Открытый урок в 5 классе на тему :
«Обобщение частей речи» (имя существительное, имя прилагательное, местоимение).
Тема: чIалан паяр (существительное, прилагательное,
тIварцIиэвез) умумиламишдай тарс – викторина
/ Урок – обобщение частей речи (имя существительное, имя
прилагательное, местоимение)/.
Метлеб: Чирвилерин дережа хкажун, чlалан паярин арада авай ухшарвал ва тафаватлувал чирун, чlал гегьеншарун тербияламишун.
(Цели: закрепление и обобщение частей речи, воспитание любви к родному языку, развитие речи учащихся).
Тадарак: Интерактивный доска, карточкаяр, таблица. (Презентация
на тему: »Имя существительное, имя прилагательное, местоимение»).
Тарсунин финиф (ход урока).
I. Классда къайда (орг. момент).
II. Муаллимдин гаф (вступительное слово учителя). III. Разминка. МискIалар /Загадки/
Имуча – муча, муч - халича: чуру якIун, сив кIарабин? (борода из мяса, клюв - костяной)
Рапарин кIвале, вич къене? (в доме из игл, а сам – внутри)
Чилин кIаник зардин къамчи? (под землей - золотая плеть)
/Учитываются ответы только на лезгинском языке/
IV. КIвалин кIвалах ахтармишун /Урус гафариз лезги чIала синонимар жагъурна, кхьихь/ ( Проверка домашнего задания: нужно было найти в лезгинском языке синонимы русским словам и записать).
Дуьз жавабар /Правильные ответы/
Время (вахт, вяде, чIав, замана, девир, бере, аям).
Обязанность (буржи, везифа, мажбурнама, ферз).
Узкий (гуьтIуь, дар, дарискъал,шуькIуь).
Широкий (гегьенш, генг, гьяркьуь, фирягь, шегьре, ахъа, ачух, азад).
Горе (гъам, хажалат, дерт, хифет, дердисер.
V. Къугъун «Сес акъуд тавун» / Игра «Молчанка»/
Муаллимди затIарин шикилар алай карточкаяр къалурзава. 1- командади «Вуж?» суалдиз жаваб гудай, 2 – командади «Вуч?» суалдиз жаваб гудай гафар кхьида.
/ Учитель показывает предметные картинки. Первая команда записывает слова, отвечающие на вопрос «Кто?», вторая – слова, отвечающие на вопрос «Что?». Дети записывают названия предметов. Побеждает команда, которая правильно запишет все слова/.
VI. Акси мана авай гаф жагъурна, кхьихь / Подберите к данным словам антонимы/
Дуст - цав –
Йиф - кьуьд –
Эвел - хийир -
Мекь - шадвал –
VII. Физкультминутка / по схеме универсальных символов/
VIII. Са гафуналди кхьихь /запиши одним словом/
Къавах, нарат, ичин, мегъуьн -
Жанавур, сикI, къуьр, чакъал –
КIек, верч, уьрдег, къаз -
IX. Ахъайнавай гаф кухтур / «Вставь слово»/
Жуван гафунин ............ хьухь. (Будь хозяином своего слова).
Гьар хуьре са .................... . яхъ. (В каждом селе имей одного друга).
Гьар акатайдаз ............... лугьумир.(Не раскрывай секрет каждому).
Хъсанвилиз .................. ийимир. (На добро не отвечай злом).
Жуван тариф ийидайди ................ . я. (Кто хвалит себя - глупец).
/Хкягъун патал гафар: ахмакь, сир, писвал, дуст, иеси/ (Слова для вставок).
X. Интерактивный доскадал кIвалах /работа на интерактивной доске/
Доскадал 2 жергеда предложенияр ганва. Гьар командадай сада скобкайра ганвай тIварцIиэвезар герек тир падежда эцигна кхьин лазим я. (С каждой команды выходят к доске по одному ученику и ставят местоимения в нужном падеже).
(Зун) нарат тарцин шикил яда. (Вун) куьн шикил чIугвада?
Пака (чаз) тарихдин музейдиз фида. (Ваз) захъ галаз къведани?
(За) цIусад йис хьанва. (Вуна) шумуд йис я?
Умумиламишун / обобщение учителя/ Лезги чIала 1 ва 2 - ксарин тIварцIиэвезар кьетIен жуьреда дегиш жеда, 3-касдин тlварцlиэвез прилагательни хьиз дегиш жеда. Сад ва 2 – ксарин тIварцIиэвезра анжах асул падежда - н кхьида. Талукьвилин падежда эхирда - н авачиз кхьида. (В лезгинском языке местоимения 1 и 2 лица склоняются по-особому: родительный и дательный падежи не образуются от эргативного падежа, как у существительных и прилагательных. Только 3- лицо склоняется как прилагательное. В именительном падеже пишется на конце –н, а в родительном падеже 1 и 2 лица на конце -н не пишется)
XI. «Прилагательнияр арадал гъваш» /Образуйте прилагательные/
Къугъун эстафетадин къайдада кьиле тухуда. Гьар са командадив (къугъвазвайбурун кьадардиз килигна ) существительнияр алай карточка вугуда. Гьарда са гафуникай прилагательное тIуькIуьрна, карточкадал кхьида, ахпа патав гвайдав вугуда. Фад кхьена куьтягьай командади карточка муаллимдив вугуда, ада кIвалах ахтармишна? гъалиб хьайи командадин тIвар кьада.
ВацI - зул –
Дад - югъ -
Гъил - ич –
Намус - няни –
Там - пакама –
Гад - гатфар –
КIвал - акьул –
Азар - тIям –
XII. Вилериз зарядка / «Зарядка для глаз»/
Интерактивный доскадал кIвалах /Работа на интерактивной доске/
XIII. Прилагательнидин падеж тайинара. /Определите падеж прилагательного/.
Доскадал 2 жергеда предложенияр кхьенва. Гьар командадай са – сад экъечIиз, прилагательнидин кьилел падеж кхьида.
ЧIехидан гаф атIумир Чlехида чIехивал ийидай адет я.
Тухдаз гишиндакай хабар жедач. Жумартда мугьмандиз са рикI ваъ, суфрани ачухда.
Чарадан девлет кIан жемир. ЧIехидаз яб тагайди чIехи баладик акатда.
Умумиламишун /обобщение учителя/
Прилагательнияр падежриз ва кьадарриз существительнияр галачирла, -ди, -бур эхирар акал хьана, дегиш жеда. (Прилагательные склоняются по падежам и числам толко при условии, когда употребляются без существительных и добавляются окончания –ди в единственном, -бур во множественном числе
XIV. «Ухшар я – тафаватлу я» / «Схожи – различны»/
№ п/п |
Суалар |
Существительное |
Прилагательное |
1 |
Вуч къалурзава? |
|
|
2 |
Гьихьтин суалриз жаваб гузва? |
|
|
3 |
Асул падежда гзафвилин кьадарда гьихьтин эхирар ава? |
|
|
4 |
Кьадарриз ва падежриз дегиш жезвани? |
|
|
5 |
Род авaни? |
|
|
6 |
Родриз дегиш жезвани? |
|
|
Дуьз жавабар / Правильные ответы/
№ п/п |
Суалар |
Существительное |
Прилагательное |
1 |
Вуч къалурзава? |
ЗатI, тIебиатдин гьалар |
ЗатIунин лишанар |
2 |
Гьихьтин суалриз жаваб гузва? |
Вуж? вуч? |
гьи? гьихьтин? |
3 |
Асул падежда гзафвилин кьадарда гьихьтин эхирар ава? |
-ар, -ер, -яр |
-бур |
4 |
Кьадарриз ва падежриз дегиш жезвани? |
Эхь |
Существительнияр галачирла, -ди, -бур эхирар акалайла, падежриз ва кьадарриз дегиш жеда. |
5 |
Род авани? |
Ваъ |
Ваъ |
6 |
Родриз дегиш жезвани? |
Ваъ |
Ваъ |
Нетижа кьун: я прилагательнидиз, я существительнидиз род авач. Идалди абур ухшар я (ни прилагательное, ни существительное не имеют рода. В этом – схожи; мана –метлебдалди, суалралди, гзафвилин кьадарда жедай эхирралди абур тафаватлу я. (По значению, по вопросам, по окончаниям единственного и множественного числа – различны).
Тарсуна иштиракай аялриз, тарифар авуна, къиметар эцигда
XV. КIвалин кIвалах: существительнияр, прилагательнияр, тIварцIиэвезар ишлемишна «Зи дуст» темадай куьруь гьикая туькIуьрун. (Составить рассказ на тему: «Мой друг», используя местоимения, прилагательные и существительные).
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.