Тема урока: Казахстан – моя Родина. Знакомство. Общение. Английский алфавит.
Үш біртұтас сабақтың жоспары
Триединые цели урока
Білімділік
Учебная: изучить лексику в монологической и диалогической речи, приобщить к самостоятельному решению коммуникативных задач на английском языке по изученной тематике;
формировать речевую, языковую , социокультурную компетенцию;
научить элементарной диалогической и монологической речи;
изучить основы грамматики и практически отработать применения этих правил в устной разговорной речи;
выработать навыки правильного произношения английских звуков и правильного интонирования высказывания;
Тәрбиелілік
Воспитательная: воспитание патриотических чувств к своей родине, развитие познавательной деятельности, воспитывать уважение к образу жизни людей страны изучаемого языка; воспитывать чувство толерантности;
Дамытушылық
Развивающая: развивать навыки и умения монологической устной речи;
развивать мышление, память, воображение, волю, расширять кругозор;
формировать мотивацию к познанию и творчеству;
ознакомить с культурой, традициями и обычаями страны изучаемого языка;
развивать фонематический слух;
Сабақтың үлгісі
Тип урока: урок-лекция
Оқытудың әдістері
Методы обучения: словесный, наглядный, практический.
Пәнаралық байланыс
Межпредметная связь: история Казахстана, спецтехнология
Оқу материалының мазмұны және көрнекі құралдары
Содержание учебного материала и средства: таблицы
№ 12 оқу әдістемелік жоспар
Учебнометодический план № 12
Күні
Дата___________
Топ
Группа _____________
Сабақтың тақырыбы
Тема урока: Казахстан – моя Родина. Знакомство. Общение. Английский алфавит.
Үш біртұтас сабақтың жоспары
Триединые цели урока
Білімділік
Учебная: изучить лексику в монологической и диалогической речи, приобщить к
самостоятельному решению коммуникативных задач на английском языке по изученной тематике;
формировать речевую, языковую , социокультурную компетенцию;
научить элементарной диалогической и монологической речи;
изучить основы грамматики и практически отработать применения этих правил в устной
разговорной речи;
выработать навыки правильного произношения английских звуков и правильного интонирования
высказывания;
Тәрбиелілік
Воспитательная: воспитание патриотических чувств к своей родине, развитие
познавательной деятельности, воспитывать уважение к образу жизни людей страны изучаемого
языка; воспитывать чувство толерантности;
Дамытушылық
Развивающая: развивать навыки и умения монологической устной речи;
развивать мышление, память, воображение, волю, расширять кругозор;
формировать мотивацию к познанию и творчеству;
ознакомить с культурой, традициями и обычаями страны изучаемого языка;
развивать фонематический слух;
Сабақтың үлгісі
Тип урока: уроклекция
Оқытудың әдістері
Методы обучения: словесный, наглядный, практический.
Пәнаралық байланыс
Межпредметная связь: история Казахстана, спецтехнология
Оқу материалының мазмұны және көрнекі құралдары
Содержание учебного материала и средства: таблицы
Сабақтың барысы:
Структура урока:
1. Ұйымдастыру кезені
Мобилизирующее начало
Организационный момент: а) Приветствие.
б)Сообщение целей урока.
T: Good morning! I’m glad to see you.
– Sit down, please.
– How are you? – Now listen to me, please. Today we shall speak about our country, our Motherland.
Kazakhstan has always been a country of rich culture and beautiful places.As you know we celebrated
the Independence Day of Kazakhstan. On the 16th of December 1991 a Declaration about the
Independence of Kazakhstan was adopted.20 years have passed since that memorable date. Now our
country has its own flag,,anthem and the state emblem.During these years of Independence much hadbeen done for economic and political life of our country.If you are ready we shall begin our lesson. At
first I will ask some questions about our country.
2.Өткен материалды алу
Опрос пройденного материала
Brainstorming. Мозговой штурм.
1.What is your Motherland?
2.What is the capital of our country?
3. Where is Kazakhstan situated?
4.What countries does it border on?
5. What is the size of KZ.? (the area is 2.753 square km)
6. What can you say about the population of our country? (about 16)
7. Who is the head of the state? (the president)
8. When did Kazakhstan become an independent state? (in 1991)
9. What are the symbols of the state? (national flag, emblem and anthem)
10. What does the blue color of the flag symbolize? (freedom, independent)
11. What is represented on the state flag? (sun, falcon, ornament)
12. What kind of state is KZ? (independent, democratic)
13.What is the official language in our country?
3.Жаңа материалды оқып білу
Изучение нового материала Customs and traditions of Kazakhstan.
Every nation and every country has its own customs and traditions. Kazakh people have many
national traditions,which are kept carefully and handed from generation to generation.
What traditional customs of Kazakhs do you know?
Just imagine that you have a foreign friend and he wants to know as much as possible about your
country, about our customs and traditions.
One of the most important traditions is Tsaukesu.What is it?
Now listen to the text about tradition in KZ –Tsaukesu.
All traditions are connected with the most important events of people life.
The first step, which makes a child in his or her life, is a great holiday in every Kazakh family. It is
called Tsaukesu. For this holiday it is necessary a cord, consisting of two strings, white and black. Why
of two colors?
Because these colors show two different sides of future life.Black color means that a child should be
ready to come across some difficulties in life. White color shows the progress in child’s future life. In
other words difficulties and successes will be mixed up in his or her life.
This cord is tied around the child’s legs and the most honorable and an experienced man, «aksakal» in
Kazakh language has the right to cut the cord with scissors, giving the child an opportunity to make his
or her first steps to the beautiful world. Child’s life will be as long as his, and the child would be clever,
honorable and lucky as he is.
After this traditional party a holiday party, «Toi» is held.
After listening to the text the students answer the questions to the text.
What is needed for ceremony «tsaukesu»?
Why a cord should be of two colors?
Where is this cord tied?
Who has a right to cut a cord?
What is usually held after ceremony «tsaukesu»?
Английский алфавит
Английский алфавит состоит из 26 букв, которые на письме обозначают 48 звуков.
A [ ei ]
Bb [ bi: ]
Cc [ si: ]
Dd [ di: ]
Nn [ en ]
Oo [ ou ]
Pp [ pi: ]
Qq [ kju: ]Rr [ a: ]
Ss [ es ]
Tt [ ti: ]
Uu [ ju: ]
Vv [ vi: ]
ʌ
Ww [ `d bl `ju: ]
Xx [ eks ]
Yy [ wai ]
Zz [ zed ]
Ee [ i: ]
Ff [ ef ]
Gg [ d i: ]ʒ
Hh [ eit ]ʃ
Ii [ ai ]
Jj [ d ei ]ʒ
Kk [ kei ]
Ll [ el ]
Mm [ em ]
Өздік жұмысы
Самостоятельная работа Kazakhstan is my Motherland.
Comprehension check True False
a.KZ is the second largest
country of the former
Soviet Union
b.KZ doesn’share its border
with China
c.the country is rich in mineral
resourses
d.residents are happy to share
hospitality with
their visitors
e.the official
Kazakh
language is
Пысықтау
Закрепление Complete the sentences.
1. Kazakhstan is ___________ state (an independent)
2. The country is rich with _______ (mineral resources)
3. The landscape of Kazakhstan is ______ (a divers one)
4. The climate of Kazakhstan is __________ (continental)
5. The typical animals of Kazakhstan are ______ (snow leopard, falcon, koulan)
6. A yurt is a _____ home (traditional Kazakh)
7. The Kazakh traditional costumes are ______ (shapan, camisole, kebis, takhia)
– Какие английские выражения вы выучили на уроке?
– Когда англичане употребляют эти выражения?
Қорытындылау
Подведение итогов выставление оценок за урок
– The lesson is over. (
окончен
Урок
– Good bye, my dear friends.
Үй тапсырмасы
Домашнее задание конспект
Ескерту
Примечание кластер. Каким должен быть гражданин современного Казахстана?
)
Мұғалімнін колы
Подпись преподавателя____________