Разработка урока «Рождество»
5 класс
Выполнила:
Порезанова Светлана Валентиновна,
учитель английского языка
МБОУ СОШ №4 г.Никольска
г. Никольск, Пензенская обл.
Урок “Christmas” в 5 классе
Предмет: Английский язык.
Класс: 5
Тип урока: урок систематизации и обобщения знаний, (общеметодологической направленности) с использованием информационно-коммуникативных технологий
Тема: What do you know about British traditions? Christmas` symbols and traditions in Britain.
Дидактическая цель урока: систематизировать и углубить знания учащихся о традициях и обычаях стран изучаемого языка.
Задачи:
1. Образовательная:
- развивать произносительные навыки, навыки аудирования и чтения, письма
- совершенствовать употребление в речи лексических единиц по теме «Christmas»
- обобщить и систематизировать знания по теме «Christmas»
2. Развивающая:
- способствовать формированию положительного интереса к изучению английского языка
- развивать языковую догадку и воображение, творческое мышление, память
- развивать коммуникативные способности
3. Воспитательная:
- воспитывать уважительное отношение к традициям и обычаям иноязычных стран
- воспитывать культуру уважительного отношения друг к другу, умение внимательно слушать собеседника
- воспитывать культуру общения
Планируемый результат:
Предметные умения:
- понимать информацию на слух по заданной теме
- уметь правильно употреблять лексические единицы
- уметь правильно интонировать аутентичную английскую песню о Рождестве
УУД
Личностные: воспитание чувства уважения к традициям празднования Рождества в Великобритании и России.
Регулятивные: осуществление регулятивных действий самонаблюдения, самоконтроля, самооценки в процессе коммуникативной деятельности на иностранном языке, самостоятельно строить новые учебные задачи и цели.
Коммуникативные: формулирование собственного мнения, организация и планирование учебной деятельности с учителем и сверстниками, использование адекватных языковых средств для выражения своих чувств и эмоций.
Познавательные: развивать навыки работы с текстом, умение выделять основную информацию из прослушанного и прочитанного об основных рождественских традициях в Великобритании.
Основные понятия: ЛЕ по теме «Christmas».
Ресурсы: компьютер, проектор, фонограмма песни “We Wish You a Merry Christmas”, раздаточный материал с текстом “Christmas Cards” и таблицей “Gift Bringers. Where does he/she live?”
Ход урока:
1. Организационный момент. Постановка цели и задача урока.
1. Приветствие.
Teacher: Hello, dear friends! December is coming to end and very soon English people will celebrate one of the most favourite holiday – Christmas. Today at the lesson you’ll revise some facts you know and get new information about Christmas traditions and customs in Britain. (Slide 1)
2. Исполнение рождественской песни “We wish you a Merry Christmas”.
Teacher: A song is a good start to begin the lesson. What English songs about Christmas and New Year do you know? (“Jingle bells”, “We wish you a Merry Christmas”). Let’s sing “We wish you a Merry Christmas”.
1. We wish you a Merry Christmas,
We wish you a Merry Christmas,
We wish you a Merry Christmas
And a Happy New Year!
Refrain: Good tidings we bring
To you and your kin
We wish you a Merry Christmas
And a Happy New Year!
2. And we’d all like some figgy pudding, (3 times)
So bring some out here!
Refrain
3. And we won’t go until we get some (3 times)
So bring some out here!
Refrain
2. Речевая разминка.
3. Речевая зарядка. Ответы учащихся на вопросы учителя о праздновании Рождества и Нового года в Британии и России.
Teacher: Very good! I believe everybody feels the spirit of Christmas now. It is time to revise the main facts of this holiday. Listen to my questions and try to answer them.
1) When do English people celebrate Christmas? (the 25th of December)
2) When do people celebrate Christmas in Russia? (the 7th of January)
3) What do the English and Russians decorate before Christmas and New Year? (Christmas tree)
4) Who is the most important person for children on Christmas Eve in Britain? (Santa Claus/Father Christmas)
5) And who is the most important person for children in Russia? (Ded Moroz/Father Frost)
6) What do English and Russian children like to get on Christmas and New Year? (presents)
3. Актуализация знаний.
4. Работа с презентацией. Повторение лексики.
Соотнесение учащимися слов с картинками.
Teacher: Children, I think you remember other facts about this wonderful holiday – Christmas. Look at the screen and match the words and pictures. (Slide 2)
На слайде расположены в хаотическом порядке слова и картинки: Christmas tree, Santa Claus, presents, cards, lights, reindeer, chimney, mince pie, stockings. Учащиеся называют слово и дают его определение на русском языке.
(Slide 2): Check yourself.
Проверка правильности выполнения задания. Все слова и картинки располагаются в правильном порядке. Хоровое повторение слов за учителем.
5. Введение новых лексических единиц.
Teacher: (Slide 4): There are a lot of other Christmas symbols. Learn some new words related to Christmas: candles, Boxing Day, Christmas carols, wreath, bells, snowman.
Повторение хором слов за учителем. Для контроля понимания учитель может попросить учащихся дать определения слов на русском языке.
Teacher: Write them in your dictionaries.
4. Обобщение и систематизация знаний.
6. Подстановка пропущенных слов в предложения.
Teacher: (Slide 5): Most people in the UK celebrate Christmas. What do people do during this holiday? Learn more about some Christmas customs with this activity. Can you put the words in the right gaps?
Учащиеся читают и подставляют подходящее по смыслу слово в предложение. В случае затруднения при щелчке мыши появляется картинка-подсказка.
(Slide 6): At Christmas people put colourful ….. in their houses. (lights)
(Slide 7): They put lights on the Christmas tree and put a ….. at the top. (star)
(Slide 8): People eat special hot fruit cakes – they are called …… . (mince-pie)
(Slide 9): On Christmas Eve children put ……. at the end of their bed. (stockings)
(Slide 10): When the children wake, the stockings are full of …… . (presents)
(Slide 11): Who are the presents from? People say they are from …. (Santa Claus/Father Christmas)
(Slide 12): They say he came on a sledge pulled by …… (reindeer)
(Slide 13): Then he stopped on the roof and climbed down the ….. (chimney)
(Slide 14): Before Christmas people decorate the door of the house with the …… (wreath)
(Slide 10): In the evening at Christmas Eve people put ……. on the window. They think Mary with her baby Christ walks along the road and they invite them to the house. (candles)
(Slide 11): On December, 26 people don’t go to work, they have a rest, too. This day is called ……. .(Boxing Day).
7. Аудирование учащимися текста о рождественских открытках с заполнением пропущенных слов в предложениях. Используется раздаточный материал.
Teacher: Now we are going to learn about a nice English Christmas tradition – to send Christmas cards to people they like. And do you send Christmas or New Year cards to your friends, grandparents, relatives? Yes, this nice tradition is all over the world. But who was the first person that had an idea to send a Christmas card? Listen to the story, read it and while listening fill in the blanks.
Text
Did you post any Christmas …. (cards) last year? Millions of people did, and millions more delivered cards by hand. In fact over …. (a thousand) million are sent every year.
The … (first) cards were the idea of Henry Cole, who was the first … (director) of the Victoria and Albert Museum in London. Every year he sent short … (letters) to his friends at Christmas, wishing them a … (happy) holiday season. But in 1843 he had no time for … (letter-writing), so he asked an artist, John C. Horsley, to design a card with a printed message that would substitute for his year-to-year greeting. So a new … (tradition) was born for the holiday season.
8. Контроль выполнения задания.
Учащиеся читают полные предложения.
Teacher: Let’s check up how well you did this activity. Read the story one by one.
9. Соотнесение названий стран и имен рождественских персонажей, приносящих детям дары. Используется раздаточный материал.
Teacher: Children, to get presents on Christmas is very pleasant, but who brings them? Of course, in different countries they have different names. I think it will be interesting for you to know how children of other countries call the person of this kind. In you sheets of paper there are two columns: the names of countries and the names of gift-bringers. Match them.
“Gift Bringers. Where does he live? Where does she live?”
1. Russia |
a) Christkind (Christ-Child) |
2. England |
b) Pere Noel |
3. USA |
c) Julenisse (a Gnome) |
4. France |
d) Befana (a kind witch) |
5. Australia |
e) Father Christmas |
6. Hungary |
f) Nisse (a Gnome) |
7. Norway |
g) Saint Nickolas |
8. Sweden |
h) Jezuska (Christ-Child) |
9. Denmark |
i) Santa Claus |
10. Germany |
j) Father Christmas |
11. Holland |
k) Grandfather Frost Snowmaiden |
12. Italy |
l) Tomte (a Gnome) |
Ответы: 1k, 2 e, 3 i, 4 b, 5 j, 6 h, 7 c, 8 l, 9 f, 10 a, 11 g, 12 d
5. Итог урока (рефлексия деятельности)
10. Ребята, наше знакомство с традициями празднования Рождества в Великобритании подошло к концу. И мне хотелось бы узнать понравился вам урок или нет. У меня две коробки с шарами. Выбирайте шары (зелёный- понравился, красный-нет) и вешайте их на елку.
T: You have done a great job today! Thank you very much! Отметить тех, кто хорошо работал.
Your home task is creative – the translation of the poem “It’s Christmas”
It's
Christmas!
It's Christmas! Merry Christmas! Yes, it's merry, merry Christmas,
It's time for hanging stockings, It's time for riding sleighs,
It's time for jolly greeting, Snow and holly, overeating,
Oh, I love you merry Christmas, You're the best of holidays
Т: Good luck! Merry Christmas!
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.