Учебное пособие Work cards «Food products and ways of cooking».
Оценка 4.7

Учебное пособие Work cards «Food products and ways of cooking».

Оценка 4.7
Карточки-задания
docx
английский язык
10 кл—11 кл +1
10.11.2023
Учебное пособие  Work cards  «Food products and ways of  cooking».
Учебное пособие work cards “Food products and ways of cooking” содержит материал по темам, включенных в рабочую программу специальности: 19.02.10 «Поварское и кондитерское дело». профессии: 43.01.09 «Повар, кондитер» Особое внимание уделялось накоплению словарного запаса, который включает в себя наиболее употребительные термины по общественному питанию. Лексические темы содержат языковые, речевые и грамматические упражнения и задания, способствующие более глубокому усвоению материала ю
Food wk.docx

Министерство образования и науки Республики Коми

Государственное профессиональное образовательное учреждение

«Сыктывкарский торгово-экономический колледж»

(ГПОУ «СТЭК»)

 

 

 

Рассмотрена на заседании   предметно-цикловой комиссии

 

Протокол № _____от «____» .____.______

 

Председатель ПЦК________ Потапова А.Н

 

 

 

 

Учебное пособие

Work cards

«Food products and ways of  cooking»

 

Бесплатное фото Крупным планом на приготовление вкусной еды

 

Для специальности: 43.02.15 «Поварское и кондитерское дело»

            профессии:             43.01.09 «Повар, кондитер»

 

преподаватель

Мареева Людмила Викторовна

 

 

 

Сыктывкар

2023

 

Цель пособия «Формирование и развитие профессиональной   иноязычной компетентности обучающихся на уровне -позволяющем успешно решать коммуникативные задачи в разнообразных ситуациях связанных с будущей профессиональной  деятельностью.

Сопутствующая цель:

закрепление теоретических знаний  по дисциплине: «Иностранный язык в профессиональной деятельности»

 

Основные задачи

Дидактическая

·        способствовать равномерному развитию всех ос­новных речевых умений студентов говорения, чтения, письма;

·        способствовать развитию представлений о пе­реводе / языковом посредничестве как о виде речевой деятельности;

·        оснащать студентов навыками и умениями, по­зволяющими эффективно организовывать и осу­ществлять как устную, так и письменную  профессиональную ком­муникацию;

·        способствовать приобретению студентами опыта решения различных профессиональных задач с помощью английского языка;

·        углублять понимание сущности некоторых язы­ковых явлений;

развивать умение использовать опыт родного языка для успешного овладения профессиональной коммуникаци­ей на иностранном языке

         Развивающая

         Развитие речевых способностей студентов и интереса к изучению английского языка; умения сравнивать и анализировать     

         Воспитательная

         Создание условий для воспитания чувства взаимопомощи и коллективизма, бережного отношения к своему здоровью.

Предметные результаты:

1.     закрепление и тренировка лексического материала по теме;

2.     тренироваться в использовании лексических и грамматических структур в речи, тренировать в построении диалогических и монологических высказываний.

Метапредметные результаты: 

·        развитие умений в различных видах деятельности (говорение, чтение, письмо);

·        развитие механизма языковой догадки;

·        развитие умения работать в парах и группах.

Личностные результаты: воспитание у студентов чувства сотрудничества и взаимопомощи, умения внимательно слушать и уважать мнение одногруппников, слушать и выполнять указания преподавателя, прививать стремление к ведению здорового образа жизни (употреблять здоровую пищу).

 

Пояснительная записка

Роль и место учебной дисциплины «Иностранный язык в профессиональной деятельности» определяются,  особенностями современного социального заказа, развитием  индустрии общественного питания. Интенсивно формирующимся предприятиям общественного питания требуются квалифицированные работники с высоким уровнем профессиональной компетентности, способные к эффективной работе на уровне международных стандартов. Неотъемлемой частью современной подготовки специалистов по поварскому и кондитерскому делу является профессиональная направленность обучения иностранному языку. Учебное пособие work cardsFood products and ways of  cooking”  предусматривает,  закрепление теоретических знаний профессионального иностранного языка.

Учебное пособие work cardsFood products and ways of cooking” содержит материал по   темам, включенных в рабочую программу специальности:

19.02.10 «Поварское и кондитерское дело».

 

профессии:

43.01.09 «Повар, кондитер»

1.     The sphere of public catering

2.     Methods of cooking

3.     Soups

4.     Main dishes

5.     Desserts

6.     Dough, pastry or batter

7.     Breakfast

8.     Vegetables, herbs and spices

9.     Beverages

10. Fish and seafood

11. Meat, poultry, game and offal

 

 Отбор и структурирование тем производилось на основе требований ФГОС СПО. Особое внимание уделялось накоплению словарного запаса, который включает в себя наиболее употребительные термины по общественному питанию. Лексические темы содержат языковые, речевые  и грамматические упражнения и задания, способствующие более глубокому усвоению материала и служат для развития навыков раскрытия значений и запоминания новых слов, выявления их форм сочетаемости с другими словами.  Для облегчения понимания в упражнениях используется несложная лексика.  Тексты каждой темы, содержат интересную и полезную информацию   и направлены на расширение профессиональной эрудиции обучающихся.

 Каждая тема завершается контролем усвоения лексического и грамматического материала в виде коротких тестовых заданий и проверочных упражнений.

В результате изучения и использования   учебного пособия work cardsFood products and ways of cooking” студент должен

  знать:

·        не менее 1000 слов и словосочетаний составляющих активный лексический минимум;

·        основные особенности профессионального стиля речи;

·        основные способы словообразования.

уметь:

·        осуществлять межличностное и профессиональное общение, правильно использовать систему языковых и речевых норм;

·        отвечать на вопросы профессионально-ориентированного характера;

·        передавать своими словами содержание текста на профессиональную тему;

·        вести ситуативную беседу на изученные темы, связанные с будущей профессиональной деятельностью.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Work card №.1. «The sphere of public catering»

Задание 1. Преобразуйте текст разделив его на 3 параграфа, в каждый запишите только, подходящую информацию.

Food                                   2. Places to eat                      3. Eating habits

1.      Most people have an evening meal at about 6 o’clock, but some people prefer to eat later.

2.      Many people buy frozen food, and food in packets because this is more convenient.

3.      Some people eat a large cooked breakfast.  But this can be very fattening.

4.      Food from other countries, especially Chinese and Indian food, is also popular.

5.      During the day, nearly everyone drinks cup of tea or coffee.

6.      Fast food and pizza restaurants are also in fashion.

7.      There are traditional dishes, such as roast beef, d fish, and chips.

8.      In most towns, you can find Italian and Japanese cafes, and sometimes more expensive French cafes.

9.      Lunch is anytime between twelve and one.

10.  Pubs usually serve meals, which are often more traditional food.

Задание 2. Вставьте пропущенные слова:

In the middle of the morning, quite early, on weekdays, in the same time, when, every year, during the week, at weekends, then, usually, quite often, at about one o’clock, generally, occasionally, on Saturday evening.

1. ------------I don’t have time for a good breakfast, and I don’t---------- feel like it anyway!

2. But------------- I get up ------------ and------------treat myself to a Traditional cooked breakfast and read the paper---------.

3. ------------ I do some  gardening, or go shopping.

4. ----------I might have a cup of tea and a biscuit, but it depends what I’m doing.

5. I have a light lunch------------, or very occasionally I go out to the pub for a drink and a sandwich.

6. --------------,  unless we go out, I try out a new recipe from one of my large collection of cookery books.

7. My sister gives me one---------on my birthday.

8. But I like eating out----------- and we--------------go round to friends for Sunday lunch.

9. ---------- I eat much less, mainly snacks------------ I can find the time.

Задание 3. Переведите текст профессиональной направленности

1. Foods precooked to be served with the minimum of preparation.

2. Items such as flour, sugar and spices that are used on a steady continuing basis.

3.I n restaurant  usage, the amount of cooked food obtained from raw food.

4. Most restaurants do their food buying on the open  market.

5. Another category includes  flour, rice, sugar, spices.

6.Is there an oven and stove just for the fish cook?

7.  In the morning he helps me to bake rolls and croissants and then he prepares desserts.

8, Work in a restaurant kitchen is often rushed, noisy, hot and confused

Задание 4. Вставьте пропущенные предлоги:

1.      The soup is made-------- vegetables from our garden.

2.      She fried the fish -----------olive oil.

3.      Beat the eggs and add--------the pan.

4.      The chicken has been cooked-------- the oven.

5.      The waitress put all the dishes----------- the tray.

6.      Cook the beans--------tender.

7.      This meal is ----------- calories

 

Ключи к Work card №.1. «The sphere of public catering»

 

Задание 1. Food-2, 5, 7    Place- 4, 6, 8    Habits- 1, 3, 9, 10

Задание 2

1. In the middle of the morning don’t have time for a good breakfast, and I don’t in the same time,  feel like it anyway!

2. But when I get up, quite early and then-treat myself to a Traditional cooked breakfast and read the paper. at generally,

3. quite often. I do some  gardening, or go shopping.

4. about one o’clock I might have a cup of tea and a biscuit, but it depends what I’m doing.

5. I have a light lunch on weekdays,  or very occasionally I go out to the pub for a drink and a sandwich.

6.,  occasionally unless we go out, I try out a new recipe from one of my large collection of cookery books.

7. My sister gives me one when on my birthday.

8. But I like eating out         usually and we at weekends, go round to friends for Sunday lunch.

9. on Saturday evening. I eat much less, mainly snacks during the week, I can find the time.

Задание 3

1. Продукты, предварительно приготовленные для подачи с минимальной подготовкой. 2. Такие продукты, как мука, сахар и специи, которые используются на постоянной основе. 3.При использовании в ресторане количество приготовленной пищи, полученной из сырых продуктов. 4. Большинство ресторанов покупают еду на открытом рынке. 5. К другой категории относятся мука, рис, сахар, специи. 6.Is там есть духовка и плита только для приготовления рыбы? 7. Утром он помогает мне печь булочки и круассаны, а потом готовит десерты. 8. Работа на кухне ресторана часто бывает спешной, шумной, жаркой и запутанной

Задание 4

8.      The soup is made of vegetables from our garden.

9.      She fried the fish in olive oil.

10.  Beat the eggs and add at the pan.

11.  The chicken has been cooked in  the oven.

12.  The waitress put all the dishes on  the tray.

13.  Cook the beans to tender.

14.  This meal is with calories

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольная работа Work card №.1. «The sphere of public catering»

«Methods of cooking»

Задание 1. Расставьте слова в правильном порядке

1.      Why, dish, does, sister, very, like, much, this, your?

2.      How, waiters, we, do, have, many?

3.      Do, to, go, restaurants, often, you, the, how?

4.      Morning, drinks, every, he, coffee.

5.      Cakes, pastry chef,  breads, baked, and desserts.

6.      Are, soups, types, there, of cold, several.

7.      Of many, may, be composed,, a salad, things.

8.      Is, of starters, delicious, type, this, very, popular, and.

9.      15, drinks, ago, we, ordered, minutes, our.

Задание 2. Соотнесите методы приготовления и их описание

Methods of cooking

Description

1.      stewing

a.       обжаривание в духовке или на вертеле

2. frying

b. обжаривание на открытом источнике тепла, углях, гриле

3. sauteing

c. варка на пару

4. steaming

d. варка, кипячение

5. baking

e. обжаривание в кастрюле с добавлением масла при помешивании

6. heating

f. печение, запекание

7.grilling

g. длительное тушение в жидкости

8.boiling

h. обжаривание в масле

9. roasting

i. нагревание

Задание 3.Переведите на английский язык:

Тушеное мясо, вареные овощи, жареная говядина, печеная картошка,   вареная курица, жаренные во фритюре блюда, печь пирожные, жаренный на вертеле шашлык, топленый жир.

Задание 4.Переведите текст профессиональной направленности:

Cooking is a heat treatment of food to make it edible. Many products cannot be eaten raw. Meat, fish and vegetables are usually cooked. Some fruits are not cooked, but some, such as apples, pears and currants may be used in pies or to make desserts. Fruits are also cooked to make jams, jellies, and marmalades.

The four basic ways to cook food are:

·         heating in a liquid

·         heating in fat or oil

·          heating in steam

·          Heating by dry heat

Задание 5. Вставьте пропущенные слова в рецепт приготовления блюда из свинины и напишите какие специи использовались:

 until, to marinate, parsley, chopped, vegetable, cut, add, golden, oven, baking, tin,

 

1.Cut meat large, put it into stock pot. 2.--------- vinegar, black pepper nut –meg, paprika, garlic, mustard and-------- oil. 3. Leave--------- for two hours. 4.While the meat is marinating,--------- potato large and fry until----------then bake in the---------- with salted muchroom until ready. 5.Place the marinated meat on the---------,put the cow berry on the top and bake------- ready. 6. Serve pork with potato. 7. Decorate with-------- dill and--------

 

Ключи к контрольной работе Work card №.1. «The sphere of public catering»

 

Задание 1. 1.Why does your sister like this dish very much?

2. How many waiters do we have?

3. How often do you go to the restaurant?

4. He drinks coffee every morning.

5. Pastry chef baked cake, breads and desserts.

6. There are several types of cold soups.

7. A salad may be composed of many things.

8. This type of starters is very delicious and popular.

9. We ordered our drinks 15 minutes ago.

 

Задание 2.

1-g, 2-h, 3-e, 4-c, 5-f, 6-I, 7-b, 8-d, 9- a.

Задание 3.

Stewed meat, boiled vegetables, fried beef, baked potatoes, boiled chicken, deep-fried dishes, baked cakes, skewered kebab, melted fat.

Задание 4.

Приготовление пищи - это термическая обработка пищи с целью придания ей съедобности. Многие продукты нельзя употреблять в пищу сырыми. Мясо, рыбу и овощи обычно готовят на пару. Некоторые фрукты не готовятся, но некоторые, такие как яблоки, груши и смородина, можно использовать в пирогах или для приготовления десертов. Из фруктов также готовят джемы, желе и мармелад. Существует четыре основных способа приготовления пищи:: • нагревание в жидкости • нагревание в жире или масле • нагревание паром • Нагрев сухим теплом

Задание 5.

2-add, vegetable, 3- to marinate, 4-cut, golden, oven, 5- baking tin, until, 6- parsley, chopped.

Parsley, vinegar, black pepper nut –meg, paprika, garlic, mustard,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Work card  № 2. «Methods of cooking»

Task 1. Read and try to remember

To blanch-  бланшировать

To braise- тушить обжаренное мясо

To caramelize- карамелизировать

To deep fry- жарить во фритюре

Fricassee- блюдо тушеное или жареное в густом белом соусе

To flambe-фламбировать

To grind- молоть, растирать

To mincer- пропустить через мясорубку

To liquidize- смешивать в миксере

Task.2. translate the sentences from English into Russian

1.      Liquidize all remaining vegetables.

2.      If you blanch tomatoes it is easier to skim them.

3.      Braised lamb  with red wine can be served with basmati rice.

4.      Deep fried fish is delicious, especially accompanied with chips.

5.      Caramelized onions can make any dish extraordinary

6.      When you carve the Roast beef you should use a very sharp knife.

7.      The mixture of beef and pork mincer goes better for this cutlets.

8.      Fricasse is a method of cooking meat or chicken which is braised and served traditionally

 with a white sauce.

9.      Flambeed dish makes your visit to the restaurant unforgettable, because it looks like a wonderful show.

Task.3. Find the definitions:

1.blanch

a. to leave smth in a mixture of wine and herbs for  some time before cooking

2. braise

b. to heat sugar until it becomes brown

3.caramelize

c. to cut meat or poultry up at the table

4. carve

d. to reduce fruit or vegetable liquid

5. deep fry

e. to shred into very small pieces, using a rough metal tool

6.flambe

f. to cook in oil or fat in a shallow pan

7. fricasse

g. to half-cook in boiling water

8. fry

h. to stew meat with vegetables in a little water, which is then used to make a rich white sauce

9. grill

i. to pour brandy other alcohol over food and set it alight

10. grind

j. to cook food in a deep pan of boiling oil or fat

11.marinate

k. to cook food on or under a direct flame

12. liquidize

l. to fry food lightly and then stew it slowly in a closed container

Task 4. Fill in the gaps with proper words of way of cooking Grilled vegetables:

Dressing, fry, aubergines, leave, pour, heat, decorate, a plate

Slice zucchini, pepper, and aubergine. Halve onion. Combine water sugar, a dash of salt and vinegar. Put aubergines into the mixture and  1------------- for 30 minutes. Remove  2 ---------

from marinade. Mix oil, honey, salt with all vegetables( tomatoes, pepper, onion, zucchini. 3 -------- well the frying pan, put vegetables and 4-------- for 1-2 minutes from both sides. Remove ready vegetables on 5-------. Make 6-----------: mix oil, balsamic vinegar, and remaining honey. 7--------- on the top the vegetables. You can add garlic and 8-------- with a Rosemarie sprig. “Grilled vegetables” is a perfect side dish for any main dish.

 

Ключи к Work card  № 2. «Methods of cooking»

 

Задание 2

1. Измельчите все оставшиеся овощи.

2. Если вы бланшируете помидоры, с них легче снять кожицу.

 3. Тушеную баранину в красном вине можно подавать с рисом басмати.

4. Рыба, обжаренная во фритюре, очень вкусна, особенно в сочетании с чипсами.

 5. Карамелизированный лук может сделать любое блюдо необыкновенным

6. Когда вы будете разделывать ростбиф, используйте очень острый нож.

7. Для этих котлет лучше подходит смесь из говядины и свинины, пропущенная через мясорубку.

8. Фрикасе - это способ приготовления мяса или курицы, которые тушат и традиционно подают с белым соусом.

9. Блюдо из фламбе сделает ваш визит в ресторан незабываемым, потому что оно выглядит как замечательное шоу.

Задание 3.

1-g, 2-l, 3-b, 4-c, 5-f, 6-I, 7-h, 8-j, 9-k, 10-e, 11-a, 12-d

Задание 4

6-.Dressing, 3. fry, 2- aubergines, 1-  leave, 7- pour, 4. heat, 8- decorate, 5. a plate

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Work card № 3.  «SOUPS»

Task.1 Read and translate:

Soup is a liquid food prepared from meat, poultry, fish or vegetables. Soups play a very important role on the menu and are served,  as a starter to stimulate of appetite. Most of soups are based,  on stock or broth. The main difference between them is that broth  is made by simmering meat and vegetables while stock is made by simmering bones and vegetables.

In modern classification of soups,  they can be divided into 3 basic types: thick soups, thin soups and cold soups. Thin soups are based on a clear broth or stock.  They may be served plain or garnished with a variety of vegetables and meats. Thin soup can be passed or clear and unpassed. These  are the examples of most common soup:

 Consome is a passed, strong, concentrated stock.

Broth is unpassed soup, prepared from beef, veal, poultry and vegetables. Bouillon is often used in synonymous with broth and condensed-cube and powder forms of broth.

Cream soup is a type of thick soup prepared from the puree of vegetables, meat, fish, or poultry and cream milk.

Veloute soup is thickened with liaison of egg yolks and cream, added just before service.

Puree soups are made by simmering dried or fresh high starch vegetables, in stock or water, then pureeing the soup.

Chowders are chynky, hearty soups made from fish,  shellfish or vegetables so full of good things they sometimes are more like stews than soups.

A bisque is a cream soup made with shellfish.

New words

1.      stock or broth or bouillon- бульон  2. bones – кости  3- thick soups – густой суп

4. thin soups- прозрачный суп    5- passed- процеженный   6. Liaison- лиазон

7. condensed-cube- бульонные кубики     8. Chowder-густая похлебка

Task.2 Match the words to make all possible word combinations:

A

B

1. prepared from

a. types

2.based on

b. vegetables

3.served as

c. simmering

4. depends on

d. poultry

5. made by

e. stock

6. divided into

f. quality

7. garnished with

G a starter

Task.3. Match the word with its definitions: Chowders, Veloute soup, Puree soup, Consomme, broth, Cream soup, Bisque,

1.      Puree soup

A, Are made  by simmering vegetables, then pureeing the soup

 

b.Is a cream soup made with shellfish

 

C. Is a thickened with liaison

 

d. Is a thick soup prepared from the puree of vegetables, meat, fish, or poultry and cream milk.

 

 

e. is unpassed soup, prepared from beef, veal, poultry and vegetables.

 

f. is a passed, strong, concentrated stock.

 

g. are chynky, hearty soups sometimes are more like stews than soups.

 

Task. 1.                                                         Test ‘SOUPS”

1.       When the soup Velute is ready serve it…. .

a)      At once               b) overnight                  c) for dessert

2……….used for game dishes.

a) vegetable stock       b)brown stock     c) white stock

3. …….. are more like  stews than soups.

a) bouillon     b) stocks        c) Chowders

4. A bisque is a cream soup made with…..  .

a) shellfish          b) pumpkin         c) toasts

5. Bouillon   is often used in synonymous with…… .

a) liquid       b) bisque             c) broth

6. Liaison is made of…..   .

a)a butter and flour        b) egg yolk and cream    c) egg, water and milk

7. If fat absorbed into the broth, it becomes… .

a) cloudy       b) clear              c) fatty

8. Most of soups are based ……..  stock.

a) with           b)by            c)on

9. There are……  main types of soup.

a) three             b) two             c) many

10. Cream soup is a type of………… soup.

a) clear          b) thin            c) thick

Task 2.   Fill in the gaps with proper words to make a recipe of classic beetroot soup with meat: peel, ready, cut, add, remove, tender, chill, sour cream, middle-sized, to taste, lemon juice

Ingredients:

500g beetroot, 1 carrot, 300g meat, 1 onion, 3 eggs, 2 tbsp balsamic viegar, 1 tbsp sugar, 1 bay leaf, 1 glove garlic, cloves, allspice, salt black pepper to taste

Way of cooking

Wash and boiled carrot and beetroot untill  1……..;boil, chill and peel eggs.

Wash beef, 2………small pieces,and put into the stockpot with 1,5 l water. Add 3………onion.

Boil meat until beef is 4……. . Skim the broth several times to 5…….. foam and make it clear.

When the meat is ready, throw out the onion, 6……..bay leaf, clove, allspice, crashed garlic, salt and pepper 7……….and boil 5-7 minutes more.   8…… boiled beetroot and carrot , grate and put it into the broth. Add vinegar or 9…….. , sugar to taste. Chill the soup. Classic beetroot soup is served with 10………, chopped greens and egg.

Task. 3. Translate the sentences:

1.       Согласно рецепту этот суп готовится на говяжьих костях.

2.       Супы обычно подаются на обед после холодных закусок.

3.       Качество супа зависит от качества бульона.

4.      Каждая страна имеет свой традиционный суп.

5.      В крем – суп добавляют сливки или молоко.

6.      Все супы разделяются на 3 основных типа.

7.       Такие супы больше похожи на блюдо из тушеных овощей.

Task 4. Fill in the missing letters:

L . . . . n, b . . .h, b . . . . . .n,   b . . .s,  C . . . . . .e,  u . . . . . .d, C . . . . . .s,  v . . . . . . . .s,

s . . . . . . . h,  b . . . .e,  c . . . m.

 

 

 

Key to the   сontrol work/ Work card № 3.  «SOUPS»

 

Task 1.

1-a, 2-b, 3-c, 4- a, 5- c, 6-c, 7-c 8-c, 9-a, 10-c.

Task 2

1- add,2-cut, 3- middle-sized, ,4-,tender, 5-ready ,6- add,7-remove, to taste,8- chill ,9- lemon juice,10- sour cream,

Task 3.

1. According to the recipe, this soup is cooked on beef bones.

 2. Soups are usually served for lunch after cold appetizers.

 3. The quality of the soup depends on the quality of the broth.

4. Each country has its own traditional soup.

 5. Cream or milk is added to the cream soup.

6. All soups are divided into 3 main types.

7. Such soups are more like a dish of stewed vegetables.

Task 4.

Liaison, broth, bouillon, beans, Consomme, unpassed Chowders,  Vegetables, Shellfish, Bisque, cream

 

KEY to the Work card № 3 “SOUPS”

Task.1

Суп - это жидкое блюдо, приготовленное из мяса, птицы, рыбы или овощей.

Супы играют очень важную роль в меню и подаются в качестве закуски для возбуждения аппетита. Большинство супов готовятся на бульоне.

Основное различие между ними заключается в том, что бульон готовится путем тушения мяса и овощей, в то время как бульон готовится путем тушения костей и овощей.

В современной классификации супов их можно разделить на 3 основных вида: густые супы, жидкие супы и холодные супы.

Жидкие супы готовятся на основе прозрачного бульона или приправ.

Их можно подавать простыми или с гарниром из различных овощей и мяса.

Жидкий суп можно подавать как пассерованным, так и прозрачным и непассерованным. Это примеры наиболее распространенных супов:

Консоме - это выдержанный, крепкий, концентрированный бульон.

Бульон - это непастеризованный суп, приготовленный из говядины, телятины, птицы и овощей.

Бульон часто используется как синоним бульона, а также бульона в виде сгущенных кубиков и порошка.

Крем-суп - это разновидность густого супа, приготовляемого из пюре из овощей, мяса, рыбы,

Task. 2. 1-b,d .2-e, 3-g, 4-f, 5-b,c. 6-a, 7-b

Task. 3

Bisque-b, Chowders-g,  Veloute soup-c, Puree soup-1 , Consomme- f,  broth- e, Cream soup-d.

 

 

 

Work card  № 4. «Main dishes»

Task/1. Read and Translate:

Main dishes are the most substantial, nutritious and the largest dishes of the dinner. They are usually  served after starters and soup. The main hot dish is usually prepared from meat, poultry, offal game, rabbit, fish and seafood, to which the cooked or raw vegetables, beans, cereals, pasta and mushrooms are necessarily  served as a side dish. Preparation of main dishes can be performed by all possible types of heat treatment: boiling, stewing, baking, frying, roasting, grilling, cooking on a skewer. Meat, poultry or fish dishes can be cooked in large or small pieces or made of mince. So there is usually a huge assortment of main dishes in a top class restaurant to choose from.

Read and try to remember:

To soak

замачивать

To combine

соединить

To skin

снимать кожу

To baste

поливать жиром

To reduce

уменьшить

To quarter

 разделить на 4 части

To halve

разделить пополам

Task 2.Find the equivalents in the text:

Существенный и питательный, сырые овощи, обязательно подаются, тепловая обработка, приготовление на вертеле, сделанные из фарша, огромный ассортимент.

Task 3. Match the words to make word combinations:

1.halve

a. in water

2.soak

b. mincer with bread

3. reduce

c. with melted fat

4. baste

d. chicken

5.quarter

e. rosemary and parsley

6.skin

f. remaining ingredients

7. combine

g. heat

Task 4. Translate the sentences from Russian into English:

1.      Разделите филе рыбы пополам.

2.      Чтобы мясо было нежнее вымочите его в маринаде.

3.      Когда вода закипит, уменьшите огонь.

4.      Соедините фарш, лук и специи.

5.      Для этого блюда разделите цыпленка на 4 части.

Task. 5. Translate recipes of fish dishes:

600g fish, 400ml milk, 1 egg, 1 tbsp. butter, 1 tbsp. grated cheese, 2 tbsp. grated cheese, 2 tbsp. flour, salt, pepper to taste

Way of cooking:

1.      Remove all bones from the fish. Add salt, pepper, coat in flour and fry on butter.

2.      Mix milk and egg, add salt.

3.      Put the fish into the stew pot, pour milk mixture over it, sprinkle with grated cheese and bread crumbs.

4.      Place the stew pot into the oven and bake until ready.

5.      Serve fish with mashed potatoes.

 

Task. 6. Write the recipe your favorite poultry main dish.

 

 

KEY TO the Work card  № 4. MAIN DISHES

Task/1.

Основные блюда - это самые сытные, питательные и объемные блюда ужина. Их обычно подают после закусок и супа. Основное горячее блюдо обычно готовят из мяса, птицы, субпродуктов дичи, кролика, рыбы и морепродуктов, к которым в качестве гарнира обязательно подают вареные или сырые овощи, фасоль, крупы, макароны и грибы. Приготовление основных блюд может осуществляться всеми возможными видами тепловой обработки: варкой, тушением, запеканием, обжариванием на гриле, запеканием на вертеле. Блюда из мяса, птицы или рыбы можно готовить крупными или мелкими кусочками или делать из фарша. Таким образом, в ресторане высшего класса обычно есть огромный ассортимент основных блюд на выбор.

Task/2

Substantial and nutritious, raw vegetables, necessarily served, heat treatment, cooking on a spit, made of minced meat, a huge assortment.

Task/3.

1-f, 2-a, 3-g, 4-d, 5-d, 6-d, 7-b,i

Task/4.

1. Divide the fish fillet in half.

 2. To make the meat more tender, soak it in the marinade.

 3. When the water boils, reduce the heat.

 4. Combine the minced meat, onion and spices.

 5. For this dish, divide the chicken into 4 parts.

Task/5

1.      Удалите из рыбы все кости.

2.      Посолить, поперчить, обвалять в муке и обжарить на сливочном масле.

3.       2. Смешайте молоко и яйцо, посолите.

4.      3. Выложите рыбу в форму для тушения, залейте ее молочной смесью, посыпьте тертым сыром и панировочными сухарями.

5.       4. Поставьте горшочек с тушеным мясом в духовку и запекайте до готовности.

6.      5. Подавайте рыбу с картофельным пюре.

 

 

Key to the test “MAIN DISHES”

Task 1/

1-c, 2-a, 3-b, 4-a, 5-b, 6-a, 7-c, 8-a, 9-b, 10-c

Task. 2.

 1-T, 2- F, 3- T, 4-T, 5-F, 6-T

Task.3. 1-f, 2-a, 3-h, 4-d, 5-b, 6-I, 7-e, 8-g, 9-c

Task.4. ,500g. catfish fillet divided into 2 parts 2. Pour lemon juice and white wine over one piece of fillet, season with salt and pepper. 3. Put pieces of 3 boiled eggs on the fish, onion rings, sprinkle with dill and parsley. 4. Cover all the 2nd half of the catfish fillet, put in the oven, bring to readiness

 

 

 

 

Test “ Main dishes”

Task. 1. Choose the correct option:

1. Main dishes are the most------------, dishes of the dinner.

a)  sour                 b) cold               c) substantial

2. Blue beefsteak is actually---------- meat.

A ) raw                 b) ripe               c)boiled

3. The grinded meat is called-----------.

a) steak                   b) mincer               c) gravy

4. The best side dish for Lamb dishes is-------------.

a) sautéed aubergines      b( fresh vegetable salad         c) green peas

5. -------- means to pour brandy or other alcohol over food and set in a light.

a) burn                 b) flambe         c) fricassee

6. --------frequently with reserved marinade during cooking,

a) baste           b) turn                 c) liquidize

7. Golubtzi are-------- in cabbage leaves.

8. ------------ the oil into the frying pan and heat it.

a) marinated               b) carved                    c) wrapped

9. It is better   to-------duck with apples.

a) stuff                b) fry             c) put

10. Place the pot into the oven and----------until ready.   

a) fry                 b) stew                 c) bake                

Task. 2. True or False

1.      Penny bun mushrooms, champignon and mashed potatoes are good companions for stewed meat.

2.       Boiled asparagus, broccoli and corn will not go well with beefsteak.

3.      The most popular side dish for liver is rice, buckwheat, or mashed potatoes.

4.      Beans, mashed potatoes sautéed aubergines will be perfect with Lamb.

5.      Vegetables are not the best combination for fish and seafood dishes.

6.      Pork, chicken and turkey main dish will win in combination with sour sweet garnish.

Task.3. Match the main dishes and side dishes to make a good combinations

 

1.Beefsreak

a. buckwheat

2. Chicken Kiev

b. green beans

3.Steamed Fish

c. fried potato

4.Fish  cutlets

d. baked vegetables

5. Lamb chops

e. noodles

6.Stewed rabbit

f. mashed potatoes

7. Baked goose

g. rice

8. Mincemeat balls

h. stewed cabbage

9. Grilled trout

i. mushrooms

Task.4.Translate the recipe from Russian into English:

1. 500г. филе сома разделить на 2 части

2. Один кусок филе полить лимонным соком и белым вином, посолить и поперчить.

3. На рыбу положить кусочки 3-х вареных яиц, лук кольцами, посыпать зеленью укропа и петрушки.

4. Накрыть все 2-й половиной филе сома, поставить в духовку, довести до готовности

 

 

 

Work card № 5.  «Desserts»

Task 1. Read and translate:

A dessert is usually a sweet dish, which completes the meal.  A grate choice of various  delicious desserts is available in a dessert menu to satisfy any gourmand. This section includes pastry desserts, ice-creams, soufflé, parfait: fruit desserts: fresh fruit salad, baked fruit, and many others. Not sweet dishes, such as cheese, nuts, berries or just fresh fruit basket can be also served at the end of the meal.  Many different cultures have their own recipes of the same desserts all over the world. The habit to have a sweet dish after main dishes was spread in Europe only in the XIX century, when the production of sugar  increased. The privilege to enjoy desserts was accessible only to wealthy people. Nowadays there is no any celebration without this festive dish, They are usually very attractive and served  on a special plates or bowls with dessert cutlery.

New words: seeded- очищенный от косточек, ripe- созревший, zest-цедра, wedge-долька,  to core-удалить сердцевину из фрукта, to line- выложить в линию,  to substitute-заменить, to tear-рвать на кусочки, equally-поровну

Task.2 . Match the words to make word combinations:

1/ to tear

a.       banana

2/ ripe

b.      equality

3/ lemon

c.       into small pieces

4/ mandarin

d.      an apple

5/apricot

e.       papaya

6 /to divide

f.        for pear

7/ to core

g.      sliced strawberry

8/to line

h.      wedges

9/ seeded

       i. zest

10/ to substitute

j.stone

Task.3. Translate:

1.      Ты удалил косточки из абрикосов?

2.      Это спелые бананы.

3.      Сколько цедры нам нужно?

4.      Не разрывайте апельсин на дольки, а нарежьте его кольцами.

5.      Прежде чем запекать яблоки, удали сердцевину.

6.      Я могу заменить персик на грушу

Task.4. Fill in the gaps to make a simple recipe of baked apples:

Ingredients; ¼ cup or less brown sugar, 1 tsp cinnamon, 1 tbsp olive oil, 1/3 cup raisins, 6-8 medium sized apples, cored

Way of cooking

Bake, fill, basting,  pour, mix, place

In a bowl 1----sugar, cinnamon, oil and raisins. 2----- center of apples and 3--------upright in a baking dish. 4.------I cup water around apples. 5------------45-60 minutes. 6-------------frequently.

Task 5. Translate the recipe from Russian into English:

Клубника со сливками

Ингредиенты и способ приготовления:

700 г клубники, 200 мл сливок, 100г сахарной пудры

1.      Клубнику промыть в дуршлаге, обсушить, перебрать, отделить от черешков.

2.      Сливки взбить миксером, постепенно всыпая сахарную пудру.

3.       Продолжать взбивать до густой пены.

4.       Выложить сливки в охлажденное блюдо, сверху разложить клубнику.

Key to the Work card № 5.  «Desserts»

 

Задание 1.

Десерт - это, как правило, сладкое блюдо, которое завершает трапезу. В десертном меню представлен широкий выбор различных вкусных десертов, которые удовлетворят любого гурмана. В этом разделе представлены кондитерские изделия, мороженое, суфле, парфе: фруктовые десерты: салат из свежих фруктов, запеченные фрукты и многие другие. Несладкие блюда, такие как сыр, орехи, ягоды или просто корзинка со свежими фруктами, также могут быть поданы в конце трапезы. Во многих разных культурах по всему миру есть свои собственные рецепты одних и тех же десертов. Привычка есть сладкое после основных блюд была распространена в Европе только в XIX веке, когда увеличилось производство сахара. Привилегия наслаждаться десертами была доступна только состоятельным людям. В наши дни ни одно торжество не обходится без этого праздничного блюда, они обычно очень привлекательны и подаются на специальных тарелках или пиалах с десертными столовыми приборами.

Задание 2.

1-c,2-e, 3-I, 4-h, 5-j, 6-b, 7-d, 8-a, 9-g, 10-f

Задание 3.

1. Have you removed the seeds from the apricots? 2. These are ripe bananas. 3. How much zest do we need? 4. Do not tear the orange into slices, but cut it into rings. 5. Before baking apples, remove the core. 6. I can replace a peach with a pear

Задание 4.

1- mix, 2-fill, 3-place, 4- pour, 5-bake,6-basting

Задание 5.

700 g strawberries, 200 ml cream, 100g powdered sugar 1. Wash the strawberries in a colander, dry, sort, separate from the stalks. 2. Beat the cream with a mixer, gradually adding powdered sugar. 3. Continue whipping until thick foam. 4. Put the cream in a chilled dish, spread the strawberries on top.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Work card № 6.  “Dough, pastry or batter”

Task.1. Read and Translate:

Dough is made from flour, water and other ingredients and used to make bread, tart, macaroni and so on.

Pastry is a mixture of flour, fat and water or milk. It is used as a base for different types of bakery products. But this word is also used for sweet bakery such as cakes.

Batter is a semi-liquid substance made from flour, milk, and other ingredients. It is used for pancakes and doughnuts. Cooks created many types of pastry. Each of them is good for a certain type of pastry dishes.

Puff pastry is universal. It serves as an excellent base for cakes and tarts, as well as for pies with minced meat, vegetable and other non-sweet filling. It is not difficult to cook this dough. Usually puff pastry has the following ingredients: flour, butter, milk with water, vinegar, egg and salt.

Task. 2. Fill in the table with the names of food:

Blini, whole meal bread, doughnuts, noodles, tart, macaroni, cake, biscuits, pan cakes, puff pastry, rolls, cookies.

Dough

Pastry

Batter

 

 

 

Task.3. Read the ingredients and then fill in the gaps with proper verbs.

Apples in puff pastry

Ingredients; 90 g puff pastry, 150 ml table wine, 100g sour cream, 1 apple, 100g wild strawberry, 80g raspberry, 30g sugar, 20g sugar powder.

Way of cooking

Bake, sprinkle, stuff, soak, wrap, peel, pour, add

Apple wash, 1-------,core and seed. 2----------into wine for 10 minutes. Mash raspberry, 3------------ sugar and mix thoroughly. 4----------the apple with the mixture. 5---------the stuffed apple in a thin piece of puff pastry. 6-------- in the oven at 220 degrees C for 15 minutes. Whip sour cream with raspberry and  7----------over the baked apple. 8-----------with sugar powder.

Task.4.Translate sentences;

1.Ты замесил тесто?

2. Посыпьте пирог сахарной пудрой.

3. Не забудь удалить сердцевину из яблок.

4.  Разогрейте духовку до 180 градусов.

5.Груши очистите и нарежьте тонкими пластинками.

6. Как только бисквит будет готов украсьте его.

Task.5 / True or False

       1.  Chocolate is an energy sauce.

2.      Yeast is bred in cold milk

3.      The dough does not increase in volume

4.      Nuts should always be fried

5.      Puff pastry serves as an excellent base for bread.

6.      Pastry is a mixture of flour, fat and water or milk

7.      Dough is made from flour, water and other ingredients

8.      Pastry is also used for sweet bakery such as cakes.

9.      Batter is not  a semi-liquid substance made from flour, milk, and other ingredients

10.  Cooks does not create many types of pastry

 

 

 

Key to the Work card №6.  “Dough, pastry or batter”

 

Задание 1. Тесто готовится из муки, воды и других ингредиентов и используется для выпечки хлеба, пирогов, макарон и так далее. Тесто представляет собой смесь муки, жира и воды или молока. Его используют в качестве основы для различных видов хлебобулочных изделий. Но это слово также используется для обозначения сладкой выпечки, такой как торты. Жидкое тесто - это полужидкая масса, приготовленная из муки, молока и других ингредиентов. Его используют для приготовления блинов и пончиков. Повара создали множество видов кондитерских изделий. Каждый из них хорош для определенного вида кондитерских изделий. Слоеное тесто универсально. Он служит отличной основой для пирожных и тарталеток, а также для пирогов с мясным фаршем, овощной и другой несладкой начинкой. Приготовить это тесто совсем не сложно. Обычно в состав слоеного теста входят следующие ингредиенты: мука, сливочное масло, молоко с водой, уксус, яйцо и соль.

Task 2.

Dough

Pastry

Batter

whole meal bread

tart,

 macaroni,

puff pastry,

rolls,

noodles

Blini,

biscuits,

cake,

cookies.

doughnuts,

pan cakes,

 

Task/3

1-peel, 2-soak, 3-add, 4-pour,5- wrap,6- bake, 7-stuff, 8-sprinkle

Task. 4

Did you knead the dough?

2. Sprinkle the cake with powdered sugar.

 3. Don't forget to remove the core from the apples.

 4. Preheat the oven to 180 degrees.

5. Peel the pears and cut them into thin slices.

 6. As soon as the biscuit is ready, decorate it.

Task.5

1-T, 2-F, 3-F, 4-T, 5-F, 6-T, 7-T, 8-T, 9-F, 10-F

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Test   DOUGH, PASTRY”

Task 1. Choose the correct option:

1.       Napoleon tart is made from------------ pastry.

A) puff          b) sugar      c) sponge

2. We need yeast dough for-----------.

a) profiteroles    b) sherbet      c) pie

3. We usually--------  apples before baking.

a)core            b) peel      c) mash

4. There is a-----inside the peach.

a) seed            b) bone          c) stone

5.  Souffle is a dessert based on whipped-------with pureed fruit.

a)whites                 b) cream       c) eggs

6. Vanilla is put to add-------------- .

a)flavor        b) color      c) volume

7. We don’t put------ in to a sponge cake

a) eggs                 b)milk                 c) butter

8. -----------yeast in warm milk

a) sprinkle       b) dilute        c)stir

9. Batter is used for----------.

A )pancakes    b) biscuits              c)pies

10.Add flour into the mixture and---------the dough.

a) press            b) knead                c) mix

Task. 2 Translate the recipe;

Чизкейк

Ингредиенты:  3 яйца, 260 грамм сыра « Рикота», 12 ст. Ложек сливочного сыра, 11 ст. ложек сахара, ¼ чашки кукурузного крахмала,  1 ч. л разрыхлителя, 1 ч л ванилина,  1\4 ч. л. Лимонной цедры, 1 ст л лимонного сока, ¾ чашки резаной клубники, мята

Способ приготовления:

1.      Смешать яйца, сыр «Рикота», сливочный сыр и сахар. Взбить до однородной массы

2.       Смешать крахмал и разрыхлитель, добавить в сырную смесь вместе с ванилином, цедрой и лимонным соком.

3.       Влить смесь в форму для выпекания. Выпекать 50 минут.

4.       Охладить, украсить верхушку клубникой и мятой.

Task 3/ The explanations of words are given. Choose the right word and complete each sentence:

Stale, rusk, crumb, bread, paste, crust, dough, fresh, flour, yeast, loaf, roll

1.      Mixture of flour, water, eggs for baking something.---------------

2.      Food making by mixing flour with water and yeast, kneading, and baking in an oven------

3.      Substance used in brewing beer and in the making of bread---------

4.      Piece of bread baked hard and crisp-----------

5.      Soft mixture of flour, fat for making pastry---------

6.      Fine meal, powder made from grain used for making bread, cakes, pastry---------

7.      Mass of bread cooked as a separate quantity-----------

8.      Dry and unappetizing because not fresh---------

9.      Newly made, produced--------

10.  Tiny bit of the inner part of a loaf--------

11.  A small quantity of bread baked in curved shape---------

12.  Piece of the hard-baked surface of a loaf-----------

Key to the test №6.  “Dough, pastry or batter”

 

Task 1/

1-a, 2-c, 3-b, 4-c, 5-b, 6-a, 7-b. 8-b, 9-a, 10-b

Task 2/

Cheesecake Ingredients:

 3 eggs, 260 grams of Ricotta cheese, 12 tbsp. Tablespoons cream cheese, 11 tablespoons sugar, ¼ cup corn starch, 1 tsp baking powder, 1 tsp vanilla, 1/4 tsp Lemon zest, 1 tbsp lemon juice, ¾ cup sliced strawberries, mint

Cooking method:

1. Mix eggs, Ricotta cheese, cream cheese and sugar. Beat until smooth 2. Mix starch and baking powder, add to the cheese mixture along with vanilla, zest and lemon juice. 3. Pour the mixture into a baking dish. Bake for 50 minutes. 4. Cool, decorate the top with strawberries and mint.

Task 3/

Task 3/ The explanations of words are given. Choose the right word and complete each sentence:

Stale, rusk, crumb, bread, paste, crust, dough, fresh, flour, yeast, loaf, roll

1.      1.Mixture of flour, water, eggs for baking something. dough,

2.      Food making by mixing flour with water and yeast, kneading, and baking in an oven bread

3.      Substance used in brewing beer and in the making of bread yeast

4.      Piece of bread baked hard and crisp rusk

5.      Soft mixture of flour, fat for making pastry paste,

6.      Fine meal, powder made from grain used for making bread, cakes, pastry flour,

7.      Mass of bread cooked as a separate quantity loaf

8.      Dry and unappetizing because not fresh Stale

9.      Newly made, produced fresh,

10.  Tiny bit of the inner part of a loaf crumb

11.  A small quantity of bread baked in curved shape roll

12.  Piece of the hard-baked surface of a loaf crust

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Work card  № 7. “Breakfast”

Task.1 Read and translate the text:

Scientists say, that breakfast is the most important meal of the day.  It gives energy and strength. Besides, if you had a substantial breakfast, you work harder and learn better, and are not hungry until lunch.

For healthy breakfast we cook tasty and nutritious dishes from milk, cereals, eggs cheese, curds fresh fruit, Of course people have different eating habits.

In France breakfast is called –“ the little lunch. It is usually a piece of the traditional French bread stick with butter, jam or chocolate spread and a small cup of black coffee. In many parts of China they eat a special rice porridge called congee, often flavoured with meat, fish or eggs.  Many people drink tea for breakfast. In Germany, a traditional  breakfast is bread, with butter, jam, cold meat or boiled egg, and a drink of coffee.  There are six hundred  different types of bread in Germany. In Canada,  sweet breakfasts are popular, for example, pancake with marle syrop or fruit. In Korea, a traditional breakfast is a bowl of rice with side dishes such as a small plate of vegetables called kimchi and a bowl of  soup. In Great Britain , it is the most substantial breakfast in Europe, which consist of oatmeal porridge, fried eggs with bacon or ham, a plateful of corn-flakes with milk and sugar. Afterwards comes toast with butter and marmalade made from oranges. Then follows tea or coffee.

Task.2 Find the equivalents in the text:

Энергия и сила, существенный завтрак, предпочтения в еде, французский батон, шоколадная паста, рисовая каша, кленовый сироп, яичница с беконом, тосты с маслом.

Task.3 Fill in the table with proper words:

Fatty food. Fresh berries, fast food, curds, fried potato, boiled fish, smoked sausage, cereals, fizzy drinks, juice, stewed meat, too much chocolate, tomato, fried chicken, sour cream.

Healthy food

Junk food

 

 

Task.4 Translate the recipe  of “Curd Casserole ”and fill in the gaps with proper words;

Ingredients:

1 kg curds, 5 eggs, 2 lemon zest, 1glass sugar, baking powder 0,5 tsp  sour cream, 1 glass of raisins.

Way of cooking:

Flour, sugar, preheated, wash, whip, combine, casserole

Whip curds, sour cream, eggs and 1.--------------. Add sifted 2.------------ and baking powder. 3.---------- one more time. 4.----------- raisins with warm water,5--------- curd mixture with zest and raisins, mix well.  Cover the casserole with wax paper. Lay out the resulting mixture on to the 6-----------. Bake in 7.-----------oven for 35 minutes

Task.5. Insert the necessary prepositions: of, on, from, in, for

1.      Rice is perfect ……those who can’t eat proteins.

2.      Dishes made …… cereals are the oldest ……Russia.

3.      Boil porridge ……a medium heat.

4.      Time …… cooking depends…… the sort ….. oatmeal.

5.      It is also a good dish ……children.

6.      Buckwheat has a plenty …… vitamins

 

 

 

 

 

 

TEST “ Breakfast”

1.      For healthy breakfast we cook tasty and------- dishes.

a)      Fatty          b) spicy                c) nutritious

2.      Boiled potatoes is healthy, when you---------it, it becomes junk.

a)      Deep fry              b) mash            c) bake

3. Curd is prepared from sour milk.

a) butter        b) sour milk            c) cheese

4. All people have------- eating habits.

a) different       b) similar              c) the same

5.  For “Egg Benedict” we------- egg.

a) poach            b) fry                  c) bake

6.  When the white and yolk are mixed  on a frying pan, we call it---------.

a) turned over        b)sunny side up        c) scrambled eggs

7. We cook English pudding from------ .

a) mullet             b) rice          c) semolina

8. Sweet breakfast are popular   in------- .

a) German         b) Canada         c) China

9. In France breakfast is called- “---------“.

a) the small lunch       b) the little lunch         c) the short lunch

10. In------- a traditional breakfast is a bowl of rice with a small plate of vegetables.

a) Korea        b) China        c) Japan

Task.2. True or False

1.      Buckwheat is the healthiest and gives energy.

2.      Rice is one of the most high-calorie  cereals.

3.      Oatmeal porridge is a perfect dish for children because it has a plenty of vitamins.

4.      English people often drink tea with hot milk.

5.      French people usually have a big cup of black coffee.

Task.3. Match the words and descriptions

Countries

The descriptions of breakfast

1.Korea

a. Sweet breakfast are very popular, for example, pancake with maple syrop or fruit

2. Great Britain

b. They eat a special rice porridge often flavoured with meat, fish or eggs.

3. France

c. Usually they eat cereals with milk, bacon and eggs, toast with butter and marmalade.

4. Germany

d. a traditional breakfast is a bowl of rice with a small plate of vegetables and a bowl of soup.

5.Canada

e .In this country a traditional breakfast is bread with butter, jam, cold meat,  or boiled egg, and a drink of coffee.

6.China

f. It is usually a piece of the bread stick with butter, jam,  or chocolate spread and a small cup of black coffee or sometimes a hot chocolate.

 

 

 

 

 

 

 

Key to the work card № 7  Breakfast”

Task. 1Ученые утверждают, что завтрак - это самый важный прием пищи за день. Это придает энергию и силу. Кроме того, если вы плотно позавтракали, вы больше работаете и лучше учитесь, и не проголодаетесь до обеда. Для здорового завтрака мы готовим вкусные и питательные блюда из молока, хлопьев, яиц, сыра, творога, свежих фруктов, конечно, у людей разные привычки в еде. Во Франции завтрак называется – “маленький ланч". Обычно это кусочек традиционной французской хлебной палочки с маслом, джемом или шоколадной глазурью и маленькая чашечка черного кофе. Во многих частях Китая едят особую рисовую кашу, называемую отваром, часто приправленную мясом, рыбой или яйцами. Многие люди пьют чай на завтрак. В Германии традиционный завтрак состоит из хлеба с маслом, джемом, холодного мяса или вареного яйца и напитка кофе. В Германии существует шестьсот различных сортов хлеба. В Канаде популярны сладкие завтраки, например, блинчики с марлевым сиропом или фруктами. В Корее традиционный завтрак – это тарелка риса с гарнирами, такими как небольшая тарелка овощей, называемых кимчи, и тарелка супа. В Великобритании это самый сытный завтрак в Европе, который состоит из овсяной каши, яичницы-глазуньи с беконом или ветчиной, тарелки кукурузных хлопьев с молоком и сахаром. Затем подаются тосты с маслом и мармеладом из апельсинов. Затем следует чай или кофе.

Task.2.

Energy and strength, substantial breakfast, food preferences, French loaf, chocolate paste, rice porridge, maple syrup, scrambled eggs with bacon, toast with butter.

Task.3.

Healthy food

Junk food

Fresh berries

curds,

boiled fish

Cereals

juice,

stewed meat

tomato

sour cream.

Fatty food.

fast food,

fried potato,

smoked sausage

fizzy drinks,

too much chocolate,

fried chicken

Task.4

1кг творога, 5 яиц, цедра 2 лимонов, 1 стакан сахара, разрыхлитель, 0,5 ч.л. сметаны, 1 стакан изюма. Способ приготовления: Взбейте творог, сметану, яйца и 1 sugar Добавить просеянную 2 flour и разрыхлитель для выпечки. 3 whip еще раз. 4 wash изюм с теплой водой,5combine творожную смесь смешайте с цедрой и изюмом, хорошо перемешайте. Застелите запеканку вощеной бумагой. Выложите полученную смесь на 6 preheated. Выпекать в 7casserole запекать в духовке 35 минут

Task.5. Insert the necessary prepositions:

7.      Rice is perfect for those who can’t eat proteins.

8.      Dishes made from cereals are the oldest in Russia.

9.      Boil porridge on a medium heat.

10.  Time of cooking depends on the sort of oatmeal.

11.  It is also a good dish for children.

12.  Buckwheat has a plenty of vitamins

Key to the Test “Breakfast”

Task.1       1-c, 2-c, 3-b, 4-a, 5-b, 6-c,7-b, 8-b, 9-b, 10-a

Task.2     1-T, 2-F, 3-T, 4-F, 5-F

Task.3     1-d, 2-c, 3-f, 4-e, 5-a, 6-b

 

Work card № 8.“ Vegetables, herbs and spices”

Task.1. Match the item in A with the item in B

A

B

1.чеснок

a. beans

2.шпинат

b. lettuce

3.белокочанная капуста

c. egg-plant

4. салат

d. garlic

5. баклажан

e. onion

6.бобы

f. potatoes

7. морковь

g. pumpkin

8.болгарский перец

h. cauliflower

9. горох

i. spinach

10. тыква

j. carrot

11. лук

k. sweet paper

12. цветная капуста

l. cabbage

13. картофель

m. peas

Remember ways of cooking:

To stew-тушить.                                     to deep fry- жарить во фритюре

To steam – готовить на пару                 to simmer- варить на медленном огне

To grill-   готовить в гриле                   to boil until cooked- варить до полуготовности

To bake  -запекать                                 to parboil-     слегка отварить

To roast-   жарить в духовке                 to stuff-  начинить, фаршировать

To fry until brown-жарить до                 to boil until thick-варить до загустения

 золотистого цвета                                 to fry on low heat-жарить на медленном огне

Task.2. Write ways of cooking possible for these vegetables:

Pumpkin: bake…

Cucumber:…

Cabbage:…

Potatoes:…

Cauliflove:…

Lettuce:…

Tomato;…

Task.3. Translate the word combinations:

Запечь баклажаны в духовке, приготовить цветную капусту на пару, отварить овощи до полуготовности, обжарить лук до золотистого цвета, потушить капусту, обжарить картофель во фритюре, жарить помидоры на медленном огне,  отварить зеленую фасоль.

Task/4 Write the dishes you like/dislike

Example:    eggplant-grilled/stewed        I like grill eggplants, but I don’t like stewed ones.

1.      Potato- mashed / boiled /fried.      2.Pumpkin- baked/ stewed.

3.      Peas- boiled/ fresh.   4. Vegetables- steamed/ stuffed      5.Cauliflower-roasted/ boiled

Task. 5.  Choose vegetables, greens and spices that go into these dishes;

Eggplant, bay leaf, nutmeg, tomato, black pepper, clove, carrot, parsley, potato, green onion, cabbage,  bell pepper, rosemary, beetroot, cucumber,  lettuce, tarragon.

Vegetable green salad- fresh tomato…

Cold beetroot soup-

Stewed vegetables-

Borsch-

 

 

 

KEY to the work card  № 8.“ Vegetables, herbs and spices”

Task.1. 1-d, 2-I, 3-l, 4-b, 5- c, 6-a, 7-j, 8-k, 9-m, 10-g, 11-e, 12-h, 13-f

Task.2.Pumpkin: bake? boil

Cucumber: fry, salt

Cabbage: steam, to fry on low heat

Potatoes:stew, boil, deep fry, bake

Cauliflove: boil, fry, bake

Lettuce  cut

Tomato; stew, fry, grill

Task.3.  Bake eggplants in the oven, cook cauliflower for a couple, boil vegetables until half cooked, fry onions until golden brown, put out cabbage, deep fry potatoes, fry tomatoes over low heat, slightly boil green beans.

Task.4  I like grill eggplants, but I don’t like stewed ones.

4.      I like  mashed potato, but I don’t like  boiled and  fried ones

5.      I like  baked pumpkin, but I don’t like  stewed ones.

6.      I like  fresh  peas  , but I don’t like boiled ones.

7.      I like  steamed vegetables,  but I don’t like  stuffed ones

8.      I like  roasted Cauliflower, but I don’t like  boiled ones/

Task. 5

Vegetable green salad- fresh tomato, green onion, rosemary, lettuce, cucumber, 

Cold beetroot soup- parsley, bell pepper, , beetroot, lettuce/

Stewed vegetables- Eggplant, nutmeg, clove, cucumber.

Borsch- bay leaf, black pepper, carrot, potato, cabbage, 

Key to the theme “Vegetable dishes”

Task.1.   1-in, 2-sun, 3-with, 4- egg, 5- with, 6- with, 7-  pepper, 8- with, for, 9- seasoned

Task.2. Put mushrooms on pizza as a topping.

1.      Add mushrooms to meat dishes for extra flavor,

2.      Mushrooms go especially well with beef or chicken.

3.      You can add mushrooms as filling in sandwiches.

4.      Mushrooms have distinctive flavor of your own,

5.      Bake mushrooms  in the oven.

6.      Will you pay  by credit card for your truffles.

Task.3.

1.      Запекать –baked chicken

2.      Варить- boiled eggs

3.      Готовить в гриле- grilled fish

4.      Делать пюре- mashed peas

5.      Жарить в духовке- roasted lamb

6.      Фаршировать-stuffed geese

7.      Тушить-stewed potatoes

8.      Готовить на пару-steamed chops

9.      Слегка отварить- parboiled green beans

10.  Растолочь- cruched garlic

Task.4.

Измельченная петрушка, тертая свекла, нарезанный ломтиками огурец, нарезанный кубиками сельдерей, нарезанный кольцами лук, нарезанная полосками морковь, очищенный картофель

Check yourself.   Work card  № 8   “ Vegetable dishes”

 

Task. 1. Fill in the gaps with proper words;

Pepper, with, in, egg, sun, for, seasoned

1.      Russolnik is served……a pot.

2.      Mixed green salad is dressed with…..-flower oil.

3.      Russian cold starters are often served…… horseradish or mustard.

4.      For stewed vegetables we usually take……- plant, onion, sweet pepper and tomato.

5.      Soup is decorated…… dill or parsley.

6.      It is healthy  to dress dishes…… olive oil.

7.      Bell…… can be green, red or yellow.

8.      Meat is better to marinate……onion,,,,,,an hour.

9.      The soup is,,,,,, with spices.

 

Task.2. Fill in the gaps with proper prepositions:  for, in, by, on, with, of

7.      Put mushrooms …… pizza as a topping.

8.      Add mushrooms to meat dishes ……extra flavor,

9.      Mushrooms go especially well …… beef or chicken.

10.  You can add mushrooms as filling …… sandwiches.

11.  Mushrooms have distinctive flavor …… your own,

12.  Bake mushrooms  …… the oven.

13.  Will you pay  …… credit card …… your truffles.

 

Task.3.Translate the verbs, then change as it shown:

Жарить- to  fry, жареная рыба-fried fish,

11.  Запекать –

12.  Варить-

13.  Готовить в гриле-

14.  Делать пюре-

15.  Жарить в духовке-

16.  Фаршировать-

17.  Тушить-

18.  Готовить на пару-

19.  Слегка отварить

20.  Растолочь-

 

Task.4. Translate word combinations:

Chopped parsley, grated beetroot, sliced cucumber, diced celery, cut onion rings, cut carrot stripes, peeled potato

 

Give your 5 examples of word combinations

 

 

 

 

 

 

 

Work card № 9  “ Beverages”

Read and try to remember:

Juice  -  сок                                       Fizzy – с газом                 Draught - разливное

Beer- пиво                                         Herbal- травяной             Semi-dry- полусухое

Wine – вино                                      Dry – сухое                       Canned - баночное

Soft drink-без алкоголя                    Sparkling- игристый         Bottled - бутылочное

Spirits drink-крепкий напиток        Fortified – крепленый       Semi-sweet- полусладкое

Still- без газа                                     Flavoured  - ароматизированный                                  

Task. 1. Match the item in A with the item in B

A

B

1. игристый

a. tea

2. травяной

b. wine

3. сухой

c. dry

4. сладкий

d.juice

5. баночный

e. draught

6. бутылочный

f. fizzy

7. фруктовый

g. sparkling

8. чай

h. fortified

9. сок

i. canned

10. вино

j. herbal

11. негазированный

k. sweet

12.разливное

l. bottled

13. с газом

m. fruity

14. крепленый

n.still

Task. 2 Fill in the gaps with the following types of wine: champagne, red, rose, dry white, red sweet white, fortified

Your choice of wines will depend on the type of dinner. You can choose to serve only……(1) if you wish to be very ceremonial or romantic. If you organize a casual barbecue party you can choose the fresh light…..(2) wine, or…..(3) during the whole time. Starter is generally accompanied with…..(4) wine or rose. Main course: ….(5) wine for red meat, light red wine for white meats;……(6) wine for fish or seafood. …… (7) is not considered a top wine but it is good and fresh for casual meals when it is hot. Cheese: ……(8) wine, preferably full bodied with hard cheese. Dessert: ….(9) wine

Task. 3. Translate the text:

We all know that menus list has all food items and separate section for beverages available at a restaurant. The beverage menu is divided into alcoholic and non-alcoholic selections .Non-alcoholic beverages are hot and cold ones. Cold drinks include a number of juices and  also mineral water, still and fizzy and many others. Hot beverages include numerous flavored teas, coffees, and hot chocolate. Alcoholic drinks are hard drinks (whisky, rum, vodka) table wines, fortified wines(sherry, vermouth, port, liqueurs) and beers. Many medium priced and upscale restaurants have separate wine menus or wine list, which offer wine and champagne by glass, bottled or in a carafe for house wine. Beer is a popular drink and often has a menu of its own due to its wide variety. You can often order it bottled or on tap and in a number of sizes, even in a jug.

Task 4. Fill in the box with proper word:

Beverages

Alcoholic

Non-alcoholic

whisky

tea

 

 

 

Key to the   work card  № 9“ Beverages”

Task.1

1-g, 2-j, 3-c, 4- k, 5-I, 6- l, 7- m, 8- a, 9-d, 10- b, 11-n, 12-e, 13-f, 14-h

Task.2

Ваш выбор вин будет зависеть от типа ужина. Вы можете выбрать только подачу champagne (1) если вы хотите быть очень церемонным или романтичным. Если вы организуете непринужденную вечеринку с барбекю, вы можете выбрать свежее легкое red (2) вино или beer в течение всего времени. К закуске обычно подают. dry white, (4) вино или розу. Основное блюдо: red 5) вино к красному мясу, легкое красное вино к белому мясу; dry white (6) вино к рыбе или морепродуктам. red (7) не считается лучшим вином, но в горячем виде оно хорошее и свежее для повседневных блюд. Сыр: red sweet (8) вино, желательно насыщенное, с твердым сыром. Десерт:fortified 9) вино

Task.3. Мы все знаем, что в списке меню есть все блюда и отдельный раздел для напитков, доступных в ресторане. Меню напитков разделено на алкогольные и безалкогольные.Безалкогольные напитки бывают горячими и холодными. К холодным напиткам относятся различные соки, а также минеральная вода, негазированная и газированная и многие другие. Горячие напитки включают в себя многочисленные ароматизированные чаи, кофе и горячий шоколад. Алкогольные напитки - это крепкие напитки (виски, ром, водка), столовые вина, крепленые вина (херес, вермут, портвейн, ликеры) и пиво. Многие рестораны средней ценовой категории и высококлассные рестораны имеют отдельные винные меню или карту вин, которые предлагают вино и шампанское в бокалах, бутылках или в графинах для домашнего вина. Пиво является популярным напитком и часто имеет собственное меню из-за своего широкого ассортимента. Часто вы можете заказать его в бутылках или на разлив, а также в различных размерах, даже в кувшине

Task 4.

Beverages

Alcoholic

Non-alcoholic

whisky

tea

rum,

 vodka

table wines,

sherry,

 vermouth,

port,

liqueurs

beers

champagne

Coffee

mineral water,

lemonade

juice

milk

hot chocolate

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Check yourself «Beverages

Task.1. Match 1-9 and a-f to make a rule for serving wines;

Example: 1- e,d ( Starter is served with dry white wine or rose wine)

Starter

Wine

1. Main course -red meat

a. sweet white wine

2. Main course – white meat

b. red wine

3. Main course- fish

c. full-bodied red wine

4. Main course- seafood

d. dry white wine

5. Good with everything

e. fresh rose wine

6. For casual meals when it is hot

f. fresh and light red wine

7.Cheese

 

8.Desserts

 

Task.2 Fill in the gaps in “Tequila Sunrise” recipe with the following words:

Add, before, glass, ice, orange, put, slowly, to, half

Crack……of the ice and…… it in a cocktail shaker. ……the Tequila and the ……juice and shake…… mix. Put the remaining…… into a tall….. and strain the Tequila mixture over it.  Pour in……the grenadine to allow to settle. Just……, serving, stir once.

Task 3. Translate sentences from Russian into English:

1.      Это красное сухое вино очень дорогое.

2.      Я бы хотел банку «Колы»

3.      По утрам я предпочитаю пить кофе с молоком.

4.      Какой твой любимый сок?

5.      Венгрия производит хорошие белые вина.

6.      С сыром лучше подать красное вино

7.      Водка самый популярный крепкий напиток в России.

8.      Ром часто используется для коктейлей.

9.      В баре подают пиво разливное и в бутылках.

10.  В странах Азии пьют зеленый чай.

Task. 4. Fill in the box with the following words:

Sweet, herbal, still, Irish, draught, chamomile, strong, dry, fruit, flavored, fortified, fizzy, sparkling, medium-sweet, medium-dry, apple, lemon, canned, bottled.

Hot drinks

Cold drinks

tea

coffee

Mineral water

Juice

Beer

Wine

strong

sweet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Task.5. Put the words in the right order to make sentences:

1.      To/ are/ order/ you/ ready?

2.      Beer/you/ a/ bring/ pint/ me/will/of?

3.      Tea/ would/ or/ like/you/what/coffee?

4.      Bottle/we/ have/ another/could/ wine?

5.      Dinner/ to/ would/an/ before/like/aperitif/ order/I.

6.      Your/ have/you/ choice/ made/ yet?

 

Key to the   control work “ Beverages”

 

Task. 1.

1-f, 2-d, 3-a,  4- d,  5-b, 6-e, 7-c, 8-c

Task. 2.

Crack  half  of the ice and put it in a cocktail shaker. add the Tequila and the  orange juice and shake slowly mix. Put the remaining ice into a tall glass and strain the Tequila mixture over it.  Pour in to the grenadine to allow to settle. Just before, serving, stir once.

Task. 3.

Task. 4.

Hot drinks

Cold drinks

tea

coffee

Mineral water

Juice

Beer

Wine

strong

sweet

still

flavored,

draught

draught

herbal

Irish

fizzy

apple

canned

dry,

fruit

 

 

 

bottled

fortified

lemon,

 

 

 

 

sparkling,

 

 

 

 

 

medium-sweet

 

 

 

 

 

medium-dry

 

 

 

 

 

 

 

Task. 5.

1.      Are you ready to order?

2.      Will you bring me a pint of beer?

3.What would you like tea or coffee?

7.      We could have another bottle of wine.

8.      Before dinner I would like to order an aperitif.

9.      Have you made your choice  yet?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Work card № 10. « Fish and seafood»

REMEMBER:

Caviar - икра              Oyster- устрица          Shrimp-креветка           Trout-форель

Cod -треска                 Perch -окунь               Mackerel- скумбрия       Mussel- мидия

Haddock -пикша         Pike  -щука                 Tuna- тунец                     Lobster- омар

Herring - селедка        Salmon  -лосось          Sturgeon-осетрина         Anchovy-анчоус

Task.1.Read and Translate:

Fish has all essential amino acids that humans need to survive.  However, fish has no Vitamin C which is crucial for human survival. Today we use few drops of lemon when eating cooked fish. Norway introduce salmon sushi to the Japanese.

Imitation crab meat is actually made from a  fish called Pollock. Restaurants often serve a fish called escolar, disguised to be Tuna on the menu. Eating too much of this fish, more than 6 ounces, will cause explosive, oily ,uncontrollable diarrhea. There are 21 different species of fish that can be labeled and sold as Sardines.

Task 2. True or false:

1.      A lot of Escolar make people healthier.

2.      All fish have vitamin C.

3.      Japan introduce salmon sushi to Norway.

4.      People can survive if they had only fish in the diet.

5.      Cooked fish have Vitamin C.

Task. 3. Answer the questions:

1.      Why is lemon added to cooked fish?

2.      What is imitation crab made of?

3.      Can be other fish sold as Sardines?

4.      Whish fish can caused diarrhea?

5.      Do you know any other facts about fish?

Task. 4. Translate into English:

1.Салат из свежих креветок был великолепным.

2.В новом меню много вкусных блюд, но нет креветок к сожалению.

3.Закажи мне запеченного тунца.

4.Мы заказали рыбное ассорти.

5. В ресторане я всегда заказываю копченую осетрину, лосось и икру.

Task. 5. Fill in the gaps in “Fish Burger” recipe with the following words:

Top, cooked, place, divide, top, bake, peel, serve ,preheat

1…… oven to 190 C. 2…… 4 crumbled fish fillet on a baking tray. 3…… for 25 minutes turning half-way during cooking or until 4….. through. Using a vegetable peeler, 5……cucumbers into ribbons. 6………….. 8 butter lettuce leaves and  1 small avocado between 4 white bread rolls bases. 7……. with fish, 2 small cucumbers and 1/3 cup of aioli/

     8…………. with roll tops. 9…………. /

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Key to the Work card № 10. « Fish and seafood»

Task. 1.

В рыбе содержатся все незаменимые аминокислоты, необходимые человеку для выживания. Однако в рыбе нет витамина С, который имеет решающее значение для выживания человека. Сегодня мы добавляем несколько капель лимона, когда едим приготовленную рыбу. Норвегия знакомит японцев с суши из лосося. Имитация крабового мяса на самом деле готовится из рыбы под названием минтай. В ресторанах часто подают в меню рыбу под названием эсколар, замаскированную под тунца. Употребление слишком большого количества этой рыбы, более 6 унций, вызовет взрывную, жирную, неконтролируемую диарею. Существует 21 различный вид рыбы, которые могут быть маркированы и продаваться как сардины.

Task. 2. 1—F, 2-F, 3-F, 4-F, 5-F

Task. 3.

1. We use few drops of lemon, fish has no Vitamin C which is crucial for human survival

2. Imitation crab meat is actually made from a  fish called Pollock.

3. There are 21 different species of fish that can be labeled and sold as Sardines.

4. Eating too much of this fish escolar, disguised to be Tuna on the menu, will cause explosive, oily ,uncontrollable diarrhea

5.I don’t Know.

Task. 4.

1. The fresh shrimp salad was great. 2. The new menu has a lot of delicious dishes, but unfortunately there are no shrimp. 3. Order me a baked tuna. 4. We ordered a fish platter. 5. In the restaurant I always order smoked sturgeon, salmon and caviar.

Task. 5.

Preheat oven to 190 C. Place 4 crumbled fish fillet on a baking tray. Bake for 25 minutes turning half-way during cooking or until cooked through. Using a vegetable peeler, peel cucumbers into ribbons. Divide 8 butter lettuce leaves and  1 small avocado between 4 white bread rolls bases. Top with fish, 2 small cucumbers and 1/3 cup of aioli/

      Top with roll tops. Serve/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Control work “Sea and Seafood”

Task.1. Translate the sentences into Russian;

1.      The commuters were packed in like sardines in the subway car.

2.      I prefer shrimp cocktail.

3.      I would recommend you the tuna steak.

4.      Lobster soup served with croutons.

5.      Black caviar, served with butter and toasts.

6.      What fish do you like best cod or plaice?

Task.2. Translate the recipe into English:

Запеченная рыба с соусом из трав

Ингредиенты:

 ¼ чашки майонеза, ¼ ч.л. соли, ½ чашки молока,   ½ ч.л. лимонного сока, 1 ст.л. муки

450 гр рыбного филе,  немного перца,  2 ст.л. рубленой петрушки,¼ ч.л. базилика, соль по вкусу

Смешать майонез, муку, соль и перец. Постепенно добавить молоко, готовить, постоянно помешивая, на среднем огне пока не загустеет. Размешать с петрушкой, лимонным соком и базиликом. Поместить рыбу в небольшую смазанную форму для выпечки, приправить солью и перцем. Запекать при 180С 10 минут. Подавать с майонезной смесью.

Task.3. Match the items on the right to the items on the left.

 

1.      baked

A)копченая

2.      fried

B) сушеная

3.      grilled

C) на пару

4.      salted

D) замороженная

5.      smoked

E) на гриле

6.      steamed

F )запеченная

7.      frozen

G) жареная

8.      dried

H)соленая

Task.4. Fill words in the table:

Cod, scallops, prawn, sturgeon, herring, trout, lobster, sole,  eel, oyster, mussels, caviar, sardine, octopus.

Fish

Seafood

 

 

Task.5. Read and translate the Menu:

Starters

Smoked salmon blinis

Herring with onions

Fresh Russian caviar

Mussels in white wine

Seafood cocktail

Norwegian  salmon carpaccio

Main courses

Sole with jacket potatoes

North Sea eel with lobster sauce

Fresh seafood paella

Cod grilled with lemon sauce

Baked trout

King prawns with dill and garlic

Stuffed pikе

Key to the Control work “Sea and Seafood”

 

Task.1.

1. Пассажиры были набиты, как сардины в вагоне метро. 2. Я предпочитаю коктейль из креветок. 3. Я бы порекомендовал вам стейк из тунца. 4. Суп из лобстера подается с гренками. 5. Черная икра, подается со сливочным маслом и тостами. 6. Какая рыба вам больше нравится - треска или камбала?

Task.2.

Baked fish with herb sauce Number of servings: 4 Ingredients: ¼ cup mayonnaise, ¼ tsp salt, ½ cup milk, ½ tsp lemon juice, 1 tbsp flour 450 gr fish fillet, a little pepper, 2 tbsp chopped parsley, ¼ tsp basil, salt to taste Preparation: Mix mayonnaise, flour, salt and pepper. Gradually add the milk, cook, stirring constantly, over medium heat until it thickens. Stir in the parsley, lemon juice and basil. Place the fish in a small greased baking dish, season with salt and pepper. Bake at 180C for 10 minutes. Serve with mayonnaise mixture.

Task.3. 1- f, 2-g, 3-e, 4-h, 5-a, 6-c, 7-d, 8-b

Task.4. Cod, scallops, prawn, sturgeon, herring, trout, lobster, sole,  eel, oyster, mussels, caviar, sardine, octopus.

Fish

Seafood

Cod

Sturgeon

Herring

trout,

sole

eel

sardine

Scallops

prawn,

lobster,

oyster,

mussels,

caviar,

octopus.

 

Task.5.

Закуски

 Блинчики с копченым лососем

Сельдь с луком

 Свежая русская икра

Мидии в белом вине

Коктейль из морепродуктов

Карпаччо из норвежского лосося

Основные блюда

Морской язык с картофелем в мундире

 Угорь из Северного моря под соусом из лобстера

Паэлья из свежих морепродуктов

Треска на гриле с лимонным соусом

Запеченная форель

Королевские креветки с укропом и чесноком

Фаршированная щука

 

 

 

 

 

 

 

Work card № 11 « Meat, poultry, game and offal”

Task 1. Remember:

Pork - свинина

Ham - ветчина

Bacon - бекон

Veal- телятина

Lamb - мясо молодого барашка

Mutton - мясо взрослой овцы

Beef - говядина

Steak - стейк

 Chop-отбивная

Poultry - мясо домашней птицы

Chicken - куриное мясо 

Turkey - индейка

Goose - гусь

Duck- утка

Rabbit- кролик

Fillet-филе

Breast-грудка

Rib -крылышко

Task.2. Translate text

Traditionally, we eat meat of three types: beef, pork, mutton, and lamb mutton – young lamb meat). Beef can be used to make many delicious delicacies: roast beef, beef-steak, stewing beef, ground beef, beef ribs, veal chops, liver. From pork we like to cook and eat ham, pork chops, bacon and sausage. Poultry meat is called poultry. And here, too, we can distinguish three types of poultry meat that are eaten: chicken, turkey and duck.

Task.3. Fill in the gaps in “Roast Mutton” recipe with the following words: sprinkle, Remove, roast, oven, soak, fat, pep­per, place

Ingredients:

1 lamb leg, whole, Garlic cloves, slivered, Salt and pepper, Vinegar.

 

1. ……. a towel with vine­gar; wrap around the leg of lamb. Let stand overnight.

2.   …… towel. Trim off excess fat. Make small slits in ……cover on meat. Push a piece of garlic into each slit.

3.  …… the leg, fat side up, on a roasting pan. …… with salt and …… .

4.  Roast in a 325F …… until done. …… 30 minutes per pound for medium; 35 minutes per pound for well-done.

Task.4. Match the item in A with the item in B

A

B

1. veal

A) утка

2.chicken

B)свинина

3. beef

C)индейка

4. lamb

D)телятина

5.duck

E) мясо домашней птицы

6. pork

F) баранина

7. turkey

G)гусь

8.rabbit

H)говядина

9. poultry

I) цыпленок

10. goose

J)кролик

Task.5.Translate word combinations from Russian into English:

Бараньи ребрышки

Куриные грудки

Филе индейки с овощами

Бифштекс с кровью

Говяжий фарш

Цыпленок под сливочным соусом

Отбивная средней прожарки

Куриные крылышки

Утка тушеная с яблоками

 

Key to the card. 11 “Meat, poultry, game and offal”

 

Task.2.

Традиционно мы едим мясо трех видов: говядину, свинину, баранину и ягнятину (баранина – мясо молодого ягненка). Из говядины можно приготовить множество вкуснейших деликатесов: ростбиф, бифштекс, тушеную говядину, говяжий фарш, говяжьи ребрышки, телячьи отбивные, печень. Из свинины мы любим готовить и есть ветчину, свиные отбивные, бекон и колбасу. Мясо домашней птицы называется домашней птицей. И здесь тоже можно выделить три вида мяса домашней птицы, которые употребляются в пищу: курица, индейка и утка.

Task.3. Fill in the gaps in “Roast Mutton” recipe with the following words:

Ingredients:

1 lamb leg, whole, Garlic cloves, slivered, Salt and pepper, Vinegar.

 

1. Soak a towel with vine­gar; wrap around the leg of lamb. Let stand overnight.

2.   Remove towel. Trim off excess fat. Make small slits in fat cover on meat. Push a piece of garlic into each slit.

3.  Place the leg, fat side up, on a roasting pan. Sprinkle with salt and pep­per.

4.  Roast in a 325F oven until done. Roast 30 minutes per pound for medium; 35 minutes per pound for well-done.

Task.4.

1-d, 2-I, 3-h, 4-f, 5-a, 6-b, 7-c, 8-j, 9-e, 10-g

Task.5. Lamb ribs

 Chicken breasts

 Turkey fillet with vegetables

 Steakrare

Ground beef

 Chicken with cream sauce

 Medium roast chop

Chicken wings

Stewed duck with apples

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Control work ‘Meat, poultry, game and offal”

 

Task.1. Test

 

1. What kind of meat is used for the production of baby food?

a. pork               b. beef                c. veal           d. rabbit

2. Specify the trace elements, which are very few in meat:

 a. phosphorus             b. iron       c. calcium          d. magnesium            e. vitamins

3. What is the name of the meat of young lambs

a. pork                  b. lamb                 c. beef

4. For what purposes is marinating meat used?

a. to soften meat                    b. to give acid                c. to shape

5. Which of the semi-finished meat products is not beaten off?

 a. fillet                       b. langet                  с. steak

6. Which animal's meat has a specific smell?

a. beef                      b. pork                 c. lamb       

7. Specify the match:

1. Lamb      2. Pork.       3. Poultry meat       4-beef    

A. duck                    B. cow               с. sheep                d. pig

8. 200 grams of what kind of meat can replace 1 liter of milk in terms of nutritional properties

a. veal        2. Beef                 3. Lamb         4. Poultry

 

Task.2 . Заполните пропуски словами из данного ниже списка:

cured, canned; beef; bacon, ham, sausages; pork, lard; drying, fermentation, smoking; texture, flavor, appearance, stability; veal; cured, stored.

 

1. ... is the flesh of the cattle.

2. The flesh of young cattle is called... .

3. Swine gives us ... and ... .

4. Pork is successfully ... and ... .

 5. Chemical preservatives are contained in ...,   ...,  ....  .

6. Fresh and ... meats can be also... .

7. ...,  ...,  ...  are used to get stable products.

 

Task. 3 Insert the missing prepositions: by(2),  in(6) of(2), with

 

1.      Beef of good quality has a smooth covering of firm, creamy white fat over most …… the exterior. 2.The lean is red, well marbled … creamy white fat. 3.The texture …… the lean is firm and velvety …… appearance and is fine …… grain. 4. The bones in young beef are porous and red…… contrast to white, flinty bones ……older animals. 5.Many cuts of meat are overlooked by the shopper for meat because she does not  recognize them in the market, not knows how to prepare them. 6. It is very helpful …… purchasing meat to be able to identify all of the different cuts and to know how to prepare them …….order to bring out their best qualities. 7. The cuts may be recognized …… their shape, the structure of the muscles, and …… the bone, which they contain.

 

 

 

Key to the Control work ‘Meat, poultry, game and offal”

 

Task.1. 1-c, d 2-c, 3-b, 4-a, 5-a, 6-c, 7-(1-c, 2-d, 3-a, 4-b) 8-b

Task.2. Task.2 . Заполните пропуски словами из данного ниже списка: cured, canned;; texture, flavor, appearance, stability; l;

1. .. beef. is the flesh of the cattle.

2. The flesh of young cattle is called  veal

3. Swine gives us pork, and lard.

4. Pork is successfully cured, and  stored.

 5. Chemical preservatives are contained in bacon, ham, sausages

6. Fresh and canned meats can be also  cured/

7 drying, fermentation, smoking are used to get stable products.

 8. The manufacture of meat products improves texture , flavor, appearance increases stability

 

Task.3.

Beef of good quality has a smooth covering of firm, creamy white fat over most of the exterior. The lean is red, well marbled with creamy white fat. The texture of the lean is firm and velvety in appearance and is fine in grain. The bones in young beef are porous and red in contrast to white, flinty bones in older animals. Many cuts of meat are overlooked by the shopper for meat because she does not

 77 recognize them in the market, not knows how to prepare them. It is very helpful in purchasing meat to be able to identify all of the different cuts and to know how to prepare them in order to bring out their best qualities. The cuts may be recognized by their shape, the structure of the muscles, and by the bone, which they contain.

 

 

 

 

 

Использованная литература

1.ТА.  Гончарова Н.А. Стрельцова- «Английский язык для профессии «повар-кондитер», ООО Издательство КНОРУС-2021, Москва.

2. Т. А. Карпова,  А.С. Восковская, М.В. Мельничук «Английский язык для колледжей» М. КНОРУС -2018

3. Электронный словарь Макмиллана

 

 

 


 

Министерство образования и науки

Министерство образования и науки

Цель пособия «Формирование и развитие профессиональной иноязычной компетентности обучающихся на уровне -позволяющем успешно решать коммуникативные задачи в разнообразных ситуациях связанных с будущей профессиональной деятельностью

Цель пособия «Формирование и развитие профессиональной иноязычной компетентности обучающихся на уровне -позволяющем успешно решать коммуникативные задачи в разнообразных ситуациях связанных с будущей профессиональной деятельностью

Личностные результаты : воспитание у студентов чувства сотрудничества и взаимопомощи, умения внимательно слушать и уважать мнение одногруппников, слушать и выполнять указания преподавателя, прививать стремление к…

Личностные результаты : воспитание у студентов чувства сотрудничества и взаимопомощи, умения внимательно слушать и уважать мнение одногруппников, слушать и выполнять указания преподавателя, прививать стремление к…

Лексические темы содержат языковые, речевые и грамматические упражнения и задания, способствующие более глубокому усвоению материала и служат для развития навыков раскрытия значений и запоминания новых…

Лексические темы содержат языковые, речевые и грамматические упражнения и задания, способствующие более глубокому усвоению материала и служат для развития навыков раскрытия значений и запоминания новых…

Work card №.1. «The sphere of public catering»

Work card №.1. «The sphere of public catering»

Ключи к Work card №.1. «The sphere of public catering»

Ключи к Work card №.1. «The sphere of public catering»

Контрольная работа Work card №

Контрольная работа Work card №

Ключи к контрольной работе

Ключи к контрольной работе

Work card № 2. «Methods of cooking»

Work card № 2. «Methods of cooking»

Ключи к Work card № 2. «Methods of cooking»

Ключи к Work card № 2. «Methods of cooking»

Work card № 3. « SOUPS» Task

Work card № 3. « SOUPS» Task

Task. 1.

Task. 1.

Key to the с ontrol work/

Key to the с ontrol work/

Work card № 4. «Main dishes»

Work card № 4. «Main dishes»

KEY TO the Work card № 4.

KEY TO the Work card № 4.

Test “ Main dishes” Task. 1

Test “ Main dishes” Task. 1

Work card № 5. « Desserts»

Work card № 5. « Desserts»

Key to the Work card № 5. «

Key to the Work card № 5. «

Work card № 6. “Dough, pastry or batter”

Work card № 6. “Dough, pastry or batter”

Key to the Work card №6. “Dough, pastry or batter”

Key to the Work card №6. “Dough, pastry or batter”

Test DOUGH, PASTRY” Task 1

Test DOUGH, PASTRY” Task 1

Key to the test №6. “Dough, pastry or batter”

Key to the test №6. “Dough, pastry or batter”

Work card № 7. “Breakfast”

Work card № 7. “Breakfast”

TEST “ Breakfast” 1.

TEST “ Breakfast” 1.

Key to the work card № 7 Breakfast”

Key to the work card № 7 Breakfast”

Work card № 8.“ Vegetables, herbs and spices”

Work card № 8.“ Vegetables, herbs and spices”

KEY to the work card № 8.“ Vegetables, herbs and spices”

KEY to the work card № 8.“ Vegetables, herbs and spices”

Check yourself. Work card № 8 “

Check yourself. Work card № 8 “

Work card № 9 “ Beverages”

Work card № 9 “ Beverages”

Key to the work card № 9“

Key to the work card № 9“

Check yourself « Beverages ”

Check yourself « Beverages ”

Key to the control work “

Key to the control work “

Work card № 10. « Fish and seafood»

Work card № 10. « Fish and seafood»

Key to the Work card № 10. «

Key to the Work card № 10. «

Control work “Sea and Seafood”

Control work “Sea and Seafood”

Key to the Control work “Sea and

Key to the Control work “Sea and

Work card № 11 « Meat, poultry, game and offal”

Work card № 11 « Meat, poultry, game and offal”

Key to the card. 11 “Meat, poultry, game and offal”

Key to the card. 11 “Meat, poultry, game and offal”

Control work ‘Meat, poultry, game and offal”

Control work ‘Meat, poultry, game and offal”

Key to the Control work ‘Meat, poultry, game and offal”

Key to the Control work ‘Meat, poultry, game and offal”
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
10.11.2023