КОС по английскому языку

  • doc
  • 17.10.2021
Публикация в СМИ для учителей

Публикация в СМИ для учителей

Бесплатное участие. Свидетельство СМИ сразу.
Мгновенные 10 документов в портфолио.

Иконка файла материала кос Англ.яз. 2019-2020.doc

Государственное образовательное учреждение

среднего профессионального образования

Луганской Народной Республики

«Червонопартизанский колледж»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМПЛЕКТ КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

для проведения текущего контроля, промежуточной аттестации

в форме дифференцированного зачета

по учебной дисциплине

общеобразовательного цикла

ОУДб.03 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК

 

43.01.02  Парикмахер

21.01.15  Электрослесарь подземный

08.01.08  Мастер отделочных строительных работ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рассмотрен и согласован:

Методической комиссией общеобразовательных учебных дисциплин

Протокол_______ от « __» _____________20_______г.

Председатель методической комиссии

______________ / ________________________________

(подпись,                 ФИО)

 

 

        

 

 

 

 

 

Утвержден:

Заместителем директора по учебной работе

______________ / ________________________________

(подпись,                 ФИО)

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Составитель:

Бондарева Людмила Ефимовна, преподаватель английского языка ГБОУ СПО ЛНР «Червонопартизанский колледж»

 

 

 

 

 

 

 

1.     Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств      

Контрольно-оценочные средства (КОС) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины ОУДб.03 Иностранный язык.

КОС включают контрольные материалы для проведения текущего  контроля в  форме контрольных работ по аудированию, письму, говорению и чтению; промежуточной аттестации в форме дифференцированного зачета.

Освоение содержания учебной дисциплины ОУДб.03 Иностранный язык обеспечивает достижение студентами следующих результатов:

личностных:

– сформированность ценностного отношения к языку как культурному фено-

мену и средству отображения развития общества, его истории и духовной

культуры;

– сформированность широкого представления о достижениях национальных

культур, о роли английского языка и культуры в развитии мировой куль-

туры;

– развитие интереса и способности к наблюдению за иным способом мирови-

дения;

– осознание своего места в поликультурном мире; готовность и способность

вести диалог на английском языке с представителями других культур, до-

стигать взаимопонимания, находить общие цели и сотрудничать в различных

областях для их достижения; умение проявлять толерантность к другому

образу мыслей, к иной позиции партнера по общению;

– готовность и способность к непрерывному образованию, включая самооб-

разование, как в профессиональной области с использованием английского

языка, так и в сфере английского языка;

метапредметных:

– умение самостоятельно выбирать успешные коммуникативные стратегии в

различных ситуациях общения;

– владение навыками проектной деятельности, моделирующей реальные си-

туации межкультурной коммуникации;

– умение организовать коммуникативную деятельность, продуктивно общаться и взаимодействовать с ее участниками, учитывать их позиции, эффективно разрешать конфликты;

– умение ясно, логично и точно излагать свою точку зрения, используя адек-

ватные языковые средства;

предметных:

– сформированность коммуникативной иноязычной компетенции, необхо-

димой для успешной социализации и самореализации, как инструмента

межкультурного общения в современном поликультурном мире;

– владение знаниями о социокультурной специфике англоговорящих стран и

умение строить свое речевое и неречевое поведение адекватно этой специфике;

– умение выделять общее и различное в культуре родной страны и англогово-

рящих стран;

– достижение порогового уровня владения английским языком, позволяющего выпускникам общаться в устной и письменной формах как с носителями английского языка, так и с представителями других стран, использующими данный язык как средство общения;

– сформированность умения использовать английский язык как средство для

получения информации из англоязычных источников в образовательных и

самообразовательных целях.

В результате освоения учебной дисциплины ОУДб.03 Иностранный язык учащийся должен обладать предусмотренными  ГОС, утвержденным Министерством образования и науки Луганской Народной Республики,                         следующими умениями и знаниями, которые формируют профессиональную компетенцию, и общими компетенциями:

 

 

 У 1.Устно и письменно общаться  на английском  языке на профессиональные и  повседневные темы.

 У 2. Переводить со словарем иностранные тексты профессиональной направленности.

 У 3. Самостоятельно совершенствовать   устную и письменную речь, пополнять словарный запас.

 У 4. Понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках программы, выборочно извлекать из них необходимую информацию. Понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения.

 У 5. Читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи.

 

 

 З 1. Лексический минимум (1200-1400 ЛЕ), необходимый для чтения и перевода со словарем иностранных текстов профессиональной направленности.

 З 2. Грамматический минимум по каждой теме УД.

 З 3. Характерные особенности фонетики английского языка

 З 4. Лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения

 З 5. Тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения, в том числе инструкции и нормативные документы по профессиям СПО.

 

 

 

ОК 1. Понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес.

ОК 2. Организовывать собственную деятельность, исходя из цели и способов ее достижения, определенных руководителем.

ОК 3. Анализировать рабочую ситуацию, осуществлять текущий и итоговый контроль, оценку и коррекцию собственной деятельности, нести ответственность за результаты своей работы.

ОК 4. Осуществлять поиск информации, необходимой  для эффективного выполнения профессиональных задач.

ОК 5. Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности.

ОК  6. Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями.

ОК 7. Брать на себя ответственность за работу членов команды (подчиненных), результат выполнения заданий.

ОК 8. Самостоятельно определять задачи профессионального и личностного развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение квалификации.

ОК 9. Ориентироваться в условиях частой смены технологий в профессиональной деятельности.

 

 

Формой аттестации по учебной дисциплине является  дифференцированный зачет.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

            

 

2. Оценивание уровня освоения учебной дисциплины:

Предметом оценки служат умения и знания, предусмотренные ГОС по учебной дисциплине ОУДб.03 Иностранный язык, направленные на формирование общих и профессиональных компетенций. Промежуточная аттестация по учебной дисциплине проводится в форме дифференцированного зачета.

 

Результаты обучения:  умения, знания и общие компетенции

Показатели оценки результата

 

Форма контроля и оценивания

 

1

2

3

Уметь:

У 1. Устно и письменно общаться  на английском  языке на профессиональные и повседневные темы.

 

ОК1 – ОК9

- употребление разговорных формул (клише) в коммуникативных ситуациях;

- составление связного текста с использованием ключевых слов на бытовые и профессиональные темы;

- представление устного сообщения на заданную тему (с предварительной подготовкой);

- воспроизведение краткого или подробного пересказа прослушанного или прочитанного текста;

- беседа с использованием элементов описания, повествования и рассуждения по тематике текущего года обучения и предыдущих лет обучения;

-  обсуждение прочитанного и прослушанного текста, выражая свое мнение и отношение к изложенному.

 

 Практические

     задания

 

Устный опрос 

 

Текущий контроль умения высказываться по

предложенной теме

 

 

Эссе

 

Творческие задания

 

 

 

У 2. Переводить со словарем иностранные тексты профессиональной направленности.

 

ОК1 – ОК9

 

 - нахождение слова в иностранно-русском словаре, выбирая нужное значение слова; 

- ориентировка в формальных признаках лексических и грамматических явлений;

- осуществление языковой и контекстуальной догадки; 

- адекватная передача содержания переводимого текста в соответствии  с нормами русского литературного языка.

 

 

Контроль  перевода текстов общенаучного и профильного характера.

 

 

Контроль упражнений на словообразование, словосложение, конверсии

 

У 3. Самостоятельно совершенствовать   устную и письменную речь, пополнять

словарный запас.

 

ОК1 – ОК9

 

- самостоятельное овладение продуктивными лексико-грамматическими навыками, разговорными формулами и клише, отражающими специфику общения и необходимой для обмена информацией по интересующим их проблемам;

-  развитие умения публично выступать с подготовленным сообщением;

- составление и запись  краткого плана текста, озаглавливание его части, составление вопросов к прочитанному;

- сделать выписки из текста, составить записи в виде опор, написание делового письма, заявление, заполнить анкету.

Практические

задания

Контроль  высказываний по

предложенной теме

Контрольная работа

 

У 4. Понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию.

Понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения.

 

 

ОК1 – ОК9

 

- восприятие на слух речь преподавателя и диктора в звукозаписи, построенную в основном на изученном материале и включающую до 3% незнакомых слов, о значении которых можно догадываться и незнание которых не влияет на понимание прослушанного;

- понимание относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

- выделение ключевых слов и основной идеи звучащей речи;

- распознавание  смысла монологической и диалогической речи;

- понимание основного содержания аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;

- восприятие на слух материалов по тематике специальности средней трудности.

 

Практические

     задания по

 аудированию

 

Аудирование с элементами

языковой догадки

 

 

Просмотр учебных фильмов, беседа об увиденном и услышанном

 

 

У 5. Читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи.

 

ОК1 – ОК9

 

- грамотное чтение новых текстов общекультурного, общенаучного характера и тексты по специальности;

- определение содержания текста по знакомым словам, интернациональным словам, географическим названиям и т.п.;

- распознавание значения слов по контексту;

- выделение главной и второстепенной информации;

- перевод (со словарем) бытовые, литературные и специальные тексты технического содержания с иностранного на русский и с русского на иностранный язык.

Практические

     задания

 

Контроль рецептивных видов речевой деятельности (тесты на выбор правильного ответа, на восстановления логического порядка, на установление соответствий)

 

 

 Знать:

 

З.1: Лексический минимум (1200-1400 ЛЕ), необходимый для чтения и перевода со словарем иностранных текстов профессиональной направленности.

-овладение лексическими и фразеологическими явлениями, характерными для технических текстов;

- выбор нужного значения слова из серии представленных в словаре;

- расширение потенциального словаря за счёт конверсии, а также систематизации способов словообразования;

- включение в активный словарь учащихся общенаучной терминологической и профессионально-направленной лексики;

- расширение объёма рецептивного словаря учащихся.

 

 

Контрольно-тренировочные упражнения на овладение лексическими единицами

 

 

З.2: Грамматический минимум по каждой теме УД.

 

- систематизация, объяснение  примеров грамматических правил и явлений;

- применять в речи грамматических конструкций и структур.

Контрольно-тренировочные упражнения

 

 

 

З.3: Характерные особенности фонетики английского языка.

 

 

- различение характерных особенностей иностранной языковой речи;

- воспроизведение всех звуков иностранного языка, интонации повелительных, повествовательных (утвердительных и отрицательных) и вопросительных предложений.

Тест по фонетике

 

 

З.4: Лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения.

 

- увелечение объема знаний о социально-культурной специфике стран изучаемого языка при помощи чтения и аудирования текстов страноведческого характера;

- совершенствование умений строить свое речевое и неречевое поведение  адекватно этой специфике.

- формирование умений выделять общее и специфическое в культуре родной страны и страны изучаемого языка;

- расширение кругозора учащихся, их  информированности и общей эрудиции;

- подготовка учащихся к участию в межкультурном общении на иностранном языке в письменной и устной формах с учётом интересов и профильных устремлений.

 

 

 

 

 

 

Контроль чтения и аудирования текстов

З.5: Тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения.

- расширение технического кругозора учащихся, их научной информированности и общей эрудиции при помощи чтения  профессиональных текстов;

- потребность  практического использования иностранного языка в будущей профессиональной деятельности.

Устный и письменный контроль перевода текстов

 

 

 

 

Критерии оценки письменных ответов

 

 

Оценки

Критерии оценки

«5»

Коммуникативная задача решена полностью, применение лексики адекватно коммуникативной задаче, грамматические ошибки либо отсутствуют, либо не препятствуют решению коммуникативной задачи.

«4»

Коммуникативная задача решена полностью, но понимание текста незначительно затруднено наличием грамматических и/или лексических ошибок.

«3»

Коммуникативная задача решена, но понимание текста затруднено наличием грубых грамматических ошибок или неадекватным употреблением лексики.

«2»

Коммуникативная задача не решена ввиду большого количества лексико-грамматических ошибок или недостаточного объема текста.

 

Критерии оценки устных развёрнутых ответов

 

Оценки

Взаимодействие с собеседником

Лексический запас

Грамматическая правильность речи

Фонетическое оформление речи

«5»

Адекватная естественная реакция на реплики собеседника. Проявляется речевая инициатива для решения поставленных коммуникативных задач.

Имеется большой словарный запас, соответствующий предложенной теме. Речь беглая. Объем высказываний соответствует программным требованиям.

Лексика адекватна ситуации, редкие

грамматические ошибки не мешают коммуникации.

Владеет основными произносительными и интонационными навыками устной речи и техникой чтения.

«4»

Коммуникация затруднена, речь учащегося неоправданно паузирована.

Имеется достаточный словарный запас, в основном соответствующий поставленной задаче. Наблюдается достаточная беглость речи, но отмечается повторяемость и некоторые затруднения при подборе слов.

Грамматические и/или

лексические ошибки заметно влияют на восприятие речи учащегося.

В достаточной степени владеет техникой чтения и основными произносительными и интонационными навыками устной речи. Однако допускает незначительные ошибки в произношении отдельных звуков и интонации иноязычной речи.

«3»

Коммуникация существенно затруднена, учащийся не проявляет речевой инициативы.

Имеет ограниченный словарный запас, использует упрощенные лексико-грамматические структуры, недостаточные для выполнения задания в пределах предложенной темы.

Учащийся делает большое количество грубых грамматических

и/или лексических

ошибок.

В недостаточной степени владеет техникой чтения и допускает многочисленные фонетические и интонационные ошибки, что затрудняет понимание речи.

«2»

Коммуникативная задача не решена ввиду большого количества лексико-грамматических ошибок или недостаточного объема текста.

Бедный лексический запас, отсутствует какая-либо вариативность в его использовании.

Допускает большое количество грамматических ошибок. Отмечается трудность при выборе правильных глагольных форм и употреблении нужных времен.

Речь неправильная, с большим количеством фонетических и интонационных ошибок. Наблюдаются многочисленные ошибки на правила чтения.

 

 

 

Шкала оценки образовательных достижений

 

 

Процент результативности (правильных ответов)

Оценка уровня подготовки

балл (отметка)

вербальный аналог

90 ÷ 100

5

Отлично

80 ÷ 89

4

Хорошо

70 ÷ 79

3

Удовлетворительно

менее 70

2

Неудовлетворительно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Контроль и оценка освоения учебной дисциплины по темам (разделам)

Формы и методы контроля

 

 

Элемент учебной дисциплины

 

Текущий контроль

Промежуточная аттестация

Форма контроля

Проверяемые  ОК, У, З

Форма контроля

Проверяемые  ОК, У, З

         Раздел 1  

           Вводно-

    коррективный

              курс

 

 

 

 

 

 

 

 

          Тема 1.1

Приветствие, прощание, представление себя и других людей в официальной и неофициальной обстановке

     

 

 

 Практические задания

          Устный опрос

Диагностическая контрольная работа

     Самостоятельная внеаудиторная работа          

 

У1, У3, У4, У5, З1, З2, ОК6, ОК4

 

 

 

          Тема 1.2.

Описание людей

 

 

         Устный опрос

Контрольно-тренировочные упражнения

           Самостоятельная внеаудиторная  работа

Эссе «Наша группа»

 

У1, У3, У4, У5, З1, З2, З3, З4, ОК4, ОК6

 

 

 

 

      Раздел 2

 

Развивающий

         курс

 

 

 

 

 

       Тема 2.1            

 

Семья и семейные отношения, домашние обязанности

        Устный опрос

Контрольно-тренировочные упражнения

           Самостоятельная внеаудиторная  работа

  Сообщение «Моя семья»

У1, У2,У3, 

З 1, З2, З3,

ОК 3, ОК6

 

 

 

         Тема  2.2

 

Распорядок дня студента колледжа

Контрольные работы (контроль аудирования, письма, говорения, чтения)

Самостоятельная внеаудиторная работа

Эссе «Мой учебный (выходной) день

У1, У2, У3,

З 1, З2, З3,

ОК 3, ОК6

 

 

 

         Тема 2.3.

 

Описание жилища и учебного заведения

 

  

Практические задания

Устный опрос

Самостоятельная внеаудиторная работа

Творческое задание «Мой колледж»              

 

У1, У3, У4, У5, З1, З2, З3, З4, ОК6, ОК4

 

 

 

          Тема 2.4

 

Описание местоположения объекта

Грамматические упражнения

Устный опрос

Самостоятельная внеаудиторная  работа.

 

 

 

 

У1, У2,У4

З 1, З2, З3,

ОК 3, ОК6

 

 

 

          Тема  2.5.

 

Досуг. Хобби

Практические задания

Устный опрос

Самостоятельная внеаудиторная  работа

Сообщение «Мое любимое занятие (хобби)»

 

У1, У3, У4, У5

З2, З3, З4

ОК2,  ОК6

 

 

 

          Тема  2.6.  

    

Магазины, товары, совершение покупок

Практические задания

       Устный опрос

     Контрольно-тренировочные упражнения

   Самостоятельная  внеаудиторная работа

 

У1, У3, У4, У5,З1, З2, З3, З5, ОК4, ОК6

 

 

 

 

          Тема  2.7.

 

Здоровье, спорт, правила здорового образа жизни

 

Контрольные работы (контроль аудирования, письма, говорения, чтения)

Самостоятельная  внеаудиторная работа Творческое задание «Здоровый образ жизни»

У3, У4, У5, З1, З2, З5, ОК6, ОК4

 

 

 

            Тема 2.8.

Родной край, история родного края, достопримечательности, выдающиеся личности Луганщины, мой родной город (поселок, село)

 

Устный опрос

Лексико-грамматические

задания     

практические задания  Самостоятельная внеаудиторная работа

 

 

У2, У3, У4, У5, З1, З2, З5, ОК2, ОК6, ОК4

 

 

 

          

             Тема 2.9.

Англоязычные страны, географическое положение, климат, флора, фауна

 

 

Практические задания

Устный опрос

Самостоятельная внеаудиторная  работа

Сообщение «Достопримечательности Лондона»

 

У2, У3, У4, У5, З1, З2, З5, ОК2, ОК4

 

 

 

 

               Тема 2.10.

Культурные и национальные традиции, символы, государственное и политическое устройство, наиболее развитые отрасли экономики, достопримечательности, обычаи и праздники англоязычных стран

        

 

 

 

 

Практические задания

Устный опрос

Самостоятельная внеаудиторная  работа.

Сообщение «Holidays»

 

 

 

 

 

У1, У2, У3, У4, З1, З2, З5, ОК2, ОК4, ОК5

 

 

 

              

               Тема 2.11.

Экскурсии и путешествия

 Практические задания

 Устный опрос

 Контрольные работы (контроль аудирования, письма, говорения, чтения)

Самостоятельная внеаудиторная  работа.

Творческое задание «Маршрут экскурсии для гостей нашего города»

             

 

У1, У2, У4,  У5, З1, З2, З5, ОК21, ОК4, ОК5

 

 

 

 

 

 

 

              

               Тема 2.12.

Научно-технический прогресс

Практическое занятие

Устный опрос

Самостоятельная внеаудиторная  работа.

Сообщение «Интернет в нашей жизни»

 

 

У2,У4,  У5, З1, З3, З5, ОК3, ОК4

 

 

 

              Тема  2.13. 

Природа и человек

Устный опрос

Самостоятельная внеаудиторная  работа.

 У4, У5, У3, З1, З5, ОК3, ОК4

 

 

 

 

Раздел 3 Профессионально-ориентированный

        

              Тема 3.1

Достижения в области науки и техники

 

 

 

 

 

Практические задания по работе     с     информацией,

Устный опрос

Самостоятельная внеаудиторная  работа.

 

 

 

 

 

У2, У3, У4, У5 У1, З1, З2, З3, З5, ОК2, ОК4, ОК5, ОК6

 

 

 

               Тема 3.2.

  

Документы

 

Самостоятельная внеаудиторная  работа.

Составление резюме, заполнение анкет

    

У2, У3, У4, У5, У1, З1, З2, З3, З5, ОК2, ОК4, ОК5, ОК6

 

 

 

               Тема 3.3.

Составляющие работы профессионала

              

 

                Тема 3.4.

Промышленность

 

 

 

 

 

 

              Тема 3.5.

Машины, механизмы

 

 

 

 

               Тема 3.6.

Работа, промышленное оборудование

 

 

 

              

 

 

 

               Тема 3.7.

Инструкции, руководства

 

 

 

 

 

              

               Тема 3.8.

Планирование времени (рабочий день)

Практические задания

Самостоятельная внеаудиторная  работа.

 

 

Самостоятельная внеаудиторная  работа.

Сообщения о факторах загрязнения окружающей среды, способах защиты

 

 

Самостоятельная внеаудиторная  работа.

Творческие задания «Хочу учиться-хочу быть профессионалом»

 

Контрольные работы (контроль аудирования, письма, говорения, чтения)

Самостоятельная внеаудиторная  работа

по переводу технических текстов

 

 

Самостоятельная внеаудиторная  работа

по переводу инструкций, руководств

 

 

 

 

Самостоятельная внеаудиторная  работа

Сообщения «Мое рабочее место»

 

 

 

 

 

 

 

З1, З2, З3, З5, ОК2, ОК4, ОК5, ОК6

 

 

 

 

У2, У3, У4, У5, У1, З1, З2, З3, З5, ОК2, ОК4, ОК5, ОК6

 

 

 

 

У2, У3, У4, У5 У1, З1, З2, З3, З5, ОК2, ОК4, ОК5, ОК6

 

 

 

 

У2, У3, У4, У5, У1, З1, З2, З3, З5, ОК2, ОК4, ОК5, ОК6

 

 

 

 

 

 

 

У1, У2, У3, У4,У5,

З1, З2, З3, З4, З5

ОК2,  ОК3, ОК 4, ОК1, ОК6

 

 

 

 

 

У1, У2, У3, У4,У5,

З1, З2, З3, З4, З5

ОК2,  ОК3, ОК 4, ОК1, ОК6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дифферен-

цированный зачет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У1, У2, У3, У4,У5,З1,З2,З3,

З4, З5

ОК2, ОК3, ОК4,

ОК1, ОК6, ОК9,

ОК8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


       3. Задания для оценивания уровня освоения учебной дисциплины

3.1. Типовые задания для оценки знаний и умений  (текущий контроль)

                   

Диагностическая контрольная работа

 

Вариант 1

1.     Поставьте существительное во множественное число:

Flower     man     language    country     address

2. Напишите 3 формы глаголаBuild    lose    give    drive     forget

3. Поставьте прилагательное в сравнительную и превосходную степень:

Old    happy     interesting    good

4. Выберите правильный вариант глагола:

1) … she in the park yesterday? (were, is was)

2) Mike and Nick … at 3 o’clock tomorrow. (are, were, will be)

3) Did you … English last week? (has, have, had)

4) They … 5 lessons tomorrow. (had, have, will have)

5) The teacher … us at the next lesson. (asked, asks, will ask)

6) Usually our lesson … at 8.30. (will begin, begins, begin)

7) He … this book when he was a child. (has, have, had)

 5. Из четырех предложенных вариантов выберите единственно правильный.

1.Mike is looking for … job.                                      A) a    b) the     c) an     d) –

2. I want those books. Please give … to me.              A) they     b) them     c) those     d) these

3. It was 10 o’clock. I … leave.                                  A) must     b) had     c) have to     d) had to

4. If I don’t know a word I … in my dictionary.      A) look     b) look for     c) look up     d) look at

5. How much money do you spend … food each month?        A) on     b) at     c) for     d) to

6. You should … alone at night.      A) not drive     b) not to drive     c) don’t drive     d) not driven

7. She is a kind of person … likes to go to parties.         A) which     b) who     c) whom     d) where

8. Tom … study hard but now he doesn’t study very hard.

a) use     b) didn’t use to     c) used     d) used to

9. Have you ever been to England? Yes, I … there last year.

a) was being     b) had been     c) have been     d) was

10. He was supposed … after the matter.                A) to look     b) look     c) looked     d) looking

11. Before you …, don’t forget to turn off the TV set.

a) will leave     b) leftб     c) leave     d) have left

12. I heard a knock on the door but when I opened it there was … outside.

a) somebody     b) nobody     c) anyone     d) anything

13. Why is Mike late? He has … missed the nine o’clock train or something really serious has happened to him.                                                        A) either     b) neither     c) both     d) so

14. Will you give me two … stamps?                        A) else     b) still     c) more     d) another

15. Can you tell us … amusing story?                       A) another     b) other     c) else     d) more

 

Диагностическая контрольная работа

Вариант 2

1.     Поставьте существительное во множественное число:

Child   person    family     umbrella     bus

 

       2.  Напишите 3 формы глагола:

Come     take     catch     go     cost

     

       3. Поставьте прилагательное в сравнительную и превосходную степень:

Cold     pretty     important     bad

 

4. Выберите правильный вариант глагола:

1) We … not in the fourth last summer. (was, were, will be)

2) Where … they now? (are, am, were)

3) … he got a car? (will have, has, have)

4) We … a new flat next year. (have, will have, had)

5) They … to the radio yesterday morning. (listening, listened, listen)

6) I … tennis tomorrow. (will play, played, play)

7) She always … to the shop on Sunday. (go, goes, went)

                                               

5. Из четырех предложенных вариантов выберите единственно правильный.

 

1. Could you close … window, please.                                     A) a     b) the     c) an     d) –

2. We are going for a walk. You can go with … .                    a) we     b) us     c) our     иd) ours

3. It was a through train so we … change trains.

a) mustn’t     b) hadn’t     c) didn’t have to     d) had not to

4. If I want to buy a jacket I always … .             a) try it on     b) try on it     c) try it     d) it try on

5. We have been warned … the danger of smoking here.  A) about     b) against     c) at     d) from

6. You’d better … out alone at night.           A) not to go     b) don’t go    c) not go     d) didn’t go

7. A vegetarian is someone … doesn’t eat meat.         A) whom     b) who     c) which     d) whose

8. When Tom was a child he … ice-cream, but he doesn’t like it now.   

a) use to eat     b) used eat     c) use eat     d) used to eat

9. It was raining when Kate … the bus.

a) waits     b) was expecting     c) expected     d) was waiting for

10. They were supposed … with us till Monday.     A) stayed    b) stay    c) to stay    d) had stayed

11. I will give you my address when I … somewhere to live.

a) find     b) will find     c) found     d) have found

12. We don’t know … about car engines.

a) nothing     b) something     c) anything     d) everything

13. I … like the film nor the novel it’s based on.               A) both     b) neither     c) so     d) either

14. Is the baby … crying?                                                   A) still     b) yet     c) else     d) more

15. You needn’t say anything … .                                      a) yet     b) other     c) else     d) still

                                       

Объект оценивания «Умение аудировать»

 

1 курс (1-й семестр)

 

Вы услышите пять высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A–E и утверждениями, данными в списке 1–6. Используйте каждое утверждение из списка 1–6 только один

раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Занесите свои ответы в таблицу.

1. The speaker explains why he/she likes the city life.

2. The speaker talks about a local tourist attraction.

3. The speaker talks about unusual houses.

4. The speaker describes the area where he/she lives.

5. The speaker explains how to get to the city centre.

6. The speaker describes his/her room.

 

Говорящий

A

B

C

D

E

F

G

Утверждение

 

 

 

 

 

 

 

 

Speaker A

I live in the country but I’ve always wanted to move to a big city. I think that there are more career opportunities there, more jobs, people can get a better education and better medical services there. There is more entertainment in the city, too. You

can go to theatres, cinemas and clubs, there are lots of people everywhere – you’ll never get bored. I’ll move to the city as soon as I get an opportunity to do so.

Speaker B

I live in a big city, in a new fast-developing area. Most of the buildings were built not long ago, so the area has a modern look and is comfortable to live in. There are shops, cinemas, schools, hospitals, sports centres and parks within easy reach of

my house. Right in front of my house there’s a bus stop, so I have no problem getting to the centre or any other part of the city.

Speaker C

We’ve just moved house and now I live in a new modern building in the centre of the city. My window has a view of a busy street but the interior creates a nice and peaceful atmosphere. The walls are painted light green and the furniture is in warm

brown and creamy colours. There’s a plasma TV and a portable audio centre. I like drawing and there are several of my pictures on the walls. I think they look nice there.

Speaker D

Everybody wants their home to be a safe, nice and comfortable place but their ideas of comfort and beauty are very different. In hot climates people sometimes make their homes underground. Living underground, however, doesn’t mean living

in dark, dirty and damp caves. Modern underground homes are light. They are beautifully designed, nicely furnished and very comfortable to live in.

Speaker E

When we were walking along the main street, the guide pointed to an ordinary looking house and said that the place had a history. During the war a famous doctor lived there. He arranged a hospital in his own home and saved lots of people. Now nobody lives in the house, there’s a museum of science and medicine there. The museum has very interesting exhibits on the history of medical science.

                                                        

1 курс (2-й семестр)

Вы услышите пять высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A–E и утверждениями, данными в списке 1–6. Используйте каждое утверждение из списка 1–6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Занесите свои ответы в таблицу.

 

1. The speaker says what language he/she wants to learn and why.

2. The speaker talks about language education in his/her country.

3. The speaker explains what language he/she finds difficult to learn.

4. The speaker explains how to learn a foreign language quickly.

5. The speaker talks about the most popular language in the world.

6. The speaker explains how to teach a foreign language to children.

 

Говорящий

A

B

C

D

E

F

G

Утверждение

 

 

 

 

 

 

 

 

Speaker A

I’ve always been very good at languages. I can speak English and French and it helps a lot as I’m in the export business. When we worked on some contracts with Russian companies, I decided to learn Russian. I take lessons regularly and I’ve learned a lot of words, but there are very difficult grammar rules in Russian, and there are so many exceptions! I’m not sure I’ll ever be able to speak it.

Speaker B

My friends don’t think that learning foreign languages is important – English is understood everywhere. I don’t agree with them. I want to start learning Italian. It’s a lovely language and it sounds beautiful. I’ve got a pen-pal Mario, who lives in Italy, and I want to go there next year. I think Mario will appreciate my speaking Italian. And travelling is more enjoyable when you can communicate with the locals in their language.

Speaker C

English is my native language and I don’t have any problems when I travel – people can speak English everywhere. That’s why I don’t feel motivated to learn foreign languages at school. But according to the curriculum, I must learn two foreign languages. We start learning the first one at the age of seven. Usually it’s French or German. At the age of 13 or 14 we choose the second language - Italian, Spanish, Chinese or others.

Speaker D

Languages are very important in modern life. But learning languages is very difficult and time consuming. The quickest way to learn a language is to go the country where it’s spoken. It works, however, only if you communicate outside the classroom a lot. Watching the news, reading newspapers and writing notes and emails helps a lot too. But the most important thing is not to speak your native language to anyone.

Speaker E

Lots of adults want to learn foreign languages but have no time for it. Children, on the other hand, have enough time but they lack motivation. The easiest way to get children to speak a foreign language is to use it in a game. Young children are not able to understand language rules, but they can easily imitate their teacher. Pictures and toys work very well too – children pick up new words for toys very quickly.

 

2 курс (1-й семестр)

 

Выбор правильного ответа. Определите, какие из приведённых утверждений А1–А4 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). Обведите номер выбранного вами варианта ответа.

 

 А1 Sophie remembers the boys name very well.

1) True 2) False 3) Not stated

 А2 Sophie is keen on aerobics classes.

1) True 2) False 3) Not stated

 А3 Ray is fond of computers.

1) True 2) False 3) Not stated

 А4 Sophie enjoys playing computer games.

1) True 2) False 3) Not stated

 

R: Hi, your name is Sophie, isn’t it? Do you remember me?

S:Yes, I think so. I saw you at our welcome party at the college. You are a second year student in this college, aren’t you?

R: Right, I was the guy who talked about the sports facilities in our campus. And I bet you don’t remember my name, do you?

S: Don’t prompt. You are Rudolf…?

R: No.

S: Rupert?

R: No. But you are on the right track, my name starts with the letter R.

S: Richmond?

R: Enough, it’s not a name-game, and I’m pretty disappointed that I failed to impress the newcomers.

S: Oh no, it’s not that!

R:It’s ok. And my name’s Raymond. Ray for friends… and for people who can’t remember long names.

S: I-I’m sorry.

R: Never mind. Do you remember at least what I was talking about?

S:Oh, yes! You gave us lots of information about the college sports centre, and about facilities you have here for doing sports. I’m particularly interested in aerobics classes and in the swimming pool.

R:Yes, aerobics is very popular among girls. Aerobics classes are the earliest ones. We run them from seven am.

S: So early?!

R: Yes, and if you want to book a more convenient time, run to the coach right now and ask what time’s still available.

S: I will, thanks… And the swimming pool? What time does it open?

R: From half past seven. But there are not too many people in the pool usually. Most people prefer cycling, football and basketball to swimming. We’ve got a very good football pitch and a tennis court here.

S: You must be very good at all these sports. Where can I see you next time – on the football pitch or in the gym-hall?

R: I’m afraid neither. I don’t go there very often.

S: Don’t you? I thought you spent all your time there.

R: Not there. I’m a computer geek, not an athlete. You are much more likely to see me in our computer club. Browsing the internet, making web pages, chatting in forums. See you there then.

 

                                                         

2 курс (2-й семестр)

 

Выбор правильного ответа Вы услышите разговор двух друзей. В заданиях А1–А6 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

  А1 Sally said that

1) three people were injured in the accident.

2) three vehicles were damaged in the accident.

3) the bus was damaged in the accident.

 А2 At the time of the accident Sally was

1) in one of the cars.     2) in a city bus.     3) crossing the road.

 А3 The accident happened when Sally was going

1) to her morning class.     2) home after school.     3) to the city centre.

 А4 When Sally told her classmates about the accident, they felt

1) scared.     2) indifferent.     3) curious.

 А5 Sally says that the accident happened because

1) the weather conditions were bad.

2) one of the drivers was talking on the phone.

3) one of the drivers was driving too fast.

 А6 Sally thinks that drivers should be punished if while driving they

1) smoke.     2) listen to music.     3) talk to passengers.

 

Sally: Hi, Adam! Have you heard the news? There was an accident near our school this morning.

Adam: Oh, Sally! Was anybody injured?

Sally: Fortunately not. But three cars were seriously damaged.

Adam: Gosh!

Sally: Yes, a lorry and two small cars.

Adam: Oh!

Sally: The lorry started to slow down before the crossroads, but the driver of the Peugeot 307 didn’t notice and crashed into it. And a second later, a Mini Cooper smashed into the back of it.

Adam: Awful! And you saw it all, did you?

Sally: Yes, I did. I saw it from the bus window. I was just on my way to school when it happened. The road was completely blocked because of the accident. I had to get off the city bus and run to school so as not to be late for my first class.

Adam: You must have been very scared by the accident.

Sally: No, not really. It's funny, but I became more popular with my schoolmates. Everyone wanted to talk to me to find out more details.

Adam: Hm. And why did it all happen? Slippery road, fog or rain?

Sally: No. It was nice and clear. There wasn’t much traffic on the roads. And nobody exceeded the speed limit.

Adam: What was it then?

Sally: I think it was totally the Peugeot driver’s fault. He was talking on his mobile phone at the time. He definitely couldn’t concentrate on driving.

Adam: Using a phone is very risky while driving. Everyone knows that.

Sally: Yeah. There are lots of things that may distract a driver. Smoking, for example, or talking with the passengers. Even the stereo system may do harm. When you listen to loud music, it affects how you drive. But I believe smoking while driving is the worst. The police should stop

smoking drivers and fine them.

Adam: Yeah, I agree with that. But smokers will object to your idea, I’m afraid.

Sally: Never mind. All sensible people will support it. It would reduce the number of accidents I’m

 

Объект оценивания «Умение говорить»

 

Составить монолог по теме:

        «Описание людей: внешность, характер,  личностные качества»

        «Межличностные отношения»

        «Здоровый образ жизни»

        «Досуг. Хобби»

       «Планирование рабочего времени»

        «Совершение покупок»

        «Природа и человек»

        «Система образования».  «Средне-профессиональное  образование»

        «Инфраструктура»

        «Национальная культура России и англо-говорящих стран»

        «Наука и техника»

        «Экскурсии и путешествия»

        «Молодёжь и научно -технический прогресс»

        «Наука и производство»

        «Информационный этап в развитии современной цивилизации»

        «Приборы»

   

         Составить диалог по теме:

       

        «Описание людей: внешность, характер,  личностные качества»

        «Межличностные отношения»

        «Здоровый образ жизни»

        «Досуг. Хобби»

       «Планирование рабочего времени»

        «Совершение покупок»

        «Природа и человек»

        «Система образования».  «Средне-профессиональное  образование»

        «Инфраструктура»

        «Национальная культура России и англо-говорящих стран»

        «Наука и техника»

        «Экскурсии и путешествия»

        «Молодёжь и научно -технический прогресс»

        «Наука и производство»

        «Информационный этап в развитии современной цивилизации»

        «Приборы»

 

Объект оценивания «Умение читать»

1 курс (1-й семестр)

 

Установите соответствие между текстами 1–5 и заголовками A–F. Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний заголовок

 

  1. Food Industry                                                      2. Home-cooked Food

  3. We are What We Eat                                          4. Definition of Food                

  5. Food in Britain                                                     6. Fast Food 

  7. A Sweet Tooth                                                      8. Food in the USA

 

A. Food is any substance or materials eaten or drunk to provide nutritional support for the body and/or for pleasure. It usually consists of plant or animal origin that contains essential ingredients, such as carbohydrates, fats, proteins, vitamins and is ingested and assimilated by an organism to produce energy, stimulate growth and maintain life. The right to food is a human

right derived from the International Covenant on Economic, Social and

Cultural Rights.

B. Packaged foods are manufactured outside the home for purchase. Early food processing techniques were limited by available food preservation, packaging and transportation. This mainly involved salting, drying, pickling, curdling, fermentation and smoking. Food manufacturing arose during the industrial revolution in the 19th century. This development took advantage of new mass markets and emerging new technology such as milling, preservation, packaging, labeling and transportation.

C. People who have busy work or social schedules don’t have much time for cooking at home. Takeout meals from restaurants, pizza parlors and delicatessens have become a regular part of everyday life. Food can be picked up at a café, or people call in orders by phone and the takeaway meal is delivered to their homes. Ready-to-eat and instant processed foods that are quick to prepare are very popular. Snacks and junk food like doughnuts, popcorn, cookies, or potato chips are also easy to prepare.

D. The expression “as American as an apple pie” means something that is typically American, but even apple pie came from somewhere else. The only true American foods are those that the Native Americans gave the first settlers, including corn, squash, pumpkin, turkey, sweet potatoes, and pumpkin pie which are still eaten at Thanksgiving. Immigrants have brought all kinds of dishes with them from their home countries. A typical family may eat tacos (originally from Mexico), pizza (from Italy), or apple pie (from England).

E. How much food do you think you will eat by the time you are seventy-nine? The average Frenchwoman, for example, will eat 25 cows, 40 sheep, 35 pigs, 1200 chickens, 2.07 tones of fish, 5.05 tones of potatoes, 13 000 eggs, 50 000 loaves of bread, 1.37 tones of apples, 768 kg of oranges, 430 bags of carrots, 720 kg of tomatoes, 1300 lettuces, hundreds of packages of coffee,

sugar, spaghetti, and 8 kg of dirt. How many cows and pigs have you swallowed already?

F. Although Britain is quite a small country, it offers a wide choice of food and drink. The types of food people eat have changed a lot over the years for several reasons. People have come to Britain from different parts of the world, bringing their favourite food with them and often opening restaurants. In Britain you can find traditional food like roast beef or fish and chips and vegetarian food for those who do not eat meat. As well as foods from different parts of Britain, you can buy Italian, Mexican and West Indian food.

G. Cakes, chocolate ice-cream… The British love them all. A meal is not a meal without some kind of dessert and sweet things are very popular as a snack too. Chocolate is the most popular sweet snack and the British eat more than 8 kg per person per year of it. Chocolate is almost eaten anywhere, any time but is very popular at Christmas and Easter. Ice-cream is eaten as a snack, a dessert, or with another dessert (like a piece of hot apple pie).

 

Тексты

A

B

C

D

E

F

G

Заголовки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 курс (2-й семестр)

Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А1—А7. Эти номера соответствуют заданиям А1—А7, в которых представлены возможные варианты ответов. Обведите номер выбранного вами варианта ответа

Tracy

 

Tracy was as excited as a child about her first trip abroad. Early in the morning, she stopped at a A1 ______ agency and reserved a suite on the Signal Deck of the Queen Elizabeth II. The next three days she spent buying clothes and luggage. On the morning of the sailing, Tracy hired a limousine to drive her to the pier. When she A2 ______ at Pier 90, where the Queen Elizabeth II was docked, it was crowded with photographers and television reporters, and for a moment Tracy was panic stricken. Then she realized they were interviewing the two men posturing at the foot of the gangplank. The members of the crew were helping the passengers with their luggage. On deck, a steward looked at Tracy’s ticket and A3 ______ her to her stateroom. It was a lovely suite with a private terrace. It had been ridiculously expensive but Tracy A4 ______ it was worth

it. She unpacked and then wandered along the corridor. In almost every cabin there were farewell parties going on, with laughter and champagne and conversation. She felt a sudden ache of loneliness. There was no one to see her A5 ______, no one for her to care about, and no one who cared about her. She was sailing into a completely unknown future. Suddenly she felt the huge ship shudder as the tugs started to pull it out of the harbor, and she stood A6 ______ the passengers on the boat deck, watching the Statue of Liberty slide out of A7 ______, and then she went exploring.

 

 

 А1 1) journey 2) trip 3) travel 4) tourist

 

 А2 1) achieved 2) arrived 3) entered 4) reached

 

 А3 1) set 2) came 3) headed 4) directed

 

 А4 1) determined 2) resolved 3) decided 4) assured

 

 А5 1) in 2) off 3) of 4) after

 

 А6 1) among 2) along 3) between 4) besides

 

 А7 1) glance 2) stare 3) sight 4) look

 

 

 

 

 

                                                                        

 

 

 

 

2 курс (1-й семестр)

 

Установите соответствие между текстами 1–5 и заголовками A–F. Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

 

A. Geographical position          B. Education           C. The famous town

D. State holiday               E. Pages of history            F. Sights

 

1.     More than 80 percent of New Zealand’s population are Britons or Europeans.

That’s why the New Zealand school system is similar to the British one. Education

is free and compulsory for children between the ages of 6 and 16.The school year

starts in January (after the summer holidays) and ends in December. In most

schools wearing a school uniform is obligatory. For New Zealand teenagers daily

life takes place in school where they stay up to the late afternoon.

 

1.     Canada occupies most of the northern North America continent as well as some

islands. It stretches from the Atlantic Ocean in the east to the Pacific Ocean in the

west. It’s also washed by the Arctic Ocean in the north. The country was

discovered in 1497 by John Cabot, an Italian sea captain. About 2% of the

Canadian territory is covered with ice. The eastern part of the country is mainly

valleys and plains. The western territories are made up of the Cordilleras.

 

1.     Most Americans simply call the Independence Day the “Fourth of July”. It

always falls on this day, and it celebrates the signing of the Declaration of

Independence on July 4, 1776. At that time, the people of the 13 British colonies

were involved in a war which had begun in 1775. The colonists were fighting for

freedom from the English. The Declaration of Independence stated it clearly. For

the first time in history the colonies were defined as the United States of America.

 

4. With great weather, great events and terrific crowds Australia Day in Melbourne

in 2010 was one of the best ever! It is a day for all Australians to get together and,

in whatever way they choose, celebrate being Australian. 1788 is when the British

Fleet first arrived at Sydney Cove and lifted the British flag. Now, major cities

throughout the country celebrate the national day with parades, free food, and

different events.

 

5. Cambridge lies in East Anglia, about 50 miles north of London. The river Cam

flows through it. It gets the name Cambridge from the river. It’s a compact green

city. There is always something to do and to see in the city: walk in the parks and

gardens, visit museums and galleries, enjoy the festivals or relax in small cafés.

The city is best known as the home of Cambridge University, one of the world’s

best universities. It was founded in 1209 and it consists of 30 colleges.

 

 

Тексты

A

B

C

D

E

F

G

Заголовки

 

 

 

 

 

 

 

2 курс (2-й семестр)

Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А1—А7. Эти номера соответствуют заданиям А1—А7, в которых представлены возможные варианты ответов. Обведите номер выбранного вами варианта ответа.

Customs and Traditions

In the United States most people celebrate their birthdays on the day of the month they were born. Birthdays are celebrat­ed with family and friends. Invitations are sent for a party and mothers usually cook birthday cake decorated with candles. The number of candles A1_____

the age of the birthday per­son. After the candles are lighted, the person A2____

three wishes and then blows the candles out in one breath so the wishes will come true. Everybody sings “Happy Birthday” and wishes the person health and long life. It is A3____         

to bring or send birthday cards and gifts to the birthday person. Many people send flowers; other gifts may be clothing, books, or perfumes. There are birthstones and flowers for each month of the year which can also be A4___________ presents. Parties for children are usually held at home. At children’s parties, children A5________   birthday hats and get souvenirs from

the birthday child. Sometimes birthdays are celebrated at school in the classroom with classmates. Mothers bring cake, candy, and refreshments for the whole class. Some parties are catered at res­taurants. Parents reserve a special room for the birthday group and supply the refreshments and decorations. Some birthdays are special. Girls have a special celebration for the sixteenth birth­day, called “sweet sixteen”. The eighteenth birthday is important because it is the legal A6______    age. The legal age for driving and drinking alcohol A7_______         with each state

 

A1

 

 

 

1

is

2) represents

3) considers

4

resembles

A2

1

thinks

2) does

3) makes

  4

realizes

A3

1

custom

2) usually

3) generally

4

traditional

A4

1

appropriate

2) necessary

3) needed

4

distinctive

A5

1

dress

2) wear

3) bear

4

 

 

 

carry

A6

1

election

2) voting

3) own

 4

middle

A7

1

differs

2) different

3) varies

4

similar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 курс (1-й семестр)

 

1.  Заполните пропуски в инструкции следующими фразами

The Phone No function allows the use of four 1_________________ in the phone. This feature is useful for limited coverage area, or when 2_________________. Selection of the preferred number to be used, or selection of an automatic selection is possible in the auto selection.

3_________________ will be used until the selection is changed to another number, unless the auto selection is stored. The auto selection 4________________ the phone number for a particular system.

  а)  A selected phone number     б) will automatically use

  в) traveling to different areas    г) different phone numbers

 

2.   Прочитайте текст и выберите утверждение, соответствующее содержанию текста

Unlike digital computers - which started out as mechanical devices and then went through a brief electromechanical period during the 1930s, finally becoming electronic only in the 1940s - television was an electrical medium from the very beginnings.

Attempts to send images over distances with the use of electricity date to 1876, the year Alexander Graham Bell invented the telephone.

         а)  Television was not an electrical medium from the very beginnings.

         б)  Alexander Graham Bell invented the television.

         в)  Television was a mechanical device.

         г)  The invention of television dated to 1876.

 3.  Прочитайте текст и определите, какой из заголовков соответствует тексту

Переведите текст.

An electroscope is a sensitive instrument for detecting small electric charges. It consists of a glass-jar closed with a stopper of insulting material in which is fitted a varnished glass-tube. A rod passes through the tube. At the top of the rod there is a metal ball or disc and at the bottom of the rod two pieces of gold leaf are suspended. When a charge is brought near the electroscope, a charge of opposite sign is induced on the metal ball, and a charge of the same sign appears on the two of the gold leaves. Since, the two pieces of gold leaf now have charges of like sign they repel each other.

     а)  Electrode Tube    б)  A Glass Rod      в)   A Glass-Tube        г)  Electroscope

 

   4.   Прочитайте текст и заполните пропуски подходящими по смыслу словами

We are finally ready to apply the knowledge we gained in previous sections about electrons, vacuum 1_________________ and transistors to some practical matters. In the following sections we shall consider a variety of circuits employing electron tubes and transistors. 2_________________ are combinations of tubes or transistors with other components, such as resistors, capacitors and inductors, and form the 3________________ building blocks of electronic systems: radio, automatic computer and so on. To understand the systems, you must be familiar with the circuits that 4_______________ them up.

          а)  tubes        б)  basic        в)  make          г)  Circuits

 

 

3 курс (2-й семестр)

 1.  Прочитайте текст и найдите соответствующий перевод подчеркнутого выражения

The Internet originated in the early 1970s when the United States wanted to make sure that people could communicate after a nuclear war. This needed a free and independent communication network without a centre and it led to a network of computers that could send each other e-mail through cyberspace.

            а)  общение через коммутатор        б)  коммуникационное общение

         в)  общение в работе                        г)  сетевое общение

 2Расположите пропущенные предложения в таком порядке,чтобы получился     связанный текст

1_________________________. Almost everybody has the Internet. 2_________________________. It can be very helpful to people who carefully choose websites that they visit.

3_________________________. There is much high-quality information that can help us understand many fields of study: science, medicine, the art and so on. 4_____________________________. Otherwise you would have to search for the necessary information in directories, libraries or on the phone for a long time.

  Укажите порядковый номер для всех вариантов ответов   

            а) We live in a multi-media society.

         б)  How does the Internet affect our lives?

         в)  In this global network you can find any information in a few minutes.

         г)  Besides, the Internet can increase our knowledge of the outside world

3.  Выберите правильный вариант:

  1.  _____ is a unit of related information that a computer can access by a unique name.

  Варианты ответа:             a) Memory                 b) Program                  c) Search              d)  File

  2.   Security software programs are used to restrict ______ to a computer or server.

  Варианты ответа:        a) control             b)  power        c)  access            d) contact

  3.   A _____ is a formal written agreement, drawn up between two sides.

  Варианты ответа:        a) declaration     b)   invoice      c)  registration       d) contract

  4. The transistor is an arrangement of _______ materials that share common physical boundaries.

 Варианты ответа:     а)nonconductor       b) conductor        c) semiconductor       d) electronic

  5.  _____is a measuring instrument in which the echo of a pulse of microwave radiation is used to detect and locate distant objects.

  Варианты ответа:        a) Radar       b) Sensor        c) Aerial       d) Sonar

  6. Security software programs are used to restrict ______ to a computer or server.

  Варианты ответа:               a) contact         b) power        c)  access            d)  control

  7. __________ is a kind of automation which is aimed at modernization of technological processes in farming.

  Варианты ответа:       a) Industrial automation   b) Design automation

1.1.1.1.1.1.1.                      Office automation         d) Agricultural automation

  8.  Any machine must have moving _____.

  Варианты ответа:        a) pipes         b) parts      c) plates       d) vehicle

  9. Выберите слова или сочетания слов для заполнения пропусков так, чтобы они отражали особенности оформления служебной записки

 

        (1) _____   : Purchasing & Sales Supervisor

        From          : (2) _____

        (3) _____   : Drinks and Beverages Co

        Date           : 1 Feb

Drinks and Beverages Co recently delivered our (4) _____. Unfortunately, we ordered 75   kilos of tea and 60 kilos of coffee powder and they only sent us the tea.

        Please write and ask them to deliver the coffee powder as soon as possible.

 Варианты ответа:

Укажите соответствие для каждого нумерованного элемента задания   

           a) Manager        b)  Subject             c)  order No.378           d)  To  

 

Объект оценивания «Умение писать»

Вариант 1

You have received a letter from your English-speaking pen friend Mary.

 

... I’m so impressed! Last weekend our class visited the Museum of the Moving Image. We learnt about the history and magic of cinema and TV. We could even try to draw our own cartoon film! I enjoyed it very much! We also met characters from the past and asked them different questions.

What was the last museum you visited? Did you enjoy it?

With love, Mary.

Write her a letter and answer the questions.

Ask three questions about the Museum of the Moving Image.

Write 100—120 words. Remember the rules of letter writing.

Вариант 2

You have received a letter from your English-speaking pen friend Andrew.

...Last weekend my father and I went fishing. It was great. How did you spend your last weekend? Does your leisure depend on the season of the year? Do you prefer to spend your weekends with your parents or with your friends? Why?...

Write him a letter and answer his 3 questions.

Write 100 — 120 words. Remember the rules of letter writing.

Вариант 3

Write a short composition about summer jobs for teenagers.

 

Remember to say:

 

  why teenagers do summer jobs

  whether any of your friends/brothers/sisters do summer jobs; what jobs are they

  whether you would like to do summer job or not, why.

 

                                                            Вариант 4

Write a short composition about your plans for the future. Remember to say:

 

  if you are going to continue your education, why

  what subject would you like to specialize in

  if your friends support you in your choice, why/why not.

 

Объект оценивания «Знание фонетики»

Практические задания

 

оценка «5» ставится при выполнении задания более чем на 80%, оценка «4» - более чем на 60%, оценка «3» - более чем на 40%, оценка «2» - менее чем на 40%.

 

Уровень различия

Прослушайте следующие слова. На листе ответа рядом с номером слова поставьте знак «+», если вы услышите долгий звук, и знак «-», если вы услышите краткий звук.

 

Образец:                  1) it 1)-              2) Pete 2) +              3) meet 3)+

 

                                                                        Тест 1

Предъявление слова в исполнении преподавателя, либо в записи.

 

1)    In, 2)live, 3) tree, 4)little, 5)read, 6)please, 7) this, 8)sit, 9) thin, 10) milk, 11) arm, 12) park, 13) come, 14) father, 15) bus, do, 16) book , 17) soup, 18) two, 19) fall, 20) form , 21) not, 22) door, 23) box, 24) fork

Тест 2

 

1)    speak, 2) field, 3) spring, 4)eat, 5)sheep, 6) season, 7)which, 8) six, 9)ship, 10)these, 11)clean 12) cup, 13) mother, 14) shut, 15) large 16) wool, 17) look, 18) good, 19) shoe, 20) boot 21) clock, 22) hot, 23) wall, 24) short, 25) fork

 

 

Уровень различия

Задание: прослушайте следующие пары слов. На листе ответа рядом с номером слова поставьте знак «+», если в паре содержатся слова с одинаковым звуком [æ] или[ e] , и знак «-», если в паре составляют с разными звуками.

 

Образец:              1)bed – bad 1)-                        2) flag – flat 2) +

                                                          

Тест 3

Пары слов:

1)    head- hat, 2) back –black ,3) lamp – left, 4) flat –friend, 5) shelf – twelve, 6) man – men, 7) bread – red, 8) desk – dress, 9) stand – sell, 10) lad – led.

 

Уровень  узнавания

Задание: на листе ответа перед вами семь рядов слов. В каждом ряду выберите то слово, которое произносит диктор, и напишите букву, обозначающую это слово, на листе ответа около номера соответствующего ряда.

 

Образец:

 

 Учащиеся видят:

 

 A b c                                   1) what 2) water 3)wall

 они слышат: water.           Они отмечают на листе ответа:                1)b

 

Тест 4

Учащиеся видят:

 A b c                             1) sheep she ship         2) task path ask            3) took true two

                                       4)watch what wall      5)doll draw door           6)still eat ill

 они слышат: 1) ship, 2) path, 3) two, 4) watch, 5) draw, 6) ill, 7) stood

                                                            

Уровень различия

Задание: прослушайте следующие пары слов. На листе ответа рядом с номером слова поставьте знак «+», если в паре содержатся слова с одинаковым звуком [æ] или[ e] , и знак «-», если в паре составляют с разными звуками.

 

Образец:              1)bed – bad 1)-                        2) flag – flat 2) +

 

 

Пары слов:

 

1)    head- hat, 2) back –black ,3) lamp – left, 4) flat –friend, 5) shelf – twelve, 6) man – men, 7) bread – red, 8) desk – dress, 9) stand – sell, 10) lad – led.

 

 

                                     

 

 

 

 

 

 

Объект оценивания «Профессионально-ориентированные тексты»

Прочитайте и переведите текст

 

                           Direct Current and Alternating Current.

              When a cell or any other generator is connected so as to form a continuous path of conductors the electrons begin to move through conductors and this is called an electric current, an electric circuit. We know that current is the flow electricity through a circuit. If broken anywhere, the electric circuit will stop carrying a current. There are two main types of current: direct and alternating. When electrons flow in one direction only, the current is called a direct current. When electrons flow first in one direction and then in another  in a periodic manner, the current is an alternating current. An alternating current is a current that changes its direction of flow through a circuit in a periodic manner. Alternating current flows in cycle. The  number of cycles per second is termed the frequency of current. In a 60 – cycle alternating current circuit, the current flows in one direction 60 times per second and in the other direction 60 times per second. Two frequencies are in use nowadays: the standard for Europe is 50 cycles per second, while the standard for the USA 60 cycles per second. A standard frequency has a great advantage since different electrical system can be interconnected.

                                                 

                                               Electric circuits. 

         Compare the schemes of two electric circuits  ( a)  and ( b). Circuit (a)  is a series circuit. It includes a voltage source and two resistors. The elements in circuit (a) are connected in series. The value of current in one resistor equals the value of current in the second resistor. The value of current is the same in all elements of any series circuit while the value of voltage is different.

         Circuit (b) is a parallel circuit. It includes a voltage source and two or three resistors. The resistors are connected in parallel. The value of voltage in one resistor equals the value of voltage in resistors two or three. The value of voltage is the same in all the elements of a parallel circuit while the value of current is different. In any circuit the conductor offers resistance to the flow of current.

         The strength of current depends on both the voltage and on the resistance in a circuit. A current of 50ma is dangerous for a man, it may result in an electric shock. One gets an electric shock in case one touches live conductors when the power is on. And a current of 100ma and higher  is lethal Thus, before working on a circuit, deenergize it and work on it with the power off.  The risk of an electric shock decreases with decreasing voltage. In wet and hot atmosphere the risk of electric shock increases. Safe voltage for circuits used in dry atmosphere is under 36V. When the power is on contacts with live conductors are dangerous for life.  When a live  conductor is touched with both hands the resistance of the conductor I from 10,000 to 50,000ohms. The higher is the body resistance, the smaller is the current that flows through the body. Tare it into consideration and work with one hand if the power is on, or work on the circuit with the power off.

1.                 Ответьте на вопросы по тексту.

 1. What is current?                       2.    What types of current do you know

 3. What is frequency?               4.    What elements does the circuit include?

 5. In what circuit is the value of current the same in all the element.6. What does the strength of current depend on?

 3.    Закончите предложения:

An alternating current changes its direction of flow while …..

A direct current flows provided a direct voltage source is applied while…..

The standard frequency for Europe is 50 cycles per second while…..

4.    Переведите, обратите внимание на перевод слов:

Current times resistance equals voltage.

Ohm’s Law:    resistance equals voltage divided by current.           current equals voltage divided by resistance.

                                                voltage equals current times resistance.

5.     Заполните пропуски глаголами:  to detect, to appear, to disappear, to decrease.

When resistance increases, the risk of electric shock … .

Faults in electric installations are … by means of special devices.

Electric power … only on live conductors with power on.

When the device is switched off electric power.

6.     Заполните пропуски глаголами to offer, to connect, to include, to equal, to  draw,  to compare.

7.      Resistance …voltage divided by current.

 Circuit (a) …a voltage source and two resistors.           Any conductor … resistance to the flow of currents.

 The elements in circuit (b) are …in parallel.                 … a scheme of a series-parallel circuit, please.

  How many elements does circuit (b) …?

  7.  Переведите, обращая внимание на инфинитивные, причастные и   герундиальные обороты:

Some scientists abroad are known to have attacked Franklin’s point of view on the electric nature of lightning.

It is proved that there exist two kinds of electricity, negative and positive.

The lightning rod proved to be a most effective means of protection against the affects of lighting.

A lot of scientists worked in the field of electricity, doing their best to make the life of people better.

When electrons move through a wire, we say that the electricity is flowing along the wire.

Investigations being carried on in the field of physics, new possibilities for applying atomic energy are open.

 

ELECTRICITY.

                   

 An electric current is a flow of electricity. There are two kinds of electricity, positive and negative.

 Grass rubbed with silk is positively charged, ebonite rubbed with fur is negatively charged. Like charges repel, unlike charges attract. The leaf electroscope is used to detect, distinguish and measure charges. The ultimate particle of negative electricity is called the electron; that of positive electricity is called the proton.

                    It has been known for centuries that certain black, heavy stones have the property of attracting iron, this property being called magnetism. A body that exhibits magnetism is called a magnet. The two types of a magnet that show the strongest magnetism are called the North pole and the South pole. Magnets not only affect ordinary iron, but they affect one another. When a pole of one magnet is brought toward a pole of the second magnet, they will repel if both are north poles or both are south poles, but they will attract if one is a north pole and the other a south pole.

The region in which magnetic forces act is called a magnetic field. When placed in a strong magnetic field, iron becomes magnetized. Electricity and magnetism are closely connected. Almost all metals are good conductors of electricity, with copper being one of the best conductors of all. Glass, paper, rubber are the most common non-conductors or insulators.

                 According to their conductivity all materials are divided into conductors, insulators and semiconductors. A conductor owes its conducting powers to the presence of free electrons which  have broken away from their atoms. The most common of them are metals, carbon electrolytes. According to their resistivity, conductors are divided into two groups: the first includes materials with low resistivity; copper, aluminium and others. These metals are used to produce wire conductors due to their high mechanical strength. The second group includes materials with high resistivity: one of these is nichrome.

                Due to its good heat resistance, nichrome is used to produce heaters. Insulating materials have a very low conductivity. They offer extremely high resistance to the flow of current. Insulators are divided into gaseous, liquid, solid. They are also divided into groups according to their heat resistance. The semi-conductor is a material whose conductivity ranges between that of conductors and non-conductors of insulators. While the conductivity of metals is very little influenced by temperature, the conductivity of semi-conductors increases sharply with heating and falls with cooling. This dependence has opened great prospects for employing semi-conductors in measuring techniques.

              There are several factors that determine the electrical resistance of any wire: - the material which it is composed of; - the size of the wire; - its temperature. In more general terms, the resistance of a wire is proportional to its length and inversely proportional to its cross-sectional area. This is Ohms law.

 

                                                                Задания:

 1. Переведите текст.

 

 2.  Замените русские слова в скобках на английские:

Magnetism is the  ( свойство ) of attracting iron.

Every magnet has two ( полюса ): the ( северный ), pole and the  ( южный ) pole.

Magnet ( влияют ) one another.

The North pole of one magnet (отталкивает)  the North pole of another magnet.. It is the same with  the South pole.

The North pole of one magnet (притягивает) the South pole of another magnet.

Almost all metals are good (проводники) of electricity.

 

  3. Переведите и задайте вопросы к следующим предложениям:

Semi-conductors find wide application in designing electronic counters, because they react to all kinds of radiations. ( Where? ).

One of the main engineering problems which could be solved by using semi-conductor was converting heat into electricity without using boilers or other machines. ( What? ).

 

 4. Найдите в тексте предложения с пассивным залогом и переведите их.

 5. Найдите в тексте причастия, причастные обороты, переведите.                                            

 

FROM THE HISTORY

OF BUILDING

1.     Read and translate the text

 

From the History of Building

    Many thousands of years ago there were no houses such as people

live in today. In hot countries people sometimes made their homes

in the trees and used leaves to protect themselves from rain or sun. In

colder countries they dwelt in caves. Later people left their caves and

trees and began to build houses out of different materials such as

mud, wood or stones.

    Later people found otit that bricks made of mud and dried in the

hot sunshine became almost as hard as stones. In ancient Egypt especially,

people learned to use these sun-dried mud bricks. Some of

their buildings are still standing after several thousands of years.

The aacient Egyptians discovered how to cut stone for building

purposes. They erected temples, palaces and huge tombs. The greatest

tomb is the stone *pyramid of Khufu1, king of Egypt. The ancient

Egyptians often erected their huge constructions to conmemorate

their kings or pharaohs.

    The ancient Greeks also understood the art of building with cut

stone, and their buildings were beautiful as well as useful. They

often used pillars, partly for supporting the roofs and partly for decoration.

Parts of these ancient buildings can still be seen today in

Greece.

    Whereas the ancient Greeks tried to embody the idea of harmony

and pure beauty in their buildings, the Roman architecture produces

the impression of greatness, might, and practicalness.

    The Romans were great bridge, harbour and road builders. In

road works the Romans widely used timber piles. They also erected

aqueducts, reservoirs, water tanks, etc. Some of their constructions

аre used till now. It is known that the manufacture of lime is one of

 industries used by man. Lime is a basic building material

all over the world as today so in the ancient world.

Marcus Porcius Cato, gave an idea of a kiln for lime, production:

it's shape and dimensions. They are rough cylindrical or

r ectangular structures, built of stone in a hillside with an arched

caning at the front to enable the fire to be made and the lime to be

v^ithdrawn. Such kilns were fired with wood or coal and were extremely

inefficient. There are still many remains of kilns in some

places of Great Britain as well as roads and Hadrian

which was erected to protect the Romans from the celtic tribes

in the first century A.D. Britain was a province of the Roman Empire

four centuries. There are many things today in Britain to

remind the people of the Romans: towns, roads, wells and the words.

By the way, Hadrian, the Roman emperor, was also the one who

suggested the absolutely new for that time idea of building the Pantheon

with a dome. He constructed it, and alongside with a number

of other outstanding buildings such as the Colosseum and the Baths

of Caracalla, it is still there in Rome. Many ancient buildings in

K-Ome were designed by Hadrian as well as by other Roman Empire.

 In a period of 800 to 900 years the Romans developed concrete

to the position of the main structural material in the empire.

It is surprising, therefore, that after the fall of the Empire, much of

great knowledge should have disappeared so completely. The knowledge

of how to make durable concrete has been lost for centuries.

Fusion of Roman and North European traditions in construction

was reflected in many ways. Buildings combined the Roman arch and

the steep peaked roof of Nothern Europe. Roman traditions were continued

in the architectural form known as Romanesque. London

Bridge, finished in 1209, took thirty-three years to build. It consisted

of nineteen irregular pointed arches with its piers resting on broad

foundation, which was designed *to withstand the Thames current3.

The Romanian period was followed by other periods each of

which produced its own type of architecture and building materials.

During the last hundred years many new methods of building have

been discovered. One of the most recent discoveries is the usefulness

of steel as a building material.

Nowadays when it is necessary to have a very tall building, the

frame of it is first built in steel and then the building is completed in

concrete. Concrete is an artificial kind of stone, much cheaper than

brick or natural stone and much stronger than they are in the earliest

findings of concrete building fragments belonging to prehistoric times

were discovered in Mexico and Peru. The Egyptians in the construction

of bridges, roads and town walls employed it. There are evidences

that ancient Greeks also used concrete in the building purposes.

The use of concrete by the ancient Romans can be traced back

as far as 500 B.C. *They were the first to use4 it throughout the

ancient Roman Empire *on a pretty large scale5 and many constructions

made of concrete remain till nowadays thus proving the long

life of buildings made of concrete. Of course, it was not the concrete

people use today. It consisted of mud, clay and pure lime, which

were used to hold together the roughly broken stone in foundations

and walls. It was the so-called "pseudo concrete". The idea of such

building material might have been borrowed from the ancient Greeks

as some samples of it were found in the ruins of Pompeii.

 

2. A few explanations to the text

1... .pyramid of Khufu ['ku'fu:] — пирамида Хуфу

2. ...to withstand the Thames current. — ...чтобы

противостоять течению Темзы.

3. .. .but mention was made of it in the writings of architects

from time to time — но время от времени можно встретить

упоминание об этом в работах архитекторов.

4. They were the first to use... — они первыми использовали

5 on a pretty large scale— в довольно широких

Масштабах

 

3. Key vocabulary /expressions

art of building — искусство строить

brick [brik] — n кирпич

borrow ['borou] — v (from) занимать, заимствовать

concrete ['konkrit] —n бетон,

dome [doum]—n купол

4. Find the corresponding Russian meaning of the international

words given above in ex.5. Start compiling your own

vocabulary of international words.

ex. business ['biznis]

1) бизнес, торговля, коммерческая деятельность

2) коммерческое, торговое предприятие, фирма

3) (выгодная) сделка

4) дело, занятие, профессия

5. Explain in English the meaning of the following words:

sun-dried mud bricks

timber piles :

pseudo concrete

the ruins of Pompeii

harmony and pure beauty

6. Find in the text equivalent English phrases to the following

Russian

доисторические времена .

римский период

бесполезность использования стали

в качестве строительного материала

грубо обтесанный камень

они первыми использовали

недавние открытия

в довольно широких масштабах

 

Перевести диалог «В парикмахерской»

- Hello. I’d like to have a haircut, please. Do I have to book in advance?

- Good morning. That’s not necessary at the moment. I am available.

- My hair is not quite fresh. So I would like to have it washed first, please.

- No problem. Is the temperature of the water OK with you?

- Yes, it’s fine, thanks. Not too cold, not too hot.

- Do you have any precise idea what you would like?

- Can I have a look at your new catalogue to show you something I like?

- Sure. I think a chin length haircut will definitely suit you. Where do you have a parting?

- On the right side, please.

- I can see you have some dandruff. What products do you usually use on your hair?

- Yes, it’s my big problem and I can’t get rid of it. I brush my hair regularly and I use egg shampoos to make my hair less greasy. I have tried to shorten it, to wear a ponytail and braids, even to rinse it with beer. But it didn’t do any good for my hair.

- You should use a special anti-dandruff care for your hair and scalp at least once a week. And your hair will soon become sleek. Would you like to have it dyed?

- Actually, I prefer to keep my natural colour. But I’m going to have some highlights next time.

- OK then. Your haircut is ready. Would you like me to blow-dry it?

- No, thanks. My hair is too fragile, you know.

- Right. I’ll just curl your ends to add some volume. Here we go!

- Wow! I can’t recognize myself in the mirror! And I really like it! The layers and a short fringe on my forehead are very trendy, to my mind.

- I must say you look much younger with your new hair. Would you like to put some hairspray on your hair or maybe some fixing gel or a little wax?

- Some hairspray, please. Thank you very much.

 Перевести диалог

"Собеседование при приеме на работу" (Job Interview)

 

·             Good morning, Miss Jones. So you applied for a job in our team. Am I right?

·             Yes, I did. I sent my resume for a position of a restaurant manager.

·             That`s good. I`d like to know a bit more about you. Probably you could tell us about your education first.

·             Well, I left school at 17 and then for the next five years I studied at Kazan Federal University. I graduated the Department of economics with high honors and was qualified as a manager of enterprise. And after that I did a one-year computer course.

·             Well. Your education sounds great, Miss Jones. And have you got any experience? Have you worked before?

·             Certainly. First I worked as a manager at children’s clothes shop. I stayed there for four years and then I moved on to my present company. They offered me a job of a manager in a big cafe.

·             That`s very interesting. Why aren’t you happy with your present job, Miss Jones? Why are you going to leave them?

·             Well. The salary isn’t so bad, I must admit. But the work schedule isn’t convenient for me. And I often do a lot of overtime there. Besides you have an excellent reputation and I hope to have more opportunity and growth potential in your company.

·             I see. Do you mind business trips? And are you fluent in Italian or German?

·             Oh, foreign languages are my favorites. We did Italian and German at the University and I use them when I travel.

·             Very good. Can you tell me about your good points then?

·             Well… I start my work on time. I learn rather quickly. I am friendly and I am able to work under pressure in a busy company.

·             OK. That’s enough I think. Well, Miss Jones. Thank you very much. I am pleased to talk to you and we shall inform you about the result of our interview in a few days. Good-bye.

 

Контрольно-тренировочные упражнения по грамматике

для проведения текущего контроля

                           

1.     Переведите на русский язык следующие сочетания слов

        и   определите используемые средства словообразования.

Unpaid job, an unknown writer, freshly-maid tea, a poorly-dressed old man, a shortened dress, an inattentive listener, a hardly-recognizable man,  an unforgettable performance, changeable weather, a sleepless night.

1.     Поставьте правильное местоимение.

She speaks to (we, us, ourselves ) every morning.

( She, her, hers ) and John gave money to the boy.

Mary and ( I, my, me ) will go to the movie.

Mr. Johns cut ( he, himself, his ) shaving.

( Your, yours ) book is English and ( my, mine ) is not.

1.     Поставь правильное наречие или прилагательное.

Rita plays the piano ( well, good ). The girl speaks ( fluently, fluent ).

The sun shines ( brightly, bright ).  The music sounded ( noisy, noisily ).

I don’t like to drink ( bitter, bitterly ) tea.

   4.  Употреби правильную степень прилагательного.

His job is (important, more important, the most important) than his friend’s.

He plays the piano (well, better, the best) of all.

Last week was ( hot, hotter, the hottest) than this week.

Physics is (difficult) subject at college.

Our institute is (old ) than  the college.

The book is as (interesting) as the film.

  5.  Поставь правильную временную форму глагола.

I (practice) the piano every day.

They (drive) to Moscow Tomorrow.

Mary (swim) now.

She (meet) her friend yesterday near college.

John (go) to France last year.

Bob already (see) this film.

When his mother entered the room children (watch) TV.)

Tomorrow at this time we (do) lessons.

  6.  Поставь предложения в Passive

      Students speak English at the lessons.

My parents read interesting book.

We bought a nice dress in the shop yesterday.

The teacher asked me at the lesson last week.

I will clean the room on Saturday.

Mary will finish the story tomorrow.

 7.  Составь предложения, используя придаточные  ( if/when сlause )

      1. if you go to the country…                 a) enjoy the beauty of the countryside

2. when you stay in the country…       b) visit museums and galleries

3. if you live in the city…                    c) take long walks in the forest

 8.  Составь свои собственные предложения

If I visit London,    …..

If I have a long holiday     …..

If I have a lot of money     …..

 9. Выберите правильный вариант ответа

1. I want to become a teacher ___________.

A. when I will leave school              B. when I leave school

C .when I am leaving school            D. when I had left school

 

2. The Sahara is ___________ desert in the world.

A. the hottest      B. hottest      C. the most hot     D. the hotter

 

3. John is not interested ___________ politics.

A. about      B. in      C. for      D. over

 

4. I am sure we ___________ before.

A. have never met                   B. haven’t never met

C. didn’t met                            D. had met

 

5. I don’t know ___________.

A. where this museum             B. where is this museum

C. where this museum is         D. this museum is this

 

6. They were in Spain last summer, ___________?

A. were they      B. isn’t it      C. didn’t they     D. weren’t they

 

7. When I came home late in the evening, ___________?

A. had already had dinner         B. have already had dinner

C. have been having dinner       D. had dinner

 

8. New Year Day is ___________ popular in Britain then Christmas.

A. more less      B. more little       C. less      D. little

 

9. __________ Michelangelo began painting the ceiling of the Sistine Chapel.

A. At the age of 33              B. At 33 years

C. At the age of 33 years     D. At the age of 33 years

 

10. The cost of living in our country has ___________ again.

A. rose      B. raised       C. picked up        D. risen

 

11. I want ___________ at the airport.

A. you meeting me         B. that you meet me         C. you to meet me      D. you meet me

 

12. What ___________ we are having!

A. the rainy weather      B. a rainy weather        C. rainy weathers       D. rainy weather

13. Who ___________ to go to the cinema with us?

A. want      B. does want      C. wants       D. is wanting

14. The teacher asked me ___________ for the lesson.

A. was I ready      B. if I was ready      C. if was I ready      D. that I was ready

 

15. I think that John Lennon is ___________ musicians in the world.

A. greatest one of       B.  the greatest       C. one of greatest      D. one of the greatest

 

 

 

10. Выберите правильный вариант ответа

1. I ___________ Michael for ages.

A. didn’t see      B. don’t see      C. haven’t seen      D. saw not

 

2. I ___________ get up very early now.

A. must to      B. have to      C. should to       D. ought

 

3. How much ___________  to fly to New York?

A. costs it      B. it costs      C. does cost      D. does it cost

 

4. My brother Nick is very good ___________ maths.

A. for      B. at      C. about      D. in

 

5. When did you discover that your car ___________?

A. was disappeared      B. had been disappeared     C. had disappeared      D. disappearing

 

6. If he ___________ hard, he’ll fail his final exams.

A. doesn’t work      B. won’t work      C. hadn’t work     D. wouldn’t work  

 

7. Have you heard the ___________ news?

A. last      B. previous      C. latest      D. latter

 

8. Which of you ___________ to go on an excursion?

A. wants      B. want      C. does want     D. do want

 

9. I’d like to know ___________.

A. where is my diary      B. where it is my diary     C. where my diary is     D. my diary is where

 

10. I’m very busy at the moment. I ___________ for my English exam.

A. am preparing      B. prepare      C. have been preparing      D. am going prepare

 

11. Ann said that she ___________ a new dress.

A. had bought      B. bought      C. will buy        D. buy

 

12. Christmas is ___________ popular and colorful holiday in Great Britain.

A. most      B. the most      C. most of all      D. very

 

13. This time tomorrow ___________ in the Black See.

A. I swim      B. I’ll swim       C. I’ll swimming      D. I’ll be swimming

 

14. I have known Dr Simon ___________ 1982.

A. since      B. for      C. about      D. from

 

15.  This book ___________ into 14 languages .

A. translated      B. has translated      C. being translated            D. has been translated

 

3.2. Задания для промежуточной аттестации в форме дифференцированного зачета

Часть I

Лексико-грамматический тест

ВАРИАНТ  I

Задание 1. Укажите номера предложений, сказуемые которых стоят в Present Indefinite Tense.

1.   Do you live in Moscow?

2.   It took me an hour to get to the technical school.

3.   Shall we go to the cinema?

4.   They live in Minsk.

5.   My sister takes English lessons.

6.   Ann did not speak English.

7.   Does she go to the cinema?

8.   Did you take my book?

9.   We help our granny with housework.

10. My sister likes to dance.

Задание 2. Напишите в вопросительной и отрицательной форме.

1. I often meet this engineer here.

2. He goes to the factory every day.

3. You read newspapers every morning.

4. His sisters always give me books to read.

5. They returned home in the evening.

6. They discussed a lot of articles from these French magazines last week - end.

Задание 3. Укажите номера английских предложений, содержащих правильный перевод данных русских предложений.

а) Он не работал на фабрике

1. He does not work at the factory.

2. He did not work at the factory.

3. He will not work at the factory.

б) Вы будите переводить этот текст?

1. Will you translate this text?

2. Did you translate this text?

3. Does he translate this text?

в) Мы работаем в саду сейчас.

1. We worked in the garden.

2. I like to work in the garden.

3. We work in the garden every week.

4. We are working in the garden now.

Задание 4. Образуйте инфинитив от следующих глаголов.

Shall move, came, asks, ran, became, did, does, spoke.

Задание 5. Перевести на русский язык.

1. He stopped to look at the birds singing in the tree. 2. When reading the book I found your letter. 3. I am able to read French. 4. I had to visit them.

 

Часть II

Вариант I

 

Прочитать и перевести текст. Выполнить задания к тексту.

St. Pauls Cathedral

   St. Paul’s Cathedral is situated in the City of London. It was designed by Sir Christopher Wren (1632s 1723 4-234?) who was not only an architect but also one of the best geometers of his day, a mathematician and astronomer. It took Wren 35 years to build the Cathedral which is the greatest of English Churches. It is considered to be a fine specimen of Renaissance architecture.

  The Cathedral is 515 ft long and 180 ft wide. Its famous dome is the largest church dome in the world after St. Peter’s in Rome. The Cathedral is Gothic in plan but the details are classic Renaissance. In one of the twin baroque towers there is one of the largest bells in the world, Great Paul, weighting 17, 5 tons. 

  Inside there is a wonderful mixture of architectural work, paintings, mosaics and statues which are monuments to generals and admirals who are buried there and among them admiral Nelson and the Duke of Wellington (under his command the army of the allies defeated Napoleon at Waterloo in 1815).  

 When Christopher Wren was 90 he was carried here once a year so that he could see his beautiful work. He himself is buried in the Cathedral. There is no monument to Christopher Wren but on his tomb in the centre of the Cathedral there is an inscription which reads: “If you seek a monument, look around”. The inscription is in Latin.  

 St. Paul’s Cathedral was partly destroyed in 1941 by a direct hit from bombs. After the war it was restored.

I. The text is about …

         1) the interior of St. Paul’s Cathedral.

         2) Sir Christopher Wren.

         3) Renaissance architecture.

         4) Christopher Wren’s masterpiece.

 

II. Complete the sentence according to the text.

         In one of the towers of St. Paul’s Cathedral one can see …

1)    one of the largest bells in the world.

2)    the monument to Christopher Wren.

3)    the tombs of Nelson and Wellington.

4)    the largest church dome in the world.

III. Choose the right sentence.

1)     St. Paul’s Cathedral was designed by Sir Christopher Wren who was not only an architect but also one of the best writers of his day.

2)     The dome of St. Paul’s Cathedral is the largest church dome in the world after St. Peter’s.

3)     The Cathedral is Gothic in plan but the details are baroque and classic Renaissance.

4)     Christopher Wren is buried in St. Paul’s Cathedral, where there is a beautiful monument to him with an inscription in Latin.

 

IV. Arrange the sentences according to the text.

         1)  Christopher Wren was carried here once a year.

         2)  St. Paul’s Cathedral was restored after World War II.

         3)  It took Wren 35 years to build the Cathedral.

         4)  Great Paul weight about 17, 5 tons.

 

Часть I

Лексико-грамматический тест

ВАРИАНТ  II

Задание 1.Укажите номера предложений, сказуемые которых стоят в Present Indefinite Tense.

1.   His life was hard.

2.   I want to be a technician.

3.   I was asked at the lesson.

4.   Does she study English?

5.   She works at a hospital.

6.   Did you read this text?

7.   My friend likes reading English books.

8.   She will study English.

9.   Pete's sister does not work.

10. Do you study at school?

Задание 2. Напишите в вопросительной и отрицательной форме.

1. They often go there.

2. I usually read the newspapers at home.

3. She works at a hospital.

4. We write questions at home.

5. He opened the window before classes.

6. Ann translated a lot of foreign letters at the office last week.

Задание 3. Укажите номера английских предложений, содержащих правильный перевод данных русских предложений.

а) Она работала вечером.

1. She works in the evening

2. She will work in the evening

3. She worked in the evening

б) Я пойду в техникум.

1. I shall go to the technical school.

2. I go to the technical school.

3. I am going to the technical school.

4. I went to the technical school.

в) Студенты сейчас переводят новые тексты.

1. The students translated new texts.

2. The students will translate new texts.

3. The students are translating new texts.

4. The students like to translate new texts.

Задание 4. Образуйте инфинитив от следующих глаголов.

Sang, saw, visits, said, answers, followed, ran, will go.

Задание 5. Перевести на русский язык.

1. Laughing loudly she came in to the room.

2. The children playing in the room are my sisters.

3. We must translate this text.

4. I shall have to go there.

Часть II

Вариант II

Прочитать и перевести текст. Выполнить задания к тексту.

The City

   The City occupies a site which was Norman London. It is a very small part of London (only one square mile). About ten thousand people live in the City but about 500,000 of them work there.

   The City can still show the remains of its defensive wall and some other signs of the Roman time. In other parts of the City almost every stone, every wall, every house is Saxon or Norman or connected with some famous man, book or historical event.

   The City of London was described by a Roman historian as a “busy emporium for trade and traders” and this description could have been applied to it at any time since then. The City still remains one of the most important commercial centres in the world.

   All the principal streets lead to the heart of the City, which is represented by three buildings: the Mansion House, the Royal Exchange, the Bank of England.

   The Mansion House is where the Lord Mayor lives. This is a big house built in 1739s53 which reminds us of Greek temple. The Lord Mayor also receives the guests of London there.

   The Bank of England or as the Londoners call it “The Old Lady” is 250 years old and is a huge building seven storeys high. It is one of the most important banks in the world.     

   The Royal Exchange has been burnt down three times by fire and three times rebuilt. It is a place of business and public meetings.

   There are also a lot of insurance companies, offices and churches in the City.

I. The text is about ...

1) historical and business importance of the City.

2) Lord Mayor's residence.

3) principal business buildings of the City.

4) the territory and the population of the City.

II. Complete the sentence according to the text.

The City is a commercial and business part of London as ...

1) about ten thousand people live there.

2) all the principal streets lead to the heart of the City.

3) it is an area with a long history.

4) many offices, insurance companies, banks are concentrated there.

III. Choose the right sentence.

1) The City is a recently built part of London where one can't see any signs of ancient time.

2) The Mansion House reminds us of a Greek temple.

3) Many people live in the City but only a few of them work there.

4) Londoners call the Royal Exchange “The Old Lady” because it is a huge building seven    storeys high.

IV. Arrange the sentences according to the text.

1) The City of London was described by a Roman historian.

2) In the City one can see many signs of the Roman time.

3) The Royal Exchange has been burnt down three times by fire.

4) All the principal streets lead to the heart of the City.

 

4. Условия проведения промежуточной аттестации

     Время на подготовку и выполнение: 2 часа

      Количество вариантов заданий для аттестующихся: 2  ( каждый из вариантов состоит из лексико-грамматического теста и текста для чтения с заданиями)

   

5. Критерии оценивания для промежуточной аттестации

 

Уровень учебных достижений

Показатели оценки результата

 

«5»

студент полностью справился с лексико-грамматическим тестом, понял текст, использовал при этом смысловую догадку, анализ слов, владеет речевыми оборотами, не допустил речевых ошибок.

 

«4»

студент допустил 1-2 ошибки в тесте, допустил ошибки грамматического или лингвистического характера при переводе текста.

«3»

студент допустил более 2-х ошибок в лексико-грамматическом тесте, ограничено владеет речевыми оборотами, перевёл 60% текста, не использует языковую догадку, анализ слов.

 

«2»

студент допустил более 50% ошибок в лексико-грамматическом тесте, не умеет переводить текст, в тексте допущены ошибки, которые не позволяют понять содержание текста.