Тема: «Вильям Шекспир. Жизнь и творчество великого английского поэта и драматурга»
Тема программы: «Известные люди Великобритании»
Цели:
Образовательная:
Расширить и углубить знания по теме «Культура страны изучаемого языка. Великие люди Великобритании»
Развивающая:
Вырабатывать навыки языкового общения студентов и раскрывать их индивидуальные творческие способности
Воспитательная:
Приобщить студентов к коллективной творческой деятельности
Оснащение:
1. Презентация по данной теме
2. Стихи (сонеты) Шекспира на английском и русском языках
3. Сообщение о жизни и творчестве Вильяма Шекспира
4. Аудиозапись песни
Тип урока: комбинированный
Методы: объяснительно-иллюстративный, частично-поисковый, исследовательский
Ход урока
1.Оргмомент:
1.1 Психологический контакт с учащимися, установка на самостоятельную творческую работу
1.2 Объявление темы, целей урока, озвучивание требований к знаниям и умениям
2.Подведение учащихся к изучению новой темы
Вступительное слово преподавателя
Не правда ли, примерам нет конца
Тому, как образ, в камне воплощенный
Пленяет взор потомка восхищенный
И замыслом, и почерком резца?
Творенье может пережить творца:
Творец уйдет, природной побежденный,
Однако образ, им запечатленный,
Веками будет согревать сердца!
«…»
Микеланджело «Не правда ли, примерам нет конца…»
(Стихотворение проецируется на экран. Слайд 1)
Это стихотворение принадлежит перу великого мыслителя, художника, поэта Микеланджело. Как вы думаете, о чем оно?
Почему автор, обращаясь в своём произведении к судьбам людей искусства, использует слова «творец», «творенье». Каково значение этих слов?
Почему, на ваш взгляд, именно это стихотворение стало своеобразным эпиграфом к урокам, посвященным творчеству Уильяма Шекспира?
(Слайд 2-портрет Уильяма Шекспира)
This author is the pride of English literature. He wrote tragedies, comedies, dramas. But I like his love lyrics best of all. It is spring now. And spring is the time to talk about love! So today we’ll speak not just about literature but about love lyrics of famous English writer – Shakespeare. Более четырех столетий отделяют нас от того времени, когда жил и творил великий Уильям Шекспир. Многие гениальные драматурги создали после него изумительные драмы, комедии, но равных ему в этой области назвать невозможно. О Шекспире написаны сотни книг; в науке, именуемой шекспироведением, насчитывают сотни имён учёных. Исследователями его творчества были А.С.Пушкин, В.Г. Белинский, И.С.Тургеньев, Ф.М. Достоевский, Г. Гейне, В. Гюго, Б. Шоу. Но,оращаясь к судьбе Шекспира, учёные вновь и вновь сталкиваются со многими противоречиями, загадками, тайнами…
3.Актуализация опорных знаний
3.1Вопросы учащимся,
Что нам известно о великом английском драматурге?
Какие произведения В.
Шекспира вы знаете?
Have you heard or about Shakespeare?
Have you read his works?
3.2Учащиеся дают свои ответы
3.3Учащиеся прослушивают текст, заранее подготовленный одним из учеников, смотрят презентацию
I’d like to begin with interactive tour to Shakespeare’s native town. Listen to the guide very attentively and then you will have a test…
- Hallo, ladies and gentlemen! Today we invite you to the virtual literary tour.
Today we’ll visit Stratford-upon-Avon, native town of William Shakespeare.
Слайд 3
Stratford is situated on the river Avon in England. It small and quit town not far from London.
Слайд 4
There is no skyscrapers, no big hotels and huge supermarkets. But there are a lot of trees, grass, flowerbeds and beautiful buildings. This small town is visited by hundreds of tourists every year.
Слайд 5
The first place of our tour is the of Shakespeare’s street.
Слайд 6
Here we can see the house where the great poet was born. On its wall there is a family coat of arms of Shakespeare. Now this house is a museum.
Слайд 7
Let’s go a little further. This is famous grammar school. This is the place, where the future poet got education. Today we can see and even visit this school.
Слайд 8
The next interesting place in Stratford is the house of Shakespeare’s beloved Anna Hethevay.
Слайд 9
After the wedding, William and Anna moved to a new house. Now it is also a museum. Before the house you can see the flower beds. Anna was very fond of flowers. They say that yellow tulips were her favorite flowers.
Слайд 10
In Stratford we can see one of the famous monuments to Shakespeare.
Слайд 11
Part of his life Shakespeare lived and worked in London. But Stratford remains his home. After his death he was buried in St. Trinity Church. Hundreds of people visit his grave every year.
Слайд 12
Stratford is also famous for Shakespeare’s parade. It’s bright and interesting festival, which takes place annually in spring in this city. Shakespeare’s fans dress costumes and depict heroes of Shakespeare.
Cлайд 13
We will be glad if you visit this city during the festival!
Cлайд 14
See you!
3.4 Выполняется проверка усвоения знаний учащимися посредством игры True or False.
3.5 Обобщения преподавателя и переход к изучению новой темы.
4. Изучение нового материала.
Вступительное слово преподавателя
Today at the lesson we shall get acquaint with beautiful Shakespeare’s sonnets, their mysteries, different translations of them and try to read sonnets in English and Russian.
Look at the blackboard, here is the words of famous writer Wordsworth: «Shakespeare’s sonnets are keys, and with these keys Shakespeare unlocked his heart». At the end of the lesson we shall read and discuss it. (Слайд 15)
Have you heard about sonnets at your literature lessons? So, sonnet is a lyrical poem which consists of 14 lines. There are 2 main types of sonnets: French or Italian sonnets and English sonnets. The difference is in the form of the poem. (Слайд 16)
-Now we shall read the text about Shakespeare’s sonnets. (Учащиеся читают текст по цепочке, чтение сопровождается слайдами презентации)
W. Shakespeare wrote his sonnets nearly 410 years ago. His sonnets were firs published in 1609, but they are still popular. There are two main questions that seem interesting for readers: are the sonnets personal and whom are the sonnets devoted to. Let’s try to answer these questions. Слайд 17
So, Shakespeare wrote 154 sonnets. They could be divided into two cycles:
«Men Cycle» (sonnets 1-126) and «Women Cycle» (sonnets 127-154). «Men Cycle» is devoted to Shakespeare’s friend, «Women Cycle» is devoted to Shakespeare sweetheart. Слайд 18 There are many opinions about these people. The most probably Shakespeare’s friend was Henry Risly or William Herbert. They were rich counts. Слайд 19 Shakespeare’s sweetheart is known under the name Mary Fitton or Elizabeth Vernon. These women were approximated to the Royal Court. Shakespeare called his sweetheart «Dar Lady» because of her black hair and dark skin. She was not beautiful according to fashion of that time, but Shakespeare loved her very much. Слайд 20
So, Shakespeare’s sonnets are really personal, because he wrote about his soul, his feelings. But we don’t know exactly about the characters of this sonnets. The main themes of his sonnets are spiritual and sexual love, friendship and jealousy.Слайд 21
-Find the translation in the text:
a) Впервые опубликован
b) Два цикла
c) Посвящать другу
d) Согласно моде того времени
-Answer my question:
a) When did Shakespeare write his sonnets?
b) When were the sonnets first published?
c) How many sonnets did Shakespeare write?
d) How many cycle are the in Shakespeare’s sonnets?
e) What were Henry Risly and William Herbet?
5. Закрепление нового материала и выработка умений и навыков
-Now let’s divide into 2 groups. The task will be to read the sonnet in English and find the best translation of it. The best translation from your point of view. Interline transfer will help you. (Учащиеся делятся на две группы, получают конверты с текстом сонета в оригинале, построчным переводом и десятью переводами разных авторов (см. приложения 1 и 2) В завершении работы 1 представитель группы зачитывает английский вариант сонета, 2 читает перевод сонета, на котором остановила свой выбор группа)
Now some questions for you:
a) From what cycle is your sonnet? Why do you think so?
b) Was it easy or hard to read the sonnets in the original? Why?
c) Whose translation did you choose? Why?
Shakespeare’s sonnets are popular not only as a part of literature. Many singers and composers worked with them. I advice you to listen to famous song on Shakespeare’s poetry.(Учащиеся слушают песню «Сонет Шекспира» в исполнении А. Пугачевой)
We are different and our tastes different too. As for me my favorite sonnet is 36.I’d like to recite it to you. (учитель читает сонет №36) Слайд 22-23
6.Заключительный этап урока
Our lesson comes up to the end. Let’s read the words of Wordsworth again. What do you thing, was he right? Do the sonnets unlock us poet’s heart?
Do you like Shakespeare’s sonnets?
Are they actual today?
Question to the boys: Would you read Shakespeare’s sonnet to you girlfriend?
Question to girls: Do you want your boyfriend to do it?
Your home task will be to read the sonnets in different translations and learn one of them by heart
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.