Методические указания и контрольные задания для студентов заочной формы обучения 5 курс

  • Контроль знаний
  • docx
  • 11.11.2017
Публикация в СМИ для учителей

Публикация в СМИ для учителей

Бесплатное участие. Свидетельство СМИ сразу.
Мгновенные 10 документов в портфолио.

Методические указания и задания для выполнения контрольной работы по дисциплине «Иностранный язык» студентами заочной формы обучения по специальности 08.02.01 Строительство и эксплуатация зданий и сооружений составлены в соответствии с требованиями федерального государственного образовательного стандарта и рабочей программы по учебной дисциплине «Иностранный язык». Цель методических указаний – обеспечить контроль освоения иностранного языка в рамках базового курса, а также основ профессионального языка. Контрольная работа 4 соответствует техническому направлению, представленному в методических указаниях и пособиях (см. список). Контрольная работа 4 имеет 5 вариантов. В контрольной работе предусмотрены задания на проверку навыков чтения, знание грамматического и лексического материала.
Иконка файла материала метод реком для заоч 5С.docx
МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ ХАБАРОВСКОГО КРАЯ  Краевое государственное бюджетное  профессиональное образовательное учреждение «Комсомольский­на­Амуре строительный  колледж» Иностранный язык Методические указания и контрольные задания для студентов заочной формы обучения по специальности    08.02.01 Строительство и эксплуатация зданий и сооружений курс 5 Комсомольск­на­Амуре 1Методические   указания   и   задания   для   выполнения   контрольной   работы   по дисциплине   «Иностранный   язык»   студентами   заочной   формы   обучения   по 2016 специальности   08.02.01   Строительство   и   эксплуатация   зданий   и   сооружений составлены   в   соответствии   с   требованиями   федерального   государственного образовательного   стандарта   и   рабочей   программы   по   учебной   дисциплине «Иностранный язык».            Цель методических указаний – обеспечить контроль освоения иностранного языка   в   рамках   базового   курса,   а   также   основ   профессионального   языка. Контрольная работа 4 соответствует техническому направлению, представленному в методических указаниях и пособиях (см. список). Контрольная работа 4 имеет 5 вариантов.           В контрольной работе предусмотрены задания на проверку навыков чтения, знание грамматического и лексического материала.  Разработчик: Кузова Е. В., преподаватель английского языка  КГБ ПОУ КСК Рецензент: Коробкова Галина Павловна  методист КГБ ПОУ КСК Рассмотрено и утверждено на заседании ПЦК  общеобразовательных и социально­ гуманитарных дисциплин Протокол ____ от «______»  ________20____г. Председатель ПЦК __________________/К.У Бойко / 2СОДЕРЖАНИЕ 1 ОБЩИЕ ПОЛОЖЕНИЯ.......................................................................................................................4 2  ОФОРМЛЕНИЕ контрольной работы................................................................................................5 3. СОСТАВЛЕНИЕ И ОФОРМЛЕНИЕ СПИСКА использованных источников...............................7 Задание 5. Переведите на русский язык, обращая внимание на герундий............................................14 Задание 6. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму инфинитива.....................................14 Задание 5. Переведите на русский язык, обращая внимание на разные формы герундия...................18 Задание 6. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму инфинитива.....................................18 Задание 7. Раскройте скобки, употребляя Present Participle или Perfect Participle..............................19 Образец: She thought she would go to the country for the week­end.........................................................22 She thought of going to the country for the week­end................................................................................22 Задание 6. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму инфинитива.....................................22 1.modern structure.......................................................................................................................................26 1.вяжущее....................................................................................................................................................26 Задание 5.....................................................................................................................................................26 a) Замените придаточные предложения инфинитивными оборотами...................................................26 Образец: He is so old that he cannot skate. He is too old to skate..............................................................26 b) Переведите, обращая внимание на инфинитив....................................................................................27 1. Isn't it natural that we like to be praised and don't like to be scolded? 2. Which is more pleasant: to give or to be given presents? 3. He is very forgetful, but he doesn't like to be reminded of his duties. 4. The  child was happy to have been brought home. 5. Jane remembered to have been told a lot about Mr.  Rochester. 6. The children were delighted to have been brought to the circus. 7. I am sorry to have spoilt  your mood. 8. Maggie was very sorry to have forgotten to feed the rabbits...............................................27 Задание 6. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму инфинитива.....................................27 Задание 7. Переведите на русский язык, обращая внимание на Participle 1 и Participle II..................27 Задание 8. Выберите из скобок требующуюся форму причастия..........................................................27 31 ОБЩИЕ ПОЛОЖЕНИЯ 1.1   Настоящие   методические   рекомендации   разработаны   с   целью   организации выполнения студентами требований контрольной работы. 1.2   Контрольная   работа,   позволяет   комплексно   оценить   уровень   освоение обучающимися следующих общих и профессиональных компетенций: ОК1. Понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии,  проявлять к ней устойчивый интерес. ОК2. Организовывать собственную деятельность, выбирать типовые методы и  способы выполнения профессиональных задач, оценивать их эффективность и  качество. ОК3. Принимать решения в стандартных и нестандартных ситуациях и нести за них  ответственность. ОК4. Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для  эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и  личностного развития.  ОК5. Использовать информационно­коммуникационные технологии в  профессиональной деятельности. ОК6. Работать в коллективе и в команде, эффективно общаться с коллегами,  руководством, потребителями. 4ОК 7. Брать на себя ответственность за работу членов команды (подчиненных), за  результат выполнения заданий. ОК8. Самостоятельно определять задачи профессионального и личностного  развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение  квалификации. ОК9. Ориентироваться в условиях частой смены технологий в профессиональной  деятельности. 2  ОФОРМЛЕНИЕ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ Уважаемый   студент!   Прежде,   чем   начать   выполнять   контрольную   работу, пожалуйста,   ознакомьтесь   с   правилами   выполнения   и   оформления   контрольных работ. Неправильно выполненная и оформленная работа будет возвращена вам на переделку. Контрольная   работа   сдается   в   распечатанном   виде,   шрифт   14,  Times  New Roman, интервал полуторный, поля по 2,0 см со всех сторон.  На обложке указать учебное заведение, группу, кто выполнил работу (ваши ФИО.), кто   проверил   работу   (ФИО   преподавателя),   номер   и   тему   контрольной   работы, номер варианта.  Все без исключения задания выполняются письменно. Для вашего удобства вам лучше брать контрольные работы в электронном виде и сразу в них работать.  1. Внимательно читайте задания. Во многих заданиях имеются образцы выполнения. Выполняйте задания строго по образцу. 2.   Задание   «Выполните   перевод».   В   вашей   контрольной   работе   должен   быть полностью приведен английский текст, который нужно перевести. Ниже размещается перевод. 3. Задание «Ответьте на вопросы». Приводится вопрос, ниже помещается ответ под тем же номером. Например:    1. Do your children go to school?    1. No, my son is only three. 54. Задание «Выберите правильное значение слова». Приводится слово, через тире его значение. 5. Задание «Поставьте знак  T(true) или  F(false)». Приводится утверждение, в конце которого ставится соответствующий знак, заглавной буквой. 6.   Задание   «Заполните   пробелы   в   предложении».   Предложение   приводится полностью, слово, которым вы заполнили пробел, выделяется жирным шрифтом или подчеркивается. 7. Грамматические упражнения приводятся в готовом виде; обязательно выделите жирным шрифтом или подчеркните то, что вы вставили в предложение или изменили согласно правилам грамматики. 8.   Задание   «Вставьте   в   текст   пропущенные   предложения».   Текст   приводится полностью,   вставленные   предложения   выделяются   жирным   шрифтом   или подчеркиванием.  9.   Задание   «Переведите   на   английский   язык».   Приводится   русский   текст,   ниже перевод.  10.   Задание   «Сопоставьте   начало   предложения   с   его   окончанием».   Предложение должно быть приведено полностью в готовом виде.  11. Задание «Поставьте предложения в вопросительную и отрицательную форму», Приводится изначальное утвердительное предложение, ниже его вопросительная и отрицательная форма под одним номером.  12.   Задание   «Выпишите   из   текста   эквиваленты   выражений».   Следует   привести выражение, а через тире его эквивалент (т.е. равноценное по смыслу выражение на английском / русском языке). 13.   Задание   «Найдите   в   тексте   предложения   со   сходным   смыслом».   Приводится исходное предложение, ниже то, которое вы нашли в тексте.  В установленные учебным графиком сроки студент направляет выполненную работу для проверки в учебное заведение. После получения прорецензированной работы студенту необходимо исправить отмеченные   ошибки,   выполнить   все   указания   преподавателя,   повторить недостаточно усвоенный материал. Не зачтенные контрольные работы подлежат повторному выполнению.   Для получения зачета необходимо выполнить контрольную работу, сделать все   исправления,  указанные   преподавателем   в   выполненных   заданиях   и   защитить работу,   т.е.   в   процессе   опроса   по   ней   показать   хорошую   осведомленность   и самостоятельность выполнения. 63. СОСТАВЛЕНИЕ И ОФОРМЛЕНИЕ СПИСКА ИСПОЛЬЗОВАННЫХ ИСТОЧНИКОВ Список   литературы   является   составной   частью   контрольной   работы   и размещается после «Заключения». Список использованных источников оформляется по ГОСТ 7.1 – 2003.  Библиографический список оформляется по следующим схемам: Под именем индивидуального автора:  Фамилия автора, * инициалы. * Название книг * [Текст] * : * учебное пособие * / * инициалы автора . * фамилия автора. * ­ * Город * : * издательство, * год. * ­ * количество * с. * : * ил. Под заглавием:    Название книги * [Текст] * : * учебное пособие * / * Под ред. Инициалы. * фамилия редактора или составителя. * ­ * Город * : * издательство, * год. * ­ * количество * с. * : * ил. Статья из журнала:   Фамилия автора, * инициалы. * Название статьи * [Текст] * / * инициалы. * фамилия автора. * // Название журнала, газеты. * ­ *  год. * ­ * номер журнала, дата выпуска газеты. * ­ * С. * 20­35. * ­  указывает на пробел. [Текст].­  указывает, что использованный источник является печатным изданием т.е книга, журнал, методический указатель и т.д. [Электронный   ресурс].­  указывает,   что   использованный   электронным изданием или сетевым ресурсом.    источник   является Пример составления списка Список литературы 1 Алексеева,   М.   М.   Методика   развития   речи   и   обучения   родному   языку дошкольников [Текст] : учеб. пособие / М. М. Алексеева, В. И. Яшина. – Москва: Издательский центр «Академия», 2007. – 400 с.  2 Выготский, Л. С. Избранные психологические исследования [Текст] / Л. С. Выготский. – Москва: Просвещение, 2003. – 598 с.  3 Становление   методики   развития   речи   детей   как   науки     [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.detskiysad.ru/rech/metodika04.html 74. СОДЕРЖАНИЕ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ ПО ВАРИАНТАМ КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА 4 вариант 1 Задание 1 Для выполнения тестовых заданий перевеcти письменно текст. From the history of building Many thousands of years ago there were no houses such as people live in today. In hot countries people sometimes made their homes in the trees and used leaves to protect themselves from rain or sun. In colder countries they dwelt in caves. Later people left their caves and trees and began to build houses of different materials such as mud, wood or stones. Later people found out that bricks made of mud and dried in the hot sunshine became almost as hard  as stones. In ancient Egypt especially, people learned the use of these sun­ dried mud bricks. Some of their buildings are still standing after several thousands of years. The ancient Egyptians discovered  how  to cut stone for building purposes. They erected temples, palaces and huge tombs. The greatest  tomb is the stone pyramid of Khufu, King of Egypt. The ancient Egyptians often erected their huge buildings without thinking of their usefulness. The   ancient   Greeks   also   understood   the   art   of   building   with   cut   stone,   and   their buildings were beautiful as well as useful. They often used pillars, partly for supporting the roofs and partly for decoration.  During the last hundred years many new methods of building have been discovered. One of the most recent discoveries is the usefulness of steel as a building material. 8Nowadays when it is necessary to have a very tall building, the frame of it is first built in steel and then the building is completed in concrete. Concrete is an artificial kind of stone, much cheaper than brick or natural stone and much stronger than they are. На основе содержания текста выполнить  следующие задания. Задание 2. Расположить   вопросы в той последовательности, чтобы ответы на них   могли   служить     планом     к   тексту.   Выбрать     из   пяти   предложенных вариантов  ответов  правильный. Записать  данную  букву  в бланк ответов. 1.  What did the ancient Greeks use pillars for?  2.  Is steel used as building material?  3.  Where  did people live many thousands of years ago?  4.  What kinds of buildings did the ancient Egyptians erect?  5.  Did ancient people use wood or bricks to build their houses?  Варианты ответов: А. 5, 3, 1, 2, 4.                                      В. 3, 5, 4, 1, 2.                                      С. 1, 3, 2, 5, 4.                                      D. 4, 5, 1, 3, 2.                                      E. 2, 3, 4, 5, 1. Задание 3. Выбрать  эквиваленты следующих слов. Записать  их соотношение в  бланк ответов по образцу 1­ b, 2­ d, … 1. твердый, жесткий 2. глина 3. цемент 4. кирпич 5. отвечать требованиям 6. бетон 7. недостаток 8. древний 9. лесоматериалы, строевой лес 10. сталь a. meet requirement b. hard 9c. steel d. concrete e. timber f. brick g. ancient  h. disadvantage i. clay j. cement 10Задание 4.  Выбрать   из предложенного ряда подходящее по смыслу слово и вставить  его в предложение. Записать  букву, под которой стоит данное слово, в бланк ответов. 1. People first lived in …. a) houses  b) palaces  c) trees or caves  2. Egyptian pyramids are made of …. a) stone     b) wood     c) bricks  3. The cheapest building material is ….   a) wood     b) bricks    c) concrete  4. The ancient Greeks knew the art of building with …. a) steel     b) cut stone    c) concrete) 5. Nowadays very tall and huge building are made of …. a) steel and concrete    b) bricks   c) stone         GRAMMAR Задание 5. Вставьте артикль, где необходимо. 1. We have ... large ... family. 2. My granny often tells us ... long ... interesting .. stories. 3. My ... father is ... engineer. He works at ... factory. ... factory is large. 4. My ... mother is ... doctor. She works at ... large ... hospital. She is at ... work now. 5. My ... aunt is ... teacher. She works at ... school. ... school is good. My ... aunt is not at ... school now. She is at ... home. She is drinking ... tea and eating ... jam. ... jam is sweet. I am at ... home, too. I am drinking ... tea and eating ... sandwich. ... sandwich is tasty. 6. My sister is at ... school. She is ... pupil. 7. My cousin has ... big ... black ... cat. My cousin's ... cat has two ... kittens. ... milk, too. cat likes ... milk. ... kittens like. Задание 6. Вставьте some, any, no, every или их производные. 1. Can I have ... milk? ­ ­ Yes, you can have .... 2. Will you have ... tea? 3. Give me ... books, please. I have ... to read at home. 4. Put ... sugar in her tea: she does not like sweet tea. 5. Is ... the matter with you? Has ... offended you? I see by your face  that ... has happened. 6. We did not see ... in the hall. 7. ... was present at the lesson yesterday. 8. He is busy. He has ... time to go to the cinema with us. 9. Do you need ... books to prepare for your report? 10. Have you ... questions? Ask me ... you like, I shall try to answer ... question. 11. ... liked that play: it was very dull. 12. If ... is ready, we shall begin our experiment. Задание 7. Поставьте следующие предложения во множественное число. 1. This is a star. 2. This is a boy. 3. This is a baby. 4. That is a plate. 5. That is a flower, j 6. That is a bookshelf. 7. Is this a sofa? 8. Is this a bookcase? 9. Is this a man? 10. Is that a ball? 11. Is that a train? 12. Is that a plane? 13. Is the window open? 14. Is the door closed? 15. Is the boy near the window? 16. That is not a king, 17. That is not a queen. 18. That isnot a bus.   19. This isn't a mountain. 20. That isn't a goose. 21. This isn't a mouse. 22. It is a sheep. 23. It is a cigarette. 24. It is a cat. 25. It is not a girl. 26. It isn't a bag. 27. It isn't a tree. 28. It is not a bad egg. 29. It is a good egg. 30. Is that a flower?               КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА 4 вариант 2 Задание 1 Для выполнения тестовых заданий перевести письменно текст.  Building materials       To build a house the civil engineer must consider many factors. The choice of  materials, their physical properties, availability, cost and many others are among them.  Materials to be used for structural purposes should meet several requirements. In most  cases they should be hard, durable and fire­resistant.  Steel, concrete, stone, timber and brick are the most commonly used materials.  Timber is the most ancient structural material. It is light, cheap and easy to work with. But  timber has certain disadvantages: it burns and decays. Timber used for building purposes is divided into two groups: softwoods and hardwoods. Softwoods are chiefly used in  construction and hardwoods are used for decorative purposes. Bricks were known many thousands of years ago. They are made of clay into a  required shape. Bricks are usually rectangular in form. They are hardened by burning in a  kiln. Concrete is one of the most important  building  materials. It is difficult to imagine modern structure without concrete. Concrete is made by mixing together in suitable proportions  fine and coarse aggregates, cement and water. Crushed stone, broken brick and gravel are  considered to be coarse aggregates. Sand is the best fine aggregate. Both quarry and river  sands are extensively used. На основе содержания текста выполнить  следующие задания. Задание 2. Расположить   вопросы в той последовательности, чтобы ответы на них   могли   служить     планом     к   тексту.   Выбрать     из   пяти   предложенных вариантов  ответов  правильный. Записать  данную букву  в бланк ответов. 1.What are the most commonly used building materials?2.Into what groups is timber divided? 3.What does concrete consist of ? 4.What must the civil engineer consider to build a house?  5.What requirements should  building  materials meet? Варианты ответов: А. 5, 3, 1, 2, 4.                                      B. 3, 5, 4, 1, 2.                                      C. 1, 3, 2, 5, 4.                                      D. 4, 5, 1, 2, 3.                                          E. 2, 3, 4, 5, 1. Задание 3. Выбрать  эквиваленты следующих слов. Записать  их соотношение в бланк ответов по образцу 1­b, 2­d , … . 1. materials used for structural purposes 2. softwoods and hardwoods 3. rectangular 4. burning in a kiln 5. suitable proportions  6. broken brick 7. ordinary reinforcement and prestressed reinforcement 8. to introduce steel rods 9. comparatively a. обжиг в печи b. сравнительно c. вводить стальные стержни d. армированный стекловолокном e. материалы, применяемые для строительных целей f. мягкие и твердые породы дерева g. подходящие пропорции h. прямоугольный i. кирпичный бой (щебень) j. простая и предварительно напря­ 10. reinforced with glass fibres женная арматура Задание 4. Выбрать   из предложенного ряда подходящее по смыслу слово и вставить  его в предложение. Записать  букву, под которой стоит данное слово, в бланк ответов. 1.  Materials used in modern construction should  ….a) meet several requirements   b) meet several purposes   с) meet several disadvantages 2.   … is light, cheap and easy to work with, but it has certain disadvantages. a) concrete     b) stone      c) timber  3.   … are hardened  burning in a kiln. a) plastics     b) bricks     c) timber  4.  Concrete is made by mixing cement, sand, gravel and … in suitable proportions. a) glass     b) water    c) clay 5.  Plastics are produced from ….    a) gravel      b) stone      c) chemicals  GRAMMAR Задание 5. Переведите на русский язык, обращая внимание на герундий. 1. Have you finished writing? 2. Taking a cold shower in the morning is very useful. 3. I like skiing, but my sister prefers skating. 4. She likes sitting in the sun. 5. It looks like raining. 6. My watch wants repairing. 7. Thank you for coming. 8. I had no hope of getting an answer before the end of the month. 9.I had the pleasure of dancing with her the whole evening. 10. Let's go boating. 11. He talked without stopping. 12. Some people can walk all day without feeling tired. 13. Living in little stuffy rooms means breathing poisonous air. 14. Iron is found by digging in the earth. 15. There are two ways of getting sugar: one from beet and the other from sugar­cane. 16. Jane Eyre was fond of reading. 17. Miss Trotwood was in the habit of asking Mr. Dick his opinion. Задание 6. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму инфинитива. 1. Her  ring was believed  (to lose)  until  she  happened (to find)  it  during the general cleaning. It turned out (to drop) between the sofa and the wall. 16. They seemed (to wait) for ages.2. He seized every opportunity (to appear) in public: he was so anxious (to talk) about. 3. Is there anything else (to tell) her? I believe she deserves (to know) the state of her sick brother. 4. He began writing books not because he wanted (to earn) a living. He wanted (to read) and not (to forget). 5. I consider myself lucky (to be) to that famous exhibition and (to see) so many wonderful paintings. 6. He seems (to know) French very well: he is said (to spend) his youth in Australia. 7. The enemy army was reported (to overthrow) the defense lines and (to advance) towards the suburbs of the city. 8. The woman pretended (to read) and (not to hear) the bell. 9. You seem (to look) for trouble. 10. It seemed (to snow) heavily since early morning: the ground was covered with a deep layer of snow. 11. They seemed (to quarrel): I could hear angry voices from behind the door. 12. Perhaps it would upset her (to tell) the truth of the matter.  Задание 7. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастия. 1. The boy lay sleeping when the doctor came. 2. The broken arm was examined by the doctor. 3. While being examined, the boy could not help crying. 4. Having prescribed the medicine, the doctor went away. 5. The medicine prescribed by the doctor was bitter. 6.The dress bought at the department store was very beautiful. 7. While using a needle you should be careful not to prick your finger. 8. While crossing the street one should first look to the left and then to the right. 9. People watching a performance are called an audience. 10. Being very ill, she could not go to school. 11. The first rays of the rising sun lit up the top of the hill. 12. The tree struck by lightning was all black and leafless. 13. Being busy, he postponed his trip. 14. The door bolted on the in side could not be opened, 15. Having been shown the wrong direction, the travellers soon lost their way. 16. The room facing the garden is much more comfortable than this one.  КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА 4 вариант 3 Задание 2 Для выполнения тестовых заданий перевеcти  письменно текст. The  various  parts  of a building A   building   consists   of   two   main   parts:   the   substructure   and   the   superstructure.   The substructure is the part of a building below ground level. It includes the footing, the basement and the foundation walls. The superstructure is the part of a building above ground level. It includes the walls, floors, roofs, beams, columns and trusses.   To build a house first the excavation must be dug for the basement, then the foundation walls are constructed. After that the framework is erected, sheathed with various finishing materials and protected by several coats of paint.  A foundation is the lowest part of the structure upon which the superstructure rests. Foundations are usually made of monolithic concrete, concrete blocks, piles or bricks. They keep the walls and floors from contact with the soil, support the superstructure and prevent the building from sinking.   Walls   enclose   internal   spaces   and   support   the   weight   of   the   floors   and   roof.   Non­ structural   subdividing  walls   are   called   partitions.   Walls   also   protect   the   interior   from exposure to the weather. They are made of wood, brick, stone, concrete, concrete blocks, reinforced concrete and/or other natural or artificial building materials.  A window is an opening in the wall of a structure which lets the light and air. Doors are constructed in the walls to allow access. Floors divide a building into storeys. They may be of timber or constructed from fire­resistant materials.A roof is the topmost part of a building. Roofs cover the building and protect it from exposure to the weather. They should tie in the walls and give strength and firmness to the whole structure.   На основе содержания текста выполнить следующие задания. Задание 2. Расположить   вопросы в той последовательности, чтобы ответы на них   могли   служить     планом     к   тексту.   Выбрать     из   пяти   предложенных вариантов  ответов  правильный. Записать  данную  букву  в бланк ответов. 1. What parts of a building do you know? 2. What parts does the substructure (the superstructure) include? 3. What is the substructure (the superstructure)? 4. What materials are foundations (walls, floors, roofs) made of? 5. What is the function of foundation (walls, floors, roofs)? Варианты ответов: А. 5, 3, 1, 2, 4.                                      В. 3, 5, 4, 1, 2.                                      С. 1, 3, 2, 5, 4.                                       D. 4, 5, 1, 3, 2.                                      E. 2, 3, 4, 5, 1. Задание 3. Выбрать  эквиваленты следующих слов. Записать  их соотношение в  бланк ответов по образцу 1­ b,  2­ d…  1. фундамент 2. окно 3. лестница 4. крыша 5. перегородка 6. потолок 7. дверь 8. основание9. стена 10. этаж a. roof b. window c. raft d. door e. partition f. ceiling  g. foundation  h. storey i. wall j. staircaseЗадание 4. Выбрать   из   предложенного ряда подходящее по смыслу слово и вставить  его в предложение. Записать  букву, под которой стоит данное слово, в бланк ответов. 1. The substructure  is the part of a building … ground level . a) below     b) in     c) above 2. The  superstructure  includes the wall , floors, … , beams, columns and trusses.    a) footings      b) basements      c) roofs  3. The … keeps  the walls and floors from contact with the soil .   a)  staircase     b) foundation    c) door 4. The building is divided  into stories by …. a) walls     b) columns     c) floors 5.  …protect the building from exposure to the weather. a) roofs      b) partitions       c) beams     GRAMMAR Задание 5.  Переведите на русский язык, обращая внимание на разные формы герундия. 1. Watching football matches may be exciting enough, but of course it is more exciting playing football. 2. She stopped coming to see us, and I wondered what had happened to her. 3. Can you remember having seen the man before? 4. She was terrified of having to speak to anybody, and even more, of being spoken to. 5. He was on the point of leaving the club, as the porter stopped him. 6. After being corrected by the teacher, the students' papers were returned to them. 7. I wondered at my mother's having allowed the journey. 8. I understand perfectly your wishing to start the work at once. 9. Everybody will discuss the event, there is no preventing it. 10. At last he broke the silence by inviting everybody to walk into the dining­room. 11. On being told the news she turned pale. 12. The place is worth visiting. 12. I avoided speaking to them about that matter.13. She burst out crying. 14. They burst out laughing. 15. She denied having been at home that evening. 16. He enjoyed  talking of   the  pleasures  of   travelling.  17. Excuse  my  leaving you  at  such  a moment. 18. Please forgive my interfering. 19. He gave up smoking a few years ago. 20. They went on talking. 21. He keeps insisting on my going to the south. 22. Oh please do stop laughing at him. 23. Do you mind my asking you a difficult question? 24. Would you mind coming again in a day or two? 14. I don't mind wearing this dress. 25. She could not help smiling. 16. I cannot put off doing this translation. 26. Though David was tired, he went on walking in the direction of Dover. Задание 6. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму инфинитива.1.  Не  seems (to read) a lot. 2.  Не  seems (to read) now. 3. He seems (to read) since morning. 4. He seems (to read) all the books in the library. 5. I want (to take) you to the concert. 6.1 want (to take) to the concert by my father. 7. She hoped (to help) her Mends. 6. She hoped (to help) by her friends. 9. I hope (to see) you soon. 10. We expect (to be) back in two days. 11. He expected (to help) by the teacher. 12. The children seem (to play) since morning. 13. I am glad (to do) all the homework yesterday. 14. She seems (to work) at this problem ever since she came here. 15 I am sorry (to break) your pen. Задание 7. Раскройте скобки, употребляя Present Participle или Perfect Participle. 1. (to do) his homework, he was thinking hard. 2. (to do) his homework, he went for a walk. 3 (to sell) fruit, he looked back from time to time, hoping to see his friends. 4. (to sell) all the fruit, he went to see. his friends. 5. (to eat) all the potatoes, she drank a cup of tea. 6. (to drink) tea, she scalded her lips. 7. (to run) in the yard, I fell and hurt my knee. 8. (to look) through some magazines, I came across an interesting article about UFOs. 9. (to write) out and (to learn) all the new words, he was able to translate the text easily. 10. (to live) in the south of our country, he cannot enjoy the beauty of St. Petersburg's White Nights in summer. 11. (to talk) to her neighbour in the street, she did not notice how a thief stole her money. 12. (to read) the story, she closed the book and put it on the shelf. 13. (to buy) some juice and cakes, we went home. 14. (to sit) near the fire, he felt very warm.                  КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА 4 вариант 4 Задание 1. Для выполнения тестовых заданий перевести  письменно текст. Construction  work     The building erected nowadays can be divided into two general classes: buildings for housing and industrial buildings.    As far as material is concerned buildings can be divided into brick, wood, concrete, and steel buildings. Brick is an artificial building material made of clay which is then brunt for hardening. Natural stone (rubble masonry) is used for footing and foundations for external walls carrying the load.   Buildings made of stone are durable and fire­resisting.    The floors divide a building into stories. They may be either of timber or, in brick buildings, of reinforced concrete details of big and small sizes.The coverings or upper parts of buildings meant to keep out rain and wind and to preserve the interior from exposure to weather  are called roofs. They tie the walls and give the construction strength and firmness.    Every building must have a beautiful appearance. The interior should be planed to suit the   requirements   of   the   occupants   while   the   exterior   must   be   simple   with   nothing superfluous.     Every   building   should   be   provided   with   water,   electricity,   ventilation   and   heating systems. The water supply and sewerage systems are called plumbing.   Careful consideration must be given to the amount of money which is going to be spent in building the house. На основе содержания текста выполнить  следующие задания. Задание 2. Расположить  вопросы в той последовательности, чтобы ответы на них   могли   служить     планом     к   тексту.   Выбрать     из   пяти   предложенных вариантов  ответов  правильный.  Записать  данную букву  в бланк ответов. 1. How should the interior be planned?  2. What should every building be provided with?  3. In what way should the exterior be planned?  4. Into what groups can the buildings be divided as far as material is concerned? 5. Of what material are the building built? Варианты ответов: А. 5, 3, 1, 2, 4.                                      B. 4, 5, 1, 3, 2.                                       C. 1, 3, 2, 5, 4.                                      D. 4, 5, 1, 2, 3.                                         E. 2, 3, 4, 5, 1. Задание 3. Выбрать  эквиваленты следующих слов. Записать  их соотношение в бланк ответов по образцу 1­b, 2­ d, … .1. крыша 2. промышленное строительство   3. водопровод 4. фундамент                           5. основание                   6. прочный 7. потолок 8. центральное  отопление 9. гражданское строительство 10. недостаток a. buildings  for housing  b. disadvantage c. raft d. industrial  buildings e. central  heating f. ceiling  g. foundation  h. durable i. roof j. running  water Задание 4. Выбрать  из предложенного ряда подходящее по смыслу слово и вставить  его в предложение. Записать  букву, под которой стоит данное слово, в бланк ответов. 1. Artificial building materials are  made … .   a) of  wood      b) of  brick    c) clay2. Buildings made of stone are … .  a) indurable     b) light    c) durable 3. The coverings or upper parts of the building are called …. a) roofs     b) ceilings    c) walls 4. The water supply and sewerage systems are called …. a) ventilation    b) heating   c) plumbing 5. Materials used in modern construction should …. a) meet several requirements   b) meet several purposes  с) meet several  disadvantages  GRAMMAR Задание 5. a) В следующих предложениях замените придаточные дополнительные герундием с предлогом of. Образец: She thought she would go to the country for the week­end. She thought of going to the country for the week­end 1. I thought I would come and see you tomorrow. 2. I am thinking that I shall go out to the country tomorrow to see my mother. 3. What do you think you will do tomorrow? 4. I don't know now; I thought  I would go to the zoo,  but the weather is so bad that probably I shan't go. 5. I hear there are some English books at our institute book­stall now. ­ So you are thinking  that you will buy some, aren't you? 6. I thought I would work in the library this evening, but as you have come, I won't go to the library. b)   В   следующих   предложениях   замените   придаточные   времени герундием с предлогом after.  Образец: When she had bought everything she needed, she went home. After buying everything she needed, she went home 1. After I had hesitated some minutes  whether to buy the hat or not, I finally decided that I might find one I liked better in another shop. 2.  When she had graduated from the university, she left Tomsk and went to teach in her home town. 3. When he had proved that his theory was correct, he started studying ways and means of improving the conditions of work in very deep coalmines. 4. After she took   the   child   to   the   kindergarten,  she   went   to   the   library   to   study   for   her examination. 5. When he had made a thorough study of the subject, he found that it was a great deal more important than he had thought at first. Задание   6.   Раскройте   скобки,   употребляя  требующуюся  форму инфинитива.1. We expect (to be) back in two days. 2. He expected (to help) by the teacher. 3. The children seem (to play) since morning. 4. I am glad (to do) all the homework yesterday. 5. She seems (to work) at this problem ever since she came here. 15 I am sorry (to break) your pen. 6. It seemed (to snow) heavily since early morning: the ground was covered with a deep layer of snow. 7. They seemed (to quarrel): I could hear angry voices from behind the door. 8. Perhaps it would upset her (to tell) the truth of the matter. 9. They are supposed (to work) at the problem for the last two months. 10. The only sound (to hear) was the snoring of grandfather in the bedroom. 11. Her ring was believed (to lose) until she happened (to find) it during the general cleaning. It turned out (to drop) between the sofa and the wall.  12. They seemed (to wait) for ages. Задание 7. Замените придаточное предложение на причастный оборот.  Образец: When he heard her voice he stopped writing. – Hearing her voice he  stopped writing. 1. When she saw me, she asked my permission to ring me up. – 2. As she had forgotten my address, she rang up my friend to ask about it.  3. As I am often sent on a commission to the North, I have seen the  wonderful northern lights. –  4. The houses, which were ruined during the war, have been repaired and are inhabited now. –  5. When I entered the forest, I suddenly saw a young hunter who was  followed by a dog. –  6. My friend gave me no answer as if she were dreaming. –  7. As I felt that I was not right I confessed my fault. –  8. After he had waited some minutes for an answer he turned round and left  the room.  9. The cold wind that was blowing fiercely drove the boat on and on. 10.  The news, which was published there, interested us greatly. –  КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА 4 вариант 5 Задание   1.   Для   выполнения   тестовых   заданий   перевести     письменно текст.CONCRETE It is difficult to imagine modern structure without concrete. Concrete is the very   building   material   which   led   to   great   structural   innovations.   The   most important quality is its property to be formed into large and strong monolithic units. The basic materials for making concrete are cement, aggregate and water. Cement is the most essential material and the most important one for making concrete of high quality. Cement is made of limestone and clay. It is burnt at high temperature and ground up into powder. During the grinding a small percentage of raw gypsum is added otherwise it would set too quickly. Depending on the kind and   composition   of   the   raw   materials   different   types   of   cement   are   obtained: Portland cement, blast furnace cement, rapid­hardening cement and many others. Concrete is made by binding together particles of sand and gravel, stone or broken brick. The binding agent used is a paste of Portland cement and water, in suitable proportions. When water is added to the cement, hydration takes place. This causes the whole mixture to set and harden, forming a solid mass. Cement starts   hardening   one   hour   after   the   water   has   been   added   and   the   process   of hardening lasts for about twenty­eight days. The process is called concrete curing. The   strength   of   concrete  under   favourable   conditions   increases   with   age.  The strength of concrete is very rapid in the early stages, but continues more slowly for an indefinite period amounting to years. The sand, gravel (or broken stone) are termed “aggregate”; sand is known as “fine aggregate”, and gravel as “coarse aggregate”. Concrete can be made on a building site and poured into position as a wet mix, or it may be used as the materials for making prefabricated units in a plant. The characteristics of concrete depend upon the quality of the materials used, grading of the aggregates, proportioning and amount of water. The most important requirements for concrete are: it should be hard, strong, durable, fire­ resistant and economical. To get the best of concrete the following considerations should be kept in mind (помнить): 1. The most suitable proportions of cement and aggregate are: 1 part cement, 2 parts sand and 4 parts of gravel. 2. The water used for mixing cements, limes and plasters must be reasonably clean. Pond, river and canal water often contain different impurities and should not be used without examination. Water fit for drinking can be assumed to be free from harmful ingredients. Excess of water is detrimental to the ultimate strength of the concrete.3. The sand should be clean.  Therefore, if impurities are present, the binding is affected. Concrete   can   be   divided   into   two   classes:   mass   or   plain   concrete   and reinforced concrete (ferro­concrete) where it is necessary to introduce steel. Plain or mass concrete can be used for almost all building purposes. Ferro­concrete is used   in   building   bridges   and   arches,   dams   and   dock­walls,   for   structures underwater, for foundations, columns and beams. The use of concrete and ferro­ concrete is almost universal. На основе содержания текста выполнить  следующие задания. Задание 2.  К каждой данной паре слов вспомните русское слово с тем же корнем, что и английское: composition monolithic mix form состав, соединение, смесь монолитный смесь, смешивать вид, тип, форма; принимать форму, образовывать, составлять начинать место, положение соотношение, часть, доля штукатурка исследование составная часть нововведения   (технические   новшества)   строительстве средство, вещество глина арка универсальный, всеобщий   в start position proportion plaster examination ingredient structural innovations agent clay arch universal Задание 3.  Вспомните значение следующих английских слов и подберите к ним синонимы из правого столбца. Дайте перевод данных синонимов: 1. grind 2. rapidly 1. modern building 2. broken brick3. put into position 4. ingredient 5. set  6. suitable proportions 7. essential material 8. broken stone 9. mass concrete 10.reinforced concrete 11.modern structure 12.solid mass 3. plain concrete 4. right amount 5. place 6. hard artificial stone 7. quickly 8. ground up into powder 9. component 10.harden 11.important material 12.ferro­concrete Задание 4. Вспомните значение следующих английских слов и подберите  к ним эквиваленты из правого столбца: 1. modern structure 2. raw materials 3. ground up into powder 4. blast furnace cement 5. rapid­hardening cement 6. concrete curing 7. broken stone 8. binding  agent 9. fine aggregate 10.coarse aggregate 11.building site 12.wet mix 13.prefabricated units 14.water fir for drinking 15. take place 1. вяжущее 2. быстротвердеющий цемент 3. мелкий заполнитель 4. щебень 5. строительная площадка 6. современное здание 7. сборные конструкции 8. происходить, случаться 9. питьевая вода 10.сырье 11.выдержка бетона 12.крупный заполнитель 13.мокрая (сырая) смесь 14.шлакопортландцемент 15.измельчать в порошок  GRAMMAR Задание 5.  a) Замените придаточные предложения инфинитивными оборотами. Образец: He is so old that he cannot skate. He is too old to skate. 1. She has got so fat that she cannot wear this dress now. 2. The accident was so terrible that I don't want to talk about it. 3. They were so empty­headed that theycould not learn a single thing. 4. The window was so dirty that they could not see through it.  b) Переведите, обращая внимание на инфинитив. 1. Isn't it natural that we like to be praised and don't like to be scolded? 2. Which is more pleasant: to give or to be given presents? 3. He is very forgetful, but he doesn't like to be reminded of his duties. 4. The child was happy to have been brought home. 5. Jane remembered to have been told a lot about Mr. Rochester. 6. The children were delighted to have been brought to the circus. 7. I am sorry to have spoilt your mood. 8. Maggie was very sorry to have forgotten to feed the rabbits. Задание 6. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму  инфинитива. 1. I hate (to bother) you, but the students are still waiting (to give) books for their  work. 2. He seized every opportunity (to appear) in public: he was so anxious (to  talk) about. 3. Is there anything else (to tell) her? I believe she deserves (to know)  the state of her sick brother. 4. He began writing books not because he wanted (to  earn) a living. He wanted (to read) and not (to forget). 5. I consider myself lucky  (to be) to that famous exhibition and (to see) so many wonderful paintings.  Задание 7. Переведите на русский язык, обращая внимание на Participle 1  и Participle II. a) A fish taken out of the water cannot live. b) A person taking a sun­bath must be very careful. c) Taking a dictionary, he began to translate the text. a) A line seen through this crystal looks double. b) A teacher seeing a mistake in a student's dictation always corrects it. c) Seeing clouds of smoke over the house, the girl cried: "Fire! Fire!" Задание 8. Выберите из скобок требующуюся форму причастия. 1 .a) The girl (writing, written) on the blackboard is our best pupil.  b) Everything (writing, written) here is quite right. 2. a) The house (surrounding, surrounded) by tall trees is very beautiful. b) The wall (surrounding, surrounded) the house was very high. 3. a) Who is that boy (doing, done) his homework at that table? b) The exercises (doing, done) by the pupils were easy. 4. a) The girl (washing, washed) the floor is my sister. b) The floor (washing, washed) by Helen looked very clean. 5. a) We listened to the girls (singing, sung) Russian folk songs. b) We listened to the Russian folk songs (singing, sung) by the girls.5. ПЕРЕЧЕНЬ РЕКОМЕНДУЕМЫХ УЧЕБНЫХ ИЗДАНИЙ, ИНТЕРНЕТ­ РЕСУРСОВ, ДОПОЛНИТЕЛЬНОЙ ЛИТЕРАТУРЫ Основные источники: 1. И.П.  Агабекян.  Английский   язык  для   СУЗов.  Ростов  н /Д  :  Феникс, 2015. ­318с.                                                            Дополнительные источники:  Учебные пособия 1. About Myself. Составители: Тен З.В., Азаркина Н.И. колледж,   Комсомольский­на­Амуре строительный колледж, 2016.­24с. 2. My Family. Пособие для студентов: . Составители: Тен З.В., Азаркина  Н.И., Королева Т.Д., Комсомольский­на­Амуре строительный колледж,  2016.­24с. 3. Komsomolsk­on­Amur. Пособие для студентов: Составители: Тен З.В.,  Азаркина Н.И. Комсомольский­на­Амуре строительный колледж, 2016.­ 36. 4. Simple Tenses. Passive Voice. . Составители: Тен З.В., Азаркина Н.И.  Комсомольский­на­Амуре строительный колледж, 2016.­36с. 5. Практикум по грамматике. Составители: Тен З.В., Азаркина Н.И.  Королева Т.Д., Трухина Т.А. Комсомольский­на­Амуре строительный  колледж, 2016.­52с.6.  Новый англо­русский, русско­английский словарь:45000слов, ­ М.:          Гамма Пресс 2000, К : Кобза.,2014. – 736с. 7.  Русско­английский и англо­русский словарь:32000 слов/ Сост.      В.М.Шапиро. – СПб.: Издательский Дом «Литера»,2013. – 768с. Дополнительные источники:  1. Луговая А.Л. Английский язык для строительных специальностей  средних профессиональных учебных заведений: Учеб. пособие/  А. Л.  Луговая – М. Высшая школа , 2006. – 166с. 2. Грамматика современного английского языка) / под ред. А.В.  Зеленщикова, Е.С.Петровой. – СПб.: Филологический факультет  СПбГУ; М.: Издательский центр «Академия», 2015. Периодические издания:      1.  Журнал "Speak out"      2.  Газета «Английский язык»  Интернет – ресурсы:  .  longman    .  oup   .  com   .  com   .  oup   .  oup   .  com   .  com  /  elt   /  naturalenglish  /  elt   /  englishlife  /  elt   /  wordskills 1        Учебники и интерактивные материалы. 2 www  3 www  4 www  5 www  6 LessonResources 7 www  8 www   .  uk 9 www.bbc.co.uk/skillswise N/ 10 сайт “Виртуальная   .  htm  .  bntishcouncil    .  teachingenglish    /  learnenglish    .  org   .  org  реальность”() 11 сайт City Net () 12 сайт Metro Link Метро (http://www.subwaynavigator.com) 13 сайтWILD­e () 14 сайтAmerica’s homepage() 15 http://www.abc­english­grammar.com 16      http://www.english­easy.info 17      http://www.english4u.dp.ua 18      http://www.homeenglish.ru 19 http://www.learn­english.ru