Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса
Оценка 4.9

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Оценка 4.9
Рабочие тетради
docx
английский язык
Взрослым
14.02.2017
Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса
В рабочей тетради содержится лексический, тематический и грамматический материал, который может быть использован для самостоятельной работы обучающимися 1 курса колледжей. Тематика заданий соответствует темам рабочей программы. Работа над темой проходит по этапам: перевод, написание транскрипции и заучивание лексического материала; последующее закрепление при чтении и переводе текста и при заучивании диалога.Рабочая тетрадь по английскому языку для студентов 1 курса СПО
раб. тетр. .docx
Activity Book 1 Аннотация Рабочая   тетрадь   предназначена   для   организации   самостоятельной работы по английскому языку для студентов 1 курса групп НПО и СПО.  Она содержит задания на развитие коммуникативной компетенции по основным  темам  курса. Речевые  клише,  тематические  тексты с  заданиями, диалоги   и   грамматические   упражнения   позволяют   закрепить   изученный материал. 2 Пояснительная записка В   последние   годы   все   больше   внимания   уделяется   самостоятельной работе учащихся в процессе обучения, в частности в обучении иностранным языкам.   Это   связано   со   многими   факторами,   в   том   числе   с   тем,   что   в современном   динамичном   постоянно   изменяющемся   мире   недостаточно обладать каким­то определенным количеством знаний. Человек должен уметь самостоятельно пополнять свои знания, заниматься самообразованием.  Способность   к   самообразованию   в   области   английского   языка приобретает   особую   актуальность,   так   как   английский   язык   используется представителями большинства профессий и именно знание английского языка способствует успешной социализации выпускников.  В   целом,   можно   сказать,   что   развитие   самостоятельности, формирование   навыков   самостоятельной   работы   –   являются   одной   из приоритетных   задач   в   работе   современного   преподавателя   иностранного языка.  Подобранный материал способствует развитию у студентов всех видов речевой деятельности и соответствует содержанию рабочей программы. 3 Содержание 1. Рекомендации по выполнению упражнений. ……………………. стр. 5 2. Тема №1: Описание людей (внешность, характер, личностные качества,  профессии). ……………………………………………………….. стр. 6 3. Тема №2: Межличностные отношения…………………………..стр. 10 4. Тема: № 3: Моя семья ……………………………………………стр. 14 5. Тема № 4: Человек, здоровье, спорт. ……………………………. стр. 19 6. Тема № 5: Мой рабочий день. ……………………………………стр. 23 7. Тема № 6: Мой выходной день. …………………………………  стр. 26 8. Тема № 7: Мой родной город. ……………………………………. стр. 29 9. Литература     ……………………………………………………… стр. 32 4 Рекомендации по выполнению упражнений. 1. Работа   с   лексическим   материалом   (vocabulary):   найдите   в   словаре транскрипцию   незнакомых   слов,   выпишите   в   тетрадь.   Прочитайте   и запомните данные слова и выражения. 2. Работа   с   текстом:   прочитайте,   подчеркните   слова,   относящиеся   к активной лексике раздела, переведите текст, ответьте на вопросы. 3. Работа   с   диалогом:   прочитайте   диалог,   обращая   внимание   на произношение и перевод, составьте аналогичный, опираясь на активную лексику и текст. 4. Работа с грамматическими упражнениями: повторите грамматический материал   по   темам:   «Употребление   артикля»,   «Неопределённые местоимения   и   их   производные»,   «Формыглагола  to  be»,   «Степени сравнения прилагательных», «Формы глагола to have», «Предлоги места и направления». 5 Тема № 1: Описание людей (внешность, характер, личностные качества,  профессии). 1. 1. Vocabulary to get acquainted with  [  ___________  ] ___________ to introduce oneself  [  ___________  ]  ___________ Let me introduce myself.   [  ___________  ] ___________ first name  [  ___________  ]  ___________ ___________ for short  [  ___________  ] My name is Edward, Ned for short. ___________ My name is .../ I am called ...  [  ___________  ] ___________ I was called after my father. ___________ surname (family name)  [  ___________  ] ___________ patronymic (middle name)  [  ___________  ] ___________ to be born  [  ___________  ] ___________ I was born on the 1st of  May, 1975. ___________ age  [  ___________  ] ___________ teens  [  ___________  ] ___________ to be in late teens___________ How old are you? ___________ I am not 20 yet. / I am under 20. ___________ to look young (old) for one’s age___________ to come from ___________ I come from Belarus. to reside  [  ___________  ] ___________ permanent residence___________ I reside in Belgorod. ___________ to move from ... to ... ___________ 6 to finish / leave school  [  ___________  ] ___________ I have finished school with gold medal this year. ___________ preparatory department  [  ___________  ] ___________  Last year I entered the preparatory department of our University. / I became  a  student of the preparatory department. ___________ to do well in smth at school ___________ to be good at smth___________ I am good at foreign    languages. ___________ to be fond of smth  [  ___________  ] ___________ to go in for smth___________ What do you do?/ What is your occupation? ­ I am a student. ___________ Who are you? ­ I am Ann. /I am his sister. ___________ to serve in the army  [  ___________  ] ___________ single  [  ___________  ] ___________ to be married  [  ___________  ] ___________ Have you got a family of your own?  [  ___________  ] ___________ to consist of  [  ___________  ] ___________ My family consists of three members. ___________ 1. 2. Text  About myself My name is Helen.  Let me introduce myself. I’m Helen Galachinskaya. I was   born  on  the  23  of   December  1993  in  Aktobe.  My   sign  of   the  zodiac  is Capricorn. Capricorns are generally serious about whatever they do. Capricorns are down­to­earth. It is wrong for me because I’m usually emotional and active. My life is very diverse. I think that I have a charitable nature, I always help people. I’m usually calm, but sometimes I can lose my temper and become either angry or sad. I like to laugh and joke. I have got a sense of humor. I’m sensitive because I can’t control my emotions, and I can easily be hurt. I’m hard­working and ambitious. I set high goals for myself and I work hard to reach them. I’m sociable, so I have got a lot of friends. I appreciate people’s honesty, frankness and politeness. I don’t like when people are rude and aggressive.  When I look at myself in the mirror I see a blond girl with long waved hair and big beautiful eyes. I like my eyelashes, they are thick. I have a snub nose, a happy smile and a slim figure.  I have got some hobbies. I’m always very busy but when I’m free I like to read books. I think books help me to continue my education. In my opinion, books are a source of romantic feelings and emotions. I enjoy reading books about life or 7 modern love stories, but I hate reading detectives. I think it’s just a waste of time. I also love music. My favorite types of music are dance music, hip­hop, rock and alternative music. I like to draw. I study at art school and take lessons of painting there. I often buy paper, brushes, paint and water­colours. We make sketches outdoors   and   draw   landscapes   and   people,   pets   and   still   life.   I’m   also   a photographer. I like to take photos.  Sometimes I play different sport games. My favorite games are "freeze", basketball, tennis and volleyball. I don't like to watch TV, but I do it from time to time. I often go for a walk, to the mall or cinema with my friends or my boyfriend.  As for my future life, I want to be an architect and a designer. I am going to build the house of my dream! Ответьте на вопросы: 1. What is your name? ________________________________________ 2. Where and when were you born? ______________________________ _________________________________________________________ 3. How old are you? __________________________________________ 4. Have you got a family? ______________________________________ 5. How many people are there in your family? ______________________ _________________________________________________________ 6. Do you have brothers, sisters, grandparents in your family? _________ _________________________________________________________ 7. Where do you live? _________________________________________ 8. Did you study well at school? _________________________________ 9. What school did you finish? __________________________________ 10.Did your teacher of  English help you to choose your future profession? _________________________________________________________ 11.What was your favorite subject? _______________________________ _________________________________________________________ 12.What do you like to read? ____________________________________ _________________________________________________________ 13.What sport do you go in for? _________________________________ _________________________________________________________ 14.What are you going to be? ____________________________________ 1. 3. Dialogues 8 1 ­ Hello, George. Pleased to meet you.  How are you? ­ Hi, Nick. I'm fine, thanks. And how  are you? ­ Thanks, not so well. ­ Здравствуй, Джордж. Рад тебя видеть.  Как жизнь? ­ Привет, Ник. Я в порядке, спасибо. А  ты как? ­ Спасибо, не очень. 2 ­ How do you do, Mr Brown? It's nice to meet you. I'm Dick Smith, your  new student. ­ How do you do, Nick. Glad to meet  you too. Where are you from? ­ I'm from Brighton. ­ Здравствуйте, мистер Браун. Рад  встрече. Я Дик Смит, ваш новый ученик. ­ Здравствуйте мистер Смит. Я тоже рад  Вас видеть. Откуда вы приехали. ­ Я из Брайтона. 3 ­ Hello, Kate. This is my friend, Fred  Black. ­ Hello, Fred. Glad to meet you. I'm  Kate. ­ Hello, Kate. How nice to meet you. ­ Привет Кэт. Рад знакомству. ­ Привет, Фред. Приятно познакомиться.  Я Кэт. ­ Привет, Кэт. Это мой друг, Фрэд Блэк. 1. 4. Grammar review Вставьте артикль, где необходимо. 1. My ... friend has to get up early in ... morning because he goes to ... school. That's why he usually goes to ... bed early in ... evening. 2% ... weather was very bad in ... morning yesterday. ... sky was grey and it was raining. But in ... middle of ... day ... weather began to change. ... rain stopped and ... sun appeared from behind ... clouds. In ... afternoon it was very warm. I did not want to stay at ... home and went into ... yard. There were ... boys and ... girls in ... yard. We played in ... yard till late in ... evening. When I came ... home, I drank ... tea, ate ... sandwich and went to ... bed at once. I slept very well at ... night. Вставьте предлоги in или to. 1. We did not want to stay ... town on such a hot day, so we went ... the country. 2. It is very late: Go ... bed at once. 3. Where is your little sister? ­ ­ She is ... bed. Mother always puts her ... bed at eight o'clock. 4. In summer my mother does not go ... work and I don't go ... school. We live ... the country. My father goes ... work 9 every day, so he stays ... town. But sometimes he comes ... the country after work and goes back ... town early in the morning, when I am still ... bed. 5. In winter I usually go ... bed at ten o'clock because I learn ... school and have to get up early. Тема № 2: Межличностные отношения 2. 1. Vocabulary Родство ­ Relations Члены семьи ­ Members of the Family brother  [  ___________  ] ___________ daughter  [  ___________  ] ___________ wife  [  ___________  ] ___________ mother (разг. mum, mummy)  [  ___________  ] ___________ husband  [  ___________  ] father (разг. dad,daddy)  [  ___________  ] parents  [  ___________  ] sister  [  ___________  ] spouse  [  ___________  ] son  [  ___________  ] Прародители – Ancestors grandmother (ласк. grannie)  [  ___________  ] grandfather (ласк. granddad)  [  ___________  ] grandparents  [  ___________  ] great grandmother  [  ___________  ]  great grandfather  [  ___________  ] Потомки – Descendants grandson  [  ___________  ] grandchildren  [  ___________  ]   10 granddaughter  [  ___________  ] Родственники – Relatives  [  ___________  ] close  [  ___________  ]  distant  [  ___________  ] cousin  [  ___________  ] uncle  [  ___________  ] son­in­law  [  ___________  ] brother­in­law  [  ___________  ] stepmother  [  ___________  ]  sister­in­law  [  ___________  ]  stepfather  [  ___________  ]  stepdaughter  [  ___________  ] stepson  [  ___________  ] nephew   [  ___________  ] niece  [  ___________  ] stepsister  [  ___________  ] stepbrother  [  ___________  ] daughter­in­law  [  ___________  ] father­in­law  [  ___________  ] aunt  [  ___________  ] mother­in­law  [  ___________  ] Прочие – Others  [  ___________  ] twins  [  ___________  ] widow  [  ___________  ] widower  [  ___________  ] baby  [  ___________  ] fiancé  [  ___________  ] fiancée  [  ___________  ] bride  [  ___________  ] bridegroom  [  ___________  ] bachelor girl [  __________  ] by marriage (e.g. to have a child by first marriage)  offspring  [  ___________  ] teenager  [  ___________  ] divorced  [  ___________  ] child (pl. children)  [  ___________  ] orphan  [  ___________  ] 11 bachelor  [  ___________  ] married couple  [  ___________  ] spinster  [  ___________  ] 2. 2. Text My Best Friend No doubt, everyone dreams of having a true and faithful friend but not all of  us are lucky enough to find one. Frankly speaking, I’m rather sociable, that’s why I have many friends. As for me I’m happy with my friends. Firstly, I don’t have “fair weather” friends. Secondly, all my friends are very pleasant people, and I’m never  bored with them.  My best friend is Masha. We study in the same group and though she doesn’t live  next door we manage to spend much time together. In appearance she is very  attractive. She has an oval face, a straight nose, thick dark hair, big brown eyes and a pleasant smile. So people and, of course I, find her smart. Besides, Masha is  known for her warm and friendly character. She is usually open­minded and  interested in other people. More than that, she is considerate, supportive and  responsible. I can always turn to her whenever I’m in trouble, and she never fails to help.  I’d like to point out, that Masha is rather brainy, and that’s why she is excellent at  school.  In general Masha is loyal, trustworthy, tactful and great at keeping secrets. For me  it is very important that my best friend is an honest girl. I can fully rely on her and  trust her everything. To tell the truth, we have never let each other down.  In conclusion I’d like to add, that my friend is an interesting person. She is well­ read. Her favourite foreign author is Julian Rowling and her creation Harry Potter.  Besides, she is keen on modern music and enthusiastic with sport.  To sum up, “A good friend is like the sun in winter”, it’s about Masha. I’m the  happiest girl in the world, because I have such a wonderful friend. Ответьте на вопросы: 1. Who is your best friend? _______________________________________ 2. Where does your friend study? __________________________________ _____________________________________________________________ 3. How does your friend look like? _________________________________ _____________________________________________________________ 4. What kind of sport does your friend like? _________________________ 5. How did you make friends? ____________________________________ 6. What do you have much in common? ____________________________ 7.  Do you like to spend your free time with your friends? ______________ 12 _____________________________________________________________ 8. Can you call all your friends faithful? ____________________________ ____________________________________________________________ 9. Is the sense of humour important in friendship? _____________________ ___________________________________________________________ 10.What are the hobbies of your friends? ____________________________ ___________________________________________________________ 2.3. Dialogues 1 ­ Excuse me, Jack, what's your  friend's name? ­ His name is David. ­ Where is he from? ­ He is from Cardiff. Why? ­ You see, I'm from Cardiff too. Best  regards to him. ­ Shall I introduce you to him? ­ Do, please. ­ Извини Джек, как зовут твоего друга? ­ Его зовут Дэвид. ­ Откуда он родом. ­ Он из Кардифа. А что? ­ Видишь ли, я тоже из Кардифа. Мои  лучшие пожелания ему. ­ Представить вас друг другу. ­ Да, пожалуйста. 2 ­ Good ­ bye, Helen. Hope to see you  again soon. ­ Good ­ bye, John. Best regards to  your sister. ­ Thanks. ­ До свидания, Элен. Надеюсь мы скоро  увидимся вновь. ­ Пока, Джон. Мои наилучшие пожелания  твоей сестре. ­ Спасибо 2.4. Grammar review Вставьте артикль, где необходимо. It was... hot day. ... sun was shining brightly in ...blue sky. ... wolf and ... lamb met at ... stream. ... water in ... stream was cool and clear. ... wolf saw that ... lamb was fat and wanted to eat it. He began to shout: "You, ... fool, you are making ... water dirty!" ... lamb was afraid. It looked at ... wolf and said in ... thin voice: "But, ... Mr. Wolf, I cannot make ... water dirty for you from ... place where I am standing, because ... stream runs from you to me." "Stop talking!" shouted ... wolf in ... angry voice. "I know you! I met you six months ago, and you were very rude to me." "You are wrong, ... Mr. Wolf," cried ... lamb, "you could not meet me six months ago: I am only four ... months old." "Never mind," said ... wolf, “if it 13 wasn't you, it was your brother." And with these ... words he seized ... poor lamb and carried it into ... wood.  Вставьте предлоги at или on.  1. I get up ... seven o'clock or ... a quarter past seven. 2. ... Sunday I usually get up ... nine o'clock or half past nine. But last Sunday I slept very long and got up only ... noon. 3. Lev Tolstoy liked to get up... sunrise. 4. Our lessons are usually over ... twenty minutes to two. 5. They returned from the wood... sunset. 6. I began writing my composition ... seven o'clock and finished only ... midnight. 7. My birthday is ... the ninth of July. 8. The school [ year begins ... the first of September. 9. ... the twen­ty­fifth of December people celebrate Christmas. 10.... Wednesday I usually have a lot of homework. Тема № 3: My Family 3. 1. Vocabulary Род занятий – Occupation  attorney, barrister, lawyer, solicitor    [  ___________  ] actor, actress  [  ___________  ] chemist  [  ___________  ] architect  [  ___________  ] ballet dancer  [  ___________  ] banker  [  ___________  ] unemployed  [  ___________  ] librarian  [  ___________  ] businessman  [  ___________  ]  accountant  [  ___________  ] military man  [  ___________  ] guide  [  ___________  ]  doctor, physician [  ___________  ]  housewife  [  ___________  ] journalist  [  ___________  ] dentist  editor  [  ___________  ]  designer  [  ___________  ]  painter  [  ___________  ] 14 medical nurse  [  ___________  ] manager of the joint venture company mechanic  [  ___________  ] musician  [  ___________  ] researcher  [  ___________  ] children’s nurse, baby­sitter  [  ___________  ] army officer  [  ___________  ] barber  [  ___________  ] hairdresser  [  ___________  ] singer  [  ___________  ] old age pensioner  [  ___________  ] interpreter/ translator  [  ___________  ] writer [  ___________  ] cook  [  ___________  ] firefighter  [  ___________  ] policeman  [  ___________  ] dressmaker  [  ___________  ] tailor  [  ___________  ]  postman  [  ___________  ] conductor   [  ___________  ] computer programmer  [  ___________  ] shop assistant/ salesman  [  ___________  ]  worker  [  ___________  ] shoemaker  [  ___________  ] secretary  [  ___________  ]  metalworker   [  ___________  ] plumber  [  ___________  ] tool­maker  [  ___________  ] fitter  [  ___________  ] employee  [  ___________  ] carpenter  [  ___________  ] watchman  [  ___________  ] builder  [  ___________  ] steward(ess), air hostess  [  ___________  ] customs officer  [  ___________  ] printer  [  ___________  ] coach, trainer  [  ___________  ] 15 charwoman, office­ cleaner (вучрежд.)  [  ___________  ]  scientist  [  ___________  ]  teacher  [  ___________  ] farmer  [  ___________  ] photographer  [  ___________  ] surgeon  [  ___________  ] choreographer  [  ___________  ] artist   [  ___________  ] watchmaker  [  ___________  ] schoolboy  [  ___________  ] schoolchildren   [  ___________  ]  schoolgirl  [  ___________  ] driver  [  ___________  ]  economist  [  ___________  ]  electrician  [  ___________  ] 3. 2. Text My Family I am Zhilin Andrey. Andrey is my name and Zhilin is my surname. I am seventeen years old. I want to tell you a few words about my family. My family is not large. I have got mother, father and grandmother. There are four of us in the family. First of all some words about my parents. My mother is a teacher of biology. She works in a school. She likes her profession. She is a good­looking woman with brown hair. She is 44 but she looks much younger. My father is programmer. He is forty­six. My father often sings and when we are at home and have some free time I play guitar and we sing together. He is also handy with many things. When he was small he liked to take everything to pieces. My grandmother told me a story that once my father tried to repair their kitchen clock but without success. They had to give it to a repairman. But it happened a long time ago. Now he can fix almost everything. My parents have been married for 18 years. They have much in common, but they have different views on music, books, and films. For example my father likes horror films and my mother likes soap operas. My father is fond of tennis. My mother doesn’t go in for sports. My parents are hard working people. My mother keeps house and takes care of my father and me. She is very good at cooking. My grandmother is a pensioner. She lives with us and helps to run the house. She is fond of knitting. 16 I want to become a student. I’d like to learn foreign languages. I always try to be in a good mood. We have got a lot of relatives.  Ответьте на вопросы: 1. Is your family large or small? _____________________________________ 2. How many people are there in your family? __________________________ _____________________________________________________________ 3. How old is your mother? _________________________________________ 4. What does your mother do? ______________________________________ 5. How old is your farther? _________________________________________ 6. What does your father do? _______________________________________ 7. What’s your father like? _________________________________________ 8. Have you got any sisters or brothers? _______________________________ 9. What is my father fond of? _______________________________________ 10.What kind of films do your parents like? ____________________________ _____________________________________________________________ 11.My mother is very good at cooking, is not she? _______________________ _____________________________________________________________ 12.Does our grandmother live with us? ________________________________ 13.What is my grandmother fond of? __________________________________ 3.3. Dialogues 1 ­ Слушай Джеки, у тебя есть своя семья. ­ Look Jake, have you got a family of  your own? ­ Oh, no, I'm not married yet. I live  with my parents. ­ Is your family large ? ­ I don't think so. My parents have got only two daughters. ­ And which of you is the eldest? ­ It's me. I'm twenty. ­ How old is your younger sister? I  wonder what her name is? ­ Susan. She's a lovely girl. She is ten. ­ Сюзанна. Она прекрасная девочка. Ей  ­ It's a pleasure to have such a young  sister, isn't it? ­ Certainly. She's the apple of my eye. ­ Конечно. Глядя на нее, я всегда  ­ О нет, я еще не замужем. Я живу с  родителями. ­ У вас большая семья? ­ Не думаю. У родителей только две  дочери. ­ И кто старше? ­ Я. Мне двадцать лет. ­ Сколько лет твоей младшей сестре? Как ее имя? десять лет. ­ Приятно иметь такую маленкую  сестренку. радуюсь. 17 2 ­ Tom, who is this good­looking,  chestnut­haired young lady? ­ Oh, it's my sister. ­ And who is this pretty girl with rosy plump cheeks and a turned ­ up nose? ­ It's her elder daughter, my niece. ­ Well, you have such pleasant­ looking relatives. ­ Thank you. ­ Том, кто та прелестная молодая леди с  каштановыми волосами? ­ А, это моя сестра. ­ А кто эта красивая розовощекая  девушка с вздернутым носиком? ­ Это ее старшая дочь, моя племянница. ­ У тебя такие симпатичные  родственники. ­ Спасибо. 3.4. Grammar review Заполните пропуски, вставив одно из слов, данных в скобках. 1. We haven't ... black stockings (no, any). 2 They have ... red boots, Kate (any, no). 3. I don't want... today, thank you (nothing, anything). 4. "I haven't got ... clean exercise­books, Mother," said the boy (any, no). 5. "We shall not buy ... in this shop, children," said the mother (nothing, anything). 6. Didn't you buy ... potatoes yesterday (any, no)? 17.1 didn't see ... in the street when I went out (anybody, nobody). 8. We did not play ... games in the yard because it was raining all day long (no, any). 9. There is ... at home (anybody, nobody). 10. How much did you pay for these boots? ­ I didn't pay ... (nothing, anything). They are a present from my grandmother. 11. Have you lost ... (anything, nothing)? ­ ­ No, nobody here has lost  ..  (nothing, anything). Раскройте скобки, употребляя нужную форму прилагательного. 1. Which is (large) _________: the United States or Canada? 2. What is the name of   the   (big)   _________   port   in   the   United   States?  3.  Moscow   is   the   (large) _______ city in Russia. 4. The London underground is the (old) ___________  in the world. 5. There is a (great) _________ number of cars and buses in the streets of Moscow than in any other city of Russia. 6. St. Petersburg is one of the (beau­ tiful)   _______   cities   in   the   world.  7.  The   rivers   in   America   are   much   (big) ________   than   those   in   England.  8.  The   island   of   Great   Britain   is   (small) 18 _____________  than Greenland. 9. What is the name of the (high) ___________ mountain in Asia? 10. The English Channel is (wide) _________  than the straits of Gibraltar. 11. Russia is a very (large) _________ country. Тема № 4: Человек, здоровье, спорт 4. 1. Vocabulary  • Wembley — стадион Уэмбли в Лондоне   [  ___________  ] • the Derby — Дерби  [  ___________  ] • Wimbledon — Уимблдон [  ___________  ] • cricket — крикет  [  ___________  ]  fair — нечестный, несправедливый  [  ___________  ] • un • to attract attention — привлекать внимание  [  ___________  ] • crowd — толпа  [  ___________  ] • to Support — поддерживать, болеть  [  ___________  ] • football ground — футбольное поле  [  ___________  ] • fan — болельщик  [  ___________  ] • amateur — любительский  [  ___________  ] • rugby football — регби  [  ___________  ] • next to football — на следующем месте после футбола • chief — главный, основной  [  ___________  ] • spectator sport — зрелищный вид спорта  [  ___________  ] • racing — бега (конские, собачьи и пр.)  [  ___________  ] • boat­race — гребные гонки  [  ___________  ] • tournament — турнир  [  ___________  ] • innumerable — бесчисленный  [  ___________  ]  • degree — степень, уровень  [  ___________  ] • helpless — беспомощный  [  ___________  ]  • extremely — чрезвычайно  [  ___________  ] • able — умелый  [  ___________  ] • to toboggan — кататься на санях, санках  [  ___________  ] 4. 2. Text SPORTS IN GREAT BRITAIN 19 The British are known to be great sports­lovers, so when they are neither playing, nor watching games, they like to talk about them. Many of the games we play now have come from Britain. One   of   the   most   British   games   is   cricket.   It   is   often   played   in   schools, colleges, universities and by club teams all over the country. Summer isn't summer without cricket. To many Englishmen cricket is both a game and a standard of behaviour. When they consider anything unfair, they sometimes say  «That isn't cricket». But as almost everywhere else in the world, the game which attracts the greatest attention is football, or soccer. Every Saturday from late August till the beginning of May, large crowds of people support their favourite teams in football grounds. True fans will travel from one end of the country to the other to see their team play. International football matches take place at Wembley. Rugby is also very popular, but it is played mainly by amateurs. Next to football, the chief spectator sport in British life is horse­racing. A lot of people are interested in the races and risk money on the horse which they think will win. The Derby is perhaps the most famous single sporting event in the whole world. Britain is also famous for motor­car racing, dog­racing, boat­racing, and even races   for   donkeys.   The   famous   boat­race   between   the   teams   of   Oxford   and Cambridge attracts large crowds of people. A  great  number   of  people   play  and  watch  tennis.   Tennis   tournaments   at Wimbledon are known all over the world. The innumerable tennis courts of Britain are occupied by people between the ages of 16 and 60 who show every degree of skill — from practically helpless to the extremely able. The British also like to play golf, baseball, hockey, grass­hockey. Various forms of athletics, such as running, swimming, boxing are also popular. You can sometimes hear that there are no winter sports in England. Of course the English weather is not always cold enough to ski, skate, or toboggan, but winter is a good season for hunting and fishing. Ответьте на вопросы: 1. Are the British fond of watching sport games? _______________________     ____________________________________________________________ 2.  What kind of sport is especially associated with Britain? ______________    _____________________________________________________________ 3. What is cricket for an Englishman? ________________________________   _____________________________________________________________ 4. What is the most popular game in the world? ________________________   _____________________________________________________________ 5. Where do the Cup finals take place? _______________________________ 20 _____________________________________________________________ 6. Is rugby played by professionals? _________________________________ 7. What kinds of racing are popular in Britain? ________________________ ______________________________________________________________ 4.3. Dialogues Fay: Jerry, could you show me how to hold the racket?  Jerry: Sure Fay, it's just like shaking hands. Hold your hand out as though you were going to shake my hand...  Fay: Do you mean like this?  Jerry: Right, like that. Then put the racket in your hand, like this.  Fay: So now I'm ready to hit the ball!  Jerry: Remember what I told you. There are two types of swings, the forehand and  the backhand.  Fay: I remember. You told me hitting a forehand, starting on my right, is like  hitting a ping pong ball.  Jerry: Exactly. Why don't you try one now. Ready? Hit this!  Fay: Oops! I missed it completely!  Jerry: That's okay, try again. This time, keep your eye on the ball.  Fay: Keep my eye where?  Jerry: It's just an expression. "Keep your eye on the ball" means watch the ball  carefully.  Fay: Oh, I see. Let me try again...  Jerry: Here comes another ball... Wow! You hit it over the fence! You're a very  powerful lady.  Fay: I guess I need to practice more.  Jerry: Sure, but with a bit of practice, you'll be able to keep the ball in the court.  Переведите следующие предложения на русский язык. 4.4. Grammar review 1. What is your height? You are taller than me. ____________________________  2. She felt as strong as her brother. ______________________________________ 3. We started earlier than you. __________________________________________ 4. He was more careful than I. __________________________________________ 5. This student is the most attentive in our group. ___________________________ 6. I need a warmer coat. _______________________________________________ 21 7. He is as tired as you. _______________________________________________ 8. He was one of the most experienced workers at the factory. ________________    _________________________________________________________________ 9. Better late than never.  ______________________________________________ 10. She was not so attractive as her mother. _______________________________ 11. His work is not so difficult as mine. __________________________________ 12. He was the eldest in the family. ______________________________________ 13. It is easier to swim in the sea than in the river. __________________________ 14. This is the smallest room in our flat. __________________________________ Вставьте somebody, anybody, nobody или everybody. 1. Has ... in this group got a dictionary? 2. ... left a magazine in our classroom yesterday. 3. The question was so difficult that ... could answer it. 4. I am afraid I shan't be able to find ... in the office now: it is too late. 5. ... knows that water is necessary for life. 6. Is there ... here who knows French? 7. You must find ... who can help you. 8. ... knew anything about America before Columbus discovered it. 9. I saw ... in the train yesterday who looked like you. 10. There is ... in the next room. I don't know him. 11. Please tell us the story. ... knows it. 12. Is there ... in my group who lives in the dormitory? 13. Has ... here got a red pencil? 14. ... can answer this question. It is very easy. Тема № 5: Мой рабочий день 5. 1. Vocabulary  • to get up – вставать  [__________ ] • to wake up – просыпаться  [  ___  ] • to make one’s bed – заправлять  кровать  [  ___________  ] • to do morning exercises – делать  утреннюю зарядку  [  ________  ] • to wash face and hands – умываться  и мыть руки  [  ___________  ] • to clean teeth – чистить зуб_____  ] • to take a shower – принимать душ  [  ___________  ] • to brush – расчёсываться   [  ___________  ]  • do dress oneself – одеваться   [  ___________  ] 22 • to have breakfast – завтракать  [  ___________  ] • to have dinner – обедать   [  ___________  ] • to have supper – ужинать   [  ___________  ] • to go to college by bus (on foot) – добираться в колледж на автобусе (пешком) • to have 6 lessons a day – иметь 6 уроков в день • to miss – скучать   [  ___________  ] • to return home – возвращаться домой  [  ___________  ] • to have a rest – отдыхать  [  ___________  ] • to do home task – выполнять домашнее задание  [  ___________  ] • to go for a walk – ходить на прогулку  [  ___________  ] • to go to bed – ложиться спать  [  ___________  ] 5. 2. Text My working day  I usually start my day with getting up and doing all things that everybody does in the morning: washing, having breakfast, etc. Also, I got used to gather my learning  tools:   pencils,   exercise   books,   and   textbooks   in  the   morning.   Then   I usually go to the college.  Fortunately, father takes a car every morning and he often picks me up and drives me to the doors of our college building.  And soon the lessons begin.We have 6 lessons every day. I like studying in the college more than in the school.  After   the   lessons   I   usually   return   home   where   I   have   dinner   and   start thinking about my ways of spending the rest of the day. Very often I go to my friend's places. During the early autumn and summer I often go to the sports ground or on the beach. I also like visiting different sports events, for example, soccer matches. So, the world is full of enjoyable things to do.  On returning home I usually start doing my homework (perhaps, it is the most dull part of the day). Having finished it, I open a book and read it or watch TV. At last, I go to the bed.  Of course, I would like to tell you more about my working day, and myself but, unfortunately, my time is rather limited and I have got a lot of homework to do. Generally, now you know about my working day enough. Ответьте на вопросы: 1. When do you usually get up on your working day? ___________________ ____________________________________________________________ 2. What do you do in the morning when you get up? ___________________ ____________________________________________________________ 3. What do you have for breakfast? __________________________________ 23 4.  How much time does it take you to get to your school? _______________     ____________________________________________________________ 5. Do you have dinner at home or at school canteen? ____________________    _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 7.  Do you often go to the library? __________________________________ 8.  When does your family have supper? _____________________________  ______________________________________________________________ 9.  Do you go in for sports? ________________________________________ 10. When do you usually go to bed? _________________________________ 5. 3. Dialogue A: When do you usually get up? B: I get up at 7 o’clock every day. A: It is difficult for you to get up early, isn't it? B: Yes, it is. A: Do you make your bed? B:  I try to make my bed. A: What do you have for breakfast? B: I usually have bread and butter and a cup of tea or coffee. A: When do you go to college? B: I go to college at 8 o’clock. A: Where is your college? B: It is situated not far from my house. A: How long does it take you to get to the college? B: It takes me half an hour. A: When do you go to bed? B: I usually go to bed at 11 o’clock. 5.4. Grammar review Вставьте somewhere, anywhere, nowhere или everywhere. 1. I put my dictionary ___________ yesterday and now I can't find it __________ Of course, that is because you leave your books _____________  . 2. You must go __________  next summer. 3. Did you go  ___________  on Sunday? 4. Let's go ___________  . The weather is fine. I don't want to stay at home in such weather. 5. I cannot find my glasses ___________ . I always put them ____________  and then look for them for hours. 6. Today is a holiday. The streets are full of people. There are flags, banners and flowers _____________. 24 Вставьте глагол to have в Present, Past или Future Simple. 1. They (to have) __________ a big house in the country. 2. My friend (to have) _________many interesting books. 3. She (to have) _________ a good map of London tomorrow. 4. John (to have) ________a good work last year. 5. These pupils (to have) _________four lessons next Tuesday. 6. These students (to have) __________five exams yesterday. 7. We (to have) ___________a beautiful picture. 8. His mother (to have) _________a nice garden. 9. He (to have) __________a large family. 10. You (to have) __________a dictation today. Тема № 6: Мой выходной день 6. 1. Vocabulary — до  [  ___________  ] soon as — как только  [  ___________  ]  •  till  •  as  •   •   •   •   •   ]  •  to buy — покупать  [  ___________  ] •  department — отдел [  ___________  ]  •  goods — товары  [  ___________  ] •  baker's — булочная  [  ___________  ] •  also — также  [  ___________  ] •  dairy department — молочный отдел  [  ___________  ] •  to extend knowledge – расширять знания  [  ___________  ] •  to be fond of smth. – любить что­ либо  [  ___________  ]  •  leisure time – досуг, свободное время  [  ___________  ] •  to be keen on – увлекаться чем­ либо  [  ___________  ] to air — проветривать  [  ___________  ] Zoo — зоопарк  [  ___________  ] funny — смешной  [  ___________  ] to spend — проводить  [  ___________  ] to do shopping — делать покупки  [  ___________  6. 2. Text My day off 25 When we have time for leisure, we usually need something that can interest  and amuse us. There are several ways to do this. In big cities it's often difficult to  decide where to go in the evening. If we want to go out there are a lot of theatres,  cinemas and clubs in our country where we can spend our free time. (But in small  towns and villages they have no actors of their own. So they invite a group of  actors from a big town to show plays.)          People who are fond of music join a musical section where they are taught to  play different instruments.  Those who like to dance join a dancing section. People who are interested in sports can join sport sections such as tennis, basket­boll, chess and others.  And, of course, all the people use radio or television. They switch on the radio set  or TV set and choose the program they like best of all. People who are interested in sports listen to or watch football and basketball matches. Everyone likes to see  skating and dancing on the ice. Some people like music. They listen to concerts of  modern and old music, new and old songs and see dances. Television helps us to  "visit" different lands, see fish and insects, lakes, rivers and seas. We are shown  different countries, cities and people who live there. On TV people could even see  both sides of the Moon. Radio and television extend our knowledge about the  world. All that we can do at home. So I think, that ways in which leisure time can  be spent are different and interesting! Ответьте на вопросы: 1. What days of the week do you like and why? _______________________ ____________________________________________________________ 2. What time do you get up on Sunday? ______________________________ 3. What do you do in the morning? __________________________________ 4. How do you usually spend your days off? __________________________     ____________________________________________________________ 5. Do you often go to the country on your days off? _____________________     ____________________________________________________________ 6. How did you spend your last Sunday? _____________________________     ____________________________________________________________  7. Do you go shopping? ___________________________________________ 8. Do you go in for sports on Sunday? _______________________________ 9. Do you often go to see your friends? _______________________________ 10. Do you like to spend your days off with your friends or with your parents?     ____________________________________________________________ 12. What is your hobby? __________________________________________ 13. What books do you like to read? _________________________________ 14. Do your guests often come to you on Sunday? ______________________    _____________________________________________________________ 6.3. Dialogue 26 Now listen to the dialogue and say 1. Where is Paul going to spend Sunday? 2. What does Aunt Flora decide to do? Aunt Flora Desides to Go with Paul. Aunt Flora: What are you going to do on Sunday? Paul: I’m going to see Kate. We’re planning to go to St. James’s Park. Aunt Flora: Are you going to hire a boat again? Paul: Yes, we are. Aunt Flora: That’s very foolish of you. It’s easy to fall into the water. Paul: That’s very unlikely. Besides, the lake isn’t very deep. In fact it’s shallow. Aunt Flora: It is deep. Paul: But we are always very careful. Aunt Flora: I’m going to join you. Paul: Are you really? What for? Aunt Flora: To see that you’re careful. Paul: That’s very kind of you, Aunt Flora, but… Aunt Flora: That’s all right. 6.4. Grammar review Вставьте глагол to be в Present, Past или Future Simple. 1. My father ... a teacher. 2. He ... a pupil twenty years ago. 3.1... a doctor when I grow up. 4. My sister ... not ... at home tomorrow. 5. She ... at school tomorrow. 6. ... you ... at home tomorrow? 7,... your father at work yesterday? 8. My sister ... ill last week. 9. She ... not ill now. 10. Yesterday we... at the theatre. 11. Where ... your mother now? — She ... in the kitchen. 12. Where ... you yesterday? — I ... at the cinema. 13. When I come home tomorrow, all my family ... at home. 14. ... your little sister in bed now? — Yes, she ... 15. ... you... at school tomorrow? — Yes I ... . 16. When my granny... young, she ... an actress. 17. My friend K,,. in Moscow now. 18. He ... in St. Petersburg tomorrow. 19. Where ... your books now? ­­ They ... in my bag. Вставьте little, a little, few или a few. 1. I have ......... money, so we can go to the cinema. 2. I have ........... money, so we cannot go to the cinema. 3. This girl works very ............. , that's why she knows nothing. 4. Mother gave us ............ apples, and we were glad. 5. He did not like it at the camp: he had very ............... friends there. 6. This lemon drink is sour; if you 27 put .............. sugar in it, it will be sweeter. 7. This lemon drink is sour; if you put .................. lumps of sugar in it, it will be sweeter. 8. The hall was almost empty: there were .................. people in it. 9. I can't buy this expensive hat today: I have too .................. money. 10. She left and returned in .............. minutes. 11. I think   you   can   spare   me   ................   time   now.   12.   I   am   sorry   I   have   seen ..............plays by this author. Тема № 7: Мой родной город 7.1. Vocabulary •  to be founded – быть основанным   [  _______  ] to be situated – находиться   [  ___________  ] population – население  [  ___________  ] to occupy – занимать территорию  [  ________  ] to commemorate – увековечивать  [  ________  ]  to fire a salute – давать салют  [  ___________  ] region – область  [  ___________  ]  museum of  Regional Studies – краеведческий музей    • • • • • • • [  ___________  ]  •  exhibition – выставка  [  ___________  ] •  landscape – пейзаж  [  ___________  ] •  sugar refinery – сахарный завод [  ___________  ]   •  cannery – консервный завод  [  ___________  ] •  creamery – молокозавод  [  ___________  ] •  to appear – появляться  [  ___________  ] 7.2. Text Belgorod      Belgorod is one of the most beautiful towns of Russia. It was founded in 1593. It is situated in the South of European Russia. The population of the town is 300 thousand people. It occupies the territory of 270 square kilometers.  Belgorod is known as the town of the first Salute. On the 5­th of August, 1943 the first salute was fired in Moscow to commemorate Belgorod and Oryol’s liberation. Since that day there is a tradition in Belgorod to celebrate the 5­th of August and fire a salute.      Belgorod is the center of cultural and economic life of the region. 28 There are 2 museums of Regional Studies where one can see the exhibition of the historical past and present of the city.      There is also the Belgorod Art Museum in the centre of the town. You can see a lot of interesting portraits and landscapes there.           In   Belgorod   you   can   see   many   students.   They   study   at   Belgorod   State University,   at   the   Technological   University,   at   the   University   of   Cooperative Trade, at the Agricultural Academy, at the Juridical University.      Belgorod is an industrial town. There are many factories and plants in it. They are:   the   Belgorod   Power   Engineering   Plant,   a   sugar   refinery,   a   cannery,   a creamery, a cement works, a brick field and many others.      Belgorod is a beautiful town. In the centre of it you can see Sobornaya Square which was laid out in 1956.          Recently there appeared many beautiful fountains in Belgorod. They put townspeople and guests in a good mood. Ответьте на вопросы: 1. When was Belgorod founded? ____________________________________ 2. Where is Belgorod situated? ______________________________________ 3. What is the population of Belgorod? ________________________________ 4. What is the area of Belgorod? _____________________________________ 5. Belgorod is known as the town of the first Salute, is not it? ______________ _____________________________________________________________ 6. How many museums of  Regional Studies are there in Belgorod? _________ _____________________________________________________________ 7. What can you see in the Belgorod Art Museum? ______________________ 8. Is Belgorod an industrial town? ___________________________________ 9. Are there many factories and plants in Belgorod? _____________________ _____________________________________________________________ 10.What did recently appear in Belgorod? ______________________________ _____________________________________________________________ A: Is Belgorod your native town? B: Yes, it is. A: What street do you live in? 7. 3. Dialogue 29 B: I live in Sadovaya street. And what about you? A: I live in Nekrasova street. B: Oh, we are neighbors.  A: What do you like in Belgorod most all? B: I like that Belgorod is clean and beautiful. A: Where do you usually spend your free time? B: I and my friends often go to the skating rink. A: I often go to the skating rink, too. B: So long then. A: See you later. 7. 4. Grammar review Вставьте much, many, little, few, a little или a few. 1. He had ............ English books at home, so he had to go to the library for more books. 2. She gave him ..........…water to wash his hands and face. 3. I'd like to say .............. words about my journey. 4. After the play everybody felt ............... tired.   5.   Let's   stay   here   ...........   longer:   it   is   such   a   nice   place.   6.   There were ............. new words in the text, and Peter spent .......... time learning them. 7. There was ............. hay in the barn, and the children could not play there. 8. There was ………... water in the river, and they decided to cross it. 9. My mother knows German ........... and she can help you with the translation of this letter. 10. When we walked ................. farther down the road, we met another group of students. 11. Have you got I........... ink in your pen? 12. At the conference we met I………….. people whom we knew well. 13. There are very ……….. old houses left in our street. Most of them have already been pulled down. 14. If you have ……….. spare time, look through this book. You will find ………... stories there which are rather interesting. 15. There are …….... things here which I cannot understand.  16. Shall I bring ………. more chalk? — No, thank you. There is…………. chalk on the desk. I hope that will be enough for our lesson. Вставьте глагол to be в Present Simple. 1. I ......... a pupil. 2. My father ......... not a teacher, he ........... a scientist. 3. ........... your aunt a doctor? ­   Yes, she ........... . 4. ........... they at home?  No, they ............ not at borne, they .............. at work. 5. My brother ............ a worker. He ………..... at work. 6. ............ you an engineer? Yes, I.............. 7. ............. your sister a typist? No, she ........... not a typist, she ........... a student. 8. ........... your brother at school? 30 Yes, he ............ . 9. ............. your sister at school? ­ No, she .............. not at school. 10. My ............. sister ............ at home. 11. ........... this your watch?  Yes, it ......... . 12. She ............ an actress. 13. This ........... my bag. 14. My uncle ........... an office­ worker. 15. He ............. at work. 16. Helen ............. a painter. She has some fine pictures. They .............. on the walls. She has much paper. It .............. on the shelf. The shelf ............... brown. It .............. on the wall. Helen has a brother. He ........... a student. He has a family. His family ............ not in St. Petersburg, it .................... in Moscow. Список использованной литературы: 1. Агабекян И.П. Английский язык. – Ростов н/ Д: Феникс, 2015. – 318с. 2. Голицынский Ю. Б. Грамматика: Сборник упражнений. – СПб.: КАРО, 2012. – 544с. 3. Концепция модернизации российского образования на период до 2012 года//Настольная   книга   учителя   иностранного   языка:   Справ.­метод. пособие/Сост.   В.В.Копылова.   –   М.:   ООО   “Издательство   АСТ”:ООО “Издательство Астрель”, 2012. ­ 446 с. 4. Конышева   А.В.   Организация   самостоятельной   работы   учащихся   по иностранному   языку.   ­   СПб.:   КАРО.   Мн.:   Издательство   “Четыре четверти”, 2012. – 208с. 5. Новые   педагогические   и   информационные   технологии   в   системе образования:   Учеб.   пособие   для   студ.   пед.   вузов   и   системы   повыш. квалиф.   пед.   кадров/под   ред.   Е.С.Полат.   –   М.:   Издательский   центр “Академия”, 2012. – 272 с. 6. Интернет­ресурсы:  http://www.altavista.com;  http://www.yahoo.com; http://www.edgecampaign.com  31

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса

Рабочая тетрадь по английскому языку для 1 курса
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
14.02.2017