УРОКИ ЧТЕНИЯ ДЛЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ

  • Книги
  • Работа в классе
  • Рабочие тетради
  • Руководства для учителя
  • pdf
  • 24.04.2018
Публикация в СМИ для учителей

Публикация в СМИ для учителей

Бесплатное участие. Свидетельство СМИ сразу.
Мгновенные 10 документов в портфолио.

Данный учебник помогает закрепить навыки чтения, т.к. в современных УМК этот раздел представлен очень бедно. Учебник подойдет для самых юных учеников, начиная с 1 и 2 классов. Система построена так, что все вариант существующих правил чтения в английском языке представлены развернуто. Работая всего по 5 минут на уроке с данным пособием можно значительно лучше научить малышей читать.
Иконка файла материала уроки чтения.pdf

Пособие      Welcome для родителей,

to the World дети которых

проходят начальныи of English этап обучения

ДОБРО ПОЖАЛОВАТЬ

В МИР

АНГЛИЙСКОГО

ЯЗЫКА

ДОШКОЛЬНЫЙ и м.идший школьный ВОЗРАСТ


Программа обучения детей дошкольного и младшего школьного возраста на начальном этапе направлена на комплексную реализацию практических, воспитательных, образовательных и развивающих целей обучения, причем ведущая роль принадлежит практическим целям: научить детей общению, разговору на английском языке. Темы з нятий соответствуют возрасту детей. Это «Давай знакоиться», «П кажи мне свои игрушки», «Мы играем в оопарк», «Мы переходим улицу» и т. д.

Иллюстрации и веселые стихотворения книги делают процесс обучения увлекательным и несложным.

Правила

Упражнения to the World Скороговорки of English

Сказки

А.С. Сушкевич


МА. МаГЛЬIШ АНГЛИЙСКИЙ  язык

УРОКИ ЧТЕНИЯ

3-е изДание

РекоменДовано учреждением

«Научно-метоДический центр учебной книги и среДств обучения» Министерства образования

Республики Беларусь

Минск

2003

удк 811.111(075.4) ББК я721

C91


Серия основана в 1999 году

Рецензенты:

профессор кафедры фонетики английского языка МГЛУ И. И. Панова; доцент кафедры методики МГЛУ кандидат педагогических наук А. П. Пониматко; заведующая лабораторными гуманитарными предметами городского учебно-методического центра г. Минска Н. В. Бубен

Сушкевич АС.

С91 Английский язык: Уроки чтения: 1—3-ii кл.: Правила, упражнения, скороговорки, сказки /А. С. Сушкевич, М. А- Маглыш. — 3-е изд. — Мн.: «Аверсэв», 2003. — 111 с. — (Welcome to the World of English).

ISBN 985-478-098-8.

Книга представляет собой пособие по обучению чтению детей, начинающих изучать английский язык с подготовительного или четвертого класса, Она может быть использована как справочник по основным правилам чтения и как книга для дополнительного чтения для учащихся общеобразовательных школ. Освоив материал пособия, учащиеся приобретут устойчивые навыки беглого выразительного чтения с полным пониманием прочитанного.

удк 811.111(075.4i


ББК 81.2Англ я721

© Сушкевич А. С., Маглыш М. А., 2000

ISBN 985-478-098-8                                    (О Оформление. ОДО «Аверсэв», 2000

Дорогие ребята и уважаемые родители!

Успех в изучении английского языка во многом зависит от умения читать. Это значит, надо научиться распознавать буквы, правильно произносить звуки, знать, как одна буква влияет на другую, уметь правильно прочитать буквосочетание. А в целом научиться читать слова При этом надо знать, с какой интонацией читается то или иное предложение. Но более важно понимать, о чём ты прочитал.

Умение читать помогает нам общаться с разными людьми «через годы, через расстояния» и даже с теми, кто говорит на другом языке.

ЧТОбЫ научиться читать по-английски, надо внимательно изучить эту книгу. Она состоит из трёх частей. В первой части вы познакомитесь с алфавитом, фонетическим строем английского языка и правилами чтения букв и буквосочетаний. Во второй части научитесь

з

ЧИкТЬ английские скороговорки, рифмовки и стихотворения бегло и с правильной интонацией. Вы узнаете полезные советы, которые помогут вам без особого труда понимать прочитанное.

А в третьей части вы познакомитесь с популярными аНГЛИИСКИМИ сказками и сможете применить полученные знания на практике.

Рекомендуем проработать последовательно каждый урок. В упражнениях первой части слова подобраны так, чтобы легче было научиться читать как можно больше слов на данное правило. Здесь не важно значение слова, а важно умение видеть слово, правильно его прочитать, сравнить с предыдущим и последующим словом, заметить общее и разницу. Данные в уроках упражнения помогут легко запомнить правила и выработать устойчивые навыки чтения.


Если же в текстах вы встретите незнакомое слово, найдите его в словаре в конце книги. В нём даны транскрипция и перевод слов, важных для понимания прочитанного.


 Часть I

УРОК 1

Алфавит

Вот английский алфавит The АВС. Так выглядят буквы в книге.

мт

Уу

Hh

ГЧп

Tt

Zz

сс

li

00

ЈЈ

vv

кк

vvw

5

А так они пишутся в тетради, Попро-      Сравни: Мт            Ss


буй написать их тоже.

 ВЬ сс Ее    Ff

Мт

 vv  vvw zz

Теперь запомни главное:

Буквы видим мы и пишем.

Звуки произносим, слышим.

                           УРОК 2           

Согласные звуки

Английские звуки можно обозначить      специальными значками. Некоторые из них похожи на маленькую букву.

6

Значок в скобках называется транскрипцией.

Запомни как произносятся и обозначаются звуки, и ты сможешь прочитать любое английское слово. Многие из них похожи на звуки в русском языке, а некоторые отличаются. Попробуй произнести согласные звуки:

как русский б;

как русский п, но при этом листок бумаги, поднесённый к губам, должен шевельнуться;

м как русский в, немножко прикуси нижнюю губу;

как ф, немножко прикуси нижнюю губу; как русский г; как русский к;

7

       как русский д произнося эти

звуки, поставь как русский т кончик языка

 

на бугорки над верхними зубами (альвеолы);

как ж,

но немного мягче;

как ш, как з; как с;

но немного мягче;

 

как з

произнося эти звуки, кончик языка держи

 

как С

между зубами;

   как ч, но твёрже;

дж, но слитно как один звук; [т] как м;

[п] как н, кончик языка на альвеолах;

[П] как н в нос, как будто у тебя насморк; как л, кончик языка на альвеолах;

[г] как р, но кончик языка не дрожит;

8


легко выдохни воздух, как будто согреваешь руки; сильно округли губы, как будто задуваешь свечу, и произнеси звук, похожий на в, но не касайся верхними зубами нижней губы, при этом быстро разведи губы в стороны;  как й.

УРОК З

Гласные звуки

Гласные звуки в английском языке бывают долгие и краткие. От этого зависит значение слова.

[i:] улыбнись и скажи и;

     [1] похож на            но произноси его

кратко;

[т.] врач просит сказать тебя а-а-а, когда осматривает горло;

[л] произноси а кратко и отрывисто;

2 Зак. 347                                                                                   9

 произноси о протяжно, не округ-   Они похожи на русские, поэтому их лег-

ляя губы;

[о] произноси о кратко, не округляя губы; произноси долгое у, не вытягивая губы;

[и] произноси у кратко, не вытягивая губы;

[з:] начни произносить [о:], поднимая кончик языка вверх;

[е] произноси чётко и кратко э (шест, жест, цель);

[ее] широко раскрой рот и произнеси

[а] всегда безударный звук, похож

Есть в английском языке двойные гласные звуки — дифтонги. Они запи- сываются двумя значками, но произносятся слитно и являются одним звуком.

10


ко запомнить.

      [er] эй           [аи] ау            [ral иэ

[ах] ай

[ох] ой

Как видишь, надо произнести первый звук и плавно перейти ко второму звуку. Получается ДИФТОНГ.

Теперь посмотри на этот дифтонг [ее] и произнеси его, плавно переходя от одного звука к другому.

УРОК 4

Чтение транскрипции

А теперь попробуй прочитать транСКРИПЦИЮ. Не забывай правила на страНицах 7—11.

Упражнение 1. Произнеси слоги с долгим [i:]: ni: ti: di: si:

Согласные всегда твёрдые.

11

Упражнение 2. Произнеси слоги и сло- ва с долгим [i:]:

ni:           ni:z

 ni:s

bi: — bi:d

— bi:t

ni:           ni:d

— ni:t

si:         si:d

— si:t

i:z          i:t

 mi:t

Упражнение 5. Произнеси слова с кратким [л]:

       КМ                мкп

     ИК         df«st                    лр

краткого [л]: da:k— ИК ma:tf— тлц Упражнение З, Сравни и произнеси так,ka:t — kAt ha:t —, hf\t чтобы долгий звук [i:] отличался от крат-


Упражнение 6. Сравни и произнеси так, чтобы долгий звук отличался от


КОГО

ti:n — trn

ni:t —, nrt

si:n — srn

si:t — srt

i:z      

i:t      


Упражнение 4. Произнеси слова с долгим

Ка: — Ка:т — ka:t fa: — fa:m — fa:st ba: — ba:d3— bo К Ра: — ра:т ра:К

Упражнение 7. Произнеси слова с кратким not dpg fp ks sto р hot fog bp ks spot

Упражнение 8. Сравни и произнеси так, чтобы краткий звук [о] отличался от

долгого          и от дифтонга [аи]:

12                                                                           13

no:t — not-— патл lo:t — lot laud ko:d— Ко d— kaud ko:t — kpt — katJt Упражнение 9. Сравни и произнеси так,

чтобы краткий звук [и] отличался от долгого [и:]:

fUl — fu:l gUd — gu:s pul — pu:l fUk — fu:z

Упражнение 10. Сравни звуки [о] Произнося их, мы не вытягиваем округляем губы.

lUk 10 К gud — gpd КИК — Ко К bUk —, not

Упражнение 11. Произнеси слова с кратким [е]:

sed — set    ned — net ded — det     ted — pet

Упражнение 12. Произнеси слова с широким [ее):

— тап aed — beed

— раеп              14

Упражнение 13. Сравни и произнеси так, чтобы [е] отличался от широкого

— геп bed —, baed реп — рееп теп —- тап

Упражнение 14, Произнеси слова с долгим [з:]:

Кз:— Кз:Ь Кза f3.• — f3.•m — f3:st h3:z — h3:t w3:— vn:d— W3:s

Упражнение 15. Сравни и произнеси так, чтобы [е] отличался от [з:]:

bed —, b3.•d ten — t3:n hed — h3:d ben — Ьз:п

Упражнение 16. Сравни и произнеси так, чтобы звуки [х] и [з:] отличались:

bo:d — b3:d lo:n fo:m — f3:m ho:s — ев:

Упражнение 17. Сравни и произнеси так, чтобы звук отличался от дифтонга [еа]:

     К:         fea                      wea

Кз: — Кеа

15

Упражнение 18. Сравни и произнеси правильно межзубные звуки: глухой [Э] и звонкий [б].

      6i:m eeft         smre       ti:e

      6i:z 6eet          мб         bri:6

Упражнение 19. Произнеси слова с раз- личными звуками,


Упражнение 1. Запомни, что Јј читается как [d3], а хх — как [ks]. Прочитай:

Jill [d311]

six [srks]

Jim [d31T]

fox [fp ks]

jet [d3et]

next [nekst]

job [(Ј3Ђ Ь]   

text [tekst]

јат [d3eeml

Мах [maeks]


i:t

da:k

dj\k

spo:t

spo t

pu:l PUl

b3:d

bed

baed

петл

farv haus gau rralбеа brID Вт tSu:z wi: jes

УРОК 5

Чтение согласных букв


Чтобы прочитать слово, надо знать, как читается буква. Если ты запомнил транскрипционные значки, то легко прочитаешь буквы: ВЬ Dd [Щ, Ff Ш, НР, Л, КК U Ш, мт ГЧп Рр

Ss [s], Tt [tl, Vv     Ww слова: stop, spot, pot, top.

Но есть буквы, которые произносятся по-разному в разных позициях. Букву Сс перед е, i, у читай как во всех ОСТаЛЬНЫХ случаях — как [К].

Упражнение 2. Прочитай.

ice       [ars] cat [kat] сепсап [Кап] cent [sent]    сир [Клр] репсе [pens]       class [kla:s] city     ['srtI]       clock [КМ К]

Букву Gg перед е, i, у читай во всех остальных случаях — как

16

З Зак. 347                                                                                 17

Упражнение З. Прочитай.

gym   [d31m]    go [gau] gest   [d3est]     gas [gaes]       gip   [d31P]     gun флп] badge [baed3]  dog [do g]       George [d30:d3] e gg [e gl

Но запомни исключения:

give [gw], get [get], begin [bI'gm].

А вот буква Qq всегда пишется рядом с буквой и. И когда ты видишь аи, qu — читай [kw].

Упражнение 4. Прочитай.

quite [kwa!t] queen [kwi:n] quiz [kwrz] quick [kWIk]

                            УРОК 6        

Чтение гласных букв. Открытый, закрытый, Ш и lV типы слогов

Гласные буквы читаются по-разному. Например, гласная Аа произносится как

18


[ее], [ее], [э]. Это зависит от того, какие буквы её окружают. Можно научиться читать гласные буквы по правилам. для этого надо запомнить, какие ударные слоги бывают в английском языке. Всего их четыре типа:  гласная открыта (за ней нет согласной или после согласной стоит буква е, которая не читается) age

или

hi    пате это открытый или УСЛОВНО-ОП<РЫтый слог; ll гласная закрыта согласной in off cat desk это закрытый слог; lll после гласной стоит буква r or arm first это третий тип слога; lV после гласной стоит сочетание re care тоге fire это четвёртый тип слога.

19


УРОК 7 page рисе сате gate таКе cage space game late bake

в открытом и закрытом слоге

Запомни! have [hav]

Научимся сначала читать гласные в

Упражнение З. Сравни и прочитай пра-

и ll типах слога.

вильно букву а в закрытом и открытом

Букву Аа читай

слогах.

Чтение Аа

в закрытом слоге                                                          в открытом слоге рап       рапе mat       mate Sam       same       glad       glade

а в закрытом слоге.

 

 

 

tram

tame

fan

face

        ат has          bad

clap

stand

сап

сапе

mad

made


Упражнение 1, Прочитай слова с буквойтап                                                                                               тапе            hat hate

Упражнение 2, Прочитай слова с буквой

в                        и закрытом слоге

а в открытом слоге. (Буква е на конце слова не произносится.)

 

Букву Ее читай

as sad hat lamp hand and dad тар stamp landУРОК 8 ant сап cat tram planЧтение Ее открытом

     в закрытом слоге    в открытом слоге age face    пате date  take

                                      20                                                                                               21


Ynpa)KHeHhe 1. npoqvlTaV1 cnoBa c 6YKBOVl e B 3aKPblTOM cnore.

bell let Rex pen get tell pet flex cent nest spell bed text end best smell red next desk west

YPOK 9

I-ITe:-Me li

B OTKPblTOM n gaKPblTOM cnore

BYKBY li HL/1TaV1


B aaKPblTOM cnore B OTKPblTOM cnore


Ynpa>KHeHne 2- npoqv1TaVl cnOBa c 6YKBoV1 e B OTKPblTOM cnore.


me we eve pete he be Steve Bede

Ynpa)Kl-1eHne 3. He nyTaÿ1 6YKBY e B 0TKPblTOM cnore  HerVlYlO 6YKBY e B KOHUe cnoBa.

me name he pete

eve be    glade

22

in pin fix

trip list        did       skip

it lit mix

print brisk dig          win

is his six

film risk slim            wind

               till still

silk disk bridge twin

its sit spill

milk clip Jim         twist

2. np0Hb1Taßl cnoBa c 6YKBOÏ1 i B OTKPblTOM cnore.

five

like

fine

wife size

hi

nine

tidy

pipe

mile mice

lie

nice

dive

ride

stripe price

tie

bike

life

drive

rise kite

pie

time

hide

side

ice    mile

23


Ynpa)KHeHne 1. np0HVITaVl 6YKBY i B saKPblTOM cnore.

Запомни! live [hv] Упражнение 1. Прочитай слова с буквой give [grv] о в закрытом слоге.


вильно:

 

 

 оп

dog

hot

Ьох         doll

 

 

of

fog

dot

fox       drop

     rid             ride

Iine — Апе

 

off

frog

lot

cross hop

grid — bride

mile — male

 

god

log

hot

lost       stop

fill — five milk — mine

like  lake pine — рапе

 

job

jog

got

pond spot

     win           wine

kite — kate

 

 

Упражнение З. Сравни и прочитай пра-


УРОК 10

Чтение 00 в открытом и закрытом слоге

                     Букву Оо читай                           

в закрытом слоге         в открытом слоге       


Упражнение 2. Прочитай слова с буквой о в открытом слоге.

go nose rose note hope so close ореп tone rope по home joke stone globe

Упражнение З, Сравни и прочитай праВИЛЬНО:

not      note cross        rose cod — code    hop — hope

4 Зак. 347                                                                                 25

Ynpa)KHeHhe 4. 3anOMHVl! B 9ThX cnoBax

6YKBY O t-lL'lTaßl 1<aK


son come monkey mother colour some love money other cousin


London above honey another month

YPOK 11

YTeHhe Uu

B OTKPblTOM h 3aKPblTOM cnore


BYKBY ULI HVITaß1

B 3aKPblTOM cnore B OTKPblTOM cnore [ju:] unva [u:]


Ynpa)KHeHne 1. np0HhTaÿ1 6YKBY U B 3aKPblTOM cnore.

use

mute

due pupil

muse

tube

cute student

fuse

huge

mule cucumber

true

rude

June

blue

flute

juice

rule

Bruce

prune


up gun us jug but dust trust puppy cut bus Ynpa)KHeHne 2. np0Yl/1Taßl cnoBa C 6YKBOßl U B OTKPblTOM cnore.

Ynpa)KHeHne 3. CpaBHL,1 np0HYlTaßl npa-

BVlJ1bHO:

cub

cube

rudd — rude

tub

tube

         run            rune

us

use

plum— plume

cut

— cute

just — June

[u:]


cup

jump just

 

3anoMHh! B 9TVIX cnoBax 6YKBa u B

must

run     fun

eaKPblTOM cnore HVITaeTCfi Kal< [U]:

hunt

hurry sun

put pull push [PUS]

puzzle

nut      under

 

 

plump but        drum

bull full bush [bUJ]


26

27


УРОК 12

Чтение Уу в открытом и закрытом слоге

by

try

type

ту

dry

cycle July

fly

cry

Ьуе

Читай букву Уу как букву l i

в закрытом слоге            в открытом слоге

[ал]

Упражнение 1, Прочитай слова с буквой у в закрытом слоге.

gyp     system lyric gym symbol pyramid

Упражнение 2. Прочитай слова с буквой у в открытом слоге.

28


Упражнение З. Если буква у стоит перед другой гласной буквой, то читай её как    yell     уак yes yellow your

Упражнение 4. Буква у читается как [1] на конце слова. family tasty pity angry funny study berry hungry sorry windy city hurry

УРОК 13

Чтение буквосочетаний ск, ch, sh, th, ng, пк, wh, Кп, wr, ph

Очень часто в английском языке встречаются буквосочетания, которые читаются не так, как отдельные буквы. Когда две буквы стоят рядом, они влияют друг на друга так же, как и ты на своего близкого друга, а он — на тебя, С кем поведёшься, от того и наберёшься.

29

Например, ты знаешь, что буква с может читаться как [s] или [К], а в буквосочетаниях читай ск как [К], (t)ch — как

Упражнение 1. Прочитай ск как [К] в этих словах.

раск — back МсК — stick deck — песк


— slack

— c|ick


lock — clock — block duck — luck — struck

Упражнение 2. Прочитай (t)ch как [Ц] в этих словах.


chess chap chin       match chest chat children watch [wo Ц] check champ chop  rich pitch much such      scotch

       Буква s читается как           буква h —      

как а когда они вместе, получается звук

зо

 

Упражнение Зв Прочитай sh как [Я] в

этих словах.

 

 

     she        shall

ash

hush

     shy        ship

rash

cash

    shine     shop

fresh

mash

shake shut

fish

wish

     shelf       shock

dish

finish

Упражнение 4. Прочитай и не путай эти буквосочетания.

     (t)ch [Ц]       sh [П

chip

ship

chop

shop

catch

cash

match

mash

rich

fish

31

А вот когда буквы t и h стоят рядом, то получаются межзубные звуки [6] и [б]. Чтобы их правильно произнести, надо кончик языка высунуть между зубами, Р] — глухой звук, а [б] — звонкий.

Ynpa)KHeHhe 5. np0HL,1TaV1 th KaK this them with that than these then thus those

6.                np0HL4TaV1 th 1<aK

thin smith myth fifth thick math depth tenth

7.               


CpaBHV1 nPOHVlTaVl npaBV•1J1bHO cnoBa. Cnenvl, HT06bl 3BYK [ð] 0Tnuqancqa 3BYK [9]

[z] this zip them zed then zend thus zepp with his

Ynpa»wel-lne 9. np0Hl/lTaL71 nk 1<aK [ok].


ink think bank sunk link drink tank chunk sink brink blank trunk pink wink rank drunk

A BOT B 6YKBOCOqeTaHVlV1 wh 6YKBa W cunbHee, ero I-IaAO rlPO¼3HOChTb OAHVIM 3BYKOM [W], HO ecrlb'l Ha nOMOLUb 6YKBe h 6YKBa O, TO Hano HYlTaTb [h]. Ynpa)Kl-aeHne 10. IlPOHVlTaVl wh KaK [w].

when why while which white what [vn t]


thick sick think sink

Ynpa)KHeHne 11. np0H"1Taÿ1 wh

thub subbKaK [h]. thin sinwhowhole [haUl] thill silkwhose [hu:z] whom [hu:m]

Ynpa)KHeHne 8. np0HVlTaVl ng KaKYnpa)KHeHne 12. np0HfflTaVl wr Kal< [r].

ring bring

hung

writ

wrist

wren

king sang

song

wrest

wreck

wring

thing rang

strong

wrack

wrap

Wrenn

                                           sing sting lungwrite                               wrote                                               wrong


                                         32                                                                                            33

YPOK 14


Ynpa)KHeHne 13. CPaBHV1 VI np0HL/1Taßl npa-

BVfflbHO:

YreHVte 6YKBocoqeTaHhi ea, ee, 00, 00+k, ou, ow

    wrest     rest        west

              rnaCHble 6YKBbl TOXe              npyr Ha

    wring     ring        wing

 

apyra, Koraa CTOBT pqnoM. 1/1Horna OAHa

    write      rite         white

6YKBa «cl,1f1bHee», VlHorna 06e 6YKBbl npoV13HOCBTCB OC060, He Tal<Ð Kai( Ka>KAaq B

Ynpa)KHeHne 14. np0HVITaV1 kn Kai(                                                                  

 

OTAenbHOCTU. I-Iayqurqcq HVITaTb HeKOTOPble

    knit        knock    know

 

V13 HVIX.

    knife      knave    knob

 

Ynpa)KHeHne 1. BYKBOCOqeTaHV19      

      knick knack      knop

 

LIVITaß1 KaK [i:].

    knap      knag      knell

bee been meet pea meat seat

Ynpah(l-leHne 15. CPaBHV'1 npoqL,1TaV1 npa-

see seen speed tea read please

BUTlbHO:tree green sheep sea wead each three teeth keep eat meal clean knap nap  cap          fee feel    sleep lea ream teach knick     Nick   kick

      knot       not          cotYnpa»ŒeHne 2. BYKBocoqeTaHL/te OO HVI-

    knock    nest       cock

Tai KaK  

 

Ynpaw-aewte 16. np0HL/lTaVl ph Kai(                                                                   

 

zoo moon

spoon              woo     noon

 

 

too food

school ch-[k] cool    food

phone  phase Philips telephone phrase elephant

 

loo soon

room                        goose roof

35

34

Ynpa)KHeHne 3. BYKBocoqeTaHue oo + k HVITaVl 1<aK [U].

YPOK 15

     book nook      hook

HTel-lne rnaCHblX B onpenenëHHblX

      look rook        stook

n03uunqx: 0+1d, i+ld, igh, a+ll,

      took cook       spook

a+ss (st, sk, nt, th), w+a(r), w+0(r)

OyeHb yaCTO cornacHaq 6YKBa BJIVlqeT

Ynpa)KHeHne 4. B 9TVlX cnoBax oo -roxe   Ha '-ITeHV•ae rnacHoß1Ð vel Torna rnacl-laq HI/lTa-

I-IVITaeTC9 KaK                                                                              eTcq He no npaBL,1ny.

HanpVIMep, B cnoBe old 6YKBa O HaXOfoot wood wool good stood AVITCB B saKPblTOM cnore, a HVITaTb eë


Hano, 1<aK B OTKPblTOM [auld]. 3an0MHV1

Ynpa)KHeHhe 5. BYKBocoqeTal-ll/te Ou HM-

 

eu4ë Tal<Vte cnoBa•.

Tail KaK Lau].

 

Leu] cold, fold, hold, bold, gold, told, sold;

     out       noun      house pound

 

[al] wild, mild, child;

loud round mouse ground

 

[al] kind, mind, find, bind, blind, rind.

cloud count mouth round

 

STO 3HaHhT, HTO 00 VI li nepen —Id

about shout south found

I

—nd Bcerna nPO¼3HOCBTCB 1<aK [eu] [al].

Ynpa)KHeHne 6. B 3TVlX cnoBax ou HVITaV1

                   1. BYKBOCOqeTap-lVle igh '-IVI-

Tai Kai( [al] (gh He nPOV13HOCUTC9).

Kat( high fight might right country couple touch sigh night light bright cousin double courage nigh tight sight plight

                                      36                                                                                               37


2. BYKBa a nepen ss, st sk, nt, th nPOV13HOCVlTCB Kai( [a:]. class fast ask   plant bath        pass past task grant path glass cast bask can't father grass vast basket shan't bathroom brass mast mask branch

Ynpa)KHeHne 3. A ecrlÿl a CTOVIT nepen —Il, TO nPOU3HOChTCfi Kal< [O:].

all small ball fall call stall tall wall

3BYK [W] V13MeHqeT 3Byqal-lVle rnacHoß1.

Ynpa)KHeHue 4. BYKBY a HVITaVl 1<aK [1) ] nocne w. was wash what want watch quality ['kwT lltl]

Ynpa)KHeHL.qe 5. ByoocoqeTaHne ar HVITaßl KaK [o:] nocne w. war warn warm quarter ['kwo:te] warship quart


38

Ynpa)KHeHne 6. BYKBY O '*L/1TaL71 Kal< [A] [u] nocne w.

won [wnn] wolf [WUlf] wonder ['wnnde] woman ['wumen]

Ynpa)KHeHne 7. BYKBocoqeTaHleqe or Hb,1Taßl Kai( [3:] nocne w.

work word world worm

Ynpa)KHeHne 8. BYKBocoyeTaHvte ow HVITaVl KaK Lau].

now down brown flower how town crowd power cow clown crown tower

Ynpa)KHeHne 8. ByroocoqeTaHue ow quTaÿl Kat( LOU].

row grow show own snow throw slow glow know

39

УРОК 16

Чтение гласных в lll и lV типе слога

Научимся читать слова с lll и lV типом ударного слога.

lll тип слога совпадает со вторым типом, только в lll типе «закрывающая» согласная — буква r, например:

ll тип lll тип cat   саг

Буква r сама не произносится, но ме— няет чтение гласной.

ar читай or читай [о:] er, ur, ir, yr читай [з:]

Упражнение 1, Прочитай слова с бук- вой а в lll типе слога.

far car star те arm card start large farm garden art carpet


40

Упражнение 2, Сравни и прочитай слова с 1, ll и lll типом слога.

mat     smart but        bart cat — cart       сиь — cart

fame farm lake — lark

Упражнение З, Прочитай слова с буквой о в lll типе слога.

or form port sort for fork sport short

Упражнение 4. Сравни и прочитай слова с 1, и lll типом слога:

code — cord cod — соп bone — born odd — iord

5 Зак. 347                                                   41

Ynpa)KHeHne 5. llPOHl/lTaVl cnoBa c 6YKBarv1V,1 e, i, u B Ill Tune cnora.

[3:]

verb bird fur hurt term sir curl purple firm turkey turtle her first nurse curtain were third turn burn

IV Tun cnora MOXHO conOCTaBVITb c YCnOBHO-OTKPblTblM, T011bKO C cornacH0ß1 6YKBOV1 r. 

6. CpaBHL*1 VI rlPOHVlTaL71 rnac- Hble B I VI IV Tunax cnora.

 

I Tun

IV Tun

bate

bare     

mete

mere [re]

time

tire           [are]

mole

more [o:]

cute

cure [jue]

type

tyre [ale]


Ynpa)KHeHne 7. llp0HL,1Taßl cnoBa c IV TV*IIIOM cnora.

[eel

[are]

            [are]

mare

here

mire

bore

cure tyre

bare

mere

hire

ore

pure pyre

care

tire

more

during lyre

dare

sphere

fi re

store

secure byre

fare

 

tired

shore lure

8. CPaBHV1 nPOHL/lTaVl cnoBa c l, Il, Ill IV TL*1noM cnora: cHaqana no ropi,130HTaJIL/l, a noTOM no BePTl/lKaJIVl.

         a) [er]             

mate

mat

mar

mare

stake

stack

star

stare

shake

b) [etJ]

shack

shark

share

code

cod

cork

core

stoke

stock

storm

store

slope

shot

short

shore


42

43

 

o

 

 

o

euouo I-ML

 


              [re]

 

me

met

mercy

mere

he

d) [al]

hen

her

here

fine

fin

fir

fire

spite

spit

spirt

spire

site

sit

sir

sire

cute

cut

curt

cure

pule

punch

purr

pure

fume

plum

blur

lure


Диграф

Звук

Пример

еа

оо оо ои

OW

СМ

[аи]

[аи]

meet tea, meat zoo, food book, сооК out, count how, now, town own, snow

Букво-

СО чета НИ е

Звук

Пример

wh wh Кп wr ph

when, white who, whole knife, КпосК write, wrong phone, eIephant

44 Сводная таблица чтения диграфов Сводная таблица чтения буквосочетаний согласных (продолжение)

Сводная таблица чтения

Буквосочетание

Звук

Пример

0-}-ld i+ld

igh а + группа согласных a-Fll

[ах]

[ar]

сою, gold wild, child kind, find high, night class, past, ask, plant аи, ball, wall talk, walk, chalk want, was

Буквосочетание

Звук

Пример

СК (t)ch sh th th ng

 

back, duck chess, much she, fish this, with thin, math, tenth song, bring pink, drink


Сводная таблица чтения сочетаний гласных и согласных буквосочетаний согласных

46


Надеемся, ты освоил чтение простых английских слов. Это поможет тебе развивать и совершенствовать умение читать. Дорога к совершенству бесконечна. Очень часто некоторые слова тебе придётся просто запоминать. Могут встретиться слова, которые ты не сможешь правильно прочитать без транскрипции в словаре. Поэтому не забывай, как зву- чат транскрипционные значки. Научись пользоваться англо-русским словарём. Больше читай, и тебя ждёт успех.

Предлагаем тебе скороговорки, рифмовки, стихи и рассказы, чтобы ты научился читать по-английски быстро и выразительно.


 Часть ll

УРОК 17

Прочитай выразительно рифмовки и найди в них слова, которые начинаются с заданной буквы, а также слова, в КОТОРЫХ есть эта буква.

Занимательный алфавит

А is for Apples.

Опе apple for те,

And опе for уои Опе for him

And for her, too

Birds like to sing.

They start to sing when it's spring.

49

В is for Bird,

C         is for Cat.

My cat is grey. He likes to run, and he likes to play.

D        is for Dog and for Doggy.

I have a dog,

His name is Bobby. E is for English. At school we learn Russian and English too. Do you like English? yes, I do.

F         is for Five and also for Four.

Four little kittens are on the floor.

G      is for Girl.

The girl is six.

She likes to play with little chicks.

H      is for Hat. Ann has a hat.

I              am a boy,

I have a cap.

50


is for l. I am a boy.

What have l?

I have a toy.

J            is for Jane and also for Jack.

Jane is a girl.

The boy is Jack.

K      is for Kite.

Kate has a kite.

Her kite is big and white.

L        is for Letters.

Do you know them all?

Yes, we do — twenty-six in all.

M  is for May and for May Day.

For March and for Mother's Day.

N      is for Nelly and also for Nick. They are in the garden playing with Dick.

O      is for One.

One plus two is three. Three little birds Are in a tree.

51

               P is for Pen.                                                                    V is in five and also in seven.

                    Have you a pen?                                                          It is in twelve and eleven.

                     «Yes, I have two,»                                                  W is for Willy and

says little Ben.

Q           is for Questions: How do you do?

How are you?X How old are you?

R           is for Roses.

Y They are white and red. «Give me this rose, please,» says little Fred.

Z

S             is for Spring and for Summer, too, when it is warm and the sky is blue. also for Why. Why do you cry, Willy? Why, Willy, why?

is in six. Let's count to six! One, two, three, four, five, six. is for Yard where children play. They play in the yard every day. is for the Zoo. Let's go to the Zoo.

I     like to go to the Zoo.

T          is for Tie.  np0HVITaVl Bcnyx PI/14)MOBKVl npunyrvlaÿl My father likes ties.  PVIÇMY}OLUV1eCB CTPOKVI nnq 6YKB They are bright and very nice. ancþaBL/1Ta.

U         is for Us and also in a bus.F is for flag,

Let's go with us by bus.B is for bag.

5253

And you?

C is for cat, H is for hat. p is for pen, for ten.

9TV1  cnoBa 110MoryT Te- 6e: map — cap, dog frog, one — sun, tie — sky, boy toy, star car.

B STOM sa6aBHOM ancþaBL/lTe BCe cnoBa B npennoxeHVIL/l HaqVIHa}OTCfi Ha OAHY 6YKBY. Bcn0MHV'l npaBuna HTeHL'1fi vel rlPOHb1TaVl 9TH CMeUJHble npennoxeHL,1fi. He3HaKOMble Te6e cnoBa Tbi CMO>KeUJb I-Iaß1TL/l B cnoBape B KOH14e KHV1rVl.   

Animal Alphabet

A  Angry alligators always ask for apples.

B   Brown bears bring bananas to boys.

C   Cats can catch cold.

D  Dirty dogs don't dance.

E    Enormous elephants eat eggs.


54

F     Frightful frogs fright finches.

G  Greedy goats grase on green grass.

H  Hungry hippos have the hiccups.

I        Insects are inside icicles.

J   Jealous jaguars jump on jack-tars.

K     Kind Kangaroos kick kids.

L        Lions love learning lessons.

M Merry monkeys munch the moon.

N     Nice nightingales never nibble nests. O Obedient ostriches often obey orders.

P             Pigs pick pop-corn.

Q          Quiet queen-bees question queens.

R           Robot rabbits run in rain.

S             Snakes seek sickly syrup. T Tender tigers tickle toes.

U            Ugly unicorns use umbrellas.

V            Various vultures visit villages.

W        Wild wolves worry witches.

X            Excited foxes play on boxes.

Y            Young yaks yawned yesterday. Z Zippy zebras zoom at the zoo.

55

                  YPOK 18                        

Yqmacq LIVfTaTb 6blCTPO


Hayqucb 6blCTPO 1-11/1TaTb cl<opor0BopKV1. npaBMJ1bH0 rlPOV13HOCL,1 3BYKL,1. r10BTopb1 cKopor0BopKY HeCKOJ1bKO pas TaK 6blCTPOÐ Kai( TOnbKO Tbi MOXeLUb.

    tae]            Ann's cat is black.

 Cob is Dob's dog, Tob is Mob's dog.


 Sid sees, Sid sees, Sid sees Six trees, six trees, six trees.

Pat's black cat is in Pat's black hat.

[1] [æ] [D] I see a big black cat,

Big black cat, Big black cat.

What a big black cat!

What a cat! What a cat!

56


Jiggety-jig, jiggety-jig, Pete's dog is little.

And Dan's dog is big. Jiggety-jig, jiggety-jig.

A girl sees three big grey geese.

Here is a rose.

The rose is red.

Snow is so snowy, When it's snowing.

She sells sea-shells on the sea-shore.

Together, together,

Together, every day; Together, together

We work and play.

The more we think of safety, of safety, of safety, The more we think of safety, The safer we shall be.

57

YPOK 19

Pa3MeTKa MHTOl-aaUMV1

[sw]  'Swan iswam over the xaSwim, swan, saswim! 'Swan 'swam back sxagain. s* lWell 'swam,

B STOÿl cKoporoBopKe Mbl XOTVIM n03HaKOMVITb Te6fi C yaapeHL/lerq VlHTOHaqueVl

B aHrnuÜcK0M npennoxeHL'lV1. CTpeJIKa 3HaqaeT naneHL,1e    rlOBblUjeHV1e ronoca. 31-1aHOK «l» — yaapHoe cnoB0.

     I-Ianpnrvqep: "AKTO 9T0?       MOVI S*Apyr.

Ero 130BYT

rlPOH¼Taßl Bcnyx cKopor0BOPKV1 c npaBVIJ1bHOßl VlHTOHaqueßl. CneAV1 3a pa3MeTKOV1.

A 'black 'cat 'sat on a Amat

And l ate a 'fat

That Iman Isat on my x.hat in the

     He is a               Iman 'that's a safact.

58

'Jack and —Jill I went 'up the sahill I

To 'fetch a 'pail of Sawater. Il

'Jack fell Adown I and broke his xacrown I And IJill came 'tumbling '•aafter. Il

BePTVIKaJ1bHble qePTOHKVl I VI Il 0603Haqa}OT nay3bl, rne Tbi MOXeU.Jb B3AOXHYTb, ecnvt rlOHaA06VlTCB. OHM pa3neJ1fi}0T npenJlO>Kel-lVlB VI rpynnbl cn0BÐ CBS3aHl-lble MHTOHa14VleVl 1/1 no CMblCny.

Pat 'keeps 'two Sapets I

       A —cat and a               Il

'Pat 'likes his æpets I

And his ttwo 'pets like "*Pat. Il

As I was 'going a'long, al long, a—long, I

And 'singing a I comical I song, 'song, —song, I

The 'lane that I lwent was so 'long, 'long, Along I

And the 'song that I Isang was as 'long, 'long, '*long I

     And I so I 'went 'singing                Il

59

A 'sailor 'went to Asea, I

To 'see what he could

And 'all he could —see I

Was Asea, Asea,             Il

Early to Abed I and learly to Arise, 'Makes a man —healthy, Awealthy and Il

'Tommy —Trot, I a 'man of Flaw I

'Sold his Abed I and 'lay upon

•sastraw. Il

'Sold the —straw I and 'lay on —grass

To 'buy his 'wife a s*looking-glass. Il

'Peter 'Piper 'picked a 'peck of

'pickled »epper. Il

A 'peck of Ipickled Apepper I Peter

s


'Piper 'picked a I peck of

of 'pickled 'pepper I

Il

YPOK 20

VlHTOHagnq npennoxeHhi

53blKe Hano yrv1eTb npa-

Bonpoc, nOTOMY HTO 6blTb pa3Hble. Ecnv•l Ha

CJIOBOM «na» unn Bonpoc. OH Tat( Ha3blllp0M3Hocv•1Tcq 06LUVIV1 Bonpoc c

Can you play —footbal?

'Piper apicked; Il

Cnenv,l aa VlHTOl-laL-ueV1.

60

61

Do you like —ice-cream? Have you got a —sister? npaBWlbH0 06LUV1e Bonpocbl.

'Are you a —pupil?

Have you got a friend?

Is he a pupil?

Do you like football?

Does your friend like tennis?

Is your mother a doctor?

Has your father got a car?

Does your friend go to school? Can you speak English well?

CneqnaJ1bHble Bonpocbl HaHL,1HalOTCFl co

CJIOB «HTO», «rne», «Korna», «noqeMY» T. A. OHVI nPOV13HOCBTCB C

ronoca.

HanphMep: 'What is your 'Where are you safrom?

I l-low are you? 'When do you. 'have '*classes?

'What is your samother?

'Where do you

'Why do you S*do it?

np0HVlTaVl npaBnnbH0 cneunaf1bHble BOnpocbl.

62

What is he?

What is his name? Where is he from?

How old is he?

What is his mother? What is his father?

do they live?

Where do they work?

What do they like?

What does he do every day?

A Tenepb np0Hþ1Taßl Bcnyx coporoBopKYI CTVIUIKVI C npaBvtnbHoßl VlHTOHa14VteVl

do you cry, Willie? you cry?

Willie? Why, Willie? Why, Willie? Why?

Who is that girl

With a pretty curl? Her name is Polly.

She is nice and jolly.

63


Who is that boy With a funny toy? His name is Paul, He is very small.

Who is reading?

Who is writing?

Who is working hard?

Who is laughing?

Who is jumping?

Playing in the yard?

Will you have some coffee, please, With the butter and the cheese, With the sausage and the bread? Have your breakfast, dear Dad!

Will you have some coffee, please, With the butter and the cheese, With the sausage and the bun?

Have your breakfast, dear Mum!

Will you go for a walk, Jean? No, it's rainy, I'll stay in.

64

Will you

No, it's

YMhMCB

Mbl HVITaeM

 VlHCþOPMa14V1}O np0HL/1TaVl Ha BOnPOCbl paMV1 CKOnbKO 6paWlKY

How

Mum is

Dad is

Betty is

And I

np0Hb•1TaVl Bonpoc a KTO HeT.

stay indoors today?

sunny. I'll go and play.

YPOK 21

OTBeqaTb Ha Bonpocbl

nnq Toro, HT06bl HaVITV1 HYMB -reoTe.

Bcnyx CThXOTBOPeHL/le, OTBeTb no-affiJIVlicKh VI Hanv1LIJþ1 uncþneT SeTTVl, eë Marvle, nane (CeCTPVlHKe).

Old Are They All?

thirty, thirty five. eleven only five.

CTVlXOTBOPeHue, OTBeTb Ha CKaXVl, KTO Ha ypoKe pa60TaeT,

65

Who Loves Mummy Best?

Are They Working Well?

Nick is counting to ten,

Jack is giving me a pen, Ann is looking at the door,

Bob is sitting on the floor, All of us are working well,

Waiting, waiting for the bell.

llp0HVITaßl CTVlXOTBOPeHue, OTBeTb Ha Bonpoc VI Hapucyßl urpyu-lKY, KOTOPY10 co-

6upaeTcq KY11VlTb non.

What Toy Is Paul Going To Buy?

Where are you going to, my little boys? We are going to town, to buy some toys.

What toy are you going to buy, little Paul?

I am going to buy a very big ball.

np0'lL/lTa171 CTVIXOTBOPeHL/1e VI OTBeTb Ha Bonpoc.

66

I

I

Who loves Mummy best? says Fred.

«l give her flowers,

White, yellow and red,»

Who loves Mummy best? says May,

«With my dear Mummy always play.»

Who loves Mummy best? says Joe,


«She asks me to help her And I always do so.»

Where is Andy Going to?

Where are you going to with your Dad?

am going to the baker's to buy some bread, What else are you going to buy there, Andy?

am also going to buy a large candy.

67

Why Does The Girl Want To Go Shopping?

Shopping, shopping!

Let's go shopping!

We shall buy a lot of food!

Bread and butter, cheese and ice-cream! I think it tastes so good!

What Was There On The Plate?

«ls there anything on the plate?

Have a look, my little Kate.»

«There was something on it, Mum. I have eaten it and there's none!»

When Do You Go Out?

When it's rainy, when it's windy, We prefer to stay indoors.

When it's warm, and when it's sunny, We go out to play, of course!

A Tenepb llP0HVlTaV1 CTMXOTBOPeHV,1fi VI OTBeTb Ha HeCKOf1bKO BonpocoB.

68

1.

2.

3. 4.

1.

2.

3.

4.

This is my sister,

Her name is Ann.

She goes to school, She is already ten.

Who is she?

What's her name?

Is she a pupil?

How old is she?

This is my brother, His name is Paul.


He plays with his toys. He is very sma//.

Who is he?

What's his name?

Does he play with toys? Is he small?

This is my ba//.

Is it big or small?

This is my chair.

Is it round or square? This is my bag.

Is it brown or black?

69


There is one cat

Under the green tree, Two more cats come

And now they are three. There are nine apples

On this big plate,

/ have taken one

And now they are eight

1.    How many cats are there under the tree?

2.    How many apples are there on the plate?

3.    How many cats come?

4.    How many apples have I taken?

5.    How many cats are under the tree now?

6.    How many apples are on the plate

now?

Cdn winter I ski and skate» says little Kate. «/n summer / like to swim», says little Jim


70

«And what do you do in spring?»

«/n spring we play and sing.»

1.   What does little Kate do in winter?

2.   What does Jim do in summer?

3.   What do the children do in spring?

YPOK 22

Yqmncq 'IVITaTb nOHVIMaTb np0'1hTaHHoe- none3Hble COBeTbl

A Tenepb Mb' XOTVIM ,qaTb HeCKOJ1bKO nOne3HblX COBeTOBÐ KOTOPble noMoryT Te6e B 6YAYl-ueM CTaTb He TOnbKO XOPOLLIVIM HVITaTeneM, HO VI Vi3YHVlTb aHrJ1b1ß1CKVlV1 R3blK

B  COBePU-teHCTBe.     COBeTbl norv10ryT

Te6e B pa3BVITVlL,1 TeXl-lVIKV1 HTel-lb•19, B pa60Te Han 93blKOM, noMoryT noHVIMaTb npoHI,1TaHHOe.

TexHVIKa LITeHV19

Pa3B¼BaV1 CKOPOCTb HTeHVlfi. HeM 6blCTpee Tbi HVITaeLUb, Tetth nyqwe nOHVlMaeUJb TeKCT.

71

1.Определи, с какой скоростью ты читаешь по-русски. Запиши результат. Определи скорость чтения по-английски. Отмечай результаты регулярно. Ты должен научиться читать со скоростью не менее 250 печатных знаков (букв и знаков препинания) в минуту.

2.Если тебе нужна определённая информация из текста, быстро пробеги по тексту глазами. Ищи нужные слова по форме, первой букве, заглавной букве.

З. Если тебе надо узнать, о чём текст, прочти его быстро, обращая внимание на название, начало и конец абзаца, чтобы понять основную идею.

4.  Если же тебе нужна основная информация или ты читаешь ради удовольствия, читай вдумчиво. Читай быстро, не обращай внимания на детали.

5.  Если ты читаешь текст, в котором много новой информации, сначала про72

чти его быстро, чтобы узнать, о чём он. Затем прочитай второй раз медленнее. Задавай себе вопросы при повтором

чтении, делай пометки. Запомни: если прочитать текст быстро несколько раз, результат будет лучше, чем если читать один раз медленно.

Работа над языком

Читая, можно выучить много слов, научиться говорить грамотно, А чем лучше ты знаешь язык, тем лучше ты ЧИТаеШЬ.

1.Значение некоторых новых слов можно угадать, понять по смыслу.

2.Если ты не понимаешь значения новых слов, подумай, нужны ли они для понимания смысла текста.

З. Если новое слово всё-таки необходимо понять, найди его в словаре. Обрати внимание, к какой части речи оно принадлежит, предположи, что бы оно могло обозначать.

73

4. Записывай нужные слова в словарик. Располагать их можно по алфавиту, по теме или в том порядке, в котором ты их встречаешь в тексте. Выбери, что тебе больше подходит.

5, Записывай интересные фразы или предложения — новые способы выражения той или иной мысли по-английски.

6. Обращай внимание на способы связи предложений, Например, на использование слов and, but, however, because, so, therefore.

Понимание прочитанного

Чтобы понять, что мы читаем, необходимо использовать все свои знания: что мы знаем по данной теме, какую информацию мы хотим найти в тексте, что мы можем добавить от себя или изменить.

Хорошие читатели обладают чувством предвидения, догадки.

74

1. Обращай внимание на заголовки, иллюстрации, чтобы предположить, догадаться о содержании текста, понять значения слов, предложений. Вспомни, что ты уже знаешь по этой теме, перед тем, как начать чтение. Ставь перед собой цель, для чего ты читаешь этот текст.

2.


Реши, всё ли тебе надо понять в тексте, чтобы достичь своей цели. Чтобы обогатить свой словарный запас, ты должен знать каждое слово. Но, чтобы понять текст, надо знать, какие слова важны для понимания.

З. Если мысль трудно понять, не читай всё сначала. Пробеги глазами одно-два предложения вперед, а затем вернись на одно-два предложения назад, если надо.

4.  Обсуди с друзьями то, что ты прочитал, что тебе понравилось, что нет; с чем ты согласен и с чем не можешь согласиться,

75


5.  Paccl<axu, HTO HOBOrO Tbi Y31-laJIÐ npoHVITaB TeKCT.

110M}-W1 COBeTbl Bcerna, Korna I-IVITaeu.lb.

110BTopL'1 COBeTbl, nWOTOBbC9, npoHVITaßl PaCCKa3bl VI CKa3KVl, KOTOPble Mbl Te6e npennaraeM, 1/1 npoæpb, BCë nu Tbi noHqn.

YPOK 23

I-IVITaeM caMn

Frank B. Edwards

«Mortimer Mooner Makes Lunch»

1.  npexne, Hervl Tbi np0H¼Taeu.Jb nepBblVl paccKa3, BCIIOMHI'I, 'ITO Tbi nenaelLlb pal-IO YTpoM nepen TeM, KaK yVlTl/l B WKony. Te6e noMoryT 9TH cnoBa:

to get up to comb hair to take a shower to dress to brush teeth to have breakfast

76

2.  npoqntl 3ar0J10B0K VI CKaXVIÐ O HëM 3TOT TeKCT.

3.  Tenepb rlPO L-lTl/l Bonpocbl, a 3aTeM llPOHVITaßl TeKCT VI OTBeTb Ha HUX.

Why did Father Mooner do everything so quickly?

Who made lunch?

Why did Father Mooner fall down? Did he have to work that day?

Mortimer Mooner Makes Lunch

Frank B. Edwards

Mortimer Mooner

It was a bright summer morning when the Mooners slept in.

«Jumping Red River Toads, you're late,» cried Mortimer Mooner as he pushed his father out of bed. «You have ten minutes to catch your bus.»

Father Mooner raced to the shower.

'(Mortimer, can you make me a lunch?»

77

Mooner pulled on his shoes and out of the bedroom.

yelled Mortimer as he cramgiant sandwich into a plastic bag.

Mooner snatched a bright red his very best jacket.

Father Mooner scrubbed his back and washed his hair.

«Nine minutes and counting,» called Mortimer as he got out the bread.

Father Mooner dried himself off and shaved his chin.

«Eight minutes to gop reported Mortimer as he dashed to the refrigerator.

Father Mooner brushed his teeth and combed his hair.

< Only seven minutes remaining, » announced Mortimer as he opened the peanut butter jar.

Father Mooner pulled on his socks and hopped to his closet.

«Six minutes left,» declared Mortimer Mooner.

«Are you dressed yet?» He added some pickles.

Father Mooner jumped into his pants and buttoned up his shirt.

« Five minutes,» shouted Mortimer as he added some of his father's favourite cheese to the sandwich.

78

Father rushed

«Four... med the

Father tie and

grabbed

Father and

«Just Mortimer his

«One...» tossed enormous

« Blast

Father tripped

charge BHV13 no head for

«Three...» hollered Mortimer as he some fruit and a juice box.


Mooner charged down the stairsl headed for the door2 two minutes left,» screamed as he slipped some dessert into briefcase.

thundered Mortimer as he Father Mooner his briefcase and lunch.

off!!!!»

Mooner caught his lunch and over the morning newspaper. As

down the stairs ['tfa:d3 'daun ða 'steez] 6POCVlTbCB

neCTHV,1L1e the door ['hed fo: ða'do:] HanpaBhTbcq K ABepL,1

79


the lunch and paper flew into the air, he bounced down the steps and landed with a thump!

«Oops,» whispered Mortimer, lifting the paper from his father's face. «l think you're actually kind of early. You don't have to work today after all — it's Saturday. Maybe we can go on a picnic instead!»

«Good idea,» groaned Father Mooner, getting to his feet. «But I'm not sure we can eat this huge lunch ourselves.»

«Of course, we can...» said Mortimer Mooner.

«...we're pigs!»

4.  np0HTV1 TeKCT BTOPOVI pag VI nocMOTPL/1, CKOJ1bKO Te6e Ha STO noTpe6yeTcq BPeMeHVl. B STOM paccKa3e 350 cnoB. Tbi nonxeH HayHVITbC9 HVITaTb ero 3a 3—335 MVIHYTbl.

5.  npoæpb rlOHVlMal-lVle. Ecmel noHano6VITCB, np0HTL/1 TeKCT eLLlê paa

80

a) OTMeTb BePHble 1/1 HeBePHble npenTIO>KeHV151 (True. False).

1       . It was autumn morning.

2       Father Mooner usually went to work by bus.

3       The Mooners were toads.

4       Father Mooner got up late.

5       He had 6 minutes to catch the bus.

6       Mortimer Mooner helped his father to make lunch.

7       Father Mooner didn't have to work that day.

8       It was Saturday.

6) L/1ClIPaBb I-IeBePHble YTBeP>KneHl/lB.

B) Kaoßl 6YTep6pon cnenan MopT¼Mep cBoeMY nane? Hann-Llb41 peuenT. A Te6e TaKV1e 6YTep6p0Abl HPaBfiTC9? no-

6. nocM0Tpvl, CKOJ1bKO pa3HblX CJIOB VICnonb30Ban aBTOP 9TorO paccKa3a, HT06bl BblPa3VlTb5 KaK MopTl/lMep roopun CO CBOVIM nanoV1.

81


call report announce declare shout yell holler scream thunder whisper say

a) nepeBeAl,1     cnoBa. I-IaVlAL/l ux B cnoBape.

6) I-Iainv,l carvqoe 06Luee cnoB0. Korna MOXHO yr10Tpe6VlTb 9TH cnoBa? noqeMY aBTOP Bb16VIPaeT VIMel-lHO 9TV1 cnoBa VI VIMeHHO B TaKOM nopBAKe? B) BblnVlUJV1 CJIOBocoqeTaHVIB, OWICblBaHTO nenan MYHep B TO YTpo. I-Iaß1AL'l cpeAL'l cnoBa, KOTOPble noKa3blBa}OTÐ HTO OH OqeHb cnewun.

7. BCIIOMHVI YTPOÐ Korna Tbi npocnan VI ona3AblBan B U-lKOny. OrlVILLlV1, HTO VI KaK Tbi nenan. Bblno TBOe YTPO noxoxe Ha TO, HTO onucaH0 B paccKaæ?

 

The

An old together on woman said, for my husband's

She mixed Then she rolled little man.

She gave mouth, and

At last the for the oven.

YaCTb Ill

Your Reading

Gingerbread Man

Eric Suben


woman and her husband lived their farm. One day the old «l will make a gingerbread supper.»

the gingerbread in a bowl. it out and shaped it like a

him raisin eyes, a cherry nuts for buttons.

gingerbread man was ready

83


After a time the old woman looked into

11

the oven to see if her baking was done.

She had no sooner opened the oven than the gingerbread man hopped up, leapt to the ground, and ran straight for the open door.

«Stop, stop!» cried the old woman.

The gingerbread man sped into the vegetable patch, the old woman close behind him.

The husband was tending vegetables. «Stop, stop!» he cried when he saw the gingerbread man.

But the gingerbread man called:

«Run, run, as fast you can, You can't catch me,

I'm the gingerbread man!»

The gingerbread man started down the road, the old woman and her husband close behind him. Soon the gingerbread man passed an old hound dozing in the sun. «Stop, stop!» the hound barked.

But the gingerbread man only laughed.

84


«Run, run, as fast you can, You can't catch me,

I'm the gingerbread man!»

The gingerbread man took off across a grassy meadow — the old woman, her husband, and the hound close behind him.

Soon the gingerbread man passed a cow munching crunchy clover.

«Stop, stop!» the cow mooed.

«Run, run, as fast you can, You can't catch me,

I'm the gingerbread man!»

The gingerbread man came to a town — the old woman, her husband, the hound, and the cow close behind him. It was market day, and the streets were crowded with people.

«Look at the gingerbread man!» cried a child.

«Stop, stop!» cried the townspeople.

«Run, run, as fast you can, You can't catch me,

I'm the gingerbread man!»

85

Now the old woman, her husband, the hound, the cow, and all the townspeople were close behind the gingerbread man.

At last the gingerbread man came to a stream,

On the bank sat a fox.

old woman, her husband, a hound, a cow, and all the townspeople are close behind me,» said the gingerbread man, panting.

«Too bad,» said the fox.

must get across the stream,» said the gingerbread man.

can help you,» said the fox. «Hop onto my back.»

The gingerbread man hopped up, and the fox jumped into the water.

After swimming a short way, the fox said,

«The water is getting deeper. Hop onto my neck.»

The gingerbread man did as the fox suggested.

86

After swimming a little fartherl , the fox said,

«The water is up to my neck. Hop onto the top of my head.»

The gingerbread man did as the fox suggested.

Just then the fox gave his head a toss and opened his mouth wide.

The gingerbread man flipped into the air and landed smack between the fox's jaws.

Crunch! Munch! That gingerbread man was gone.

The fox trotted home, waving his bushy tail.

Of the old woman, her husband, the hound, the cow, and all the townspeople, only the fox was clever enough to get that silly gingerbread man for his supper.

a little farther                  gansue

87

Exercises

1.     Who is speaking?

1.    «l will make a gingerbread man for my husband's supper.»

2.    «Run, run, as fast you can,

You can't catch me!»

3.    «An old woman, her husband, a hound, a cow and all the townspeople are close behind me.»

4.    «The water is getting deeper. Hop onto my neck.»

2.     Make up sentences true to the text.

The gingerbread man

sped into the the old woman vegetable patch started down the road her husband took off acrossthe hound a grassy meadowthe cow came to a townall the townspeople came to a stream close behind him.

88

3.     Put the words in the correct list.

hop roll leap run shape speed laugh flip A-y-

The old woman        The gingerbread man cry

4.     Do the puzzle and find the missing

89

Sleeping Beauty retold by Sue Arengo

Carabosse s]

Once upon a time there was a king and a queen. They lived in a big castle. They did not have any children, but they wanted a child very much. Many years went by, then at last, one day, a baby girl arrived.

«This is the happiest day of my life!» said the King. «We will have a big christenina and we will invite all the fairies!»

So the King and Queen wrote to the yellow fairy, the orange fairy, the green fairy, the red fairy, the blue fairy, the pink fairy and the little white fairy. But they didn't write to the black fairy, old Carabosse.

Carabosse was a bad fairy. She knew about the baby Princess and the christening, so she came to the church. And when

90

she saw all the other fairies there, she was very angry.

«Why didn't the King and Queen invite me to the christening?» she said.

After the christening, they had dinner. Everybody had gold cups and gold plates.

When the Queen saw Carabosse she said, «Oh dear! Why didn't we invite her to the christening?» She smiled at Carabosse, and said, «l am very sorry. Please sit down with us now and have dinner.»

The King told his servants, «Bring another chair, another cup and another plate.»

But there were no more gold cups and plates, so the servants gave Carabosse a silver cup and a silver plate.

«What?» said Carabosse. «No gold for me?» After that, she was more angry.

After dinner, the fairies gave their presents to the baby Princess. The fairies' presents were magic presents.

91

«The Princess will be happy,» said the yellow fairy.

«And strong,» said the orange fairy. «She will be beautiful,» said the blue fairy. «And kind,» said the green fairy.

The red fairy said, «She will have many friends.»

But the little white fairy didn't say anything. She looked at Carabosse.

«Old Carabosse is going to say something nasty,» she thought. «l must speak after her. Then perhaps I can do some good.» So the little white fairy hid behind a curtain.

Then Carabosse slowly stood up.

«One day, this little princess will prick her finger on a spindle... and she will die!» «NO!» said the King. «Don't say that!»

«Please!» said the Queen. «She is our only child!»

Everybody in the room was afraid. They were all very quiet.


92

And then the little white fairy came out from behind the curtain.

«The Princess will not die,» she said. «She will only sleep. She will sleep for a hundred years. Then a prince will come and find her, and she will open her eyes again and be happy.»

«No!» said the King again. «lt's not true. The Princess will not prick her finger on a spindle, because there will not be any spindles.»

He told his servants, «Go and find all the spinning wheels in the country. Look in every house. Bring them here.»

So his servants went to every house in the country and brought all the spinning wheels back to the castle. Then they made a big fire and burned them.

But they didn't find all of them. There was one old spinning wheel in a room in an old tower. But no one knew about it, so no one went and looked for it.

93


by. At last, the Princess was old. She was a beautiful strong, good and kind. loved her.

she was alone, so she began the castle. It was a very the Princess went into lots rooms.

to an old tower, and saw little stairs.

there?» she thought.

young Princess went up the she came to a door. She saw a little old woman and wheel.

the Princess. «What are you what is that strange wheel?» spinning wheel, my dear, old woman. «Would you like Come closer and look...» said the old woman, «sit in my

94

('Thank you,» said the are very kind.»

She sat down and looked wheel. Then she touched

«Oh! It pricked me! It

«Oh dear!» said the you all right?»

But the Princess didn't fell quietly from her chair

«What's wrong? I must

When the King heard, angry. «l don't understand. the spinning whee/s.»

«Oh dear!» said the one told me. My little tower, far away from

«We must find the said the Queen.

Then the King and Princess on a gold bed. watched her quietly, and little white fairy.

95

Time went Princess. «You

sixteen years girl — happy,   at the spinning Everybody the spindle.


One day      pricked my finger!» to look around       old woman. «Are big castle and of different answer. She only She came        onto the floor. some strange   go and get help.» «What's up         he was very

Slowly the I said Burn al/ stairs. Then opened it, and      old woman. «No a strange room is in an old «Hello,» said      everybody.» doing? And         little white fairy, » C' It's a help us.» answered the      Queen put the to see it? And they sat and «Here,» waited for the

chair. »


When the little white fairy heard about the Princess, she flew through the sky in her magic coach. She arrived at the castle and ran to the King and Queen.

«Do not cry and do not be afraid,» she told them. «The Princess is only sleeping. She will sleep quietly for a hundred years.» Then the little white fairy said some magic words and everyone in the castle went to sleep: the King and Queen, the lords and ladies and all the servants. Even the King's horses and the King's dogs.

«You must all sleep for a hundred years,» said the little white fairy. the Princess will not be alone when she opens her eyes again.»

The little white fairy walked through the castle. It was all quiet now. Then she went out and closed the big door quietly behind her.

And the Princess and all the people in the castle slept. Tall trees and grass came

96


up all around the castle, so no one could see it.

For many years no one visited the castle. Then one day, after a hundred years, a young prince came with his friends.

The Prince saw the forest of tall trees, but he also saw the towers of the castle, far away. There was an old man on the road by the forest.

«What are those towers in the forest?» asked the Prince, «ls it a castle?»

«Yes,» said the old man, «but no one goes there. Some people say that it's a witch's castle. But others say that a beautiful princess sleeps there, on a gold bed.» «A princess!» said the Prince. «On a gold bed! I want to go up there and see.» «But you can't go through the forest,» said the old man.

«Oh, yes I can!» said the Prince.

The old man watched and the Prince went up the hill on his white horse. Then

97

a strange thing happened. The trees began to open, and the Prince and his horse went through easily.

But the trees closed behind him, and his friends could not go after him.

So the Prince went on alone and found the castle.

«This is a strange castle,» he said. «Everybody is sleeping. And they are all wearing strange clothes. People wore clothes like these a hundred years ago.» «Hello!» he called. But nobody answered. He was a little afraid and wanted to leave. But then he thought about the Princess on her gold bed.

He looked for her, but he couldn't find her. Then at last, upstairs, he opened an old door — and there she was!

She slept on a gold bed. Her hair was long and it was the colour of gold. The sun came through the window and fell onto her face.


98

«Oh!» said the Prince. «She is very beautiful!

He looked at her for a long, long time. Then he put his hand on her hand and kissed her.

Suddenly she opened her eyes.

And when the Princess opened her eyes, all the other people in the room began to open their eyes too.

«Will you marry me?» asked the Prince. «Oh yes!» said the Princess. «But first,

I must eat something. I'm very hungry!» «Let's go down then,» said the Prince. ('Let's all go downstairs. There is food on the tables — and it's warm!»

One by one, everyone in the castle opened their eyes: the King and Queen, the lords and ladies and all the servants. Even the King's horses and the King's dogs.

Later that day the Prince and the Princess went to the church, and they were married.

99




king [krrj] KOPOJ1b kiss [klS] genOBaTb

magic ['maed31k] BON-LIe6HblV1 marry ['maerr] BblVITV1 3aMY>K

nasty [t na:stl] nnoxoV1                                                                                                                 nOHVIMaTb

perhaps [pa'hæps] MOXeT 6blTb present ['prezent] nonapoK prick [prlk] YKOJIOTb prince [prms] npVIH14 princess [prln'ses] npthH14ecca

servant ['sa:vent] cnyra silver ['srlve] cepe6pBHblV1 sky [skal] He60 smile [small] yrlb16aTbCB spindle ['sprndl] BepeTeH0 spinning wheel ['sprnrowi:l] npsnKa stairs [steez] neCTHVlUa

102

ABC in NamesM Mag, Maggie, Marilyn, Marion,

Mark, Mary, Max, Micky, Mike

A             Abby, Alec, Al, Alice, Andy, Ann,N Nan, Nancy, Nat, Ned, Neil, Nelly,

AntonyNick, Net

B             Bab, Bat, Becky, Ben, Betty, Bill,O 0b, Oscar

BobP Paddy, Pam, Pat, Peg, Pen, Pee,

C              Cliff, Colin, Conan, Carol, Carriepeter, Pip, polly

Charles, Charley, Cecil, CedricQ Quentin

D             Dan, Dave, David, Debby, Denis,R Ray, Rex, Rob, Robert, Rod, Rolf,

Dick, Dolly, DonaldRonald, Rose

E              EbÐ Ed, Ella,     Emily, EricS Sally, Sam, Sandy, Sid, Sidney,

F             


Fanny, Felix, Frank, Fred, FreddySilTlÐ Steve, Sue, Susan, Sharon

G             GeorgeÐ Gib, Grace, GregT Ted, Terry, TibÐ Tilly, Toby, Tom,

H             Hank, Harold, Harry, Helen,Tony, Trix

Henry, HilaryU Una

       Ike, Ivy                                  V Val, Van, Vest, Vic, Vicky, Victor,

J              Jack, James, Jane, Jean, Jeff,Vin, Violet, Vivien

Jenny, Jill, JimW Walt, Walter, Wat, Will, Willy,

K           Kate, Kelvin, Kevin, KittyWinston X Xina

L             Larry, Lee, Lily, Linda, Liz, Lolly,

Lu, LucyZoe

104105

Благодаря этому занимательному ал-Ии фавиту ты познакомился с английскимикк кк именами. А знаешь, как бы англичанин написал твоё имя? Очень просто. Замени русские буквы на английские. На-мм Мт пример, у меня лёгкое имя Алла, По-Nn английски оно пишется Alla.Оо 00

Попробуй написать своё имя, а потом имена своих друзей и родителей.

                                                               сс                 ss

    Запомни!                                                              тт


Русские      Английские буквы    соответствияФф kh kh ВЬ           Ts ts вв   vvCh ch

Sh sh

Shch shch

    Ее                                          Ее (уе)Ы

Ее

Zh zhУи уи 33   zzУа уа

106107

Содержание

От авторовз


Часть

Урок 2

Согласные звуки              

 6

Урок З

Гласные звуки                 

 9

Урок 4

Чтение транскрипции             

11

Урок 5

Чтение согласных букв

16

Урок 6

Чтение гласных букв. ОтКРЫЉЙ,

 

 

закрытый, lll и lV типы слогов                                                    

18

Урок 7

Чтение Аа в открытом

 

 

и закрытом слоге           

20

Урок 8

Чтение Ее в открытом

 

 

и закрытом слоге           

21

Урок 9

Чтение li в открытом

 

 

и закрытом слоге           

23

Урок 10

Чтение 00 в ОТКРЫТОМ

 

 

и закрытом слоге           

24

Урок 11

Чтение Uu в открытом

 

 

и закрытом слоге           

26


Урок 1                                                      Алфавит5

109

Урок 12

Чтение Уу в открытом и закрытом слоге 28

Урок 20

Интонация вопросительных предложений                                                                                                                                                                                                                    61

Урок 13

Чтение буквосочетаний ск, ch,              

 

Урок 21

Учимся отвечать на вопросы  65

 

sh, th, ng, пк, wh, Кп, wr, ph  29

 

Урок 22

Учимся читать и понимать

Урок 14

Чтение буквосочетаний

 

 

прочитанное. Полезные советы .. 71

 

эа, ее, 00, 00+k, ои, ow  35

 

Урок 23

Читаем сами

Урок 15

Чтение гласных в определенных позициях 0+ld, i+ld, igh, a+ll, a+ss (st, БК, nt, th), w+a(r), W+0(r) ... 37

 

 

Frank В. Edwards.

«Mortimer Mooner Makes Lunch» .. 76

Урок 16

Чтение гласных в lll и lV типе слога Сводная таблица чтения гласных букв в 1, ll, lll и lV типах ударного слога и в безударном слоге.

 

 

Часть Ш

Епјоу Your Reading

 

 

Сводная таблица чтения диграфов.

 

Eric Suben. «The Gingerbread Мап»

83

 

Сводная таблица чтения

 

«Sleeping Beauty» retold by Sue Arengo

 90

 

буквосочетаний согласных. Сводная таблица чтения

 

            Словарь   

100

Урок 17

Урок 18

Урок 19

сочетаний гласных и согласных     40

Часть ll

Занимательный алфавит 49

Учимся читать быстро 56

Разметка интонации  58

110

АВС in Names     

104