Урок английского языка на тему "Научно-технический прогресс".
Оценка 4.7

Урок английского языка на тему "Научно-технический прогресс".

Оценка 4.7
docx
31.05.2022
Урок английского языка на тему "Научно-технический прогресс".
план урока на тему Научно-технический прогресс.docx

Урок английского языка по теме "Научно-технический прогресс". 2 курс

Тип урока: развитие умений устной речи.

Вид урока: комбинированный.

Цель: комплексное формирование лексико-грамматических навыков обучающихся  в рамках темы, обучение устной речи в рамках темы “Научно-технический прогресс”.

Задачи:

  • образовательные – систематизировать лексический материал по теме “ Технический прогресс ”, совершенствовать навыки понимающего чтения текста с общим охватом содержания и с извлечением конкретной информации, совершенствовать навыки чтения с извлечением нужной информации, совершенствовать грамматические навыки описания действий в прошлом, совершенствовать умения устной речи ;
  • воспитательные – воспитывать умение работать индивидуально;
  • развивающие – способствовать развитию творческих способностей обучающихся, развивать умение выражать свое мнение и приводить аргументы, развивать навыки самооценивания в процессе обучения.

Оснащение урока (технические средства обучения): компьютер, текст, материалы к уроку - задания.

Ход урока

1. Организационный этап.

Teacher: Good morning everybody!

2. Сообщение темы и цели урока.

Teacher: So, boys and girls, today we are going to talk much about Scientific and Technological Progress. The topic of our discussion is Scientific and Technological Progress.

Can you guess what are we going to speak about at our lesson?

Right you are, the topic of our lesson today is « Scientific and technological progress  or new technologies in our life».

What do you associate with the word TECHNOLOGIES? загружено

Problem questions:

What are gadgets, computer, Internet, TV, radio?

What are they for? What do you use a camera for?

Why do we need them?

К концу урока мы ответим на эти вопросы.

3. Речевая разминка. Актуализация лексики по теме. Новый материал урока

a) Read the words with the translations. Прочитайте слова и переводы новой лексики. Pay your attention to the pronunciation of the words.

а matter of great concern – вопрос, вызывающий заинтересованность

accelerate – ускорять

apply – применять, употреблять

arouse – вызывать

combustion engine – двигатель внутреннего сгорания

beyond recognition – до неузнаваемости

conquest – покорение

courage – смелость

disclose – обнаруживать, раскрывать

embrace – охватывать

endless – бесконечный

gravity – сила тяжести, гравитация

investigate – исследовать

jet engine – реактивный двигатель

miracle – чудо

overestimate – переоценивать

patience – терпение

rapid – быстрый, скорый

responsibility – ответственность

reverse – оборотная сторона

splitting – расщепление

threat – угроза

trivial – обыденный

universe – вселенная, мир

 

New material  - новый материал урока

a) Read the words with the translations. Прочитайте слова и переводы новой лексики. Pay your attention to the pronunciation of the words.

а matter of great concern – вопрос, вызывающий заинтересованность

accelerate – ускорять

apply – применять, употреблять

arouse – вызывать

combustion engine – двигатель внутреннего сгорания

beyond recognition – до неузнаваемости

conquest – покорение

courage – смелость

disclose – обнаруживать, раскрывать

embrace – охватывать

endless – бесконечный

gravity – сила тяжести, гравитация

investigate – исследовать

jet engine – реактивный двигатель

miracle – чудо

overestimate – переоценивать

patience – терпение

rapid – быстрый, скорый

responsibility – ответственность

reverse – оборотная сторона

splitting – расщепление

threat – угроза

trivial – обыденный

universe – вселенная, мир

 

The theme of the lesson    «Scientific and Technological Progress»

Reading the Text . Прочитайте текст- понимающее чтение.

 

Scientific and Technological Progress.

It's difficult to overestimate the role of science and technology in our life. They accelerate the development of civilization and help us in our co-operation with nature.

Scientists investigate the laws of the universe, discover the secrets of nature, and apply their knowledge in practice improving the life of people. Let's compare our life nowadays with the life of people at the beginning of the 20th century. It has changed beyond recognition. Our ancestors hadn't the slightest idea of the trivial things created by the scientific progress that we use in our every day life. I mean refrigerators, TV sets, computers, microwave ovens, radio telephones, what not.

They would seem miracles to them that made our life easy, comfortable and pleasant. On the other hand, the great inventions of the beginning of the 20th century, I mean radio, airplanes, combustion and jet engines have become usual things and we can't imagine our life without them. A century is a long period for scientific and technological progress, as it's rather rapid. Millions of investigations the endless number of outstanding discoveries have been made. Our century has had several names that were connected with a certain era in science and technology. At first it was called the atomic age due to the discovery of the splitting of the atom. Then it became the age of the conquest of space when for the first time in the history of mankind a man overcame the gravity and entered the Universe. And now we live in the information era when the computer network embraces the globe and connects not only the countries and space stations but a lot of people all over the world. All these things prove the power and the greatest progressive role of science in our life.

But every medal has its reverse. And the rapid scientific progress has aroused a number of problems that are a matter of our great concern. These are ecological problems, the safety of nuclear power stations, the nuclear war threat, and the responsibility of a scientist. But still we are grateful to the outstanding men of the past and the present who have courage and patience to disclose the secrets of the Universe.

 

Tasks for students.

I. Translate the following sentences into English. Переведите следующие предложения.

(Выполнение задания - После русского варианта рядом напишите перевод предложений на английском языке используя текст.)

1. Трудно переоценивать роль науки и техники в нашей жизни.

2. Наши предки не имели ни малейшего представления об обыденных вещах, созданных прогрессом науки, которыми мы пользуемся каждый день.

3. Были проведены миллионы  исследований и сделано бесконечное число выдающихся открытий.

4. Но у любой медали есть обратная сторона.

5. И все же мы благодарны великим ученым прошлого и настоящего, у которых есть мужество и терпение раскрывать секреты Вселенной.

II. Fill in the gaps.  Заполните пропуски подходящими по смыслу словами.

(Выполнение задания  – вставьте подходящие по смыслу слова и выделите жирным шрифтом)

1. Science and technology …. the development of civilization and help us in our ……. with nature.

2. Trivial things created by the scientific progress would seem …. to our ancestors.

3. The great inventions made our life easy, …. and … .

4. A century is a long period for …. and ….  progress, as it is rather  … .

5. Now we  live in the …   … when the computer network  … the globe  and  … not only  the countries and space stations, but a lot of  … all over the world.

6. Rapid scientific progress has ... a number of problems that are a matter of our great …  . 

III. Finish the sentences. Закончите предложения выбирая из предложенных вариантов.

(Выполнение задания – правильный ответ подчеркните)

1. Scientists investigate the laws of the Universe, discover the secrets of the nature and then

a) write thick books improving the life of people.

b) invent different machines improving the life of people.

c) apply their knowledge in practice improving the life of people.

2. Our life nowadays, as compared with the life of the people at the beginning of the 20th century

a) has not changed at all.

c) has become more pleasant and comfortable.

3. Our century has had several names that were connected with

a) a certain era in science and technology.

b) a certain era in art and music.

c) the development of the society.

4. Подведение итогов урока.

Teacher: Well, I’d like to say that we have worked hard and you’ve been very active. I see that the problems we’ve discussed today are very interesting to you. What was difficult for you? What was new? Was it useful? Are you sure that you can express your opinion whether computers are friends or foes?

5. Домашнее задание.

1. Упр. III. Finish the sentences. Закончите предложения выбирая из предложенных вариантов.

 


 

Урок английского языка по теме "Научно-технический прогресс"

Урок английского языка по теме "Научно-технический прогресс"

What do you associate with the word

What do you associate with the word

Read the words with the translations

Read the words with the translations

Universe. And now we live in the information era when the computer network embraces the globe and connects not only the countries and space stations…

Universe. And now we live in the information era when the computer network embraces the globe and connects not only the countries and space stations…

Подведение итогов урока .

Подведение итогов урока .
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
31.05.2022