Министерство образования и науки Донецкой Народной Республики
Государственное профессиональное образовательное учреждение
«Донецкий Политехнический колледж»
Методическая разработка
открытого занятия по теме:
«The Age of Technology: Great Ideas for People
(Век технологий: великие идеи людей)»
дисциплина: ОДБ. 04 Иностранный язык (английский)
для всех специальностей I курса
среднего профессионального образования
Донецк
2020
Методическая разработка открытого занятия по дисциплине:
ОДБ. 04 Иностранный язык (английский) на тему «The Age of Technology: Great Ideas for People (Век технологий: великие идеи людей)».
Подготовила: Черкис Л.Г. – преподаватель иностранного языка,
специалист I категории Государственного профессионального образовательного учреждения «Донецкий Политехнический колледж», 2020.
Предложена методика проведения практического занятия обобщения и систематизации знаний по теме “Наука и технический прогресс” с элементами деловой игры и с использованием интерактивных форм обучения и мультимедийных средств обучения.
Для преподавателей английского языка Государственных профессиональных образовательных учреждений.
Содержание
Введение. 6
ПЛАН ЗАНЯТИЯ.. 8
Структура занятия. 9
Ход занятия. 11
1. Организационный момент. 11
2. Мотивация. Целевая установка. 11
3. Актуализация опорных знаний. 13
3.1. Повторение активной лексики по теме. 13
3.2. Повторение частей речи и значений некоторых словообразующих элементов. 14
3.3. Проведение компьютерного тестирования. 15
3.4. Комментарий ответов и работ студентов. 17
4. Усвоение новых знаний, формирование профессиональных умений и навыков 17
4.1. Ознакомление с заданием. Работа с текстом “Necessity is mother of inventions or “Why do people invent”?”. 17
5. Закрепление изученного материала. Проведение деловой игры - заседание патентного бюро. 19
5.1. Сообщение правил деловой игры “Заседание патентного бюро”. 19
5.2. Заполнение бланка-заявки на патент. 19
5.3. Аудирование. Видеоролик “What can 3D printers make?”. 20
5.4. Выступления студентов с презентациями изобретений. 21
5.5. Взаимооценивание в форме on-line голосования. 21
6. Подведение итогов занятия. 22
6.1. Рефлексия. 22
7. Комментарий работы студентов. Выставление оценок. 23
8. Домашнее задание. 23
Заключение. 25
Приложение 1. 26
Приложение 2. 27
Приложение 3. 30
Приложение 4. 33
Приложение 5. 34
Приложение 6. 37
Приложение 7. 38
Приложение 8. 39
Стремительные изменения в политической, социально-экономической и культурной жизни общества, а также внедрение государственных образовательных стандартов среднего профессионального образования требуют нового подхода к преподаванию иностранных языков, модернизации содержания и методики преподавания иностранных языков для достижения целей образовательного процесса, отвечающих нуждам современного общества.
Преподавание иностранного языка в колледже направлено на достижение следующих основных целей:
· формирование и развитие языковой, речевой и социокультурной компетенции, необходимых и достаточных для общения;
· обучение нормам межкультурного делового общения на иностранном языке;
· развитие культуры устной и письменной речи в условиях профессионального официального и неофициального общения;
· социокультурное развитие студентов (развитие способности понимать и адекватно использовать знания страноведческих реалий, культурных особенностей носителей языка, его традиций, норм поведения и этикета; представлять свою культуру в условиях иноязычного межкультурного общения);
· формирование у студентов уважения к представителям других народов и культур;
· развитие мотивации к изучению иностранного языка.
Одним из эффективных средств решения проблемы обучения иноязычному общению является деловая/ролевая игра. Использование деловых/ролевых игр предлагает много возможностей для активизации учебного процесса. Деловая игра- это условное отображение настоящей практической деятельности людей, во время которой её участники для реализации определенных ролей находят варианты решения проблем, выбирают адекватные модели поведения. Деловая игра мотивирует умственную деятельность. Игра служит развитию умений и навыков студентов, в частности, умения сообщать информацию о событиях и фактах; студенты овладевают такими элементами общения, как умение начать беседу/выступление, согласиться с мнением собеседника, или наоборот, целенаправленно слушать, ставить и отвечать на вопросы, оценивать речевые поступки собеседника и т.п.
Предложенная методическая разработка – это один из вариантов организации и проведения практического занятия с элементами деловой игры –патентного бюро. Выбранная форма практической части занятия представляется целесообразной для обобщения и систематизации речевых знаний, умений и навыков студентов по теме “Научно-технический прогресс”, поскольку у студентов есть необходимый запас слов, они получили нужную информацию по данной теме и у них сформировались навыки аудирования, говорения и чтения на основе пройденной лексики, закреплённых грамматических структур. Преимущество такого занятия состоит в том, что на нем студенты видят результаты своей самостоятельной работы по теме, они могут показать свои умения и навыки во всех видах речевой деятельности.
ПЛАН ЗАНЯТИЯ
Группа ________________ « » __________ 20__
Тема занятия: Век технологий: великие идеи людей
Цели занятия:
Методическая:
· усовершенствовать методику проведения практического занятия с элементами деловой игры и с использованием информационно-коммуникативных технологий;
Дидактическая:
· систематизировать иноязычные умения и навыки студентов по всем видам речевой деятельности (чтение, говорение, аудирование, письмо);
· провести контроль овладения языковой и речевой компетенцией в рамках изученной темы;
Воспитательная:
· воспитание доброжелательности и требовательности, чувства ответственности, культуры общения, творческой активности.
· Способствование формированию положительной мотивации к изучению английского языка как средству международного общения.
Развивающая:
· развитие умений и навыков работы с источниками учебной и научно-технической информации, навыков самостоятельной работы;
· способствование формированию навыков самоконтроля и умений анализировать работу одногруппников;
.
Тип занятия: обобщения и систематизации знаний, умений и навыков по теме.
Вид занятия: практическое с элементами деловой игры.
Метод и форма проведения занятия: объяснительно-иллюстративный метод с использованием мультимедийных технологий, парная работа, ролевая игра,
беседа, презентация проекта, индивидуальный и фронтальный опрос.
Межпредметные связи:
Обеспечивающие: страноведение, русский язык, информационные технологии.
Обеспечиваемые: английский язык .
Методическое обеспечение: демонстрационный и иллюстрационный материал, раздаточный материал.
Технические средства обучения: мультимедийное оборудование.
1. Организационный момент: 1 мин.
2. Мотивация. Целевая установка. 4 мин.
3. Актуализация опорных знаний. 15 мин.
3.1. Повторение активной лексики по теме.
3.2. Повторение частей речи и значений некоторых словообразующих элементов.
3.3. Проведение компьютерного тестирования.
3.4. Комментарий ответов и работ студентов
4. Усвоение новых знаний, формирование профессиональных умений и навыков 15 мин.
4.1. Ознакомление с заданием. Работа с текстом “Necessity is mother of inventions or “Why do people invent”?”
5. Закрепление изученного материала. Проведение деловой игры - заседание патентного бюро. 35 мин.
5.1. Сообщение правил деловой игры “Заседание патентного бюро”.
5.2. Заполнение бланка-заявки на патент.
5.3. Аудирование. Видеоролик “What can 3D printers make?”
5.4. Выступления студентов с презентациями изобретений.
5.5. Взаимооценивание в форме on-line голосования.
6. Подведение итогов занятия 10 мин.
6.1. Рефлексия
7. Комментарий работы студентов. Выставление оценок.
8. Домашнее задание.
Литература:
1. Английский язык. 10 класс учеб. Для общеобрзоват. Организаций: базовый уровень/ О.В. Афанасьева, Д. Дули, И.В. Михеева и др. – 4-е изд. – М Просвещение, 2016. – стр 140-156.
2. Безкоровайная Г.Т., Соколова Н.И., Койранская Е.А., Лаврик Г.В. - Planet of English. Учебник английского языка для учреждений СПО. – M., 2014.
3. Безкоровайная Г.Т., Соколова Н.И., Койранская Е.А., Лаврик Г.В. - Planet of English: электронный учебно-методический комплекс английского языка для учреждений СПО. – M., 2015.
4. А. П. Голубев, Н. В. Балюк, И. Б. Смирнова. Английский язык: учебник для студ. учреждений сред. проф. Образования. – М., 2014.
5. Горлова Н.А. Методика обучения иностранному языку: в 2 ч. – М., 2013.
6. Зубов А.В., Зубова И. И. Информационные технологии в лингвистике. – М., 2012
Дополнительные источники:
1. Murphy R. English Grammar in Use. – Cambridge – 2011. – 390c.
2. Бережная О.О. Сборник новых тем современного английского языка. Донецк – 2009. -7 с.
Интернет-ресурсы:
1. www.ideafinder.com
2. https://urok.1sept.ru/статьи/581210/ https://urok.1sept.ru/статьи/581210/
3. https://www.lingvo-online. Ru
4. Видеоролик “WHAT CAN 3D PRINTERS MAKE?” www.youtube.com/watch?v=E2xFBMO7thE
5. https://www.zavuch.ru/methodlib/
1. Организационный момент (1 мин.)
Преподаватель: Здравствуйте, студенты. Рада видеть Вас на занятии. Кто сегодня отсутствует? (дежурный докладывает об отсутствующих)
Teacher: Good morning, students. Glad to meet you. Who is absent today?
2. Мотивация. Целевая установка. (4 мин.)
Преподаватель: Приглашаю Вас на итоговое занятие по теме “Научно-технический прогресс”. На предыдущих занятиях мы с Вами говорили о науке, технике и технологии, их месте и значении в жизни современного общества. Мы познакомились с великими изобретателями и их изобретениями. Сегодня речь пойдет о нашей эпохе – эпохе стремительно развивающихся технологий. Тема нашего занятия – “Век технологий: великие идеи для людей”.
Teacher: Today we have the final lesson of the unit “Scientific and technical progress". At the previous lessons we talked about some problems of science and technology, learned about great inventors and their inventions. This lesson we'll devote to our age -" The age of technology: great ideas for people”.
Цели занятия:
· Обобщить знания по теме “Научно-технический прогресс”, приобретенные во время работы на занятиях и в результате самостоятельной работы;
· Систематизировать знания активной лексики по теме, усовершенствовать умения и навыки представлять информацию устно, работать с текстом и воспринимать на слух информацию по теме.
During the lesson you must show your social and cultural competence formed, i.e. to show well you know active vocabulary to speak on the topic; how well you can read foreign sources for specific information, analyze and present it; to demonstrate your language skills for telling about modern gadgets, inventions, technology, etc.
Предлагаю Вам организовать работу на занятии по следующему плану:
1. Вначале мы повторим лексику по теме и проверим знание лексики с помощью компьютерного тестирования;
2. Затем мы перейдем к практической части занятия, поработаем с текстом, выполним упражнения;
3. И, наконец, проведем деловую игру – заседание патентного бюро.
Let's follow such order in our today's work: 1) vocabulary revision and testing; 2) reading comprehension (text “Necessity is mother of inventions”); 3) the role-play (Patent Bureau Meeting).
Преподаватель: Обратите внимание на критерии оценивания работы. На протяжении занятия ваша работа будет оцениваться в соответствии с предложенными критериями, которые внесены в бланк оценивания: тест – 3-5 баллов, чтение – 3-5 баллов, письмо – 3-5 баллов, аудирование – 3-5 баллов, говорение – 3-5 баллов. По результатам взаимооценивания Вы можете добавить к сумме 1-3 балла. Активная работа на занятии – 2 балла. Баллы переводятся в оценку следующим образом: 25-30 баллов – “5”, 19-24 балла – “4”, 12- 18 баллов – “3”, 1-11 – “2” (Приложение 1.)
Teacher: Pay attention to the criteria for evaluating the work. During the lesson, your answer will be fixed in it. The work of each student must be assessed according to the criteria: testing – 1-3 points, reading – 1-3 points, writing – 1-3 points, listening – 1-3 points, speaking – 1-3 points. The final mark will be given you after evaluation by students- 1-3 points. And there is bonus (active work during the lesson) – 2 points. The points will be transformed into a mark according to the following: 25-30 points – "5”, 19-24 points – "4", 12-18 points– “3”, 1-11 – “2”.
ASSESSMENT SHEET
Testing |
Reading |
Writing |
Listening |
Speaking |
Bonus |
Totals |
Mark |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мотивация обучения.
Преподаватель: Современные люди уже не мыслят себя без техники и результатов научных разработок, потому что они прочно внедрились в наш быт и профессиональную сферу, делая их комфортнее и проще.
Сегодня научно-технический прогресс (НТП) касается каждого. Назовите 3 вещи, без которых Вы не смогли бы сегодня обойтись в повседневной жизни.
Ожидаемые ответы студентов: Это телефон, телевидение, компьютер, бытовые приборы и т.п.
Преподаватель: Вы видите, практически все, что Вы назвали, - результат НТП. Все это стало возможным благодаря современным технологиям. Эти технологии проникают во все сферы нашей жизни. Даже общаясь с родственниками, друзьями на родном языке, мы часто употребляем английские слова, возникшие благодаря НТП. Изучение данной темы имеет профессиональную направленность. Ваша профессия возникла в результате развития технологий. Не менее важны умения работать с оригинальными источниками информации. Это позволит Вам всегда находиться в центре научно-технических событий и ориентироваться в мире технических новинок. Поэтому так важна тема нашего занятия.
Teacher: Nowadays people cannot manage without technique and gadgets. Almost every day a new technique or product appears in the world. But we always need something more useful, more effective and more comfortable. Technology is a real concern of everybody. Is that true? Please, name 3 things you couldn’t live without.
You see, all these ones are the result of scientific and technical progress. They've become possible thanks to new technologies.
We are talking about technologies for some reasons. Firstly, nowadays technologies are in all spheres of our life. Even talking to our friends or relatives in mother tongue we use words of so called “technological origin” (gadgets, smart phone, and so on). Secondly, your profession itself is the result of high tech. Finally, good skills in reading original sources for searching information would be very useful and let you always be in the centre of technological news. That's why today's lesson is so important. That's why the topic for our discussion is “The Age of Technology: Great Ideas for People”
3. Актуализация опорных знаний (15 мин.)
Преподаватель: Сначала повторим лексику по теме. Посмотрите на экран. В каждой группе слов назовите слово, имеющее отношение к технологии, заполните ассоциативную диаграмму (Приложение 2. Задание 1).
Teacher: At first we'll revise the words. Look at the screen.
Task 1.
In each group choose the word related to “technology” and fill in the mind map.
1) show around play grow fast move slow
2) gadget item service symbol
3) speaker conductor developer player
4) form patent sign description
5) different small old up-to-date
6) museum technique music headache
Преподаватель: Чтобы правильно употреблять изученную лексику, необходимо отличать части речи, знать значения словообразующих элементов, правильно переводить производные слова. Задание: распределите слова в соответствующие категории, прочитайте и переведите слова (Приложение 2. Задание 2).
Teacher: To use the words correctly you should know the meanings of worldbuilding elements.
Task 2.
Put the words under the following headings: verb, noun, person and adjective.
Verb |
Noun |
Person |
Adjective |
|
|
|
|
a) invert b) discover c) create d) use
invention discovery creation user
inventor discoverer creator useless
inventive creative useful
usage
e) research f) apply g) science h) technique
researcher applicant scientific technician
application scientist high tech
applicable technical
i)specify j) develop k) improve l) design
specification development improvement designer
specific developer
Преподаватель: Компьютерное тестирование поможет нам оценить Ваш уровень знания лексики и умения правильно ее использовать. Тест 1. Найти соответствия слов и их значений. Тест 2. Выбрать правильную форму слова. Будьте внимательны, время для прохождения тестов ограничено (Приложение 2. Тест 1. Тест 2.).
Teacher: Computer testing will help us to evaluate your vocabulary level as well as language use.
Test 1.
Match the words from the left column to their meanings from the right column.
1. Use 2. device 3. up-to-date 4. appear 5. specification |
a) прибор, устройство b) применять, использовать c) современный d) спецификация, технические характеристики e) появляться, возникать |
1. gadget 2. research 3. creative 4. discover 5. science |
a) наука b) творческий c) делать открытия d) исследовать e) техническая новинка |
1. apply 2. invention 3. by accident 4. develop 5. useful |
a) применять b) изобретение c) случайно d) развивать, разрабатывать e) полезный |
1. researcher 2. create 3. improve 4. techno freak 5. safety |
a) исследовать b) создавать c) улучшать d) фанат техники e) надежность, безопасность |
1. necessity 2. means of communication 3. inventor 4. scientist 5. cause |
a) необходимость b) средства общения c) изобретатель d) ученый e) причина, вызывать, быть причиной |
Test 2.
Choose the best word for the gap. Выбрать правильный вариант.
1. Alexander Bell _____(ed) the telephone in 1876.
a) invention
b) invent
c) inventor
2. The _____of the computer has revolutionized the business world.
a) inventive
b) invent
c) inventor
3. He was a great _____ of his time.
a) inventor
b) invention
c) invented
4. I am doing some _________ (es) for an article about modern gadgets.
a) researcher
b) researched
c) research
5. He gives a completely ______ piece of information.
a) useless
b) user
c) use
6. Robots have many different _____ (s) in modern industry.
a) use
b) user
c) useful
7. The _________ carried out experiments to test the theory.
a) scientist
b) scientific
c) science
8. This new technology is ____ (ed) to every industrial process.
a) apply
b) applicant
c) application
9. They reported on the latest developments in ________ and technology.
a) scientist
b) scientific
c) science
10. You will be ________ (ed) on English next Monday.
a) examine
b) examination
c) examinator
3.4. Комментарий ответов и работ студентов.
Преподаватель: Внесите результаты тестирования в бланк оценивания. Результаты тестирования показали, что Вы хорошо (достаточно) усвоили активную лексику по теме “Научно- технический прогресс” и готовы к выполнению дальнейших заданий.
Teacher: Testing results prove that you know active vocabulary and are ready for further work. Put the testing results in the assessment sheet.
4. Усвоение новых знаний, формирование профессиональных умений и навыков (15 мин).
Преподаватель: Переходим к практической части нашего занятия. Почему люди изобретают? Ответить на этот вопрос нам поможет текст, предлагаемый в рабочей тетради. Ваша задача: прочитать текст и выполнить задания к нему. Задания: 1. Ответить на вопросы. 2. Выбрать названия для абзацев текста. 3. Указать номера рисунков, иллюстрирующих содержание текста. 4. Заполнить таблицу, используя информацию из текста. У Вас 10 минут для выполнения этого задания. Правильность выполнения заданий проверьте по образцу и внесите полученные баллы в бланк оценивания. (Приложение 3.)
Teacher: Read the text and do the tasks. 1. Answer the questions.
1. What is the text about?
a) Ways of spending free time
b) Instructions how to invent
c) Inventions and reasons for inventions
d) Famous inventors
2. What is the best title for the text?
a) Inventions and inventors
b) Necessity is the mother of inventions
c) Ways of getting information
d) Inventors work to solve our problems
2. Look at the pictures. What items does the text mention? (write numbers).
3. Choose the most suitable heading from the list A-H for each part of the text (1-8).
1. A Household appliances ______
2. B Old way of getting information ______
3. C Inventions in medicine ______
4. D Space craft ______
5. E Free time: how to relax at home ______
6. F Inventions in industry ______
7. G Disliking work and physical activity ______
8. H Reasons for improving means of transport ______
4. Complete the diagram with information from the text. Correct according to the model.
Преподаватель: Суммируйте факты, изложенные в тексте, пользуясь информацией из диаграммы.
Teacher: I would like some of you to summarize the facts mentioned in the text. You may use your notes from the diagram.
Преподаватель: Предлагаю закрепить знания по теме и провести деловую игру. Представьте, что мы находимся на заседании патентного бюро. В начале процесса патентования необходимо заполнить заявку на патент. Затем мы предложим отдельным претендентам выступить с презентацией своих изобретений. Внимательно выслушав выступающих, Вам предстоит выделить 3-х лучших, на Ваш взгляд, претендентов. Затем в режиме on-line мы определим тех, кто получит патент уже сегодня.
Teacher: To demonstrate your knowledge let's organize a role-play. Imagine we are at Patent Bureau meeting. The first stage in patenting procedure is to submit an application. Then some of applicants will report about their inventions. You have to choose 3 best applicants who will get a patent and bonus points for the lesson.
Преподаватель: Итак, приглашаю Вас принять участие в заседании патентного бюро. Вначале заполним бланк-заявку на патент, форму которой Вы видите в рабочей тетради. У Вас 5 минут для выполнения этого задания (Приложение 4).
Teacher: Ladies & gentlemen! I would like to welcome you at Patent Bureau meeting. In order to obtain a patent, a person must file an application at a patent office. Patent Application Form contains some personal information about an inventor and description of his invention. Please, fill in Patent Application Form. You have 5 minutes to do the task.
Преподаватель: К нам поступила одна видеозаявка на изобретение. Давайте посмотрим видеоролик. Ваша задача - сделать соответствующие заметки, т.е. выполнить задания: 1) определить, правильные или неправильные утверждения; 2) дополнить предложения; выбрать правильный ответ на вопрос.
Правильность выполнения заданий проверьте по образцу и внесите полученные баллы в бланк оценивания (Приложение 5).
Teacher: We've got a video application. Let's watch and make notes, i.e. do the tasks: 1) decide if the sentences are true or false;
_____ 1. 3D printers can print only human organs.
_____ 2. A 3D printer uses a pen to print objects.
_____ 3. Older printers were used to create scale models of houses for architecture.
_____ 4. 3D printing is becoming popular in many industries.
2) complete the sentences with the words as in the video;
1. 3D printing is a process of creating a solid three-dimensional object using a … model.
a) colour
b) digital
c) computer
2. The wrench is … or made from scratch in the computer and …
a) scanned
b) printed
c) drawn
3. … and the dimensions are sent to … .
a) a computer
b) a 3d printer
c) a scanner
4. Using various materials like metal, plaster and the most common … the 3d printer layer stars the print the actual working wrench.
a) photopolymer
b) ink
c) gelatin
3) for questions 1-4 choose the best answer a-c. Correct according to the model and put your points in the assessment sheet.
1. What does the speaker use to explain the question?
a) a pen
b) a pixelated mascot
c) a soft toy
2. When was the 3D printers?
a) in 2008
b) in 1849
c) in 1948
3. What was the shortage of the 3D printers?
a) they were noisy
b) it look them days to print one thing
c) many people had to operate them
4. What is a building material for human organs?
a) bio ink
b) metal
c) plastic
Преподаватель: Переходим к презентациям изобретений. Заслушаем отдельных претендентов с сообщениями об изобретениях. Вы можете задавать вопросы и дополнять выступления.
Teachers: Let's turn to the next step of patent procedure and listen to some of our applicants with their reports about inventions. Listen attentively to determine 3 best applicants. You are welcome to ask questions and provide additional information.
Выступление студентов с презентациями изобретений (Интернет, мобильный телефон, компьютерная мышь, программa “Audacity”, наушники, iPad, клавиатура и т.п.). Вопросы участникам.
Преподаватель: Оцените выступления участников, выберите 3 наиболее успешно справившихся с заданием участников (голосование с помощью компьютера). Победители, получите патент и внесите бонусные баллы в свои бланки оценивания.
Teacher: Evaluate the participators' speeches. Which of the reporters have presented all information about inventions? Whose speech was the most emotional? Whose presentation was the most interesting? Choose 3 best participators. Vote on-line, please. The winners are granted with patents. Put additional points in your assessment sheet.
6. Подведение итогов занятия (10 мин.)
6.1. Рефлексия.
Преподаватель: Занятие подходит к концу. Мне необходимо немного времени, чтобы подвести итоги. А Вам предлагаю провести экспресс-оценку нашей работы. Ответьте на вопросы таблицы (Приложение 6).
Teacher: The lesson is almost over. Let's make a reflection on our lesson completing the table “Think way”
REFLECTION
I can …
|
Yes |
No |
Hardly can |
name high tech gadgets |
|
|
|
tell about inventors and their inventions |
|
|
|
explain why people invent |
|
|
|
write some personal information and specification of an invention |
|
|
|
Преподаватель: Спасибо за Ваши ответы. Анализ ответов позволит мне узнать Ваше мнение по поводу занятия и организовать последующие с учетом Ваших пожеланий.
Teacher: Thank you for your answers. Their analysis will let me learn your opinion and I try to take them into account while organizing other lessons.
Преподаватель: Оценка заданий, выполненных Вами на занятии, показала, что Вы усвоили (не совсем усвоили) активную лексику по теме навыки чтения, перевода текста, умеете воспринимать на слух связные высказывания с охватом общего содержания.
Студентам, которые не совсем успешно справились с тестовыми занятиями, необходимо выучить материал и попытаться выполнить тесты ещё раз, (студентам, выступавшим с сообщениями) Вы хорошо (не очень хорошо) справились с выполнением задания, Вы смогли подобрать необходимую информацию, проанализировали и систематизировали её, убедительно представили результат своей работы. Вам удалось (не удалось) избежать грамматических и фонетических ошибок (но они не были очень серьезными), Ваши выступления можно оценить как вполне удачные.
По итогам занятия студенты набрали такие баллы … и получили следующие оценки … .
Teacher: You were (not completely) successful in your work, because you know active vocabulary, can use these words correctly. You've managed to find out the necessary information, to analyze it and to systematize it, to present your work (you didn't managed to avoid grammar and pronunciation mistakes. But they are not such serious, so your work can be estimated as good at all. You get … points. Your marks are: …)
Написать сочинение “The Age of Technology” по серии рисунков (рабочая тетрадь, с. 10). Спасибо за работу. Занятие закончено. До свидания (Приложение 7).
Teacher: for your homework write a composition to finish a story “The Age of technology”. Use pictures in your work book.
HOME ASSIGNMENT
Write a composition to finish a story “The Age of Technology”. Use pictures below.
Peter is loading some data onto his computer when the IT department realizes it needs to work on the firm's computer network, so he decides to finish his task at home …
The lesson is over. Thank you. Good bye.
Обучение студентов колледжа иностранному языку является одним из приоритетных направлений и осуществляется с применением новых технологий обучения, с использованием современных мультимедийных средств, интерактивных форм и методов обучения.
Методическая разработка содержит материал, имеющий коммуникативную и профессиональную направленность, поскольку предполагает использование компьютерных технологий при подготовке к занятию, а непосредственно на занятии предоставление студентам возможности продемонстрировать результаты своей работы с применением мультимедийных средств. Подготовленные студентами компьютерные презентации для сопровождения собственных выступлений повышают мотивацию к изучению дисциплины через успешность в учебной деятельности. Одной из самых ярких положительных сторон презентаций, как презентации преподавателя, так и студенческих работ, является возможность использования разнообразного иллюстративного материала: рисунков, фотографий, схем, диаграмм и графических композиций, в результате чего происходит воздей ствие сразу на разные виды памяти – зрительную, слуховую, эмоциональную и даже моторную.
Составной частью процесса обучения является контроль знаний студентов. Данная методическая разработка предполагает разные виды контроля на занятии: экспресс-диагностика, компьютерное тестирование, самоконтроль.
Среди ожидаемых результатов занятия следующие: повышение качества знаний, формирование познавательных интересов студентов, коммуникативной компетенции и исследовательских учебных действий, развитие самостоятельности, инициативности, повышение мотивации к изучению языка, формирование осознания возможностей самореализации средствами иностранного языка.
Бланк критериев оценивания
ASSESSMENT SHEET
Testing |
Reading |
Writing |
Listening |
Speaking |
Bonus |
Totals |
Mark |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Критерии оценивания: тестирование- 3-5 баллов, чтение – 3-5 баллов, письмо – 3-5 баллов, аудирование – 3-5 баллов, говорение – 3-5 баллов.
По результатам взаимооценивания – 1-3 балла.
Активная работа на занятии – 2 балла.
Баллы переводятся оценку следующим образом:
25-30 баллов – «5»
19-24 балла – «4»
12-18 баллов– «3»
1-11 баллов – «2»
Testing
15-14 right answers – 5 points
13-11 right answers – 4 points
10-7 right answers – 3 points
Reading
Mistakes |
points |
0-2 |
5 |
3-6 |
4 |
7-10 |
3 |
11-17 |
0 |
Listening
Mistakes |
points |
0-2 |
5 |
3-5 |
4 |
6-9 |
3 |
10-12 |
0 |
VOCABULARY
Task 1
In each group choose the word related to “technology”, fill in the mind map.
1) show around play grow fast move slow
2) gadget item service symbol
3) speaker conductor developer player
4) form patent sign description
5) different small old up-to-date
6) museum technique music headache
Task 2
Put the words under the following headings: verb, noun, person and adjective.
Verb |
Noun |
Person |
Adjective |
|
|
|
|
b) invert b) discover c) create d) use
invention discovery creation user
inventor discoverer creator useless
inventive creative useful
usage
e) research f) apply g) science h) technique
researcher applicant scientific technician
application scientist high tech
applicable technical
i)specify j) develop k) improve l) design
specification development improvement designer
specific developer
Тест 1. Active vocabulary.
Match the word and their meanings. Найти соответствия слов/словосочетаний и их значений.
1. use 2. device 3. up-to-date 4. appear 5. specification |
f) прибор, устройство g) применять, использовать h) современный i) спецификация, технические характеристики j) появляться, возникать |
1. gadget 2. research 3. creative 4. discover 5. science |
f) наука g) творческий h) делать открытия i) исследовать j) техническая новинка |
1. apply 2. invention 3. by accident 4. develop 5. useful |
f) применять g) изобретение h) случайно i) развивать, разрабатывать j) полезный |
1. researcher 2. create 3. improve 4. techno freak 5. safety |
f) исследовать g) создавать h) улучшать i) фанат техники j) надежность, безопасность |
1. necessity 2. means of communication 3. inventor 4. scientist 5. cause |
f) необходимость g) средства общения h) изобретатель i) ученый j) причина, вызывать, быть причиной |
Тест 2. Language use.
Choose the best word for the gap. Выбрать правильный вариант.
11. Alexander Bell _____(ed) the telephone in 1876.
d) invention
e) invent
f) inventor
12. The _____of the computer has revolutionized the business world.
d) inventive
e) invent
f) inventor
13. He was a great _____ of his time.
d) inventor
e) invention
f) invented
14. I am doing some _________ (es) for an article about modern gadgets.
d) researcher
e) researched
f) research
15. He gives a completely ______ piece of information.
d) useless
e) user
f) use
16. Robots have many different _____ (s) in modern industry.
d) use
e) user
f) useful
17. The _________ carried out experiments to test the theory.
d) scientist
e) scientific
f) science
18. This new technology is ____ (ed) to every industrial process.
d) apply
e) applicant
f) application
19. They reported on the latest developments in ________ and technology.
d) scientist
e) scientific
f) science
20. You will be ________ (ed) on English next Monday.
d) examine
e) examination
f) examinator
READING COMPREHENSION
Read the text and do the tasks.
1. Just imagine, earlier there was nothing that we can see around ourselves. There was no paper and no pen; people could get any information only listening to other people. But there always was the necessity of communication between people who are close or far away one from another, even between generations. And now we have everything for it: telephones, the internet, and mass media.
2. Then to save time while travelling people invented means of transport and they still continue to develop them as we want to have faster and more convenient life.
3. Some inventions appeared because of need of entertainment, that is TV, DVD players, game consoles and so on.
4. Others inventions help to solve some serious problems, for example with health, and look what we have: glasses, wheelchair, denture (зубной протез), artificial limbs (протезы конечностей) and different medicine that save our lives.
5. Sometimes we need to enlarge productivity and new production lines (промышленный конвейер) appear; we also use robots to do some difficult task.
6. Sometimes inventions are just the result of human's curiosity. People wanted to see what is there in the space so rockets and satellites appeared; to see what is underwater-and now we have scuba.
7. Even laziness can be the cause of new inventions. Why do you think remote control has appeared? Not to mention robots that do household work.
8. And also people make inventions to make the life easier, especially household work. Just look around your house, what do you see there? A washing machine, a mixer, a blender, a hair-dryer maybe something else?
Task 1. Answer the questions.
1. What is the text about?
e) Ways of spending free time
f) Instructions how to invent
g) Inventions and reasons for inventions
h) Famous inventors
2. What is the best title for the text?
e) Inventions and inventors
f) Necessity is the mother of inventions
g) Ways of getting information
h) Inventors work to solve our problems
Task 2. Look at the pictures. What items does the text mention? (write numbers).
Task 3. Choose the most suitable heading from the list A-H for each part of the text (1-8).
A Household appliances ______
B Old way of getting information ______
C Inventions in medicine ______
D Space craft ______
E Free time: how to relax at home ______
F Inventions in industry ______
G Disliking work and physical activity ______
H Reasons for improving means of transport ______
Key
Task 1. Answer the questions.
1. c
2. b
Task 2. Look at the pictures. What items does the text mention? (write numbers).
2, 4, 5, 6, 7
Task 3. Choose the most suitable heading from the list A-H for each part of the text (1-8).
A 8 E 3
B 1 F 5
C 4 G 7
D 6 H 2
Task 4. Complete the diagram with information from the text. Summarize the facts mentioned in the text.
A ROLE-PLAY: PATENT BUREAU MEETING
In order to obtain a patent, a person must file an application at a patent office. Patent Application Form contains some personal information about an inventor and description of his invention.
Task 1. Fill in Patent Application Form.
PATENT APPLICATION FORM |
|
Application No. |
|
Date of Filing |
|
Applicant(s) |
|
Inventor(s) |
|
Title of Invention |
|
Abstract |
|
|
LISTENING COMPREHENSION
Learn the words:
mascot [ˈmæskɒ:t] талисман, фигурка
dimension [diˈmænʃn] размер
human tissue [ˈtɪʃuː] биологическая ткань
bio ink [ˈbaiouink] биологические чернила
prosthetic [prɒ:s'θiː.tɪk] протезный
Watch the video “What can 3D printers make?” and do the tasks.
Task 1. Decide if the statements are true (T) or false (F).
_____ 1. 3D printers can print only human organs.
_____ 2. A 3D printer uses a pen to print objects.
_____ 3. Older printers were used to create scale models of houses for architecture.
_____ 4. 3D printing is becoming popular in many industries.
Task 2. Watch about 3D printing procedure (up to … actual working wrench.) and complete the sentences with the words as in the video.
1. 3D printing is a process of creating a solid three-dimensional object using a … model.
d) colour
e) digital
f) computer
2. The wrench is … or made from scratch in the computer and …
d) scanned
e) printed
f) drawn
3. … and the dimensions are sent to … .
d) a computer
e) a 3d printer
f) a scanner
4. Using various materials like metal, plaster and the most common … the 3d printer layer stars the print the actual working wrench.
d) photopolymer
e) ink
f) gelatin
Task 3. Watch again. For questions 1-4 choose the best answer a, b, or c.
1. What does the speaker use to explain the question?
d) a pen
e) a pixelated mascot
f) a soft toy
2. When was the 3D printers?
d) in 2008
e) in 1849
f) in 1948
3. What was the shortage of the 3D printers?
d) they were noisy
e) it look them days to print one thing
f) many people had to operate them
4. What is a building material for human organs?
d) bio ink
e) metal
f) plasti
Key
Task 1. Decide if the statements are true (T) or false (F).
1. F
2. F
3. T
4. T
Task 2. Complete the sentences with the words as in the video.
1. b
2. a
3. b
4. a
Task 3. For questions 1-4 choose the best answer a, b, or c.
1. b
2. c
3. b
4. a
Script “WHAT CAN 3D PRINTERS MAKE?”
www.youtube.com/watch?v=E2xFBMO7thE
Hey, there. Welcome to LIFE NOGGIN. What the heck is 3d printing? That's a question I hear a lot these days and I've just got that pixelated mascot to answer it.
Perfect. 3d printing is the process of creating a solid three-dimensional object using a digital model. We'll take a digital blueprint of wrench. The wrench is scanned or made from scratch in the computer and the dimensions are sent to 3d printer. Using various materials like metal, placer and the most common photopolymer the 3d printer layer-by-layer starts to print the actual working wrench.
3d printing is actually being around us for a while. In 1984 Chuck Hull 3d Systems Corp invented the first working a 3d printer. This is what the first one
look like. And this is what some look like now. Yes that isn't a 3d printing pen. And this is the future people.
Older models of 3d printers ware very limited to what they can do. So, some took days to print. They were mainly used to create things like scale models of houses used in architecture. In the future we'll be using them to build real houses for real people.
The printing device would be rather massive but imagine: hitting a button, waiting a little bit, of course, and, poof, you've a new dream house. 3d printing is growing popular in many industries and it is becoming possible to print almost anything: toys, jewelry, car parts and food. Yes, food. We have a successfully 3d printed pizza. Ladies and gentlemen, it is not delivery it is science!
But 3d printer is doing more than just a pizza. We are now developing 3d printing technology that can make human tissue. It's called bio ink and it's made up of living cells. It has a gelatin base that is kept in a liquid state and that gives it the ability to print just like ink. Scientists estimate that in 10 years we'll be able to press new organs, skin grafting – print, new liver – print, prosthetic leg, non - organic but why not – print.
See how cool this technology is! To learn more about it, check out the links below and tell us. If you could 3d print anything what would it be? Would it be a 3d print pizza? This is LIFE NOGGIN. Don't forget to keep on thinking!
REFLECTION
I can …
|
Yes |
No |
Hardly can |
name high tech gadgets |
|
|
|
tell about inventors and their inventions |
|
|
|
explain why people invent |
|
|
|
write some personal information and specification of an invention |
|
|
|
HOME ASSIGNMENT
Write a composition to finish a story “The Age of Technology”. Use pictures below.
Peter is loading some data onto his computer when the IT department realizes it needs to work on the firm's computer network, so he decides to finish his task at home …
СЛАЙДЫ ПРЕЗЕНТАЦИИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ К ЗАНЯТИЮ НА ТЕМУ
THE AGE OF TECHNOLOGY: GREAT IDEAS FOR PEOPLE
Век технологий: великие идеи для людей
Скачано с www.znanio.ru
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.