Урок английского языка с использованием ИКТ
на тему:
“Means of communication”
Цель урока: обеспечить в ходе
урока усвоение лексики и активизацию навыков монологической речи по теме
«Средства связи»
Задачи урока:
Практические - расширять знания учащихся по использованию грамматических явлений (предлоги и распространенные сочетания с предлогами), отрабатывать умение употреблять пройденные грамматические конструкции в зависимости от ситуации общения - развивать навыки лексической сочетаемости слов, языковую догадку, распознавать и понимать однокоренные слова и интернациональные слова - развивать умение логично и последовательно высказываться, аргументировать собственное мнение
Развивающие
- создать условия для развития таких аналитических способностей учащихся, как умение анализировать, сопоставлять, формулировать выводы - способствовать осознанию важности умения выражать свои мысли на иностранном языке - развитие умений пользоваться зрительными опорами
Воспитательные
- способствовать развитию умения аргументировать свою точку зрения
- уважать мнение одноклассников
Оснащение урока: компьютер и аудиоприложение к учебнику; учебник для 7 класса – М.З. Биболетова «Английский с удовольствием». Наглядные пособия - слайдшоу c изображением различных средств коммуникации. Раздаточный материал: лексическое задание на развитие языковой догадки и семантизации лексики, образец-опора для составления собственных высказываний.
(На уроке применялись следующие технологии: технология объяснтельно-иллюстративного обучения, технология личностно-ориентированного обучения, технология развивающего обучения, коммуникативная технология, здоровье-сберегающая технология, технология мотивированного обучения.)
Ход урока
1. Организационный момент и приветствие.(1мин.)
T: Good morning my dear friends! Nice to see you again! How are you getting on today?
P: Fine, thanks. And you?
T: Well enough, as you see. The weather is so wonderful today! Besides I’ve bought a new mobile telephone recently which is you know very helpful nowadays.
2. Сообщение темы и целей урока (1 мин.)
T: Yes, you’ve already guessed that today we’ll go on talking about means of communication . You want that or not but at present we can’t do without computers, telephones and the Internet. And today you’ll have a good chance to make your own opinion about it.
3. Речевая зарядка (6 мин.) T: First I’d like to find out how often you use computers and mobile phones and why?
T: Do you have a mobile phone ? P: Yes, I do.
T: Who do you usually talk with on the phone and how often? P: I usually talk …
T: What do usually talk about ? P: I talk about …
T: What do you use for communication more often: computers or telephones P: I use …
T: Do you agree that talking on the phone is a waste of time? P: No, I don’t agree with you because…
T: Computers are dangerous and addictive, aren’t they? P: Yes, they are very addictive. Besides,… .
T: Computers offer wonderful opportunities for everybody, don’t they? P: Yes, they do but…
T: How does the Internet help you in your studies? P: I can find … on the Internet and …
(Дети отвечают на вопросы учителя о том, как часто они используют компьютер и телефон и почему).
4. Фонетическая зарядка (5 мин.)
T: Now before we go on discussing our topic I’d like you to practice some English sounds. Will you look at the blackboard and choose the correct heading from this box for each list of consonant cluster (1-5) below.
[kt] [ kl] [kw] [kr] [ks] |
1_________ 2_________ 3_________ 4__________ 5_________
next picked quiet clock scream
expensive worked questions class cricket
excuse me asked quality clever microwave
exciting electric quite quickly incredible
(Дети читают и повторяют вслух за диктором слова, а затем подбирают соответствующие им звуки).
5. Формирование лексических навыков (7 мин.)
T: Good for you! And now I’d like you to work in pairs and make up the word combinations using the following words.
fax system
phone information
electronic message
to receive letters
to send the Internet
printed call
to use games
computer message
P: fax message, phone call, electronic system, to receive information, to send messages, printed letters, to use the Internet, etc.
(Учащиеся читают про себя слова и составляют словосочетания).
6. Физкультминутка (1 мин.) T: Are you tired? Let’s have a rest and move to the song “We all live in a yellow submarine”.
(Дети поют и двигаются по музыку)
7. Обучение беспереводному способу семантизации лексики с опорой на речевую наглядность (8 мин)
Т: Sending pieces of information to our partners we usually use different means of communication which you know very well. Try to match the words and the descriptions in the task on your papers.
1.Computer ……_________
2. Fax (machine)….._________
3. E-mail…..________
4. Telephone…..________
5. Internet….._________
a) The machine which is used for sending or receiving copies of printed materials, letters, pictures, etc. along a telephone line.
b) An international network of computers. It has electronic mail and provides a large amount of information.
c) An electronic machine that can stir and recall information, do many processes on it.
d) A method of using computer for composing, storing and receiving messages over electronic communication systems.
e)A system for sending or receiving speech over long distances.
(Keys:1c; 2a; 3d; 4e; 5b )
P: Telephone is a system for sending or …
( Учащиеся смотрят слайдшоу, затем выполняют задание на карточках и затем зачитывают правильные ответы)
8. Активизация навыков монологической речи (9 мин.)
T: Well, it’s time to exchange views about the advantages and disadvantages of using the means of communication nowadays. Using the following phrases in ex.81 p.25 will help you express your own opinion.
a) It seems to me that…; In my opinion…; As for me…; I believe that…
b) to communicate with my friends, to relax, to receive important (useful) information, to gossip, to use the Internet, to phone for an ambulance(police), etc;
c) a waste of time, to have no time to do homework (to read, to help parents, to go in for sports, to visit friends and relatives, can’t see the eyes of the person you’re speaking to, etc.
P1: As for me the Internet helps me in my studies. I can find the necessary information on the Internet and then use it in my work.
P2: In my opinion computers are a waste of time . Children sit in front of them for hours. It’s bad for their eyes.
(Дети по очереди высказывают свое мнение о современных средствах связи, используя языковую опору).
9. Проверка домашнего задания -
развитие грамматических навыков (6 мин.)
T: It was very interesting for me to hear your opinion about it. But I hope you also coped with your home task where you had to put in prepositions ( ex .44 p.32).
About ten years ago telephone was the only means 1)___ communication which people could use 2)___their home. 3)____ present computers make our life much more comfortable. Now we can send messages 4) ___ each other 5)___fax, e-mail or communicate 6) ___the Internet. Those who have the Internet can communicate not only7) ___ people. They can get 8)___information 9)____ any library all over the world.
Answers: 1) of 2)at 3)at 4) to 5)by 6)on 7) with 8)--- 9)in
( Дети проверяют домашнее задание, вставляя необходимые предлоги).
10. Итог урока (1 мин.)
Our lesson is over. Thank you for your excellent work. Your home task is …
Your marks are … because… . Good-bye!
(Учитель подводит итоги и оценивает работу учеников).
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.