План-конспект урока английского языка с мспользованием ИКТ
Оценка 4.9

План-конспект урока английского языка с мспользованием ИКТ

Оценка 4.9
doc
13.12.2020
План-конспект урока английского языка с мспользованием ИКТ
применение ИКТ на уроках английского языка(план-конспект).doc

Урок  английского языка с использованием ИКТ

на тему:


 “Means of communication”

                                             



 Цель  урока:  обеспечить  в ходе урока усвоение лексики и активизацию навыков  монологической  речи по теме «Средства связи»                                                                                                                                         
Задачи урока:

  Практические                                                                                                          - расширять знания учащихся по использованию грамматических явлений        (предлоги  и распространенные  сочетания с предлогами), отрабатывать умение  употреблять пройденные грамматические конструкции в зависимости от ситуации общения                                                                                         - развивать навыки лексической сочетаемости слов, языковую догадку, распознавать и понимать однокоренные слова и интернациональные слова                                                                                - развивать умение  логично и последовательно  высказываться, аргументировать собственное мнение

Развивающие    

- создать условия для развития таких аналитических способностей  учащихся, как умение анализировать, сопоставлять,   формулировать выводы                          - способствовать  осознанию  важности умения выражать свои мысли на иностранном языке                                                                                                                  - развитие умений пользоваться  зрительными опорами

Воспитательные

- способствовать развитию умения аргументировать свою точку зрения

- уважать мнение  одноклассников                                                               

Оснащение урока: компьютер и аудиоприложение к учебнику;  учебник  для 7 класса  – М.З. Биболетова «Английский с удовольствием».   Наглядные  пособия  -    слайдшоу c изображением  различных средств коммуникации. Раздаточный материал: лексическое  задание на  развитие языковой догадки  и семантизации лексики, образец-опора для составления собственных высказываний. 

 (На уроке применялись следующие  технологии: технология объяснтельно-иллюстративного обучения, технология  личностно-ориентированного обучения, технология развивающего  обучения, коммуникативная технология,  здоровье-сберегающая технология, технология мотивированного обучения.)

Ход урока

               1. Организационный момент и  приветствие.(1мин.)

T: Good morning my dear friends! Nice to see you again! How are you getting on today?

P: Fine, thanks. And you?

T: Well enough, as you see. The weather is so wonderful today!  Besides I’ve bought a new mobile telephone recently which is you know very helpful nowadays.

                 2. Сообщение темы и целей урока (1 мин.)

T:  Yes, you’ve already guessed that today we’ll go on  talking  about   means  of communication .  You want that or not but at present we can’t do without computers, telephones and the Internet.  And  today you’ll have a good chance to make your own opinion  about  it.

                    3. Речевая зарядка (6 мин.)                                                                                              T:     First  I’d like  to find out how often you use  computers and mobile phones and why?

T:  Do you  have  a  mobile phone ?                                P: Yes, I do.

T: Who do you usually talk with on the phone  and  how often?   P:  I usually talk …                                                                  

T: What do usually talk  about ?                                        P: I talk about …

T: What do you use for communication  more often: computers or telephones                             P: I use …

T: Do you agree that  talking on the phone is a waste of time?  P: No, I don’t agree with  you  because…

T: Computers are dangerous and addictive, aren’t  they?   P: Yes, they are very addictive. Besides,… .

T: Computers offer wonderful opportunities for everybody, don’t they?    P: Yes, they do  but…

T:  How does the Internet help you  in your studies?          P:  I can find …  on the Internet and …

(Дети отвечают на вопросы учителя о том, как часто они используют компьютер и телефон и почему).

                      4. Фонетическая зарядка (5 мин.)

T:  Now before we go on discussing our topic  I’d like you to  practice some English sounds.  Will  you  look at the blackboard   and choose the correct heading from this box for each  list of consonant cluster (1-5) below. 

   [kt]                     [ kl]                    [kw]                  [kr]                     [ks]

 

1_________      2_________     3_________      4__________         5_________

next                    picked             quiet              clock                    scream

expensive           worked           questions       class                    cricket

excuse  me          asked              quality           clever                   microwave

exciting               electric            quite              quickly                incredible

 

(Дети  читают и повторяют  вслух за диктором  слова, а затем подбирают соответствующие им  звуки).

5. Формирование   лексических  навыков (7 мин.)

T:  Good for you!  And now I’d like you to work in pairs and make up the word combinations  using  the following words.

   fax                                                  system

  phone                                             information

   electronic                                       message

  to receive                                        letters

  to send                                            the Internet

  printed                                            call

  to use                                              games

  computer                                        message

P:    fax message,  phone call,  electronic system,  to receive information,  to send messages,  printed letters,  to use the Internet, etc.

 (Учащиеся читают про себя слова и составляют словосочетания).

6. Физкультминутка (1 мин.)                                                                                               T:  Are you tired?   Let’s have a rest and  move to the song “We all live in a yellow submarine”.

 (Дети поют и двигаются по музыку)

7.  Обучение беспереводному  способу  семантизации лексики с опорой на речевую наглядность (8 мин)

Т: Sending  pieces of information to our partners  we usually use  different means of communication which you know very well.  Try to match the words and the descriptions  in the task on your papers.  

1.Computer ……_________

2. Fax (machine)….._________

3. E-mail…..________

4. Telephone…..________

5. Internet….._________

a) The machine  which is used for sending or receiving copies of printed materials, letters, pictures, etc. along a telephone line.

b) An international network of computers. It has electronic mail and provides a large amount of information.

c) An electronic machine that can stir and recall information, do many processes on it.

d) A method of using computer for composing, storing and receiving messages over electronic communication systems.

 e)A system for sending or receiving speech over long distances.

(Keys:1c; 2a; 3d; 4e; 5b )

P:   Telephone   is a system for sending or …

( Учащиеся смотрят слайдшоу, затем выполняют задание на карточках и затем  зачитывают правильные ответы)

8. Активизация   навыков  монологической речи (9 мин.)

T:  Well, it’s time to exchange views about the advantages and disadvantages of using the means of communication  nowadays.  Using the following phrases in ex.81 p.25 will help you  express your own opinion.

a) It seems to me that…;  In  my opinion…;   As for me…;   I believe that…

b) to communicate with my friends, to relax, to receive important (useful) information, to gossip, to use the Internet, to phone for an ambulance(police), etc;

c) a waste of time, to have no time to do homework (to read, to help parents, to go in for sports, to visit friends and relatives, can’t see the eyes  of the person you’re speaking to, etc.

P1:  As  for  me  the Internet  helps me in my studies. I can find the necessary information on the Internet and then use it in my work.

P2: In my opinion computers are a waste of  time . Children sit in front of them for hours. Its bad for their eyes.

(Дети  по очереди высказывают  свое мнение о современных средствах связи, используя  языковую опору).

9. Проверка домашнего задания  -

  развитие грамматических навыков  (6 мин.)

T:  It was very interesting for me to hear  your opinion  about  it.  But I hope you also coped with your  home task  where you had to put in prepositions  ( ex .44   p.32).

About  ten years ago telephone was the only means   1)___ communication  which people could use 2)___their home.   3)____ present computers make our life much more comfortable.  Now  we can send messages 4) ___  each other  5)___fax, e-mail or communicate  6) ___the Internet.  Those who have the Internet can communicate not only7) ___ people.  They can get 8)___information 9)____ any library all over the world.

Answers: 1) of  2)at  3)at  4) to  5)by  6)on 7) with 8)--- 9)in

 ( Дети проверяют домашнее задание, вставляя необходимые предлоги).

                             

10. Итог урока (1 мин.)

 Our lesson is over. Thank you  for  your  excellent work.  Your home task is …

Your marks are  …  because… .  Good-bye!

 (Учитель подводит  итоги и оценивает работу  учеников).

 

                                                 

 

 

 

 

 

 

 

                                        


Урок английского языка с использованием

Урок английского языка с использованием

Ход урока 1

Ход урока 1

Дети читают и повторяют вслух за диктором слова, а затем подбирают соответствующие им звуки)

Дети читают и повторяют вслух за диктором слова, а затем подбирают соответствующие им звуки)

Учащиеся смотрят слайдшоу, затем выполняют задание на карточках и затем зачитывают правильные ответы) 8

Учащиеся смотрят слайдшоу, затем выполняют задание на карточках и затем зачитывают правильные ответы) 8

План-конспект урока английского языка с мспользованием ИКТ

План-конспект урока английского языка с мспользованием ИКТ
Скачать файл