Рабочая программа по коми литературе для 5-9 классов

  • docx
  • 13.06.2022
Публикация на сайте для учителей

Публикация педагогических разработок

Бесплатное участие. Свидетельство автора сразу.
Мгновенные 10 документов в портфолио.

Иконка файла материала 4. Рабочая программа ФГОС коми литература 5-9 x чистовик.docx

Муниципальное общеобразовательное учреждение

«Средняя общеобразовательная школа» с.Большелуг

 

 

 

Согласовано

Заместитель директора по УР

____________________

(Ф.И.О, дата)

 

Утверждаю

Директор  МОУ «СОШ» с.Большелуг

______________ (Ф.И.О)

Приказ №____от «___» ____ 201__ г.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рабочая программа учебного предмета

«Коми литература»

основного общего образования

 

 

 

Срок реализации программы – 5  лет

 

 

 

 

 

 

 

 

Составитель программы: Старцева Эльвира Александровна,

учитель коми языка и литературы

 

 

 

 

 

 

 

 с. Большелуг

2019 год

Пояснительная записка

Рабочая программа учебного предмета  «Коми литература» для 5 – 9  классов составлена в соответствии  с учётом исходных документов:

1.      Федерального государственного образовательного стандарта общего образования второго поколения, утвержденного Приказом Министерства образования и науки РФ от 17.12.2012 года № 1897.

2.      Фундаментального ядра содержания общего образования, Москва, 2009.

3.      На основе программы: Коми литература: V-XI  классъяслы уджтас/ Лöсьöдысьяс: В.А.Лимерова, Е.В. Остапова.- Сыктывкар, 2010. 104 л.б. в соответствии с Республиканским компонентом государственного стандарта общего образования (приказ Главы Республики Коми  от 13.07.2001г.,N 301).

4.      Основной образовательной программы МОУ «Средняя общеобразовательная школа» с. Большелуг.

5.     Учебного плана МОУ «СОШ» с. Большелуг..

6.      Требований о реализации этнокультурного  компонента в соответствии с указом Главы РК.

7.      Федерального перечня учебников, рекомендованных (допущенных) к использованию в образовательном процессе в ОУ, реализующих программы общего образования.

 

 

Изучение коми литературы на ступени основного общего образования направлено на достижение следующих целей:

ü  развитие эмоционального восприятия художественного текста, образного и аналитического мышления, творческого воображения, читательской культуры и понимание авторской позиции; формирование начальных представлений о специфике литературы в ряду других искусств, потребности в самостоятельном чтении художественных произведений; развитие устной и письменной речи учащихся;

ü  воспитание духовно развитой личности, формирование гуманистического мировоззрения, гражданского сознания, чувства патриотизма, любви и уважения к литературе и ценностям отечественной культуры;

ü  освоение текстов художественных произведений в единстве формы и содержания, основных историко-литературных сведений и теоретико-литературных понятий;

ü  овладение умениями чтения и анализа текста художественных произведений с привлечением базовых литературоведческих понятий и необходимых сведений по истории литературы; выявление в произведениях конкретно-исторического и общечеловеческого содержания; грамотного использования коми литературного языка при создании собственных устных и письменных высказываний.

Основу содержания коми литературы как учебного предмета составляют чтение и изучение художественных произведений. Их восприятие, анализ, интерпретация базируются на системе историко- и теоретико-литературных знаний, на определенных способах и видах учебной деятельности.

Основными критериями отбора художественных произведений для изучения являются их высокая художественная ценность, гуманистическая направленность, позитивное влияние на личность ученика, соответствие задачам его развития и возрастным особенностям.

Рабочая программа предусматривает формирование у обучающихся общеучебных умений и навыков, универсальных способов деятельности и ключевых компетенций. В этом направлении приоритетами для учебного предмета «Коми литература» на этапе основного общего образования являются:

•выделение характерных причинно-следственных связей;

•сравнение и сопоставление;

•умение различать понятия: факт, мнение, доказательство, гипотеза, аксиома;

•самостоятельное выполнение различных творческих работ;

•способность устно и письменно передавать содержание текста в сжатом или развернутом виде; осознанное беглое чтение, использование различных видов чтения (ознакомительное, просмотровое, поисковое и др.);

владение монологической и диалогической речью, умение перефразировать мысль, выбор и использование выразительных средств языка и знаковых систем (текст, таблица, схема, аудиовизуальный ряд и др.) в соответствии с коммуникативной задачей;

•составление плана, тезиса, конспекта; подбор аргументов, формулирование выводов, отражение в устной или письменной форме результатов своей деятельности;

использование для решения познавательных и коммуникативных задач различных источников информации, включая энциклопедии, словари, Интернет-ресурсы и др. базы данных;

самостоятельная организация учебной деятельности, владение навыками контроля и оценки своей деятельности, осознанное определение сферы своих интересов и возможностей.

 

 

 

 

Описание места учебного предмета в учебном плане

 

Рабочöй программаын урчитöм час лыд адаптируйтöма учебнöй планын МОУ «СОШ» с. Большелуг индöм час лыд дiнö:  5 классын – 34 час ( 1 час вежонын), 6 классын – 34 час ( 1 час вежонын), 7 классын – 34 час ( 1 час вежонын), 8 классын – 34 час ( 1 час вежонын), 9 классын – 34 час (1 час вежонын).

5-9-öд классъясын коми литература велöдöм вылö ставнас сетсьö 170 час.

Рабочöй программалöн  учебникъяс да базиснöй учебнöй план дорö адаптируйтöмыс лоö помкаöн став  тема серти час лыд чинталöмлы.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Содержание учебного предмета /Велöдан предметлöн сюрöс

5 класс

 

Коми литература – выль велöдантор

Козлова Елена Васильевна

«Векньыдик ордым» (дженьдöдöмöн). Важ олöм туялöм. Челядьöн ас му да ордпу тöдмавны зільöм

Попов Серафим Алексеевич

«Зарни паськöмöн пасьтасис вöр» кывбур. Арся вöр-ва поэтизируйтан серпасъяс. Кад вежсьöм.

Фольклор

Йöзкост искусстволöн медшöр пасъяс: вомгоралун, анонимность, зумыдлун да вежласьны вермöм. Йöзкост ворсöмъяс да сьыланкывъяс. Мойдъяс.

Афоризм нога жанръяс

Нöдкыв. Нöдкывлöн важ вужъяс, орччöдöм да сёрнитанторсö дзебöм подув вылын артмöм. Нöдкывлöн тэчас.

Шусьöг. Шусьöгъяслöн да кывйöзъяслöн веськыд да абу веськыд вежöртас. Шусьöг да кывйöз сикасъяс.

Йöзкостса мойдъяс

Мойд кыдз жанр. Важ эскöмъяслöн колясъяс. Мойд сикасъяс.

«Гундырли», «Седун» - волшебнöй мойдъяс. Геройяслысь морттуй петкöдлöм.

«Руч да чокыр», «Руч да дябыр» - пемöсъяс йылысь мойдъяс. Морт олöмкöд йитöд.

«Горт олöм», «Меліа сёрнитіс» - бытöвöй мойдъяс. Велöдан ру, олöм  вылö нюмсера видзöдлас.

Литература мойдкыв

Йöзкостса мойд подула авторлöн прозаа либö кывбура художествоа гижöд

Куратов Иван Алексеевич

Поэтлöн ичöтдыр, бать-мамöс пыдди пуктöм, гижны босьтчöм.

«Шыр да гадь», «Микул» мойдъяс

Юшков Геннадий Анатольевич 

Войнабöрся челядьдыр. Ыджыд гижысьöдз быдмöм.

«Тöла додь» пьеса. Аслыспöлöслун. Бур да Омöль костын вын петкöдлöм. Персонажъяслысь морттуй восьтöм. Коми мортöс донъялöм. Герой нимъяслöн вежöртас.

Чисталёв Вениамин Тимофеевич (Тима Вень)

Окотапырысь велöдчöм да лыддьысьöм. Школаын челядьöс шаня велöдöм.

«Миян нэмö» гижöдысь юкöнъяс. XIX нэм помын челядьлöн олöм.

«Югыд вой, кöдзыд вой». Кывбурын тöвся войлöн поэзия чужтысь мичлун.

Лыткин Василий Ильич (Илля Вась)

«Тöвся лун». Художествоа гижöдын образа кыв.

Ловзьöдöм. Орччöдöм. Мичкыв.

Торопов Иван Григорьевич

Войнабöрся кадö зонкалöн верстяммöм. Ыджыд гижысьöдз быдмöм.

«Тэрыб Кок» висьт. Пемöслöн мичлун. Мортлы эскöм. Мортлысь бурсö да лёксö воча сувтöдöм. Мортлöн вöр-ва понда кывкутöм. Тэрыб Кок нимсянь сьöлöма висьтасьöм.

Юшков Г.А.

«Руч», «Меным ас туяс кажитчö кöин», «Йöра», «Ылі туйö петöмаöсь юсьяс», «»Быдмö тундраын гöнаюр» кывбуръяс. Вöр-ва олысьясöс авторöн пыдди пуктöм, налысь этш тöдöм, быдöнлысь ошкантор казялöм. Донъялан кывъяслöн тöдчанлун.

Козлов Е.В.

«Ичöт ключьяс» висьт. Вöр-валысь тыдавтöм олöмсö казялöм. Визув ключьяс да уджач йöзöс орччöдöм

Уляшев О.И.

«Гöрд ключ» висьт

Коданёв И.В. 

Вöр-ва йылысь висьтъяс

Ванеев А.Е.

Кывбуръясын чужан му нимöдöм. Литература туялöм.

«Жонь», «Ниа» кывбуръяс. Кывбуръясын лэбач да пу образъяс пыр войвылын олысь мортöс петкöдлöм. Мывкыда да сяма йöзöс аттьöалöм.

Белых И.И.

Кывбура да проза сёрни.

«Бипур дорын» висьт

Савин В.А. (Нёбдінса Виттор)

Литературнöй герой.

Гижысьлöн олантуй да творчество.

«Чужи-быдми сьöд вöр шöрын» кывбур.

«Кыдзи ме велöдчи» автобиография гижöдысь юкöнъяс.

Рочев Я.М.

Олантуй да творчество.

«Кык друг» романысь юкöнъяс

Мишарина А.П.

Олантуй да творчество.

«Нывкаяслы», «Тувсов серпас» кывбуръяс.

Рочев Е.В.

Олантуй да творчество.

«Митрук петö тундраысь» повесьт. Тундраын быдмысь детинкалöн ас этш да олöм вылö видзöдлас сöвмöм. Выльтор да буртор вöчны зільöм. Авторлöн небыд шмонь, мортöс да тундра радейтöм

Лыткин В.И.

(Илля Вась)

«Немас гöснеч» (челядьдырся казьтылöм) висьт. Шмонь. Шмонь артмöдан приёмъяс

Одинцов А.С.

Олантуй да творчество.

«Саврас» висьт. Вöвлöн да детинкалöн ас ру да этш

Иванова В.В.

Олантуй да творчество.

«Керка-пöль» повесьт (дженьдöдöмöн). Повесьтын семьяпытшса олöм петкöдлöм, öта-мöдöс радейтöм да пыдди пуктöм. Иван вокöс быдтігöн Федялöн верстяммöм. Детинкаöн муюгыдсö ас ног аддзöм да серпасалöм

Савин В.А.

Гожся войын Эжва юсянь («Ныв шог» поэмаысь юкöн)

Велöдöм да сьöлöм вылö воöм гижöдъяс йылысь сёрни.

 

 

6 класс

Куратов И.А.

(А.И. Гугов)

Олантуй да творчество: челядьдыр, велöдчан кад. Куратов – басня гижысь.

«Синтöм пöльö»,

«Пöч», «Закар ордын» кывбуръяс. «Кöина-каня», «Рака», «Гут» басняяс.

Интернациональнöй сюжетъяс И.Куратовлöн басняясын (Эзов. И.А.Крылов гижöдъяскöд орччöдöм)

Фёдоров Г.А.

(Педь Гень)

Олантуй да творчество.

«Зарни сюра кöр» повесьт (дженьдöдöмöн). Ваня куратов – литература герой. Мамлöн пертас. Василий Куратов – образованнöй да йöзкост традиция тöдысь морт.

Коми йöзлöн мифъяс

«Миф» кыдз жанр. «Му пуксьöм» миф. Мифлы лöсяланаторъяс литератураын.

Йöзкостса предание

Предание – шемöсмöдысь морт да лоöмтор йылысь йöзкост висьт. Предание сикасъяс.

«Ён морт Пера», «Пера да Зарань». Йиркап, Яг Морт, Кöрт айка йылысь преданиеяс.

Лебедев Н.М.

Лебедев – коми фольклор тöдысь да басня гижысь. «Кöрт Айка» поэма. Поэман серпасалан кад. Кöрт айка да Памалöн образъяс. Басня кыдз жанр. «Самöвар», «Сьöла да тар», «торгун» басняяс

Савин В.А. (Нёбдінса Виттор)

Олантуй да творчество.

«Зэв нимкодь сьöлöмлы», «Коллектив», «Мельнича» кывбуръяс.

Чисталёв В.Т.

(Тима Вень)

Олантуй да творчество.

 «Локтыштіс», «Рыт-асыв кылöм», «Аръявыв», «Эськö», «Вылісянь» кывбуръяс. Кывбур юргöм: звукоподражание, ассонанс, аллитерация.

«Кодзув пи» пьеса. Кодзув пи вежсьöмлöн помка. Пьесалöн велöдан вежöртас. Пьеса кыдз жанр.

Торопов И.Г.

Олантуй да творчество.

«Шуриклы шыд» висьт. Сьöкыд кадö челядьлöн быдмöм-сöвмöм. Сиктса йöзлöн öта-мöдлы отсасьöм. Федялöн морттуй. Пейзаж литература гижöдын

Юшков Г.А.

Олантуй да творчество.

«Мамö», «Кыйсьысьлöн висьт», «Семö юкмöс», «Мöсъяс», «Пöль-пöчнымöс босьтамöй», «Менам чом» кывбуръяс. Лирика. Лирика герой

Ногиев И.И.

Олантуй да творчество.

«Руб» висьт. Гижöдын талунъя проблемаяс кыпöдö. Ыджыд мамлöн образ. Витя – писькöс мывкыда, бур сьöлöма зонка. Висьтлöн кыв. Проза гижöдын герой да автор

Васютов Ю.К.

Олантуй да творчество.

«Шондіа вой» повесьт (дженьдöдöмöн). Повесьтын война кадся челядьдыр тема. Сиктса челядьлöн олöм. Челядьлöн образъяс. Гижöдлöн кыв. Портрет литература гижöдын.

Лодыгин В.Г.

Олантуй да творчество.

«Менам чужанінын», «Дзолюкöй дай юöй…», «Уна-уна дзоридз», «Керка», «Коркö волö вай Эжва йылö» кывбуръяс

Во помын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм

 

 

7 класс.

 

Литература мукöд искусствояс пöвстын

Искусство – морт олöм образнöя восьтöм-петкöдлöм

Куратов И.А.

(А.И. Гугов)

Олантуй да творчество: медводдза йöзöдöмъяс, усть-сысольскын олан да уджалан кад.

«Важся коми войтырлöн кодралöм», «Том ныв». Мичкыв сикасъяс. Йöзкост мичкыв

Йöзкост творчество

Предание. Преданиелы лöсяланаторъяс. Предание сикасъяс. Перымса Степан йылысь преданиеяс. Чудь йылысь преданиеяс. Места ним гöгöрвоöдан предание. Легенда. Ной праведник йылысь легенда. Микöла угодник йылысь легенда. Быличка.

Юхнин В.В.

Йöзкост творчество да литература.

Юхнинлöн олантуй да творчество. «Кык вок – кык друг» («Алöй лента» романысь юкöн). Вöр-ва коми морт олöмын. Кык воклысь характеръяс öтпырйö восьтöм.

Вурдов А.И.

Гижысь олöмысь тöдчана пасъяс. Творчествоын шöр темаяс. «Сола гу», «Зарни ныв» висьтъяс

Чисталёв В.Т.

Олантуй да творчество: гражданскöй войнакöд йитчöм кадколаст. Чисталёв – фольклорист да вуджöдчысь.

«Ӧтитор чорыда» кывбур. «Важ висьталöмъяс», «Вöр керкаын», «Пасйöд вунöмысь» гижöдъяс. «Шог асыв» висьт. «Медбöръя кымöртор», «Кöдзыд ю дорын керка» (вуджöдöм кывбуръяс). Художествоа гижöд кыв

Савин В.А. (Нёбдінса Виттор)

Олантуй да творчество.

«Казьтылан торпыригъяс», «Тутуруту Семö», «Домна гу вылын кывбуръяс.

Фролов Н.А.

Олантуй да творчество.

 «Домна» поэма. Поэма.

Торопов И.Г.

Олантуй да творчество.

«Кöні тэ, кар?» висьт. Война кадö быдмöм том йöзлöн удж да олöм. Зонкаяслöн характеръяс. Висьтын вöр-ва серпасъяс.

Коми поэтъяскöд во гöгöр. Тöвся серпасъяс

Елькин М.А. «Кор лымйыс тöдса видзьяс вылас водас…», «Абу ёна кöдзыд. Ывла шань…» кывбуръяс.

Худяков М.М. «Медводдза лым» кывбур.

Попов С.А. «Лымйöн тöбсьöм рас да оль» кывбур. Козлов Е.В. «Тöвся вöрын». Размыслов А.П. «Лыжи вылын». Метрика: хорей, ямб, дактиль, амфибрахий, анапест.

Юшков Г.А.

Олантуй да творчество.

«Конö Семö» висьт. «Кодлы шуштöм чужан муыс», «Сы мында Зыряновск эм Сибирын» кывбуръяс.

Висьтасьöм да висьталöм

Куратова Н.Н.

Олантуй да творчество.

«Бобöнянь кöр» повесьт (дженьдöдöмöн). Повесьтын война кадся челядьдыр тема. Сиктса йöзлöн олöм. Татьяна Васильевналöн образ. Гижöдлöн кыв. Повесьт кыдз жанр.

Тимин В.В.

Олантуй да творчество.

«Эжва Перымса зонка» повесьт (дженьдöдöмöн). «Коми нимъяс йылысь», «Челядьдырся» кывбуръяс. Литература гижöд видлалöм да донъялöм.

Габова Е.В.

Олантуй да творчество. «Радейтöмысь двойка» висьт.

Во помын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм

 

8 класс.

 

Мортлöн пытшкöсса олöм – коми литератураын медшöр петкöдлантор

Мортлысь пытшкöсса олöм восьтысь приёмъяс.

Йöзкост творчество

Обряд. Обряддырся да обрядкöд йитчöм поэзия. Обряд сикасъяс. Кöлысь дырся поэзия. Быдтысьöмкö йитчöм поэзия. Тима Веньлöн «Ныв сетöм» опера-драма (юкöн).

Куратов В.А.

В.А.Куратов – коми поэзияын водзмöстчысь. В.Куратовöн чукöртöм йöзкостса бöрданкывъяс. «Бöрданкывъяс верöс сайö ныв сетöм дырйи»

Куратов И.А.

И.Куратовлысь олöм тöдмалöм да рукописьяс аддзан история. Поэтлöн рöдвуж. «Коми кыв», «Менам муза», «Корысь», «Генерал, тэ ов и югъяв!» кывбуръяс. Кывбур кытшола тэчöм. Ирония.

Жаков К.Ф.

Гижысь олöмысь тöдчана пасъяс. «Биармия» поэма аддзан историяысь. «Биармия» (юкöнъяс). Авторлöн могъяс. Мукöд кывъя йöзлöн литературнöй эпосъяскöд йитöд. Гижöд сюжетлöн, геройяслöн да кывлöн аслыспöлöслун. Коми кыв вылö М.А. Елькинлöн вуджöдöм. Вуджöдчысьлöн сям.

Художествоа гижöд вуджöдöм.

Савин В.А.

Олантуй да творчество.

«Райын» пьеса. Сюзь Матвей – эскöдана коми национальнöй характер – шогö усьлытöм уджач йöзлы бур керысь, гажöдчыны кужысь, сибыд да серамбана морт. Коми мортöн збыль олöмсö да мöдаръюгыдсö гöгöрвоöм. Олöмсö пыдди пуктöм да ошкöм. Авторлöн ремаркаяс.

«Спектакасигъясöн», «Зэв коланатор» публицистикаа гижöдъяс.

Драма. Драма жанръяс. Комедия. Публицистика.

Чисталёв В.Т.

(Тима Вень)

Олантуй да творчество.

«Трипан Вась» висьт. Гражданскöй война дырйи коми крестьянинлöн сьöкыд олöм, медколанасö вöчны-помавны зільöм. Трипан Васьлöн портрет, оласног, вöр-ваö да видз-муö сьöлöмсö пуктöм, удж радейтöм, челядь вöсна тöждысьöм. Морт – вöр-валöн юкöн.

«Кайла видзöдла», «Гöрысь» кывбуръяс.

Ритма проза.

Чужан кыв йылысь кывбуръяс

Попов С.А. «Чужан кыв кедзовтысьяслы» кывбур.

Юшков Г.А. «Коми кыв! Колян нэмын на тэныд…» кывбур.

Тимин В.В. «Чужан кыв» кывбур.

Лужиков А.М. «Коми сёрни» кывбур.

Художествоа кыв.

Торопов И.Г.

Олантуй да творчество.

«Проса рок» висьт. Медводдза радейтöм пестысьöм. Зонка пытшкын ныв дінö муслун сöвмöм. Радейтана мортлы отсавны дасьлун. Федялöн этш воссьöм.

Попов С.А.

Олантуй да творчество. «Вит нянь тор» баллада

Ванеев А.Е.

Олантуй да творчество.

«Асъя пальöдысь, лунъя гажöдысь…», «Ловъяяслы» кывбуръяс

Рочев Е.В.

Олантуй да творчество.

«Кöрысь тэрыбджык» повесьт (дженьдöдöмöн). Митруклы вöр-ваöн козьналöм вын да вежöр, став мувывсасö ловъяöн чайтöм. Велöдчöм йöзöн вöр-васö «гöгöрвоöм» да жугöдöм. Митруклöн да Митрук чужанінлöн судьба.

Козлов Е.В.

Олантуй да творчество.

«Тані, тані, тані…»  кывбура цикл. Коми сикт олöмын вежсьöмъяс. Лирика геройлöн чужанін вöсна сьöлöм дой. Кывбуръяс гöрöд, öти мöвпöн шымыртöм.

Лужиков А.М.

Олантуй да творчество. «Раскö йöрмöм мудзöм тöлыс…», «Вöрса сöдз ёль ваöн мыссьöдöм», «Важся кыйсьысьяслöн лов» кывбуръяс. Вöр-ва вылö поэтлöн аслыспöлöс видзöдлас, ловъяторкöд öтвесьталöм, кывйöн серпасалöм.

Юшков Г.А.

Олантуй да творчество. «Пияна ош» висьт. Вöр-ва видзöм да мортлун – торйöдны позьтöмторъяс. Микулайлöн да Емельлöн вочаасьöмъяс, вен. Повесьтлöн кыв, Микулай нимсянь висьтасьöм.

Столповский П.М.  Олантуй да творчество. Дженьыд висьтъяс: «Калича нöдкыв», «Урöсмöм груша». Притча сяма висьтъяс. Аллегория отсöгöн велöдöм: медтöдчанаыс олöмад – мортлöн бур лолыс.

Во помын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм

 

 

9 класс.

 

Коми литература – искусство да велöдан предмет

Важ коми гижöд

Перымса Степан -  медводдза коми гижöдъя лöсьöдысь. Миянöдз воöм гижöдъяс. Коми поэтъяс Вежа Степан йылысь (Е.В.Козлов, А.М. Лужиков, Г.А. Юшков)

Йöзкост творчество

 Лирика сьыланкыв. Йöзкост сьыланкывъяс («Шондіöй, мамöй», «Менам вöлі алöй ленточка»). Йöзкостсаöн лоöм сьыланкывъяс («Бур батькöд-мамкöд олöм». «Кöкöй, кöкöй»). Частушка.

Автора сьыланкыв

Попов С.А. «Катшасинъяс». Ванеев А.Е. «Тулысын му вывті ветлöдлö любов». Юшков Г.А. «Коми муöй»

XIX нэм. Коми литературалö медводдза воськовъяс.

Клочков П.Ф. Олантуй да творчество. Клочковлöн сьылан поэзия: «Асъя кыа водз лэбалö», «Баддьöй тэ, баддьöй», «Паськыд гажа улича».

Лыткин Г.С. – литератор, вуджöдчысь, учёнöй, педагог, велöдчан небöг лöсьöдысь. «Коми войтырöс Кристос нимö пыртысь Вежа Степанлöн олöм-вылöм»

Куратов И.А.

Олантуй да творчество. И.Куратовлысь творчество йöзöдысьяс да туялысьяс.

«Сьылан меям, сьылан» - коми поэзия йылысь мöвпалана кывбур. «Сампсон» - библия сюжет подула кывбур. «Ой, олöм, олöм»: олöм аттьöалöм, шог мöвпъяс венöм йылысь кывбур. «Ӧтпыр зэв мем дзугыль лоис…» кывбурын ирония. «Пемыд» кывбурын Библия образъяс выль ног аскодялöм. «Муса ныланöй, мича аканьöй» фольклор подула кывбур.

Аллегория.

Жаков К.Ф.

Олантуй да творчество.

«Палалейлöн олöм» (Зыряна оласног йылысь висьт). Палалей – енбиа морт, сылöн югыд олöм. Искусство морт олöмын. Висьтлöн житиелань мунöм. «Вöралысь Максим» висьт. Вöралöм – национальнöй сюжет. Коми вöралысьяслöн эскöмъяс.

Авторлöн идеал.

Лебедев М.Н.

Олантуй да творчество. «Фома Лёкмортов» висьт. Шöр геройлöн образ. Портрет да интерьер.

Геройöс серпасалан ногъяс.

Савин В.А.

(Нёбдінса Виттор)

Олантуй да творчество.

«Варыш поз»: кывбур-сьыланкывлысь шыладсö коми кыпö бöрйöм. Финн-угор войтырлöн кыпъяс.

«Кулöмдінса бунт» пьеса. Крестьяналöн образъяс. Драмалöн тэчасног. Сюжет сöвмöм. Ремаркаяс.

«Веж видз вывті муна, муна…» кывбур. «Югыд кодзув» кывбур. «Сьöлöм сьылöм» кывбурын поэт да поэзия тема.

Кып. Драма. Драмаын вен.

Чисталёв В.Т.

(Тима Вень)

Олантуй да творчество. «Менам кывъясöй»: поэзия чужöм йылысь кывбур. «Поэзия артмöм» кывбур.

«Ок, эськö!» кывбур. «Ывла выв» кывбур. «Прöщай да видза ов…»: поэтлöн чужан мукö медбöръяысь аддзысьлöм да прöщайтчöм йылысь кывбур.

«Ӧти… дас куим миллион лыдысь…» очерк.

Чисталёва М.В. «Бать йылысь кыв».

Художествоа гижöдын олöм донъялан серпасъяс. Инверсия.

Лыткин В.И.

Олантуй да творчество. В.И. Лыткин – медводдза коми поэма гижысь. «Мунöны» поэма. Война да ывлавыв серпасъяс. Поэмалöн мича кыв. Поэмалöн тэчас.

Ывлавыв серпасъяс литератураын.

1920-1930-öд воясся коми висьт

Сажин И.И.

(Ичöт Иван)

Олантуй да творчество.

«Шева чуман», «Чай», «Ӧлекан» висьтъяс.

Колегов Е.В. Олантуй да творчество.

«Ловъя гира» фельетон.

Фёдоров Г.А. Олантуй да творчество. «Ытва дырйи» висьт.

Художествоа гижöд ним. Висьт.

Размыслов А.П.

Олантуй да творчество.

«Рытъя лирика», «Рытъя кыа лöнькöд тэ он рöдмы» кывбуръяс. Кывбуръясын том мортлöн кыпыд лов.

«Медводдза любов» поэма. Олöм дорö муслун йылысь гижöд. Геройяслöн образъяс.

«Воклы» кывбур. Кывбурын война кадлöн лирика серпас.

Лирика поэма.

Торопов И.Г.

Олантуй да творчество. «Гымöбтіс керка шöрын» повесьт. Коллективизация кад öнія гижысь синмöн. Викеньлöн оласног, аскиа лун вöсна кывкутöм, олан шуд. Власьт кутысьяслöн образъяс. Авторлöн донъялан видзöдлас.

Куратова Н.Н.

Олантуй да творчество. «Батьяс йылысь висьт» висьт. Рая олöмын шуда да шудтöм здукъяс. Батьсö пöся радейтöм, югыда казьтылöм. Войнаöн гудлалöм олöм. Гижöд нимлöн вежöртас.

Коми республикаса роч гижысьяслöн творчествоысь

Суворов А.В.

Олан туй да творчество.

«Вотчысь», «Унмовсис парма рытсёрöн…», «Лöз ключ», «Катшасинъяс» кывбуръяс.

Во помын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм

 

 

 

Тематическое планирование

 с определением количества часов.

5 класс

 

Сюрöс

Час лыд

1. Видза олан, коми небöг!                                                          (3 час)

Коми литература – выль велöдантор. Козлова Е.В. «Векньыдик ордым» гижöда небöг. Важ олöм туялöм.

 

Козлова Е.В. «Векньыдик ордым» гижöда небöг. Челядьлöн ас му да ордпу тöдмавны зiльöм.

 

Попов С.А. «Зарни паськöмöн пасьтасис вöр» кывбур («Арся мотивъяс» кывбурысь юкöн).

 

Наизусть

 

2. «Пöль-пöч йöртöдысь»                                                              (7 час)

Фольклор – йöзкост искусство. Нöдкыв. Нöдкывлöн тэчас.

 

Шусьöг да кывйöз.

 

Мойд кыдз жанр. Мойд сикасъяс.

 

«Гундырли» мойд.

 

«Седун» мойд.

 

Пемöсъяс йылысь мойдъяс: «Руч да чокыр», «Руч да дябыр».

 

Бытöвöй мойдъяс: «Горт олöм», «Мелiа сёрнитiс».

 

Сочинение-миниатюра öти шусьöг серти.

«Пöль-пöчь йöртöдысь» юкöн серти тöдöмлунъяс донъялан удж.

 

3. Мойдчöны гижысьяс                                                                 (4 час)

Литература мойдкыв. Куратов И.А. «Шыр да гадь» мойд.

 

Куратов И.А. «Микул» мойдкыв.

 

Юшков Г.А. Олан туй да творчество. «Тöла додь» пьеса.

 

Юшков Г.А. «Тöла додь» пьесалöн аслыспöлöслун. Бур да Омöль костын вен. Герой нимъяслöн вежöртас.

 

Гижны мойдкыв.

 

4. «Ас муыд – чöскыд йöла мам»                                                  (10 час)

Чисталёв В.Т. Гижысьлöн кылöм-тöдöм. «Миян нэмö» гижöдысь юкöнъяс видлалöм.

 

Чисталёв В.Т. «Югыд вой, кöдзыд вой» кывбур донъялöм.

 

Лыткин В.И. «Тöвся лун» кывбур видлалöм. Художествоа кывбурын образа кыв.

 

Торопов И.Г. Олан туй да творчетво. «Тэрыб Кок» висьт. Пемöслöн мичлун.

 

Торопов И.Г. «Тэрыб Кок» висьт. Мортлысь бурсö да лёксö воча сувтöдöм. Мортлöн вöр-ва понда кывкутöм.

 

Торопов И.Г. «Тэрыб Кок» висьт. Тэрыб Кок нимсянь сьöлöма висьтасьöм. Висьт. Гижöдлöн тема да шöр мöвп.

 

Юшков Г.А. «Руч», «Меным ас туяс кажитчö кöин», «Йöра» кывбуръясын вöрса олысьясöс серпасалöм. «Ылi туйö петöмаöсь юсьяс», «Быдмö тундраын гöнаюр» кывбуръяс.

 

Козлов Е.В. «Ичöт ключьяс» висьт.

 

Ванеев А.Е. Олан туй да творчество. «Жонь» кывбур. «Ниа» кывбур. Кывбура да проза сёрни.

 

Белых И.И. «Бипур дорын. «Ас муыд – чöскыд йöла мам» юкöн серти тöдöмлунъяс донъялана удж.

 

Бöрйöм серти 2 наизусть.

«Ас муыд – чöскыд йöла мам» юкöн серти тöдöмлунъяс донъялана удж (тест).

 

5. «Еджыд бурсиа челядьдыр вöлöй»                                           (9 час)

Литература герой. Савин В.А. Олан туй да творчество. «Чужи-быдми сьöд вöр шöрын» кывбур.  «Кыдзи ме велöдчи» автобиография гижöдысь юкöнъяс.

 

Рочев Я.М. Олан туй да творчество. «Кык друг» романысь юкöнъяс. Генялы да Васялы паныд сулалысьяс.

 

Мишарина А.П. «Нывкаяслы», «Тувсов серпастор»  кывбуръяс.

 

Рочев Е.В. «Митрук петö тундраысь» повесьт. Яб рöд йылысь мойд.

 

Рочев Е.В. «Митрук петö тундраысь» повесьт. Митрукöн выльтор да буртор вöчны зiльöм. Авторлöн небыд шмонь, мортöс да тундра радейтöм.

Лыткин В.И. «Немас гöснеч» (челядьдырся казьтылöм). Шмонь.

 

Одинцов А.С. «Саврас» висьт.

 

Иванова В.В. «Керка-пöль» повесьт. Версьтö да челядь костын йитöдъяс.

 

Вопомся тöдöмлунъяс донъялана удж (Промежуточнöй аттестация).

 

Бöрйöм серти 2 наизусть.

Лöсьöдны шмонитана висьттор.

Лöсьöдны висьт ас котыр йылысь.

Вопомся тöдöмлунъяс донъялана удж (Промежуточнöй аттестация).

 

6. Во помын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм          (1 час)

Велöдöм да сьöлöм вылö воöм гижöдъяс йылысь сёрни.

Коми литератураысь викторина.

 

 

Ставыс 34 час

 

 

6 класс

 

Сюрöс

Час лыд

Велöдчан небöг. Небöг сикасъяс                                                (1 час)

Велöдчан небöг. Небöг сикасъяс.

 

Куратов И.А.                                                                                  (3 час)

Куратов И.А. – медводдза коми поэт. «Синтöм пöльö» кывбур.

 

Куратов И.А. «Пöч» кывбур. Кывбура сёрнилöн слыспöлöслун. «Закар ордын» кывбур. Литература герой йылысь тöдöмлунъяс джудждöдöм.

 

Куратовлöн басняяс.

И.А.Куратов да И.А.Крылов. Басняяс орччöдöм.

 

Наизусть.

 

Фёдоров Г.А.                                                                                  (3 час)

Фёдоров Г.А. «Эзысь сюра кöр» повесьт. Ваня Куратов – литературнöй герой.

 

Фёдоров Г.А. «Эзысь сюра кöр» повесьт. Мамлöн пертас: челядь дорö мелiлун. Найöс велöдны зiльöм.

 

Фёдоров Г.А. «Эзысь сюра кöр» повесьт. Вонифатий да Василий Куратовъяс. Литература да збыль олöм.

 

Сетöм юкöнъяс серти тöдöмлунъяс донъялана удж.

 

Коми йöзлöн мифъяс                                                                      (1 час)

Коми йöзлöн мифъяс. «Му пуксьöм» миф. Мифлы лöсяланаторъяс литератураын.

 

Йöзкост предание                                                                           (2 час)

Предание да сылы лöсяланаторъяс. Пера йылысь коми-пермякъяслöн преданиеяс.

 

Йиркап, Яг Морт, Кöрт Айка, Кудым Ош йылысь преданиеяс.

 

Лебедев М.Н.                                                                                  (3 час)

М.Н. Лебедев – коми фольклор тöдысь. «Кöрт Айка» поэма.

 

Лебедев М.Н. «Кöрт Айка» поэма. Поэмаын Кöрт Айкалöн да Памалöн образъяс.

 

Лебедев М.Н. «Самöвар», «Сьöла да тар» басняяс. «Торгун» басня.

Басня – литератураын торъя жанр.

 

Наизусть 1 басня.

«Йöзкост предание» юкöнъяс серти тöдöмлунъяс донъялана удж.

 

Савин В.А.                                                                                         (3 час)

В.А.Савин – коми композитор да драматург.

 

Савин В.А. «Зэв нимкодь сьöлöмлы» кывбур видлалöм.

 

Савин В.А. «Коллектив» кывбур донъялöм. «Мельнича» кывбур. Олицетворение отсöгöн шöр образъяс тэчöм.

Наизусть 1 кывбур.

 

Чисталёв В.Т.                                                                                     (5 час)

В.Т. Чисталёв – вöр-ва йылысь сьылысь. «Локтыштiс» кывбурын ывла выв вежсьöмлöн серпас. «Рыт-асыв кылöм», «Аръявыв» кывбуръясын морт да вöр-ва серпасалöм.

 

Чисталёв В.Т. «Эськö», «Вылiсянь» дженьыд кывбуръяслöн аслыспöлöслун. Кывбур юрганног.

 

Чисталёв В.Т. «Кодзув пи» пьеса. Мойдлы да притчалы лöсяланаторъяс.

 

«Кодзув пи» пьеса. Пьесалöн шöр тема (морт ловлöн усьöм да кыпöдчöм, озырлун да шуд).

 

«Кодзув пи» пьеса. Кодзув пи вежсьöмлöн помка. Пьесалöн велöдан вежöртас.

 

Наизусть бöрйöм серти.

Пьеса серти тöдöмлунъяс донъялан удж.

 

Торопов И.Г.                                                                                 (4 час)

И.Г.Торопов – Коми республикаса народнöй гижысь.

 

Торопов И.Г. «Шуриклы шыд» висьт. Сьöкыд кадö челядьлöн быдмöм-сöвмöм. Сиктса йöзлöн öта-мöдлы отсасьöм.

 

«Шуриклы шыд» висьт. Федялöн морттуй. Висьтын олöмсö герой синмöн да вежöрöн донъялöм.

 

«Шуриклы шыд» висьт. Война вуджысь йöз: Федялöн бать, мам, чой-вок, Пока Микит, Ош Анна.

Пейзаж литература гижöдын

 

Наизусть висьтысь юкöн.

«И.Г. Торопов» юкöн серти тöдöмлунъяс донъялана удж (тест).

 

Юшков Г.А.                                                                                       (2 час)

Г.А.Юшков – Коми республикаса народнöй гижысь.  «Мамö» кывбур. Кывбурын юрнуöдысь сьöлöмкылöмъяс.

 

1. «Кыйсьысьлöн висьт, «Семö юкмöс», «Мöсъяс», «Пöль-пöчнымöс босьтамöй» кывбуръяс видлалöм. «Менам чом» кывбурын коми вöралысьяслысь традицияяс серпасалöм. Лирика. Лирика герой.

 

Наизусть.

 

Ногиев И.И.                                                                                      (1 час)

Ногиев И.И. «Руб» висьтын талунъя олöмысь проблемаяс кыпöдöм. Геройяс да авторлöн видзöдлас.

 

Васютов Ю.К.                                                                                   (4 час)

Ю.К.Васютов – челядьлы гижысь. «Шондiа вой» повесьт. Гижöдын война кадся челядьдыр тема.

 

«Шондiа вой» повесьт. Сиктса челяльлöн олöм, ёртасьöм.

 

«Шондiа вой» повесьт. Челядьлы гижöдлöн кыв. портрет

 

Вопомся тöдöмлунъяс донъялана удж (Промежуточнöй аттестация).

 

Сетöм юкöн серти тöдöмлунъяс донъялана удж.

Промежуточнöй аттестация.

 

 

Лодыгин В.Г.                                                                                   (1 час)

В.Г. Лодыгин – коми кывбур да сьыланкыв гижысь.

 

Наизусть 1 кывбур бöрйöм серти.

 

Во помын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм               (1 час)

Велöдöм да сьöлöм вылö воöм гижöдъяс йылысь сёрни. Коми литератураысь викторина.

 

 

Ставыс 34 час

 

 

7 класс

 

Сюрöс

Час лыд

Литература мукöд искусствояс пöвстын                                    (1 час)

Литература мукöд искусствояс пöвстын.

 

Куратов И.А.                                                                                   (3 час)

И.А.Куратов – национальнöй поэт. Гижысьлöн медводдза йöзöдöмъяс.

 

И.Куратов «Важся коми войтырлöн кодралöм» кывбур видлалöм. Теория: мичкыв сикасъяс.

 

И.Куратов «Том ныв», кывбур донъялöм.

 

Наизусть.

 

Коми йöзкостса творчество                                                         (3 час)

Предание. Предание сикасъяс. Перымса Степан йылысь преданиеяс. Теория: йöзкост творчество да литература.

 

Чудь йылысь преданиеяс. Места ним гöгöрвоöдан преданиеяс.

Легенда. Ной прведник йылысь легенда. Исус кристос, Микöла угодник йылысь легендаяс. Быличка, сылöн мифкöд йитчöм.

 

Юхнин В.В.                                                                                      (2 час)

В.В.Юхнин «Кык вок – кык друг»: вöралысьяслöн обычайяс.

 

«Кык вок – кык друг» юкöнын фольклорнöй мотивъяс. Илля да Мишка: кык воклысь образъяс орччöдöм.

 

«Коми йöзкостса творчество. В.В.Юхнин» юкöнъяс серти тöдöмлунъяс донъялан удж.

 

Савин В.А.                                                                                        (2 час)

В.А. Савин. «Казьтылан торпыригъяс». «Тутуруту Семö» нюмсера кывбур.

 

В.А. Савин «Луча» висьт.

 

Наизусть.

 

Чисталёв В.Т. (Тима Вень)                                                           (3 час)

Тима Вень – коми литературалы подув пуктысь, фольклор чукöртысь.

 

«Шог асыв» висьтын войналöн образ, висьтлöн аслыспöлöслун.

 

Тима Веньлöн «19-öд во», «Юкмöсö», «Перекоп» кывбуръясын гражданскöй война тема. Кывбур тэчас.

 

Наизусть висьтысь юкöн.

 

Фролов Н.А.                                                                                   (1 час)

Н.А.Фролов «Домна» поэма. Домна Каликовалöн збыль олöм да литература образ.Теория: Поэма.

 

Наизусть висьтысь юкöн.

 

Коми поэтъяслöн во гöгöр. Тöвся серпасъяс                            (3 час)

Коми поэтъяслöн  тöв йылысь кывбуръяс. С.А.Попов. «Лымйöн тöбсьöм рас да оль» кывбур: тöв – чöвлуна кад.

 

Е.В.Козлов. «Тöвся вöрын» кывбур: тöвся вöрын мортлöн аскылöм. М.М.Худяков. «Медводдза лым» кывбур: мортлöн ывлакöд йитчöм.

 

Кывбура сёрни. Кык да куим слога стопа.

 

Наизусть.

 

Торопов И.Г.                                                                                  (4 час)

И.Г.Торопов да «Мелехинскöй цикл». «Кöні тэ, кар?» висьт.

 

Война дырйи том йöзлöн удж да олöм, Айму вöсна кывкутöм.

 

Зонкаяслöн характеръяс: Федя, Микол, Шыр.

 

«Кöні тэ, кар?» висьтын вöр-ва серпасъяс, шöр геройлысь морттуйсö восьтöмын налöн тöдчанлун.

 

Наизусть висьтысь юкöн.

 

Юшков Г.А.                                                                                 (4 час)

Г.А.Юшков. Чужан кыв да чужан му дорйöм – гижысь творчествоын медшöр тема.

 

«Конö Семö» висьт. Конö Семö да Генагей костын топыд йитöд.

 

Генагейлысь морттуйсö восьтан приёмъяс. Висьт тэчас. Висьтасянног.

 

Г.Юшков. «Мамö» кывбурын шöр мöвп.

 

Мöвпалана сочинение.

 

Куратова Н.Н.                                                                             (3 час)

Н.Н.Куратова – педагог (олöмын да гижöдын): «Менам горт-позъянöй, лайкыд люлюöй». «Бобöнянь кöр» повесьтын война кад петкöдлöм. Шöр героинялöн быдмöм-верстяммöм.

 

«Бобöнянь кöр» повесьтын сиктса йöзлöн олан этш.

 

«Бобöнянь кöр» повесьт. Татьяна Васильевна – война кадö нывбабаяслысь инсö восьтысь образ. Мортлöн, сиктса котырлöн, став страналöн öтувъя могъяс.

 

Сочинение/ отзыв.

 

Тимин В.В.                                                                                    (4 час)

В.В.Тимин – гижысь да чужан му вöсна тöждысьысь морт.

 

«Эжва Перымса зонка» повесьт - важ комияслöн оласног серпасалана гижöд.

 

«Эжва Перымса зонка» повесьт. Персонаж нимъяслöн тэчас да вежöртас. Тикöлöн повтöмлун, чужан му радейтöм.

 

Вопомся тöдöмлунъяс донъялана удж (Промежуточнöй аттестация).

 

Сочинение/ отзыв.

Промежуточнöй аттестация.

 

Во помын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм             (1 час)

Велöдöм да сьöлöм вылö воöм гижöдъяс йылысь сёрни. .Коми литератураысь викторина.

 

 

Ставыс 34 час

 

 

8 класс

 

Сюрöс

Час лыд

 

Пыртöд                                                                                          (1 час)

Мортлöн пытшкöсса олöм – коми литератураын медшöр петкöдлантор.

 

Йöзкост творчество                                                                     (1 час)

Обряд. Обряддырся да обрядкöд йитчöм поэзия. Тима Вень. «Ныв сетöм» опера-драмаысь юкöн.

 

Куратов В.А.                                                                                (1 час)

Куратов В.А. – коми поэзияын водзмöстчысь. «Бöрданкывъяс верöс сайö ныв сетöм дырйи».

 

Куратов И.А.                                                                                 (2 час)

Куратов И.А. Олöм тöдмалöм, рукописьяслöн история. Рöдвуж. «Коми кыв» кывбур.

 

Куратов И.А. «Менам муза», «Корысь», «Генерал, тэ ов и югъяв» кывбуръяс.

 

Наизусть.

 

Жаков К.Ф.                                                                                       (4 час)

Жаков К.Ф. – комияслысь важ оласног тöдмалысь.

 

Жаков К.Ф. «Биармия» поэма (юкöъяс). Авторлöн могъяс.

 

Жаков К.Ф. «Биармия» поэма: геройяс, сюжет.

 

Жаков К.Ф. «Биармия» поэма: кывлöн аслыспöлöслун.

 

Наизусть поэмаысь юкöн.

Сочинение поэма серти.

 

Савин В.А. (Нёбдінса Виттор)                                                    (3 час)

Савин В.А. – коми драматургиялы подув пуктысь. «Райын» пьеса.

 

Савин В.А. «Райын» пьеса. Сюжет, геройяс. Сюзь Матвей – эскöдана  коми национальнöй характер.

«Райын» пьеса. Пьесаын збыль да фантастика. Ремаркаяс. Шмонь. Драма. Комедия 

Савин В.А. – театр котыртысь да театр искусство тöдысь. «Спектакасигъясöн». «Зэв коланатор» коми йöзлысь культура кыпöдöм вöсна тöждысьöм. Публицистика.

Чисталёв В.Т. (Тима Вень)                                                            (5 час)

Чисталёв В.Т. – Коми му радейтысь, вöр-ва пыдди пуктысь морт.

 

«Трипан Вась» висьт. Гражданскöй война дырйи коми крестьяналöн сьöкыд олöм.

 

Трипан Васьлöн портрет, оласног. Морт – вöр-валöн юкöн.

 

«Трипан Вась» висьт. Войвыв гожöмлöн серпасъяс. Висьталöмлöн ритм.

 

Чисталёв В.Т. «Кайла видзöдла», «Гöрысь» кывбуръясын крестьянинлöн образ.

 

Наизусть висьтысь юкöн.

Сочинение-мöвпалöм.

 

Юшков Г.А.                                                                                     (2 час)

Г.А. Юшков – коми йöзлöн радейтана гижысь.

 

Г. А. Юшков «Висар» висьт. «Трипан Вась-Висар».

 

Конспект/сочинение.

 

Рочев Е.В.                                                                                         (2 час)

Рочев Е.В. «Кöрысь тэрыбджык» повесьт.

 

«Кöрысь тэрыбджык» повесьт. Митруклöн образ. Митрук чужанінлöн судьба.

 

                Шахов П.Ф.                                                                  

                 (1 час)

Шахов П.Ф. «Йöрапи» висьт.

 

Чужан кыв йылысь кывбуръяс                                                     (3 час)

Попов С.А. «Чужан кы кедзовтысьяслы» кывбур.

 

Юшков Г.А. «Коми кыв! Колян нэмын на тэныд…» кывбур. Тимин В.В. «Чужан кыв» кывбур.

Лужиков А.М. «Коми сёрни» кывбур. Проект дорйöм.

Наизусть 1 кывбур.

 

Попов С.А.                                                                                         (1 час)

Попов С.А. «Вит нянь тор» баллада.

 

Торопов И.Г.                                                                                    (2 час)

И.Г.Торопов. Олан туй да творчество.

 

И.Г. Торопов «Проса рок» висьт. Федялöн этш.

 

Сочинение (радейтчöм йылысь).

 

Ванеев А.Е.                                                                                       (2 час)

А.Е.Ванеев. Олан туй да творчество. «Уполномоченнöй» кывбура висьт. «Асъя пальöдысь, лунъя гажöдысь», «Ловъяяслы», «Воис ыджыд война вылысь морт» кывбуръяс.

 

Вопомся тöдöмлунъяс донъялана удж (Промежуточнöй аттестация).

 

Наизусть.

Промежуточнöй аттестация.

 

Козлов Е.В.                                                                                     (1 час)

Козлов Е.В. Олан туй да творчество. «Тані, тані, тані» кывбура цикл.

 

 

Лужиков А.М. (1 час)

Лужиков А.М. «Раскö йöрмöм мудзöм тöлыс», «Вöрса сöдз ёль ваöн мыссьöдöм», «Важся кыйсьысьяслöн лов» кывбуръяс.

 

 

Мишарина А.П. (1 час)

 

Мишарина А.П. «Горттöм пон», «Турöб! Турöб!» кывбуръяс.

 

Во помын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм              (1 час)

Велöдöм да сьöлöм вылö воöм гижöдъяс йылысь сёрни.

Коми литератураысь викторина.

 

 

Ставыс 34 час

 

9 класс

 

Сюрöс

Час лыд

Пыртöд                                                                                             (1 час)

Коми литература – искусство да велöдан предмет.

 

Важ коми гижöд                                                                               (2 час)

Перымса Степан – медводдза коми гижöдъяс лöсьöдысь.

 

Коми поэтъяс Вежа Степан йылысь кывбуръяс.

 

Йöзкостса творчество                                                                     (1 час)

Лирика сьыланкыв. Йöзкост сьыланкывъяс. Йöзкостсаöн лоöм сьыланкывъяс. Частушкаяс.

 

Сочинение либö сьыланкыв наизусть.

 

XIX нэм. Коми литературалöн медводдза воськовъяс              (1 час)

Клочков П.Ф.

П.Клочковлöн олантуй да творчество. «Асъя кыа водз лэбалö», «Баддьöй, тэ баддьöй» кывбуръяс. «Уна нывъяс чукöртчисны», «Паськыд гажа улича» кывбур-сьыланкывъяс.

 

Куратов И.А.                                                                                  (3 час)

И.А. Куратов – поэт, учёнöй, просветитель. «Сьылан меям, сьылан»: коми поэзия йылысь мöвпалана кывбур.

 

И.Куратов. «Сампсон» кывбур: Библияса легенда выльмöдöм. «Ой, олöм, олöм» кывбурын символ вежöртаса образъяс. «Ӧтпыр зэв мем дзугыль лоис…» кывбурын ирония приёмöн вöдитчöм.

 

И.Куратов. «Пемыд» кывбурын аллегория приём отсöгöн олöм кылöм восьтöм.  «Муса ныланöй, мича аканьöй» кывбурын фольклор мотивъяс.

И.Куратов – коми литературалы подув пуктысь.

 

Наизусть.

Сочинение.

 

Лыткин Г.С.                                                                                      

(1 час)

Г.С. Лыткинлöн олантуй да творчество. «Коми войтырöс Кристос нимö пыртысь Вежа Степанлöн олöм-вылöм» гижöдысь юкöн.

 

Жаков К.Ф.                                                                                      (2 час)

К.Ф.Жаков – гижысь да философ. «Палалейлöн олöм» висьт. Палалей – енбиа морт, сылöн югыд олöм. Искусство морт олöмын. Висьтлöн житиелань мунöм.

 

К.Жаков. «Вöралысь Максим» висьт. Вöралöм – национальнöй сюжет. Коми вöралысьяслöн эскöмъяс.

 

Сочинение.

 

Лебедев М.Н.                                                                                    (2 час)

М.Н. Лебедевлöн озыр творчество, уна пöлöс гижöд. «Тун» сьылöмöн ворсантор.

 

 

М.Н. Лебедев. Фома Лёкмортовлöн образ. Геройöс серпасалан ногъяс.

 

Савин В.А.                                                                                      (3 час)

В.А. Савин. Олан туй да творчество. «Варыш поз» кывбур-сьыланкыв. Кып.

 

«Кулöмдінса бунт» историческöй драма. «Кулöмдінса бунт» пьесаын крестьяналысь образъяс пыр коми характеръяс восьтöм.

 

«Кулöмдінса бунт» пьеса. Тэчас. Ремаркаяс.

Наизусть.

Сочинение.

 

Чисталёв В.Т.                                                                                 (3 час)

В.Т. Чисталёв. Олан туй да творчество. «Менам кывъясöй» кывбур.

 

В. Чисталёв. «Поэзия артмöм»: поэзия нимсянь сёрнитана кывбуралöм. «Ок, эськö!» кывбурын джуджыд сьöлöмкылöмъяс. «Ывла выв»,  «Прöщай да видза ов…» кывбуръяс.

 

В.Чисталёв. «Ӧти… дас куим миллион лыдысь…» висьт. Шöр геройлöн образ.

 

Наизусть.

Сочинение.

 

Лыткин В.И.                                                                                  (2 час)

В.И. Лыткин – тöдчана финно-угровед, коми кыв да литература туялысь, поэт. «Мунöны» - гражданскöй война йылысь поэма.

 

В. Лыткин.  «Мунöны» поэма: сюжет, тэчас, сьöлöмкылöмъяс, художествоа кыв.

 

Наизусть юкöн.

 

1920-1930-öд в.в. коми висьт                                                       (4 час)

Сажин И.И., Колегов Е.В., Фёдоров Г.А.

Сатира да юмор коми литератураын. И.И.Сажинлöн «Шева чуман», «Чай» висьтъяс.

 

И.Сажин. «Ӧльöкан» висьтын семьяпытшса олöм серпасалöм.

Е.В. Колегов. «Ловья гира» фельетон.

Г.А. Фёдоров «Ытва дырйи» висьтын коллективизация кад петкöдлöм.

Портретлöн да пейзажлöн коланлун.

Реферат либö сочинение.

 

Размыслов А.П.                                                                            (4 час)

А.П. Размыслов. Олан туй да творчество. «Медводдза любов» поэма.

 

«Медводдза любов» поэма: сюжет, тэчас, художествоа кыв.

 

А.Размыслов. «Воклы» кывбур.  «Рытъя лирика», «Рытъя кыа лöнькöд тэ он рöдмы» кывбуръясын вöр-ва образъяс.

 

Вопомся тöдöмлунъяс донъялана удж (Промежуточнöй аттестация).

 

Наизусть.

Промежуточнöй аттестация.

 

Куратова Н.Н.                                                                             (2 час)

Н.Н. Куратова. Олан туй да творчество. «Вöр гормöг» повесьт.

 

Н.Куратова. «Батьяс йылысь висьт». Рая олöмын шуда да шудтöм здукъяс. Нывка нимсянь висьтасьöмлöн лиризм. Гижöд нимлöн вежöртас.

 

 

Отзыв сяма сочинение.

 

Торопов И.Г.                                                                                (2 час)

И.Г. Торопов. Олан туй да творчество. «Гымöбтіс керка шöрын» повесьт.

 

И.Торопов. «Гымöбтіс керка шöрын» повесьт. Коллективизация кад серпасалöм.

«Гымöбтіс керка шöрын» повесьтын крестьянстволысь судьба восьтöм.

 

Сочинение.

 

Во помын велöдöмтор вынсьöдöм да сёрни сöвмöдöм              (1 час)

Велöдöм да сьöлöм вылö воöм гижöдъяс йылысь сёрни.

Коми литератураысь викторина.

 

 

Ставыс 34 час

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Планируемые результаты изучения учебного предмета

(на уровне основного общего образования)

 

 

Личностными результатами изучения предмета «Коми литература» являются следующие умения и качества:

– чувство прекрасного – умение чувствовать красоту и выразительность речи, стремление к совершенствованию собственной речи;

любовь и уважение к Отечеству, его языку, культуре;

устойчивый познавательный интерес к чтению, к ведению диалога с автором текста; потребность в чтении;

осознание и освоение коми литературы как части общекультурного наследия России;

ориентация в системе моральных норм и ценностей, их присвоение;

– эмоционально положительное принятие своей этнической идентичности;

-межэтническая толерантность;

потребность в самовыражении через слово;

– устойчивый познавательный интерес, потребность в чтении.

Средством достижения этих результатов служат тексты учебников, вопросы и задания к ним, проблемно-диалогическая технология, технология продуктивного чтения.

 

Метапредметными результатами изучения курса «Коми литература» является формирование универсальных учебных действий (УУД).

Регулятивные УУД:

– самостоятельно формулировать проблему (тему) и цели урока; иметь способность к целеполаганию, включая постановку новых целей;

– самостоятельно анализировать условия и пути достижения цели;

– самостоятельно составлять план решения учебной проблемы;

работать по плану, сверяя свои действия с целью, прогнозировать, корректировать свою деятельность;

– в диалоге с учителем вырабатывать критерии оценки и определять степень успешности своей работы и работы других в соответствии с этими критериями.

Средством формирования регулятивных УУД служат технология

продуктивного чтения и технология оценивания образовательных

достижений (учебных успехов).

 

Познавательные УУД:

– самостоятельно вычитывать все виды текстовой информации: фактуальную, подтекстовую, концептуальную; адекватно понимать основную и дополнительную информацию текста, воспринятого на слух;

пользоваться разными видами чтения: изучающим, просмотровым, ознакомительным;

извлекать информацию, представленную в разных формах (сплошной текст; несплошной текст – иллюстрация, таблица, схема);

пользоваться различными видами аудирования (выборочным, ознакомительным, детальным);

перерабатывать и преобразовывать информацию из одной формы в другую (составлять план, таблицу, схему);

излагать содержание прочитанного (прослушанного) текста подробно, сжато, выборочно;

пользоваться словарями, справочниками;

осуществлять анализ и синтез;

устанавливать причинно-следственные связи;

строить рассуждения.

Средством развития познавательных УУД служат тексты учебника и его методический аппарат; технология продуктивного чтения.

 

Коммуникативные УУД:

учитывать разные мнения и стремиться к координации различных позиций в сотрудничестве;

уметь формулировать собственное мнение и позицию, аргументировать её и координировать её с позициями партнёров в сотрудничестве при выработке общего решения в совместной деятельности;

уметь устанавливать и сравнивать разные точки зрения прежде, чем принимать решения и делать выборы;

уметь договариваться и приходить к общему решению в совместной деятельности, в том числе в ситуации столкновения интересов;

уметь задавать вопросы, необходимые для организации собственной деятельности и сотрудничества с партнёром;

уметь осуществлять взаимный контроль и оказывать в сотрудничестве необходимую взаимопомощь;

осознавать важность коммуникативных умений в жизни человека;

оформлять свои мысли в устной и письменной форме с учётом речевой ситуации; создавать тексты различного типа, стиля, жанра;

оценивать и редактировать устное и письменное речевое высказывание;

адекватно использовать речевые средства для решения различных коммуникативных задач; владеть монологической и диалогической формами речи, различными видами монолога и диалога;

высказывать и обосновывать свою точку зрения;

слушать и слышать других, пытаться принимать иную точку зрения, быть готовым корректировать свою точку зрения;

выступать перед аудиторией сверстников с сообщениями;

договариваться и приходить к общему решению в совместной деятельности;

задавать вопросы.

Предметными результатами изучения курса «Коми литература» является сформированность следующих умений:

– осознанно воспринимать и понимать фольклорный текст; различать фольклорные и литературные произведения, обращаться к пословицам, поговоркам, фольклорным образам в различных ситуациях речевого общения, сопоставлять фольклорную сказку и её интерпретацию средствами других искусств (иллюстрация, мультипликация, художественный фильм);

выделять нравственную проблематику фольклорных текстов как основу для развития представлений о нравственном идеале народа, для формирования представлений о русском национальном характере;

видеть черты коми  национального характера в героях коми  сказок и былин, видеть черты национального характера других народов в героях народного эпоса;

выбирать фольклорные произведения для самостоятельного чтения;

использовать малые фольклорные жанры в своих устных и письменных высказываниях;

– выразительно читать сказки и былины, соблюдая соответствующую интонацию «устного высказывания»; – пересказывать сказки, используя в своей речи художественные приёмы, характерные для народных сказок;

выявлять в сказках характерные художественные приёмы и на этой основе определять жанровую разновидность сказки, отличать литературную сказку от фольклорной;

– осознанно воспринимать художественное произведение в единстве формы и содержания;

– адекватно понимать художественный текст и давать его смысловой анализ, интерпретировать прочитанное, отбирать произведения для чтения;

воспринимать художественный текст как произведение искусства;

определять для себя цели чтения художественной литературы, выбирать произведения для самостоятельного чтения;

выявлять и интерпретировать авторскую позицию, определять

своё отношение к ней, и на этой основе формировать собственные ценностные ориентации;

определять актуальность произведений для читателей разных поколений и вступать в диалог с другими читателями;

создавать собственный текст аналитического и интерпретирующего характера в различных форматах;

сопоставлять произведение словесного искусства и его воплощение в других искусствах.

видеть элементы поэтики художественного текста, их художественную и смысловую функцию;

сопоставлять «чужие» тексты интерпретирующего характера, аргументированно оценивать их;

оценивать интерпретацию художественного текста, созданную средствами других искусств;

осуществлять самостоятельную проектно-исследовательскую деятельность и оформлять её результаты в разных форматах (работа исследовательского характера, реферат, проект).

 

Предметвывса бöртас/ Планируемые результаты выпускника

 

К концу 9 класса учащиеся, освоившие учебный материал данной программы, должны овладеть следующими знаниями и умениями:

Кутасны тöдны:

Кутасны  кужны:

· Видлалöм гижысь да поэтъяслысь биографияысь медшöр пасъяс,

· Во чöж видлалöм гижöд нимъяс, налысь сюрöс, герой нимъяс,

· Наизусть урчитöм гижöдъяс,

· Литература теория терминъяс, гöгöрвоöдöмъяс

· Вöдитчыны велöдан небöгöн,

· Текст серти лöсьöдны юалöмъяс да вочавидзны на вылö,

· Висьтавны текст ас кывйöн,

· Видлавны кывбур художествоа кыв боксянь,

· Вöдитчыны кывкудъясöн,

· Лöсьöдны текст-юöртöм, текст-серпас, текст-мöвпалöм,

· Комментируйтöмöн лыддьыны текст,

· Восьтыны геройлысь морттуй, олан сям,

· Аддзыны авторлысь донъялöм, восьтыны видзöдлас лэптöм проблема серти,

· Текст серти лöсьöдны план,

· Öтлааститны геройясöс,

· Вöчны творческöй (проекта) уджъяс.

Велöдчысьяс  велаласны:

 

· Мичаа да колана öдöн лыддьыны художествоа да публицистика текстъяс; лыддян öдыс 130-140 кыв öти минутаöн;

· Мичаа висьтавны наизусьт велöдöм текст;

· Лöсьöдны гижысь олöм да творчество йылысь доклад, реферат, презентация;

· Ас кывйöн висьтавны гижöдлысь, гижöд юкöнлысь сюрöссö; некымын ногöн висьтавны: подробнöя, бöрйöмöн, дженьдöдöмöн;

· Лöсьöдны гижöд серти прöстöй, паськыд, цитатаясысь план;

· Гöгöрвоöдны гижöдлысь темасö, шöр мöвпсö;

· Сёрнитны герой йылысь, восьтыны сылысь морттуйсö, мукöд геройкöд йитöдъяс;

· Аддзыны герой характер да сылысь видзöдласъяс восьтысь приёмъяс;

· Орччöдны гижöдын серпасалöм да збыль олöм;

· Висьтавны мöвпъяс лыддьöм произведение (небöг) йылысь, донъявны сійöс, гижны отзыв;

·  Чукöртны колана юöръяс, корсьны найöс велöдчан да отсасян небöгъясысь, кывкудъясысь да справочникъясысь;

· Гижны  произведене серти сочинение, лöсьöдны серпаса гижöд, отзыв, творческöй уджъяс;

· Орччöдны некымын гижöд.

 

 

 

 

Описание учебно-методического обеспечения материально-технического обеспечения образовательного процесса

 

 

ВЕЛÖДЫСЬЛЫ ЛИТЕРАТУРА:

1.      Остапова Е.В., Торлопова Е.А., Уляшов О.И. Коми литература: 5-öд класслы велöдчан да лыддьысян небöг. Сыктывкар: ООО «Анбур», 2017.-264 л.б.

2.      Лимерова В.А. Коми литература: 6-öд класслы велöдчан  да лыддьысян небöг. Сыктывкар: ООО «Анбур», 2016. -272 л.б.

3.      Лимерова В.А. Коми литература: 7-öд класслы велöдчан  да лыддьысян небöг. Сыктывкар: ООО «Анбур», 2009. -320 л.б.

4.      Лимерова В.А., Остапова Е.В. Коми литература: 8-öд класслы велöдчан  небöг. Сыктывкар: ООО «Анбур», 2010. -368 л.б.

5.      Литерова В.А., Остапова Е.В. Коми литература: 9-öд класслы велöдчан небöг. Сыктывкар: ООО «Анбур», 2011.- 400 л.б.

 

6.      Ведерникова О.В., Грабежова В.М. и мук. Велöдан стандартлöн Коми республикаса компонент. Коми кыв. Коми литература. Сыктывкар:КРИРОиПК, 2002. -104 л.б.

7.      Енэжтас: 9-11 класса велöдчысьяслы лыддьысян небöг. Сыктывкар: Коми небöг лэдзанiн,2001.- 312л.б.

8.      История Коми литературы. В 3 т. / Отв. ред. А.Е.Ванеев, В.И.Мартынов.– Сыктывкар, 1979; 1980; 1981.

9.      Коми литература. Велöдан стандартлöн Коми республикаса компонент / Лöсьöдiсны Ведерникова О.В., Лимерова В.Л., Таскаев А.И., Уляшев И.И.– Сыктывкар, 2000.

10.  Коми легенды и предания / Сост. Рочев Ю.П.– Сыктывкар, 1984.

11.  Коми фольклор: Хрестоматия / Лöсьöдiсны В.В.Филиппова, Н.С.Коровина.– Сыктывкар, 2002.

12.  Коми литература видлалöм да донъялöм: Хрестоматия 9-11 классъяслы/ Лöсьöдiс Е.В.Остапова. Сыктывкар: Коми небöг лэдзанiн, 2005. 224л.б.

13.  Кузнецова Т.Л. Комическое в коми литературе.– Сыктывкар, 1994.

14.  Куратовские чтения в 6-ти книгах.– Сыктывкар: Кн. 1.– 1973; Кн. 2.– 1976; Кн. 3.– 1979; Кн. 4.– 1986; Кн. 5.– 1989; Кн. 6.– 1990.

15.  Латышева В.А. 70-öд воясся повесть: Учеб. пособие.– Сыктывкар, 1997.

16.  Латышева В.А. Современная коми драматургия.– Сыктывкар, 1994.

17.  Латышева В.А. Коми лирика гижöдъяс видлалöм (классикъяс да современикъяс): Учеб.пособие. – Сыктывкар, 1999.

18.  Лимерова В.А. Авторская позиция в эпическом произведении.– Сыктывкар, 1995.

19.  Лимеров П.Ф. Коми несказочная проза: Учеб.пособие по спецкурсу.– Сыктывкар, 1998.

20.  Лимеров П.Ф. И.А.Куратов: лейтмотивы творчества. Сыктывкар, 2001.

21.  Лыддьысьыскöд сёрни: литературно-критическöй статьяяс. – Сыктывкар, 1986.

22.  Мартынов В.И. Коми литературоведческий словарь-справочник.– Сыктывкар, 1993.

23.  Мартынов В.И. Перымса Стефансянь миян нэмöдз: коми литературалысь тöрытъя да талунъя лист бокъяс восьтiгöн.– Сыктывкар, 1997.

24.  Мартынов В.И. Литераторы земли коми. Библиографический словарь-справочник.– Сыктывкар, 2000.

25.  Остапова Е.В. Поэтика ритма лирики коми 1920–30-х годов: Учебное пособие.– Сыктывкар, 2001.

26.  Плесовский Ф.В. Коми фразеологизмъяс.– Сыктывкар, 1968.

27.  Плесовский Ф.В. Коми пословицы и поговорки.– Сыктывкар, 1973.

28.  Плесовский Ф.В. Коми кывтэчасъяс.– Сыктывкар, 1986.

29.  Современная коми литература: проблематика, герой, стиль. – Сыктывкар, 2004. (Тр. Ин-та яз., лит. и истории Коми НЦ УрО РАН).

30.  Туркин А.Н. Краткий топонимический коми словарь.– Сыктывкар, 1981.

31.  Уляшев И.И. Кад – образ – стиль. Коми литература йылысь статьяяс.– Сыктывкар, 2003.

 

Приложение/Содтöд

Место учителя/велöдысьлöн ин:

1.    Компьютер

2.    Проектор

3.    Экран

 

 

 

 

Календарнö-тематическöй  планыс   электроннöй  журналын.

 

 

 


 

Посмотрите также