Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"
Оценка 4.7

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Оценка 4.7
Работа в классе +1
doc
английский язык
8 кл
28.10.2018
Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"
Урок разработан для учащихся , обучающихся по программе О.В.Афанасьевой и И.П.Михеевой "Английский язык" в 8 классе общеобразовательных школ. Урок охватывает такие аспекты, как развивающий, познавательный, социокультурный. Урок содержит слайды к этапам обучения, сравнительные таблицы и грамматические задания. Кроме того, в уроке приведены задания на развитие коммуникативных умений и навыков.
Урок по нормам вежливости.doc
Замятина Анна Владимировна, учитель английского языка  ГБОУ Школа 1506      г Москва      2017/18  учебный год УМК «Английский язык » авторы Афанасьева О.В.,Михеева И.П.  Москва, Просвещение, 20016г План­конспект урока по теме « Нормы вежливости в России и Британии.»(8 класс) Цели и задачи урока:  1) Воспитательная:  Расширять кругозор учащихся Воспитывать чувство уважения друг к другу, доброжелательность, толерантность, умение  вести за столом  формирование представления о нормах культурного поведения в обществе в Англии и  России.,  1)Социокультурный аспект:  знакомство с манерами поведения людей из англоязычных стран, сравнение особенностей  поведения людей в Британии и России, объяснение норм вежливости и особенностей их  понимания в англоговорящей среде. 2) Образовательный:  развитие умений слушать и понимать речь учителя и одноклассников,  читать неподготовленные тексты с поиском нужной информации, сопоставлять и сравнивать ее,  развитие умения чтения текстов с полным пониманием,  умения строить высказывания на основе прочитанного. 3) Развивающий:  развивать творческие способности учащихся по теме, развивать у учащихся коммуникативные способности, развивать языковую догадку, развитие логического мышления, памяти, познавательного интереса, самостоятельности учеников  при работе над текстом. Ход урока 1.Организационный момент  Приветствие учащихся, объявление темы урока. (слайд 1) Good morning, boys and girls! Nice to meet you.  Today we are going to speak about  manners and behaviour of people in England and in Russia and their  differencies in those countries. The motto of our lesson is “ Good Behaveour – a rainbow that colours our life.”   2. Беседа о том, считают ли учащиеся вежливый компонент одним из наиболее важных в  установлении контакта с англоговорящим собеседников. ­Do you think it is important to know ways of speaking in polite manner? ­Do you think they are different in Russia and Great Britain? 3. Объяснение некоторых различий в понимании норм вежливости в англоязычной среде. (см  лекцию 1 курса) и приведение примеров из лекции. 4. Развитие навыков аудирования. Учемие слушать и понимать диалогическую речь. Listen to the conversation and tell keys politeness you will hear in the dialouges. Прослушайте  диалоги и скажите ключики волшебных слов,  которые вы услышите в диалогах. a) ­ Excuse me. ­ Yes. ­What number do I dial for Russia? ­ …0107, and then your  number. ­ I’m sorry, can you say that again slowly, please? ­ Oh, yes, 0­1­0­7 ­ Thank you. ­ You are welcome.   b) ­ I’m sorry. Is this the bus for the zoo? ­ You’d better take a T­3. It will let you right off in front of the zoo. ­ Um … Sorry, what bus should I take? ­ T­3. ­ Thank you. ­ Good bye (Учащиеся называют слова: I’m sorry, please, thank you, you are welcome, good bye, can you show me, excuse me, thanks a lot, with pleasure, would you like to ….) 5. Направить мыслительную деятельность учащихся на восприятие темы «Вежливость» по  разным направлениям . (слайды 2,3) ­Where should a person be polite? ­Should we follow the rule of politeness in greeting, writing letters, talking in a café …? ­Where should we remember the rules of etiquette?                                6. Знакомство с характером и манерами поведения людей в Англии и России, сравнение  особенностей поведения людей в данных странах.(слайд 4) Are the Russians and the English the same? The Russian is said to be hospitable …. . Is it true? The English is said to be mannered nation. Is it so? 7. Развитие умений учащихся в чтении текста о мнении россиян о характере англичан с полным  пониманием прочитанного и составление предложений по таблице. Учитель    :  Read the text “CULTURAL NOTES ABOUT BRITAIN” and look at the table.  Can you tell me what the Russians think of the English way of life. (Учащиеся читают текст вслух и составляют предложения. Работа идет в режиме ­ Ученик1,2, 3…)  For a Russian it is surprising that English people queue too much. For a Russian it is usual the English are very formal. For a Russian it is the English have good table manners. For a Russian it is strange English food isn’t good.  ………………………………………………………………………… CULTURAL NOTES ABOUT BRITAIN The British are practical and realistic, careful about almost everything. The British are said to be a polite and good­mannered people. Polite words or phrases such as “please’, “thank you”, Excuse me’ are used very often in Britain. People are angry if you jump the queue. It is polite to wait your turn in the queue. Queueing is as British as fish and chips. Queueing is a national habit. At bus stops and cinemas, in shops, banks and post offices and in lots of other places you’ll have to join the queue and wait for your turn. People in Britain will expect you to be polite in the way that is normal to them. For a Russian it’s surprising usual unusual disappointing strange that English food isn’t good  the   English   have good table manners English   people queue too much the   English   are very formal the   English   are careful to everything   the   English   are not very friendly the   English   are not tired of saying polite words the   English   are well   mannered nation 8. Совершенствование творческих и коммуникативно­игровых способностей учащихся по теме Now you have learned that the English are well mannered nation. Are we the Russians a good  mannered nation? Girls prepared an interesting situations. Look and listen to it and tell me where it  happens. Do you like the girls’ behavour? Is it typical in Russia? Think what people usually do in the  bus, underground, tram, trolley bus. (Учащиеся показывают сценка «В автобусе», которую придумали сами, это было домашнее  задание) Толпа из 4 человек на остановке, среди них старушка с тяжелой сумкой, толкаются. Садятся 3  ученицы, одна из них слушает плейер.  Student 1                           ­ I’ve bought so nice dress yesterday, it is the latest collection. Student 2                           ­ A dress? Do you really think you would put on it to our party? Student 1                           ­  Sure. It will be nice with my shoes. And do you know who will be at the  party? Student 2                            ­  No, and you? Student 1                            ­ Sasha? He is the best boy in our class. The old woman standing in the bus:                                              ­ Girls, can you give up your seat, please? I have a very heavy   bag. Student 1,2                          ­ We are very tired, we can’t. Student 3 (оглядываясь)    ­ Oh, girls, be polite. Student 1,2                          ­  Leave us alone. Student 3                             ­ What a noise? What has happened? Oh, madam, sit down please. Girls, you should be polite. One day you can be old as well. На доске висит плакат: (ученица читает его) BUS  ETIQUETTE Please give up your seat for the pregnant, elderly, disable and anyone who obviously needs the seat  more than you do. One day that person might be you, so be considerate. ­ In what country do these people live? ­Is it a typical scene in the bus in Russia? ­What should we do at the bus stop and in the bus? ­Whose behaviour was right?                               9. Совершенствование навыков монологической речи на основе прочитанного дома текста «Из  истории вилки». (На предыдущем уроке учащиеся смотрели презентацию «Из истории вилки».)  Развитие умений слушать и понимать речь одноклассников.   ­ Who knows the history of the fork? (ученик рассказывает) ­ Who can add? ­When did the fork come to Russia? ­The fork had a long history, didn’t it? (Текст, который разбирался на предыдущем уроке) A SHORT HISTORY OF THE FORK The word fork comes from the Latin 'furca' for "pitch fork." The two­prong twig was the first fork. One of the earliest dinner forks is attributed to Constantinople in 400 A.D By the seventh century, small   forks   were   used   at   Middle   Eastern   courts;   such   fork   came   to   Italy   in   the   eleventh   century. Thereafter the fork disappeared from the table for nearly 300 years. Eating with a fork once considered scandalous. In  While forks were a regular feature on the tables of nobles in Italy since the 11th Century, and used in France in the 14th Century, it was introduced in England only in 1611 by Thomas Coryat. In England the fork was slow to gain. In 1608, Thomas Coryate took the "grand tour" of Europe, and in Italy he saw a fork. He liked it. He brought some forks and showed them to his friends. Coryate's friends mocked at him. And a fork appeared on the English tables 50 years later.  Today, depending on need, a set of flatware may contain  five forks: dinner fork, fish fork, luncheon fork, salad or dessert fork. In Russia the first fork appeared in the 17th century. 10. Развитие лексико­грамматических умений и навыков у учащихся. ­ Fill in the verbs in correct tense. A SHORT HISTORY OF THE FORK The   two­prong   twig  …..  the   first   fork   By   the seventh century, small forks were used at Middle Eastern courts Eating with a fork once …………. scandalous. While forks …….. a regular feature on the tables of nobles in Italy since the 11th Century, and   used   in   France   in   the   14th   Century,   it ……………. in England only in 1611 by Thomas Coryat. In England the fork was slow to gain. In 1608, Thomas Coryate  ………..  the "grand tour" of Europe, and in Italy he ………a fork. He liked it. He  …………some forks and showed them to his friends. Coryate's friends ……….. at him. And a   fork   appeared   on   the   English   tables   50   years later. In Russia the first fork ………….. in the 17th century. BE CONSIDER BE INTRODUCE TAKE SEE BRING MOCK APPEAR A SHORT HISTORY OF THE FORK (КЛЮЧ) The   two­prong   twig  was  the   first   fork   By   the seventh century, small forks were used at Middle BE Eastern courts Eating with a fork once considered scandalous. While forks were a regular feature on the tables of nobles in Italy since the 11th Century, and  used  in  France  in  the  14th  Century,  it  was introduced  in England  only in  1611 by Thomas Coryat. In England the fork was slow to gain. In 1608, Thomas Coryate  took  the "grand tour" of Europe, and in Italy he saw a fork. He liked it. He brought  some   forks   and   showed   them   to   his friends. Coryate's friends  mocked  at him. And a fork appeared on the English tables 50 years later. In   Russia   the   first   fork  appeared  in   the   17th century. CONSIDER BE INTRODUCE TAKE SEE BRING MOCK APPEAR 11. Совершенствование умений учащихся составлять мини­диалоги  используя предложенные  варианты. Choose the most polite ideas. ­It's all very beautiful, isn’t it?­ It certainly is./ Yes. ­Will you join us on holiday?­ Thank you./Yes, most willingly./Yes. ­Do you think it is going to rain?­ I hope not./I don’t belive so./No. ­ Are you going to the meeting?­ I'm afraid, not./ No. ­Are you going to be late again?­ I'm sorry, but…./No ­Do you agree with our proposal?­ Yes, up to point, but…/ No, I don’t agree. 12 Развитие логического мышления, памяти, познавательного интереса при чтении незнакомого  текста на английском языке «В английском колледже» Учитель: Read the text and find out why the students in Brighton College have decided to study  about etiquette. What are modern student taught college?  (Прочитайте текст и найдите информацию, почему в Брайтоне проводят уроки по этикету.  Чему учат современных английских учеников?) 1) Чтение текста про себя. School gets strict on modern etiquette Brighton College, a private school in southern England, has decided to introduce compulsory etiquette  classes for its 690 pupils, bringing them up to speed with old­school manners in the modern world. Fed up with young men and women not knowing how to reply to a formal invitation, looking uncertain  about what to do with their napkin at dinner, or simply being unable to iron a shirt, the headmaster has  decided to take action. There are lots of things people used to know that are being neglected in the modern way of living, like  being able to sew a shirt button, iron a shirt or tie, how to use the correct cutlery and how to write a letter. Many people don't necessarily know how to behave in a formal setting.  A modern schoolboy or girl should know ­ how to dance the waltz, how to tie a real bow­tie and six  things to do with an egg. Now all 13­year­olds joining the school will have a year of weekly classes in how to behave properly in  polite society ­ from how to give their shoes a proper shine to the correct form of addressing people at  dinner parties. Both are taught not to cut bread but to break it, and that men should talk to the person to their left during  the first course of a dinner party and turn to the right during the main course. These are important things that all our students should know. 2) Ученики отвечают на проблемный вопрос. 13.Итог урока. ­Have you known any new infornation? ­Are there any differencies in Russian and British ways of politeness?

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"

Урок по английскому языку в 8 кл "Нормы вежливости"
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
28.10.2018