ИНОСТРАННЫЕ ЯЗЫКИ КАК СРЕДСТВО МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОММУНИКАЦИИ

  • Руководства для учителя
  • docx
  • 20.10.2018
Публикация на сайте для учителей

Публикация педагогических разработок

Бесплатное участие. Свидетельство автора сразу.
Мгновенные 10 документов в портфолио.

В статье рассматривается важность процесса изучения иностранных языков. Знание иностранных языков является одним из средств межкультурной коммуникации и общения с представителями разных культур. И на это есть три причины. Во-первых, иностранный язык, как учебный предмет, выполняет гуманистическую функцию развития логических качеств личности; во-вторых, знание языка на коммуникативном уровне в современном взаимозависимом мире позволяет установить контакты между специалистами разных областей; в-третьих, снятие языковых барьеров расширяет круг возможностей для трудоустройства и для получения образования за рубежом.
Иконка файла материала конспект.docx
ИНОСТРАННЫЕ ЯЗЫКИ КАК СРЕДСТВО МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОММУНИКАЦИИ Аннотация.  В статье рассматривается важность процесса  изучения иностранных языков.   Знание иностранных   языков   является   одним   из   средств   межкультурной   коммуникации   и   общения   с представителями разных культур. И на это есть три причины. Во­первых, иностранный язык, как учебный предмет, выполняет гуманистическую функцию развития логических качеств личности; во­вторых,   знание   языка   на   коммуникативном   уровне   в   современном   взаимозависимом   мире позволяет   установить   контакты   между   специалистами   разных   областей;     в­третьих,   снятие языковых   барьеров   расширяет   круг   возможностей   для   трудоустройства   и   для   получения образования за рубежом. Ключевые слова: язык, коммуникация, культурный контекст, средства связи, словарный запас   Dunaeva Maria B., English teacher of MOU SOSH №50,  Belgorod,  Russia E­mail: ya.onlyyour@yandex.ru FOREIGN LANGUAGES AS MEANS OF INTERCULTURAL COMMUNICATION Abstract.   The article the importance of learning foreign languages is discussed. The knowledge of foreign   languages   is   one   of   the   tools   of   intercultural   communication   and   communication   with representatives of different cultures. There are three reasons. First, a foreign language, as a subject, performs   the   humanistic   function   of   development   of   logical   qualities   of   a   personality;   secondly, knowledge   of   the   language   in   today's   interdependent   world,   allows   to   establish   contacts   between specialists   of   different   regions;   thirdly,   the   removal   of   language   barriers   expands   the   range   of employment opportunities and education abroad. Key words: language, communication, cultural context, communication, vocabulary Intercultural dialogue is defined as communication between persons or groups of different   language   and   cultural   nationalities.   This   is   derived   from   the   following fundamental  definitions:  communication is the active relationship established between people through language, and intercultural means that this relationship is between people of different cultures, where culture is the structured thing of human relation in social life within specific national and local contexts, e.g., linguistic, economic, professional. We know that language and culture are inseparable. Language makes no sense and has no meaning outside the cultural setting in which it is spoken. They are inseparably interlacedwith each other. People decide that the awareness of other cultures is as important as skill in   using   their   language   Culture   implementation   should   be   integrated   with   language teaching   in   many   aspects   and   at   divisible   levels   so   that   learners'   multicultural communicative skills can be advanced. First, successful intercultural communication cause a great deal that is more than language skills, understanding a second language does not ensure understanding the speaker's intentions. The ability to communicate effectively with native speakers expect not only language skills but also on comprehension of cultural habits and expectations. [1, с. 27]. Intercultural   qualification   is   the   active   storage   by   individuals   of   qualities   which contribute   to   effective   intercultural   interaction   and   can   be   defined   in   terms   of   three symbols: skills, knowledge and relation. The benefit of human features likely to increase intercultural   communication   is   viewed   exclusively   as   a   component   of   language programmes, i.e. as an addition to the practical acquisition of language itself. The main reason for the insertion of culture in the second language syllabus is cross­ cultural knowledge. International comprehension is seen as one of the basic items of language   education.   It   is   important   to   understand   the   differences   between   different subcultures  within which  people of  different  races,  religions  live together  peacefully. Tranquility   and   success   in   a   world   of   diverse   elements   no   doubt   depend   upon understanding, tolerance, exchange and cooperation. Foreign language study is one of the main educational components for reaching this widely recognized aim. On one hand, the students can be very interested in the people who speak English, they want to know about these people­what they are like, how they live and how they are different from themselves. On the other hand, students' knowledge of the basic aspects of objective culture tends to be inexplicit and incomprehensive if they have not been provided with regular knowledge in schools. And language teachers have to admit that many students are not gaining a basic familiarity with the English culture, because even though language and culture go hand in hand in a classroom, some teachers choose to disregard culture and students scarcely pay due attention to it since they do not have to take a test of culture. Foreign language learning and teaching [5, с. 7]. are successful result on how much cultural and linguistic 2information the students can get. Language is the external of expressiveness the mind of people: their language is their spirit, and their spirit is their language; it is difficult to imagine   any   two   things   more   identical.   It   enables   people   to   storage   meanings   and experiences and to pass this treasure on to new generations. We are able to learn about and from the experiences of others.   The language allow us to the exceed here and now, keeping the past and the future; to socialise with others and develop plans; to incorporate various kinds of   impressions; and to develop ideas. It is impossible to overstate the importance of language in the development, and transmission of culture. Language is an important part of culture as well. Byram has improved this concept in one of his literary works: "Cultural studies in foreign language education as language namely represents the values and meanings of a culture, refers to cultural artifacts and signal people's cultural identity."[1] Brown has provided another such definition in which he describes language as the most visible and available expression of a particular culture. [4,17]. Mastering   the   knowledge   contained   in   the   teaching   material   and   the   auxiliary knowledge was the minimum demands of a good teacher. References 1. Byram, M., Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence, 1997 2. Celce­Murcia M. & Larsen­Freeman D., The grammar book: an ESL/EFL teacher’s guide. 2nd ed. – Boston, MA, Heinle & Heinle, 1999. – 565 p.  3. Doff A. Teach English: A training course for teachers. – Cambridge: Cambridge University Press in association with The British Council, 1994. – 139 p.  4. Galagan,   Patricia.   "Tapping  the   Power   of   a   Diverse   Workforce."   Training   and Development Journal. March 1991.  5. Ladousse G.P. Role Play / G.P. Ladousse. – Oxford: Oxford University Press, 1992. – 181 p.  34