного интереснее, чем сидеть с книгой часами и пытаться узнать,  что происходит. ) You see that some of them are a part of the predicate. Then we translate it as an adjective or a verb.  Some of them play the role of the subject. Then we translate it as a verb. Besides, the ­ing form can  be a participle. There are some other situations when ­ing forms are used. Before we discuss them  let's have a rest. Stand up, please. Физкультминутка Обучение грамматике See other situations where­ing forms are used. Think of Russian equivalents to phrases in ex. 65, p.  76. Keys: Я провожу время, играя... Они предпочитают ходить на дискотеку... Я представил, как я путешествую... Now find similar phrases in the text. Read your sentences one by one. Other pupil will translate  them. Примерный ответ: Pamela's story: You asked me why I like reading books, didn't you? My parents were always busy  with their work and I used to spend a lot of time playing with the toys. Andy's story: 1 didn't like reading when I was a little boy. It was boring to sit for hours with a book in my hands trying to learn what happened to the characters. Margaret's story: Lots of my friends are not keen on reading books. They prefer going to discos,  playing computer games, watching TV and videos. I'm shy and not very sociable, and I don't spend  much time going to noisy parties. When I was a little girl, I loved turning the pages over and over,  looking at the beautiful pictures and guessing what the characters would say and do. I started  reading when I was only five. I imagined myself travelling everywhere, speaking different  languages, climbing mountains and flying to other planets. You try to make up your own sentences with ­ing forms. Use the table in ex. 66, p. 76. Think for a  while. Let's play. Say as many sentences as you can, don't repeat your classmates' sentences. He  who says the last sentence is the winner. Примерный ответ:  Herron ' spend travelling to the seaside by train. n my holidays we enjoy listening to rock music  during festival a rule she prefers watching soap operas. Sometimes he likes playing chess with me.  Very seldom they try reading novels. Rarely do I start reading newspapers from the first page.  Quite often she tries guessing the future events in a book. Thank you. I see you are very creative. Now, we return to the text about reading books. Work in pairs, read the statements in ex. 67, p. 76  and say if they are true or false. Prove your points of view with the examples from the text. So,  report to the class what you have found out. Примерный ответ: 1.It's false. Reading books makes people smart and interesting to talk to. 2.It's false. Turning the pictures of CD books over you can see what's happening in pictures, in  colours and in action. 3.It's true. 4.It's true. 5.It's false. People who read a lot are educated, they are smart and interesting to talk to. 6.It's true. We have done a lot of work today. Let's finish. Подведение итогов урока What interesting facts about reading have you learnt?  Do you often read books?  That is all for today.  The lesson is over, good­bye. Домашнее задание Уч.: упр. 30, стр. 94 8А______________ Цели: активизация известной лексики по теме в речи; введение и первичное закрепление  новой лексики. Почему книги до сих пор популярны? Ход урока Организационный момент Today you will learn to use more new words in your speech. Then we will discuss why books are  still popular and what books you prefer. Фонетическая разминка Let's start with a tongue twister. Look at the blackboard. Listen to my reading first.  Запись на доске: Hey, diddle, diddle! The cat and the fiddle. Hey, diddle, diddle! Play, little fiddle! Niddle­naddle,  naddle­niddle, Hey, diddle, diddle! Translate the tongue twister into Russian. Then read it slowly. Then read it in a natural manner.  And now read the tongue twister as quickly as you can. Who is the winner? What sounds do you hear more often? ([d], [i], [1].) Name other words with these sounds. Примерный ответ: [d] — drought, doctor, daughter, damage, friend, etc. |t] — kitten, still, spaceship, litter, sick, etc. [1] — lion, fly, lose, lunch, less, etc. Речевая разминка What type of the media did we discuss last lesson? (We discussed books.) What genres of books do you know? (/ know such genres of books as novels, short stories,  autobiographies, horror books, detective stories, love stories, historical books, comedies, tragedies,  plays, adventure stories, etc.) What does Pamela think about books? Does Andy like to read? Why is Margaret fond of reading?  You know that books are still popular. Why do you think books are still popular? To answer this  question use the phrases from ex. 68, p. 76. (Books are still popular because they are interesting,  they are beautifully decorated and well illustrated, they are easy to use. Books are less dangerous  for your health than CD books. Printed books are less noisy, they are attractive, full of joy and  adventures though it is the most ancient media.) Введение новой лексики wisdom tooth — зуб мудрости;  I have to confess — я вынужден признаться; to confess to — признаться в чем ­то; to confess that — признаться, что... To speak about books and express your opinion you must learn more new words. You can find  them in ex. 69, p. 76. Read and translate the word combinations. Примерный ответ: a man of great wisdom — очень мудрый  человек;  the wisdom from five centuries —  пятивековая мудрость;  the wisdom of the ancients — древняя  мудрость;  Use the new words. Read the sentences in ex. 70, p. 76 and translate them into Russian. Do it in a  chain. Примерный ответ: 1.Эрнест Хемингуэй был известен как очень мудрый человек. 2.Мудрость древних могла бы помочь нашему поколению, если бы мы учились у нее. 3.Сколько у тебя зубов мудрости? — Два! 4.Некоторые журналисты признаются, что их работа одна из самых опасных. 5.Детектив заставил преступника сознаться в своем преступ¬лении. Now you try to use the new words in your own sentences. You may use ex. 70, p. 76 as a model.  Say your sentences for others to translate.. Let's have a rest. Stand up, class. Физкультминутка Развитие речевых навыков Look at the picture on p. 77. Say what you see. {I see a man on the desert island. He is reading. He  has a lot of books. He likes to read very much.) What would you do if you were on a desert island? Work in pairs. Discuss what books you would  take with you to a desert island. Then report to the class about your partner's choice. Say how it  differs from your choice. (/ would take a reference book with information about how to behave in  dangerous situations. / would take an encyclopedia with information about dangerous plants and  trees. Besides, 1 would take a novel (a detective story, a historical novel, a science fiction book,  etc.) just to read and relax.) Let's find out what other people think about reading books. Listen to the interview with a well­ known American producer. Say which book changed producer's life. (The Oxford Dictionary of  Quotations changed his life.) Listen to the dialogue again looking through the text in ex. 72. p. 77. Which answers would you  agree with? (/ would agree that...) Now give your own answers to the questions of the reporter. At home learn the dialogue giving  your own answers. Role play your dialogues at the next lesson. Now read out the sentences with the new words and translate them.  Подведение итогов урока What new words have you learnt today? Give the examples of your sentences with the new words.  Was it difficult to answer the reporter's questions?  What was the most difficult question? Thank you for your work. You were very active. Домашнее задание Уч.: упр. 32, стр. 94 8А______________ Цель: совершенствование коммуникативных навыков. Книги как часть СМИ Ход урока Организационный момент Today you will have an opportunity to express your opinion about books as a part of the media.  Besides, you will find out who in your class likes to read very much. Фонетическая разминка Let's revise the previous tongue twister. Look at the blackboard. Read it all together in a natural  manner. На доске записана разучиваемая скороговорка. Read it as quickly as you can. Then recite the tongue twister by heart. Речевая разминка Whom can you name a man of great wisdom?  Have you got wisdom teeth?  Can you confess what you have done wrong?  Have you ever had to say: " I have to confess..."?  Do people learn from the wisdom of the ancients? Введение лексики Last lesson you told me about genres of books. Let's speak about different types of books. What  types of books are mentioned in the interview? Look back at the dialogue in ex. 72, p. 77. Learn to pronounce the words correctly. Look at the blackboard. Запись на доске: encyclopedia [in,saikb'pi:di3] Bible [baibl] dictionary ['dik/эпэп] handbook ['hasndbuk]) Repeat them after me, please. Now read the words yourselves. Match the books and their definitions in ex. 73, p. 73. Keys: a) encyclopedia; b) dictionary; c) he Bible; d) handbook. Проверка домашнего задания We need to revise the interview. I give you 2 minutes to repeat your dialogues. Now if you are ready act out the conversation between the reporter and you. Others must listen and  be ready to answer the questions connected with your classmates' report. По окончании каждого диалога учитель может задавать вопрос и классу по его содержанию,  проверяя внимательность  прослушивания. Let's have a rest now. Stand up, class. Физкультминутка Обучение речевому взаимодействию Walk around the class and ask each other any five questions from the interview (ex. 72, p. 77). Be  polite beginning the conversation. Say: "Excuse me. Could you answer my questions? Would you  mind telling me...?" Make notes while listening to the answers. Prepare a report about your classmates' reading  interests. Use ex. 75, p. 77. We come to an end, let's make a conclusion if books are a part of the media. First discuss it in pairs. Use ex. 76, p. 77. Then share your ideas with other pupils. Give your reasons. Примерный ответ: a)1 agree that books are a part of the media, too. They give us much information about the authors,  the life and culture of people from other countries, especially old books which present us the  atmosphere of the world many years ago. b)1 agree that books can't be described as the media. They don't contain useful information,  besides, they can't be read many times. At home write a story expressing your own opinion about reading books. Подведение итогов урока Explain what words "encyclopedia" ("the Bible", "dictionary • "handbook") means.  Who reads most of all in your class?  Wa' book would you take to a desert island?  Thank you for your work. Your marks are... See you on Friday. Домашнее задание Уч.: упр. 84, стр. 83 „ j 8А______________ Раздел 7. Косвенная речь Учимся докладывать Цели: формирование грамматических навыков: утвердительные предложения в косвенной  речи; развитие аудитивных навыков. Ход урока Организационный момент Today at the lesson you will learn to report someone's words in a grammatically correct way. Фонетическая разминка As usual, we learn to pronounce English words correctly. Open your workbooks at p. 46. See the  words in ex. 1. First complete the table with the appropriate words according to the transcription. Now read the words one by one. Repeat them after Olga. Now try to do it yourselves. Keys: Christmas; listen; castle: climb; comb; lamb; doubt; doubtless; palm. Речевая разминка Remember that not all letters are pronounced in English words. Look at the blackboard. Match the  words from the two columns to make up word combinations. Запись на доске: castle beautiful ancient               facts doubtless palm no               music Christmas listen to climb               comb merry               doubt grey               lamb Keys: a beautiful comb; an ancient castle; doubtless facts; no doubt; listen to music; climb a palm;  merry Christmas; a grey lamb. Use these word combinations in the sentences of your own. Примерный ответ: My father presented a beautiful comb to my Mum. It was so exciting to enter the ancient castle. He  presented us doubtless facts and we stopped arguing. "It's false, no doubt", — said Mr White.  Teenagers like to listen to rock music. Have you ever climbed a palm? English people celebrate  Christmas on the 25th of December, they congratulate each other and say: "Merry Christmas!" Our  sheep has three little grey lambs. Введение грамматики As I've said, you will learn to report our friends' and other people's thoughts. Open your books at p.  78. In ex. 77 you see two columns of sentences. In the left column there are the sentences in the  direct speech. In the right column they are transformed into the reported speech. Read the examples and compare. Say what people use the direct and reported speech for. Now look at the sentences attentively and say what changed there. (I see that pronouns changed.) Yes, you are quite right. Later you will see what other changes there can be. Learn to define the reported speech. Watch the video "He says he's lost his voice" for the first time  and say what will help father and why. (Honey will help father because it is good for the throat.) OK, very nice. Now watch the video again and follow the dialogue between the members of the  family in ex. 78. Find the sentences with the reported speech. Read them one by one. (Dad says that he's lost his voice. He says it isn't a joke. He says he went to the football match last night. He says  he would like some toast with honey.) Before we continue have a short rest. Физкультминутка Совершенствование грамматических навыков Study the rule about changes that happen when we report someone's speech. Read and remember.  At home prepare a table with changes. It's time for you to have a drill. Make necessary changes to report the statements in ex. 80, p. 79.  First discuss them in pairs. Then we'll check it up. Keys: 1. My grandpa said they might buy a car the following year.  2.The librarian said that books written in English­speaking countries were sold everywhere. 3.The publisher said the mass media might become even more powerful in the next century. 4.My cousin says he likes travelling from time to time. 5.The doctor said I had to take my medicine twice a day. 6.The farmer said it would rain that day. 7.Our teacher said that some time ago no one had known about computers. 8.Andy says it's really amazing to read CD books. 9.Sharon's mother told me that Sharon was going to come there the next day. 10.Margaret says she doesn't feel lonely thanks to the books she loves. 11.Regina said that morning she had found some fantastic information on the Internet. 12.My elder sister asked what was on that night. At home continue working on the reported speech. Подведение итогов урока Say what changes we make in the reported speech. Was it difficult to define the reported sentences  in the dialogue? That is all for today. We will continue at the next lesson. Домашнее задание Уч.: упр. 88,90, стр. 84 8А______________ Цель: тренировка в употреблении грамматики: косвенная речь. Глаголы, вводящие косвенную речь Ход урока Организационный момент We continue working on the reported speech.  You will learn to use the reported statements and verbs that are used to report speech. Фонетическая разминка Learn to pronounce the ending ­ed correctly.  Listen to the tape and repeat the verbs in ex. 83, p. 79.  Now you try to do it yourselves. Read the verbs in a chain. Say how we pronounce ­ed. (We pronounce it in three ways: |t], [d] and [id].) Речевая разминка Now open your books at p. 89. Do ex. 34.  Use your tables and the example and make the necessary changes.  Do the task orally in pairs. Keys: John asked Alice to make herself at home. He said that he would be a minute later. Alice answered that she thought John liked reading horror books. John asked why. Alice answered there were a lot of them on his desk. John told Alice those were the books of his younger brother.  He said that he seldom read that kind of books. He said that he really preferred books on  photography and history. Alice said that was all right. She said that she would bring him some more historical CD books the  next day. Совершенствование грамматических навыков Look back at Pamela's, Margaret's and Andy's letters in ex. 63, p. 75.  Choose one of them and report what the author said about reading books.  Do the task in writing, please. Work individually. Now if you are ready read what you've got. At home get ready to retell the text in the reported speech.  Let's have a rest. Stand up. Физкультминутка Развитие грамматических навыков You know there are some verbs that are used to report speech. Open ex. 84 on p. 79. Read the  examples and name such verbs. (They are to explain, to suggest, to think, to offer, to advise, to  remind, to ask.) Learn to use them. Read the story in ex. 85, p. 80.  Say why it is called "A Bad Memory". (It is called "A Bad Memory" as the professor was thinking  only about his lectures and forgot he was talking to his wife.) Your task is to write a gist of the story using given reported verbs.  Then you will compare your texts in groups of three and choose the best one.  At home you will continue working on the reported speech. Подведение итогов урока How is ending ­ed pronounced?  What verbs are used to repo1' speech?  Thank you for your work.  The lesson is over.  Домашнее задание Уч.: упр. 85, стр. 92  8А______________ Цель: введение грамматики: трансформация вопросительных предложений в косвенную  речь. Вопросы в косвенной речи Ход урока Организационный момент Today you will learn to transform questions into the reported speech. But before it we will revise  the previous rule and check up your homework. Фонетическая разминка Let's start with pronunciation. Open your books at p. 78. Follow the dialogue and repeat after the  actors. Mind the stresses and intonation. Учитель просит класс повторять хором. Начиная с середины диа¬лога, повторяют за  актерами только те учащиеся, которых просит учитель. Речевая разминка. Проверка домашнего задания At home you prepared to retell texts about reading books. Tell the class your story. Other pupils  must open the text and follow the sentences. Be ready to correct mistakes if the speaker has any. Введение грамматики I see that you can use statements in the reported speech. Today you will learn to use questions.  Study the rule in ex. 86, p. 80. Compare the examples. It's time for you to have a drill. Use the rule and your tables. Do the task of ex. 87, p. 81. Think of  the questions for a while and write them down. Now go around and ask your classmates questions about their collections of books at home. Report  on the results of your interviews. See the example. Примерный ответ: What authors have you got at home? (I asked B. what authors he got at home. He answered that he  had got...) Who in your family reads more often? (I asked B. who in his family read more often. He answered  that his... did.) How often do you read the books from your home collection? (I asked B. how often he read the  books from his home collection. He answered that he read them...) How many books from your collection have you read? (I asked B. how many books from his  collection he had read. He answered that he had read... books.) What is your favourite book from the collection? (I asked B. what his favourite book from the  collection was. He answered that his favourite book was...) Will you buy more books to your collection? (I asked B. if he would buy more books to his  collection. He answered that he would/ wouldn't.) I see that you are a bit tired. Let's have a rest. Физкультминутка Совершенствование грамматических навыков Continue your work. Report the conversation in ex. 88, p. 81. (Boylan asked Rudolph if his sister  had found a job. Rudolph answered that he didn't know, he hadn't heard from her recently. Boylan  asked Rudolph if he thought that she would be successful and if she had talent. Rudolph answered  that he thought so, she had something.) Now do ex. 36 on p. 89 orally. Discuss it in pairs first.  Keys: Lion asked mouse what was going on and who was there. Mouse asked if lion saw her. Lion asked  who she was. Mouse answered she was his friend. She asked if she could help him. Lion answered yes. He asked  how she would do that. Mouse told lion not to worry. She said she could gnaw the net. Lion asked  why she wanted to help him. He asked if she was afraid of him. Mouse answered no. She said she was just his friend. At home do some tasks in writing to learn the rule. Подведение итогов урока Who told the story in a most interesting way? What is the word order in the reported questions?  Learn the rule at home. Be ready to explain it at the next lesson. Now you may be free. Домашнее задание Уч.: упр. 86, стр. 96 8А______________ Цель: формирование грамматических навыков: просьбы и команды в косвенной речи. Просьбы и команды в косвенной речи Организационный момент Ход урока Today you will learn to give commands and use them in the reported speech. At the next lesson you will have a test on the theme "Reported Speech". Фонетическая разминка Begin with pronunciation. Look at the blackboard. Listen to my reading first. Запись на доске: Hickety, pickety, my black cat Likes to sit in my black hat. Hickety, pickety, my black cat. ITranslate the tongue twister. Read it slowly. Then read the tongue twister in a natural manner. And then read it as quickly as you can. Who is the winner? What sounds do you hear more often? ([k], [t], [i].) Name other words with these sounds. Примерный ответ: [k] confess, climb, work, create, clever, etc. [t] take, tornado, true, tree, etc. [i] wisdom, sit, win, him, etc. Речевая разминка Let's revise the grammar rules about the reported statements and questions. Take the cards on your  desks. Fulfill the task. Discuss the sentences in pairs. На карточках: Report the following sentences. Mind the word order and tenses. 1. Nick said: "I will get up at 5 o'clock tomorrow." 2.1 said to him: "Are you sure about it?" 3.The teacher asked: "Are you ready for the test, children?" 4.The weather forecast said: "There will be a tornado in 3 hours." 5.The police officer asked: "Mr Black, where did you see this man last?" 6.The librarian said: "They have taken your book, but you may borrow another one." 7.She said: "1 don't want to be a doctor, I want to be a teacher." 8.Mother asked: "What were you reading yesterday?"  Keys: 1.Nick said he would get up at 5 o'clock the next day. 2.I said him if he was sure about that. 3.The teacher asked children if they were ready for the test. 4.The weather forecast said there would be a tornado in 3 hours. 5.The police officer asked Mr Black where he had seen that man before. 6.The librarian said they had taken my book but I might borrow another one. 7.She said she didn't want to be a doctor, she wanted to be a teacher. 8.Mother asked what I had been reading the day before. Обучение грамматике We are going to discuss one more case connected with the reported speech. Open your books at p.  81. In ex. 89 you can see the rule. Read it and remember. Have a drill now. Open your books at p. 89. In ex. 37 you have to complete each sentence in the  reported speech. Work in pairs. Keys: 1.My mother reminded me not to leave my keys. 2.Our fans asked us to win the game. 3.She ordered him to answer the phone call. 4.The woman told her children not to speak so loudly. Физкультминутка Совершенствование грамматических навыков In ex. 90, p. 81 you see four parts of the text. Arrange them to make up the text. Different variants  are possible. First work individually. Then we shall decide what variants to choose. So, what do you think the order of the passages is? Keys: 1)3;1; 2; 4. 2)2; 3; 1; 4. 3)4; 2; 3; 1. Give a title to the text.  What new facts have you learnt from the text? (I have learnt that...) What do you usually read: books, CD books or newspapers and magazines? Work in pairs. Continue interviewing each other. Use ex. 91, p. 81. Say how you will start your  questions. (Was it new for you that...?) Report on the results of your interview. Use the example in ex. 92. Примерный ответ: a) b) c) d) e) 0 Have you heard that not long ago people living in one part of the world didn't know much about  the life of people in their neighbouring countries? At home do some tasks in writing. Repeat the rules of the reported speech and get ready to write a  test on the theme. Подведение итогов урока Remind me the tongue twister we have learnt today.  Have you got any questions on the reported speech?  Ask me now, at the next lesson you will write a test. Домашнее задание Уч.: упр. 99, стр. 87;  Did you know that books were first printed in the 15th century? Have you heard that printers started printing books in three countries at the same time? Have you known that these days anyone can read books on CDs? Did you know that Columbus discovered America five centuries ago? Do you know that the Internet provides us with access to any library all over the world? 8А______________ Цели: письменный контроль грамматики по теме «Косвенная Речь»; совершенствование  навыков монологической речи. Читать или не читать? Ход урока Организационный момент We are going to begin with the test on the reported speech. Then you will discuss the advantages  and disadvantages of books. Самостоятельная работа Take the cards. Write the variant and start doing the test. На картонках : Variant 1 1)Use the verb in the principle clause in the Past tense and make all the necessary changes. 1. She says she learns two foreign languages.  2. We know she is talking to the dean.  3. She says she has known the Smiths for a longtime. 4.They say they received the letter yesterday.  5. I suppose my friend will come to the party. 2)Make the following questions indirect.  Use "He wanted to know". 1. Does Jane live in Moscow?  2. Did your brother study at Oxford University?  3. What are you talking about?  4. Where can I see you next time?  5. How long will it take us to go there by car?  Variant 2 1)Use the verb in the principle clause in the Past tense and make all the necessary changes. 1. My friend says he works only three days a week.  2. He thinks his parents are sleeping.  3. Kate says she has been to Britain several times.  4. She writes they moved into the new flat a month ago. 5.I'm sure our team will win the game. 2)Make the following questions indirect. Use "He wanted to know". 1. Do you play tennis every day?  2. Did they teach English literature at school?  3. What is he doing now?  4. When may I borrow the book?  5. When will you come next time?  Keys:  Variant 1 1)1. She said she learnt two foreign languages. 2. We knew she was talking to the dean. 3. She said  she had known the Smiths for a long time. 4. They said they had received the letter the day before.  5.1 supposed my friend would come to the party. 2)1. He wanted to know if Jane lived in Moscow. 2. He wanted to know if my brother had studied  at Oxford University. 3. He wanted to know what we were talking about. 4. He wanted to know  where he could see me next time. 5. He wanted to know how long it would take us to go there by  car.  Variant 2 1)l. My friend said he worked only three days a week. 2. He thought his parents were sleeping. 3.  Kate said she had been to Britain several times. 4. She wrote they had moved into the new flat a  month before. 5. I was sure our team would win the game. 2)l. He wanted to know if I played tennis every day. 2. He wanted to know if they had taught  English literature at school. 3. He wanted to know what he was doing then. 4. He wanted to know  when he might borrow the book. 5. He wanted to know when I would come next time. Let's have a rest. Stand up, please. Фонетическая разминка Развитие речи It's time to have a talk about books: printed and CD. But first we shall revise the tongue twister.  Look at the blackboard. На доске записана разучиваемая скороговорка, учащиеся читают ее на скорость.. ISit in groups of 4. Discuss the advantages and disadvantages of printed books and books on CD.  Give your reasons. Make a list of them. Учитель прослушивает высказывания школьников, подходя к группам. Now report to the class. Примерный ответ: a)The advantages of printed books:  You pay for the book once or take it free from the library.  They give us a chance to feel the atmosphere of the previous generations.  They keep alive for us the knowledge of the past, and they teach us what we need to know  for the present and what we must know to build a still better future. The disadvantages of printed books:  They are inconvenient to keep;.  You have to buy more books to read or take them from the library visiting it from time to  time;.  Some people have allergy for the books' dust;.  Paper spoils quickly; it may be torn or burnt;.  Reading is not good for eyes. b)The advantages of books on CD:  They are convenient to keep and use;.  You may take them from the Internet;.  Reading them you can see what is happening in pictures, in colours and in action;.  They don't spoil very quickly;.  They make our imagination richer;.  They are available at any time;.  People with allergy can read them too. The disadvantages of books on CD:  Computer is bad for eyes as well as for the whole organism;.  Books on CD are expensive;.  Old people can't use them as they are not capable of the computer.  At home express your opinion about printed and CD books in writing. Подведение итогов урока Were the arguments of the groups convincing?  Was it interesting to listen to the reporters?  I must confess you were very convincing.  Your marks for the lesson are... See you next time. Домашнее задание Уч.: упр. 36, стр. 95 8А______________ Раздел 8. Попробуй себя в роли писателя. Цель: развитие навыков монологической речи по теме «Что значит быть писателем». Любимый писатель Ход урока Организационный момент |Today you will discuss different kinds of books, the authors and learn to describe your favourite  writer. Фонетическая разминка Begin with pronunciation. Open your workbooks at p. 50. Let's read the words from ex. 2 again.  First repeat them after me. Now read them in a chain. Речевая разминка. Проверка домашнего задания Lets' check up your homework. Last time we spoke about the word formation. What parts of speech are formed with the help of the suffix ­less? (They are adjectives.) Yes, you are right. What does the suffix mean? (It means without.) OK. Read your sentences from ex. 100 on p. 82. Others must listen and check the answer. (1.  Friendless. 2. Sleepless. 3. Sunless. 4. Colourless. 5. Lifeless.) Well done. Развитие речевых навыков Today we speak about kinds of books. You already know many of them. Let's read them again.  Open your books at p. 83. See ex. 101. Repeat the words after me. Now read them one by one. Look through the reasons why you may want to write this or that type of book. Consult the  vocabulary at the end of your textbook to translate the words. Now answer the question at the  beginning of the exercise. Примерный ответ: I would write novels because they are interesting and have a long plot with a lot of characters so the reader can observe the life lines of different people. I would write poems because they are short. They make people think about different life problems.  Besides poems are easy to read and understand. I would write short stories because they are appealing and quite easy to read. People who read them get kinder and smarter. 1 would write science fiction because it is fantastic and creative. It makes people invent new things. People who read them get more creative and curious. I would write encyclopedias because they make people think, people who read them become more  curious, smarter and better educated. — Very nice. I see that we have different opinions. Before we discuss the authors have a rest.  Stand up, please. Физкультминутка Обучение речи — What Russian famous writers do you know? Can you name any English authors? Do you  know their works? See ex. 102 on p. 83. Look through the task. Is everything clear? Work in pairs  and match the writers with their books. To be a success learn to pronounce the names of the  English writers. Repeat after me. Now Vova reads, other pupils repeat after him. PI ­» Ps. Start your work in pairs. Then report to the class. Примерный ответ: Mark Twain wrote adventure stories. Jack London wrote short stories. Charles Dickens wrote  novels. Bernard Shaw wrote plays. Lewis Carroll wrote fairy tales. Robert Louis Stevenson wrote  adventure stories. William Shakespeare wrote love stories, plays and poems. Chase wrote detective  stories. Arthur Conan Doyle wrote detective stories. Stephen King wrote horror stories. Alexander Pushkin wrote novels, fairy tales, essays and poems. Anna Akhmatova wrote poems.  Alexandra Marinina wrote detective stories. Anton Chekhov wrote plays and short stories.  Alexander Belyaev wrote science fiction. Arkady Vainer wrote detective stories. Vassily Shukshin  rote short stories. Nikolay Gogol wrote novels. The works of which writers from the list have you read? Which of them do you like most? Can you name their works? Whose works were used to shoot films? Have you watched them? Do you prefer to read books or to watch the films? Подготовка монологического высказывания INow you will learn to retell the contents of the books. See ex. 111 on p. 84. Here is a passage from "The Headless Ghost" by Pete Johnson. Look at the cover of the book and the title. Try to predict what this book is about. (In my opinion/to my mind the book is about...) Read the text and see if you were right. Say what the ghost wanted to say. (The ghost wanted to say that the young people were in danger.) You are quite right. Use the plan below the text and prepare its retelling. Work in groups of four or  five. Take the beginning, the middle part or the ending of the plan and get ready to retell the text Учитель распределяет между школьниками, какую часть текста они будут готовить для  пересказа. Group one will speak about the title, the author, the main idea and what the author starts telling us  about. Group two will retell the contents of the text. Group three will make the conclusion and  express their opinion about the text. Now you are welcome. Begin retelling the text. Примерный ответ: The passage is from the book "Headless Ghost". The book was written by Pete Johnson. The text is about ghosts. The main idea of the text is that even ghosts may help people and prevent  dangerous situations. It means that friendship has no boarders. The author starts telling us about  what ghosts can do. He describes the ghosts as capable of smiling and talking. The main characters  are two young people Grant and Jill and a ghost. The author also says that a ghost can warn about  an accident. According to the text Jill and Grant are in the park discussing ghosts. The text goes on  to say that suddenly the ghost appears in front of their eyes. In conclusion the author says that the  ghost warns the characters of the dangerous situation. I found the text interesting, even exciting, and easy to understand. Подведение итогов урока What new information have you learnt today?  Was it interesting to learn what British teenagers prefer to read?  Have you got any difficulties retelling the text?  Thank you for your work. You may go Домашнее задание Уч.: упр. 40, стр. 95 8А______________ Цели: введение новой лексики по теме «Книги»; развитие коммуникативных навыков. Справочник, словарь, энциклопедия. Ход урока Организационный момент We finish our theme connected with reading books. Today we are going to learn some more new  words and differentiate the types of reference books. Фонетическая разминка Let's start with the new words. Look at the blackboard. Read the words in transcription. Запись на доске:  [ai'dia] [buk][faind] [кэп'к1и:зп] Repeat the words after me. Read them yourselves. Речевая разминка Open your books at p. 85. In ex. 112 you can see these words in word combinations. Read them  and remember. Make up your own sentences using these word combinations. Say your sentences for others to  translate. Примерный ответ: We could buy a CD book to Nick as the birthday present. ­ That's an idea! What a good idea it is to  go to the cinema with our class! Nelly is full of ideas, let's ask her. Do you have an idea how to  solve this problem? The teacher gave us the idea how to sew things. Book a ticket before you fly to  London. Nick has found out his origin. She has read about Sherlock Holmes and says that she finds the book interesting. It is difficult to find a good present for a friend. In conclusion I must confess  that it is the worst book I have ever read. We have come to the conclusion that there is too much  violence on TV nowadays. They jump to a conclusion that they are not friends. Закрепление лексики Use the new words and complete the dialogues in ex. 113, p. 85. Keys: 1) difficult to find; come; 2) find out; 3) ideas; 4) book tickets;5) found... interesting. In ex. 41 on p. 90 you see a list of words. They can be used in word combinations with "give" and  "have". Make up as many expressions as possible in writing. Примерный ответ: 1. to have lunch; 2. to have a party; 3. to gjVe a present to...; 4. to have a  present for...; 5. to have information; 6. t() give information; 7. to have the chance to... to give the  chance to...; 8. t0 have a cold; 9. to have a cup of tea; 10. to give a cup of tea; 11. to have to... to  give time to...; 12. to have an idea; 13. to give an idea; 14. to have a nice day; 15. to have a safe journey; 16. to have agood time; 17. to have no energy to... to give no energy for...; 18. to give  yourself a hard time t's time for you to relax. Физкультминутка Обучение речи What kinds of books do you know? The reference books have also different types. See ex. 114 on  p. 85. Read their names after me, please. Match the kinds of reference books and their functions. Two functions are missing. Discuss in  pairs. Then give a full answer. For example see blackboard. Запись на доске: A dictionary has the function to give lists of words and their meanings. Примерный ответ: A manual has the function to explain how to do something or how to use something, for example, a telephone. A guidebook has the function to describe a place, for example, a town, a district or a country. A textbook has the function to give information about one subject, some exercises and tasks to  remember this information. A cookbook has the function to teach people to prepare tasty food. An encyclopedia has the function to give information about different people and things. Now you know all about books and can describe books and their authors. On p. 85 there is a  quotation by W. Shakespeare. What do you think about it? Do you agree with it? Give your  reasons. Try to make up your own useful quotation for teenagers. Discuss it in pairs. Try not to be too  serious. Use the dictionary if you need. Then you will make a Humorous Dictionary of Teenage  Quotations. At home continue your work with the new words. Подведение итогов урока Is mass media an important part of our life?  What role does it play?  What is included in the meaning of mass media?  What was difficult for you in studying this theme?  Thank you for your work. The lesson is over. You may go.  Домашнее задание Уч.: упр.122, стр. 91 8А______________ Библиотеки в Британии Цели: коррекция знаний учащихся: работа над ошибками в контрольной работе;  совершенствование коммуникативных навыков. Оборудование: записи на доске; выполненные тесты; словари. Ход урока Организационный момент Today you will make corrections in your test. Then we will discuss the advantages and  disadvantages of watching TV. Работа над ошибками Take your papers and see what mistakes you have made there. In your exercise books make  corrections. Consult me, the dictionary or the rules in your textbooks. Then when you are through  hand your exercise book in. Let's have a rest. Stand up, please. Физкультминутка Развитие речи You watch TV every day, don't you? And of course you have your favourite TV programme or TV  show. Tell us about it. Or maybe you wish to describe any programme you have watched recently.  Help me to make up a plan of your description. Примерный план: The name of the programme. 1. The host/hostess. 2. 3. The problem discussed (or the theme). 4. What is special about the programme? 5. Work in pairs. Use the plan and tell each other about any TV programme you like. Then report to  the class about your partner's favourite programme. Примерный ответ: Recently I have watched a TV programme. It was a talk show (a quiz, a news programme, a sport  programme, a musical programme). It started at... o'clock. At that time I couldn't do anything  Your attitude. You can feel the style of an author, learn to be polite, and learn to use some special manners  It takes much time. You can do nothing else while reading. You can damage your eyes. You have less time for activities in the fresh air. You don't move and put on weight.  You can travel around the world without waste of money. You can learn new facts about famous people. You can do something else while watching TV. You can hear the information and watch it at the same time. You can take a book or a newspaper with you and start reading at any time. You can study foreign languages or learn to do something. You have much to discuss with your friends. Reading you become smarter and more educated. except watching TV. There was a host/hostess, a famous star... The guests discussed the problem  of... This time the programme was the most interesting. I found that programme attractive (exciting, amusing, educating), and I will watch it next time again. Continue your work in pairs. Discuss the advantages and disadvantages of reading and watching  TV. Give your reasons, then report to the class. Примерный ответ: There are some advantages of reading. 1. While reading you learn to write unknown words correctly. 2. of the main characters. 3. 4. 5. 6. On the other hand there are some disadvantages of reading. 1. 2. 3. 4. 5. There are some advantages of watching TV.  1. 2. 3. 4. 5. When there is an advert you may turn over the channel to get some other information. On the other hand there are some disadvantages of watching TV. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. you think is better: reading or watching TV. Подведение итогов урока Whose reasons do you find the most convincing?  Would you like to watch the programme described by Vova?  Why or why not?  You were very active today.  That is all. The lesson is over, good­bye. Домашнее задание You may become a TV addict. You can damage your eyes. You have less time for activities in the fresh air. You don't move and put on weight. You forget about eating in time. You stop communicating with your friends. You may get information that is only for adults. You may sleep badly after watching a horror film or some bad news. I ­ At home write what 8А______________ Цели: совершенствование навыков монологической и диалогической речи; повышение  мотивации к получению знаний по английскому языку. Проект. Ток­шоу на телевидении Ход урока Организационный момент Today we have an unusual lesson. We are at the TV studio. Let's meet the host/hostess of today's  TV show. Mr/Miss... Выходит один из учеников, заранее выбранный на эту роль. Звучит музыка. Аплодисменты. Ход телепередачи Host. Good afternoon, dear guests and TV viewers. We are very glad to see you at our TV talk  show "Speak up". Today we are going to discuss a very serious problem. Nowadays our children  watch more and more TV and do not read books. Is it good or bad? What must we do? These are  the questions to be discussed. And today we have two opponents who will express their opinions  and try to prove they are right. We are ready to start. Звучит музыка. Аплодисменты. Let's listen to the report prepared by our experts. Двое учащихся заранее опрашивали своих сверстников о том, что они предпочитают: чтение  книг, газет и журналов или просмотр телепередач. Они подготовили отчет в виде диаграммы. Experts. We asked our friends questions about their preferences and found out that ...% of young  people prefer reading to watching TV. Among them ...% read teen magazines. You see the results  on the screen. Other ...% of asked children like to watch TV very much and do it every evening. Host. So, you see the results of the work of our experts. Have you got any questions? Spectator 1. Did you find out what programmes they prefer to watch? Вопросы задают менее подготовленные учащиеся, которым они были розданы на карточках  заранее. Experts. Yes, we did. Mostly they are fond of sports programmes, teen programmes and films such  as comedies. Spectator 2. Do they watch TV on Saturdays and Sundays? E x p e r t s. Of course they do. They spend weekends watching TV. Host. Any other questions? Then it's time to meet our guests. Let me introduce Mr McDonald. He  is sure that reading makes people more sensible and educated. So, meet Mr Michael McDonald. Звучит музыка. Аплодисменты. Mr McDonald. Good afternoon. I'm sure that reading is very helpful for our minds. It makes us  more educated and sensible. While reading you learn to write unknown words correctly. You can  feel the style of an author, learn to be polite, and learn to use some special manners of the main  characters. You can take a book or a newspaper with you and start reading at any time. You can  study foreign language or learn to do something. You have much to discuss with your friends­  Host. Quite a curious opinion. What will Mr McDonald's opponent say? Meet Harry Brown, a  student of... college. Let's see what he will tell us. Harry Brown.As for me, 1 think that there is no need to lose your time reading a book or a  magazine. You just sit in front of the TV set and accept the information doing something else.  Besides, reading takes much time. You can do nothing else while reading. You can damage your  eyes. You have less time for activities in the fresh air. You don't move and put on weight. Mr McDonald. Your points sound sensible but watching TV also has a lot of disadvantages. You  may become a TV addict. In fact you are already. You can damage your eyes. You also have less  time for activities in the fresh air. You don't move and put on weight. You forget about eating in  time. You stop communicating with your friends. You may get information that is only for adults.  You may sleep badly after watching a horror film or some bad news. Harry В г о w n. So, as there are disadvantages on both sides I choose TV. Moreover, you can  travel around the world without waste of money. You can learn new facts about famous people.  You can do something else while watching TV. You can hear the information and watch it at the  same time. When there is an advert you may turn over the channel to get some other information. Host. Well, it's getting hotter inside. We have learnt the opponents' opinions. What do you want to  ask them about? Spectator 3. Mr McDonald, as far as I understand you never watch TV. Mr McDonald. I'm afraid you are not right. I watch TV only for necessary information, for example for the news or sports competitions. Besides, I like to watch old films but they are so rare now. Spectator 4. What is your favourite TV programme? Mr McDonald. It's... as they give the most truthful information. Spectator 5. Harry, don't you read at all? Harry Brown. Of course I read but only for my classes in college. I am not interested in literature. Spectator 6. Do you spend all the time in front of the TV set? Or maybe you do something else  during your free time? Harry Brown. I enjoy walking and communicating with my friends. Host. Dear friends, you see there are different points of view on reading and watching TV. There  are the advantages and the dis­advantages of both, but to my mind everything is good when it is not much. We finish our programme now. We are interested to know your opinion on the questions  discussed. Our e­mail is... See you next Monday. Звучит музыка. Аплодисменты. Подведение итогов урока ­Whose opinion do you find the most convincing?  Do you like today's TV show?  Did it sound real?  Was it interesting to take part in the TV programme?  Would you like to have such lessons more?  At home write a report about the TV show. Express your opinion about the participants and the  lesson on the whole. Домашнее задание Написать отчет.  8А_____________ Контрольная работа по теме «Мы живем на замечательной планете.» Цели урока: Контроль грамматических навыков.  Контроль лексических навыков.  Контроль навыков орфографии и перевода. Х о д   у р о к а  Организационный момент Good morning, children!  I am glad to see you.  Today we shall have the test on the topic “The World Teenagers’ Competition”. There are different tasks in our test. The first task is to write some word combinations in English. Look at the cards and translate the words from Russian into English. Проведение контрольной работы PART I. LISTENING COMPREHENSION Listen to the recording. On the recording you’ll hear the person talking about public libraries in Britain. As you listen to his comments, complete the following sentences. The first letters of the following words will help you (8 points).  1. Public libraries are f… . 2. 40 per cent of people use p… libraries.3. Libraries encourage  people to b… as well as b… books. 4. H…, for most people’s purposes, the library is still  q… and more effective. 5. These days many l… have CD­ROMS, computer games, DVDs of films and the I… . PART II. USE OF ENGLISH (GRAMMAR/VOCABULARY) Task 1. Complete each sentence with one of the words and phrases below (7 points). books, other things, inventions, communicate, CDs, all parts of the country, information Radio, television and the Internet are the great 1) … of the 20th century. In 2) … there are many  papers giving information about films, concerts and 3) … that are happening in the local area.  These days you can read books on 4) … . In the Internet you can find any 5) … you want. Also you can 6) … with your friends there. But I think that 7) … are forever.   Task 2. The word in capitals in the right column can be used to form a word that fits suitably  in the blank space. Fill each blank in this way (3 points). 1. Reading CD books you can see what’s happening in … . 2. She … everything to the police. 3. The famous … collected the most interesting material in the South Africa. ACT EXPLAI N REPORT Task 3. Complete the sentences. Choose the correct variant (5 points). 1. The (new/ news) is shocking.  2. The (new/ news) film is shocking. 3. I have some (money/ moneys) in my pocket. 4. We have much (snow/ snows) in winter. 5. Her (hair/ hairs) is beautiful. Task 4. Complete the sentences (5 points). 1. He agreed (to help/ helping) us with Physics. 2. We are fond of (to fish/ fishing).  3. His Dictionary was proved (to be/ being) useful. 4. He finished (written/ writing) the letter. 5. Children decided (to buy/ buying) the present for their teacher.  Task 5. Write the following statements in reported speech (6 points). 1. She says: “I saw you in the cinema”. 2. He said: “Helen left yesterday”. 3. My friend asked: “How long have you been here?” 4. She said to Richard: “Water the flowers”. 5. Mother said to the children: “Don’t touch the cat”. 6. The teacher asked: “Did you write your homework?” PART III. READING COMPREHENSION Read the text (Student’s Book: ex. 8 p. 92) and do the tasks (10 points). 1. Choose the title which fits the text best. a) How to Read Magazines. b) Do You Like Reading Newspapers? c) British Magazines for Teenagers and Grown­ups. d) Teenage Magazines And Newspapers. 2. Decide whether the following sentences are True (T) or False (F): a) In Great Britain people can read a lot of magazines. b) There are groups of magazines for teenagers. c) Girls like to read magazines about clothes. d) Just Seventeen is the most popular magazine only for 15­year­olds. e) People like to read TV HITS less than Smash Hits. f) Just Seventeen is the most popular magazine in Britain. 3. Write down the answers. Use the chart. a) What is a favourite magazine of 15­year­olds? b) What is the least favourite magazine of 15­year­olds? 4. What does the word “general” mean in the phrase “general magazine”? a) обычный b) генеральный c) генеральский d) всеобщий PART IV. WRITING (Home task: Student’s Books ­ ex. 9 p. 93; 6 points) PART V. SPEAKING (10 points) a) Talk about any programme or TV show you have watched on TV or heard on the radio  recently  (5 points). points). b) Reading or watching TV: advantages and disadvantages. Discuss with your partner (5  Maximum 60 points 60 – 55 points 54 – 43 points 42 – 30 points “5” “4” “3”

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс

План-конспект урока английского языка "Виды СМИ", 8 класс
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
26.04.2019