Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"
Оценка 4.8

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Оценка 4.8
Особые потребности
docx
английский язык
Взрослым
05.11.2019
Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"
В данной педагогической статье говорится о необходимости формирования здорового образа жизни обучающихся, укреплении их здоровья, повествуется о трех важных составляющих здоровья, об основных целях и задачах формирования здорового образа жизни, почему необходимо их реализовывать на занятиях по иностранному языку, приводится фрагмент урока по теме "Здоровый образ жизни".
статья формирование стремления к ЗОЖДокумент Microsoft Office Word (13).docx
Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку. В мире стрессов и неврозов, агрессии и равнодушия тема формирования здорового   образа   жизни   и   укрепления   здоровья   обучающихся   становится приоритетным направлением развития образовательной системы. Еще   недавно   сбережение   и   укрепление   здоровья   ассоциировалось исключительно   с   физическим   воспитанием.   Однако   в   связи   с   рядом объективных причин появилось самостоятельное направление в воспитании, в педагогике,  которое   получило   название   “формирование   культуры   здоровья учащихся”.       лет   назад.   или двадцать тридцать Характерно, что здоровье обучающихся ухудшается по сравнению с их сверстниками   Здоровье подростка, его социально­психологическая адаптация, нормальный рост и развитие во многом определяются средой, в которой он живет. Для ребенка  от 6  до  17 лет   этой  средой  является  система  образования,  т.к.  с пребыванием в учреждениях образования связаны около 70% всего времени бодрствования учащегося. В то же время в этот период происходит наиболее интенсивный   рост   и   развитие,   формирование   здоровья   на   всю   оставшуюся жизнь.          Обучение здоровому образу жизни –целенаправленный, систематический и   организованный   процесс.   Именно   такая   организация   обучения   будет способствовать   формированию   представлений   о   здоровье­сбережении,   и научит   детей   отличать   здоровый   образ   жизни   от   нездорового.          Каждому преподавателю необходимо подвести пдростка (путем работы на  уроке,  во   время  классного  часа,  во   внеурочной  деятельности,  работе  с родителями, учителями­предметниками, психологом, социальным педагогом) к осознанию того, что здоровье – это его бесценное достояние, которое надо беречь   и   укреплять.   Важно   ориентировать   студентов   на   развитие самостоятельного   мышления,   на   самовоспитание.   Также   важным   при   этом является   выработка   системы   нравственных   ценностей,   идеалов   и   навыков культуры   здорового   образа   жизни,   привитие   стойкого   иммунитета   к негативным влияниям среды, научить тому, как оказать сопротивление, как научиться говорить «нет» и как отказаться от нежелательной дружбы. Вообще в понятии здоровья есть три важные составляющие: здоровье духовное, физическое и психическое. Психическое,   физическое   и   духовное   здоровье   находятся   в гармоничном единстве и постоянно взаимно влияют друг на друга.. Формирование здорового образа жизни включает в себя три основные цели:  глобальную – обеспечение физического и психического здоровья подрастающего поколения;  дидактическую   –   наделение   учащихся   нужными   знаниями   в области   охраны   здоровья,   привитие   умений,   навыков   и   привычек, позволяющих   предотвращать   детский   травматизм, сохранению здоровья, трудоспособности и долголетия;   способствующих  методическую   –   вооружение   обучающихся   знаниями физиологических   основ   процессов   жизнедеятельности   человека,   правил личной   гигиены,   профилактики   соматических   заболеваний,   психических расстройств, инфекций, передаваемых половым путем, а также знаниями о вредном воздействии на организм психотропных веществ. Задачи:  сформировать представление о позитивных факторах, влияющих на здоровье;       научить   детей   делать   осознанный   выбор   поступков,   поведения, позволяющих сохранять и укреплять здоровье; человека;   познакомить с понятием «режим дня» и его значением в жизни научить выполнять правила личной гигиены; сформировать представление о правильном (здоровом) питании, его режиме, структуре, полезных продуктах; подтвердить   примерами   значимость   рационального   питания   как компонента здорового образа жизни; сформировать   представление   о   здоровом   жизненном   стиле, многофакторности понятия «здоровый образ жизни»; инициировать   процесс   осознания   своего   отношения   к   здоровью как о главной ценности; воспитывать уважительное отношение к собственному здоровью и здоровью окружающих. На занятиях по иностранному языку необходимо реализовывать данные цели и задачи в рамках формирования здорового образа жизни обучающихся. Приведу фрагмент урока по теме Healthy way of living. Ход игры Good afternoon dear friends. I’m very glad to see you. Today we are having a competition.   Just   now   two   groups  of   experts   are   here  to   speak   about   health, especially about healthy food and sport. So, the topic of our discussion is «Healthy way   of   living».   Each   team   should   do   some   tasks   as   quickly   as   possible   with minimum mistakes. And in the end we’ll see the winner. And here there are people who will estimate your answers. Task 1. Speaking about our health, let’s see what is good and bad for it in general. You should choose and name good habits for our health and some bad habits. Eating whole meal bread Eating high fibred food Smoking Skipping breakfast Eating low fat food Eating sweets Cut out snacks and desserts Drinking alcohol Physical inactivity Sleeping enough Polluted environment Eating at night Dieting Exercising KEY: Good habits: eating whole meal bread, eating high fibred food, eating low fat food, cut out snacks and desserts, sleeping enough, dieting, exercising. Bad   habits:   smoking,   skipping   breakfast,   eating   sweets,   drinking   alcohol, physical inactivity, polluted environment, eating at night. Task 2. Let’s speak about eating for good health. Match the questions and answers. 1) How can we influence our health? 2) Do you agree that our health and wellbeing are determined by what we eat? 3) Why are we never in serious danger of forgetting to eat? 4) What alarm signals do our bodies have to indicate that our diet is lacking nutrition? 5) Can we see the results of a bad diet immediately? 6) How does the food we eat affect our life? 7) Why should everyone learn how to balance our food intake? 8) How can we keep ourselves in the best of health? 9) What capabilities does the food we eat possess? 10) Do you always eat healthy food? Do you often overeat? How many times a day do you usually eat? A) No, I don’t. I think sometimes I overeat. Also I eat fast food. I usually eat three times a day, but sometimes more. b) By matching your diet to your lifestyle and developing better eating habits, you can keep yourself in the best of health. c) Of the thousands of chemicals, minerals and vitamins found in a single food, many are potential life­savers or hazards to health. d) Even   small   changes   to   your   diet   will   make   a   great   difference   to   your wellbeing. e) You are what you eat, and the food you eat affects the way you feel and look. f) Tiredness, aches and pains, stress, chronic disease can be indications of a diet that is lacking nutrition. G) We can’t see the results of a bad diet immediately h) We   now   recognize   that   we   can   influence   our   health   by   making   an improvement in lifestyle – a better diet, more exercise and reduced stress. i) The body has a built­in alarm signal – hunger – to tell you when your supply of food is low. j) Your health and wellbeing is determined by what you eat and even a minor change in your diet can help to strengthen your resistance to many illnesses. KEY: 1) We   now   recognize   that   we   can   influence   our   health   by   making   an improvement in lifestyle – a better diet, more exercise and reduced stress. 2) Your health and wellbeing is determined by what you eat and even a minor change in your diet can help to strengthen your resistance to many illnesses. 3) The body has a built­in alarm signal – hunger – to tell you when your supply of food is low. 4) Tiredness, aches and pains, stress, chronic disease can be indications of a diet that is lacking nutrition. 5) We can’t see the results of a bad diet immediately. 6) You are what you eat, and the food you eat affects the way you feel and look. 7) Even   small   changes   to   your   diet   will   make   a   great   difference   to   your wellbeing. 8) By matching your diet to your lifestyle and developing better eating habits, you can keep yourself in the best of health. 9) Of the thousands of chemicals, minerals and vitamins found in a single food, many are potential life­savers or hazards to health. 10) No, I don’t. I think sometimes I overeat. Also I eat fast food. I usually eat three times a day, but sometimes more. Task 3. And now each team should read dialogue about bananas and say why they are so useful. A: What ability has Britain’s favorite fruit? B: Britain’s favorite fruit has an ability to counter high blood pressure. A: How do bananas help the body lose excess salt? B: Their high potassium levels help the body to lose excess salt. A:What was the latest research revealed by doctors in India about? B:It was about the fact that eating two bananas a day can reduce blood pressure by up to ten per cent in just one week. A:Why are bananas ideal for babies? B: Because bananas are tast, rich in fibre and vitamins.       A:Bananas can help cure stomach ulcers, can’t they? B: Yes, they can. A: Can you improve your health by eating only bananas? B: No, you can’t. It’s important to get different fruit and vegetables to be healthy. Task   4.You   should   read   about   the   girls   speaking   about   losing   weight,   to understand and retell their conversation in English. How to lose weight. Jane: Where are you going? Lucy: I’m going to the Weight Losers club now. Jane: What are you doing there? Lucy: I’m trying to lose weight. Jane: But you are not fat. Lucy:  I have already lost two kilos and I’m very pleased with myself. Jane: How did you do it? Lucy: I try to eat the right food. Jane: What does it mean? Lucy: I stopped eating cakes, pies and ice cream. Jane: What are you allowed to eat? Lucy:   A   lot   of   vegetables   and   fruit,   a   little   boiled   meat   or   fish,   no   fried potatoes, no chocolate and very little salt. KEY: The girls were speaking about the Weight losers club, the right food for losing weight. One of the girls said that one may eat a lot of vegetables and fruit, boiled meat or fish, but no fried potatoes, chocolate and little salt. Task 5. Read the text please and continue each sentence by choosing the right  variant. Vegetarian. 1) A vegetarian is someone who avoids eating… 2) Most vegetarians will also not use cosmetics or toiletries that may contain… 3) The word “vegetarian” comes not from “vegetable” but from the Latin word vegetus… 4) Some people think it is wrong… 5) Some people believe that… 6) Others think that it is easier to provide food for people on Earth by growing vegetables for food… a) rather than raising vegetable­eating animals. b) the flesh of animals (meat, poultry, fish, shellfish)  c) to keep and kill animals for use as food. d) animal ingredients or are tested on animals. e) meaning “whole, fresh, full of life”. f) a vegetarian diet is healthier than a diet that includes meat. KEY: 1) b 2) d 3) e 4) c 5) f 6) a Task 6. And now let’s think about how to stay healthy. Put the words in the right order to make sentences about healthy way of living. 1) healthy, diet, a, follow, balanced. 2)  salt and fat you eat, the amount of sugar, limit. 3)  smoking Stop. 4) to keep a strong body, get, exercises, sufficient. 5) improperly, avoid, medicine, using. 6) rest, enough, get. 7) alcohol, drinking, stop. 8) dentist, regular visits, plan, to your doctor and      KEY: 1) Follow a healthy balanced diet. 2) Limit the amount of sugar, salt and fat you eat. 3) Stop smoking. 4) Get sufficient exercises to keep a strong body. 5) Avoid using medicine improperly. 6) Get enough rest. 7) Stop drinking alcohol. 8) Plan regular visits to your doctor and dentist TASK7. Match the words about Sports in English and in Russian.  roller­skating,   skiing,   swimming,   hiking,   cycling,   tournament,   keep   fit, muscles, flexible, aerobics, archery, arm­wrestling, championship, shooting плавание, гибкий, катание на роликах, мускулы, катание на лыжах, быть в хорошей форме, чемпионат, турнир, велоспорт, горный туризм, стрельба, аэробика, стрельба из лука, армрестлинг KEY: roller­skating  skiing swimming hiking cycling tournament keep fit muscles  flexible  aerobics  archery  armwrestling  катание на роликах катание на лыжах плавание горный туризм велоспорт турнир быть в хорошей форме мускулы гибкий аэробика стрельба из лука армрестлинг чемпионат стрельба championship  shooting  relay­race ­ эстафета Task 8. Guess what kind of sports is described in each sentence. Choose the right variant.  ­ It is a game for two or four players who hit a ball with rackets across a net. (lawn tennis) ­ It is a summer game played on a grass field by two teams with a ball, bats and wickets. (cricket) ­ It is a game played by two or four persons with a small hard ball which is struck with clubs into holes. (golf) ­ ­ ­ It is a way of traveling or going on foot. (walking) It is a team game played with oval ball. (rugby, football) It is a game played on a table using round wood bats and a small plastic ball. (table tennis) rugby, football, table tennis, lawn tennis, golf, walking, cricket  Task 9. Put the right letters in the words about sport. S­­iling, sk­­ting, s­­rfing, b­­seball, d­­ving, b­­wling, t­­nnis, r­­wing, h­­ ndball, horse­r­­cing, wr­­stling, ice h­­ckey, v­­lleyball KEY: Sailing, skating, surfing, baseball, diving, bowling, tennis, rowing, handball, horse­racing, wrestling, ice hockey, volleyball Подведение итогов, определение победителя. Now  let’s  see  what   team   did   all   tasks  faster  and   more  correctly.   Ok.   We congratulate the winner. Thanks to everybody. And in conclusion I’ll give you some advice: Don’t eat at night, Cut down on fat. Don’t drink, don’t smoke. That’s all so bad! Go in for sports and work out more. And you will be healthier than ever before!

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"

Педагогическая статья по теме "Формирование ЗОЖ на занятиях по иностранному языку"
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
05.11.2019