Рабочая программа по коми языку (родной) для 5-9 классов

  • docx
  • 13.06.2022
Публикация на сайте для учителей

Публикация педагогических разработок

Бесплатное участие. Свидетельство автора сразу.
Мгновенные 10 документов в портфолио.

Иконка файла материала 3. Рабочая программа ФГОС коми язык 5-9 чистовик.docx

Муниципальное общеобразовательное учреждение

«Средняя общеобразовательная школа» с. Большелуг

 

 

 

Согласовано

Заместитель директора по УР

____________________

(Ф.И.О, дата)

 

Утверждаю

Директор  МОУ «СОШ» с.Большелуг

______________ (Ф.И.О)

Приказ №____от «___» ____ 201__ г.

 

 

 

 

 

 

 

 

Рабочая программа учебного предмета

«Коми язык»

основного общего образования

 

 

 

 

 

Срок реализации программы – 5  лет

 

 

 

 

 

 

 

Составитель программы: Старцева Эльвира Александровна,

учитель коми языка и литературы

 

 

 

 

 

 

 

 с. Большелуг

2019 год

Пояснительная записка

 

Рабочая программа учебного предмета  «Коми язык» для 5 – 9  классов составлена в соответствии  с учётом исходных документов:

1.      Федерального государственного образовательного стандарта общего образования второго поколения, утвержденного Приказом Министерства образования и науки РФ от 17.12.2012 года № 1897.

2.      Фундаментального ядра содержания общего образования, Москва, 2009.

3.      Примерной программы «Коми кыв.5–9 классъяслы уджтас. = Коми язык. Программа для 5–9 классов. / Лöсьöдысь В.М.Грабежова; КРИРО. – Сыктывкар: ООО «Анбур», 2015. Программа «Коми язык» для 5–9 классов составлена в соответствии  с требованиями ФГОС. Программа   предлагает разработку содержания и планируемых результатов, обеспечивающих формирование  универсальных учебных действий по коми языку как родному. Программа может использоваться  в школах, где коми язык изучается   как родной.

4.      Основной образовательной программы МОУ «Средняя общеобразовательная школа» с. Большелуг.

5.      Учебного плана МОУ «СОШ» с. Большелуг.

6.      Требований о реализации этнокультурного  компонента в соответствии с указом Главы РК.

7.      Федерального перечня учебников, рекомендованных (допущенных) к использованию в образовательном процессе в ОУ, реализующих программы общего образования.

За основу данной рабочей программы взята программа по изучению коми языка как родного для 5 – 9 классов, которая соответствует образовательным стандартам по коми языку и входит в состав УМК.

Для изучения  грамматики родного языка в Программу школьного курса  отобраны не только основные сведения о современном коми литературном  языке, включеныи речеведческие понятия, способствующие развитию речи обучающихся.

Так, программа  содержит:

ü  отобранную в соответствии с задачами обучения систему понятий из области современного коми языкознания:  фонетики, лексики, морфемики и словообразования, морфологии, синтаксиса и стилистикилитературного языка, а также некоторые сведения о роли языка в жизни человека, общества;

ü  сведения об основных нормах коми литературного языка;

ü  сведения о графике, орфографии и пунктуации;

ü  сведения о языке как развивающемся явлении и т.д.;

ü  речеведческие понятия, на основе которых строится работа по развитию связной речи учащихся, формированию коммуникативных умений и навыков;

ü  перечень орфографических, пунктуационных и речевых умений и навыков, которыми должны овладеть учащиеся 5 класса.

 

Назначение данной учебной программы:

ü  оказать практическую помощь учителю коми языка в овладении  приемами  современных технологий обучения и успешному применению их в образовательном процессе в соответствии с изменившимися  приоритетами  целей  основного образования;

ü  способствовать повышениюуровня обученностиучащихся по предмету «Коми язык (родной)»;

ü  способствовать формированию у учащихся  положительного отношения к родному языку, обеспечиваяих  знаниями о родном языке и формируя  у них языковые и речевые умения;

ü  внести определенный вклад в создание условий для изучения родного языка.

 

 

Цель предмета « Коми язык»

ü  Цель изучения коми  языка как родного  заключается в формировании духовно богатой личности, владеющей умениями свободно, коммуникативно целесообразно пользоваться средствами коми  языка - его стилями, типами, жанрами во всех видах речевой деятельности (аудирование, чтение, говорение, письмо), то есть обеспечивает надлежащий уровень коммуникативной компетентности. Указанная цель предполагает осуществление учебной, развивающей и воспитательной функций образовательного содержания учебного процесса.

ü  Согласно поставленной цели главными задачами обучения коми  языку в системе основного общего образования являются:

ü  - выработка устойчивой мотивации к изучению коми  языка;

ü  - формирование у учащихся компетенций коммуникативно целесообразно и оправдано пользоваться средствами языка в различных жизненных ситуациях и сферах общения, соблюдая нормы этикета;

ü  - ознакомление с языковой системой и формирование на этой основе базовых лексических, грамматических, стилистических, орфоэпических, орфографических и пунктуационных умений и навыков; способности обучающегося к анализу и оценке языковых явлений и фактов;

ü  - формирование умений различать, анализировать, классифицировать языковые факты, оценивать их с точки зрения нормативности, соответствия ситуации и сфере общения;

ü  работать с текстом, осуществлять поиск информации в различных источниках, передавать ее в самостоятельно созданных высказываниях разных типов, стилей и жанров;

ü  - формирование духовного мира учащихся, общечеловеческих ценностных ориентиров,  то есть приобщение через язык к культурным ценностям человечества.

 

Описание места учебного предмета в учебном плане

Учебный предмет «Коми  язык» входит в предметную область «Филология». На изучение коми  языка на уровне основного общего образования в объеме выделено 340  часов, в том числе: в 5 классе - 68 ч. (2 часа в неделю),  в 6 классе – 68 ч. (2 часа в неделю),  в 7 классе – 68 ч. (2 часа в неделю),  в 8 классе -  68  ч. (2  часа в неделю),  в 9 классе - 68 ч. (2 часа в неделю).

 

 

 

 

 

Содержание учебного предмета (Уджтаслöн сюрöс) 5 класс

Велöдöмтор вынсьöдöм

Фонетика, лексика да морфология вынсьöдöм.

1.   

Синтаксис: кывтэчас да сёрникузя

Кывтэчас. Кывтэчасын сюрöса да йитчысь кыв.

 Прöстöй сёрникузя.Кык сюрöса юкöда паськöдöм да паськöдтöм  прöстöй сёрникузя. Содтана юкöдъяс: дополнение, определение, обстоятельство. Висьталан могъяс серти прöстöй сёрникузялöн сикасъяс: юöртана, юалана, чуксалана. Шуанног серти сёрникузяяслöн сикасъяс: абу горöдана да горöдана.Сёрникузя помын  пунктуация пасъяс.

2.   

Öтсяма юкöда прöстöй

сёрникузя

Öтсяма юкöдъяс костын йитöдъяс - кывйитöдтöм,шуанногöн да кывйитöдöн. И, а, но кывйитöдъяс.Öтсяма юкöдъяс костын пунктуация пасъяс сувтöдöм.Öтсяма юкöдъяс дырйи öтувтана кыв. Öтувтана кыв бöрын двоеточие сувтöдöм.

3.   

 Шыöдчöм

Шыöдчöм  дырйи  пунктуация пасъяс.

4.   

Сложнöй

сёрникузя

Сложнöй  сёрникузя, кöнi быд юкöнын эм кыкнан сюрöса кывйыс. И, а, но кывйитöда сложнöй сёрникузя да сэнi пунктуация пасъяс. Мый, медым, мед кывйитöда  сложнöй  сёрникузя  да сэнi пунктуация пасъяс.

5.   

Веськыд сёрни

Автор кывъяс бöрын да автор кывъяс водзын веськыд сёрни. Веськыд сёрни дырйи пасъяс. Öтка сёрни гöгöрвоöдöм.

Ёрта сёрни да сы дырйи тире

6.   

Фонетика.

Графика.

Орфография

Сёрни шыяс, гласнöй да согласнöй шыяс.Чорыд да небыдлун серти гоз пöвтöм согласнöйяс. Гора да гортöм согласнöйяс.Гоз пöвтöм согласнöй шыяс.Гижöдын шыяс шыпасъяс пасйöм. Öти шы кык  шыпасöн пасйöм (дж,дз,тш). Öти шыпасöн кык шы пасйöм (е,ё,ю,я). Öти и сiйö жö шы кык шыпасöн пасйöм (и да i).ь  пасöн  огласнöйяслысь небыдлун пасйöм.

7.   

Анбур. Слог.

Ударение

Алфавит. Согласнöйяслöн аскодясьöм. Тч, дч,дзч согласнöйяслöн йитöд. Найöс гижöм. В да л вежласьöм. В//л шуöм да гижöм. Й,к,м,т – содтысян шыяс. И да i, е да э шыпасъяс гижанног. Дж-дз,тш-ч гозъя согласнöйяс бöрын гласнöйяс гижöм.Ъ,Ь - торйöдан пасъяс.

 Строкаысь строкаö кывъяс вуджöдöм.

8.   

Кыв состав,

кыв артмöм

да орфография.

Кыв вежлалöм да кыв артмöм.Кыввуж.Кывдiн.Суффикс.Форма артмöдысь да донъялан суффиксъяс:-джык,-ик,-иник,-кодь,-ов,-ышт,-тор,-ук,-иль. Выль кывъяс артмöдöм. Выль кывъяс артмöдысь суффиксъяс:-лун,-тор,-са,-а,-ов,-тöм,-öсь.Кывдiнъяс  содтöмöн  выль кывъяслöн  артмöм.Сочинительнöй йитöдöн йитчöм кывдiнъясысь артмöм выль кывъяс да найöс гижöм.

Состав серти кыв видлалöм.Кыв формаяс артмöдны кужöм.Кыв артмöдан суффиксъясöн вöдитчыны кужöм.Кыв форма, кыв артмöдысь суффиксъяс костын торъялöм тöдöм.Сложнöй кывъяс гижны кужöм.

9.   

Лексика

Кывлöн лексическöй вежöртас.Öти вежöртаса да уна вежöртаса кывъяс.Веськыд да вуджöдана вежöртас.Синонимъяс.Антонимъяс.

Омонимъяс. Сёрниын уна да вуджöдана вежöртаса кывъясöн,синонимъясöн вöдитчыны кужöм.

Антонимъяс словарöн,коми-роча кывчукöръясöн вöдитчыны кужöм.

10.   

Велöдöмтор вынсьöдöм

Лыддьысян,

сёрнитан,

гижан сям

сöвмöдöм

Текст йылысь гöгöрвоöм.Вежöртас серти да кывъясöн текстысь юкöнъяс йитöм.Абзацъяс вылö текст юкöм.Прöстöй план лöсьöдöм

Сёрнитан,художественнöй да научнöй стильяс.Повествование,описание,рассуждение гöгöрвоöдöм.

Торъя предметъяс йылысь сочинение –описание гижöм.Повествование-описание гижöм.Изложение гижöм. Рассуждение-сочинение гижöм.

6 класс

Уджтаслöн сюрöс

Тема

Дидактическöй единицаяс

1.

Велöдöмтор вынсьöдöм

Фонетика, графика, кыв тэчас, кыв состав, да кыв артмöм вылö уджъяс вöчöм (висьталöм, гижöм). Синтаксис юкöнын сетöм пунктуация пасъяс пукталан правилöяс вылын уджалöм. Уна вежöртаса кывъяс, синонимъяс, омонимъяс вылын уджалöм.

2.

Лексика и фразеолгия.

 

графия.

Быдöнлы гöгöрвоана кывъяс. Диалектнöй кывъяс.

Профессиональнöй кывъяс.

Лексика озырмöдан туйяс. Важмöм кывъяс. Архаизмъяс. Выльöн артмöм кывъяс. Неологизмъяс. Заимствуйтöм кывъяс. Фразеологизмъяс. Коми фразеологизмъяслöн аслыспöлöс лун. Фразеологическöй вежöртас.

Фразелогизмъяслöн тэчас. Фразеологизмъяс-серникузяяс да фразеологизмъяс-кывтэчасъяс.

Диалектнöй кывъяс, важмöм и выльöн артмöм кывъяс словаръясысь индавны кужöм. Велöдöм архаизмъяслысь вежöртас тöдöм. Художествоа гижöдъяслысь диалектнöй, профессиональнöй кывъяс, архаизмъяс  аддзыны кужöм.

Фразеологизмъясöн вöдитчыны кужöм. Торъякывъясöн, свободнöй кывтэчъясöн да фразеологизмъясöн синонимъясöн моз вöдитчыны кужöм. художествоа гижöдъясысь фразеологизмъяс аддзыны кужöм.

Лексикография. Словаръяслöн сикасъяс.

3.

Кывсикасъяс йылысь тöдöмлун джуджöдöм да вынсьöдöм: эмакыв

Эмакыв кыдз кывсикас: сылöн вежöртас, морфология да синтаксис боксянь тöдчанлун.

Ловъя да ловтöм эмакывъяс.

Ас нимъяс ыджыд шыпасöн гижöм.

Эмакывлöн лыд. Сöмын öтка лыдын паныдасьлысь эмакывъяс.

Ладакыв бердын сулалысь эмакывлöн лыд.

Эмакывъяслöн падеж серти вежласьöм.

Вежлöгъяслöн медшöр вежöртасъяс. Эмакывъяслысь вежлöг суффиксъяссö гижöм.

Эмакывъяслöн морта суффиксъяс, налöн вежöртас. Морта суффиксъяс гижанног.

Эмакывъяс кывберъяскöд гижанног.

Эмаквъяслöн артмöм.

Кадакывйысь артмöм эмакывъяс. Кадакывйысь артмöм эмакывъя оборотъяс (тэчасъяс).

Сложнöй эмакывъяс артмöм да найöс гижöм.

Визь пыр гижсьысь эмакывъяс.

Эмакыв скузуемöй пыдди.

4.

Кывберд

Кывберд кыдз кывсикасас: сылöн вежöртас, морфология да синтаксис боксянь тöдчанлун.

Качественнöй да относительнöй кывбердъяс.

кывбердлöн öткодялан тшупöдъяс. Налöн вежöртас. Öткодялан да медвылыс тшупöдъяслöн артмöм, найöс гижанног.

 Кывбердлöн артманног. Кывбердъяс артмöдысь суффиксъяс. Эмакывйысь артмöм относительнöй кывбердлöн вежöртас.

Кывбердлöн не- приставка. Сылöн вежöртас, гижанног.

Сложнöй кывбердъяс да найöс гижöм. Визь пыр гижсьысь кывбердъяс.

5.

Ладакыв

Ладакыв кыдз кывсикас: сылöн вежöртас, морфология да синаксис боксянь тöдчанлун.

Лыда, öтувтана да лыддьöлана ладакывъяс, налöн грамматическöй признакъяс.

Тэчас серти ладакывъяс. прöстöй. сложнöй да тэчаса ладакыв.

Ылыс ладакывъяс да найöс гижöм. Дробнöй ладакывъяс да найöс гижöм. Ладакывлöн эмакыв пыдди мунöм.

6.

Нимвежтас

Нимвежтас кыдз кывсикас: сылöн вежöртас, морфология да синтаксис боксянь тöдчанлун.

Нимвежтаслöн вежöртас серти сикасъяс.

Нимвежтаслöн вежлöг серти вежласьöм.

Нимвежтас гижанног.

7.

Текст

Текстлон медшор мовп. Тема. Текст сикасъяс. Ичот йорыша текстъяс

8.

Велöдöмтор мöдпöвсталöм

 

 

7 класс

Уджтаслöн сюрöс

Тема

Дидактическöй единицаяс

1.

6-öд классын велöдöм материал мöдпöвсталöм

Уджавны кыв артмöм вылын, велöдöм нин кывсикасъяслöн морфолическöй признакъяс вылын, велöдöм кывсикасъяс гижанног вылын.

Эмакывлöн падеж вежöртасъяс вылын, кадакыв вежласьöм вылын уджалöм. Сложнöй кывъяс гижанног вылын уджалöм.

 

2.

Кадакыв

   

Кадакыв кыдз кывсикас: сылöн вежöртас, морфология да синтаксис боксянь тöдчанлун.

Кадакыв подув (неопределённöй форма).

Юöртана наклонениеа кадакыв. Кадакывлöн кад (öнiа, локтан, I колян, II колян). кадакывлöн лыд. кадакывлöн морт серти вежласьöм.

Соссяна кадакывъяс. Налöн кад, морт, лыд серти вежласьöм. Соссяна кадакывъяс гижанног.

Тшöктана наклонениеа кадакывъяс. Найöс гижанног.

Вуджтöм да вуджан кадакывъяс.

Морттöм (безличнöй) кадакывъяс. Морттöм кадакывъяслöн синтаксисын тöдчанлун.

Кадакывлöн артмöм. –Мунны, -видзны, -вартны, -кывны, -керны суффиксъясöн артмöм кадакывхъяс да найöс гижанног.

Действие мунанног петкöдлöм. –Ышт, -лывл, -ывл, -л- (-ыв-, -ыл-), -ав- (-ал) суффиксъяс да налöн вежöртасъяс.

Кадакывлöн залог.

Понудительнöй залог- -öд, -т-, суффикса кадакывъяс. Налöн вежöртасъяс. Возвратнöй залог - -сь-, -ч-, -зь- суффикса кадакывъяс. Налöн вежöтасъяс.

3.

Причастие (шöркыв)

Причастие - кадакывлöн аслыссяма форма.

Причастиелöн вежöртас, морфология да синтаксис боксянь тöдчанлун.

Причастие артмöдысь суффиксъяс да найöс гижанног.

Причастнöй оборот йылысь понятие.

Причастиелöн эмакыв пыдди мунöм.

4.

Деепричастие (ногакыв)

Деепричастие - кадакывлöн аслыссяма форма; сылöн вежöртас, морфология признакъяс да синтаксисын тöдчанлун.

Деепричастие артмöдысь суффиксъяс, налöн вежöртас, найöс гижанног.

Деепричастиелöн –тыр, -тырйи, -моз, -костi, -кежлö суффиксъяс, налöн вежöртас да найöс гижанног.

Деепричастнöй оборот (гöгöрвоöдöм).

5.

Кадакывберд

Кадакывберд кыдз кывсикас. Сылöн вежöртас. Грамматикаын да синтаксисын тöдчанлун.

Вежöртас серти кадакывбердлöн öткодялан тшупöдъяс. Налöн вежöртас, артманног да гижанног.

Кадакывбердлöн артмöм.

Кадакывбердъяс гижöм.

6.

Состояние петкöдлысь кывъяс

Состояние петкöдлысь кывъяс йылысь гöгöрвоöдöм. Налöн вежöртас да синтаксисын тöдчанлун.

7.

Кывбöр

Кывбöр кыдз отсасян кывсикас. Вежöртас серти кывбöръяслöн сикасъяс. асшöр кывсикасъяскöд кывбöръяс гижанног.

8.

Кывйитöд

Кывйитöд кыдз отсасян кывсикас. Сылöн морфология да синтаксис боксянь тöдчанлун.

простöй да тэчаса кывйитöдъяс. Сочинительнöй да подчинительнöй кывйитöдъяс.

Кывйитöд гижанног.

9.

Кывтор

Кывтор кыдз отсасян кывсикас. Сылöн морфология да боксянь тöдчанлун.

Вежöртас серти кывторъяслöн сикасъяс.

Кывтор гижанног.

10.

Междометие

Междометие кыдз кывсикас. Сылöн морфологическöй признакъяс.

Междометиясын визьтор. Междометиеи бöрын запятая либö горöдан пас сувтöдöм. Шуанногöн междометие торйöдöм.

11.

Морфологияысь велöдöм юкöн мöдпöвсталöм

Кывсикасъяс морфология боксянь видлалöм. К Кывсикасъяс гижанног вылö уджъяс.

 

 

8 класс

Уджтаслöн сюрöс

Тема

Дидактическöй единицаяс

1.

Велöдöмтор вынсьöдöм

Морфология вынсьöдöм, сёрникузяясысь юкöдъяс видлалöм, пунктуация пасъяс

2.

Синтаксис: кывтэчас да сёрникузя

Кывтэчас да сёрникузя: артмöм, сикасъяс, йитöдъяс

3.

Кык сюрöса юкöда прöстöй сёрникузя, паськöдöм прöстöй сёрникузя

Подувпаслöн да юöрпаслöн сёрникузяын тöдчанлун. Прöстöй глагольнöй юöрпас. Составнöй глагольнöй юöрпас. Кывтэчасöн петкöдлöм подувпас. Подувпас да нима юöрпас костын тире пуктöм.

4.

Öти сюрöса юкöда прöстöй сёрникузя

Öти сюрöса юкöд серти сёрникузяяслöн сикасъяс. Юöрпаса сёрникзяяс. Морттöм сёрникузяяс. Подувпаса öти сюрöса юкöда сёрникузяяс. Нима сёрникузяяс.

5.

Сёрникузяын кыв арт

Веськыд да вежöм арта сёрникузяяс.Тöдчöданпаслöн, содтанпаслöн, ногапаслöн сёрникузяын ин.

6.

Тырмана да абу тырмана сёрникузя

Кык морткостса, гижöда  сёрниын абу тырмана сёрникузяяс.  Öти сюрöса юкöда да абу тырмана сёрникузяяс торйöдöм.

7.

Öтсяма юкöдъяса сёрникузя

Сочитнительнöй йитöд да шуанногöн йитчöм öтсяма юкöдъяс. Öтсяма да абу öтсяма тöдчöданпасъяс. Öтсяма юкöдъяс дырйи öтувтана кыв. Сылöн ин. Пунктуация пасъяс пуктöм.

8.

Шыöдчöм, пыртана кывъяса сёрникузя

Паськöдöм шыöдчöм. Сёрникузяын ин. Сы дырйи пунктуация пасъяс.

9.

Торйöдöм юкöдъяса сёрникузя

Торйöдöм тöдчöданпас, приложение,  ногапас. Стöчмöдысь кывъяс. На дырйи пунктуация пасъяс.

10.

Веськыд да косвеннöй  сёрни

Веськыд сёрни да авторлöн кывъяс. Сёрникузяын налöн ин. Шыöдчöм дырйи пунктуация пасъяс.

11.

Велöдöмтор вынсьöдöм

Морфология, синтаксис вынсьöдöм.

 

9 класс

Уджтаслöн сюрöс

Темы

Дидактическöй единицаяс

1.

Сложнöй серникузя

-Сложнöй серникузя йылысь гöгöрвоöдöм;

-сложнöй сёрникузялöн сикасъяс;

-сикасъяс вылас подулалöмыс;

-сложнöй серникузялöн прöстöй сёрникузяысь торъялöм.

2.

Сочинение йитода сложной серникузя

1.Сочинение йитöда сложнöй сёрникузя да сылöн аслыспöлöслунъяс. Öтвывтана, паныд сувтöдана, торйöдана сочинение союзъяса сложнöй сёрникузяяс. Сочинение йитöда сёрникузяясын предикативнöй юкöнъяс костас препинание пасъяс. Сочинение йитöда сложнöй сёрникузяяслöн синтаксическöй синонимъяс, текст артмöдöмын налöн тöдчанлун.

Пунктуация  пасъясöн авторскöй вöдитчöм.

II. Сочинение йитöда сёрникузяяс колана шуанногöн лыддьыны да висьтавны кужöм.

III. Литературнöй текст, спектакль, кинофильм вылö рецензия.           

3.

Подчинение йитöда сложнöй серникузя

1.Подчинение йитöда сложнöй сёрникузя да сылöн аслыспöлöслунъяс. Сюрöса да придаточнöй сёрникузяяс. Союзъяс да союзнöй кывъяс кыдз придаточнöйлöн сюрöсаыскöд йитан средство. Сюрöса сёрникузяас индана кывъяс. Сюрöса сёрникузя сертиыс придаточнöйыслöн иныс. Сюрöса да придаточнöй сёрникузяяс костас препинание пасъяс.

Придаточнöй сёрникузяяслöн сикасъяс.

Подчинение йитöда сёрникузяясöн вöдитчан сёрни сфераяс.

Некымын придаточнöя подчинительнöй йитöда сложнöй сёрникузяяс; наын препинание пасъяс.

Подчинение йитöда сложнöй сёрникузяяслöн синтаксическöй синонимъяс; текст артмöдöмын налöн тöдчанлун.

II. Сёрниын подчинительнöй йитöда сёрникузяясöн вöдитчыны кужöм. Торйöдöм содтана членъяса прöстöй сёрникузяясöн да подчинение йитöда сложнöй сёрникузяясöн кыдз синтаксическöй синонимъясöн вöдитчыны кужöм. Ногакывъясöн, ногакывъяс тэчасъяса, шöркывъя тэчасъяса прöстöй сёрникузяясöн да подчинение йитöда сложнöй сёрникузяясöн кыдз синтаксическöй синонимъясöн вöдитчыны кужöм.

III. Делöвöй документъяс (автобиография, заявление).

Академическöй сёрни, сылöн сикасъяс, тэчас, кывйыслöн аслыспöлöслун. Лингвистическöй тема вылö юöртöм.

4.

Кывйитöдтöм (союзтöм) сложнöй сёрникузя

I. Союзтöм сложнöй сёрникузя да сылöн аслыспöлöслунъяс. Союзтöм сложнöй сёрникузялöн юкöнъяс костын вежöртас серти (смыслöвöй) йитöдъяс. Союзтöм сложнöй сёрникузяын препинание пасъяс.

Союзтöм сложнöй сёрникузялöн синтаксическöй синонимъяс, текст артмöдöмын налöн тöдчанлун.

II. Союзтöм сложнöй сёрникузялöн юкöнъяс костысь уна сикас смыслöвöй отношение шуанногöн петкöдлöны кужöм. Союзтöм сложнöй да союзъяса сложнöй сёрникузяясöн кыдз синтаксическöй синонимъясöн вöдитчыны кужöм.

III. Лингвистическöй тема вылö неыджыд статьялöн (статья юкöнлöн) реферат.

5.

Уна сикас йитöда сложнöй сёрникузяяс

I. Разнöй союзъяса да союзтöм йитöда сложнöй сёрникузяяслöн сикасъяс; наын препинание пасъяс. Препинание пасъяслöн йитöдъяс.

II. Уна сикас йитöда сложнöй сёрникузяясöн вöдитчыны кужöм.   

III. Лингвистическöй тема вылö статьялöн (статья юкöнлöн) конспект.

6

Кыв йылысь медшöр юöръяс

Морт олöмын кывлöн тöдчанлун. Кыв кыдз сöвмысь явление. Коми да роч кывъяс костын йитöдъяс. Фин-угор кывъяс костын коми кывлöн ин. Коми гижöд (письменность) артмöм, гижöдлöн тöдчанлун. Коми кыв йылысь наука, сылöн юкöнъяс. Тöдчана коми кыв туялысьяс.

 

7.

Фонетикаысь, лексикаысь, грамматикаысь, сёрни культураысь велöдöм тöдöмлунъяс отувтöм.

Текст признакъяс йылысь, связнöй высказываниелöн тема, шöр мöвп йылысь, текст юкöн йитысь йитöдъяс йылысь, повествование, рассуждение, описание йылысь, сёрни стильяс йылысь тöдöмлунъяс систематизируйтöм.

Общественнöй, морально-этическöй, историко-литературнöй тема вылö публицистика сяма сочинение.

Историко-литературнöй тема вылö доклад либö реферат (öти öшмöс серти).

Лингвистическöй тема вылö статья (книга юр) серти тезисъяс.

Литературно-критическöй статьялöн конспект да тезиснöй план.

8.

Мöдпöвсталöм

 

 

 

 

 

 

Тематическое планирование с определением основных видов учебной деятельности

 

(Велöдöмын медшöр сикас урчитöмöн тема серти планируйтöм)

 

5 класс (Ставыс 68 час)

 

Наименование раздела,

количество часов

Содержание

Количество часов

1.

1-4 классъясын  велöдöмтор мöдпöвсталöм

Пыртöд: 3-4 классъясын велöдöмтор мöдпöвсталöм.

Орфография словарöн уджалöм Мöдпöвсталöм.

Текст. Сёрникузя. Мöдпöвсталöм.

 

Контрольнöй диктант.

4 час

2.

Синтаксис да пунктуация.

Сёрни культура

 

Текст йылысь гöгöрвоöдöм. Сетöм сёрникуяясысь текст лöсьöдöм.

Сочинение-повествование лэбач либö пемöс аддзывлöм йылысь.

Сёрни стильяс. Текст серти удж: план, юрним, сьöкыд кывъяс.

Кывйöн серпасалöм. Научнöй да художествоа серпасъяс. Кывтэчас. Сёрникузяысь кывтэчас индöм. Сёрникузя. Прöстöй сёрникузя. Подувпас да юöрпас. Юöртана, юалана, чуксалана сёрникузяяс да налöн шуанног. Горöдана сёрникузяяс. Сёрникузяын сюрöса да содтана юкöдъяс. Содтанпас. Тöдчöданпас. Ногапас. Сёрникузяын öтсяма юкöдъяс. На бердын öтувтана кывъяс. Шыöдчöм. Чолöмалана открытка гижöм. Прöстöй да сложнöй сёрникузяяс. Найöс синтаксис боксянь видлалöм. Веськыд сёрни. Морта- морт сёрни. Диалог да сы дырйи тире.

 

Контрольнöй диктант.

Изложение.

Сочинение-повествование.

28 час

3.

Лексика, Сёрни культура 

 

Кыв вежöртас. Уна вежöртаса кывъяс. Кывъяслöн веськыд да вуджöдан вежöртас.

Омонимъяс. Синонимъяс. Антонимъяс. «Лексика» тема вынсьöдöм.

 

Контрольнöй диктант.

7 час

4.

Фонетика. Орфоэпия. Графика. Сёрни культура

Фонетика да графика. Сёрни шыяс да шыпасъяс. Транскрипция. Гласнöй да согласнöй шыяс. Чорыд да небыд согласнöйяс. Слог да ударение. Слогъяс серти визьысь визьö кывъяс вуджöдöм. Графика. Коми анбур. Е,Ё, Ю,Я шыпаса кывъяс гижöм. Согласнöйяслысь небыдлун петкöдлысь шыпасъяс. Ь-  согласнöйяслысь небыдлун петкöдлан пас. Торйöдан Ь да Ъ пасъяса кывъяс гижанног. И да Ι, Э да Е шыпасъяса кывъяс. ДЖ/ДЗ, ТШ/Ч бöрын гласнöй шыпасъяс  гижöм. Кывйын согласнöйяслöн вежласьöм. Сёрнисикасъясын сёрни шыяслöн вежласьöм. Аскодялöм да шусьытöм  согласнöй шыяса кывъяс.

 

Контрольнöй диктант.

Изложение.

20 час

5.

Кыв тэчас. Кыв артманног. Орфография Сёрни культура

 

Кывдiн.  Кыввуж.

Öтвужъя кывъяс.

Кыв вежлалан суффиксъяс.Суффиксъяс гижанног.Кыв артмöдысь суффиксъяс.

Форма артмöдысь суффиксъяс.

Орфография кывкуд.

 

Контрольнöй диктант.

4 час

6.

Морфология. Орфография. Сёрни культура.

Сложнöй кывъяс.

Сложнöй кывъяс гижанног. Öтлаын гижан сложнöй кывъяс. Визь пыр гижан сложнöй кывъяс.

 

Контрольнöй изложение.

3 час

6.

5-öд классын велöдöмтор мöдпöвсталöм да системаалöм

Во помын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм вылö уджъяс.

 

Промежуточнöй аттестация.

Вося контрольнöй диктант.

 

2  час

 

6 класс (Ставыс 68 час)

 

Наименование раздела, количество часов

Содержание

Количество часов

1.

5-öд классын велöдöмтор мöпöвсталöм

5-öд классын велöдöмтор мöдпöвсталöм: Фонетика да графика. Лексика. Кыввор. Коми сёрни да сёрнисикас.

Синтаксис да пунктуация. Кыв состав да кыв артмöм. Коми сёрни да сёрнисикасъяс.

 

Контрольнöй диктант.

6 час

2.

Текст

 

Текст. Текстлöн медшöр мöвп. Устнöй да гижан текстъяс.

Текст сикасъяс. Текст артмöдöм. Ичöт  йöрыша  текстъяс. Ичöт йöрыша текстлöн гижан арт.

 

Изложение.

6 час

3.

Лексика да фразеология. Сёрни культура

 

Коми лексика-кыввор йылысь. Лексикография. Сёрнисикас кывъяс.Уджсикас (профессиональнöй) кывъяс.Тшöкыда вöдитчан кывъяс. Гежöда вöдитчан кывъяс:Архаизмъяс. Историзмъяс. Ас коми кывъяс.Заимствуйтöм кывъяс.

Фразеологизмъяс – зумыд кывтэчасъяс. Фразеологизмъяслöн  вуджöдан вежöртас.

 

Контрольнöй  удж.

8 час

4.

Морфология. Кывсикасъяс

 

Мый велöдö морфология. Кывсикасъяс  йылысь.

1 час

5.

Эмакыв

 

Эмакыв. Эмакывлöн вежöртас, морфологияын да синтаксисын петкöдчöм. Аснима да абу аснима эмакывъяс. Эмакывлöн вежласьöм. Ловъя да ловтöм эмакывъяс.

Эмакывлöн лыд да вежлöг серти вежласьöм.  Морта-индана суффиксъяса эмакывъяслöн вежлöгасьöм.  Эмакывкöд кывбöръяс гижанног. Эмакывъяслöн артмöм. Эмакывъяс суффиксъяс отсöгöн артмöм. Кадакывйысь артмöм. Эмакывъя тэчасъяс. Эмакывлöн кывбердысь артмöм. Эмакывъяс визь пыр гижöм. Эмакыв видлаланног.

 

Контрольнöй диктант.

Изложение.

15 час

6.

Кывберд

 

 

Кывбердлöн вежöртас. Морфологияын да синтаксисын петкöдчöм. Качество петкöдлысь кывбердъяслöн артмöм. Кывбердъяслöн мукöд кывсикасъясысь артмöм.  Тэчаса кывбердъяс да найöс гижанног. Öтлаын гижан тэчаса кывбердъяс. Визь пыр гижан кывбердъяс. Кывбердлöн эмакыв пыдди мунöм. Кывбердлöн текстын тöдчанлун. Кывберд видлаланног. Кывберд тема вынсьöдöм.

 

Контрольнöй диктант

Изложение.

12 час

7.

Лыдакыв

 

Лыдакыв. Лыдакывлöн вежöртас, морфологияын да ситаксисын петкöдчöм. Тэчасног серти лыдакывъяслöн сикасъяс. Лыд да пöрадок индалысь лыдакывъяс. Юкöна да ылöса лыд петкöдлысь лыдакывъяс. Лыдакывъяс гижанног. Лыдакыв видлаланног.

 

Контрольнöй диктант

7 час

8.

Нимвежтас

 

Нимвежтас. Нимвежтаслöн вежöртас. Нимвежтаслöн сикасъяс. Морта, выньсöдан- морта нимвежтасъяс. Морт-морта да лыда – морта нимвежтасяъс. Асалан да индан нимвежтасъяс.

Юалана да йитöса нимвежтасъяс.

Соссяна, стöчмöдтöм, öтвывтан нимвежтасъяс. Нимвежтас видлаланног.

 

Контрольнöй диктант

Изложение.

10 час

9.

6-öд классын велöдöмтор мöдпöвсталöм да системаалöм

 

6-öд классын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм вылö уджъяс.

 

Промежуточнöй аттестация.

Вося контрольнöй диктант.

 

3 час

 

 

7 класс (Ставыс 68 час)

 

Наименование раздела

Содержание

Количество часов

1.

5-öд-6-öд классын велöдöмтор мöдпöвсталöм

 

Лексика. Кыввор. Лексикография. Морфология. Эмакыв. Кывберд. Лыдакыв. Нимвежтас. Текст. Текст сикасъяс.

 

Контрольнöй диктант.

7 час

2

Морфология. Орфография. Сёрни культура

 

 

 

2.1

Кадакыв

 

 

Кадакыв кыдз кывсикас: сылöн вежöртас, морфология признакъяс, синтаксисын тöдчанлун.

Кывпод – кадакывлöн вежласьтöм форма.

Кадакывлöн наклонение. Кадакывлöн  кад, лыд, морт серти вежласьöм. Морттöм кадакывъяс. Соссяна кадакывъяс.  Вуджана да вуджтöм кадакывъяс. Залог.

Кадакывъяслöн артмöм. Действие мунанног петкöдлысь суффиксъяс. Звукоподражательнöй да изобразительнöй кадакывъяс. Кыка кадакывъяс.Кадакывъяс гижанног.  Кадакывлöн сёрниын коланлун да тöдчанлун.

 

Контрольнöй диктант.

Изложение.

Мöвпалана сочинение.

23 час

2.2.

Шöркыв

Шöркыв – кадакывлöн вежласьтöм формаяс. 

Шöркывлöн  морфология боксянь вежöртас, синтаксисын тöдчанлун, артманног.

Шöркывлöн кывбердысь торъялöм.

Шöркывъя  тэчасъяс, сёрниын коланлун да тöдчанлун.

 

Контрольнöй диктант.

7 час

2.3

Ногакыв

Ногакыв – кадакывлöн вежласьтöм формаяс. 

Ногакывлöн морфология боксянь вежöртас, синтаксисын тöдчанлун, артманног.

Ногакывлöн кадакывбердысь торъялöм. Ногакывъя тэчасъяс, сёрниын коланлун да тöдчанлун.

 

Контрольнöй изложение.

 

7 час

2.4

Кадакывберд

 

 

Кадакывберд – асшöр вежласьтöм кывсикас. Кадакывбердлöн вежöртас, морфологияын да синтаксисын петкöдчöм.

Кадакывбердъяслöн артмöм,  суффиксъяс.

Вежöртас серти сикасъяс,  öткодялан тшупöдъяс. Кадакывбердъяслöн сёрниын да гижöдын коланлун да тöдчанлун.

 

Контрольнöй диктант.

7 час

2.5

Состояние категория

 

 

Состояние петкöдлысь кывъяс. Сёрниын да гижöдын состояние петкöдлысь кывъяслöн тöдчанлун.

2 час

2.6.

Отсасян кывсикасъяс. Сёрни культура. Кывбöръяс

 

Отсасян кывсикасъяслöн коланлун  да тöдчанлун. Кывбöръяслöн вежöртас серти чукöръяс.

Кывбöръяс гижанног.

Кывбöръяслöн сёрниын да гижöдын коланлун да тöдчанлун.

 

Контрольнöй диктант.

4 час

2.7.

Кывйитöдъяс

 

Кывйитöдъяс. Кывйитöдъяслöн сикасъяс.

Кыйитöдъяс гижанног.

 

Контрольнöй изложение.

3 час

2.8.

Кывтор

 

Кывтор- отсасян кывсикас. Вежöртас серти сикасъяс. Кывторъяс гижанног

2 час

2.9.

Междометие

 

Сёрниын паныдасьлысь сьöлöмкылöм, ловру петкöдлысь кывъяс.

2 час

3.

7-öд классын велöдöмтор мöдпöвъёвтöм да системаалöм

 

 

7-öд классын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм вылö уджъяс. Кадакыв мöдпöвъёвтöм. Отсасяна кывсикасъяс мöдпöвъёвтöм.

 

Промежуточнöй аттестация.

Вося контрольнöй диктант.

 

4 час

 

 

 

 

8 класс (Ставыс 68 час)

 

Наименование раздела,

количество часов

Содержание

Количество часов

1.

5-öд-7-öд классын велöдöмтор мöдпöвсталöм

 

 

Морфология - кывсикасъяс велöдан наука. Сёрникузяса юкöдъяс. Пунктуация пасъяс.

 

Контрольнöй диктант.

3 час

2.

Кывтэчас  да прöстöй сёрникузя

 

Кывтэчаслöн признакъяс.

Кывъяслöн кывтэчасын йитчöм.

Кывтэчаслöн сикасъяс. Сёрникузялöн медшöр признакъяс.

Сёрникузя шуанног.

Сёрникузя сикасъяс висьталан мог да шуанног серти.  Горöдана да абу городана сёрникузяяс. Соссяна да эскöдана сёрникузяяс.   

Контрольнöй диктант.

 

4 час

3.

Прöстöй сёрникузя

 

 

3.1.

Кык состава прӧстӧй сёрникузя

 

Кык состава прöстöй сёрникузя йылысь.

1 час

3.2

Сёрникузяын сюрöса юкöдъяс

Подувпас да сійöс петкöдлöм.

Юöрпас.  Прöстöй кадакывъя юöрпас.

Составнöй юöрпас: составнöй кадакывъя юöрпас, составнöй нима юöрпас.

Подувпас да юöрпас костын тире.

Контрольнöй диктант.

7 час

3.3

Сёрникузяын  содтана юкöдъяс

 

 

Содтана юкöдъяс йылысь велöдöмторсö мöдпöвъёвтöм да паськöдöм.  Содтанпас (веськыд да косвеннöй содтанпас). Тöдчöданпас,   приложение – тöдчöданпаслöн сикас. 

Ногапас (вежöртас серти: ина, када, помка да мог петкöдлысь, нога, степень, мера петкöдлысь).Содтана юкöдъяс кывсикасъясöн петкöдлöм.

 

Контрольнöй диктант.

Изложение.

14 час

3.4

Öти состава прöстöй сёрникузя

 

 

Öти состава сёрникузяяс йылысь. Сёрникузя сикасъяс.

Юöрпас серти öти состава сёрникузяяс: тырвыйö морта, стöчмöдтöм морта, морттöм.

Подувпас серти: нима сёрникузя.

Сёрникузя-синонимъяс.

 

Изложение.

8 час

3.5

Тырмана абу тырмана сёрникузяяс

 

Тырмана абу тырмана сёрникузяяс

 

2 час

3.6

Öтсяма юкöдъяса сёрникузяяс

 

 

 

Öтсяма юкöдъяс  шуанногöн да кывйитöдъясöн йитöм. Кывйитöдъяслöн вежöртас: öтвывтана, торйöдана, паныд сувтöдана. Öтсяма юкöдъяслöн радъяс. Öтсяма юкöдъяс дорын öтвывтана кывъяс.

Öтсяма юкöдъяс костын пунктуация пасъяс.

öтвывтан кывъяс дырйи кыкчута да да визь (тире).

 

Контрольнöй диктант.

 

5 час

3.7

Шыöдчöма, пыртана кывъяса сёрникузяяс

 

 

Шыöдчöм йылысь велöдöмтор мöдпöвъёвтöм. 

Паськöдöм шыöдчöм.

Пыртана кывъяс. Пыртана сёрникузяяс.

Содтана тэчасъяс.

Шыöдчöм, пыртана кывъяс, содтана тэчасъяс дырйи пунктуация пасъяс.

5 час

3.8

Торйöдöм юкöдъяса сёрникузяяс

 

 

Торйöдöм йылысь гöгöрвоöдöм.

Торйöдöм тöдчöданпасъяс: кывбердъяс, шöркывъя тэчасъяс.

Торйöдöм приложение.

Торйöдöм ногапас.

Стöчмöдысь содтанпасъяс  торйöдöм.

 

Контрольнöй диктант.

6 час

3.9

Веськыд да косвеннöй сёрни

 

Веськыд сёрни да автор кывъяс. Веськыд сёрниа сёрникузяын пунктуация пасъяс.

Косвеннöй сёрни. Цитата. Морта-морт сёрни. Веськыд сёрниа сёрникузялöн синтаксис синонимъяс. Художествоа литератураын веськыд сёрнилöн тöдчанлун.

 

Изложение.

 

6 час

4.

8-öд классын велöдöмтор мöдпöвсталöм

 

8-öд классын велöдöм темаяс вынсьöдöм вылö уджъяс: Кывтэчас. Мöдпöвсталöм. Прöстöй сёрникузя. Мöдпöвсталöм. 8-öд классын велöдöмтор мöдпöвсталöм: сёрникузяын сюрöса юкöдъяс. Сёрникузяын содтана юкöдъяс.

 

Промежуточнöй аттестация.

Вося контрольнöй диктант.

 

7 час

 

 

9 класс (Ставыс 68 час)

Наименование раздела, количество часов

Содержание

Количество часов

1.

5-8-öд классын велöдöмтор мöдпöвсталöм

Орфография. Графика.    Прöстöй сёрникузя. Сёрникузяын пунктуация пасъяс.   Прöстöй сёрникузя  тема повторитöм                                                  

 

Контрольнöй диктант.

4 час

2.

Сложнöй сёрникузя. Сёрни культура. Сочинение йитöда  

сложнöй  сёрникузя

 

 Сложнöй сёрникузя йылысь гöгöрвоöдöм.  Сложносочинённöй сёрникузя да пунктауация пасъяс. Комиöдам гижöд «Пожелание добра». Сложносочинённöй сёрникузя. Синтаксическöй разбор.

 

Контрольнöй диктант.

 

6 час

3.

Подчинение йитöда сложнöй сёрникузя

 

 

Сложноподчинённöй сёрникузя. Изъяснительнöй, определительнöй  придаточнöй сёрникузяяс. Обстоятельствоа придаточнöй сёрникузяяс: нога, степень петкöдлысь, ина, када, öткодялан, мог да помка петкöдлысь, уступительнöй да условнöй придаточнöй сёрникузяяс.  Придаточнöйяслöн йитчанног сикасъяс. Некымын придаточнöясёрникузяын пунктуация пасъяс

 

Контрольнöй диктант.

Диктант грамматика уджöн.

Изложение.

Подробнöй изложение.

Соинение.

 

24 час

4.

Кывйитöдтöм сложнöй сёрникузя

 

 

Союзтöм сложнöй сёрникузя. ССС-лöн вежöртас, йитчанног, пунктуация пасъяс. Тöдöмлунъяс вынсьöдöм.

 

Контрольнöй диктант.

Изложение.

10 час

7.

Уна сикас йитöда сложнöй сёрникузяяс

Уна сикас йитöда сложнй сёрникузяяс.

Уна сикас йитöда сёрникузяяс юкöнъяс вылö торъялöм, наöн вöдитчыны кужöм.

 

Контрольнöй диктант.

Очерк либö сочинение.

Изложение.

 

11 час

8.

Кыв йылысь медшöр юöряс

 Текст, конспект. Аннотация. Стилистика йылысь. Стилистика йылысь тöдöмлун паськöдöм.Функционально- торйöдан стильчс. Гижöд стильяс. Кывлöн выразительнöй позянлунъяс. Стиль боксянь паныдасьысь мытшöдъяс. Тöдöмлунъяс вынсьöдöм.

 

Промежуточнöй аттестация.

Вося контрольнöй удж.

Эссе-сочинение гижöм.

 

13 час

 

 

 

 

Планируемые результаты изучения учебного предмета

 

Велöдан выль стандарт (ФГОС) серти  9-öд класс помалысь велöдчысьяслысь виччысяна тöдöмлун-кужанлунсö (бöртассö) торйöдöма сикасъяс вылö: а) быд торъя мортлы лöсяланаяс (личностнöй  УУД), б) уна мукöд предмет велöданноглы лöсяланаяс (метапредметнöй УУД),  в) велöдан предметлы (коми кывлы) лöсяланаяс (предметнöй  УУД). 

·         Сiдз, быд торъя мортлы лöсялана удж сикасъясысь (личностные УУД) 9-öд класс помалöм бöрын велöдчысьлöн  лоас позянлун бура вежöртöмöн петкöдлыны ассьыс кужанлунсö, сямсö, этшсö:

– лыддьыны гöлöс вежлалöмöн, пунктуация пасъяс пыдди пуктöмöн, став сёрни шыяс ясыда шуалöмöн, лыддянторсö вежöртöмöн-гöгöрвоöмöн, логическöй ударение тöдчöдöмöн;

–  асшöра тöдмавны тöдтöм кывъяслысь вежöртассö;

– лыддьысьны, мöвпавны лыддьöм небöг сертиыс, донъявны сiйöс, сёрнитны авторыскöд;

– небöг лыддьöм бöрын юксьыны аслас сьöлöмкылöмъясöн, ловруöн;

– аддзыны да гöгöрвоны мичлун: ывлаысь, кыланашыясысь,  йöз сёрниысь, лыддян небöгысь, а сiдзжö зiльны бурмöдны-мичмöдны ассьыс сёрнисö, сöвмöдны сёрнитан сямсö;

– кывны асьсö чужан му, чужан кыврадейтысь мортöн, пыдди пуктыны йöзкостса оланног, культура;

–кöсйöмöн унджык тöдны чужан  кыв йылысь, велöдны сiйöс пыдiджыка;

– вежöртöмöн, гöгöрвоöмöн сёрнитны да гижны, кывкутны ас вöчöм быд уджысь.

 

·         Уна предмет велöданноглы лöсялана уджъяс (метапредметные УУД).

1)        Велöдчысь тöдö öткодя да öткодьтор вöчан быд уроклы лöсялана удж сикасъяс (регулятивные УУД). Сылöн лоас  позянлун:

– пуктыны уджмог, тöдчодны тема;

– лöсьöдны  удж вöчан план;

– асшöра уджавны лöсьöдöм план серти, орччöдны вöчöмторсö пуктöм могъясыскöд, веськöдны шыбöльяссö;

– донъявны ассьыс да ёртъясыслысь вöчöмторсö, висьтавны, тырвыйö-ö гöгöрвоöма да кутшöм ногöн вöчöма уджсö (удж донъялан тшупöдъяс йывсьыс сёрнитчöны велöдыськöд).

2)             Тöдöмлун босьтiгöн öткодьтор вöчан да öтнога вöдитчан удж сикасъясысь (познавательные УУД)9-öд класс помалысь  ас тöдöмлун да кужöмлун мындаыс кужас:

 – лыддьыны быдсикас текст;

– аддзыны, торйöдны, тöдчöдны текстысь, лист бокысь  колана юкöн: серпас, схема, таблица, правилö;

– вежны öти ногöн вöзйöм юöр мöдторйöн, шуам: текст серти лöсьöдны план, серпас, таблица, схема да мукöдтор либö мöдарö;

–  вöдитчыны кывкудъясöн, отсöг сетан небöгъясöн;

– туявны да аддзыны öтувъялун, торйöдтöмлун;

– орччöдны да аддзыны  йитöдъяс, торъялöмъяс;

– мöвпавны, мöвпалöмöн сёрнитны, висьтавны ассьыс мöвпъяссö.

3)   9-öд класса велöдчысьлöн сöвмас-озырмас кыввор,  сёрни, сёрни этш (коммуникативные УУД). Сылöн лоö позянлун:

– бура вежöртны, ас пырыс нуöдны чужан кывъя сёрнилысь коланлунсö; донъявны коми сёрнилысь паськалöмсö, öнія кадö сыон вöдитчöмсö;

– тöдны коми кывлысь тöдчанлунсö финн-угор йöз котырса мукöд кывъяс пиын;

–  сёрнитны литературнöй кыв нормаяс вылö подуласьöмöн;

– вöдитчыны сёрниын лексическöй, морфологическöй, синтаксическöй синонимъясöн;

– сёрнитны мöвпъясöта-мöдыскöд логическöя йитöмöн;

– орччöдны-öткодявны фактъяс, мöвпавны, кывкöртавны, сетны дон;

– сьöрсьöн-бöрсьöн висьтавны ас кежысь лыддьöмтор, кывзöмтор, аддзылöмтор йылысь;

–бура гöгöрвоны сёрнитысь ёртсö,сетны колана вочакыв: ньылыд либö паныд; донъявны ёртыслысь мöвпъяссö, содтыны колана юöртöмъяс;

–  коми сёрни этикет тöдöмöн пырöдчыны сёрниöн йöз дорö: юалöмöн, отсöг сетöмöн, корöмöн, донъялöмöн;

– сёрнитны вежавидзöмöн, вöдитчыны стöча лöсялан кывъясöн;

–   юксьыны аслас мöвпъясöн вомгора и гижан сёрниын;

– кужны  колана дырйи веськöдны, стöчмöдны ассьыс кывкöртöдъяссö.

    *Велöдан предметлы лöсялана удж сикасъяс (предметные УУД).

9-öд класс помалысьлöн лоас позянлун бура вöчны татшöм уджъяс, удж сикасъяс:

а) «Лексика да фразеология» юкöнысь:

– гöгöрвоны кывлысь лексическöй вежöртассö: вуджан али веськыд; öти али уна вежöртаса;

– вомгора да гижöда сёрниын вöдитчыны синонимъясöн, антонимъясöн, омонимъясöн;

–торйöдны сёрнисикас кыв литературнöй кывйысь;

– тöдмавны: быдöнлы гöгöрвоана кыв али  профессиональнöй кыв,термин; важмöм кывъяс али выльöн артмöм кывъяс (неологизмъяс);

– гöгöрвоöдны зумыд кывтэчасъяслысь (фразеологизмъяслысь) вежöртассö;

 – висьтавны «лексикография» кывлысь вежöртассö;

 – вöдитчыны орфография, эпитет, синонимъяс, антонимъяс; комиа-роча, роча-комиа, фразеологическöй, сёрнисикасъяслöн; этимологическöй кывкудъясöн.

б)«Фонетика, графика да орфография» юкöнысь:

– тöдны грамматика юкöнъяслысь нимъяссö; вежöртассö;

– тöдны анбур, шыпасъяслысь пöрадок, анбурлысь  коланлунсö;шыпасъяс гижанногсö;

– колана ногöн шуавны чорыд да небыд согласнöйяс, аффрикатаяс, аскодясьысь со­гласнöй шыяса кывъяс;

– гижöдын пасйыны став сёрни шысö; öти шы (аффриката) кык шыпасöн: дз, дж, тш; кык шы öти шыпасöн: е, ё, ю, я.

– гижöдын петкöдлыны согласнöйяслысъ небыдлунсöь пасöн, е, ё, ю, я, и шыпасъясöн;

– гижны правилöяс серти iда и, э да е шыпасъяса кывъяс;

– тöдны дз-дж, тш-ч парнöй согласнöйяс бöрын гласнöйяслысь гижанног правилöяс;

–  гижныöшыбкаястöг ъ, ь торйöдан пасъяса кывъяс; 

– тöдны-тч-, -дч-, -чч-; в-л; г-дь; к-тьгижанног правилöяс, подуласьны гижöдын;

– литературнöй кыв нормаяс серти вöдитчыны в-л, к-ть, г-дь, ть-йт, дь-йд согласнöй шыясöн;

– коланаинö кыввуж бöрын сувтöдный, к, м, тсодтысян согласнöйяс;

– юклыны кывъяс слогъяс вылö, вуджöдны öти визьысь мöдö, тöдны коми кывйын ударение йылысь;

 –гöгöрвоöдны кывлысь гижанногсö, подулавны даöшыбкатöг гижны сложнöй кывъяс: öтлаын, визьтор пыр;

– аддзыны кывъясысь орфограммаяс, орфограмма торкалöмъяс да веськöдны найöс;

– гижны диктант (колана мында орфограммаöн да пунктуация пасъясöн);

– видлавны кывъяс фонетика, графика да орфография боксянь.

в) «Кыв артмöм» юкöнысь:

– видлавны кывсöтэчас (состав) серти, артманног серти:  пасйыны кыввуж, суффиксъяс; приставка;

– тöдмавны кыв артмöданногъяс да сикасъяс;

– торйöдны форма артмöдан, кыв артмöдан, кыв вежлалан суффиксъяс.

– гöгöрвоöдны кывлысь артманногсö: кыввужъясысь, кывдінысь да кыв- вужйысь, кывдінъясысь.

г)  «Морфология да орфография» юкöнысь торйöдны кывсикасъяс, тöдны нимъяссö, тöдчанлунсö, гöгöрвоны да висьтавны вежöртассö, морфология признакъяс, синтаксисын тöдчанлун, а сідзжö:

– тöдны да гöгöрвоöдны «морфология» кывлысь вежöртассö;

– видлавны кывсикасъяс морфология да орфография боксянь;

эмакывлысь торйöдны ловъя да ловтöм предметъяс, аснима да абу аснима эмакывъяс; тöдмавны лыд, вежлöг, морт формаяс; гижны кывбöръяс эмакывъяскöд (торйöн);

– кывбердлысь тöдчöдны вежöртассö, торйöдны каче­ственнöй да относительнöй кывбердъяс, кывбердлысь öткодялан тшупöдъяс; тöдчöдны кывбердлысь артманногсö: кыввуж, суффиксъяс; кутшöм кывсикасысь артмöма; гöгöрвоöдны сложнöй кывбердъяслысь гижанногсö; вöдитчыны кывбердъясöн сёрникузяясын тöдчöданпас да юöрпас пыдди; тöдны кывбердлысь тöдчанлунсö серпаса литератураын;

– лыдакыв торйöдны мукöд кывсикасъясысь;тöдны тэчас серти лыдакывъяслысь артмöм: прöстöй, сложнöй, тэчаса; вежöртас серти: лыда, собирательнöй, пöрадок петкöдлысь; ылыс да юкöна лыдакывъясшуны коми ног: 1 да 1/2 тупöсь нянь, 0,5 лун (тупöсьöн-джынйöн, лун джын); тöдны гижанногсö сложнöй лыдакывъяслысь, кадпасъяслысь; вöдитчыны гижöдын став сикаса лыдакывъясöн;

– нимвежтаслысь тöднысикасъяс (öта-мöд бöрся пöрадокыс абу быть),  тöдмавны вежлöг  формаяс; вöдитчыны сёрниын и гижöдын нимвежтасьясöн литературнöй кыв нормаяс серти; тöдны нимвежтасъяслысь гижанногсö;

 тöдны  кадакывлысь кывпод форма; кадакывлысь наклонениеяс: юöртана, тшöктана; тöдмавныкадакывлысь морт лыд, кад (öнія, локтан, 1-ой колян кад, 2-öд колян кад); торйöдны вуджан да вуджтöм кадакывъяс; звукоподража­тельнöй да изобразительнöй кадакывъяс; тöдны-мунны, -видзны, -вартны, -кывны, -керны суффиксъясöн кадакывлысь артмöмсö да   гижанногсö; вöдитчыны кадакывлöн када формаясöн, действие мунанног петкöдлысь кадакывъясöн (дыр мунан, унаысь овлан, öдйö мунан): -ышт, -лывл, -ывл, -ав (-ал), -л-, (-лы-); тöдны кадакывлысь тöдчанлунсö серпаса литератураын; вöдитчыны кадакывъясöн устнöй да гижан сёрниын;

– тöдныкадакывлысь аслыссикас формаяс – шöркыв да ногакыв; налысь артмöмсö; шöркыв артмöдысь суффиксъяс: -ысь, -öм, -том, -ан (-ян), (-ана) ;ногакыв артмöдысь суффиксъяс: -иг (-iг), - игöн (-ігöн), -мöн, -öмöн;аддзыны шöркывсö да ногакывсö сёрникузяысь, вöдитчыны гижöдын, сёрниын;

– торйöдны кадакывберд мукöд кывсикасъясысь;тöдны кадакывбердлысь сикасъяс, висьтавны юалöмъяс отсöгöн сикассö; öткодялан тшупöдъяссö, артманногсö да гижанногсö; вöдитчыны кадакывбердъясöн сёрниын и гижöдын;

тöдны состояние петкöдлысь кывъяслысь ве­жöртассö да синтаксисын налысь тöдчанлунсö;вöдитчыны состояние петкöдлысь кывъясöн гижöдын, сёр­ниын;

– тöдны отсасян кывсикасъяслысь коми сёрниын да ги­жöдын коланлунсö да тöдчанлунсö;тöдмавны найöс вежöртас сертиыс да колана ногöн гижны асшöркывсикасъяскöд; вöдитчынысёрниын, гижöдын кывбöръясöн, кывйитöдъясöн,кывторъясöн; тöдны кывйитöдъяслысь чукöръяс: сочинительнöй да под­чинительнöй. Сочинительнöй кывйитöдъяс: йитана (да, и, дай. ни), торйöдана (нисьö, -нисьö,либö, али,то, -то), паныда (а, но, да (но пыдди); тöдныкывйитöдъяслысь гижанногсö. Öтлаын: зато, быттьöкö; торйöн:сы вöсна мый, сы понда мый; не то; тöдныкывторъяслысь гижанног;

– торйöдны междометиемукöд кывсикасъясысь; лыддьыны междометиеа сёрникузяяс; тöдны междометиеяс дырйи пунктуация пасъяс сувтöдöм: запятая либö горöдан пас)

«Синтаксис» юкöнысь:

тöдны да гöгöрвоöдны «синтаксис» кывлысь вежöртассö; 

– видлавны кывтэчас да сёрникузя синтаксис боксянь;

–торйöдны кывтэчас кывйысь, сёрникузяысь, гöгöрвоöдны торъялöмсö; индыны кывтэчасса кывъяс костысь йитöдсö: веськöдлöм, сибöдчöм; индыны сюрöса да йитчысь кывьяссö;артмöдны кывтэчасъяс, сувтöдны йитчысь кывсö колана формаö;аддзыны кывтэчасъяс сёрникузяысь;

тöдны  сёрникузяяслысь медшöр признаксö, артмöмсö;тöдмавны сёрникузя тэчассö подув лыд сертиыс (прöстöй, сложнöй), висьталан мог серти (юöртана, юалана, чуксалана), шуанног серти (горöдана да абу горöдана);   гижигöн сувтöдны помас пунктуация пасъяс (чут, юалан пас, горöдан пас);

 – торйöдны прöстöй сёрникузя кывтэчасысь, сложнöй сёрникузяысь; тöдны признакъяс кык сюрöса да öти сюрöса прöстöй сёрникузяяслысь; аддзынысёрникузяысь сюрöса юкöдъяс, тöдны налысь тöдчанлунсö;тӧдмавны  юöрпассерти сикассö да гöгöрвоöдны артмöмсö (прöстöй, составнöй юöрпаса либö нима); тöдны подувпас да юöрпас костын тире сувтöдöм; вöдитчыны öти сюрöса сёрникузяясöн сёрниын да гижöдын; индыны художествоа гижöдъясысь татшöм сёрникузяяссö, тöдчöдны коланлунсö;

– торйöдны паськöдöм да абу паськöдöм (паськöдтöм) сёрникузя, аддзыны да тöдмавны найöс текстъясысь; тöдчöдны сёрникузя подувсö, аддзыны содтанаюкöдъяс, тöдны налысь сикасъяссö: содтанпас, тöдчöданпас, ногапас;  тöдны öтсяма юкöдъяса да  на дырйи öтувтан кывъяса сёрникузяясйылысь; гöгöрвоны да торйöдны öтсяма да абу öтсяма тöдчöданпасъяс; тöдны пыртана кывъяс, тэчасъяс, сёрникузяясйылысь да аддзыны найöс сёрникузяысь, текстысь, вöдитчыны сёрниын да гижöдын татшöм сёрникузяясöн, тöдны налысь тöдчанлунсö художествоа текстъясын;

– тöдны шыöдчöм йылысь, кыдзи грамматика боксянь йитчытöм кыв (кывтэчас) йылысь; вöдитчыны сёрниын да ги­жöдын шыöдчöма сёрникузяясöн;

– аддзыны текстысь веськыд сёрниа сёрникузяяс, тöдчöдны  налысь признакъяссö; тöдны  веськыд сёрни дырйи пунктуация пасъяс сувтöдан правилöяс да вöдитчыны наöн гижигöн; кужны веськыд сёрни бергöдны косвеннöйö; вöдитчыны  веськыд да косвеннöй сёрниа сёрникузяясöн, пыртны найöс сёрниö;

тöдны сложнöй сёрникузяяслысь признакъяссö, артманногсö; тöдмавны сёрникузя йитöдъяссö да сикасъяссö союзтöмъяслысь, союзъясалысь вежöртас сертиыс: öтвывтана, паныд сувтöдана, торйöдана; гöгöрвоöдны сёрникузяясысь действие мунöмсö: öта-мöд бöрсяыс, öттшöтш, торйöдöмöн;аддзыны сложнöй сёрникузяяс художествоа текстысь либö лöсьöдны асшора, пыртны найöс гижöда уджъясö;

–  тöдны сложнöй сёрникузясикасъяс: сложносочинённöй, сложноподчи­нённöй, союзтöм; индыны признакъяссöбыд сложнöй  сёрникузялысь; тöдны йитöдсö да нимъяссö; 

– тöдмавны придаточнöйяслысь сикасъяс: изъяснительнöй, определительнöй, обстоятельственнöйяс (када, ина, нога, мог да помка, степень пет­кöдлысь) условнöй, уступительнöй;торйöдны некымын придаточнöя сложноподчинённöй сёрнику­зяысь юкöнъяссö, гöгöрвоöдны йитöдъяссö; аддзыны  сложноподчинённöй сёрникузяяс художествоа  гижöдъясысь;

–  тöдны да гöгöрвоöдны союзтöм сложнöй сёрникузяяслысь артманногсö, признакъяссö, грамматическöй подувъяс кос­тысь йитöдъяссö; аддзыны союзтöм сложнöй сёрнику­зяяс художествоа, публицистика текстъясысь; тöдны союзтöм сложнöй сёрникузяяслысь литератураын тöдчанлунсö;вöдитчыны гижöда уджъясын союзтöм сложнöй да сложноподчинённöй сёрникузяясöн, кыдзи синтаксическöй синонимъясöн;

аддзыны текстысь уна сикас йитöда сложнöй сёрникузяяс;  гöгöрвоöдны налысь артмöмсö, юкöдъяскостса йитöдъяссö;  тöдны налысь тöдчанлунсö художествоа литератураын.

е) «Пунктуация» юкöнысь:

– тöдны «пунктуация» кывлысь вежöртассö;  вомгора да гижöд сёрниын пунктуация пасъяслысь коланлунсö, тöдчанлунсö;  пунктуация правилöяслысь системасö;

– тöдны öти да кык пасöн петкöдлöм пунктуация пасъяс йылысь(. , ? !  –  «»  :  ; ) да кор найöс колö  пуктыны сёрникузяын;

– сувтöдны пунктуация пасъяс прöстöй сёрникузяын;

– сувтöдны пунктуация пасъяс прöстöй сьöктöдöм сёрникузяын; 

– сувтöдны пунктуация пасъяс сложнöй сёрникузяясын: сложносочинённöйын, сложноподчинённöйын, союзтöмын; уна сикас йитöда сложнöй сёрникузяясын;

– сувтöдны пунктуация пасъяс веськыд сёрниа сёрникузяясын, цитатаяса дырйи, морта-морт сёрниа сёрникузяясын.

ж) «Стилистика» юкöнысь:

– тöдны «стилистика» кывлысь вежöртассö; коми кыв  стилистикалысь тöдчанлунсö;

– тöдмавны стиль боксянь гижöдъяс: сёрнитан, публицистика, научнöй, делöвöй, художест­веннöй – да тöдчöдны налысьпризнакъяс;торйöдны стильяс да жанръяс серти гижöдъяс: шыöдчöм (заявление), характери­стика, дöверенносьт, учебник, юöртöм, доклад, отзыв, очерк, репортаж; лöсьöдны разнöй стильяслы лöсялана гижöдъяс; гöгöрвоöдны йöз кост сёрни да гижöд стильяслысь торъялöмсö; лöсьöдны литературнöй кыв нормаяс вылö мыджсьöмöн уна сикас стиля гижöдъяс;  тöдны гижöд стиль сöвмöмлысь тшупöдъяс.

 

 

 

Описание учебно-методического обеспечения материально- технического обеспечения образовательного процесса

 

ВЕЛÖДЧЫСЬЛЫ ЛИТЕРАТУРА:

1.    Грабежова В.М., Хозяинова Г.В.  Коми кыв: Витöд класслы велöдчан небöг. Кык юкöна. 1 юкöн.- Сыктывкар: ООО «Анбур», 2016.- 144 л.б.

2.    Грабежова В.М., Хозяинова Г.В.  Коми кыв: Витöд класслы велöдчан небöг. Кык юкöна. 2 юкöн.- Сыктывкар: ООО «Анбур», 2017.- 128 л.б.

3.    Грабежова В.М., Каракчиева Н.И., Хозяинова Г.В. Коми кыв: Морфология да орфография: 6-öд класслы велöдчан небöг/ В.М. Грабежова öтув редакция улын.- Сыктывкар: ООО Анбур, 2012. – 264 л.б.

4.    Грабежова В.М., Каракчиева Н.И., Карманова Т.И. Коми кыв: Морфология да орфография. 7-öд классын велöдчан небöг / В.М. Грабежова öтув редакция улын.- Сыктывкар: ООО Анбур, 2013. – 224 л.б.

5.    Грабежова В.М., Захаренко А.М., Карманова Т.И. Коми кыв. Синтаксис да пунктуация: Кöкъямысöд класслы велöдчан небöг.- Сыктывкар: ООО Анбур, 2011.- 224 л.б.

6.     Грабежова В.М. Коми кыв. Синтаксис да пунктуация: Öкмысöд класслы велöдчан небöг.- Сыктывкар: ООО Анбур, 2011.- 176 л.б.

 

 

 

ВЕЛÖДЫСЬЛЫ ЛИТЕРАТУРА:

1.    V-IX классын коми кыв велöдан уджтас - Программа по коми языку для V-IX классов/ Сост. В.М.Грабежова., В.М.Лудыкова.- Сыктывкар: КРИРОиПК, 2002.- 48с.

2.    Ведерникова О.В., Грабежова В.М. и мук. Велöдан стандартлöн Коми республикаса компонент. Коми кыв. Коми литература.- Сыктывкар: КРИРОиПК, 2002.- 104 л.б.

3.    Грабежова В.М. Диктант: 4-9 классын гижöм вылö текстъяс.- Сыктывкар: КРИРОиПК, 2001.- 96с.

4.    Грабежова В.М. Изложениеяс. 5-9 классын изложение гижöм вылö текстъяс.- Сыктывкар: КРИРОиПК, 2001.- 80 с.

5.    Грабежова В.М., Каракчиева Н.И. Коми кыв: Витöд класслы велöдчан небöг.- Сыктывкар: ООО Анбур, 2009.- 224 л.б.

6.    Грабежова В.М., Каракчиева Н.И., Хозяинова Г.В. Коми кыв: Морфология да орфография: 6-öд класслы велöдчан небöг/ В.М. Грабежова öтув редакция улын.- Сыктывкар: ООО Анбур, 2012. – 264 л.б.

7.    Грабежова В.М., Каракчиева Н.И., Карманова Т.И. Коми кыв: Морфология да орфография. 7-öд классын велöдчан небöг / В.М. Грабежова öтув редакция улын.- Сыктывкар: ООО Анбур, 2013. – 224 л.б.

8.    Грабежова В.М. Коми кыв. Синтаксис да пунктуация: Öкмысöд класслы велöдчан небöг.- Сыктывкар: ООО Анбур, 2011. -176 л.б.

9.    Грабежова В.М., Захаренко А.М. Коми кыв. Синтаксис да пунктуация: Кöкъямысöд класслы велöдчан небöг.- Сыктывкар: ООО Анбур, 2011. -224 л.б.

10.   Грабежова В.М., Каракчиева Н.И. да мук. Коми кыв.  6-7 классъяслы велöдчан небöг.- Сыктывкар: Коми небöг лэдзанiн, 2004. -336 л.б.

11.   Государственные образовательные стандарты второго поколения основного общего, среднего общего образования в Республике Коми: Проект. – 2013.

12.   Карманова А.Н. 7-öд класслы «Коми кыв» велöдчан небöг дінö методика индöдъяс. –Сыктывкар: ООО «Анбур», 2013.-144 л.б.

13.   Карманова А.Н., Лудыкова В.М. 8-öд класслы «Коми кыв» велöдчан небöг дінö методика индöдъяс.- Сыктывкар: ООО «Анбур», 2013.-160 л.б.

14.   Карманова А.Н., Лудыкова В.М., Федина М.С. Öнiя коми кыв. Фонетика. Графика. Орфография. Лексикология. Морфология. Синтаксис. Небöг-справочник.- Сыктывкар: КРИРОиПК, 2001. -216с

15.   Карманова Т.И., Хозяинова Г.В. да мук. Коми кыв. Синтаксис да пунктуация: 8-9 классъяслы велöдчан небöг.- Сыктывкар: Коми небöг лэдзанiн, 2003. -272 л.б.

16.   Коми кыв.5–9 классъяслы уджтас / Лöсьöдöдіс.=Коми кыв. Программа для 5-9 классов/Сост.  В.М.Грабежова. – Сыктывкар: ООО «Анбур», 2015.-64 л.б.

17.   Коми кыв: 5–9 классъяслы уджтас / Лӧсьӧдысь В.М.Лудыкова. – Сыктывкар: ООО «Анбур», 2011. – 72 л.б.

18.   Лудыкова В.М. Коми синтаксисысь уджъяс чукöр. Кывтэчас да прöстöй серникузя.- Сыктывкар, 1995. -88с.

19.   Öнiя коми кыв. Морфология/ Дасьтöма филологияса кандидат Г.В.Федюнёва кипод улын.- Сыктывкар: Коми небöг лэдзанiн, 2000. -544с.

20.   Фундаментальное ядро содержания общего образования / Рос.акад.наук, Рос.акад. образования; под редакцией В.В.Козлова, А.М.Кондакова. – 4-е изд., дораб. –М.: Просвещение, 2011 – 79 с. (Стандарты второго поколения)

21.   5–9 классъяслы диктант да изложение текстъяс = Сборник  текстов  диктантов и изложений  для  5-9 классов /Авт-сост. В.М.Грабежова; КРИРО. – Сыктывкар, 2015.

 

 

 

 

 

Место учителя/велöдысьлöн ин:

1.    Компьютер

2.    Проектор

3.    Экран

 

 

 

Приложение/Содтöд

 

Календарнö-тематическöй  планыс   электроннöй  журналын.