Конспект учебного занятия по дисциплине Иностранный язык "Опасности современного мира"
Оценка 4.7

Конспект учебного занятия по дисциплине Иностранный язык "Опасности современного мира"

Оценка 4.7
doc
06.04.2022
Конспект учебного занятия по дисциплине Иностранный язык "Опасности современного мира"
Каменева Е.Н.опасности соврем мира.doc

Методическая разработка

открытого учебного занятия по Иностранному языку

по теме «Опасности современного мира (алкоголизм, токсикомания, наркотики)»

Автор:

Преподаватель иностранного языка Каменева Е.Н.

ГБПОУ «Невинномысский химико-технологический колледж»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017 г.

 

 

 

 

Группа П-18-2, курс IV, специальность 20.02.04 Пожарная безопасность по программе базовой подготовки

Вид занятия: комбинированное учебное занятие.

Тип занятия: систематизирующее повторение.

Цель: выяснить насколько глобальны проблемы алкоголизма, токсикомании, наркотиков.

Задачи:

Образовательные:

- познакомить обучающихся с новыми лексическими единицами;

- совершенствовать речевые навыки и умения монологической речи;

- добиться прочного усвоения знаний по теме раздела.

Воспитательные:

- воспитать уважение к закону, к личности.

- сформировать и развить отношение к людям через гуманность, чувство долга, ответственности перед собой и другими;

- воспитать желание достичь наивысших результатов в своём развитии;

- воспитать умение внимательно слушать и слышать, уважать другое мнение.

- поддерживать других и быть к ним толерантными. 

Развивающие:

- активизировать внимание студентов на занятии, создавать благоприятный психологический климат;

- способствовать развитию творческой деятельности студентов;

- развивать аналитико-синтезирующее мышление;

- развивать умение сравнивать, обобщать, абстрагироваться;

- развивать критическое мышление через чтение информационного текста;

- развивать умение работать в группе.

Формы организации работы на занятии:

Индивидуальная, фронтальная, групповая.

Межпредметные связи: история, ОБЖ.

Учебно-методическое обеспечение урока:

Дидактический – карточки с заданиями, тесты, иллюстративный материал.

ТСО: видеопроектор, компьютер, экран.

 

ХОД УРОКА

I. Организационный момент.

Good morning, dear students! I am glad to see you at our lesson «Global problems of modern world».Who is on duty today? What date is it today? What day is it today? Who is absent?

Раппорт дежурного.

II. Актуализация знаний, мотивации целеполагания.

Teacher. We are coming to the end of our topic «Global problems of modern world».Today is the final part of the topic – ‘Drugs’.  First of all we’ll revise our homework and brush it up, answer the questions. After that you’ll give your opinion and we’ll pass to the topic «Drugs». Our task is to write new words, read the new text and do exercises.

Активизация и систематизация изученных лексических единиц по темам раздела «Глобальные проблемы современности». Студенты повторяют за преподавателем ранее изученную лексику, выведенную на слайдах,  по темам раздела.

1. Alcoholism (Алкоголизм)

Vocabulary:

drinking – выпивка

alcoholabuse – злоупотребление алкоголем

nausea – тошнота

sweating – потение

shakiness – дрожание

disease - болезнь

anxiety–тревога

2. Children and toxicomania (Дети и токсикомания)

Vocabulary:

glue – клей

tosniff – нюхать

hallucination – галлюцинация

nail polish remover – жидкость для снятия лака

gas lighter fuel – газ для заправки зажигалок

vapour – пар

to feel dizzy, light-headed – испытывать головокружение

index – показатель

substance – вещество

suffocation – удушье

to become unconscious – потерятьсознание

solvent addiction – токсикомания

to prohibit – защищать

illegal – незаконный

Вопросно-ответная работа по темам раздела.

Teacher. Answer the questions:

1. What are solvents?

2.  What are the effects of sniffing solvents?

3. Why is the number of «sniffers» growing in our country?

4. Why is there a risk of suffocation for people sniffing solvents?

5. Your homework for today was to make a list of positive and negative points about alcohol. I would like to listen to your answers.

6. Now please present your topics (опрос студентов с углубленной подготовкой).

Сообщения студентов по темам. Примерные образцы.

Alcohol dependence syndrome

Student 1. Alcoholism, which is known as «alcohol dependence syndrome», is a disease that is characterized by the elements:

-         Craving: a strong need, compulsion to drink.

-         Loss of control: the frequentinability to stop drinking once a person has begun.

-         Physical dependence: symptoms – nausea, sweating, shakiness, anxiety.

-         Tolerance: the need for increasing amounts of alcohol in order to get «high».

Student 2. For most people alcohol is a pleasant accompaniment to social activity. Moderate alcohol use up to 2 drinks per day for men and 1 drink per day for women and older people (a standard drink is 1 bottle of beer or wine, 1 glass of wine) is not harmful for most adults. However nearly 40 million Russians – abuse alcohol or are alcoholic. About 56% of men and women in Russia report that 1 or more of the relatives have a drinking problem. Heavy drinking can increase health problems, the risk of death.

83 per cent of 13-14 year-old children said that they had tried an alcoholic drink. When adults talk about alcohol, they just say it’s bad, and that’s the end of

the conversation.

Student 3. How can you tell whether you or someone close to you may have a drinking problem? Answering the following 4 questions:

- Have you ever felt you should cut down on your drinking?

- Have people annoyed you by criticizing your drinking?

- Have you ever felt bad or guilty about your drinking?

- Have you ever had a drink first thing in the morning to steady your nerves of a hangover (eye opener)?

1 «yes» response suggests a possible alcohol problem. If you responded «yes» to more than 1 question, it is highly likely that a problem exists.

Student 4. Help for Alcohol Abuse. Examine the benefits of stopping an unhealthy drinking pattern. 

Set a drinking goal for yourself.

Examine the situations and develop new ways of handling these situations so that you can maintain your drinking goal.

Student 5. Children and toxicomania

Such products as glue, butane gas, solvents are made on solvent base. They can be used for sniffing and receiving post effects of visual hallucinations.

Solvents are commercial products (glue, nail polish remover, aerosols, gas lighter fuel and petrol, which give off a vapour. It can make you feel happy, dizzy. The effects can last an hour. Solvents are depressant drugs.

It is estimated that 1 of 5 young people in Britain have used solvents. It is the second most commonly used drug for this age group. Talking about our country, there is no exact statistics about this fact, but it’s not a secret that the number of  «sniffers» is growing and has reached a tremendous index. It happens, because such substances are available and cheap.

Because solvents are sniffed from a plastic bag, covering the head, there is a risk of suffocation. Nobody knows exactly how many children die in our country, because of solvent addiction.

In Great Britain it is prohibited to sell solvent –based products to children under 18s. It is illegal there. In our country there is no such legislation about this problem, which is becoming worse day after day.

Применение здоровьесберегающих технологий (физкультминутка, «мелодия океана»).

III. Усвоение новых знаний

1. Вводная беседа.

2. Изучение нового материала. Введение новых лексических единиц. Преподаватель произносит новые лексические единицы, выведенные на слайдах,  студенты повторяют за ним хором (2 раза). После записи слов каждый студент ещё раз прочитывает слова преподавателю.

Drugs (Наркотики)

Vocabulary:

drugs – наркотики

mankind – человечество

youth – молодежь

dangerous – опасный

to treat – лечить

illness – болезнь

plants – растения

ecstasy – экстази

LSD – наркотик, вызывающий галлюцинации

сonsumption–потребление

Работа с текстом. Преподаватель читает, студенты прослушивают. Далее студенты читают по цепочке.

Drugs

Drugs are psychoactive substance. A psychoactive substance is something that people take to change the waythey feel, think or behave. The term drug covers a number of substances that must be used under medical supervision to treat illness.

In the past most drugs were made from plants. Plants were grown and converted into drugs (coca paste, opium, marijuana. These products were further processed to drugs (cocaine, heroin) and finally in the 20th century people find out how to make drugs from chemicals. These are man-made or synthetic drugs and include ecstasy, LSD. They were initially produced for experimental reasons and later were used for recreational purposes.

For the first time in human history, an industrial complex produces drugs that are used for the sole purpose of «having fun». People use drugs to escape the reality, to have fun. The most people are young, who don’t understand what might happen to them because of drugs.

IV. Применение и закрепление новых знаний. Вопросно-ответная работа.

Teacher:

1. Answer the questions:

1. What are drugs?

2. What kind of drugs do you know?

3. What synthetic drugs do you know?

4. Why do people use drugs?

2. Выполнение заданий на первичное закрепление изученного материала.

Teacher. 1) Put the following words into the appropriate column as in the example: heroine, ecstasy, aggression, flashback, opium (black stuff), ketamine, overdose, stealing, hashish, marijuana (hemp, cannabis, ‘laughing grass’, ‘Mary’, ‘Mary Jane”, ‘pot’), cocaine (stuff),family and school problems, nightmares, changes in the appearance and behavior, death, health problems, LSD, temper tantrum, crime, withdrawal symptoms, hallucinations.

Soft drugs – grass…

Harder drugs – heroin…

Recreational drugs – ecstasy…

Symptoms of drug abuse – aggression…

Results of drug usage - flashback

2) Look through the following opinions for and against legalizing soft drugs. Think over the arguments. Give your opinion.

PRO

1) Legalizing pot is better for the society than prohibition – it protects human rights.

2) Teens can smoke pot if they want to – it’s their life. They are free to decide and nobody can forbid them to do what they want.

3) Unlike tobacco pot doesn’t increase one’s cancer risk, hemp is used in medicine, smoking cigarettes and drinking alcohol is worse than smoking pot.

CON

1) If we legalize soft drugs it can make the situation with drug abuse worse.

2) It’s a crime against future generations to make pot legally available.

3) Soft drugs cause health problems as any narcotics do.

3) Make a speech about this topic.

Teacher. In your opinion why do young people start to take drugs?

Student 1.  Most young people start to take drugs under pressure from their mates. Teenagers want to try all sorts of options. For many of them it means to get as much pleasure as possible. They want to live now, and to live to the max.

Teacher. What are the symbols of drug abuse?

Student 2.  Constricted or dilated pupils, unusual flare-ups or outbreaks of temper, general changes in values, association with known drug abusers.

Подведение итогов.

V. Домашнее задание.

Teacher. You work for an advertising agency, and you have to create a campaign against Drinking and Driving (driving a car after you have drunk alcohol). In groups prepare a poster – with a picture and a slogan.

1. Design an anti-smoking poster for the college (для студентов с базовым уровнем).

2. A friend of yours has a problem with alcohol or drugs. Write a letter to the problem page of a magazine, asking for advice (для студентов с повышенным уровнем).

 

Основным моментом на занятии являлась оценка знаний, умений и навыков студентов. Проверяя качество успеваемости, преподаватель учитывал, в какой мере студенты овладели навыками творческой деятельности. На занятии преподаватель также обращал внимание на тот факт, как студенты осмысливали изучаемый материал, в какой мере они проявляли самостоятельность.

Для обеспечения активности обучающихся преподавателем использовалась система вопросов, создание проблемных ситуаций, организация поисковой работы, создание преодолимых затруднений в ходе самостоятельных работ. Проверка знаний была индивидуальной и фронтальной, сочеталась с закреплением знаний. Устный опрос проводился как при проверке домашнего задания, так и при закреплении изученного материала. Каждый студент был опрошен как минимум два раза. Формой письменного контроля были различные тестовые задания. При подведении итогов преподаватель  руководствовался фактическим уровнем достигнутых знаний, умений, навыков. Важное значение имел факт, как относились студенты к процессу обучения, работали ли они в полную силу.

 

 

 


Скачано с www.znanio.ru

М етодическая разработка открытого учебного занятия по

М етодическая разработка открытого учебного занятия по

Группа П -1 8- 2, курс IV , специальность 20

Группа П -1 8- 2, курс IV , специальность 20

Children and toxicomania ( Дети и токсикомания )

Children and toxicomania ( Дети и токсикомания )

Student 3. How can you tell whether you or someone close to you may have a drinking problem?

Student 3. How can you tell whether you or someone close to you may have a drinking problem?

LSD – наркотик, вызывающий галлюцинации с onsumption –потребление

LSD – наркотик, вызывающий галлюцинации с onsumption –потребление

It’s a crime against future generations to make pot legally available

It’s a crime against future generations to make pot legally available
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
06.04.2022