Контрольные измерительные материалы по учебной дисциплине ОГСЭ.Иностранный язык в профессиональной деятельности по специальности среднего профессионального образования 09.02.01 Компьютерные системы и комплексы
Оценка 4.8

Контрольные измерительные материалы по учебной дисциплине ОГСЭ.Иностранный язык в профессиональной деятельности по специальности среднего профессионального образования 09.02.01 Компьютерные системы и комплексы

Оценка 4.8
docx
24.01.2024
Контрольные измерительные материалы по учебной  дисциплине  ОГСЭ.Иностранный язык в профессиональной деятельности по специальности  среднего профессионального образования 09.02.01 Компьютерные системы и комплексы
ким.docx

ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

 БИРСКИЙ МНОГОПРОФИЛЬНЫЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ КОЛЛЕДЖ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольные измерительные материалы

по учебной  дисциплине

ОГСЭ.03.Иностранный язык в профессиональной деятельности

по специальности

среднего профессионального образования

09.02.01 Компьютерные системы и комплексы

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснительная записка к  контрольно-измерительным материалам  по учебной    дисциплине «Иностранный язык в профессиональной деятельности»

Спецификация контрольных измерительных материалов

1. Назначение контрольных измерительных материалов.

Контрольные измерительные материалы позволяют установить уровень освоения образовательных программ обучающимися образовательных учреждений, реализующих программы среднего профессионального образования, в ходе проведения мероприятий по экспертизе качества освоения обучающимися образовательных программ в рамках осуществления федерального государственного контроля качества образования, экспертизы соответствия содержания и качества подготовки обучающихся образовательного учреждения по заявленным для государственной аккредитации образовательным программам,  федеральным государственным стандартам по учебной дисциплине «Иностранный язык в профессиональной деятельности».

2.      Документы, определяющие содержание контрольных измерительных материалов.

Содержание контрольных измерительных материалов определяется на основе:

-Федерального государственного образовательного стандарта (ФГОС)  по специальности   «Компьютерные систе6мы и комплексы»;

- рабочая программа учебной дисциплины «Иностранный язык в профессиональной деятельности» для специальности: «Компьютерные системы и комплексы»

3.      СТРУКТУРА КОНТРОЛЬНЫХ ИЗМЕРИТЕЛЬНЫХ МАТЕРИАЛОВ.

3.1 СТРУКТУРА КОНТРОЛЬНЫХ ИЗМЕРИТЕЛЬНЫХ МАТЕРИАЛОВ ДЛЯ ТЕКУЩЕГО КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ

КИМ по Разделу 1 состоит из 20 заданий в 2 вариантах. Задания 1-18базового уровня с выбором ответа 19-20 повышенного уровня сложности, связанные с текстом.

               КИМ по Разделу 2 состоит из 20 заданий в 2 вариантах с выбором ответа Задания 1-18 базового уровня с выбором ответа 19-20 повышенного  уровня сложности, связанные с текстом.

 

Распределение заданий КИМ по основным содержательным разделам дисциплины.

Содержательные блоки по кодификатору КЭС

Число заданий

Максимальный балл

Тип заданий

Раздел 1. Вводно – коррективный

20

20

с выбором ответа

Раздел 2. Профессионально ориентированный

20

20

с выбором ответа

 

 

Распределение заданий Раздела 1 по уровням сложности

Уровень сложности заданий

Число заданий

Максимальный балл

Базовый

18

18

Повышенный

2

2

 

 

Распределение заданий Раздела 2 по уровням сложности

Уровень сложности заданий

Число заданий

Максимальный балл

Базовый

18

18

Повышенный

2

2

Продолжительность КИМ

На выполнение работы отводится 45 минут.

№ задания

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Всего

Время, мин

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

45

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ задания

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

Время, мин

2

2

2

2

2

2

2

2

4.5

4.5

 

 

№ задания

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Всего

Время, мин

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

 

45

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ задания

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

Время, мин

2

2

2

2

2

2

2

2

4.5

4.5

 

Система оценивания отдельных заданий и работы в целом

Правильное решение каждого из заданий 1-20, оценивается 1 баллом. Задание считается выполненным верно, если обучающийся указал верный из 4 возможных ответов. В случае если ответ неверный или отсутствует, выставляется 0 баллов. Максимальный балл за всю работу -20.

Оценка

           Объем выполненной работы

     Количество заданий

«5»

90-100%

19-20

«4»

70-80%

16-18

«3»

60%

11-15

 

1.        КОДИФИКАТОР ЭЛЕМЕНТОВ СОДЕРЖАНИЯ ПРОГРАММЫ И ТРЕБОВАНИЙ

К УРОВНЮ ПОДГОТОВКИ ОБУЧАЮЩИХСЯ

 

Кодификатор элементов содержания по учебной дисциплине «Иностранный язык в профессиональной деятельности», проверяемых заданиями КИМ

Код раздела

Код контролируемого элемента

Элементы содержания, проверяемые заданиями КИМ

Раздел 1 Вводно - коррективный

Введение

1.

Навыки общественной и деловой жизни

2

Зарубежная командировка

3

Деловая переписка

Раздел 2. Профессионально- ориентированный

2.1

Моя  будущая профессия

2.2

Компьютер: прошлое, настоящее и будущее

2.3

Материалы

2.4

Функционально структурная организация компьютера

2.5

Компьютерное программирование

2.6

Локальная сеть

2.7

Интернет

2.8

Обработка данных

2.9

Охрана труда, техника безопасности и предотвращение несчастных случаев

2.10

Инструкции , руководства

2.11

Конкурсы профессионального мастерства

2.12

Отраслевые выставки

 

 

Кодификатор требований к уровню подготовки обучающихся

 

Код требования

Требования, проверяемые заданиями КИМ

1

1.1

общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

 

 

1.2

переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности;

 

 

1.3

самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;

 

2

2.1

лексический (1200 - 1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности

 

 

 

 

 

Раздел  № 1 Вводно – коррективный

Вариант 1

1.Какое обращение к женщине принято использовать в деловом письме, если не известно ее семейное положение?

a)     Miss

b)    Mr

c)     Ms

d)    Mrs

2.Какую фразу можно использовать для того, чтобы запросить информацию?

 a) Congratulations on... 

 b) I am writing to commend... 

 c) I am interested in... 

 d) I would like to inform you..

3.Как обратиться в письме к доктору Джессике Уайт?

a) Dear White,

b) Dear Dr White,

c) Dear Jessica,

d) White,  

4. Дайте правильный перевод фразе     How are you getting on?

a) Так себе

b) Не жалуюсь.

c) Как поживаешь?

d)  Приятно видеть вас

5. Дайте правильный вариант ответа на вопрос: How`s life?

a) Not too bad

b) I wish you success

c) Call me some time

d)  Good luck to you

6. Дано толкование слова определите, что это за слово: the place you are going to -

a) destination

b) timetable

c) check in

d)  customs

7.Вставьте верный предлог : He prefers travelling_________car, but now he is going _____foot.

a) by,by

b) by,to

c) on,by

d)  by, on

8. Вставьте подходящее по смыслу слово:   This summer I want to go
a) abroad

b) aboard

c) sight

 d) guide

9. Вставьте подходящее окончание вопроса:
You can`t postpone your meeting, ... ?

a) do you

b) will you

c) can you

d) aren`t you

10.Вставьте подходящее по смыслу вопросительное слово:

   ………….do you get there?    By bus.

a) Where

b) How

c) Who

d) When

11.Вставьте подходящее по смыслу вопросительное слово:

 ………  was absent from previous meeting?

a) Where

b) How

c) Who

d) Why

12. Вставьте подходящее по смыслу вопросительное слово:
……….do you like your job?” .   “Because it’s interesting.”

a) Where

b) How

c) Who

d) Why

13.Определите тип вопроса: Where are you working?
a) Специальный вопрос

b) Общий вопрос

c) Разделительный вопрос

d) Альтернативный вопрос

14. Определите тип вопроса: That is dangerous, isn’t it?
a) Специальный вопрос

b) Общий вопрос

c) Разделительный вопрос

d) Альтернативный вопрос

15. Определите тип вопроса: How will he travel: by car or by train?
a) Специальный вопрос

b) Общий вопрос

c) Разделительный вопрос

d) Альтернативный вопрос

16. Определите тип вопроса: Do you like your job?”

a) Специальный вопрос

b) Общий вопрос

c) Вопрос к подлежащему

d) Альтернативный вопрос

17. Определите тип вопроса:Who wrote this letter?”

a) Специальный вопрос

b) Общий вопрос

c)Вопрос к подлежащему

d) Альтернативный вопрос

18. Установите соответствие между значением реплик речевого этикета в русском и английском языках.

1.Приветствие             a) Tom, this is Mary.

2.Прощание            b) How`s life

3.Начало  разговора   c) See you soon

4.Знакомство                d)Good morning

a)1-d, 2- c, 3-b, 4-a

b) 1-a, 2- c, 3-b, 4-d

c) 1-b, 2-d, 3-a, 4-c

d) 1-b, 2-c, 3-a, 4-d

19.Прочитайте данное письмо и определите, к какому типу письма оно относится

Dear Sir or Madam:

In the April 4, 2006 Boston Daily News I read about your new camera, the XL-Lite. Since I am a photographer with Bay State Magazine, it is important that I know about new cameras.

Would you please send me information on the camera? I would like to know when the camera will be available and how much it will cost.

Thank you for your attention.

a) Letter of complaint

b) Contract

c) Letter of inquiry/request

d) Letter of application

20. Расположите части делового письма в правильном порядке.

1) We thank you for your letter dated the 29th September and are pleased to send you our latest catalogue and the current price list. We shall send you a special offer as soon as we have your exact requirements.

2) George Finchley & Sons, 68 Bond

Street, London

4 October 2006

3) Yours faithfully,

Sally Blinton Sales Manager

4) Messrs Dickson & King, 9 Newgate Street, London

5) Dear Sirs,

 

a) 2,4,5,1,3

b) 4,2,5,1,3

c) 5,4,1,3,2

d) 1,3,2,5,4

 

 

Вариант 2

1.  Где обычно пишется дата в деловом письме?

a) В левом нижнем углу

b) В правом верхнем углу

c) В правом нижнем углу

d)  В левом верхнем углу

2. В каком виде делового письма может быть использовано клише :  I am writing to complain...?

 а) в письме-запросе 

 b) в письме-жалобе 

 c ) в письме-заказе 

 d) в рекомендательном клише 

3.Какая формула прощания подходит к приветствию Dear Sir/Madam?

a) xo,

b) Yours faithfully,

c) Love,

d) KR,

4. Дайте правильный перевод фразе:    Can`t complain.

a) Так себе

b) Не  могу пожаловаться.

c) Как поживаешь?

d)  Приятно видеть вас

5. Дайте правильный вариант ответа на вопрос: How are you?

a) Call me some time.

b) So long.

c) Fine, thanks.

d)  All the best.

6.Дано толкование слова определите что это за слово: a list of times that transport arrives or leaves

a) destination

b) timetable

c) check in

d)  customs

7.Вставьте верный предлог: He prefers travelling………train, but now he is going …..plane.

a) by, by

b) by, to

c) on, by

d)  by, on

8. Вставьте подходящее по смыслу слово:  Can I … tickets for tomorrow flight?

a) book

b) magazine

c) newspaper

d)  plane

9. Вставьте подходящее окончание вопроса: Don`t be late for the meeting, ... ?

a) do you

b) will you

c) can you

d) aren`t you

10.Вставьте подходящее по смыслу вопросительное слово: …..is your phone number?

a) Where

b) How

c) What

d) Why

11.Вставьте подходящее по смыслу вопросительное слово:  ….. are you going now?

a) Where

b) How

c) What

d) Why

12. Вставьте подходящее по смыслу вопросительное слово: ………do you like your profession?”.  “Because it’s interesting.”

a) Where

b) How

c) What

d) Why

13.Определите тип вопроса: Where can I find a list of hotels?
a) Специальный вопрос

b) Общий вопрос

c) Разделительный вопрос

d) Альтернативный вопрос

14. Определите тип вопроса: Is it expensive?
a) Специальный вопрос

b) Общий вопрос

c) Разделительный вопрос

d) Альтернативный вопрос

15. Определите тип вопроса: Who wants to book a room?”

a) Специальный вопрос

b) Общий вопрос

c) Вопрос к подлежащему

d) Альтернативный вопрос

16. Определите тип вопроса: Are you quit yourself or somebody fired you?

a) Специальный вопрос

b) Общий вопрос

c)Вопрос к подлежащему

d) Альтернативный вопрос

17. Определите тип вопроса: He has a wonderful resume, hasn`t he?

a) Специальный вопрос

b) Общий вопрос

c) Разделительный вопрос

d) Альтернативный вопрос

18. Установите соответствие между значением реплик речевого этикета в русском и английском языках.

1.Приветствие             a) Have a good time!

2.Прощание            b) Good evening!

3.Начало  разговора   c) Let me  introduce myself.

4.Знакомство                d).Nice to meet you

a)1-b, 2-a, 3-d, 4-c

b) 1-c, 2-a, 3-d, 4-b

c) 1-b, 2-d, 3-a, 4-c

d) 1-b, 2-a, 3-c, 4-d

19. Прочитайте данное письмо и определите, к какому типу письма оно относится

Dear Ms White,

I am writing to apologize for the mix-up in your order. We recently began using a new packaging system, which still has a few small bugs. This morning we straightened out your order and sent it. To compensate for the inconvenience, we have enclosed coupons for you to enjoy on future purchases at any of our retail stores. Again, I apologize for the confusion and any trouble this may have caused you.

a) Letter of apology

b) Letter of application

c) Letter of complaint

d) Contract

20.Расположите части делового письма в правильном порядке.

A) Yours sincerely,

B) Mahoney and Milliman, Inc

151 Benson Street

Bronx, NY 10465

C) Dear Sir or Madam,

D) 2 May 2008

E) RBM Manufacturing Company, Inc

421 Ninth Avenue

New York, NY 10055

F) We intend to purchase a new office copier before the end of the fiscal year. We would like to consider and RBM copier and wonder if you have a model that would suit our needs.

G) William Wilson

Office manager

a) B, D, E, C, F, A, G

b) A, C, D, E, F, B, G

c) G, E, A, C, F, D, B

d) F, C, D, E, B, A, G

 

Ключ к КИМ по Разделу1  Вводно – коррективный

 № задания

вариант

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

1 вариант

c

c

b

c

a

a

d

a

c

b

c

d

a

c

d

b

c

a

c

а

2 вариант

b

b

b

b

c

b

a

a

a

c

a

d

a

b

c

b

c

a

a

a

 

 

Раздел 2 Профессионально ориентированный

 

Вариант 1

1. Вставьте подходящий артикль : Our…. new collogue is from ….Warsaw.

a) a/the

b) an/the

c) the/-

d) -/-

2.Выберите подходящую форму степени сравнения. 1 really like this mouse. It's so much …………..than the old one.

a)  the best

b)  gooder

c)  more good

d) better

3. Вставьте подходящее количественное местоимение:  There's …….. information on this website.

a) a lot of

b) many

c)  a few

d) few

4.Вставьте подходящий модальный глагол:…….. you explain what a database is, please?

a) can

b) have to

c) must

d) should

5. Выберите подходящую форму видовременного глагола: She ……… the network in December 2008.

a)  has been created

b)  is creating

c) created

d) has created

6.  Выберите подходящую форму видовременного глагола: I …….. just ……… a new operating system.

a)  had installed

b) am installing

c) have installed

d) install

7.Определите к какому типу условных предложений относится данное предложение “ If he had known about the meeting, he would have come”

a)   Conditional I

b)  Conditional II

 c)  Conditional III       

d) Conditional 0

8. Подберите правильный вариант перевода к выделенному слову: Our task is to install this software

a)  устанавливающий

b) установить

c) установил

d) устанавливаю

9. Выберите правильную форму глагола: Please ____ the instructions for filing bug reports.

a)  to read

b) read

c) don`t read

d) reading

10. Подберите по смыслу подходящее слово : The job of a computer operator is to ……the various machines in a computer installation.

a)  operation,

b) operate,

c) operator

d) operational

11.По выделенной форме глагола определите грамматическое явление:

 Having read instructions he put it aside.

a) participle( perfect)

b) Participle (simple)

c) gerund

d) infinitive

12.По выделенной форме глагола определите грамматическое явление:

 Reading safety rules he made some notes.

a) participle( perfect)

b) Participle (simple)

c) gerund

d) infinitive

13.  Найдите лишнее слово

a) internet

b) humanities

c) hyperlinks

d) web browser

14. Закончите предложение: Each browser provides ……………

a) a part of internet

b) called hyperlinks

c) available on the WWW

d) a graphical interface

15.  Выберите правильный вариант перевода  фразы: «broadcast  live »

a)  устанавливать драйвер

b) соединять

c) передавать в прямом эфире

d) материнская плата

16.  Дано толкование слова определите что это за слово:   Hardware device designed to receive, analyze and move incoming packets to another network.

a)  web brouser

b) router

c) hyperlinks

d)  internet

17 Дано толкование слова определите что это за слово: Computer components that you can touch, like disks, disk drives, monitors, keyboards, printers, boards, and chips.

a)  Peripheral devices

b) hardware

c) software

d) database

18.Дайте правильный вариант ответа на вопрос: What is programming?

a)  The phase in which the system's computer programs are written

b) an imitation of actual program instructions

c) the process of preparing a set of coded instructions which enables the computer to solve specific problems or to perform specific functions

 d) a plan in the form of a graphic or pictorial representation that uses predefined symbols to illustrate the program logic.

 

19.Подберите  подходящий заголовок к тексту.

A network is simply two or more computers linked together. It allows users to share not only data files and software applications, but also hardware like printers and other computer resources such as fax.

Most networks link computers within a limited area – within a department, an office or building. These are called Local Area Networks or LAN’s. But networks can share information with someone on the other side of the world as easily as sharing with a person at the next desk. When networks are linked together in this way, they are called Wide Area Networks or WANs.

Networks increase productivity by allowing workers to share information easily without printing, coping, telephoning or posting. They also save money by sharing peripherals such as printers.

a) Computers in everyday life

b) New users

c) What is a network?

d) Internet

 

20.  Расставьте абзацы в том порядке, чтобы получился связанный текст

The basic principles of programming

A. There are five stages in programming. First, the computations to be performed must be clearly and precisely defined. The overall plan of the computations is diagrammed by means of a so-called flow chart. The second stage is the actual coding. It is often best to write a code in terms of a symbolic language first, for then changes are easily made. Numbers are assigned to the symbols, and the final code is prepared.

В. In fact, it is well-known that a single error in one instruction invalidates the entire code. Hence, programming is a technique requiring attention to detail without losing sight of the over all plan.

С. The basic principles of coding and programming are connected with the stages of programming, flow-charting, using the subroutines and computer manual, etc. The terms "coding" and "programming" are often used as synonyms. However, a "code" is more specifically a short list of instructions that direct the computer to perform only a part of the entire calculations, whereas the term "programming" refers to the complete list of instructions used for the problem.

 

a) B A C

b) CAB

c) BCA

d) ACB

 

 

Вариант 2

 

1. Вставьте подходящий артикльWhat is …..micro – machine?

a) a

b) an

c) the

d) –

2.Выберите подходящую форму степени сравнения: Do you have the…… processor?

a)  more fast

b)  faster

c)  fastest

d) the most fast

3. Вставьте подходящее количественное местоимение: How ……people visit our website every day?

a) much

b) many

c)  a little

d) little

4.Вставьте подходящий модальный глагол: Noisy printers ……. be too near

a) can`t

b) mustn’t

c) needn`t

    d) shouldn`t

5.Выберите подходящую форму видовременного глагола:  I ………..the software now.

 a)  will have installed

b) will install

 c) am installing

 d) install

6. Выберите подходящую форму видовременного глаголаI hope you ……..the difference between the hardware and software by the time I arrive.

a)   is learning

b) will have learned

c)   learned

 d) was learning

7. Определите к какому типу условных предложений относится  данное предложение  “If he practices every day, he will become a  good system manager”.

a)   Conditional I

b)  Conditional II

 c)  Conditional III       

d) Conditional 0

8. Подберите правильный вариант перевода к выделенному слову  в предложении:  We are interested in buying these materials.

a) покупке

b) покупать

c)покупающий

d) купить

9.   Выберите правильную форму глагола:  Please……...this antivirus.

a) install

b) to install

c)  installing

d)  having installed

10. Подберите по смыслу подходящее слово : . A computer can perform mathematical ………. very quickly.

a)  operation,

b) operate,

c) operator

d) operational

11 .По  выделенной форме глагола определите грамматическое явлениеI am fond of writing computer programs

a) participle

b) infinitive

c) gerund

d) modal verb

12. По  выделенной форме глагола определите грамматическое явление: On receiving  these materials  we shall immediately take action

a) participle

b) infinitive

c) gerund

d) modal verb

13.  Найдите лишнее слово

a) Network

b) Internet provider

c) World Wibe Web

d) variety

14. Закончите предложение:  All sorts of things are………….

a) a part of internet

b) called hyperlinks

c) available on the WWW

d) a graphical interface

15.  Выберите правильный вариант перевода слова « to link »

a)  устанавливать драйвер

b) соединять

c) передавать в прямом эфире

d) материнская плата

16.Дано толкование слова определите, что это за слово: An electronic device that converts a computer’s digital signals into specific frequencies to travel over telephone or cable television lines.

a)  modem

b) floppy disc

c) keyboard

d) printer

17. Дано толкование слова определите, что это за слово:  Сomputer devices, such as a CD-ROM drive or printer

a)  Peripheral devices

b) hardware

 c) software

 d) database

18. Дайте правильный вариант ответа на вопрос: What is the process of writing instructions called?

a)  PASCAL

b) Сoding

c) Instructions

d) programming language

 

19. Подберите  подходящий заголовок к тексту.

Computers are part of our everyday lives. They have an effect on almost everything you do. When you buy groceries at a supermarket, a computer is used with laser and barcode technology to scan the price of each item and present total. Barcoding items (clothes, labels and maintain the inventory. Most television advertisements and many films use graphics produced by a computer. In hospitals, bedside terminals connected to the hospital’s main computer allow doctors to type in orders for blood test and schedule operations. Banks use computers to look after their customers’ money. In libraries and bookshops, computers can help you to find the book you want as quickly as possible.

a) Computers in everyday life

b) New users

c) What is a network?

d) Internet

 

20. Расставьте абзацы в том порядке, чтобы получился связанный текст

History of Computers

A. The first real calculating machine appeared in 1820 as the result of several people’s experiments. This type of machine, which saves a great deal of time and reduces the possibility of making mistake, depends on a series of ten-toothed gear wheels. In 1830 Charles Babbage, an Englishman, designed a machine called ‘The Analytical Engine’. This machine, which Babbage showed at the Paris Exhibition in 1855, was an attempt to out the human being altogether, except for providing thee machine with the necessary facts about the problem to be solved. He never finished his work, but many of his ideas were the basis for building today’s computers.

B. The first calculating device used was the ten fingers of a man’s hands. This, in fact, is why today we still count in tens and multiples of tens. Then the abacus was invented, a bead frame in which the beads are moved from left to right.

C. During the 17th and 18th centuries many people tried to find easy ways of calculating. J.Napier, a Scotsman, devised a mechanical way of multiplying and dividing, which is how the modern slide rule works. Henry Briggs and Napier’s ideas to produce logarithm tables which all mathematicians use today. Calculus, another branch of mathematics, was independently invented by both Sir Isaac Newton, an Englishman, and Leibnitz, a German mathematician.

 

a) B A C

b) CAB

c) BCA

d) ACB

 

Ключ к КИМ по Разделу2  Профессионально ориентированный

 № задания

вариант

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

1 вариант

d

d

a

a

c

c

c

b

b

b

a

с

b

d

c

b

b

c

c

a

2 вариант

a

c

b

b

c

b

a

a

a

a

c

c

d

c

b

a

a

b

a

c

 

 

КИМ-Ы ДЛЯ ПРОМЕЖУТОЧНОГО КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ (ДИФФЕРЕНЦИРОВАННЫЙ ЗАЧЕТ)

 

Вариант 1

 

1. Вставьте подходящий артикль : Our…. new collogue is from ….Warsaw.

a) a/the

b) an/the

c) the/-

d) -/-

2.Выберите подходящую форму степени сравнения. 1 really like this mouse. It's so much …………..than the old one.

a)  the best

b)  gooder

c)  more good

d) better

3. Вставьте подходящее количественное местоимениеThere's …….. information on this website.

a) a lot of

b) many

c)  a few

d) few

4.Вставьте подходящий модальный глагол:…….. you explain what a database is, please?

a) can

b) have to

c) must

d) should

5. Выберите подходящую форму видовременного глагола: She ……… the network in December 2008.

a)  has been created

b)  is creating

 c) created

 d) has created

6.  Вставьте подходящее по смыслу вопросительное слово:…….do you get thereBy bus.

a) Where

b) How

c) Who

d) When

7.Определите к какому типу условных предложений относится данное предложение If he had known about the meeting, he would have come

a)   Conditional I

b)  Conditional II

 c)  Conditional III       

d) Conditional 0

8. Установите соответствие между значением реплик речевого этикета в русском и английском языках.

1.Приветствие             a) Tom, this is Mary.

2.Прощание            b) How`s life

3.Начало  разговора   c) See you soon

4.Знакомство                d)Good morning

a)1-d, 2- c, 3-b, 4-a

b) 1-a, 2- c, 3-b, 4-d

c) 1-b, 2-d, 3-a, 4-c

d) 1-b, 2-c, 3-a, 4-d

9. Выберите правильную форму глагола: Please ____ the instructions for filing bug reports.

a)  to read

b) read

c) don`t read

d) reading

10. Подберите по смыслу подходящее слово : The job of a computer operator is to ……the various machines in a computer installation.

a)  operation,

b) operate,

c) operator

 d) operational

11.По выделенной форме глагола определите грамматическое явление:

 Reading safety rules he made some notes.

a) participle( perfect)

b) Participle (simple)

c) gerund

d) infinitive

12.Вставьте верный предлог : He prefers travelling_________car, but now he is going _____foot.

a) by,by

b) by,to

c) on,by

d)  by, on

13. Закончите предложение: Each browser provides ……………

a) a part of internet

b) called hyperlinks

c) available on the WWW

d) a graphical interface

14.  Выберите правильный вариант перевода  фразы: «broadcast  live »

a)  устанавливать драйвер

b) соединять

c) передавать в прямом эфире

d) материнская плата

15.  Дано толкование слова определите что это за слово:   Hardware device designed to receive, analyze and move incoming packets to another network.

a)  web brouser

b) router

c) hyperlinks

d)  internet

16 Дано толкование слова определите что это за слово: Computer components that you can touch, like disks, disk drives, monitors, keyboards, printers, boards, and chips.

a)  Peripheral devices

b) hardware

c) software

d) database

17.Дайте правильный вариант ответа на вопрос: What is programming?

a)  The phase in which the system's computer programs are written

b) an imitation of actual program instructions

     c) the process of preparing a set of coded instructions which enables the computer to solve specific problems or to perform specific functions

    d) a plan in the form of a graphic or pictorial representation that uses predefined symbols to illustrate the program logic.

18. Прочитайте данное письмо и определите, к какому типу письма оно относится

Dear Sir or Madam:

In the April 4, 2006 Boston Daily News I read about your new camera, the XL-Lite. Since I am a photographer with Bay State Magazine, it is important that I know about new cameras.

Would you please send me information on the camera? I would like to know when the camera will be available and how much it will cost.

Thank you for your attention.

a) Letter of complaint

b) Contract

c) Letter of inquiry/request

d) Letter of application

 

19.Подберите  подходящий заголовок к тексту.

A network is simply two or more computers linked together. It allows users to share not only data files and software applications, but also hardware like printers and other computer resources such as fax.

Most networks link computers within a limited area – within a department, an office or building. These are called Local Area Networks or LAN’s. But networks can share information with someone on the other side of the world as easily as sharing with a person at the next desk. When networks are linked together in this way, they are called Wide Area Networks or WANs.

Networks increase productivity by allowing workers to share information easily without printing, coping, telephoning or posting. They also save money by sharing peripherals such as printers.

a) Computers in everyday life

b) New users

c) What is a network?

d) Internet

 

20.  Расставьте абзацы в том порядке, чтобы получился связанный текст

 

The basic principles of programming

A. There are five stages in programming. First, the computations to be performed must be clearly and precisely defined. The overall plan of the computations is diagrammed by means of a so-called flow chart. The second stage is the actual coding. It is often best to write a code in terms of a symbolic language first, for then changes are easily made. Numbers are assigned to the symbols, and the final code is prepared.

В. In fact, it is well-known that a single error in one instruction invalidates the entire code. Hence, programming is a technique requiring attention to detail without losing sight of the over all plan.

С. The basic principles of coding and programming are connected with the stages of programming, flow-charting, using the subroutines and computer manual, etc. The terms "coding" and "programming" are often used as synonyms. However, a "code" is more specifically a short list of instructions that direct the computer to perform only a part of the entire calculations, whereas the term "programming" refers to the complete list of instructions used for the problem.

 

a) B A C

b) CAB

c) BCA

d) ACB

 

 

Вариант 2

1. Вставьте подходящий артикльWhat is …..micro – machine?

a) a

b) an

c) the

d) –

2.Выберите подходящую форму степени сравнения: Do you have the…… processor?

a)  more fast

b)  faster

c)  fastest

d) the most fast

3. Вставьте подходящее количественное местоимение: How ……people visit our website every day?

a) much

b) many

c)  a little

d) little

4.Вставьте подходящий модальный глагол: Noisy printers ……. be too near

a) can`t

b) mustn’t

c) needn`t

d) shouldn`t

5.Выберите подходящую форму видовременного глагола:  I ………..the software now.

a)  will have installed

b) will install

c) am installing

d) install

6. Вставьте подходящее по смыслу вопросительное слово: ………do you like your profession?”.  “Because it’s interesting.”

a) Where

b) How

c) What

d) Why

7. Определите к какому типу условных предложений относится  данное предложение  “If he practices every day, he will become a  good system manager”.

a)   Conditional I

b)  Conditional II

 c)  Conditional III       

d) Conditional 0

8. . Установите соответствие между значением реплик речевого этикета в русском и английском языках.

1.Приветствие             a) Have a good time!

2.Прощание            b) Good evening!

3.Начало  разговора   c) Let me  introduce myself.

4.Знакомство                d).Nice to meet you

a)1-b, 2-a, 3-d, 4-c

b) 1-c, 2-a, 3-d, 4-b

c) 1-b, 2-d, 3-a, 4-c

d) 1-b, 2-a, 3-c, 4-d

9.   Выберите правильную форму глагола:  Please……...this antivirus.

a) install

b) to install

c)  installing

d)  having installed

10. Подберите по смыслу подходящее слово : . A computer can perform mathematical ………. very quickly.

a)  operation,

b) operate,

c) operator

d) operational

11. По  выделенной форме глагола определите грамматическое явление: On receiving  these materials  we shall immediately take action

a) participle

b) infinitive

c) gerund

d) modal verb

12.  Вставьте верный предлог: He prefers travelling_________train, but now he is going _____plane.

a) by, by

b) by, to

c) on, by

d)  by, on

13. Закончите предложениеAll sorts of things are………….

a) a part of internet

b) called hyperlinks

c) available on the WWW

d) a graphical interface

14.  Выберите правильный вариант перевода слова « to link »

a)  устанавливать драйвер

b) соединять

c) передавать в прямом эфире

d) материнская плата

15.Дано толкование слова определите, что это за слово: An electronic device that converts a computer’s digital signals into specific frequencies to travel over telephone or cable television lines.

a)  modem

b) floppy disc

c) keyboard

d) printer

16. Дано толкование слова определите, что это за слово:  Сomputer devices, such as a CD-ROM drive or printer

a)  peripheral devices

b) hardware

c) software

d) database

17. Дайте правильный вариант ответа на вопрос: What is the process of writing instructions called?

a)  PASCAL

b) Сoding

c) Instructions

d) Programming language

18 .  Прочитайте данное письмо и определите, к какому типу письма оно относится

Dear Ms White,

I am writing to apologize for the mix-up in your order. We recently began using a new packaging system, which still has a few small bugs. This morning we straightened out your order and sent it. To compensate for the inconvenience, we have enclosed coupons for you to enjoy on future purchases at any of our retail stores. Again, I apologize for the confusion and any trouble this may have caused you.

a) Letter of apology

b) Letter of application

c) Letter of complaint

d) Contract

19. Подберите  подходящий заголовок к тексту.

Computers are part of our everyday lives. They have an effect on almost everything you do. When you buy groceries at a supermarket, a computer is used with laser and barcode technology to scan the price of each item and present total. Barcoding items (clothes, labels and maintain the inventory. Most television advertisements and many films use graphics produced by a computer. In hospitals, bedside terminals connected to the hospital’s main computer allow doctors to type in orders for blood test and schedule operations. Banks use computers to look after their customers’ money. In libraries and bookshops, computers can help you to find the book you want as quickly as possible.

a) Computers in everyday life

b) New users

c) What is a network?

d) Internet

 

20. Расставьте абзацы в том порядке, чтобы получился связанный текст

History of Computers

A. The first real calculating machine appeared in History of Computers

1820 as the result of several people’s experiments. This type of machine, which saves a great deal of time and reduces the possibility of making mistake, depends on a series of ten-toothed gear wheels. In 1830 Charles Babbage, an Englishman, designed a machine called ‘The Analytical Engine’. This machine, which Babbage showed at the Paris Exhibition in 1855, was an attempt to out the human being altogether, except for providing thee machine with the necessary facts about the problem to be solved. He never finished his work, but many of his ideas were the basis for building today’s computers.

B. The first calculating device used was the ten fingers of a man’s hands. This, in fact, is why today we still count in tens and multiples of tens. Then the abacus was invented, a bead frame in which the beads are moved from left to right.

C. During the 17th and 18th centuries many people tried to find easy ways of calculating. J.Napier, a Scotsman, devised a mechanical way of multiplying and dividing, which is how the modern slide rule works. Henry Briggs and Napier’s ideas to produce logarithm tables which all mathematicians use today. Calculus, another branch of mathematics, was independently invented by both Sir Isaac Newton, an Englishman, and Leibnitz, a German mathematician.

 

a) B A C

b) CAB

c) BCA

d) ACB

 

Ключ к КИМ ДЛЯ ПРОМЕЖУТОЧНОГО КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ (ДИФФЕРЕНЦИРОВАННЫЙ ЗАЧЕТ)

 

 № задания

вариант

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

1 вариант

d

d

a

a

c

a

b

a

b

b

c

с

d

c

b

b

c

c

c

a

2 вариант

a

c

b

b

c

d

a

a

a

a

c

a

c

b

a

a

b

a

a

c

 

 

 

 

 


 

Скачано с www.znanio.ru

ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ

ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ

Пояснительная записка к контрольно-измерительным материалам по учебной дисциплине «Иностранный язык в профессиональной деятельности»

Пояснительная записка к контрольно-измерительным материалам по учебной дисциплине «Иностранный язык в профессиональной деятельности»

Базовый 18 18

Базовый 18 18

Раздел № 1 Вводно – коррективный

Раздел № 1 Вводно – коррективный

Вставьте верный предлог :

Вставьте верный предлог :

Разделительный вопрос d ) Альтернативный вопрос 16

Разделительный вопрос d ) Альтернативный вопрос 16

Вариант 2 1. Где обычно пишется дата в деловом письме? a )

Вариант 2 1. Где обычно пишется дата в деловом письме? a )

How c) What d ) Why 11

How c) What d ) Why 11

I am writing to apologize for the mix-up in your order

I am writing to apologize for the mix-up in your order

Вставьте подходящий модальный глагол :……

Вставьте подходящий модальный глагол :……

Найдите лишнее слово a) internet b) humanities c) hyperlinks d) web browser 14

Найдите лишнее слово a) internet b) humanities c) hyperlinks d) web browser 14

Расставьте абзацы в том порядке, чтобы получился связанный текст

Расставьте абзацы в том порядке, чтобы получился связанный текст

Выберите подходящую форму видовременного глагола :

Выберите подходящую форму видовременного глагола :

Дано толкование слова определите , что это за слово :

Дано толкование слова определите , что это за слово :

B. The first calculating device used was the ten fingers of a man’s hands

B. The first calculating device used was the ten fingers of a man’s hands

Вставьте подходящее по смыслу вопросительное слово:……

Вставьте подходящее по смыслу вопросительное слово:……

Дано толкование слова определите что это за слово :

Дано толкование слова определите что это за слово :

The basic principles of programming

The basic principles of programming

How c) What d) Why 7. Определите к какому типу условных предложений относится данное предложение “

How c) What d) Why 7. Определите к какому типу условных предложений относится данное предложение “

Дано толкование слова определите , что это за слово :

Дано толкование слова определите , что это за слово :

He never finished his work, but many of his ideas were the basis for building today’s computers

He never finished his work, but many of his ideas were the basis for building today’s computers
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
24.01.2024