I Прочитайте текст. Переведите на русский язык и письменно ответьте на вопросы, следующие за ним.
It is generally accepted that the experiences of the child in his first years largely determine his character and later personality. Every experience teaches the child something and the effects are cumulative. «Upbringing» is normally used to refer to the treatment and training of the child within the home. This is closely related to the treatment and training of the child in school, which is usually distinguished by the term «education». In a society such as ours, both parents and teachers are responsible for the opportunities provided for the development of the child, so that upbringing and education are interdependent.
The ideals and practices of child rearing vary from culture to culture. In general, the more rural the community, the more uniform are the customs of child upbringing. In more technologically developed societies, the period of childhood and adolescence tends to be extended over a long time, resulting in more opportunity for education and greater variety in character development.
Early upbringing in the home is naturally affected both by the cultural pattern of the community and by the parents' capabilities and their aims and depends not only on upbringing and education but also on the innate abilities of the child. Wide differences of innate intelligence and temperament can be observed even in children of the same family.
Parents can ascertain what is normal in physical, mental and social development, by referring to some of the many books based on scientific knowledge in these areas, or, less reliably, since the sample is smaller, by comparing notes with friends and relatives who have children.
Intelligent parents, however, realize that the particular setting of each family is unique, and there can be no rigid general rules. They use general information only as a guide in making decisions and solving problems.
Перевод
Принято считать, что опыт ребенка в его первые годы в значительной степени определяют его характер и впоследствии личность. Каждый опыт учит ребенка что-то и эффекты суммируются. «Воспитание» обычно используется для обозначения развития и обучения ребенка в семье. Это тесно связано с развитием и обучением ребенка в школе, которое обычно отличает термин "образование". В нашем обществе как принято, что и родители, и учителя несут ответственность за возможности, предоставляемые для развития ребенка, так, чтобы воспитание и образование были взаимозависимы.
Идеалы и методы воспитания детей изменяются от культуры к культуре. В целом, чем более аграрное общество, тем более постоянными являются обычаи воспитания ребенка. В более технологически развитых обществах период детства и юности имеет тенденцию растягиваться на длительное время, в результате чего больше возможностей для образования и большее разнообразие в характере развития.
Раннее воспитание в семье естественно находится под влиянием как культурных традиций в обществе так и возможностей родителей и их цели и зависит не только от воспитания и образования, но и от врожденных способностей ребенка. Глубокие различия врожденного ума и темперамента можно наблюдать даже у детей в одной семье.
Родители могут выяснить, что является нормальным в физическом, психическом и социальном развитии, ссылаясь на некоторые из многих книг, основанных на научных знаниях в этих областях, или, что менее надежно, поскольку примеров меньше, обмениваясь мнениями с друзьями и родственниками, у которых есть дети.
Разумные родители, однако, понимают, что специфический уклад каждой семьи уникален, и не может быть никаких твердых общих правил. Они используют информацию общего характера только в качестве ориентира в процессе принятия решений и решения проблем.
Ответы на вопросы
1.What determines child's character and later personality?
The experiences of the child in his first years determine his character and later personality.
2. What does child's upbringing depend on?
In our society both parents and teachers are responsible for opportunities provided for the development of the child, so that upbringing and education are interdependent.
3.Can wide differences of innate intelligence and temperament be observed even in children of the same family?
Yes, they can. Wide differences of innate intelligence and temperament can be observed even in children of the same family.
4.How can parents ascertain what is normal in physical, mental and social development?
Parents can ascertain what is normal in physical, mental and social development, by referring to some of the many books based on scientific knowledge in these areas, or, less reliably, since the sample is smaller, by comparing notes with friends and relatives who have children.
5.Is it right to use established general information about child's upbringing?
Yes, it is. It’s right to use established general information about child's upbringing.
II. Выберите правильную форму глагола to be или to have для следующих предложений.
1.My brother has English magazines.
2. Have you a flat in Kiev?
3.I was very busy yesterday.
4. Are you well?
5. How many students will be present tomorrow?
6. She is fond of her work.
7. I have much ink in my pen.
8. My brother is an architect.
9. Who is making a poster?
III. Перепишите и переведите предложения на русский язык
1. There is little light in the room.
В комнате немного света.
2. There are many children on the sport ground.
На спортивной площадке много детей.
3. There are various offices in this building.
В этом здании есть различные офисы.
4. There are nо modern conveniences in the house.
В этом доме нет современных удобств.
5. Is there any clean water in the bottle?
Есть ли чистая вода в бутылке?
IV. Преобразуйте существительные в единственном числе во множественное.
Boy-boys
Bag-bags
Class-classes
Watch-watches
City-cities
Man-men
Foot-feet
Tooth-teeth
Child-children
Phenomenon-phenomena
V. Образуйте притяжательный падеж существительного при помощи апострофа в следующих словосочетаниях.
The newspaper of today-the today's newspaper
the surface of the earth- the earth's surface
a walk of ten minutes- a ten-minute’s walk
the books of my sisters-the my sister’s book
the rooms of the children- children's room
the pictures of the artist-the artist’s pictures
the plan of the President-the President’s plan
the economy of the country- the country’s economy
the families these workers-the workers’ families
VI. Вставьте артикли the, a, an там, где это необходимо.
1. Last year we went on an adventure holiday near Lake Michigan. We slept in __ tents. It was a good thing to take __ extra clothes as the nights were cold. We had instructions to show us how to go canoeing. But when we went sailing the boat turned over. I think I was the worst person in the group.
2. I went to the central post-office in __Church street to buy stamps.
3. Everybody in the office except the boss comes to work on __ foot.
VII. Выберите нужное местоимение из данных в скобках. Переведите предложения на русский язык.
1.Show him your drawing.
Покажи им свой чертеж.
2.Tell them about your new flat.
Расскажи им о своей квартире.
3. Their children are in the garden.
Их дети в саду.
4.What color is her bag?
Какого цвета ее сумка?
5.This town is very green because there are a lot of trees in its streets.
Этот город очень зеленый, потому что на его улицах много деревьев.
6.There are few foreign students in our University.
В нашем университете есть немного иностранных студентов.
7.Her flat is on the ground floor. Mine is on the second floor.
Её комната на первом этаже. Моя на втором этаже.
8. Which of the students is painting the slogan?
Который из студентов нарисовал лозунг?
9.Give me any magazine please.
Дайте мне любой журнал, пожалуйста.
10. Don't make much noise.
Не шуми.
VIII. Раскройте скобки, употребив прилагательные и наречия в нужной степени сравнения.
1.Mary's drawing is the best.
2.Victor has the least mistakes in his dictation.
3.August is the hottest month.
4.This raincoat more expensive than that one.
5.My car more convenient than yours.
6.Exercise 20 is so easy as exercise 26 and 27.
7.This coat is so cheap as that one.
8.Today's programme is much more interesting.
9.David drives more carefully than John.
10. Kate speaks Spanish well.
IX. Раскройте скобки, употребив глагол в нужной видоврeменной форме.
An interesting thing happened to me last night. I was sitting in my room reading, when the phone rang. Usually I don’t run to the phone when it rings. But this time I knew it was something important.
The voice on the phone belonged to an old friend of mine from whom I haven’t heard for three years. I said: «Let's meet tomorrow after I have finished work. I can't wait to see what you look like now. I wonder if you have changed». But suddenly our talk interrupted. In vain I hoped he would ring back.
X. Переведите на русский язык предложения, содержащие медальные глаголы и их эквиваленты.
1. You can prepare the report by March.
Ты можешь подготовить сообщение к марту.
2. Can you give me any book to read?
Можете ли вы дать мне почитать какую-нибудь книгу?
3. He can't wake up so early.
Он не может проснуться так рано.
4. Soon he'll be able to speak English.
Скоро он сможет говорить по-английски.
5. He must take the exam in winter.
Он должен сдать экзамен зимой.
6. He may be taking his exam now.
Он может сдавать свой экзамен сейчас.
7. He ought to help his friend.
Он должен помочь своему другу.
8. I am to go there.
Я обязан пойти туда.
9. I have to do this work in time.
Я должен сделать эту работу в срок.
10. May I ask her some questions?
Могу ли я задать ей некоторые вопросы?
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.