Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс
Оценка 5

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Оценка 5
Раздаточные материалы
doc
английский язык
8 кл
31.05.2017
Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс
В пособии представлена система правил образования новых производных слов. Описываются возможности расширения активного словаря за счёт новых словообразовательных элементов. Предлагается система правил, тренировочных упражнений, тестовый материал по теме. Системное представление информации задания разного вида позволяют использовать материал в группах с различным уровнем мотивации.Пособие содержит справочную информацию, тренировочные упражнения и тесты по словообразованию
Пособие Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса.doc
Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса» Содержание: 1. Вступление. 2. Модели словообразования ­ значения префиксов ­ значения суффиксов ­ варианты тестового контроля 3. Конверсия 4. Тренировочные упражнения 5. Образцы заданий в формате ЕГЭ. 1.   Совокупность правил образования новых производных слов можно обозначить термином «грамматика словообразования». Задача   расширения   потенциального   словаря   за   счёт   словообразовательных элементов предполагает создание системы знаний и тренировочных упражнений по теме. Знание   словообразовательных   аффиксов   и   навык   их   использования   необходим   как   в рецептивных так и в продуктивных   видах речевой деятельности. Развитию этой части лингвистического компонента коммуникативной компетенции следует уделять внимание. Знание правил позволит   определить часть речи, место слова в предложении, а значит и форму.  Эти  умения  контролируются   в заданиях  по  формату ЕГЭ  в  разделе   «Лексика  и грамматика» и представляют определённую трудность для выполнения. 2. Наиболее употребительные модели словообразования. Значения префиксов. Префикс Значение Bi­ Pre­ Semi­ Counter­ Два До Половина Контр Пример Biweekly Prehistoric Semidetached Counterраrt   (a) We managed to drive the enemy back, but they attacked. (b) The back wheel of a ___cycle bears more weight than the front wheel. (c) Dinosaurs lived millions of years ago in ______historic times. (d) The pupils' desks were arranged in a _______circle round the teacher. (e) His father is Greek and his mother is Italian so he's ______lingual. (f) It was a ______lateral agreement, signed by India and Pakistan. (g) Bibby is three. She goes to a _______­school playgroup every morning. (h) The ______espionage department has caught three foreign spies. (i) Houses in Britain are often built in pairs. They're called ________­detached. (j) He was only _______­conscious when the ambulance arrived and he died in hospital. Inter­ Re­ Co­ Ex­ Между Снова С, вместе До, бывший International Reread Cooperating Ex­husband (a) The______­pilot took over the plane's controls while the captain had a coffee and sandwich,  (b). The US and the USSR can attack each other with ______­continental missiles. (c) Germany and France are ______­operating on the design of a new space­rocket. (d) She's divorced but she's still on good terms with her ______­husband. (e) Does ______national sport really improve relations between countries? (f) The teacher told his student to ______write his bad composition. (g) The local trains are slow but the ______­city services are excellent. (h) Most houses need to be ______painted every five to seven years. (i) Men who once served in the armed services are called ______­servicemen. (j)  Both boys and girls go to that school. It's ______­educational Non­ Anti­ Post­ Mono­ Нет Против После Один Non­stop Anti­war Postgraduate Monorail (а) He got his university degree last year. Now he's doing ______graduate studies. (b) Some flights go from London to the Middle East______­stop. (c) The words “fat”, “help” and “come” are all ______ syllables. (d) That's ______sense! You don't know what you're talking about! (e) The principal______­war problem was to rebuild the destroyed cities and industries.  (f) Maybe future trains will run on just a single rail. This system is called a ______rail. (g) To prevent petrol from freezing, put ______freeze in the tank. (h) I'm not______­marriage. I think it's a very good custom. (i) I'm afraid the club is not open to ______­members.  Trans­ Super­ De­ Multi­ Через Свыше Против Много Transatlantic Supernatural Deforested Multimillionaire (a) The countryside is becoming ______forested so quickly that soon there'll be no trees left at  all. (b) He works in London and in New York so he's a regular ______atlantic air passenger. (c) The train became ______railed at 60 miles per hour but no one was seriously hurt. (d) He was so powerful that he sometimes seemed almost ______human. (e) It is now possible to ______plant a heart from a dead person to a living one. (f) Britain has people from all over the world. It's a ______racial society. (g) The villages are becoming ______populated as more and more people move to the cities. (h) He believes in ghosts and magic and other ______natural things. (i) Concorde is a ______sonic plane. It flies faster than sound. (j) He's incredibly rich. He's certainly a ______­millionaire. Over­ Under­ Сверх (пере­) Не достаточно Overdo Underpaid (a) He needs a good holiday. He's suffering from ______work. (b) She didn't hear the alarm clock and ______slept. (c) It needs to be cooked a little more. It's ______done. (d)You've ______charged me. The price is Ј8 not Ј10. (e)They say they're ______paid and want more money. (f) There aren't enough people in the country. It's ______populated. (g) There were too many people in the room. It was ______crowded. (h) Rich nations should give more aid to  ______developed countries. (i) He's fat and lazy. It's because he ______ eats. (j) We ______estimated the cost of the holiday and ran out of money. Dis­ Un­ Отрицание Не  Disagree Uncomfortable a(n) a(n) a(n) a(n) a(n) a(n) a(n) a(n) a(n) to comfortable chair believable story punctual train respectful pupil popular man honest shopkeeper  lucky accident familiar city grateful child lock a door to to to to to to to to to to obey an order believe a story agree with someone load a ship approve of someone like cheese button a jacket appear round the corner cover buried treasure trust a politician Im­ In­ Ir­ Отрицание Отрицание Отрицание Immoral Inattentive Irregular an ____resistible temptation an ____expensive present an ____possible plan an ____legal business deal an ____accurate calculation an ____patient motorist an ____mature young man an ____relevant question an ____polite letter an ____literate person ____frequent buses ____legible handwriting an ____curable illness an ____regular train service an ____convenient arrangement an ____logical answer an ____moral action an ____dependent country ____ formal clothes an ____replaceable work of art Вариант тестового контроля Prefixes (e.g. un­, dis­, re­) Use a prefix from the left and a word from the right and complete the sentences below. un­ im­ in­ il­ ir­ dis­ possible correct friendly honest regular visible legible employed Patient responsible 1 Nobody at the party talked to us ­ they were very..................................... 2 I can't read this at all; her handwriting is completely................................... 3 It's a very depressed area and almost 20% of young adults are.................................... 4 You can't see where my jacket was mended. The repair is completely.............................. 5 I find it very hard to remember the past tense of lots of..................................verbs. 6.......................................Bob's so that he's just not prepared to wait for the right  opportuniry. 7 It was very.................................to go out and leave those two children alone. 8 It says here we lost £300 last week, but these figures must be...................................Check them again, Sue! 9  His brother steals money and tells lies ­ he's very.............................. 10 She says it can't be done, but I don't accept that. Nothing is …………………… Replace the underlined words and phrases with a word of the same meaning which begins  with the prefix given. Example: That child looks very sad.   unhappy 1 I'm sure that's against the law.   il.................................. 2 The doctor told me to take off my clothes.   un.................................. 3 We don't have the same opinion about this.   dis.................................. 4 His room is always in a mess.   un.............................. 5 I'm afraid she doesn't like onions.   dis................................. 6 That was very rude, wasn't it?   im................................. Match the prefixes in the box with the meanings below. (There are two prefixes for one  meaning.) 1 do something again 2 do something badly or incorrectly 3 reverse an action 4 do something too much over­ dis­ mis­ un­ re­ Complete these sentences with a suitable verb, using a prefix. Example: If she fails her exam, she can .retake..............it in the autumn. 1 I wrote the wrong answer because I............................the question. 2 When I...........................I feel even more tired when I wake up. 3 I got to the hotel at 4.00 but I couldn't.............................my stuff until later. 4 I turned left instead of right. Obviously I............................what she said. 5 It's closed for the summer, but it will...........................in September. 6 The children were here a minute ago, but now they've …………………. 7 John had a key but it wouldn't.............................the door. 8 A: It says here £3, but the man asked me for £5.      B: In that case he has...........................you. 9 Do you think I can............................my homework if it's not very good take pack do open lock sleep understand appear hear charge Значения суффиксов. Суффикс ­ ish Значение Иметь качество Пример Childish (a)  He lives in one small room and he hasn't many needs. He leads an almost  _____life. (b) He is usually a very fine actor, but last night he was terrible, really ______. (c) He's nearly eighteen but he still has very______attitudes and interests. (d) He behaved very badly at lunch. He really has ______manners. (e) She still wears rather young ______fashions. ­ ful ­less Иметь, быть с чем­либо Careful Недостаток, быть без  Waterless thoughtful    harmful    successful    friendless   thoughtless    harmless beautiful    waterless (a) The Sahara Desert is a vast ______area which runs from east to west across Africa. (b) This present is just what I want and need. How ______of you. (c) I hope you are ______in your exams. (d) Don't be afraid of the dog. He's ______. (e) It was very ______of you to play the radio so loud so late at night. (f)  She's very ______. Three artists have painted her. (g)I was alone and ______ ­in a strange city. ­ er,­or Тот, кто делает  (активно) Helper, actor teach direct beg interpret translate sing govern collect sail murder operate demonstrate rob survive inspect act buy edit work ski donate visit produce travel compete swim instruct contribute announce admire decorate supply control elect write investigate photograph create manage lie ­ ist ­ment ­ness ­(i)ty ­(t)ion ­en ­(i)fy ­ize Описание человека Поступок, действие Качество Состояние Действие или его  результат Становиться Делать Превращаться Economist Development Softness Activity Creation Weaken Сlassify Realize Вариант тестового контроля Noun suffixes (e.g. ­/on, ­it/, ­ment) Complete the sentences with the correct form of the word on the right. Example: Who made the arrange for the meeting? discuss 1 We had a very heated..........................in class today. punctual 2 I think............................. is very important. 3 The............................. of the festival was excellent. organise elect 4 Who won the............................? 5  He’s never been very good at......................... spell happy 6 Their............................is all that matters to me. 7 The............................. between them is incredible. similar improve 8 Has there been much.......................... lately? 9 Have they got all the..........................they need? inform    10 This animal only appears during the hours of......................    dark Complete the crossword. What is the opposite of the word in the tented box? 1 the opposite of 'clever' 2 running for pleasure and to keep fit 3 to 'get better' 4 to talk about something in a serious way 5 to choose someone by voting for them 6 someone who arrives at the right time is this 6 7 someone who paints pictures The opposite of the word in the box is........................ 1 2 3 4 5 7 Complete these tables and underline the main stress as in the example.    Verb                 General noun                    Adjective              Noun educate            ...education............            popular                  …………………….. manage           .…………………..             weak                      ……………………. translate         …………………...              stupid                     ……………………. hesitate           …………………... What do we call these people?  Example: a person who dances – dancer 1 a person who murders someone 2 a person who acts 3 a person who works in economics 4 a person who farms 5 a person who translates 6 a person who employs other people 7 a person who works in psychology 8 a person who sings 9 a person who operates something 10 a person who plays football 11 a person who directs films 12 a person who writes articles in a newspaper представляет трудность понимания из­за отсутствия системы словообразовательных 3. Конверсия частей речи элементов. Глагол   может   быть   образован   от   существительного   и   прилагательного существительное ­ от глагола и прилагательного прилагательное – от существительного и глагола.  Представим данный круговорот на схеме:          Глагол                                                  Прилагательное  ­ive,  ­ative ­tion ­ men t ­ ance ­age ­ nes s ­ty ­ do m ­th ­ful ­less ­al ­ous ­ish ­able ­ic Существительное                       Существительное ­ist, ­hood ­ship, ­ism Существительные могут быть образованы от прилагательных с помощью  суффиксов: Прилагательн ое convenient redundant opposite soft durable Перевод Суффикс Существительное Перевод Удобный Избыточный противоположный Мягкий Протяженный ­се ­су ­tion ­ness ­ty convenience redundancy opposition softness durability удобство избыточность противоположность мягкость протяженность Существительные могут образовываться от глаголов помощью суффиксов: Глагол Перевод Суффикс Существительное Перевод buy act store Покупать Играть Накапливать ­ег ­or ­ress ­age buyer actor actress storage покупатель актер актриса накопление accept agree authorize Принимать Соглашаться Утверждать ­ance ­ment acceptance agreement ­sion/­tion authorization принятие соглашение утверждение Прилагательные могут быть образованы от существительных  с помощью суффиксов: Существительно е ability mention distance frequency juice poison poet friend Перевод Возможность Намерение Расстояние Частота Сок Яд Поэт Друг Суффикс ­able/­ible ­al ­ant ­ent ­у ­ous ­ic ­ly Прилагательно е possible intentional distant frequent juicy poisonous poetic friendly Перевод возможный намеренный отдаленный частый сочный ядовитый поэтический дружеский для развития навыков употребления словообразовательных моделей. 4. Тренировочные  упражнения  Use the given word at the end of each line to form a word that fits the gap in the same line. 1. When I'm asked if cell phones should be allowed in school  I always answer: No! You know that authorities have ____________forbidden the use of cell phones by ____________because of the risk of accidents. In a classroom, we don't _____have students driving cars, of course, but we conduct a wide variety of  ____________that also require much ____________from the student as traffic does from a driver       recent        motor                  typical                    active   attentive  * * * * 1. The ____________of pop music is steadily growing. 2. I always work best under ____________ 3. He has ____________in passing all the exams. 4. It's the most ____________episode in the book. * * * * 2. You must take into ____________that the process     of computerization is growing ____________nowadays.     Today computers are used in every ____________.     Without a good ____________of computers you     can't expect to find ____________these days.  * * *    popular         press      success       drama    consider         rapid          busy         know      employ * 3. I've received ____________letter from my daughter Anne     today in which she tells me about her first ____________     of living and studying in Britain. She ____________     likes drama classes at college, but finds the social life there     a bit ____________. I advised her to make as many     friends as she could because it was the best way of not     feeling lonely and ____________culture shock.                       other     impress      special          bore         come 1. People often dream about being rich and ____________     but in reality this is not as ____________as it seems.     In fact, it can be quite the opposite! 2. Just having a ____________or handsome face which     everyone recognizes causes ____________problems. 3. If you go out, you'll have to hide your ____________     not to be attacked by ____________fans.         4. Of course, bodyguards can be ____________     to protect you from ____________meetings with     the public, but eventually you realize the ____________      truth: you are no longer ____________to do exactly     what you would like to! 5. Learning foreign languages is a strong ____________nowadays. 6. ____________changes seriously affect crops. 7. There arc no ____________areas in my country. 8. Does he ____________what I mean?  9. It's a good ____________of the latest methods. 10. Nobody noticed his ____________. 11. I can't ____________the meaning of this word. 12. The __________   parents waited anxiously for the news.               fame        desire      beauty           end     identify          enthusiasm          help         harm          pain       ability             necessary      climate      mountain       reality    describe disappear  definition        worry 5. Образцы заданий в формате ЕГЭ. Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11­В16 так, чтобы они грамматически и лексически   соответствовали   содержанию   текста.   Заполните   пропуски   полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11—В16. PEACE MONTH Organizers of this year's Peace Month are encouraging B11  ____________schoolchildren and adults to send them ART drawings, paintings or photographs. B12  These must ____________the theme of peace and include the slogan 'Take A Step For Peace'. B13  The ____________will include two categories ­ one for under­18s and a second for adults over 18. The deadline for entries is 29th July, and the winner of each B14   category will win art ____________. B15   Entries can be any form of art, ____________it can be reproduced on printed material. The winning images will also be used in the artwork for all B16  ____________for Peace Month on posters and on the website. THE BRITISH AND THE ENVIRONMENT Air quality in London has improved since the           SYMBOL           COMPETE      EQUIP PROVIDE    PUBLIC В  11  _________________of the congestion charge, which                                 INTRODUCE makes people pay to take their cars into central London. After decades of being driven away by pollution,   B12                               such as otters which used to be                                        CREATE endangered species are returning to British rivers. 'The British are realising that their day­to­day B13  _________________have an impact on the environment.                                       CHOOSE And they are realising that these things directly B14  ________________their families' health,' says recycling                                        EFFECT campaigner Georgina Bloomfield from the organization Friends of the  Earth.        So more and more British people are washing out jam jars        and putting them in recycling bins or writing to local B15 _________________about the environment.                                       POLITICS It seems that most British people want to make a B16 _________________­ and that's exactly what they're doing.                              DIFFERENT CHIMPS USE TOOLS Bll  __________________cameras in the Congolese jungle have                   HIDE captured chimpanzees using 'tool kits' in the form of sticks to break into a  termite mound, so that they can eat the termites inside it. This is believed to be the most sophisticated B12  _________________activity ever recorded in great apes.                               CULTURE B13  The film is thought to be the first____________                           DEMONSTRATE that chimps can copy each other to carry out complex tasks involving  the use of tools. В  14  It is possibly the most______________example of a                                        IMPRESS growing body of evidence concerning the use of tools. It supports the idea that chimpanzees are one of the few species  other than humans to conform to B15  ______________traditions passed between members                                             SOCIETY of a group.        Research on chimps, gorillas, orang­utans and bonobos        shows that all four great ape species, have patterns of B16  _________________known as culture in humans.                                        BEHAVE SHOPPING AND TRAFFIC        When a customer buys something in a supermarket, the bar B11  code on the product is read_____________at the till.                                      ELECTRONIC The information is transmitted to head office, where it is collected and  analysed, and then a schedule for the B12  ________________of the product to the supplier is                                          DELIVER produced. B13  A miracle of scale, speed and____________, it's                                        EFFICIENT the new system of food distribution that has imposed a huge strain on  Britain's transport infrastructure.          Between 35 and 40 per cent of lorries on UK roads today are B14  ________________in producing and distributing food.                                         INVOLVE B15  Shopping for food has also made a____________                                                CONSIDER contribution to the increase in traffic. B16  In the last ten years, the average____________                                           DISTANT travelled to go shopping went up 30 per cent, as small and local shops came under pressure from out­of­town retail stores and closed. CHANGES ТО ENGINEERING Engineering in the transport sector has increasingly become B11  an area of work for________________educated, computer­literate professionals.                                          HIGH B12  These engineers are facing_____________challenges                                         PRACTICE  in a period of rapid technological advances. B13  The_________________engineering skills are all still in                                 TRADITION demand in the transport sector: aerodynamics and mechanics, electrical and  electronic, chemical and materials. But the big transport projects also require engineers with a B14  range of other skills,_________project management,                                           INCLUDE business development, teamwork and even aesthetics. A new breed of engineers is being trained, with a more global B15  view of the________________of a complex system over a period of time.                                         GROW B16  A transport system will be in_________for 20 years                                               USEFUL or more, during which time developments in technology, materials and ways of thinking will have happened, so design systems have to be flexible.

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс

Пособие  «Обучающие задания по словообразованию как средство расширения словарного запаса», 8 класс
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
31.05.2017