Програмирование
Оценка 4.6

Програмирование

Оценка 4.6
Рабочие листы +1
docx
информатика
Взрослым
29.04.2019
Програмирование
Obyektga mo‘ljallangan yondashuv (OMY) bir kunda o‘ylab topilgan emas. Uning paydo bo‘lishi dasturiy ta’minotning tabiiy rivojidagi navbatdagi pog‘ona, xolos. Vaqt o‘tishi bilan qanday uslublar ishlash uchun qulay, qaysinisi noqulay ekanini aniqlash oson bo‘lib bordi. OMY eng muvaffaqiyatli, vaqt sinovidan o‘tgan uslublarni o‘zida mujassam etadi. Dastlab dasturlash anchayin boshqotirma ixtiro bo‘lib, u dastur- chilarga dasturlarni kommutatsiya bloki orqali kompyuterning asosiy xotirasiga to£g‘ridan-to£g‘ri kiritish imkonini berdi. Dasturlar mashina tillarida ikkilik tasavvurda yozilar edi. Dasturlarni mashina tilida yozishda tez-tez xatolarga yo‘l qo‘yilar, kodni kuzatib borish amalda deyarli mumkin emas edi. Bundan tashqari, mashina kodlaridagi dastur tushunish uchun g‘oyat murakkab edi. Vaqt o‘tishi bilan kompyuterlar tobora kengroq qo‘llana boshlandi hamda yuqoriroq darajadagi protsedura tillari paydo bo‘ldi.
Qayta tay yuzi.docx
O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI XALQ TA’LIMI VAZIRLIGI BuxDU huzuridagi xalq ta’limi xodimlarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish  instituti 1.2 «Algoritmlash va dasturlash tillari» moduli bo`yicha O`QUV­USLUBIY MAJMUA Buxoro – 2019 O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI  XALQ TA’LIMI VAZIRLIGI Bux DU huzuridagi xalq ta’limi xodimlarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish  instituti         “Ko‘rildi”  O‘quv  va  ilmiy   ishlar  bo‘yicha  direktor  o‘rinbosari _____________ Sh.R.Astanov “_____”__________2019­yil                          “Tasdiqlayman”      Buxoro   viloyat   xalq   ta’limi xodimlarini qayta   tayyorlash    va  ularning  malakasini oshirish   hududiy   markazi    direktori _______________O. U. Nurova “_____” __________2019­yil “Tabiiy va aniq fanlar metodikasi” kafedrasi umumta’lim maktablari o`qituvchilari uchun  “Algoritmlash va dasturlash tillari” moduli bo’yicha  O‘QUV­USULIY MAJMUA BUXORO – 2019 Mazkur o’quv­uslubiy majmua xalq ta’limi vazirligining 2015 yil 2­ noyabrdagi 290­sonli   buyrug‘i   bilan   tasdiqlangan   o‘quv   rejadagi   “Umumkasbiy   fanlar”   blokiga kiruvchi   “IAlgoritmlash   va   dasturlash   tillari”   o‘quv   moduli   bo‘yicha   kasbiy   qayta tayyorlash kurslaridagi o‘quv mashg‘ulotlarini tashkil etishda foydalanish uchun tavsiya etildi. Ishchi o’quv reja va fanlar ishchi dasturi Buxoro viloyat xalq ta’limi xodimlarini qayta tayyorlash va ularning  malakasini oshirish hududiy markazi Tabiiy va aniq fanlar metodikasi   kafedrasining   2019­yil   ____   ­yanvardagi   _____­   sonli     yig’ilishida muhokama   qilingan   hamda ilmiy kengashning 2019­ yil ____­___________ oyidagi ____­sonli qarori bilan tasdiqlangan. Tuzuvchi:                                          “Tabiiy va aniq fanlar metodikasi” kafedrasi o`qituvchisi            N.I.Kamalova           .                    “Tabiiy va aniq fanlar metodikasi” kafedrasi o`qituvchisi            T.O. Avezov Taqrizchilar: Tabiiy va aniq fanlar metodikasi o`qituvchisi  Z.Z. Bakayev    Tabiiy va aniq fanlar metodikasi o`qituvchisi N.K. B 1.2. АЛГОРИТМЛАШ ВА ДАСТУРЛАШ ТИЛЛАРИ КИРИШ Ушбу дастур ҳар бир касб эгаси унинг фаолият кўрсатиш туридан қатъий назар эгаллаши керак бўлган таянч назарий ва амалий маълумотларни ўз ичига олади. Фаннинг мақсади ва вазифалари Фаннинг   асосий   мақсади  ­   информатика   ўқитувчисининг   касбий   соҳасида эгаллаши   лозим   бўлган   билимлар   ва   амалда   қўллаш   учун   кўникма   ва   макалаларни шаклантириш ва ривожлантиришдан иборат. Унда ҳар бир касб эгасининг фаолияти керак бўлган таянч назарий ва амалий маълумотларни ўз ичига олади. Фаннинг   вазифалари  ­   алгоритм   тушунчаси   ва   унинг   асосий   ҳоссалари, ижрочилари,   тасвирлаш   усуллари,   турлари,   алгоритмик   тиллар   билимлар   билан таништириш ­дастурлаш тиллари ва уларнинг классификацияси, дастурлаш тилининг алифбоси, буруқлар тизими ва операторлари билан таништириш ва амалий масалаларга дастурлар тузишни ўргатиш; ­объектга йўналтирилган дастурлаш тиллари ва улар устида ишлашни ўргатишдан иборат. Фан бўйича тингловчиларнинг билими, кўникма ва малакаларига қўйиладиган талаблар «Алгоритмлаш ва дастурлаш тиллари» ўқув фанини ўзлаштириш жараёнида амалга ошириладиган масалалар доирасида тингловчи: ­ алгоритм, ва унинг хоссалари, алгоритм ижрочилари, алгоритмларни тасвирлаш усуллари,   рекурсия   ва   итерация,   алгоритмнинг   мураккаблиги   тушунчаси,   алгоритм турлари, самарали алгоритмлар ишлаб чиқишнинг асосий усуллари, алгоритмик тиллар, дастурлаш   тиллари   ва   уларнинг   классификацияси,   дастурлаш   тилининг   алифбоси, буруқлар тизими ва операторларини, чизиқли, тармоқланувчи ва такрорланувчи дастурлар тузишни, объектга йўналтирилган дастурлаш тиллари ҳакидаги, объектга йўналтирилган лойиҳалаш;   объектларни   лойиҳалаш:   объектга   йўналтирилган   дастурлаш   тили   ва   унда дастур тузишни билишлари керак; ­алгоритмнинг асосий ҳоссалари, алгоритм ижрочилари, алгоритмларни тасвирлаш усуллари, алгоритм турларини амалиётга тадбиқ қилиши ва уларга доир содда масалаларни ҳал қила олиши, Дастурлаш тиллари ва уларнинг турлари, дастурлаш тилининг буруқлар тизими   ва   операторларини   қуллаган   ҳолда   чизиқли,   тармоқланувчи   ва   такрорланувчи дастурлар   туза   олиш,   дастурлашнинг   объектга   йўналтирилган   парадигмаси,   объектга йўналтирилган лойиҳалаш ҳаидаги масалларни алгоритмини туза олиш  кўникмаларига эга бўлишлари керак; Касбий   соҳасида   учрайдиган   турли   ҳил   масалаларга   алгоритмлар   туза   олиши, алгоритмнинг турларни фарқлай олиш, тасвирлаш усулларига оид мисоллар келтира олиш, рекурсия ва итерация, алгоритмнинг мураккаблиги тушунчаларни ажрата олиши, самарали алгоритмлар   ишлаб   чиқишнинг   асосий   усуллари(балансировка,   динамик   дастурлаш   ва бошқалар)ни амалий қўллай олиши, бирор бир дастурлаш тиллари ва уларнинг турларини фарқлай олиш, дастурлаш тиллалари ёрдамида амалий масаллаларга дастурлар туза олиш, массивлар,   график   операторлар,   функциялар   ва   процедуралар,   ёзувлар,   рўйхатлар, файллар,   модулли   дастурлар   ҳақидаги   билимларни   амалда   қуллай   олиш,   объектга йўналтирилган дастурлаш тилларидан фойдалана олиш, бошқариш элементлари, ойналар, диалоглар; воқеалар ва ҳабарлар, объектга йўналтирилган муҳитларда ҳабарларни узатиш ва   уларга   ишлов   бериш,   объектлар   иерархияси   асосида   дастурларни   лойиҳалаш малакаларига эга бўлишлари керак. Фаннинг ўқув режасидаги бошқа фанлар билан ўзаро боғлиқлиги, услубий жиҳатдан узвийлиги ва кетма­кетлиги Алгоритмлаш ва дастурлаш тиллари фани асосий касбий фанларидан бири  ҳисоблананиб, дастурни амалга ошириш ўқув режасидаги режалаштирилган назарий  информатика, маълумотлар базаси ва уларни бошқариш тизимлари фанларидан олинган назарий ва амалий билимларга таянади. Фаннинг таълимдаги ўрни «Алгоритмлаш ва дастурлаш тиллари» ўқув фани, алгоритм ва унинг хоссалари,  алгоритм ижрочилари, алгоритмларни тасвирлаш усуллари, рекурсия ва итерация,  алгоритмнинг мураккаблиги тушунчаси, алгоритм турлари, самарали алгоритмлар ишлаб  чиқишнинг асосий усуллари, алгоритмик тиллар, дастурлаш тиллари ва уларнинг  классификацияси, дастурлаш тилининг алифбоси, буруқлар тизими ва операторларини,  чизиқли, тармоқланувчи ва такрорланувчи дастурлар тузишни, объектга йўналтирилган  дастурлаш тиллари ҳақидаги, объектга йўналтирилган лойиҳалаш; объектларни лойиҳалаш: объектга йўналтирилган дастурлаш тили ва унда дастур тузиш имкониятларига эга бўлади. Фанни ўқитишда фойдаланиладиган замонавий ахборот ва педагогик технологиялар «Алгоритмлаш ва дастурлаш тиллари» фани ўқувчида дарсликлар, ўқув­услубий  қўлланмалар, маъруза матнлари, электрон материаллардан фойдаланиш, замонавий  ахборот ва педагогик технологияларни қўллаш, интерфаол усулларни, таълимий  воситаларни таълим жараёнига тадбиқ этиш муҳим таълимий аҳамиятга эга. АСОСИЙ ҚИСМ Мавзулар к § N аЗ со Он*0аЗ я и р о т а р о б а Л и ш и й и л а м А № 6 7 1 2 8 Жадвал катталиклар. 9 10 Файллар ва улар билан ишлаш. Турланган ва  3 Дастурлаш тиллари ва уларнинг синфлари. Алгоритм ҳақида умумий интуитив таъриф  Паскал тили синтаксиси. Катталикларнинг асосий  маъносидаги тушунча. турлари. Паскал тилидаги программаларнинг  структураси. Умумий алгоритмлар назариясига доир асосий  кашфиётлар. Редукция принципи. Алгоритм ва  ҳисоблаш жараёни орасидаги боғланиш. Процедура. Процедура­функция. Алгоритмларни баҳолаш маозонлари ва таҳлил қилиш  усуллари. Икки томонлама алгоритмлар. Чизиқли  турланмаган файллар. Матнли файллар. рўйхатлар ва улар устида асосий амаллар. Турбо­Паскал муҳитида ишлаш. Хотиранинг динамик  Тармоқлар. Дарахтлар, уларнинг турлари. Танлаш ва  тақсимоти. Кўрсаткич тури. жойлаштириш туркумидаги мураккабликка эга  саралаш алгоритмлари. Турбо­Паскалда модуллар. Стандрат модуллар. Рекурсия ва рекурсив функциялар. Математик  Графика модули ва улар билан ишлаш. индукция. Рекурсив ва итерацион алгоритмларни  қиёслаш. Дастурлашнинг объектга йўналтирилган парадигмаси. 11 4 12 13 5 14 Объектга йўналтирилган дастурлаш тиллари.  4 6 2 2 6 6 6 6 8 6 6 6 6 2 4 4 4 4 4 6 4 4 4 4 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 4 4 4 2 2 4 2 2 2 2 2 2 2 2 2 4 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 18 17 15 Объектга йўналтирилган лойиҳалаш. 16 Объектларни лойиҳалаш: сатрлар, стеклар, рўйхатлар,  навбатлар, дарахтлар Математик объектлар: рационал ва комплекс сонлар,  векторлар, матрицалар Объектлар кутубхонаси, интерфейс объектлари. Бошқариш элементлари, ойналар, диалоглар; воқеалар  ва ҳабарлар, объектга йўналтирилган муҳитларда  хабарларни узатиш ва уларга ишлов бериш  механизмлари Объектлар иерархияси асосида дастурларни  лойиҳалаш. Delphi дастурлаш тилининг ишчи муҳити, ундаги  ойналар, у ўрнатилиши зарур бўлган компьютерга  қўйиладиган техник талаблар ва инструментал  тугмалар. 19 20 21 23 22 Компонентлар палитраси. Палитра бўлимлари ва  айрим компонентлар хоссалари билан танишиш. Стандарт бўлими. Frame, MainMenu PopupMenu  компонентлари. Label компоненти­ойнада қисқа узунликдаги ёзувларни акс эттириши, Edit, Button, Memo, Panel ва қатор  компонентлар хоссалари. Additional бўлими. BitBtn компоненти­турли тасвирли  тугмаларни жойлаштириш ва улардан фойдаланиш,  MaskEdit компоненти­фильтрли киритишни таъминлаш 25 24 26 String Grid компоненти­матнли жадвалдан  фойдаланиш, Image компоненти ­ расмлардан  фойдаланиш ва қатор компонентлар хоссалари. Жами 4 120 2 32 2 48 40 1­ мавзу: Алгоритм ҳақида умумий интуитив таъриф маъносидаги  тушунча. Алгоритмнинг кибернетик таърифи (2 соат маъруза) Алгоритм, унинг кибернетик таърифи, алгоритмнинг асосий хоссалари, алгоритм  ижрочилари, алгоритмларни тасвирлаш усуллари, алгоритм турлари, чизиқли,  тармоқланувчи ва такрорланувчи алгоритмлар ҳақида тушунчалар бериш. 2­ мавзу: Умумий алгоритмлар назариясига доир асосий  кашфиётлар. Редукция принципи. Алгоритм ва ҳисоблаш жараёни  орасидаги боғланиш (2 соат маъруза) Алгоритм, унинг кибернетик таърифи, Евклид алгоритми, алгоритмнинг асосий  хоссалари, алгоритм ижрочилари, алгоритмларни тасвирлаш усуллари, алгоритм турлари,  чизиқли, тармоқланувчи ва такрорланувчи алгоритмлар ҳақида тушунчалар бериш. 3­ мавзу: Алгоритмларни баҳолаш маозонлари ва таҳлил қилиш  усуллари. Икки томонлама алгоритмлар. Чизиқли рўйхатлар ва  улар устида асосий амаллар (2 соат маъруза, 2 соат амалий, 2 соат лаборатория иши) Алгоритмларни баҳолаш меъзонлари ва таҳлил қилиш усуллари, икки томонлама  алгоритмлар, чизиқли рўйхатлар ва улар устида асосий амаллар бажаришга ўргатиш. 4­ мавзу: Тармоқлар. Дарахтлар, уларнинг турлари. Танлаш ва туркумидаги мураккабликка эга саралаш алгоритмлари (2 соат маъруза, жойлаштириш 2 соат амалий, 2 соат лаборатория иши) Тингловчиларни тармоқлар, дарахтлар, уларнинг турлари, танлаш ва жойлаштириш туркумидаги мурраккабликка эга саралаш алгоритмлари ҳақида билимга эга қилиш. 5­ мавзу: Рекурсия ва рекурсив функциялар. Математик индукция.  итерацион алгоритмларни қиёслаш (2 соат маъруза, 2 соат амалий, Рекурсив ва 2 соат лаборатория иши) Тингловчиларда рекурсия ва рекурсив функциялар, математик индукция, рекурсив ва итерацион алгоритмларни қиёслашга доир билимларни шакллантириш. 6­ мавзу: Дастурлаш тиллари ва уларнинг синфлари (2 соат маъруза, 2 соат лаборатория иши) Тингловчиларда дастурлаш тиллари ва уларнинг синфлари, юқори даражали  дастурлаш тиллари, интерпретаторлар ва компиляторлар, дастурларни трансляциялашга  доир билимларни шакллантириш. 7­ мавзу: Паскал тили синтаксиси.  Катталикларнинг асосий турлари. Паскал  тилидаги программаларнинг структураси (2  соат маъруза, 4 соат лаборатория иши) Тингловчиларни Паскал тили, катталикларнинг асосий турлари, Паскал тилидаги  программаларнинг структураси, Паскал тилининг операторлари. қийматларнинг скаляр  турларига доир билимларга эга қилиш. 8­ мавзу:   Жадвал   катталиклар   (2   соат   маъруза,   4   соат лаборатория иши) Жадвал катталиклар тушунчасини тингловчиларга етказиш. Жадвал катакчаларига  доир мисол ва масалалар ечиш. 9­ мавзу: Процедура. Процедура­функция (2 соат маъруза, 4 соат лаборатория иши) Тингловчиларда процедура, процедура­функция тушунчаларини шакллантириш ва  уларнинг вазифаларини таҳлил этиш. 10­мавзу: Файллар ва улар билан ишлаш. Турланган ва турланмаган  файллар. Матнли   файллар   (2   соат   маъруза,   2   соат   амалий,   2   соат лаборатория иши) Тингловчиларни файллар ва улар билан ишлаш, турланган ва турланмаган файллар,  матнли файллар билан ишлашга ўргатиш. 11­ тақсимоти. мавзу: Турбо­Паскал муҳитида ишлаш. Хотиранинг динамик  Кўрсаткич тури (2 соат маъруза, 2 соат амалий, 4 соат лаборатория иши) Тингловчиларни Турбо­Паскал муҳитида ишлашга ўргатиш. Хотиранинг динамик  тақсимоти, кўрсаткич тури билан таништириш. 12­мавзу: Турбо­Паскалда модуллар. Стандрат модуллар (2 соат  маъруза, 2 соат амалий, 2 соат лаборатория иши) Тингловчиларда Турбо­Паскалда модуллар, стандарт модулларга доир билимларга  эга қилиш. 13­ мавзу: Г рафика модули ва улар билан ишлаш (2 соат маъруза, 2 соат амалий, 2 соат лаборатория иши) Графика модули ва улар билан ишлашга доир билимларга эга қилиш. 14­ мавзу: Объектга йўналтирилган дастурлаш тиллари.Дастурлашнинг объектга йўналтирилган парадигмаси (2 соат маъруза) Объектга йўналтирилган дастурлаш тиллари, дастурлашнинг объектга  йўналтирилган парадигмаси билан таништириш. 15­ мавзу: Объектга йўналтирилган лойиҳалаш (2 соат маъруза, 2 соат лаборатория иши) Объектга йўналтирилган лойиҳалаш билан таништириш. 16­ мавзу: Объектларни лойиҳалаш: сатрлар, стеклар, рўйхатлар, навбатлар, дарахтлар (2 соат маъруза, 2 соат лаборатория иши) Объектларни лойиҳалаш: сатрлар, стеклар, рўйхатлар, навбатлар, дарахтлар ҳақида  тушунчаларини шакллантириш. 17­ мавзу: Математик объектлар: рационал ва комплекс сонлар, матрицалар (2 соат амалий, 2 соат лаборатория иши) векторлар, Математик объектлар: рационал ва комплекс сонлар, векторлар, матрицалар  тушунчаларини шакллантириш. 18­ мавзу: Объектлар кутубхонаси, интерфейс объектлари (2 соат амалий, 2 соат лаборатория иши) Тингловчиларга Объектлар кутубхонаси, интерфейс объектларига доир билимлар бериш. 19­ мавзу: Бошқариш элементлари, ойналар, диалоглар; воқеалар ва объектга йўналтирилган муҳитларда хабарларни узатиш ва уларга ҳабарлар, ишлов бериш механизмлари ( 2 соат амалий, 2 соат лаборатория иши) Бошқариш элементлари, ойналар, диалоглар; воқеалар ва ҳабарлар, объектга  йўналтирилган муҳитларда хабарларни узатиш ва уларга ишлов бериш механизмлари билан таништириш 20­ мавзу: Объектлар иерархияси асосида дастурларни лойиҳалаш ( 2 соат амалий, 4­соат лаборатория иши) Тингловчиларни объектлар иерархияси асосида дастурларни лойиҳалашга ўргатиш  ва таҳлил этиш. 21­ мавзу: Delphi дастурлаш тилининг ишчи муҳити, ундаги ойналар, у зарур бўлган компьютерга қўйиладиган техник талаблар ва ўрнатилиши инструментал тугмалар ( 2 соат маъруза, 2 соат амалий) Тингловчиларда Delphi дастурлаш тилининг ишчи муҳити, ундаги ойналар  (Объектларнинг дарахтсимон кўриниш ойнаси, объектлар инспектори ойнаси, код браузери ойнаси, асосий ойна, форма ойнаси, дастур коди ойнаси), у ўрнатилиши зарур бўлган  компьютерга қўйиладиган техник талаблар ва инструментал тугмаларга доир билимларни  шакллантириш. 22­ мавзу: Компонентлар палитраси. Палитра бўлимлари ва айрим компонентлар хоссалари билан танишиш ( 2 соат маъруза, 2 соат амалий) Тингловчиларни компонентлар палитраси, палитра бўлимлари ва айрим  компонентлар хоссалари билан таништириш. мавзу: Стандарт бўлими. Frame, MainMenu PopupMenu  23­ компонентлари ( 2 соат маъруза, 2 соат амалий) Тингловчиларда Стандарт бўлими компонентлари билан ишлаш кўникма ва  малакаларини шакллантириш. 24­ мавзу: Label, компоненти­ойнада киска узунликдаги ёзувларни акс Edit, button, Memo, Panel ва катор компонентлар хоссалари (2 соат амалий, 2 соат амалий) эттириши, Label, Edit, button, Memo, Panel компонентлар хоссалари билан таништириш ва  улардан фойдаланишга ўргатиш. 25­ мавзу: Additional бўлими. BitBtn компоненти­турли тасвирли тугмаларни жойлаштириш ва улардан фойдаланиш, MaskEdit компоненти­фильтрли киритишни таъминлаш (2 соат амалий) Тингловчиларни Additional бўлими, BitBtn компоненти­турли тасвирли тугмаларни  жойлаштириш ва улардан фойдаланиш, MaskEdit компоненти­фильтрли киритишни  таъминлашга ўргатиш. 26­ мавзу: StringGrid компоненти­ матнли жадвалдан фойдаланиш, компоненти ­расмлардан фойдаланиш ва катор компонентлар хоссалари (2 соат амалий, 2 соат лаборатория иши) Image Тингловчиларда StringGrid компоненти, Image компоненти ва улардан фойдаланиш  малака ва кўникмаларни шакллантириш. Фойдаланиладиган асосий дарслик ва ўкув кўлланмалар, электрон таълим ресурслари ҳамда кўшимча адабиётлар рўйхати Асосий дарсликлар ва ўкув кўлланмалари 1. Безручко В. Т. Информатика курс лекций: Учебное пособие. ­ М.: ИД. "Форум":  ИНФРА ­ М. 2013­432.с 2. Дорогов Б.В., Дорогова Е.Г. Основы программирования на языке С: учебное  пособие. М.: ИД. "Форум": ИНФРА ­ М. 2012, 400с. Қўшимча адабиётлар 1. Informatika. Prof. N. V. Makarova.­Toshkent; 2005. 2. B.Boltayev, A.Azamatov, B.Xurramov va boshqalar. “Office dasturlari seriyasidan”.  Kitob­II. Toshkent, 2015 yil. 3. www.pedagog.uz www.ziyonet. uz

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование

Програмирование
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
29.04.2019