Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
Оценка 4.7

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Оценка 4.7
Занимательные материалы
ppt
информатика
Взрослым
22.02.2018
Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
Маълумотларни саклаш ,узатиш ва кайта ишлаш учун маълумотлар баъзаси (МБ) ни яратиш, сунгра эса ундан кенг фойдаланиш бугунги кунда долзарб булиб колмокда. Маълумотлар баъзаси – бу узаро богланган ва тартибланган маълумотлар мажмуаси булиб, у курилаетган объектларнинг хусусиятини, холатини ва объектлар уртасидаги муносабатни маълум сохада тавсифлайди. Ушбу маколада "Маълумотлар омбори ва уни бошқариш тизими" мавзуси бўйича очиқ дарс ишланмаси келтирилган.Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
Ma'lumotlar omborini boshqarish tizimlari.ppt

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O'RTA MAXSUS  TA'LIM VAZIRLIGI O'RTA MAXSUS KASB­HUNAR TA'LIM MARKAZI NAVOIY VILOYAT O'RTA MAXSUS, KASB­HUNAR TA'LIM  UCHQUDUQ  KONCHILIK KASB­HUNAR KOLLEJI BOSHQARMASI INFORMATIKA  fani   yetakchi o‘qituvchisi QURBONOVA   FERUZA  QUCHQOROVNANING „Ma'lumotlar ombori va uni  boshqarish tizimi xaqida  umumiy tushunchalar“ mavzusida tayyorlagan NAMUNAVIY  DARS ISHLANMASI

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
(Adabiyotlar ro’yxati) 1­ILOVA 1.Informatika: Kasb­hunar kollеjlari uchun o’quv dasturi.G`G`Mualliflar jamoasi:  A.A.Abduqodirov, R. D. Aloеv, R. R. Boqiyev va boshqalar—T.:2000.—12 b. 2. Raxmonqulova S. I. IBM RS shaxsiy kompyutеrida ishlash.—Toshkеnt, 1998. —224 b. 3. G’ulomov S. S. va boshqalar. Axborot tizimlari va tеxnologiyalari: Oliy o’quv yurti talabalari  uchun darslik G`Akadеmik S. S. G’ulomovning umumiy tahriri ostida.—T.: «Sharq», 2000.—592 b. 4. Internetdan olingan ma’lumotlar. “MO’JIZALAR MAYDONI”  USULI 3­ILOVA Mo’jizalar  maydoni  usuli  o’tgan  mavzular  yuzasidan  umumlashtiruvchi  takrorlash darsi shaklida  o’tkaziladi. Usulni qo’llashdan ko’zlangan maqsad  o’quvchilarni ongli tafakkurlashga chorlashdan iborat.

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
2­ILOVA (Baholash mezoni) O’quvchilarning  ro’yxat bo’yicha  tartib raqami Olgan  figuralar soni Baho Izoh 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ­ 5 ­ 4 ­ 3

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
“ENG­ENG BILIMDON” USULI                                        4­ILOVA Bu usul o’quvchilar orasidan eng bilimdon va noyob qobiliyat sohibini ajratib olishga  yordam beradi. Bu usul ko’proq iqtidorli o’quvchilarni aniqlashda qo’llaniladi.                                                     “ENG­ENG BILIMDON” USULINING SXEMASI QUYIDAGICHA: 16 –o’quvchi 8 ­juftlik G’olib juftlik Eng–eng bilimdon o’quvchi

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
“ENG­ENG BILIMDON” USULINING TEXNOLOGIK XARITASI Ishlar bosqichi va mazmuni 1­bosqich Tayyorgarlik 2­bosqich Kirish 3­bosqich  Asosiy qismi 4-bosqich Yakuniy 5-bosqich Baholash Ta’lim beruvchi Ta’lim oluvchi FAOLIYAT etish  usulini  kerakli  bilimdon”  juftliklarda  shakllantiradi,  O’quv  mashg’ulot  maqsadini  aniqlaydi,  uning  natijalari,  ta'lim  oluvchilar  faoliyatini  baholash  mezonlarini  o’quv  materiallarini tayyorlaydi. “Eng­eng  tushuntiradi.  O’quvchilarni  raqamlar  yordamida  juftlikka  biriktiradi  va  juftliklarga  mavzu  mohiyatini  yorituvchi  asosiy  tushunchalar  kalit  so’zlar,  belgilarni  qog’ozga  qayd  vazifasini  yuklaydi. Kuzatadi,  topshiriqlarning  bajarilishini tekshiradi. Vazifani bajargan juftlik  vakiliga  bajargan  ishini  sharhlashga  ruxsat  beradi.  O’quvchilarga  o’z  fikrini  bildirishga  ruxsat  beradi.  O’quvchilar  bilan  birgalikda  g’olib juftlikni aniqlaydi.  G’olib  juftlik  o’quvchilariga  bir  xil  topshiriq  beradi.  Topshiriqning  tez  va  to’liq  bajarilishiga  qarab eng bilimdon o’quvchini aniqlaydi.  Erishilgan  natijalarni  sharhlaydi.  Juftlikda  ishlash  muvaffaqiyatlarini  ko’rsatadi.  Baholash  mezoni  asosida  o’quvchilarni  baholaydi.    Mustaqil  ishlash uchun vazifa beradi. Tinglaydilar, aniqlashtiradilar,  savollar beradilar Guruh o’quvchilari o’z juftlari bilan  kompyuter yoniga o’tiradilar va har bir  jujtlik  asosiy tushunchalar va kalit  so’zlarni  qog’ozga qayd etadilar Topshiriqlarni  juftligida  berilgan  O’z  topshiriqni  bajaradi.  to’g’ri  bajargan  juftlik  vakili  bajargan  ishini  sharhlaydi  va  qolgan  o’quvchilar  bu  sharhga o’z fikrini bildiradi. Shu tariqa  hamma juftlik o’z ishini sharhlaydi. G’olib  vazifani  bajaradi.  Qolgan  o’quvchilar  ularni  kuzatadi. Tinglaydilar.  baholaydilar.  Mustaqil  oladilar. o’zaro  ishni  yozib  O’z­o’zini,  berilgan  juftlik

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
5­ILOVA (Mustaqil ish topshirig’i)  „MA'LUMOTLAR OMBORI VA UNI BOSHQARISH  TIZIMI HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHALAR“  MAVZUSI BO’YICHA SHE’RIY TARZDA SAVOLLAR TUZIB KELISH BERILADI. (MO’JIZALAR MAYDONI USULIDA) (SAVOLNING MOHIYATI VA MURAKKABLIK  DARAJASIGA QARAB  5 BALLIK BAHOLASH  MEZONI ASOSIDA BAHOLANADI).

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
DARSNING BORISHI: I.Tashkiliy qism  a) salomlashish; b) navbatchi ishini tekshirish; c) davomatni aniqlash;  d) uyga vazifani tekshirish. II. O’tilgan mavzuni takrorlash:  2.1. Mo’jizalar maydoni usuli orqali o’tilgan mavzu yuzasidan o’quvchilar bilimini tekshirish Microsoft Excel dasturining  asosiy elementi nima?

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
Power Point dasturining  elementlaridan biri?

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
MATNLAR USTIDA AMALLAR  BAJARILADIGAN DASTUR?

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
MA’LUMOTLAR OMBORI  BILAN ISHLAYDIGAN  DASTUR?

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
Dasturlash  tillari  va ularga  mos  til  protsеsorlari majmuasidan   iborat bo`lib, dasturlarga ishlov  bеrish va sozlashni  ta'minlovchi  dasturlar to’plami nima deb  ataladi?

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
III.Yangi mavzu tarqatiladi. Bu mavzuni o’quvchilar mustaqil o’zlashtiradilar.  MAVZU: Ma'lumotlar ombori va uni boshqarish tizimi xaqida umumiy tushunchalar“                                REJA: 1.Маълумотлар баъзасини ташкил килиш ва уни бошкариш тизимлари 2.ББТ архетектураси 3.Майдонларнинг турлари 4.Реляцион маълумотлар базаси  Маълумотларни саклаш ,узатиш ва кайта ишлаш учун маълумотлар баъзаси (МБ) ни  яратиш, сунгра эса ундан кенг фойдаланиш бугунги кунда долзарб булиб колмокда. Маълумотлар баъзаси – бу узаро богланган ва тартибланган маълумотлар мажмуаси булиб,  у курилаетган объектларнинг хусусиятини, холатини ва объектлар уртасидаги  муносабатни маълум сохада тавсифлайди. Дархакикат, хозирги кунда инсон хаётида МБ да керакли ахбаротларни саклаш ва ундан  окилона фойдаланиш мухим рол уйнайди. Сабаби: жамият тараккиётининг кайси  жабхасига назар солмайлик узимизга керакли маълумотларни олиш учун, албатта, МБ га  мурожаат килишга мажбур буламиз. Демак, МБ га ташкил килиш ахборот алмашув  технологиясининг энг долзарб хал килинадиган муаммолардан бирига айланиб  бораётгани давр такозосидир.

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
колмаслиги керак.          Шунинг учун хам МБ ни ташкил этишда маълум конун ва коидаларга амал килиш  лозим.  Бундан  буен  ахборот  сузини  маълумот  сузидан  фарклаймиз,  яъни  ахборот  сузини    умумий  тушунча  сифатида  кабул  килиб,  маълумот  деганда  аник  бир  белгиланган нарса ёки ходиса сифатларини назарга тутамиз.  Шуни кайд килиш лозимки, МБ ни яратишда иккита мухим шартни хисобга олмок зарур:  маълумотларнинг  тури  ва  куриниши,  уларни  куллайдиган  дастурларга  боглик  булмаслиги  лозим,  яъни  МБ  га  янги  маълумотларни  киритганда  ёки  маълумотлар  турини узгартирганда, дастурларни узгартириш талаб этилмаслиги лозим;  МБ  даги  керакли  маълумотни  билиш  ёки  излаш  учун  бирор  дастур  тузишга  хожат                    Бугунги  кунда  маълумотларни  энг  ишончли  саклайдиган  воситалардан  бири  хозирги  замон  компьютерларидир.  Компьютерларда  сакланадиган  МБ  махсус  форматга эга булган муайян тузилмали файл демакдир. Компьютер хотирасида хар  бир  файл  ёзув  деб  аталадиган  бир  хил  турдаги  кисмлардан  иборат  булади.  Ёзув­  узаро  богланган  маълумутларнинг  бир  кисмидир.  Файлдаги  ёзувлар  сони  каралаётган  маълумотнинг  улчовига  боглик.  Хар  бир  ёзув  эса  майдон  деб  аталадиган булаклардан ташкил топади. Майдон маълумотларнинг киска тупламидан  иборат  булиши  лозим.  Хар  бир  майдон  узи  ифодалайдиган  маълумотларига  кура,  бирор номга эга булади.    Фикримизни мисол билан ифодалашга харакат киламиз.                 Масалан, бирор олий укув юртининг аник факультетида тахсил олаётган бирор  гурух  талабалари  тугрисидаги  маълумотлар  келтирилган  куйидаги  жадвални  курайлик:

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
Бу мисол 4 та ёзув булиб, уларнинг хар бири 6 та майдондан иборат. Мазкур майдонларнинг хар  бири  мос  равишда  «Фамилия»,  «Исми»,  «Тугилган  санаси»,  «Гурухи»,    «Турар  жойи»  ва  «Кизиккан  фани»  деб  номланган.  Демак,  ёзувдаги  майдонлар  сони  ёзувга    киритиладиган  маълумотлар  хажмига  боглик.  Файлдаги  бу  ёзувлар  бирламчи  хисобланади.  Чунки  бирор  ёзувдаги эхтиёрий  маълумотни бошка ёзувдаги маълумотлар билан таккослаб аниклаш мумкин  эмас.  Шунинг  учун  хам  бизга  керакли  буладиган  иккиламчи  ёзувларни  эса  факат  амалий  дастурлар  ёрдамида  олиш  мумкин  булади.  Модомики  шундай  экан,  МБ  ташкил  килиш,  уларга  кушимча  маълумотларни  киритиш  ва  мавжуд  МБ  дан  фойдаланиш  учун  махсус  МБ  лар  билан  ишлайдиган  дастурлар  зарур  булади.  Бундай  дастурлар  мажмуи  маълумотлар  базасини  бошкариш  тизимлари  (МББТ)  деб  юритилади.  Аникрок  килиб  айтганда,  МББТ  ­  бу  куплаб  фойдаланувчилар    томонидан  МБ  ни  яратиш,  унга  кушимча  маълумотларни  киритиш  ва  МБ  ни  биргаликда ишлатиш учун зарур булган дастурлар мажмуидир. МББТ нинг асосий таркибий кисми  –  маълумотлар  булса,  бошка  таркибий  кисми­  фойдаланувчилардир.  Булардан  ташкари,  Hardware  –техник  ва  Software  –дастур  таъминоти  хам  МББТ  нинг  самарали  ишлашни  таъминловчи  таркибий  кисмлар  хисобланади.  Hardware    ташки  кушимча  курилмадан  иборат  булса, дастур кисми эса МБ билан фойдаланувчи уртасидаги мулокотни ташкил килишни амалга  оширади.  МБ  нинг  тузилиши  урганилаётган  объектнинг  маълумотлари  куриниши,  маъноси,  тузилиши ва хажмига боглик булади.

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
Одатда, фойдаланувчилар куйидаги категорияларга булинадилар: фойдаланувчи­дастур тузувчи; тизимли дастур тузувчи; маълумотлар базаси администратори.        Бунда дастур тузган фойдаланувчи МББТ учун ёзган дастурига жавоб беради, тизимли дастур тузувчи эса бутун  тизимнинг ишлаши учун жавобгар хисобланади. МБ администратори тизимнинг сакланиш холатига ва ишочлилигига жавоб  беради.        МББТ куйидагича тавсифланади: Бажарилиши­(Исполнимость)­фойдаланувчи суровига хозиржавоблик билан мулокотга кириш;    Минимал такрорланиши­(Минимальная повторяемость)­МБ даги маълумот иложи борича кам такрорланиши лозим, акс холда  маълумотларни излаш сусаяди; Яхлитлик­ахборотни МБ да  саклаш иложи борича маълумотлар орасидаги богликликни асраган холда булгани айни муддао;  Хавфсизлик­(Безопасность)­МБ рухсат берилмаган киришдан ишончли химоя килинган булиши. Факат фойдаланувчи ва  тегишли ташкилотгина маълумотларга кира олиш ва фойдаланиш хукукига эгалик килиши мумкин;  Миграция­ баъзи бир маълумотлар фойдаланувчилар томонидан тез ишлатилиб турилади, бошкалари эса факат талаб асосида  ишлатилади. Шунинг учун маълумотлар ташки хотираларга жойлаштирилади ва уни шундай ташкил килиш керакки, энг  куп ишлатиладиган маълумотларга мурожаат килиш кулай булсин.         Маълумотлар  базасини бошкариш тизимида хар бир МБ модели куйидаги хусусиятлари буйича тавсифланади: Маълумотлар тузилмаларининг тури. Маълумотлар устида бажариладиган амаллар. Бутунликнинг чекланганлиги.       Бу хусусиятларини эътиборга олган холда маълумотлар базаси моделлари куйидаги турларга булинади: Дарахтсимон(иеррархик ) моделлар.  Тармокли ( турли) моделлар. Реляцион моделлар.     Дарахтсимон (иерархик) моделда объектлар ёзувлар куринишида ифодаланади. Иерархик моделда икки суз билан  ярусдаги элементлар богланган булса, ундай маълумотлар тармокли ( турли)  моделда ифодаланган дейилади. Тармокли  моделларда хам объектлар дарахтсимон моделлардаги каби ёзувлар куринишида тасвирланади. Объектларнинг узаро  алакалари ёзувлар уртасидаги алокалар сифатида тавсифланади.       Реляцион моделларда эса объектлар ва уларнинг узаро алокалари икки улчовли жадвал куринишида тасвирланади. Маълумотларнинг бундай куринишда тасвирланиши объектларнинг узаро алокаларини  яккол тасвирланишига асос булади.

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими

Маълумотлар омбори ва уни бошкариш тизими
IV. Yangi mavzuni mustahkamlash: “Eng­eng bilimdon usuli. V. Darsni yakun yasash va o’quvchilarni yuqoridagi baholash mezoni asosida baholash: O’tilgan mavzu yuzasidan maqsadga erishish darajasini tahlil qilish. Guruhlar ishini  baholash va dars davomida faol qatnashgan o’quvchilarni rag’batlantirish. Dars  so’ngida mustaqil ish topshirig’ini berish va uni baholash mezonini yetkazish.
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
22.02.2018