CONTENTS
Grammar: Артикль. Имя существительное: род, число
Чтение гласной а в ударном и безуданом слогах.
буквосочетания ai, ay, ei, ey, ea
Чтение согласных g, c, h, x: буквосочетаний
ck, th, ch, tch, sh
Speaking: Elements of Communication
Самостоятельная рбота: знакомство с людьми
Чтение гласной а в ударном и безуданом слогах.
буквосочетания ai, ay, ei, ey, ea
Exercise 1. ei, ey, ai, ey - [ei] (эй)
vein - Beна
pay - платить
pain - боль
play – играть, игра; поса
veil - вуаль, занавес
may – могу
say - сказать
fey – обреченный
gain – получать, выиграть
plain - ясный
Exercise 2. Прочтите слова с буквосочетанием
еа - [i:]: (и:)
peace - мир
leave - оставлять
tea – чай
means – средство, средства
team – группа, команда
meal- Eдa
meat – мясо
speak - говорить
seat - место
исключения: еа читается как [e] (э)
dead [ded] мертвый
death [de0] смерть
deaf [def) глухой
head [hed] голова
heavy['hevi) тяжелый (о весе)
health['hel0) здоровье
Чтение гласной а в открытом и закрытом слогах
Exercise 3.
а в открытом слоге читается как [ei] (ей)
name - имя
make – делать
save – спасать
stage – стадия
lake – озеро
late - поздний
age - возраст
page - страница
state – государство
same - такой же
date - дата
take – брать
pace – темп
plate - тарелка
game-rpa
pale - бледный
Exercise 4. a в закрытом слоге читается как [æ] -широкая (э)
аm-(я)
and - и
gland-железа
tag - ярлык
cat - кот
mass-масса
bad - плохой
black - черный
stand – стоять
plan - план
man – мужчина
back – спина; назад
damp - влажный
mad - безумный
Чтение согласных звуков:
Exercise 5.
Прочтите слова
с буквой h, делайте легкое придыхание:
hill - холм
hip-бедро
help – помощь; помогать hint-намек
his – его
hi-привет
him – ему
Exercise 6. Прочтите слова с буквой с; соблюдайте правила:
cell – клетка
victim – жертва
cyst - киста
city – город
clinic - клиника
neck - шея
talc – тальк
cycle - цикл
sick – больной
cite - цитировать
Прочтите слова с буквой g;
соблюдайте правила
gym - спортзал
gipsy - цыган
gel- гель
leg - нога
еgg - яйцо
gene – ген
big - большой
запомните исключения:
But!
give [giv] давать
get [get] получать
begin [bi'gin] начинать
Exercise 8. Прочтите слова с буквой х,
обращая внимание на ударение [ks]
и безударность слогов [gz]:
text – текст
next – следующий
six - шeсть
sixteen – шестнадцать
sixty – шестьдесят
fix – закреплять
mix – смешивать
But! exam [ig'zæm] – экзамен
examine [ig'zæmin] – исследовать,
обследовать
Exercise 9. Прочтите слова с
буквосочетанием th.
как глухой «зубной» с
thin - тонкий
teeth - зубы
thesis ['0i sis) – тезис
theme - тема
health - здоровье
thick - толстый
death – смерть
Exercise 9. Прочтите слова с
буквосочетанием th.
как звонкий «зубной» з
the – определенный артикль
this - этот, эта, это
they – они
these - эти
that - тот, да, то
them – ïx, ïm
Чтение х, буквосочетания th
Exercise 13. Прочтите слова с буквосочетанием sh (ш)
she – она
shy – застенчивый
shame - стыд
shell - скорлупа
finish – заканчивать
shelf-полка
fish – рыба
shape - форма
sheet – лист, лист; простыню
shake - встряхивать, взбалтывать
Exercise 14. Прочтите слова с буквосочетанием сh (ч)
chill – лихорадка
chicken-цыпленок
speech - речь
chest – грудная клетка
chain - цепь
cheek – щека
cheese – сыр
chin – подбородок
match - спичка
chess-шахматы
cheap – дешевый
Имя существительное
Склонение существительных
В английском языке есть два падежа существительных:
Общий (Кто, что?) и Притяжательный (Чей?)
Притяжательный образуется добавлением к существительному апострофа и окончания -s
boy – мальчик, boy's – мальчика
Множественное число существительных
В основном существительные имеют единственное и множественное число. Множественное число образуется:
1) добавлением к основе окончаия s
-- Произносится [s] – после глухих согласных
step – шаг, steps – шаги [steps]
list – список, lists – списки [lists]
lip - губа, lips - губы [lips] согласног
--Произносится [z] - после гласной или звонкой согласной
bed – кровать, beds – кровати [bedz] pill-шлюля. pills
2) Если существительное заканчивается на ch, sh, x, s, ss, o прибавится окончание -es, которое
произносится [z]:
dress – платье, dresses – платье [dresız], box – коробка, boxes – коробки [bəksiz]
3) Если существительное заканчивается на –у: если перед y гласная, boy [boi] - мальчик, boys [boız] - мальчики
А если перед -у согласная, тогда -у меняется на -i - baby [ beibi ] – младенец, babies [beibiz] – младенцы.
Существительные, которые употреюляются только во множ числе:
Clothes - одежда
scissors ножницы
trousers - брюки
spectacles/glasses - очки
scales - весы
goods Товары
customs - обычаи
jeans джинсы
pyjamas пижама
Shorts - шорты
tights - колготы
С ними не употребляется артикль a/an
The goods in this supermarket are quite cheap.
These jeans are very fashionable.
.
Существительные, которые имеют только форму единственного числа:
information – информация
News Новость, новости
Knowledge знания
Money деньги
Advice – совет, советы
Success успех, успехи
Progress – успех, успехи
С этими существительными употребляются только формы единственного числа:
The knowledge is very important in modern life. His advice was really helpful.
ИСКЛЮЧЕНИЯ:
а man-men (мужчина мужчины)
a woman (женщина) women (женщины)
a child (ребенок) children (дети)
a mouse (мышь) mice (мыши)
a foot (croпa) - feet (стопы) -
a tooth (3уб) - teeth (зубы)
a goose (rycь) - geese (rycи)
an ox (бык) oxen (быки)
a sheep (овца) sheep (овцы) -
a deer (олень) deer (олени)
a fish (риба) - fish (рыбы)
a fruit (фрукт) fruit (фрукти)
Ex.1 Write the nouns in plural in the correct column.
A dolphin, a fly, a dress, a shoe, a diary, a cake, a strawberry, a sandwich, a toy, a fox, a garden, a ray, a piano,
an enemy, a branch, a wish, a coin, an ability.
-s -es -ies
______________________ ______________________________ _________________________
______________________ ______________________________ _________________________
______________________ ______________________________ _________________________
______________________ ______________________________ _________________________
______________________ ______________________________ _________________________
______________________ ______________________________ _________________________
Ex.2 Circle the correct item.
His success is/are the result of a hard work. 2) I'm looking for the information/informations about that
National park. 3) This/these goods is/are delivered from Europe. 4) If he doesn't put on his glass/glasses he
won't see anything. 5) My Granny always gives good advice/advices to me.
Ex.3 Write the nouns in plural
A man_______________; a woman_____________________; a child___________________;
a mouse _____________; a foot_______________; a tooth _____________; a fish ________________;
A fruit______________; a sheep_______________; a goose_______________.
Countable and Uncountable Nouns
Countable Nouns Uncountable Nouns
исчисляемые существительные неисчисляемые существительные
Те, что можно посчитать, имеют нельзя прсчитать: названия веществ
форму единственного и множес- абстрактных понятий. Имеют твенного числа только форму единственного числа
Dog – dogs water, money, friendship
Ex.1 Write the nouns into two columns.
House, snow, biscuits, monument, tooth, coffee, dream, flower, salt, weather, river, situation, air, shop, journalist, time, friend, hour, information, painting, money, dictionary, music, joke, garden, chocolate, juice, cupboard, sandwich, food.
Countable Nouns Uncountable Nouns
________________________________ _________________________________
________________________________ _________________________________
________________________________ _________________________________
________________________________ _________________________________
Артикль. The Article
Неопределенный артикль
следует употреблять с исчисляемыми
существительными в единственном числе;
когда о предмете упоминается впервые:
a cat, a box;
не употребляется:
water, salt, sugar; life, courage и тд
Если сущестительное начинается с согласной - используем а:
a pen, a bedroom
если с гласной - испльзуем an:
an egg, an apple
Происходит от слова “This”
И сохранил его значение (это)
Употребляем с существитеьными
в единственном и множественном
числе, обозначает:
-определенный предмет
-индивидуализирует
-конкретный, извесный, именно этот
-упомянутый не впервые
-своего рода единственный
используем с названиями морей, океанов,
рек, пустынь, гор, сторон света (юг, запад..)
The Azov sea
не употребляется:
-перед именами и фамилиями, днями недели,
месяцами,названием городов, улиц, континентов, стран
-после указательных местоимений :
This - это , that - тот итд
I see the dog
I see this dog
The Elements of Conversation
introduce [,intrǝ'dju:s] представлять
e.g. Let me introduce my husband to you.
My name is...
How do you do? ['haudu ju 'du:] Здраствуйте!.
e.g. "How do you do" is a kind of greeting and not a question
Good morning! [gud monin] Доброе утро!
e.g. We say "Good morning" till 12 o'clock.
Good afternoon! [gud a fta nu:n] Добрый день!
e.g. We say "Good afternoon" after 12 o'clock.
Good evening! [gud i vnin] Добрый вечер!
Hello! [hǝ'lǝu] Приеіт! Алло!
Hi! [hai] Привет!
How are you? [hava: ju:] Как ты?Как дела? Как жизнь?
fine [fain] хорошо
e.g. I am fine.
Good bye! [gud'bai] До свидания!
Good night! [gud nait] Спокойной ночи!
See you later! [si:ju: leitǝ] До встречи!
See you soon! Скоро увидимся!
Useful phrases
be polite
I suppose so - я полагаю
If you say so - если ты так говоришь
I don’t think so - я так не думаю I don’t agree - я не согласен
How’s life? - Как жизнь?
I’m very tired - я очень устал
That’s all right - все в порядке
Not so bad - не так уж плохо
Why are you so rude with me? -
почему вы грубы со мной?
Why did you lie to me? - почему вы соврали?
You’ve hurt my feelings - вы ранили мои чувства
Exercise 4. Заполните пробелы необходимыми словами из скобок.
1. I'm very much_________________to you. (glad, delighted, obliged)
2. Let me_____________________ my brother to you. (see, appreciate, introduce)
3. Please give your wife my_____________for the presents (greetings,welcome,thanks)
4.You are very__________________ (Kind, thankful, indebted)
5. We say_________________________ in the evening (Good evening, good morning,
good afternoon)
Exercise 5. Переведите на английский.
1. Как живется вашим родителям?
2. Передайте им привет.
3. С удовольствием.
4. Спасибо, неплохо.
5. Прощай, скоро увидимся
Exercise 6. Подберите синонимы к выделенным словам
1. I always say "Hello" when speaking on the phone.
2. I am grateful to you.
3. See you soon.
4. It's very sweet of you.
5. I am glad to meet your friend.
Exercise 7. а) Прочитайте и разыграйте диалоги.
Mary: Hi, Jane!
Jane: Hello, Mary! How are you?
Mary: Oh, not bad - a little tired. Jane, I'd like to meet you my brother.
John: Nice to meet you. My name is John.
Jane: Well, it is nice to meet you, John.
Peter: Hi, Maggie!
Maggie: Oh, Peter, hello, how are you? Look, I'm in a terrible hurry.
The bank closes in fifteen minutes.
P.: Is your bank near here?
M.: Yes, it's only three bloks away.
P.: Get in my car, I'll give you a lift. - Я могу подвезти тебя
M.: This is so nice of you, Peter, thank you.
P.: Don't mention it.
Дополните диалоги
A: Hello, how are you?
B: ________________________ And what about you?
A:_________________________And how's your sister?
B:_________________________Could you give my regards to your husband?
A:_________________________Thank you in advance.
B: _________________________Bye-bye.
Read the text.
ETIQUETTE AND GOOD MANNERS
Etiquette is rules that govern behaviour regarded as correct and acceptable
according to the contemporary norm within ( (medical etiquette, business etiquette).
Usually unwritten, it may be codified in written form. Etiquette usually reflects
formulas of conduct in which society or tradition has invested.
Thus, it is now possible to refer to "etiquette" or "culture", realising that these may
not be universal. Manners involve a wide range of social interactions within cultural
norms. The notion of etiquette, being of French origin and arising from practices
in the court of Louis XIV, is occasionally disparaged as old-fashioned or elite.
Some such individuals regard etiquette an unnecessary restriction of freedom of
personal expression; others consider such a philosophy to be espoused only by the
unschooled, the unmannerly and the rude.
Etiquette depends on culture: what is excellent in one society may shock
another. Etiquette evolves within culture. It can vary widely between different
cultures and nations. Early modern conceptions of what behavior identifies a
gentleman were codified in the 16th century. Benjamin Franklin and George
Washington wrote codes of conduct for young gentlemen. Even more recently,
the rise of Internet necessitated adaptation of the existing rules of conduct to
create netiquette, which governs email drafting, rules of participating in an online
forum and so on.
a. to cooperate with other people in one team.
b. to always listen to your partner, understand and share their ideas.
Test yourself:
How Tolerant you are
g. to put yourself in somebody's shoes.
h. to welcome diversity.
i. to accept equality of all people.
j. to be tolerant to other people's
ideas, points of view, thoughts,
beliefs or behaviour.
k. to refuse from violence and
dominance over other people.
Count your points:
0-never
1- sometimes
2- often
3- always
20-33 points-you are a tolerant person.
Less than 20 points- you are to think
about your behaviour and attitudes.
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.