Y3õeKucn10H Òawqam car-tl,am ca ntaÒaH11¶111 zmcmumymu xaõapnapu
u7Muñ-Ha3apuù, a.ua7uñ-yc.7yóuù, .itaÖHa6uù41mpu4'uñ Y-cypHa1u
õup ñunòa mfpm
Mapma Hawp ymunaòu
1. Иброцим Йулдошев. Навой талцнида џлоллих _ „З
2. фал Холикулова. 'Энг хапа Ойлих — аи-затваг ва илм, энг капа мерос — бу яхши тарбня,
1. ТЕАТР ВА КИНО
1. Анв ар Исмоилов. узбек Кишер Навоий сцна
2. Шамсиддин Усмонов. Классик сацалаштиришда режиссёрнинг билим ва ёцдашуви . 14
З . Музаффар Караб•ев. зх—лаппириимннг узит т17
4. Фахриддин Халц мзахи ижци начналарининг садна галкднлари_ „ _
п.
1. Оцилхон Иброщмов. Махтиар т-.тждан
З. Шерзод Умаров. Узах халц чохулари
4. Азамат Шарипов. Х•$сихалн театр анъаналари_
5.
Ш. САНЪАТ ТАРИХИ, ФАЛСАФА ВА НОМОДДИИ МАДАНИИ МЕРОС
1. Дилмурод Пулатов. Уз&ккстон шап:ланиши ва 49
2. Манзура Юлдашева. чтения хах фактор развития духовного потенциала 52
З . Ш охрух Абдурасулв. Мдулла садна ва экран галкднлари
4. Камштиддин Умаров, ЖУра&к Т'йчиев. Мишмй маданмт ва миллатлараро муносабатларда
1. Дилмурод Исломов. Шогнрдарнинг
2. Лщмила Муминходж:аева. Испсиьзование новых технтлогий в подготовхе специалистов бн&мотечно-информацнонных учрежденкй Узекистана
З . Аб»-рахим Исмаилов, Камола Хидирова. Зннение замысла и интуиции в творческом процессе „ _ 74
4. Хилола Ботирова.Митабгача таълиммуассасаларидамусикднингурни _
V. ЕШ ПДКЩЦ•ОТЧИ
1. Иззат Юлдашев. У5гсицй фотьклор саньатн генезисида Зин“ (рацс) амалиёти ва бзиаахосфатсафий—онтатоажасослари) _
2. Наташа Юсупова. Аудиовизуальный как начато новой формы искусства _
З. Маьмуржон Тураев. Театр сцнасида кечинма
ТНЕ ROLE ОР мим EDUCATlON lN PRESCHOOLS
Т аь.ммют босмчма-босмч олиб бораётгЕп,пвдек, умутсиз таьтимда зьтибор берахж ждатларимиздан бири митабгача хамим щассасаларидр. Бугуми кьнп.шзда ахахпит берииммиз херах б?лг-ан масханлардан бири хам мапабгача таълпа муассаса тарбџлланувш.ларша берила&пан тамим ва тарбм сир змас_ Шу у--—да, В А. ку%даги фт-рлар}пш кепириб Виш жоизцр — ' Муста& тарбил — бу тарбџлси змас, батм 1тсон гарбмсидр“
Мапабг-ача таълим муассасаларида мусиа тактими ва тарбм асос№й Оспа ёшщан бошлаб болаларюш шакллантиршп хамда устириб , болиарга Ургаппп
ВА — 977 Й 115
• мустай утъви (мустјй товутлар баланд-пастмс зтшп ксбшиати);
• тембр утуви (wycm=i товуила— бир-биридан
Фарк млшп)•
• ритм ту*уси (мус}таг-а мос хариат кадам ташлаб чапак чалиб хопфада самаб, хцс зппш ва ифоилаш)
Бсгх-,арюпт муста& кобњлџхглари мустай машЕу.лотларюю барча з.лемент.ларЕЕ1 тата оишрши жащнтамм равшпда
Мактабгача гаьлим муассасиарида омб борилахан т-аышм ку%цагњларин иборат :
• юмтпзттоћарю1 щсииа бутан устиршщ
Уздсми
• м-рий прир
хт-ту*у-— |
к— |
|
• бшал— сид |
|
щ- |
5•-p ижий |
—ихтаари |
|
сод. зрт, гатт опттн-— |
|
Ур- |
• м-рки си— ва бадий фикр |
|
Ч- |
• мри моулопџ дим |
|
ка— |
• мусии |
|
ид- |
рихгла—з лар—з |
—й |
соз- |
ва Мт, ту— кон—ттр
Мусол щсиий —и_ мус— т— a=er тасв— саньат у— или амшп-а Ту— к—ииган ба—-хтезад ужотац ижодий ва нут—
Устч:ад_ Бунин та—, муснцй ту*усщ усишма фди Бу тс— мухи зтад_
гм мусиий, том— вЛоди т—об фазштт— офсеат т— б— Н*осат од—
ритимган |
Мкр, ХК«ютамц |
Хищвстощ |
Турн —nma- |
рие пайдо |
т— |
Урта У*ониш |
ном- |
жмоа (“С* |
ж—пн) хи |
и:ш-фи фти_п —и_ Уларют, фалс*щ ва стат ис ”Соф н— ас— Уда му—, тасв— с-иыт, фихрлар з-тши_ У-зт-а бум, х.» асарда ва зь-т——
г., у— ж—оа о— х.» фикр хан: унт ташмл зтри
Пифа-ч, Гф—т, Сутрот
файласу— фарта Штарн
Хне шкта&-т таышм щассиал»и фа№--анит-ан 59хак, Германияда мактабгача таълм щассишм. дамп тизютга кирма&_ Бола—Чмал«, махаллй хотит жида —ов васи*игци фаолит Шу би—а, ва та—ттлар уз бмчасига ма щ—н_ Мапа«ача та— тизют З б Затан кам* оли_ Хајш таниб ботларда уз фикрини афоптттр билав шиш шаютнтнриш, тавтайфлашл 50Ечала—г урни капа. Шу хи, “тафапур устахонасв“
фипдядд ra икта«ача таышм мажбурй змас_ Унт 2 кабул —га ира5 зы- мчи гуих, шик гуруњ урт rypyx капа гурухларга $литдд_ З 'Оншир —шад_ Бу икта—ш- таьлиий вазифаси: бошиюнч мапабга т“флаш, —и Ургамш_ тури5дт, хар бир Уз махсаи сари Шу дин, Узехвстонтюд ты— тю—да мапабгача татм щассишм»ша тхси Гфезидентииз зьт5ор капа Ушбу змиисјтхоттрт хам к*уришииз щмтн_
Кик*ићию к?рсатипмча, ион (куй, ашула) уч т булии: жи—й (тули куй), мусика ттуши (ннма), дмр уср (ритм) ва шор мусикд карщ бу вокм щсиадр_
(отб куй), пни чому ку— шеь— Улчоы-а укиш_ Адони хат“ (чаланган куй), мни тт—р, ритм ше—т-
Щсихашув« а—ча, “Ут-
Зири — '?всшаи мусиий“ мушршфи Дарвеш Али Чангий алПЛ —нчи ярми — ПШ ас—т Бих, Самарвднд ва шахартр тб ижод кшп-ав У ту— мусиий асарлар чат, сетор, махџт Ошин чалган, ашуа айтиб, щсихд= —ан_ Маму-мотларга караганда у, Уша таитси битн чат чшшб, ипо давотгав зкан“з_ Аллома тощсив±-наз—, тарих"адабй А_Фитрат, А_А_Семенов каби
П крат м—ур алтари з-ьтиечт комгм_
Тфихан Зга —м зпнргм халда аваћаб-асрапшпз мин Мухтасар штб айттмдщ
№ 468;
и М. 1972 с S 7№S72
Уздсми „бармр„ — |
Т.. 1931. с 2W_
coxaIIQ каби ты— сохасида хам к*уплаб ютутрга Биркина ф«тивал тисомда к?радиган аулси, “Навр'з сиалари” *смваш *аит саньат камра5 од. икта5гача татм мужсасаларт капа саиага мн икмиплар ярим.
Ушбу Феруза .АВураим— уз олига —и, хато кимаган б?ламю_ Бугунгв барча виоятларп “Навруз садалара“ фестивалт-а тайфгарлих жара&лари кизгтпаштда дав ом зтмокда Шу билан бир итчда, чому соз ясаш хам бундан мустасво змас_ Нима чату, соз ясовчи усталар диан савол тутнјшт табиий? Макт*гача таышм муассасаси
“Навру-з садалара“ фестивалюа куши иро зтвбгива змас, чолту созида жур зт*п-ашшги са5аблщ буут-в Чнда Узбепсто№а фашшят олиб —етган чату ст ясовчи усталар харакатда иш омб бор—оки_ Бунинг идол исојш а.жмјшк Козимжон уста Низоииинов болажонларимю учув махсус чотупр ясаб ериш билан болажонларга тндан ёрдам б — келмиа_ Агар чату созв сифат:ш махсус ясалган б?лса, ижрчи фал
Барчаьтзга маьлут, хамма маю“гача таьлюл созлар чолrymp етказиа№_ Ушбу Йигњш•ан чомупр т$тшаьшда хад чомупри чжассам, летн макт*гаи татм муассиасида бот сони хцсобга оладт-ан Зак, фа болаларга чшту етмас5итмю_ Савал Ђтил— “нега барча болажмтритга чому сом ем— керак, аир иктабгача щсиша пти, — хб_ Ваб к—сщ фа мита5гача татм капа гуру№арциа жачому созда змша бш—из мада wrmpmиз чошула—т- сон— махсаиа мувофихдр_ Чолу усталарию уз фаатияттриа нафакат капа мн, иктабгача учув хам тсус чому
Ушбу бутушм —ак ган уз купшб келаётгми кушай 5'ли5 афзашшк томони чциам, уз уицда тва иракпда б?липш-а о:шб келад_ суз билан атганда, хамда Одиа капа с.ага чиканда, уз билан намойиш ипоният
“очих рињ-“ вазифасини щболна кшмагав б?ламю_
Ушбу Анижов тисојшда курам-ав б?лсак, Анджон виоя•м, Пахтаобод тупни, “Маданит-“ 21 -сонли макт*гаи татм 201 З йиддан бирин•шти кучп-а кеј—окда_
щсика тарбмиси М?минова Нахиза
Махщджон кти Анджм давлт универстемв мусика тавтй?ншшпшда отав б?либ, уз Ошта
уз—
«уйиб, рбу максатр сари
пжжи «улчалардав |
навосидан би- |
му—_ Уп“у |
2013 |
були“, Уз&тстон Давлат |
капа за- |
ишда фа —мвал |
хамда |
шт—арига |
5'лгав |
хцсобланащ
Ушбу —ари олиб сухбт ”Болажоюар Виан иштш марот, хииа тез Улар били тлаш жа—цда »•дди зрткка кожан ухшаб колютз, улар билав тариа муст:цй талин Ургатмиз_ Бир суз Оман ай-тацда, билан Самага икиш им хам хатонли
с.ага бомжонла— каттала—тга нисбатан анча фарвзм, улар кеч кидай к?пштт куркцтмш Оман бу бартараф шиш хи— суз билан ай-тацда, ва уз шиш бар тараф змш дейиш Ула— .бига самютй хамда тури суз билан, су-ммю усЖдан чии й?ллари Оман зр—тз Хар сафар ула— фестиващан сунг шриа, истирохат 6wwra оимб борами, дея жажп
"шипп-а вдиман“_ Аллохга 5ех№об штрлар 5'лс—, шу киар голибмт кулдан бой бермай кетохдаиз, дел токидлаб
Ториа айтиб $л-њш•анид«, болажотрит билав иштщиа, та— капа мамрт ва истеьдод хамда 5имш тал“ бирж —н диолп —и, хар Ушбу фестталга —ст УЗ *c-mтаыти•и —ат уз фао давом уз олша фанлар учун ист№лии млади_ еш хусусияттри хамда тухтор зкмиз, бир кувц б$гламщ шу жумпдан: уч ва
О |
— иссида —идуи а_жрјшб ту— «уринам Масалан, 5'лмаган к— «ро С?зла— ифодалашда аввал с'зиарни Флагав 5Улсаир, зни ула— халда ишиата отилар_ Тафакюурлариа хам свила— Узгаришлар —и_ К$ргазмали-харака•пш тафаккуртари к-№азма.м-—зли тафаккурга айланадњ Бу б штлар узлари мустакцл опилар хамда щстакцл риста Уйтйщир ё— болалар деги Бшт ва х=салар англай 5-штайди идй усулда Бштлар лучан, а—кса, товутри баланд пастмги, кидай чату анимай ол.тр_ Улар кидай «ро 3-rm имай харакатпр б-ажарт бошлайдтр_ Бу ивр болала—г ж—гдор ва тус ола№_ Овоз борам, лемн к?магига б?лади_ Бу зт•мш кМтяти шаютана Бу даврда косий турла— — юрт, югурт, сакраш каби фашшятларни Узлашмра бошлайдлар_ Баталар уз дан, —6 бир фаатият ни а— куришлари мумин_ ва епи — бу ип-абга бура 5опшайдилар_ Щсика пшгулотарт ва мосланиб, мусикцй ac.mwa б«тари, щсии— а—тштри, мусикцй кайфит щг—_
Бу даврда рождаю —дтр ва неча Угаллар:
• — одции мусикии ларга кест Еки моими 5—;
• хиссиег, ва мусикий ттута— аломда ирок зттдан, он, отти ва фаол ирк утш, бштнщшгщ те.*, тавткаси, —ок з—;
• фашшяти — к*уриб фаомятлар, мусивХ хамда кваш фаолит-вда
Хар бир бола мусиханинг кайси й?налишини Урганиимдан катъи назар, унинг еш Чсусипларини, псиологик ривожини мусика рахбари назарда тьтиш:и лозим. Боланинг мусиий риво»м бу Фри ва узлуксиз равишда й'лга $йишан фасл мусиудй
Бу кфдагича кечам
• хиссий Ощдий мусикЙ ткаввурдан м№маб ва к?птомонлама римжјмгав мркцй карла— х—ва о:мш; кобипяти — те.“ри, баланщшгц афода • Мла Внинг ва k©kMW1awa татиб, Wa 69:п-ан мусикага мам ракс зтт_
Муси— тарбия втифаларн куйидагнларни уз ичига юмраб оладщ улар куйид•тлар:
• М—кага »qxa56aT ва
• м-ркцй та—ст (муасарјтр асосида)_
• од— мусиий Оман таЂилаш, ртикаси —сци маткиарни
• Б олаларда змшюнал шаютант— Уларда ли хцссщ ритм ва харакатни ус•мрт_
• М—кцй идни (мустХ таассуртлар
• Болаларда (барча фашипир астиа)_ Бхтларнинг шис *атида тарбия= Уздсми хабармр„ — 202M(13)
таышм жисмонй ва онгт тарбия уй•уюшкда олиб —и к«к_ Бу иксадга зр— учуж болаларда мусикии та—1 змтди_
Мусихдй омиллар З тамойилг• иракт«, кис з-тш, щсикщ-а змоими (мриифодавийш-и ва тасви—иги)_ Балада мусикамнглагавда у•тг мос кайфиятда 5'зртш керак_
2_ Эм —н мустцй образт асарни милаш, ва ериш_ Буша афода воспам-ркий те.фари, зшитт тиаб зтјтди_ Масалщ чому асбобла—г мори ва теабрлари (скрипка-альт, констрабас-виолмчејљ ва боша асбобир)
З №5'с-иига ижоиорјшк бидцриш_ Хар бир бот бирор мусикЙ асарни —то, узича батй кцтди ва —ларда, ракс злем«глари 5штн хиссий
Бу болалари пни
Г — фаолотдр_
П_ Мусии — ахлокцй оми 5'ли5, маътвитттисти топтр._ М—киан таналар-а чрмат, севт ва тарбимй ахлокцй тарбиялайди. Ш. Мусика — та— 1$-ших куйлаш — болалар-а кайфит У нафакат рухцй, балт осмо" Чуни бола куйлаетаци бурун, нафас й<уштрщ кукри влфащ умумав ош•мда, фа фашмят тб бора-
Бала куйлаш тик ва тутри Утирипш тал“ зтштд_ Куйлаш жара— нафас й?ллари хам Бу кида жуда к*уплаб физиолог-мет талико-тар ва боргаю. Булардан: ЕИ_Алмвов, А_НКенвтщ Е_Пј— ИППавлов, ва бот куплаб фтиологла— таьпм* ћсак 5Улад_ вом — табий чомудЧ, чут бу чому у•тг ивжуд_ Мана шутг хам у•тг хайв бу жараёнхамрох ва тур-
Внларда фойдалаим_ Ундав тикари, бола фашмятларида флат. Масиан, —с, xwoma, болалар чомуприи
тасаввурга Зга |
фам |
табиатга, Ватанга |
капаларга, |
аждощтрга хурмп, Вро |
яхшштш ва |
тафиявий ахлокда— |
фам |
1$-ших |
капа |
—нат тал“ зтлад_ У |
—тш- |
щ уз щнос*амни мркцй жуиала— битн солттнр—, фортепиано откушии мелит та ва бахала— Ургатащ
1$гшик бола џанюта хам уз к№аМасалан, нут—и Устчащ овоз ривожлантр., купмкшшк нафасини шаю—мради_ куши куйлашда асосан щсивХ исси, змоцюнал мусоцй (слух), ртм исси ривожлапи_ куйлаптнг та бир астий
— бу жамоа 5— куйлащир_
Мактабгача бола отзв етарјш даражада фки—и б?лмайди_ Бу устиа к*упгит ва и—тјтр оимб 50риш-ан_ отз хусусиятларщ диапахакцда НА_Мепюв, АД_Войнова, лар уз ијший иомда тухтшшб Утипп-ан_
1$-шикни тмлашда болаларга киска, машут, Мрази, хикоя 1$-шик мвщнидии «лох-одоб, табаат, она Виан, —pмух— хамдагм fowm— 50na,.'IQ омма риб, уларда Уйгатад_
Баий кушихлар 50лалар Витан З.жони“, “Азиз $стон— Узехисто#', '
— Ватаним маним“; НН—жаонинг ”Уйнасаж-и, типратипн“, ”Неваралар купит“, «атлак ва камалак“, ”Каюш;-"', “Шафтшмга сав—', ' Навр— — «ух созим“, Тиом —ан болалар“, ”Бувияхшисиз“, Тушир мат, куш-аним“, ' 'Ямм бшт“, ' Биз аскарьшз“;
Мслм бобо“; |
“Музкаймох“, №тан- |
гин«'; |
“Инок тахтой“, |
чт'лари“ |
к*упла5 Узб«истон |
торлартш- |
помётда с—ас |
из коли— |
бадий тарбижв |
Устчипп•а ф— —и_
Пулат НМорх'жаев “Уйнкат--. типратипн“ тахимл штдт-ан б?лсак, асарни учун мос холатда ни 5'лютз_ Асар рокц 5'-
Мб, тишлови руитжа тез билан ёммлир_
Шоир ва ва шеьр хамохмг бир курсатмб сва мос оханти мусикаигв г.мик сода тарзи ewmaгувои б?лаьшз_
Асар мчи хапда ешп-ав карим кода уз мустцй тюини балан жозибашиш хамда Умбу аса— мактабгача муксасиарциа фестивалларда «ро учув хам мамус карлар жой шшб, змтјтри сирасжа тр., десак, хато кшмаган б?ламю_
Балажонлариьтз якивди таниш карларив — Фаттох Назаров щситси, Т?лки Итхомов 5штн нафакат 50лажоюартз зю севюшш rnryuдан хттоки капа титловта—из хам бутут-в ЂЋда севюии жой ош-ан, щболна кшмагав б?ламю_
II_Iy mcoa киота се№ш бинпшаЙщ с'зларга мос мустХ охангпр зса т?лдриб тур-ан бир турам.
Асарда м№маб 5Улмаслшв Урганувчи томоциан тез ва огон кабул кш—га ф— —и_ Айрим гав карлар нота шт—три мураккаб т—лтрни асари мусинга жозиба ериш максамда фойдалангани томонидм аса— тез ва нокулай:т: келтирит, баьзм учраб турам. Н_НорхУжаев, ФНазаров, А_Мансурв содали ва ботлар учув гулай трилар мумин_ Ушбу фа Ургануви еш калбади тез жой отш-а хам мусикала— тез ед сири хам хато
Тџдаги Татиш усуштран Млиар учуж жа—ир_ Ушбу жарааи жниџа чшту со—ди плати
Уст—п-а ёрди К5'сика —улопарида бу фашмт зю-
Бу фашшп Млала— ижод№— ундайд_ Млалар ж— Внчоытр си—хар 5ојми кщиымраи_ Чапак ва Млалар
чу»•— хдс з—да, у—-а мос змоп. ту-*-ул» айниса тоИй щхим ахапт
О
касб зтад_ Муст —упота— оту фойдаланиш ерт
Виан биргщ ва м-ркцй (хо-тращ
3-rm туй:усини, нутви• Устнрац_
“Щзвдймок“ ха болажонзю хато млмим 5Улттз_
Агар ку-пшкнит- зьт*ор —игав аулси, музкаймок с—инг узиёц болажонла— Узига торт— таби— шундай зон, бу жон бор Виан т№ан гап_
Нафавдг асардтм мтж композитор томтдан аилиан мусики ттутлар кетма-кетмтм хам, ка— хам ка— бир бузующи саба5 асарт— кутай Ургак$тша5 педжоги ои—ар метоик »тлтмиар ярттатри та—отлар омб —awmp_ Мисол
“Мусикцй алиф5о“, НХ_Кононова Обучение дошольников на детских тмрументах“ ттобла—и тптиаб $л-нш мутн_ Балалар Ургатиш дан бири r606J1ap — гпу-—га б—гаюшги тн, хар и—цдуи лози.р_ Мусика утиш метоикасида пупа Уйлаб чицл-ан астиа омб Упрдањ•
— ифодали ижросщ курамш ва тушун—; мустаки куриц кутн берт;
— олдт-а 5'лмаган вазифалариБу методтрни Флаш мисадга
Ижроини таря кш—да хамта фри й<улдан устоз-шш»д зпиришла—и сингд— —са, кузланган писадга
Хаткцьтз уз та— хамда мю—били фа маштктар ичцда уз урнш•а, нуфузига Зга, хато кцлагав б?лаиз_ узлуксю таъјшм•а о— борар
Жан, кетаг— б—щцан далолатдир_
Хар бир демон Илар зкащ тутри усипш в а келажаиа мева учун парвариш утащ Биз Чтсса—ри хам шувдай отб борт.тз_ та— утаёп-ан жаж»таш-в индай куз бугунги Ђгнда таышм *ёп-ав устоьщалмриа кшмагав аулаутз Буниы- хар уз тютзга масъумп ва мехр фламан —сашт, алела, ——из мук—р
1. Абдухтин Э О Начальном лапе музытльного обучения в общеобразовательных птолах Японии Цвыкатьное воспитание в итпле_ — 1984. — № 9.
2 Абдулин Э, Цыпин Г Программа, устремленная в $дуще Советская музыка. — 1988. — № 10.
З. Авратнер В. Обучения и воспитание музыканта-педагога_ — Москва, 1981
4. Арисменди А Дошттьное музыкальное воспитание. — Москва, 1989_
5. Кабалевский ДБ. Как рассказывать детям о музыке? — Москва: Просвещение, 1984_ — 25 с.
б. Вопросы методики музыкаљного воспитания детей. — Москва: Цвыка, 1985. — 127 с.
7. Воспитание музьтой_ — Москва: Просвещение, 1991. — 204 с.
8. )Летодика п№податнил музыкаљных дисциптн: сборник статей. — Ташкент: Увиту-вчи_ — 95 с. псиологил: учебное пособие. Сост. РГ_ Киироь — Тапжент: : Музыка, 2005_ — 80 с.
1 Ветлугина НА. Развитие музытл:ьных способностей допжољнивов в ссе музытл:ьных шр_ — Москва: ГН, 1988.-247 с.
УзДСМИ ха бармри 202M(13)
Узбекистон давлат санъат ва маданият институги хабарлари
Журнал Узбекистан Республикаси олий Аттестация Комиссиям Раёсатининг
2017 йил 29 ноябрдаги 245/6-сонли карори билан санъатшунослик фанлари бУйича диссертациялар юзасидан асосий илмий натижаларни чоп этишга тавсия этилган илмий нашрлар рутатига киритилган
www.dsmi.uz
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.