Методическое пособие "Приложение на говорение"
Оценка 4.7

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Оценка 4.7
Презентации учебные
docx
английский язык
9 кл—11 кл
30.04.2019
Методическое пособие "Приложение на говорение"
Как правильно выбрать фотографию — выбирайте фото, где объекты хорошо различимы и не вызывают двойного толкования — выбирайте фото, на которых изображены люди (или группа людей), так как у вас будет возможность описать их эмоциональное состояние, внешний вид, род занятий, в отличие от статичных картинок с изображениями памятников архитектуры — если Вы выбираете фото с изображением людей, не тратьте время на экзамене, придумывая им имена. Называйте их именами своих друзей, родственников, знакомых. Например, In the foreground of the picture you can see my sister Ann (my brother Andrew, my aunt Mary, etc.). — используйте свой жизненный опыт, описывая место действия. Это придаст вам уверенности на экзамене. Например, I took this picture last summer when my family went to Sochi on holiday.
00178f14-47c4965a.docx
ЕГЭ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ. ГОВОРЕНИЕ. ЗАДАНИЕ 1 — ЧТЕНИЕ ВСЛУХ Вам нужно прочитать вслух небольшой текст. На подготовку отводится 1,5 минуты, на сам  ответ — 2 минуты. Что здесь важно? Интонация. Нужно разделять предложения на смысловые фразы, подчеркивать и  соблюдать паузы. Видите точку – подберите нисходящую интонацию, характерную для  утверждения. Правила произношения. Очень часто ребята путают слова, схожие по написанию и  звучанию: since (с тех пор как) и science (наука), through (через), though (хотя) и thought  (мысль, думал). Нужно не торопиться и читать текст четко – у вас будет достаточно  времени, целых 2 минуты на небольшой кусочек. θ Проблема всех времен: неправильное произношение звуков [  , ð ], которые на  письме обозначаются сочетанием букв –th. (the, this, that, think, thought). Ребята произносят  по­русски [з] и [с], это неверно! Язык должен находиться между зубами. За это задание дается 1 балл. ЗАДАНИЕ 2 — ВОПРОСЫ Перед вами рекламное объявление. Нужно задать 5 вопросов касательно этого объявления  (по 5 пунктам плана). Время на подготовку – 1,5 минуты. You are considering visiting the coffee shop and you’d like to get more information. In 1.5  minutes you are to ask five direct questions to find out the following: 1) special offers 2) discounts for regular customers 3) most popular coffee 4) if they have a parking lot 5) free Wi­Fi Как выполнять задание? Для начала определите тип вопроса (общий, специальный, альтернативный, к подлежащему,  разделительный). План подскажет: если в пункте есть слова if/whether  — вопрос общий.  Примеры общих вопросов: Do you offer courses for adults? Have you got a parking lot? Can  you describe your shop? В остальных случаях чаще всего вопросы специальные, а именно: time, opening hours, departure предполагают начать вопрос со слова When, duration предполагает How long place, location предполагают Where number предполагает How many/ much availability, possibility, opportunity предполагают Is/Are there Вопросы должны быть прямыми по грамматической структуре! Нельзя задавать вопросы,  начинающиеся со слов «What about…?» или содержащие в себе слова if/whether , т.к. эти  вопросы косвенные. Образцы: Have you got special offers? Are there any discounts for regular customers What is the most popular coffee in your shop? Is there a parking lot? Do you have free Wi­FI? 1. 2. 3.      1. 2. 3. 4. 5. На озвучивание каждого вопроса дается 20 секунд. Если вы вдруг ошиблись, можно  исправиться и задать вопрос заново, пока эти 20 секунд не истекли. Максимальный балл – 5 (по одному баллу за каждый вопрос). ЗАДАНИЕ 3 — ОПИСАНИЕ ФОТОГРАФИИ Перед вами 3 фотографии – якобы из вашего фотоальбома. Вы должны выбрать одну из них  и описать её другу в соответствии с предложенным планом.      where and when the photo was taken what/who is in the photo what is happening why you keep the photo in your album why you decided to show the picture to your friend Важно: — выбрать только ОДНУ фотографию; — представить ваш монолог, как ОБРАЩЕНИЕ К ДРУГУ, а не абстрактное описание; — ответить на ВСЕ пункты плана. Примерный шаблон для ответа на задание 3. I’ve chosen photo number … (обязательно начинаем с этой фразы! Вступление Начало               предложений) As you know I like taking photos. It is my hobby and I can’t miss an opportunity to make a  photo of an interesting event. Now I want to show you one of my best pics. Отвечаем   на   вопрос   where and when the photo was taken I took this photo during my holidays (travelling, two years ago) when I was in …. (любой город  или страну) Отвечаем   на   вопросы   what/who is in the photo и what is happening       (4­5 In the foreground of the picture you can see… (кого мы видим и что они делают) You can’t see me because I’m taking the photo. They are very happy because at last their dream came true (если мы видим счастливые лица на  фото) In the background of the picture you can see… (Можно также использовать конструкцию  there is/are…) Отвечаем   на   вопрос   why you keep the photo in your album I keep this photo in my album because looking at this photo makes me go back in that time.  Moreover, I used this photo for my school project (название проекта в зависимости от темы,  например My family, My travelling, My hobby и так далее) Отвечаем   на   вопрос   why you decided to show the picture to your friend I decided to show this photo to you because it carries pleasant memories. because I bet that you had never seen anything like that before I’d like to go there with you That’s all I wanted to say. (Закончите ответ этой фразой)   Внимание! В 2017 году немного изменилась формулировка задания: убрали слово  «imagine» и заменили слово «present» на «describe». Таким образом, ваш ответ должен быть  максимально приближен к реальности и лишен «фантастических элементов». Время на  подготовку – 1,5 минуты, на выполнение – 2 минуты. Максимальный балл – 7. ЗАДАНИЕ 4 — СРАВНЕНИЕ КАРТИНОК Перед вами 2 фотографии. Вам нужно сравнить их, опираясь на план, который дан в  задании.      give a brief description of the photos (action, location) say what the pictures have in common say in what way the pictures are different say what … presented in the photos you prefer explain why Важно: — описать ОБЕ фотографии; — представить ваш монолог, как ОПИСАНИЕ, а не обращение к другу; — ответить на ВСЕ пункты плана. Примерный шаблон для ответа на задание 4. Вступление       Present Continuous             (не более 2­х фраз на каждую картинку, кто изображен, что  I am going to compare and contrast two photos (pictures) which are presented here. Краткое описание фото   делают и где находятся. Использовать   In the first photo (picture) we can see … The second one (picture) shows us (depicts) … Говорим о сходстве   (сначала лучше сказать о явном сходстве) These two photos have a lot in common. They are connected with the topic (sport, party, food,  family, travelling, weather). The main similarity between these two photos is … Another similarity is… Говорим о различиях   (для успешного ответа желательно выявить не менее 2­х отличий) However, these photos have some differences. Firstly, the main difference between two photos is .. Далее можно любое стандартное различие найти (количество людей, возраст, погода,  настроение, одежда и т.д) Secondly, in the photo on the left we can see… in the photo on the right … Говорим                 о             своих             предпочтениях As for me, I would prefer .. because .. Если трудно аргументировать свой ответ, можно сказать что­то общее, например, I always wanted to try it It suits me better It helps me to.. I like it (I am keen on/enjoy) and I think it’s …(прилагательное) In conclusion, I would like to say …   Заключение Время на подготовку – 1,5 минуты, на выполнение – 2 минуты. Максимальный балл – 7. Всего за устную часть дается 20 баллов. Общее время сдачи – 15­20 минут. Task 1 Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text  silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it. Half the human beings who have ever died, perhaps as many as 45 billion people, have been killed by female  mosquitoes. Mosquitoes carry more than a hundred potentially fatal diseases including malaria, yellow fever  and elephantiasis. Even today, they kill one person every twelve seconds. Amazingly, nobody had any idea that mosquitoes were dangerous until the end of the nineteenth century. In 1877, the British doctor Sir Patrick  Manson proved that yellow fever was caused by mosquito bites. Seventeen years later it occurred to him that malaria might also be caused by mosquitoes. He encouraged his  pupil Ronald Ross to test the hypothesis. Ross was the first person to show how female mosquitoes transmit the parasite. Manson went one better. To show that the theory worked for humans, he infected his own son – using  mosquitoes carried in the diplomatic bag from Rome. Совет: проверьте по словарю правильное произношение слов malaria, elephantiasis, hypothesis, parasite Task 1 Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read this text  silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it. When it comes to California summer camps for kids, Skylake Yosemite Summer Camp is the very best. This  year the camp is celebrating its 66th season.  If you are looking for a summer camp your kids will love, we invite you to consider Skylake. We are located in the California Sierra National Forest, on Bass Lake, just a few miles from the south gates of Yosemite National  Park. Skylake Yosemite is the kind of summer camp kids love. Our dock on Bass Lake offers a variety of fun­packed waterfront activities, including warm­water swimming,  waterskiing and tubing, canoes and kayaks. All staff members are First Aid Certified and have Water Safety  Certifications. Getting to camp is easy, because we offer charter bus service from Northern and Southern California and  provide complimentary pick up at the Fresno Yosemite International Airport, located only one hour from camp. Sample text Task 1 Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read this text  silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it. Some paintings found in different caves around the world are recognized as the work of Stone Age artists. But  what was the purpose of the paintings? Why were they hidden in a dark room where there is no evidence that  cave people lived? No one really knows, but there is one theory that makes great sense. It is called the theory of Sympathetic  Magic. According to this, the cave people believed that if they could make a likeness of an animal, they could  put a spell over it. This spell would give the tribe power over the live animal. Stone Age existence depended on killing animals — for food, clothing, and even weapons and tools. The  animals were large and fierce; the cave people had only the most simple weapons. Hunters had to be brave and  fearless. They needed more than a spear or club; they needed all the magic they could get. The magic could  help the hunters catch the animals. Task 1 Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read this text  silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it. Mountain gorillas live in the dense forests of Central Africa and are one of man's closest relations in the animal  kingdom. They live in family groups and spend the day eating plants. Every evening each gorilla builds a nest  to sleep in. Mountain gorillas are black, and have evolved very thick fur so that they can withstand the cold mountain air.  An adult male is called a silver back because of the silver­grey fur that grows on its back when it reaches  maturity. A silverback is about the same height as an average man but heavier. Females are much smaller. The destruction of their natural habitat is a serious threat to gorillas. Illegal hunting and trading are also a  problem. Tourism helps to finance the ongoing efforts to save this endangered species. A few companies  organise gorilla safaris so that people can see these amazing creatures at first hand. Some of the money from  these tours goes to wild life organisations to protect the gorillas. Task 1 Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting  material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read  this text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it. Madame Tussaud’s is the most popular wax museum in the world. There are life­size wax models of the  famous and infamous, both living and dead. Among them are Elvis Presley, the Beatles, Michael Jackson,  Marilyn Monroe, Charlie Chaplin, the British Royal family, Adolf Hitler, Jack the Ripper and many others. The museum is situated in Marylebone Road in London. There is usually a long queue in front of the museum.  Many tourists consider their trip to London worthless without visiting this museum. There are several halls at Madame Tussaud’s. Highlights include the Grand Hall, the Chamber of Horrors and  “The Spirit of London” exhibition. “The Spirit of London” is a new milestone for Madame Tussaud’s. It covers a period of more than 400 years of  London history: from Elizabethan times to the present days. Sights, sounds and even smells combine to tell the  colourful story of London to visitors. Критерии оценивания 1 балл вы получите, если ваша речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют,  фразовое ударение и интонационные контуры соблюдаются, произношение слов без нарушений  нормы: допускается не более пяти фонетических ошибок, в том числе, одна­две ошибки, искажающие  смысл. 0 баллов учащийся получит, если его речь воспринимается с трудом из­за большого количества  неестественных пауз, запинок, неверной расстановки ударений и ошибок в произношении слов ИЛИ  сделано более пяти (5) фонетических ошибок, искажающих смысл ИЛИ сделано три и более  фонетические ошибки, искажающие смысл. По мнению экспертов ЕГЭ к типичным ошибкам относятся: — неправильное деление на смысловые синтагмы простых и сложных предложений — неправильное чтение синтагм с перечислением (нужно читать их с восходящей интонацией) — неправильная интонация предложений с нисходящим тоном — неправильное произношение безударных слогов (отсутствие редукции) — неправильное чтение слов  с долгими и краткими гласными, которые влияют на изменение  ɔ лексического значения слова: least [li st] – list [list], leave [li v] – live [liv], port [p t] – pot [p t] — неправильное чтение слов с глухими и звонкими согласными в конце слова, которые меняют значение слова: bad – bat, food – foot — неправильное чтение слов, в которых буквы пишутся, но не читаются: ballet, thistle, whole, muscles — неправильное произношение звуков, типичных для английского языка, подмена их произношения на  русские звуки: [ ]θ  — [ð], [w], [h], [ŋ], [ :]ɜ ɔː ː ː Как правильно выбрать фотографию — выбирайте фото, где объекты хорошо различимы и не вызывают двойного толкования — выбирайте фото, на которых изображены люди (или группа людей), так как у вас будет  возможность описать их эмоциональное состояние, внешний вид, род занятий, в отличие от  статичных картинок с изображениями памятников архитектуры — если Вы выбираете фото с изображением людей, не тратьте время на экзамене, придумывая им  имена. Называйте их именами своих друзей, родственников, знакомых. Например, In the foreground of the picture you can see my sister Ann (my brother Andrew, my aunt  Mary, etc.). — используйте свой жизненный опыт, описывая место действия. Это придаст вам уверенности на  экзамене. Например, I took this picture last summer when my family went to Sochi on holiday. — выбрав фото, ни в коем случае не меняйте своего решения, так как Вам просто не хватит  времени составить хороший ответ! — не выбирайте фото, которое Вам просто нравится; руководствуйтесь объемом своих знаний,  который необходимо использовать при описании фотографии. О том, какие клише использовать для описания фотографий читайте ЗДЕСЬ. Ну, а теперь я продемонстрирую Вам, как можно использовать мой шаблон для описания  фотографий различной тематики, изменив несколько фраз. Task 3 These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend. You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15  sentences). In your talk remember to speak about:      where and when the photo was taken what/who is in the photo what is happening why you keep the photo in your album why you decided to show the picture to your friend You have to talk continuously, starting with: “I’ve chosen photo number …” Task 3 Sample answer Photo 1 I’ve chosen photo number 1. (Обязательно начните свой ответ с этой фразы, предварительно  выбрав номер фотографии.) Well, recently I have started a blog about a healthy lifestyle. I write short stories about healthy food.  Also, I often take pictures of my friends and relatives to show to my followers (readers) which exercises  they do to keep fit. (3) So, this picture was taken a week ago when my sister and I went jogging in our park near the river. (1) In the foreground of the photo you can see my elder sister Stacy. She is running in the park at the  moment. The morning is sunny and quite warm, so Stacy is wearing a nice T­shirt.  She looks pretty slim  because she does her regular exercises and maintains a balanced diet. She says it always helps her to be in a good mood and shape. (5) In the background of the picture there are lots of green trees. The air is usually fresh in the morning.  And I think it’s the best time for doing sports. (3) I keep this photo in my album because I am going to use it on my blog. (1) I know that you are trying to lose some weight. So, I show you the photo of my sister to encourage you  to take up jogging. Also, to gain the best results, you can follow her eating habits advice. (3) That’s all I wanted to say. (фраза для экзаменатора) Теперь заменим фото 1 из Задания 3 Устной части Демонстрационного варианта ЕГЭ 2017. Task 3 Sample answer Photo 1 I’ve chosen photo number 1. (Обязательно начните свой ответ с этой фразы, предварительно  выбрав номер фотографии.) Well, recently I have started a blog about people’s hobbies. I write short stories about different leisure  activities. Also, I often take pictures of my friends and relatives to show to my followers (readers) how  they spend their favourite passtime. (3) So, this picture was taken last summer when my cousin (sister) and I went to the country side to visit  our relatives. (1) In the foreground of the photo you can see my cousin Irina. She is riding a horse in a grassy field at  the moment. The horse looks very strong and beautiful. My cousin feels very confident on the horse back  because it has been her favourite hobby since her childhood. She says it always helps her to be in a good  mood and shape. (5) In the background of the picture there is a thick forest. The day is not very sunny, so you can see lots of  clouds in the sky. Nevertheless, I think such weather is good (suitable) for horse riding. (3) I keep this photo in my album because I am going to use it on my blog. (1) I know that you want to start a new hobby. So, I show you the photo of my cousin to encourage you to  take up horseback riding. Also, you can meet her and ask about the details any time you like. (3) That’s all I wanted to say. (фраза для экзаменатора) \1) Время на выполнение этого задания весьма ограничено – 1.5 минуты на подготовку и 2 минуты на ответ. Во время подготовки у Вас НЕ будет возможности делать какие-либо записи и пометки. Отсюда вывод – крайне полезно заучить необходимые клише для беглости речи:  In the picture you can see…  On the left / on the right of the picture…  In the foreground of the picture… (на переднем плане)  In the background of the picture… (на заднем плане)  In the middle of the picture… (в середине)  At the top of the picture… (вверху)  At the bottom of the picture… (внизу)  Next to (рядом с)  Behind (позади)  Near (около)  Under (под)  In front of (перед) Уместными будут обороты There is.../There are… Хочу обратить внимание, что после оборота в ед. числе нужно употреблять неопределенный артикль “a” перед исчисляемыми  существительными. e. g. There is a ticket office near the Eiffel Tower. 2) Отвечая на вопрос плана “when you took the photo”, используйте Past Simple Tense (простое  прошедшее время). Помните, что вы были фотографом, а поэтому вам нужно описать  людей на вашем фото (родственников, друзей, знакомых или незнакомых вам людей), а не себя  любимого. e. g. I took this photo two months ago when I went to Paris to study French.  3) Придерживайтесь заданной темы высказывания. Для этого внимательно ознакомьтесь  с заданием. Например: Imagine that you are preparing a presentation about London (Russia) или  Imagine that you are preparing a school newspaper about Art.  4) Отвечая на вопрос плана “what/who is in the photo”, постарайтесь описать не только  внешний вид человека, но и, предположительно, его настроение (грустный – sad, счастливый – happy, серьезный – serious, злой – angry). Обратите внимание на погодные условия на фото  (солнечный – sunny, жаркий – hot, теплый – warm, пасмурный – gloomy , дождливый – rainy,  холодный – cold, морозный – frosty день). Назовите время года (месяц), когда вы сделали  снимок. 5) Как видно вопрос What is happening in the picture? стоит в Present Progressive Tense, поэтому при описании происходящих событий на фотографии, используйте также глаголы в форме  настоящего длительного времени, подкрепляя свой ответ фразой At this particular  moment… (именно в этот момент…). Так же вы можете продолжить свое повествование в  Past Simple Tense.  6) Продумайте несколько вариантов ответов на вопрос “why you took this photo”: I took this  photo to remember the best moments and places of my journey. / I think this picture will remind me about my new foreign friends I met during my visit to Scotland (Italy, Egypt etc) and wonderful days we spent  together.  7) Помните, ваше описание не должно быть слишком детальным, потому что вы можете не  уложиться в отведенное для ответа время. В процессе подготовки записывайте свои ответы,  а затем проговаривайте их, используя таймер. Таким образом, вы сформируете чувство  времени, которое вам необходимо для ответа на задание 3 устной части ЕГЭ по английскому  языку. Итак, возьмём в качестве образца следующее задание. Возьмем в качестве примера Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the  photographs: • give a brief description of the photos (action, location) • say what the pictures have in common • say in what way the pictures are different • say which of the game presented in the pictures you’d prefer • explain why Любой свой рассказ надо начинать с небольшого вступления. Вступление These (Here) are two photos. They are  connected with the topic (sport, party, food,  family, travelling, weather) I am going to compare and contrast these two photos (pictures). Краткое описание фото (не более 2­х фраз на каждую картинку, кто изображен, что  делают и где находятся. Использовать Present Continuous) In the first photo (picture) we can see ... The second one (picture) shows us (depicts) ... Говорим о сходстве (сначала лучше сказать о явном сходстве) These two photos have a lot in common. The main similarity between these two photos is ... Another similarity is... Говорим о различиях (для успешного ответа желательно выявить не менее 2­х  отличий) However, these photos have some differences. Firstly, the main difference between two photos is ... Далее можно любое стандартное различие найти (количество людей, возраст, погода,  настроение, одежда и т.д) Secondly, in the photo on the left we can see... in the photo on the right ... Говорим о своих предпочтениях As for me, I would prefer ... because ... Если трудно аргументировать свой ответ, можно сказать что­то общее, например,       I always wanted to try it It suits me better It helps me to... I like it (I am keen on/enjoy) and I think it's ...(прилагательное) Заключение In conclusion, I would like to say … I hope I have managed to compare and contrast these photos Ну, а теперь приступим непосредственно к сравнению фотографий, используя наши  шаблонные фразы и клише. Будем сравнивать эти две картинки These are two photos. They show people playing football in different places. I am going to compare and contrast these two photos. In the first photo we can see a boy and a girl. They are playing table football in a  recreation area. The second one depicts a group of young people. They are playing football on a football pitch. These two photos have a lot in common. The main similarity between these two photos is  the desire to win. Another similarity is the feelings and emotions of players. They are very  excited and concentrated. However, these photos have some differences. Firstly, the photos were taken indoor and  outdoor. The second difference is the clothes they are wearing. In the photo on the right  the football players have a special uniform. Thirdly, it is the numbers of players. As for me, I would prefer to play table football because I am keen on this game very  much. I think it's very exciting and I recommend everyone to play it. I'm not a big fan of  football. Moreover, it's hard to run over 90 minutes, especially when it's cold outside. I hope I have managed to compare and contrast these photos.

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"

Методическое пособие "Приложение на говорение"
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
30.04.2019