оГБПОУ «Бердянский медицинский колледж»
Методическая разработка занятия
по теме:
«Water and its role for the human body»
«Вода и её роль для организма человека»
для студентов II курса
специальности 31.02.01 «Лечебное дело»
подготовила преподаватель ГБПОУ БМК
Проценко Ксения Сергеевна
Бердянск
2024 г.
Пояснительная записка
Обучение дисциплине «иностранный язык» в медицинском колледже обеспечивает преемственность со средней школой, развитие и совершенствование сформированной к этому времени коммуникативной компетенции на английском языке в говорении, аудировании, чтении и письме, включающей языковую и социокультурную компетенции, а также развитие учебно-познавательной и компенсаторной компетенций. Расширяется спектр социокультурных знаний и умений студентов с учетом их интересов и возрастных психологических особенностей на разных этапах обучения, а также спектр общеучебных и специальных учебных умений таких как умение пользоваться справочником учебника, двуязычным словарем, толковым английским словарем, интернетом, мобильным телефоном, электронной почтой. Студенты приобретают опыт творческой и поисковой деятельности в процессе освоения таких способов познавательной деятельности, как проектная деятельность в индивидуальном режиме и сотрудничестве.
Данная работа представляет собой методическую разработку по дисциплине «Иностранный язык в профессиональной деятельности», предназначенная для студентов специальности 31.02.01 «лечебное дело». Данная тема входит в раздел «Здоровый образ жизни». В учебниках по английскому языку это тема не изучается в школьной программе. Перед преподавателем стояла задача рассмотреть данную тему, и изучить лексический материал по теме для дальнейшего практического использования и развития коммуникативных умений студентов. На занятии предполагается активное участие студентов по выполнению заданий, направленных на развитие критического мышления.
Методическая разработка
Тема занятия: «Water and its role for the human body»
«Вода и её роль для организма человека»
Тип занятия: практическое занятие
Длительность занятия: 90 мин.
Цель занятия: развитие речемыслительной активности учащихся через создание ситуаций, побуждающих к речевой деятельности; развитие навыков монологической речи.
Планируемые результаты освоения:
Фельдшер должен обладать общими компетенциями, включающими в себя способность:
ОК 3. Принимать решения в стандартных и нестандартных ситуациях и нести за них ответственность.
ОК 4.Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для эффективного выполнения возложенных на него профессиональных задач, а также для своего профессионального и личностного развития.
ОК 13. Вести здоровый образ жизни, заниматься физической культурой и спортом для укрепления здоровья, достижения жизненных и профессиональных целей.
Фельдшер должен обладать профессиональными компетенциями, соответствующими основным видам профессиональной деятельности:
Диагностическая деятельность:
ПК 1.5. Проводить диагностику комплексного состояния здоровья ребенка.
Лечебная деятельность:
ПК 2.5. Осуществлять контроль состояния пациента.
Неотложная медицинская помощь на догоспитальном этапе:
ПК 3.5. Осуществлять контроль состояния пациента.
Профилактическая деятельность:
ПК 4.3. Проводить санитарно-гигиеническое просвещение населения.
ПК 4.6. Проводить мероприятия по сохранению и укреплению здоровья различных возрастных групп населения.
Студент должен знать:
- основные лексические единицы по теме «Water and its role for the human body» «Вода и её роль для организма человека», необходимые для построения монологического высказывания
Студент должен уметь:
- выделять необходимую информацию из прочитанного (в соответствии с заданием);
- строить монологические высказывания по теме,
- определять и формулировать цель деятельности на уроке с помощью учителя;
- осуществлять поиск и выделение необходимой информации при чтении, слушании.
Технологии:
- технология развития критического мышления
- дифференцированное обучение
Междисциплинарные связи: введение в специальность, теория и практика сестринского дела, гигиена и экология человека
Место проведения: ГБПОУ БМК, кабинет №221
Обеспечение занятия.
Дидактический материал по теме
Ход урока:
1. |
Организационный момент |
2 мин. |
2. |
Мотивационная актуализация: - Guess the theme of our lesson today using the following phrases: “essential substance for living”, “existing in gaseous, liquid, and solid states”, “regulate your body's temperature”, helps the body remove waste”, “your body loses IT through breathing, sweating, and digestion”. - The aim of the lesson today is to learn words and word-expressions to speak about water and its role for the human body. |
5 мин
|
3 |
Содержательная актуализация – работа с текстом (приложение 1) |
75 мин |
Find English equivalents in the text (приложение 2 Exercise 1): Растворять вещества - to dissolve substances, без вкуса и без запаха - tasteless and odorless пищеварение - digestion содержать - contain зависеть от - depends on утолить жажду - quench smb`s thirst поддерживать ткани организма во влажном состоянии - keep the tissues in the body moist защищать спинной мозг - protect the spinal cord смазка и смягчитель для суставов - a lubricant and cushion for your joints нормальное (адекватное) потребление воды - adequate water intake выводить отходы - to excrete waste вымывать отходы - flush out waste продвигать пищу через кишечный тракт - move the food through your intestinal tract основывается на ферментах - relies on enzymes находятся в слюне - are found in saliva расщеплять пищу - break down food растворять питательные вещества - dissolve nutrients более доступны - more accessible растворимые волокна - soluble fiber рвота - vomiting камни мочевыводящих путей - urinary tract stones |
15 |
|
Put an appropriate word ((приложение 2 Exercise 2): (flush out, fluids, break down, a lubricant and cushion, dissolve, depends on, digest, increase) 1. The amount of water you need ________ a variety of factors. 2. Most people who are in good physical health get enough _____ by drinking water and other beverages when they're thirsty. 3. Water is necessary to help you _____ soluble fiber. 4. If you're losing fluids for vomiting or diarrhea, it's important to _____your fluid intake. 5. The kidneys and liver use water to help ______ waste. 6. Water helps protect the spinal cord, and it acts as_______________ for your joints. 7. Water has the important ability to ______ many other substances. 8. Enzymes are found in saliva to help ________ food and liquid and to dissolve minerals and other nutrients. Keys: 1. The amount of water you need depends on a variety of factors. 2. Most people who are in good physical health get enough fluids by drinking water and other beverages when they're thirsty. 3. Water is necessary to help you digest soluble fiber. 4. If you're losing fluids for vomiting or diarrhea, it's important to _____your fluid intake. 5. The kidneys and liver use water to help flush out waste. 6. Water helps protect the spinal cord, and it acts as a lubricant and cushion for your joints. 7. Water has the important ability to increase many other substances. 8. Enzymes are found in saliva to help break down food and liquid and to dissolve minerals and other nutrients. |
15 м. |
|
Answer the following questions (приложение 2 Exercise 3): 1. What is water? 2. What does the amount of water for a proper body depend on? 3. What is the basis of saliva? 4. When does your body lose fluids? Keys: 1. Water is a substance composed of the chemical elements hydrogen and oxygen and existing in gaseous, liquid, and solid states. 2. The amount of water you need depends on a variety of factors, including the climate you live in, how physically active you are, and whether you're experiencing an illness or have any other health problems. 3. Water is the basis of saliva.\ The basis of saliva is water. 4. Your body loses fluids when you engage in vigorous exercise, sweat in high heat, or come down with a fever or contract an illness that causes vomiting or diarrhea. |
10 м. |
|
Make a report about the functions of water for the human body using the verbs below . (Check yourself on the scheme below) (приложение 2) 1. moistens … 2. protects … 3. regulates 4. helps prevent 5. helps dissolve 6. lubricates 7. lessens … on the kidney and liver 8. flush out 9. carries …… to the cells
|
15 м. |
|
Grammar task Make up as more as possible general and special questions on the topic |
10 м. |
|
Написание синквейна Синквейн – творческая работа, которая имеет короткую форму стихотворения, состоящего из пяти нерифмованных строк. Правила написания синквейна: 1 строка – сущ., выражающее главную тему синквейна 2 строка – два прилаг., выражающих главную мысль 3 строка – три глагола, описывающие действия в рамках темы. 4 строка – фраза, несущая определенный смысл. 5 строка – заключение в форме сущ.-го (ассоциация с первым словом) |
10 м. |
|
4. |
Рефлексия: What have you learnt today? |
6 мин |
5. |
Подведение итогов. |
2 мин. |
Приложение 1
Theme: “Water and its role for the human body”
Water is a substance composed of the chemical elements hydrogen and oxygen and existing in gaseous, liquid, and solid states. It is one of the most plentiful and essential of compounds. A tasteless and odorless liquid at room temperature, it has the important ability to dissolve many other substances. Indeed, the versatility of water as a solvent is essential to living organisms. Life is believed to have originated in the aqueous solutions of the world’s oceans, and living organisms depend on aqueous solutions, such as blood and digestive juices, for biological processes.
Did you know that your body weight is approximately 60 percent water? Your body uses water in all its cells, organs, and tissues to help regulate its temperature and maintain other bodily functions. Because your body loses water through breathing, sweating, and digestion, it's important to rehydrate by drinking fluids and eating foods that contain water. The amount of water you need depends on a variety of factors, including the climate you live in, how physically active you are, and whether you're experiencing an illness or have any other health problems.
Water Protects Your Tissues, Spinal Cord, and Joints
Water does more than just quench your thirst and regulate your body's temperature; it also keeps the tissues in your body moist. You know how it feels when your eyes, nose, or mouth gets dry? Keeping your body hydrated helps it retain optimum levels of moisture in these sensitive areas, as well as in the blood, bones, and the brain. In addition, water helps protect the spinal cord, and it acts as a lubricant and cushion for your joints.
Water Helps Your Body Remove Waste
Adequate water intake enables your body to excrete waste through perspiration, urination, and defecation. The kidneys and liver use it to help flush out waste, as do your intestines. Water can also keep you from getting constipated by softening your stools and helping move the food you've eaten through your intestinal tract. However, it should be noted that there is no evidence to prove that increasing your fluid intake will cure constipation.
Water Aids in Digestion
Digestion starts with saliva, the basis of which is water. Digestion relies on enzymes that are found in saliva to help break down food and liquid and to dissolve minerals and other nutrients. Proper digestion makes minerals and nutrients more accessible to the body. Water is also necessary to help you digest soluble fiber. With the help of water, this fiber dissolves easily and benefits your bowel health by making well-formed, soft stools that are easy to pass.
Water Prevents You From Becoming Dehydrated
Your body loses fluids when you engage in vigorous exercise, sweat in high heat, or come down with a fever or contract an illness that causes vomiting or diarrhea. If you're losing fluids for any of these reasons, it's important to increase your fluid intake so that you can restore your body's natural hydration levels. Your doctor may also recommend that you drink more fluids to help treat other health conditions, like bladder infections and urinary tract stones. If you're pregnant or nursing, you may want to consult with your physician about your fluid intake because your body will be using more fluids than usual, especially if you're breastfeeding.
How Much Water Do You Need?
There's no hard and fast rule, and many individuals meet their daily hydration needs by simply drinking water when they're thirsty, according to a report on nutrient recommendations from the Institute of Medicine of the National Academies. In fact, most people who are in good physical health get enough fluids by drinking water and other beverages when they're thirsty, and also by drinking a beverage with each of their meals, according to the Centers for Disease Control and Prevention. If you're not sure about your hydration level, look at your urine. If it's clear, you're in good shape. If it's dark, you're probably dehydrated.
Приложение 2
Exercise 1.
Find English equivalents in the text:
Растворять вещества, без вкуса и без запаха, пищеварение, содержать, зависеть от, утолить жажду, поддерживать ткани организма во влажном состоянии, защищать спинной мозг, смазка и смягчитель для суставов, адекватное потребление воды, выводить отходы, вымывать отходы, продвигать пищу через кишечный тракт, основывается на ферментах, находятся в слюне, расщеплять пищу, растворять питательные вещества, более доступны, растворимые волокна, рвота, камни мочевыводящих путей.
Exercise 2.
Put an appropriate word:
(flush out, fluids, break down, a lubricant and cushion, dissolve, depends on, digest, increase)
1. The amount of water you need ________ a variety of factors.
2. Most people who are in good physical health get enough _____ by drinking water and other beverages when they're thirsty.
3. Water is necessary to help you _____ soluble fiber.
4. If you're losing fluids for vomiting or diarrhea, it's important to _____your fluid intake.
5. The kidneys and liver use water to help ______ waste.
6. Water helps protect the spinal cord, and it acts as_______________ for your joints.
7. Water has the important ability to ______ many other substances.
8. Enzymes are found in saliva to help ________ food and liquid and to dissolve minerals and other nutrients.
Exercise 3.
Answer the following questions:
1. What is water?
2. What does the amount of water for a proper body depend on?
3. What is the basis of saliva?
4. When does your body lose fluids?
Приложение 2
Make a report about the functions of water for the human body using the verbs below . (Check yourself on the scheme below)
10. moistens …
11. protects …
12. regulates
13. helps prevent
14. helps dissolve
15. lubricates
16. lessens … on the kidney and liver
17. flush out
18. carries …… to the cells
Скачано с www.znanio.ru
Материалы на данной страницы взяты из открытых источников либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.