Донецкая специализированная общеобразовательная школа I-III ступеней №68 с углубленным изучением иностранных языков
Конспект урока
по английскому языку в 5 классе
Тема: «Вокруг света»
(английский язык + география + проектная деятельность)
учитель английского языка:
Кравченко Оксана Анатольевна
Донецк
БИНАРНЫЙ УРОК – АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК И ГЕОГРАФИЯ, 5 КЛАСС
Тема: Вокруг света.
Цель:
· отработать употребление лексических единиц;
· Развивать навыки декламирования стихов;
· Тренировать учащихся в работе с картой;
· Знакомить с окружающим миром;
· Развивать познавательный интерес, память, внимание;
· Содействовать развитию самостоятельного мышления;
· Воспитывать положительное отношение к изучению английского языка;
· Прививать любовь к англоязычной поэзии.
Оборудование: презентация с видами разных стран, аудиоматериал с записями национальных песен разных стран, фотовыставка, глобус, карта мира, карточки для самостоятельной работы, набор карточек для игры «Do You Know..»
Тип урока: комбинированный урок (получение новых знаний и защита проектной работы учащимися)
ХОД УРОКА
1. Организационный момент
1.1 Приветствие. Фронтальная беседа:
- Good morning, boys and girls! How are
you today? What day is it today? What date is it today?
What is the weather like today? (ответы учащихся)
1.2 Беседа с детьми. (На экране появляется вид Земли
из космоса)
- What’s
this? Do
you like to travel? What countries do you like to visit? (ответы учащихся)
2. Сообщение темы и цели урока
- Today we’re going to travel around the
world. We start from our place. Tell me, please, what can you see at this
picture?
(На
экране появляется вид города из космоса, затем – вид улицы и школы. Учащиеся
пытаются отгадать, что они видят.)
3. Актуализация опорных знаний учащихся
3.1Фонетическая
разминка
- Let’s
read the
poem about
a traveler’s
experience.
I took a chance –
In France,
Turned grey
For the day
In St Tropes,
I forgot
What I did
in Madrid,
Had some tussles
In Brussels
With a trio
From Rio,
Lost my way
In Bombay,
Nothing wrong
In Hong Kong,
Felt calmer
In Palma,
And quite nice
In Nice,
Yes, felt finer
In China,
Took a room
In Khartoum,
And a villa in Manila,
Had a “do”
In Peru,
With a lama
From Lima,
Took a walk
In New York
With a man
From Milan,
Lost a sneaker
In Cost Rica,
Got lumbago
In Tobago,
Felt a menace
In Venice,
Was a bore
In Singapore,
Lost an ear
From Korea,
Some weight
In Kuwait,
Tried my best
As a guest
In old Bucharest,
Got the fleas
In Belize
And came home. (By
Pie Corbett)
4. Основная часть урока
4.1 Знакомство с географическими названиями.
- Let’s look at the map. A map is a picture of a place seen from above. This big map shows you what the world would look like if it was flattened out.
Сравнение глобуса и карты.
- Look here. This is the planet Earth. Imagine a line around its middle. This is called equator. Find the equator on your maps. The top of the Earth is called the North Pole. The bottom is called the South Pole. Find them on your maps. Our planet is divided into seven continents. We live in Europe.
4.2 Повторение лексических единиц
- And we begin our trip from here. And of course, we need maps. We can travel on foot. How can we travel?
Учащиеся вспоминают, какими видами транспорта можно путешествовать.
Answers:
1. Plane. 2. On foot. 3. Ship. 4. Train. 5. Car,bus.
- So we begin our trip. Choose the transport for your pair.
4.3 Проверка домашнего задания. Защита проектов.
Каждый ученик заранее получил задание подготовить небольшую информацию о континентах. На экране слайд-шоу с видами тех континентов и стран, про которые рассказывают дети.
EUROPE
Europe has a great history and many of its cities are very old. Castles, cathedrals and palaces built hundreds of years ago are still standing today. Europe lies to the north of the Mediterranean Sea and overlooks the northern part of the Atlantic Ocean. It includes the surrounding islands such as the British Isles and Iceland. The Ural Mountains in Russia mark the long frontier with Asia. The continent has many natural beauties.
AMERICA
North and South America are two continents joined by a thin bridge of land. A towering range of mountains runs right down the west coast, from Alaska to the trip of South America. It is called the Rockies in the north and the Andes in the south. There is a variety of climates and landscapes.
AFRICA
It is hot almost everywhere in Africa. The biggest and hottest in the world the Sahara Desert covers most of North Africa. Near the equator there are thick rainforests. More than a third of Africa ia a high, grassy plain. The world’s last great herds of wild animals are there.
AUSTRALIA
Australia is the only country that is also a continent. It is known for its hot, dry climate. The continent of Australia is the smallest in the world. Many of thousands of nearby Pacific Islands are very tiny.
ASIA
Asia is easily the largest continent on Earth. It is so wide that the Sun rises almost 11 hours earlier in the east of the continent than it does in the west. Over Half of all the world’s people live there. Desert covers much of the Middle East and China, and Siberia is a vast, freezing wilderness.
4.4 Тренировка в чтении и нахождении информации.
Дети получают набор карточек с информацией, которую они будут читать для других.
Сначала учащиеся самостоятельно читают информацию, пытаются найти это место на карте или фотографию этого места. Затем учащиеся по очереди читают текст и обозначают место на карте, прикрепляя туда фотографию или магнит. Учащиеся начинают читать свою информацию словами “Do you know that…”
6. The tower of Pisa leans
so far to the one side that it looks as if it might fall over. It has stood
for over 700 years!
![]() |
|
![]() |
21. On Salisbury Plain in
England there is Stonehenge, an ancient circle of standing stones. It was
built between 3000 and 1500 BC.
22. The largest and most
impressive of the pyramids is the Great Pyramid at Giza. It was built in
2580 BC for King Cheops.
5. Заключительная часть урока
5.1 Домашнее задание
- Find a partner to do a new task. You’ll have to make a project. Find the iformation about a place that can be a wonder of the world.
5.2. Подведение итогов урока
Учитель благодарит учащихся за работу на уроке и предлагает музыкальную игру в качестве награды. Игра похожа на «Угадай мелодию». Учащиеся слушают фрагмент песен разных стран и пытаются угадать страну, песню которой они слышат.
Материалы на данной страницы взяты из открытых источников либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.