Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Оценка 4.8
Игры
doc
чтение +1
Взрослым
28.09.2018
В башкирских народных играх много юмора, шуток, соревновательного задора, движения точны и образны. Также раскрываются в детях положительные эмоции, уважение и чувства гордости за народ. Укрепление дружбы и дисциплины у детей. Национальный колорит обычаев, своеобразие языка, древнюю культуру народов. Дети должны играть активно и самостоятельно. Башкирские народные игры также являются неотъемлемой частью интернационального и физического воспитания детей. Радость движения сочетается с духовным обогащением детей. Формируется устойчивое, заинтересованное, уважительное отношение к культуре родной страны, родной республики, создается эмоционально-чувственная основа для развития патриотических чувств.
исслед.прект народные игры.doc
Муниципальное бюджетное образовательное учреждение
дополнительного образования детей
Дворец детского (юношеского) творчества
муниципального района Мелеузовский район
Республики Башкортостан
Исследовательская работа
«Хал6ыбы88ы5 милли уйындары»
Выполнила работу: Аскарова Г.М.
Педагог д/о МБОУ ДОД ДДЮТ,
Отличник образования РБ,
Объединение «Радуга»
Мелеуз, 2018 Содержание
АННОТАЦИЯ..............................................................................................................1
ВВЕДЕНИЕ ….............................................................................................................2
Хал6ымды5
I.
йолалары.................................................................5
II.
уйындары..................................................................9
Баш6орт
Уйындар8а-х1р1к1т,
б1р1к1т................................................11
изге
халы6
х1р1к1тт1-
Оло
ин1й81р81н
3а6лайы6...........................20
Баш6орт
фольклоры:
1йтемд1р..................29
6ал7ан
уйындар8ы
та6ма6,
м161л
31м
ЗАКЛЮЧЕНИЕ..........................................................................................................3
2
СПИСОК
ЛИТЕРАТУРЫ.........................................................................................34 АННОТАЦИЯ
Исследовательская работа «Хал6ыбы88ы5 милли уйындары»
уникальна тем, что она позволяет изучить народные игры Республики
Башкортостан. В ходе исследования у учащихся проявляется интерес к
народным играм, танцам, поговоркам, частушкам и обычаям нашего народа,
о народных играх. Народные игры способствуют
обогащается
расширению кругозора, уточнению представлений об окружающем мире. В играх
знание
присутствуют все виды движений: бег, прыжки, метание. В башкирских
народных играх много юмора, шуток, соревновательного задора, движения
точны и образны. Также раскрываются в детях положительные эмоции, уважение
и чувства гордости за наш народ; развивается любознательность познавательного
интереса к обычаям, фольклору, к истории, литературе и культуре нашего
народа.
Подвижная играэто источник эмоций, она вызывает у детей чувство
удовольствия, приучает к согласию активному движению детей. В играх
отражается образ жизни людей, их быт, национальные устои, смекалки,
находчивость, смелость. Великие учёные Е.А.Покровский, К.Д.Ушинский,
Г.А.Виноградов призывали собирать и описывать народные игры, чтобы донести
до потомков национальный колорит обычаев, своеобразие языка, древнюю
культуру народов. Дети должны играть активно и самостоятельно.
Наша Родина предстает перед ребенком в образах, звуках и красках, в играх.
Все это в изобилии несет в себе народное творчество, богатое и разнообразное по своему содержанию. Веселые подвижные игры — это наше детство. Кто не
помнит неизменных пряток, ловишек! Когда они возникли? Кто придумал эти
игры? На этот вопрос только один ответ: они созданы народом, также как сказки
и песни. Башкирские народные игры также являются неотъемлемой частью
интернационального и физического воспитания детей. Радость движения
сочетается с духовным обогащением детей. Формируется устойчивое,
заинтересованное, уважительное отношение к культуре родной страны, родной
республики, создается эмоциональночувственная основа для развития
патриотических чувств.
ВВЕДЕНИЕ
Данная работа посвящена такой области как фольклор; башкирские подвижные
народные игры, частушки, пословицы и поговорки.
Актуальность работы:
Народный фольклор устно и письменно передается от поколения к поколению,
а наша работа позволяет записывать игры и использовать данный материал в
деятельности педагогов с учащимися.
Для нас народные игры имеют особое историческое значение и смысл.
Башкирские народные игры имеют свою историю, они сохранились и дошли до
наших дней из глубокой старины, вбирая в себе лучшие национальные традиции.
В башкирских селах и городах среди молодежи были широко распространены
игры подвижного характера. Без них не обходился ни один народный праздник.
Данная работа приобщает обучающихся к учебноисследовательской и
творческой деятельности в образовательных учреждениях, активизирует и
совершенствует навыки учащихся в области истории, культуры и фольклора. Таким образом, данной проблеме придается огромное значение в работе
объединения театра юного зрителя «Радуга»
Опрос учащихся города Мелеуза и Мелеузовского района по данной
проблеме дал следующие результаты:
Знаете ли Вы детские игры разных возрастов?
Младшая группа (с7 до 10 лет) Да 50%
2
Средняя группа (с11 до 13 лет) Да 70%
Старшая группа (с14 до 17 лет) Да 90%
Вы знаете башкирские народные игры и праздники?
Младшая группа (с7 до 10 лет) Да 30%
Средняя группа (с11 до 13 лет) Да 50%
Старшая группа (с14 до 17 лет) Да 60%
Нужно ли знать национальные народные игры?
Все дети ответили (с 7 до 17 лет) Да 100%
Из данных социологического опроса, в котором участвовали только учащиеся
города Мелеуза и Мелеузовского района можно сделать вывод, наши дети знают
разновозрастные игры. Сегодня необходимо популяризировать национальные
народные игры. Все дети должны знать национальные игры. Неслучайно
говорится: «В здоровом теле — здоровый дух!», ибо игры для детей не просто
движение, а источник вдохновенной жизни и всестороннего развития, средство воспитания в деятельности, обычаях и духе народа, школа обучения, дающая
возможность познать мир, жизнь, и школа труда, развивающая силу и мощь,
сноровку.
Цель исследования:
Возрождение и популяризации национальных массовых игртанцев,
существовавших в народе веками и не потерявших воспитательного
значения и поныне.
3
Задачи исследования:
1. Углубить знания о башкирских народных играх.
2. Ознакомиться с легендарными исследователями народных игр.
3. Изучить историю возникновения башкирских народных игр.
Методы исследования
изучение художественной и специальной литературы;
посещение детских библиотек города Мелеуза;
изучение электронных источников;
встречи с жителями города Мелеуза и Мелеузовского района.
Практическая значимость данной разработки заключается в возможности
применения её учителями башкирского языка, педагогами дополнительного
образования, а также в оформлении экспозиций
выставочных залов
образовательных учреждений города Мелеуза и Мелеузовского района. 4
I. Хал6ымды5 изге йолалары
?9мер8е5, йылды5 31р ми8геле, айы, к2н2 31р кемд1н
билд1ле 6а7и81л1р8е5 9т1ле9ен талап ит1. !81мде5 31р
а8ымы, хатта ни1т-ма6саттары ла 191л-191лд1н 6анундар7а
яра6лаштырыл7ан. Улар б2т1 кешег1 л1 фарыз и41пл1нг1н.
Ана шуны йола, йола 9т19, йола ат6арыу ти81р.
Кешел1р борон-борондан т1би71т к9ренешт1рен1, физик 31м
физиологик 98г1решт1рг1, 7аил1л1, й1м7и1тт1 булып ят6ан
х1лд1рг1 9881ре тел1г1нс1 йо7онто я3ар7а тырыш6ан. Шул
ынтылыштар 8а фарыз 6а7и81л1ре тыуыуына с1б1п бул7ан.
Тим1к, улар 8а — йола к9ренешт1ре. Йолалар кеше а5ын
мифологик 6араштар бил1г1н т19тормош д19еренд1 9к барлы66а кил1 башла7ан.
Йола ат6ар7анда, к2йл1н1, 32йл1н1 тор7ан те8м1 31м с1см1
телм1р 2лг2л1рен, 7181тт1, йола фольклоры тип й2р2т1л1р.
Йола ат6арыу йыш 6ына театраль к9ренеште х1терл1т1. Шу7а
ниге8 бул7ан халы6 драма3ын да йола фольклорына
индерерг1 була.
Баш6орт хал6ыны5 йолаларын 7илми я6тан 2йр1не9 буйынса
эшт1р баш6арыл7ан. Фольклор 7илеме к98леген1 6ара7анда,
XX быуатты5 баштарынан у6 баш6орт халы6 ижады 2лг2л1рен
йыйыу мен1н ш272лл1н1 башла7ан М.Буран7олов туй
йола3ыны5
5
йыйылма тасиурлама3ын т282г1н, !.Харисов се5л1981р8е5
Л.Лебединский
идея-тематик,
улар8ы5 музыкаль я7ын тикшерг1н. К.М1рг1н мен1н С.Галин
баш6орт йолаларыны5 и5 м23им к9ренешт1рен тасиурлап,
улар8ы5 этнографик 31м поэтик асылы ха6ында ла 398 алып
бар7ан. Баш6орт йолаларын ижади к9ренеш булара6 махсус
осор8а
тикшерене981р
Р.Солтанг1р1еваны5 туй йола3ыны5 тарихи ниге881рен,
поэтик репертуарын 2йр1нг1н хе8м1те л1 24т1лг1н.
Этнографтар йолалар8ы 7аил1-к2нк9реш 31м календарь
поэтик 98енс1лект1рен,
3у57ы
исемлеген1 йолалар7а б9л1. Йолалар8ы5 шундай8ары бар: улар бары
билд1ле бер ми8гелд1 ген1 ат6арыла. Я5ы йыл тыуыуына
Науруз байрамы мен1н, я8 киле9ен :ар7а бут6а3ы, унан К1к9к
с1йе мен1н билд1л131л1р, я87ы эшт1р б2тк1с, тел1к салыу,
май с1йе, 3абантуй байрамдары 9тк1релг1н. Й1йл1981рг1
сы66ан осор8а и31-йыйындар, к282н-С2мб2л1 байрамы, 6ар
ят6ас-№у7ым байрамы, :а8 2м1л1ре, к2н 6ы46арыу8ан
ту6та7ан осор8а Нарду7ан байрамы у87арыл7ан. Нарду7ан,
3у7ым байрамы, :а8 2м13е, К1к9к с1йе ке9ек байрамдар8а,
7181тт1, бер ауыл кешел1ре ген1 6атнаш6ан. №19н1к йыйыны,
З1йнулла йыйыны, Атайсал йыйыны ке9ек оло байрамдар8ы
т2рл2 ырыу бер булып берг1 9тк1релг1н.
6
Заманында 31р байрамды5 са6ырыу р19еше 98енс1 бул7ан.
Ырыу - ара 9тк1релг1н йыйындар7а, ат етк1н урын7а -ат, хат
етк1н ерг1 хат еб1реп, 6уна6 са6ыр7андар. :ар7а бут6а3ына
алсабыр бул7ан 1бей мен1н бала-са7а 31р 6ап6а7а борола-
3у7ыла,
са6ырыр
бул7андар. :ар7а бут6а3ы байрамында 6ар7алар7а 2л2ш
сы7арырлы6 итеп бут6а бешер1л1р, к1к9к с1йенд1 к1к9к
6ун7ан а7ас т2б2н1 6ойоп китерлек а6 ризы6 арттырыла. Мул
ризы6 18ерл1не9е, уны5 артып 6алыуы — кил13е ризы6ты5
6ар7а булып 6ар6ылдай-6ар6ылдай, мул булыуын тел198е а5лата.
Халы6та васыят, н1сих1т 1йте9, й1дк1р 6алдырыу, к2йл2
хаттар я8ыу ке9ек йолалар 8а бар. Т19ге ик193ен, 7181тт1,
2лк1н быуын кешел1ре ат6ар7ан. Улар шулай 9881рен1н т9б1н
быуын7а, бала-са7аларына а6ыл 2йр1т1, 1хл16 31м донъя
к2т29 т1жриб13ен еткер1. Васыятта кеше 98ен1н 6ал7ан
мира4ты кемд1р нисек б9лешерг1 тейешен к9р31тк1н к151ш
т1 була. Васыятнам1не5 а8а7ында уны я87ан кешене5,
ша3иттар8ы5 6ултам7а3ы 6уйыла. Ул юридик к2ск1 эй1 бул7ан
документ и41пл1н1.
Донъя7а я5ы кеше киле9е борон-борондан 7аил1 2с2н ген1
т9гел, тотош ырыу я8мышында ла м23им ва6и7а и41пл1нг1н.
Туй йолалары ла милли мира4. Туй йола3ы ике ят ырыу8ы5
7
ту7анлашыуын 7ына са7ылдырмай,
6аршылы6тар8ы5 берлеген, й1ш19 6анундарын б1й1н ит1.
Хал6ымда нинд1й ген1 х2р1ф1тт1р, борон7о ы8ан-йолалары
ю6;
серле заттар7а ышаныу, им-томдар, арбау8ар, мал-тыуар8ар8ы
имл19, т1би71т дауалары, тел1кт1р, 3ынамыш, ырым 31м
юрау8ар, ал7ыштар 31м 6ар7ыштар.
Т1би71т байрамдары: Кесе йыл байрамы, Оло йыл байрамы,
1 тормошта7ы Нарду7ан байрамы, Науруз байрамы, К1к9к с1йе 3.б.
Йыйындар: Ырыу а7асы (атайсал йыйыны), А6т9б1 йыйыны,
З1йнулла йыйыны, К2нг1кк1 сы7ыу, №абантуй 3.б.
Туй йолалары бигер1к т1 бай: бишек туйы, 3ыр7а туйы, 6ы8
к98л19, яусылау, м131р килтере9, егет йортонда эске туй,
никах туйы, кей19 киле9, 6ы8 й1шере9, 6ы8 6ушыу, кей19
к9ре9, мунса, кей19л1п й2р29, 6ы8 бауыр3а7ы, егет йортонда
эске туй, им1лт1 йыйыу, тау7а барыу, 6алымтуй, к2р1г1
асыу, :ы8 к9сере9 туйы, килен т2ш2р29, 3ыу башлатыу, килен
с1йе, бит асыу, килен 3анды7ын асыу, хуш 1йте9, килен к9ре9,
т9ркен барыу 3.б.
Йолалар — милл1т к9рке ул, м181ни1тлекте5 айырып
ал7ы3ы8 к9р31ткесе. Й1шт1р 2с2н, ата-бабаларыбы88ан
6ал7ан 6омарт6ы!
8
II. Баш6орт халы6 уйындары
Баш6орт халы6 уйындары - балалар8ы милли м181ни1тк1
ылы6тыра, улар8а халы6 ижадына 32й29 т1рби1л19 буйынса
71м1ли эшт1 яр8ам ит1.
Музыка а4тында7ы уйын7а 6орол7ан х1р1к1т балалар8ы
6ы8ы63ындыра, улар8ы5 та3ыллы7ын, зир1клеген, фараз ите9ен 94тер1. М1кт1пк1с1 й1шт1ге балалар8ы5 и5 ярат6ан
уйын т2р2 булара6, музыка тауышы а4тында ойошторол7ан
уйын кеск1й81р8е5 сенсор 31л1тлелект1рен 94терерг1
м2мкинлек бир1, улар8ы 141р8е5 тасиурлау сараларын 31м
й2км1тке3ен 6абул итерг1 2йр1т1.
Фантазия3ын 94терег1 булышлы6 итк1н уйындар: «К1з1
б1р1ст1ре мен1н б9ре», «Т2лк2 мен1н 6а88ар» 3.б..
Балалар8ы5 ижади уй8ырмаларына ки5 урын бирг1н уйындар:
«Урманда йырлап уйнайбы8», «:урай», «Наза 1бей» 3.б.
Балалар8ы5 берг1л1п эш итерг1 2йр1тк1н уйындар: «Ба6ыр
т2п», К9р31т 1ле ду46айым» 3.б. Ярыш бар7ан уйындар8а:
та3ыллы6, зир1клек, к981те9с1нлект1 у8ыша. Танып беле98е
т1рби1л19се уйындар балалар8ы тир1-я6 м2хит, т1би71т
мен1н таныштыра, улар8ы5 тасиурлау телм1рен 94терерг1
булышлы6 ит1 «М2г28л2 6у5ы8»,
9
«Айыу», «№аумы я7ымлы я8» 3.б. №1р бер уйын, ниге881 ябай
7ына, 1 уны музыка а4тында баш6арыу балалар7а уны 98 аллы
ойошторор7а, 98ене5 ижади к2с2н к9р31терг1 м2мкинлек
бир1.
*ур балалар уйыны й2км1тке3е я7ынан бай 31м т2рл2 булыуы
мен1н б1л1к1й81р уйынынан айырыла. Балалар донъя3ында шундай бер т1би7и к9ренеште к981терг1 м2мкин: бала
баш6арыусанлы)
8урай7ан 3айын драмалы (сюжетлы,
уйындар8ан х1р1к1тле (6а7и81ле) уйындар7а к9с1 бара.
Баланы5 ш1хес булып формалашыуында был бик м23им
м1сь1л1.
№1р уйында ма6сат6а иреше98е5 98 ауырлы7ы бар.
Уйнаусылар улар8ы, нисек булыу7а 6арама4тан, е5еп сы7ыр7а
тейеш. 1 6аршылы6тар, 98 сиратында, бер-бер артлы була
тороп, е5елд1н 6атмарлана бара. Ошо принцип6а 6орол7ан
уйындар балала ихтияр к2с2, сы8амлылы6, ны6ышмалылы6,
хе8м1т 32й29с1нлек т1рби1л1й. Бала уйындан арыр7а тейеш
т9гел, кире3енс1, уйна7андан 3у5 ул 98енд1 ил3ам 31м я5ы
к2с, д1рт тойор7а тейеш. Уйынды я6шы белг1нд1 ген1
балалар ара3ында активлы6 к2сл2 бара. Бер 9к уйынды
6абатлап уйнау бик фай8алы. Был осра6та балалар уйынды
уйна7анда 9881рен ышаныслы тоя, х1р1к1т к9некм1л1рен
камиллаштыр7андан-камиллаштыра.
10
Уйындар8а-х1р1к1т, х1р1к1тт1-б1р1к1т
Халы6 «уйындар8а-х1р1к1т, х1р1к1тт1-б1р1к1т» тип ю66а
7ына 1йтм1г1ндер. Уйын бала 2с2н — ул д1ртле й1ш1йеш 31м
31р я6лап йылдам 94еш сы7ана7ы, халы6ты5 ш272л2нд1, 72р2ф-7181тт1ренд1 31м рухында т1рби1 алыу сара3ы,
донъяны, тормошто таныт6ан у6ыу 31м к2с-71йр1тте,
та4ыллы6ты 94терг1н хе8м1т м1кт1бе.
Балалар 2с2н нинд1й ген1 уйындар ю6. Мине5 к95елг1
бигер1кт1 бейе9ле-та6ма6лы уйындар о6шай. Бейе9ле-
та6ма6лы уйындар, 7181тт1, д1ртле, к2сл2 темперамент мен1н
ете8 баш6арыла, т282л2ш2 я7ынан улар ике т2п 2л2шт1н тора:
31р уйнаусы т1981 т951р1к буйынса 1йл1неп, т2рл2 бейе9
фигуралары я3ай, 98ене5 бейе9 о4талы7ын к9р31т1, унан,
к2й825 икенсе 2л2ш2нд1, тыпырлау7а к9с1. Бейе9ле-та6ма6лы
уйындар8а и5 ки5 тарал7ан бейе9 х1р1к1тт1ре: т2п й2р2ш 31м
тыпырлау. Улар7а 6ы46аса а5латма биреп кит1йем.
Тыпырлау
Был х1р1к1т баш6орт бейе981ренд1 и5 матур х1р1к1тт1р8е5
бере3е. Бейер алдынан ая6тар берг1 тора.
«№айт» тиг1нд1, у5 ая6ты5 табанын, 9кс1 и81нг1 тейг1н
11
килеш, бер а8 к9т1рерг1; «бер» — табан мен1н и81нг1 3у7ып,
у5 ая66а ба4ыр7а 31м шунда у6 3ул ая6ты са6 6ына к9т1реп,
6апыл и81нг1 ба4ыр7а ла у5 ая6ты к9т1рерг1; «тайт» -у5 ая6
мен1н и81нг1 ба4ыр7а, 3ул ая6ты к9т1рерг1; «ике» — 3ул ая6
мен1н и81нг1 ба4ыр7а, у5 ая6ты к9т1рерг1; «3айт» — у5 ая6 мен1н и81нг1 ба4ыр7а. Тыпырлау ва6ытында 6улдар8ы
б2й2рг1 таяныр7а м2мкин. Бейе9ле-та6ма6лы уйындар8а
та6ма6тар 8ур роль уйнай. !г1р бер 6ыйыу егет й1ки 6ы8
3алма6 6ына бейеп кит1 ик1н, 6ал7андары у7а та6ма6 1йт1:
Бейер ул, бейер ул,
Бейер 2с2н килг1н ул.
Уйнап-к2л2п, к95елд1рен
Асыр 2с2н килг1н ул.
Бейе9се 98ене5 б2т1 о4талы7ын к9р31терг1 тырыша. Т2рл2
х1р1к1тт1р мен1н т951р1кте бер нис1 6ат 1йл1неп
тыпырлат6андан 3у5 ул бер1й ипт1ше алдына килеп ба4а.
Ипт1ше бейе98е дауам итеп алып кит1, 1 та6ма6 1йте9сел1р
та6ма6 аша бейе9сег1 ба3а бир1, уны д1ртл1ндереп тора,
х1р1к1тен, 6ыланыштарын 3ынландыра:
Ба4 1ле, 2м2г2лс2м,
И81нд1ре б2г2л32н.
Ба4а белм1й ба46андар8ы5 12
Эск1й81ре 282л32н.
А6лы ситса к9лд1ге5де5
Я7а3ы т2йм1л1нг1н.
:ояш 3ине5 й2881ре51
Нур8арын 3иб1л1г1н.
Й1шт1р бейе9е я57ы8 8а, к9м1кл1п т1 баш6арылыр7а м2мкин. Я57ы8 бейег1н ва6ытта 1йтелг1н та6ма6тар тик бер
ш1хеск1 ген1 6а7ыл3а, к9м1кл1шеп бейег1нд1 та6ма6тар8ы5
й2км1тке3е д2й2м2р1к була
Уйна, ирк1м, гармуны5ды
Бе8 йырла7ан к2й81рг1.
Бе8 йырла7ан, 3е8 уйна7ан,
:ал3ын 3а7ынып 32йл1рг1.
Х18ерге ва6ытта й1шт1р ара3ында халы6ты5 традицион
уйындары, байрамдары ниге8енд1 я5ы уйындар ижад ит1. Был
уйындар уяулы6,
3и8герлек,
х1р1к1тс1нлек, ете8лек талап итк1н ке9ек, 39881 л1
м171н1лелек, о4талы6 31м тап6ырлы6 талап ит1.
тап6ырлы6,
9ткерлек,
13
Косилка — молотилка
Уйында 6атнашыусылар, 6ул7а-6ул тотоношоп, бер т951р1к
я3ай. Урта7а д9рт кеше сы7ып ба4а. Т951р1кт1гел1р «Косилка-
молотилка» к2й2н1 йырлап 1йл1н1. №1р йыр8ы5 ярты3ы
икеш1р 6ат йырланып, «косилка-молотилка»ны 1йтк1нд1,
уртала7ы уйнаусылар ишл1шеп тыпырлап 1йл1н1л1р.
Уйнап алайы6 1ле, йырлап алайы6 1ле, Уйнаны6 та, йырланы6 та, бейеп алайы6 1ле.
Косилка, молотилка, сортировка, веялка.
Уйнап алайы6 1ле, йырлап алайы6 1ле,
Бейеш1йек, к2л2ш1йек, к95ел асайы6 1ле.
Косилка,молотилка, сортировка, веялка.
Наза
Й1шт1р икеш1рл1п, 6ул7а-6ул тотоношоп, бер-бер артлы
те8елеш1. И5 алда иш3е8 егет й1ки 6ы8 тора. Бары3ы ла
ба46ан ер81 ая6тарын, 6улдарын х1р1к1тл1ндереп, «Наза»
к2й2н1 йырлай8ар:
Наза тиг1н 6ы8 баланы5 ете8 ик1н 6улдары.
К2н д1 Наза эшл1г1нд1 матур тормош юлдары.
Наза, Наза, Наза матур 6ы8 бала.
14
Ударница, комсомолка, 31р эшт1 алда бара.
:ушымтаны йырла7анда иш3е8 уйнаусы, ишле тор7андар8ы5
бере3ен алып, ике саф ара3ынан бейеп 9т1 31м арт6а барып
ба4а. Сафта7ылар улар8ы араларынан, 6улдарын к9т1реп,
9тк1р1л1р. Иш3е8 6ал7ан уйнаусы сафтар8ы5 алдына барып
тора. Я5ынан «Наза» к2й2 башлана.
Т951р1к уйыны
Егетт1р, 6ы88ар аралашып, т951р1к я3ап торалар 31м гармун
к2й2н1 яйлап 1йл1н1л1р. Башлаусы: Й1й8е5 матур кист1ренд1
Бе8 кил1бе8 уйын7а.
К95ел асып, ял итерг1
Уймалы 3ыу буйында.
К9м1кл1п: №ай, ту7ай, ту7ай, ту7ай,
Ту7ай8а 3айрай тур7ай.
№аман шулай 3айрай тур7ай,
Бе8г1 3о6лана бу7ай.
Ебег1н
Гармунсы бейе9 к2й2н уйнай башлау мен1н бер1й 6ыйыуыра6
егет й1ки 6ы8 урта7а сы7ып бейеп т1 кит1. №у5ынан ул бер1й
ипт1ше (егет бул3а — 6ы87а, 6ы8 — егетк1) алдына килеп ба4а
31м т951р1к я3ап атлап кит1. Уны5 артынан са6ырыл7ан кеше
т2ш1. Ул бейем1йенс1 ген1 98е т951р1кк1 са6ыра 31м т19ге
уйнаусы артынан й2р29ен дауам ит1. т951р1кк1 са6ырыл7ан
6ы8 й1ки егет бер1й ипт1шен1 т16дим я3ай. Шулай итеп,
уйнар7а тел1г1нд1р 8ур бер ансамбль барлы66а килтер1.
Й1шт1р ишл1шеп ба4а, араларынан и5 3у57ы са6ырыл7ан
уйнаусы иш3е8 6ала. Ул ишлел1р8е5 алда тор7андары мен1н
к2й а4тында т951р1к буйлап бейеп й2р2й. Бер а8 ва6ыт 9тк1с,
гармунсы 6апыл уйнауынан ту6тай. Т951р1кт1 1йл1неп бейеп
й2р29сел1р ба4ып тор7андар8ан иш алып 6алыу 2с2н улар
артына барып ба4алар. Кем иш3е8 6ала, ул ебег1н булып сы7а, унан фант алына. Гармунсы та7ы уйнай башлай. Х18ер иш3е8
6ал7ан уйнаусы мен1н башта ба4ып тор7андар т951р1кт1
бейеп 1йл1н1. Гармун й1н1 тынып 6ала. Шулай итеп, уйын
фанттар к9б1йг1нсе дауам ит1. №у5ынан ике судья 3айлана,
бере3ене5 к98е б1йл1н1. Фанттар8ы эй1л1рен1 «яза» биреп
кире таратыу башлана. Яза х2к2м2н к98е б1йл1нг1н судья
сы7ара. Ипт1ше унан: «Был фант6а ни яза?»-тип 3ора7ас,
ул й1 бейерг1, й1 йырлар7а, й1 халы6ты к2лд2р2рг1 6уша.
Фантты5 эй13е 1йтелг1н «язаны» баш6арыр7а тел1м131, ул
1йбер8е икенсе кеше шул «язаны» 9т1п, «3атып» ала.
16
Сылбыр
Бер19 урта7а сы7а 31м бер уратып бейег1с:
-Сылбыр! -ти 81 бер-бер артлы ике ипт1шен1 ба4а. Артабан
тегел1ре икенсе кешег1 ба4а 31м шулай итеп о8он «сылбыр»
барлы66а кил1. Бейе9сел1р 3аны та6 3андар7а (7, 9, 11 3.б)
етк1с, гармун уйнаусы 6апыл ту6тай. Шул ва6ытта егетт1р 31м
6ы88ар ти8 ген1 парлашып 2лг2р2рг1 тейеш. Кем пар3ы8 6ала,
шул кеше й1 я57ы8 бейерг1 т2ш1, й1 фант бир1 31м шунда у6
наказ 9т1й.
Бейе9 шулай дауам ит1. Уны икенсе т2рл2 л1 бейей81р.
Музыка ту6та7ас, б2т13е л1 ти8 ген1 ултырыр7а тейеш. Кем и5 а8а6 ултыра-шул бейерг1 тейеш. Й1ки былай уйнай8ар бер-
нис1 кеше йыйыл7ас, т951р1к я3ай8ар. Шунан икеш1рл1п
бейей81р 81 кил13е к2йг1 урта7а йыйылалар.
Зилем уйыны
Уйнар7а тел19се егетт1р, 6ы88ар урта7а т2ш1л1р 31м бер-
бере3ене5 6улдарын тотошоп, т951р1к я3ай8ар. Т951р1к
эсенд1 ике 2с-д9рт кеше 6ала. Тыш6ы т951р1к т1, эске3е л1
1йл1неп й2р2й. Та6ма6тар 1йт1л1р. К2й825 икенсе ярты3ында
т951р1к урта3ында7ылар, 31р бере3е, тыш6ы т951р1кт1н пар
алып 1йл1н1л1р. К2й б2тк1с, эст1гел1р оло т951р1кк1 сы7а,
я5ы
17
килг1нд1ре эст1 6ала. Я5ы та6ма6 башланыу мен1н, бары3ы ла
я5ынан 6абатлана.
Был та6ма6тар 1йтел1:
:улымда7ы балда7ымды5
Исемд1ре С1хи1.
С1хр1л1р81н алып 6айттым
№и51 о6ша7ан сей1.
Уйында 6атнашмай ултырыусылар7а:
Исемд1ре Ф1рз1н1,
Уйнама7ан ипт1шт1р8е5
Эск1мик1 71рл1н1. :ара 3ыйыр к2й2шт1,
Уйнама7ас, ни51 килде5?
:айтып йо6ла м2й2шт1.
Уйын ял6ыта башла3а, былай ти81р:
Алай ит1 башлайы6, былай ит1 башлайы6.
Был уйынды тамам итеп,
Икенсе уйын башлайы6!
Сюжет6а 6орол7ан уйындар фольклор жанры булара6
айырыуса 131ми1тле. Бындай уйындар фантазияны, ижади
фекерл198е 94терерг1 бик 8ур роль уйнай. 18
Хал6ыбы88ы 98 асылына 6айтарыу, балалар8ы халы6
педагогика3ы ниге8енд1 т1рби1л19 й9н1лешенд1 к9п кен1
эшт1р баш6арыл7ан осор8а к9пт1н уйналып онотол7ан с1хн1
141ре ке9ек тик архивтар8а й1н3е8 р19ешт1 са5ланып ятыр7а
м1жб9р бул7ан халы6 уйындарын я5ынан терге8е9, халы6
ара3ына 6айтарыу, таратыу — к2н 981генд1 тор7ан изге
бурыстарыбы88ы5 бере3е бул3ын ине.
Онотмайы6сы хал6ыбы88ы5 уйындарын! Б2й2к с1с1небе8,
Розалия Солтанг1р1ева 1йте9енс1: «Й1небе8г1 б2тм14 л1зз1т
алып, к95елебе8г1 ысын 6ыуаныс, йыуаныс табайы6!»
Ысынлап та, бала 2с2н уйын-эшм1к1рлек, уйын-ысынбарлы6.
Уйында бала й1ш1й, сыны7а, 98аллылы66а 2йр1н1. Халы6 «Уйындар8а-х1р1к1т, х1р1к1тт1-б1р1к1т» тип
ю66а 7ына 1йтм1г1н. С2нки балалар 2с2н уйын 6оро х1р1к1т
кен1 т9гел, б1лки, тормош6а 18ерл1нг1н х1р1к1ттер.
19
Оло ин1й81р81н 6ал7ан уйындар8ы
3а6лайы6
Бе88е5
Уйындар — милл1т к9рке ул, м181ни1тлекте5 айырып
ал7ы3ы8 к9р31ткесе. Й1шт1р 2с2н, ата-бабаларыбы88ан
6ал7ан 6омарт6ы!
М1л19ез
6ала3ында
бик матур
итеп «А6
ин1й81р»
клубы эшл1п кил1. Ошо ин1й81р мен1н таныш6ас, к95елг1 р1х1т
булып китте. Нинд1й ген1 уйындар белм1й81р, матур итеп
йырлай8ар, бейей81р. Т2рл2 сы7ыштар8а 6атнашалар. А6
ин1й81р81н мин ишетеп белг1н уйындар8ы я8ып алдым.
Ва3итова З1йт9н1 !хм1т 6ы8ы - «А6 ин1й81р» клубыны5
ет1ксе3е. К9г1рсен районы Муса ауылында ( 01.03.1943) тыу7ан.
20
Бере3ен1н-бере3е матур 2с 6ы8 94тереп, биш ей1нс1ре бар
ик1н. Яратып эшл1г1н 32н1ре- 2лк1н судебный пристав, х18ер
ха6лы ялда. Б1л1к1й са6та балалар мен1н «Т28 ат6ыс»
уйынын бик яратып уйна7андар. К9м1к балалар йыйылабы88а
ике т2рк2мг1 б9лен1 инек, -ти. Я87а табан 3ыйыр й2н2н йыйып, туп итеп йомарлап т1г1рл1теп алабы8 8а, уйнай
башлайбы8. У5 я66а 31м 3ул я66а б9ленеп ба4абы8.
№анашма6тан 3у5, башлап еб1ре9се ошо туп мен1н кемг1лер
б1реп тиге8ерг1 тейеш. Балалар инде 3а6 торалар, 6асалар. !
г1р81 кемг1 туп тей1 ик1н, ул уйындан сы7а. Х18ер балалар
был уйынды «вышибало» -тип атай8ар ахыр8а. !г1р81 инде
осоп килг1н тупты тотоп алыусы бул3а, ул 98ене5
команда3ына очко алып кил1, й1 туп тейг1н кешене кире
9881рен1 са6ырып ала. №ыйыр й2н2н1н эшл1г1н туп бигер1к
6аты була. Х18ер магазинда нинд1й ген1 туптар ю6, 3ыйыр
й2н2 к1р1км1й, уйнауы ла е5ел, туптар 8а йомша6, тотоп
алыр7а ла у5айлы. Тупты тиге8м131 икенсе я6тар б1рерг1
тейеш. Шулай, туп тейг1нд1р бер1м-бер1м китеп торалар.
:ай3ы я6та балалар ете8, улар7а туп тейм1й, е5е9се булалар.
Уйна7ан уйындар8ан та7ыла «А6 тир1к — к9к тир1к уйыны»,
шунан «Бел18ек 3алыш» уйыны -тип б2т2р2п 6уй8ы 15г1м1не
З1йт9н1 ин1й.
21 Я6шыева Сырур Зиннур 6ы8ы (19.09.1952) К2й2рг18е
районы М1мб1т (:алма6) ауылында тыуып 94к1н. 42 йыл буйы
бухгалтер булып эшл1п х18ер ха6лы ялда. Ба3адир8ай улы бар
ик1н. Май башында, к9м1кл1шеп, Оло бейек тауына йыуа7а
барып, 1се йыуа 31м умырзая с1ск13ен йыйып алып
6айт6андар. Тырышып кем к9бер1к 1се йыуа алып 6айта, шул
бала7а 1с1й81р б9л1к 18ерл1г1нд1р. !се йыуанан 1с1й81р
б1леш бешереп 3ый 9тк1рг1нд1р. ! инде яратып уйна7ан
уйындары «С1п1м1» 31м «Бо8о6 телефон». Те8елешеп
ултырышабы8, бер19 беренсе ултыр7ан бала7а 398 1йт1.
М141л1н: «китап», ошо 3988е 31р бала
д2р24 ишетеп 31р-берен1 1йт1 белерг1 тейеш. Кем д2р24
1йтм1й и5 3у57ы булып ултыра. Уйынды 31р са6 д2р24
ишетк1н бала я5ынан башлап алып кит1.
22 Мине7олова Резеда Тимер71ли 6ы8ы Зиянсура районы
:ар7алы ауылында (01.01.1957) тыу7ан. Набережные Челны
6ала3ында Камаз заводында термист булып эшл1п, х18ер
ха6лы ялда. «С1п1м1» 31м «:асыш» уйынын бик яратып уйнай
инек, -тип башлап кит1 Резеда ин1й. ! бына «Штандыр» -
тиг1н уйынды былай уйнай инек. Балалар йыйылабы8, бер19
тупты 24к1 б1реп «штандыр»!-тип 6ыс6ыра. Т2рл2б28 т2рл2
я66а тороп й9гер1. Шунан инде икенсе тап6ыр тупты 24к1
с2йг1нд1, ул баланы5 исеме мен1н 6ыс6ырып б1р1. М141л1н
Азамат!-тип 6ыс6ыра. Был
23
бала й9гереп килеп ошо тупты тотоп алыр7а тейеш. Тота алма3а «6ол» булып 6ала. Тотоп 2лг2р31 инде, ул икенсе
баланы5 исемен 1йтеп 6ыс6ырып тупты 24к1 с2й1.
Ло6манова Дамира ?1лимй1н 6ы8ы (25.07.1963) Ауыр7азы
районы Мора8ым ауылында тыу7ан. М1л19ез 6ала3ыны5 19
3анлы балалар ба6са3ында т1рби1се булып эшл1г1н, 1леге
к2нд1 ха6лы ялда. Бер 6ы8, бер малай 94тереп ей1нс1р81р
к2т2п й1ш1й. (4мер са6та бигер1к т1 к2с 3ынашып уйнай
тор7айны6 -ти, Дамира ин1й. И4т1 6ал7ан уйын «Тау
батша3ы». Тау7а мен1бе8 81 балалар8ы а46а табан этеп
т2ш2р2рг1 тырышабы8. Кем к2сл2р1к, шул 24т1 6ала. Тим1к ул
«тау батша3ы». Шунан та7ы «Т2рт2ш»
24
уйыны: 6ышын, ике кеше уйнай. Икебе8 81 л1 тая6, кем 6ар7а
к9бер1к 3ы8ы6 3ы8а. Ва6ыт бирел1. Шунан шул т2ртк2л1р8е 3анап сы7абы8, кемдеке к9бер1к шул е5е9се.
:отло7ужина Р1зил1 Фатих 6ы8ы ( 01.09.1964.) К9г1рсен
районы Бик1с ауылында тыу7ан. М1л19ез 6ала3ыны5
Буран7олов исеменд1ге 1се 3анлы китапхана3ында баш6орт
теле мен1н эшл19се сектор м2дире. Ике ул, бер 6ы8 т1рби1л1п
94тереп, х18ер инде Имания, Ислам 31м Сафия исемле
ей1нд1рен т1рби1л1шерг1 яр8ам ит1. Борондан ин1йемд1р
уйна7ан уйын «Айыу б9ре ю6 ик1н» -тип атала, балалар
мен1н яланда уйнайбы8,- ти Р1зил1
25
ин1й. Берг1л1п 2й81 ей1нд1рем мен1н уйнайбы8. Ислам ей1немде й1шел бала4 мен1н 6аплап й1шер1бе8, ул айыу була.
Имания б1л1к1сен ет1кл1п, -Бында ел1к к9п ик1н! -тип, тырыз
мен1н ел1к йый7ан булып й2р2йбе8. Уй, бала6ай арыным,
билем ауырта, 6ай8а ултырып ял итеп алайы6,- тип айыу8ы5
24т2н1 барып ултырам тиг1нд1 ген1, Ислам ей1нем: у-у-у-у-у!
тип 6ыс6ырып килеп сы7а. Ислам ей1нем айыу: -Ел1ге5д1н
2л2ш бир, тотам, тотам! тип ба4тыра. Айыу тотоп ал3а инде,
йыр йырлар7а й1 бейерг1 6уша. Ей1нд1рен1 ба7ышлап ижад
итк1н 1ки1те л1 бар ик1н. Б1л1к1ст1рг1 йо6лар7а ва6ыт ет31,
к2йл1п - йырлап йо6лата ик1н Р1зил1 ин1й: Йо6о бабай кил1.
Юлда т2лк2 осрай. -Т2лк2-т2лк2 тел1ймен, т2нд1 6ай8а
бара3ы5? Ислам тиг1н улымды йо6латыр7а барамын. Тиги-
тиги-тиги, -тип 3а6 6ына 6ыты6лап, 3ыйпап, йо6латам. -Ана
к9881р йомолдо, 6ола6тар 8а ишетм1й, теле йо6лай, 6улдар
8а, ая6тар 8а йо6лай8ар. №у6 барма6, урта барма6 бары3ы ла
йо6лай8ар. Шулай баланы ипл1п кен1, 3ыйпап, йомша6 тауыш
мен1н йо6лата3ы5, -ти Р1зил1 ин1й.
Ошондай а6 ин1й81р бул7анда бе88е5 милли уйындарыбы8
онотолма4. С2нки улар балаларына еткер1с1к, бе8 й1шт1р 81
ошо уйындар8ы онотмай берг1л1шеп уйнар7а тырышырбы8.
26 М1л19ез 6ала3ында й1ш19се, хал6ыбы88ы5 онотола, ю7ала
башла7ан к9рк1м йола-ынйыларын терге8е9г1 тырышлы6
3ал7ан оло ин1й81р8е5 бере3е, был Г2лс2м С17ит 6ы8ы.
Сады6ова Г2лс2м С17ит 6ы8ы (20.04.1948) Мий1к1 районы
Мий1к1 - Тама6 ауылында тыуып 94к1н. 36 йыл буйы у6ытыусы
булып эшл1п, х18ерге к2нд1 12 йылдан ашыу М1л19ез
6ала3ыны5 м18р1с13енд1 у6ытыусы 32н1рен дауам ит1.
Ш131р 6атын-6ы88ар7а бына нис1м1 йыл инде ю7ары
категориялы у6ытыусы ислам ниге881рен 31м :2рь1н у6ыу
д1рест1рен 3аба6 бир1. Баш6орт мосолмандары ?1ли1
м18р1с13ен у5ышлы б2т2р2п, рухи сафлы66а 3ыу3а7ан
хал6ыбы87а, балалар7а т1рби19и сара алып бара. Динде5
27 т1нг1, й1нг1 шифа, сих1тен, рухи к2с сы7ана7ы булыуын
т2ш2нд2р1. Ул т19гел1р81н булып М19лит байрамын 9тк1ре9
йола3ына ла и7тибар ит1. «М2н1ж1т» т951р1ген д1 бик
у5ышлы алып бара. А6ыл, белем ким1ленд1 ны7ытыр7а,
у6ыр7а тырышып й1ш1й Г2лс2м ин1й. Б1л1к1й са6та уйна7ан
уйындар8ы5 бере3е:
«!б1к-1б1к»- 6асыш уйыны 31м «Й1бешк1к». Р1х1тл1неп
«к2лд2рг2с» уйынын уйнай инек -ти. Бер19 башлай: -Бе8-бе8
инек, бе8 ун ике 6ы8 инек. Ба87а т2шт2к бал ашаны6. Кел1тк1
кер8ек май ашаны6. :ап -та 6оп, ауы8ы5ды ас та йом! Шулай ти
81 к2лд2р2рг1 тырыша. Кем к2л1 ул фантик бир1 31м у7а яза
бирел1. К9бер1к фантиктар йыйыл7ас инде, уйынды5
6ы8ы7ына ет1. Кем йырлай, кем бейей, й1 бер1й эш эшл1й.
Эйе, бе8 уйнама7ан, ишетм1г1н 6ы8ы6лы уйындар к9птер
инде. Ошолай т2рл2 саралар8ы 9тк1реп, и4к1 т2ш2р2п,
берг1л1шеп уйнар7а, тырышыр7а 7ына 6ала. Быйыл7ы
балалар7а милли
й1шт1рг1,
М181ни1т йылында,
уйындарыбы88ы берг1л1п еткер1йек!
:айын а7асы — япра63ы8 6айын т9гел!
Уйын3ы8 бала - бала т9гел!
28 Баш6орт фольклоры: та6ма6, м161л 31м 1йтемд1р
Ауы8-тел 181би1тене5 жанр8арын билд1л19, улар8ы5
айырым 98енс1лект1рен к9р31те9 баш6орт фольклорына
айырыуса хас бул7ан 6ай3ы бер жанр8ар7а к98 3алайы6.
М141л1н: та6ма6. Та6маза — к2лк2л2 характеры мен1н
айырыла. Та6маза — ижек 9лс19е, к9бер1к хор мен1н
баш6арылыу я7ынан та6ма66а я6ын.
Та6ма6 — халы6 ара3ында ки5 тарал7ан традицион жанр.
Та6ма6тар, к2н981к темалар8ы к9т1ре9се оператив жанр
булыуы, 6ы46а, д1ртле к2йг1 баш6арылыуы мен1н д1 халы66а
бик я6ын.
Та6ма6тар ши7ри форма3ы, т282л2ш2 мен1н 6ы46а йыр8ар7а
я6ын тора. :ай3ы бер 6ы46а йыр8ар та6ма6 булып, 1 та6ма6тар
6ы46а йыр булып та й2р2й. !мм1 та6ма6ты5 т2п функция3ы —
бейе98е й1ки т951р1к уйынды о8атыу, 3ир1к осра6та улар
йола йыр8ары вазифа3ын да 9т1й81р.
Айырым бейе981р8е о8атыусы та6ма6тар ара3ында 3983е8
баш6арыла тор7ан «тирр1тл19» тиг1н та6ма6 т2р2 л1 бар.
Улар айырым 2нд1р мен1н к2йл1п, 6ул сабып, бейе9 ритмына
баш6арыла,
й17ни музыка 6оралдарында уйнау8ы
имитациялау7а, о6шатыу7а 6орола. 29
Баш6орт хал6ыны5 м161лд1рен бай6ап сы66анда, улар8ы5
бер
нис1 т2рл2 сы7ана6тан барлы66а килг1не к98г1 ташлана.
М161лд1р8е5 к9пселеге халы6ты5 т1би71тте 31м ижтима7и
тормошто к981те9е, т1жриб1 ниге8енд1 тыу7ан.
М141л1н:
К9рше ха6ы — т15ре ха6ы,
К9п ду4 э8л1г1н, ду43ы8 6алыр,
К9лде 6амыш матурлай, ир8е намы4 матурлай,
№98ен1н 6айт6ан — ир т9гел,
Егет ярлы — намы4 бай,
А6са5 к9п бул7ансы, ду4ы5 к9п бул3ын,
Ду4 бул3а5, ду4 618ерен онотма,
Дошманды5 к98е д9рт,
Теле татлыны5 ду4ы к9п.
В.Г.Беленский «поэзия м161лд1н башлана» тиг1н фекере
ин6ар итеп булмай тор7ан х16и61т д1р1ж13ен1 к9т1рел1.
Баш6орт халы6 м161лд1ре бик борон7о замандар8а барлы66а
килг1н. №98 с1н71тене5 а4ыл 9рн1кт1ре бул7ан м161л 31м 1йтемд1р — быуаттан-быуат6а, быуындан-быуын7а к9сеп,
хал6ыбы88ы5 9тк1н
30
тормошо, ижад 6е913е тура3ында х1б1р алып киле9се
й1нле
ша3итт1р ул. Баш6орт хал6ыны5 милли культура3ын уны5
т1р1н м171н1ле, 98ен1н-98е х1терг1 3е5еп бара тор7ан ю7ары
образлы м161лд1рен1н баш6а к98 алдына килтере9 м2мкин
т9гел.
Т1рби1 эшен уйын3ы8 к98 алдына ла килтереп булмай. Быны
ата-1с1л1р 81, т1рби1сел1р 81 онотма46а тейеш. Б2й2к
педагог Ушинский билд1л19енс1 «Уйын баланы5 кил1с1ген
алдан 1йт1».
й1шт1р ара3ында уйын-
та6ма6тар7а, м161лд1рг1 1914лек к9р31те9сел1р 3ир1к.
Т2рл2 конкурстар, саралар 9тк1рерг1 к1р1к, 1мм1 ул
Хал6ыбы88ы5 рухи байлы6тарын:
7ына етм1й.
м161лд1рен, 1йтемд1рен, т2рл2 уйындарын 3а6лау
милл1тте5 и5 м23им бурыстарынан 3аналыр7а тейеш.
Ысынлап та, милли рух 3а6сы3ы, халы6 уйындарын,
йолаларын, кем ик1небе88е и4к1 т2ш2р2п тороусы,
матурлы6 31м я6шылы6 6анундары буйынса й1ш1рг1
1й819се м161лд1ребе88е онотмайы6. Кил1с1кт1 л1
:ы87аныс6а 6аршы, й1шт1р 2с2н, хал6ыбы8 2с2н, м15гелекк1 рухи байлы6
булып 6ал3ын ине.
Байрамдар8а балалар8ы5 к95ел к9т1ренкелеген,
шатлы6 хист1рен уятыу, кешел1рг1 6арата изгелек, рухи
6имм1тт1рг1 оло ихтирам т1рби1л19 — бе88е5 т2п бурыс.
31
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Башкирские народные игры являются традиционным средством воспитания и
обучения детей. Испокон веков в них ярко отражался образ жизни людей, их
быт, труд, национальные устои, представления о чести, смелости, мужестве.
Желание обладать силой, ловкостью, выносливостью, быстротой и красотой
движений, проявлять смекалку, выдержку, творческую выдумку, находчивость,
волю и стремление к победе.
В нашем городе и районе проходят традиционные праздники, где всегда
активно принимают участие воспитанники Дворца детского (юношеского)
творчества: Сабантуй (№абантуй), Масленица, Новый год ( Науруз
байрамы) Нарду7ан, :ар7а бут6а3ы, :а8 2м1л1ре, С2мб2л1
байрамы.
Эти праздники позволяют сберечь и сохранить эту славную страницу общей
истории, умело использовать в патриотическом воспитании нынешнего и
будущих поколений, для дальнейшего укрепления межнационального согласия и дружбы между народами.
В ходе исследовательской работы нами собрана и представлена лишь
небольшая часть краеведческого богатства нашего города и района.
Представленная работа это лишь начало, способ привлечь внимание
учащихся к проблеме сохранения культурного и исторического достояния
нашей малой родины. Ведь история наших предков, накопленная веками, это
культурное наследие нашего народа. В то же время, это наследие — большой
32
вклад и ценность, который внесен нашими отцами и дедами и бережно хранится
их потомками.
Башкирское народное творчество и поныне живет в народе, глубоко волнуя
и педагогов, и обучающихся; а также выполняет большую воспитательную и
познавательную функции.
ВЫВОД: приобщение к истории, культуре, знание народных игр
направлено на развитие мотивации личности к познанию, творчеству и адаптации
детей к жизни в обществе; развитию духовнонравственных и эстетических
чувств; формированию культуры общения. Башкирские народные игры также
являются неотъемлемой частью интернационального и физического
воспитания детей. Игра обогащает личный опыт ребенка примерами позитивного
взаимодействия с окружающей средой. Это крайне важно в современной
ситуации, предоставляющей ребенку бесконечное множество негативных
примеров. Игра интересна, увлекательна, игра насыщенна образами и наглядностью, которые остаются в детской памяти. Радость движения
сочетается с духовным обогащением детей. Формируется устойчивое,
заинтересованное, уважительное отношение к культуре родной страны, родной
республики, создается эмоциональночувственная основа для развития
патриотических чувств.
33
Список литературы
1. Алдырханова А. Бабушкин сундучок. Уфа, 2008.
2. Андиапов Ю.А. Башкирские сказки и легенды. Уфа, 1996.
3. Башкирское народное творчество. Уфа, 1980.
4. Башкирское народное творчество. /Предания и легенды/ Уфа, 1990.
5. Башкирское народное творчество. Уфа, 1995.
6. Башкирское народное творчество. /Предания и легенды/ Уфа, 1987.
7. Галяутдинов И.Г. Башкирские народные детские игры. Уфа, 2002.
8.
9.
Галяутдинов И, Ураксина Р. Детский фольклор. Уфа,1996.
Газета Путь Октября Мелеуз, 2014. №18
10. Герщова Ф.З. Мы играем и поем. Уфа, 1999
11. Журнал /Агидель/ Уфа, 1998. № 3
12. Журнал /Агидель/ Уфа, 1996. №12 13.Интернет источники. Википедия; Режим доступа: http: orq /wiki/
14.Культура Башкортостана Уфа, 2003.
15.Лебединский Л.И. Башкирские народные песни и наигрыши Уфа, 1962.
16. Руденко С.И. Башкиры Уфа, 2006.
17.Руденко С.И. Башкиры: Историкоэтнографические очерки. Уфа, 1955.
18. Солтангареева Р. Башкирские народные игры. Уфа, 1997.
19. Сулейманов Р. Башкирские народные мелодии. Уфа, 1991.
20. Татарское народное творчество. Обрядовые и игровые песни. 1980.
21. Шитова С.Н. Башкирская народная одежда. Уфа, 1995.
34
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Исследовательская работа "Народные игры" (на башкирском языке)
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.