ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
Оценка 5
Карточки-задания +1
docx
английский язык
11 кл
30.07.2017
Предлагаемый материал представляет собор подборку наиболее типичных тренировочных заданий для подготовки к участию в предметной олимпиаде. Задания могут быть также использованы и на урока по предмету для закрепления знаний по соответствующей теме. Для всех заданий даны подробные решения. Также указана система оценки выполненной работы.
английский язак 1 вар - 11.docx
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА
ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ.
АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
Комплект заданий олимпиады включает задания по определению основных
языковых компетенций учащихся: лингвистической, коммуникативноречевой
и социокультурной (уровня Intermediate и UpperIntermediate) – и состоит из т
р ё х ч а с т е й:
I. Reading.
II. English in Use;
III. Writing (Speaking).
Вариант I: Работа состоит из 65 пунктов и письменного задания.
Правильное выполнение каждого пункта задания оценивается в один балл
(всего 65 баллов).
Письменное задание оценивается 20 баллами, включая оценку
правописания – 5 баллов, грамматические навыки – 5 баллов, содержание – 5
баллов, форма – 5 баллов (всего 20 баллов).
Максимальное суммарное количество баллов всей работы – 85.
Вариант II: Письменная работа состоит из 47 пунктов заданий.
Правильное выполнение каждого пункта задания оценивается в один балл
(всего 47 баллов). Устное задание оценивается 15 баллами, включая оценку
содержания высказывания (5 баллов), грамотности высказывания (5 баллов),
использования уровневой лексики (5 баллов) – всего 15 баллов.
Максимальное суммарное количество баллов всей работы – 62.
Задания олимпиады включают материалы из российских и зарубежных
изданий:
1. Журнал «Мозаика».
2. «Первое сентября» (Приложение к «Учительской газете»).
3. Тестовые задания по подготовке к ЕГЭ.
4. “FCE. Practice Tests –2” OUP, by Mark Harrison.
5. “Fast Class” OUP, by Kathy Good.
6. “Grammar and Vocabulary for FCE” Longman, by L. Prodromou.
Т р е б о в а н и я к оцениванию п и с ь м е н н о й части задания
Колво
баллов
1
Содержание,
решение
коммуникативной
задачи
2
Грамматика
Лексика
Форма
3
4
5 20–17 Коммуникативная
задача решена,
немногочисленные
языковые
погрешности не
препятствуют
пониманию текста
Ошибки практически
отсутствуют,
соблюдается правильный
порядок слов.
Допускается
незначительное
количество ошибок в
сложных конструкциях.
Отсутствие
орфографических
ошибок
Показано
хорошее знание
и применение
уровневого
запаса лексики.
Хорошее знание
связующих слов
и выражений
Соблюдается
деление
текста на
предложения.
Четко
обозначены
параграфы
логических
связей 1
2
16–12 Коммуникативная
задача решена, но
лексикограмма
тические
погрешности при
использовании
языковых средств,
выходящих за
базовый уровень,
затрудняют
понимание текста
10–8 Коммуникативная
задача почти решена,
но лексико
грамматические
погрешности, в том
числе при
использовании
языковых средств,
составляющих
базовый уровень,
затрудняют
понимание текста
7–0 Коммуникативная
задача не решена,
понимание сильно
затруднено
Окончание табл.
3
В работе имеется ряд
грамматических ошибок,
не препятствующих
пониманию текста.
Допустимо несколько
орфографических
ошибок, которые не
затрудняют понимание
Часто встречаются
грамматические и
орфографические
ошибки элементарного
уровня, которые порой
затрудняют понимание
текста
4
Эффективно и
правильно
использовано
достаточное
количество
лексики при
отдельных
неточностях в
употреблении
слов
Использован
ограниченный
запас слов, не
достаточно
соблюдаются
нормы языка
5
Соблюдается
деление
текста на
предложения,
но деление на
параграфы не
всегда
правильно
обозначено
Логические
связи не
соблюдены.
Вступление и
концовка не
четко
обозначены
Большое количество
грамматических и
орфографических
ошибок
Форма
высказывания
не соблюдена
Отсутствие
необходимого
запаса лексики,
неумение
выразить свои
мысли при
помощи
языковых
средств
базового уровня
Т р е б о в а н и я к оцениванию у с т н о й ч а с т и задания
Колво
баллов
1
Содержание, решение
коммуникативной задачи
2
15–13 Коммуникативная задача
решена, немногочисленные
языковые погрешности не
препятствуют пониманию
высказывания
Грамматика
3
Лексика
4
Ошибки практически
отсутствуют,
соблюдается правильный
порядок слов.
Допускается
незначительное
количество ошибок в
Показано хорошее
знание и
применение
уровневого запаса
лексики. Хорошее
знание связующих
слов и выражений сложных конструкциях 1
2
12–10 Коммуникативная задача
решена, но лексикограмма
тические погрешности при
использовании языковых
средств, выходящих за базовый
уровень, затрудняют понимание
высказывания
3
В высказывании имеется
ряд грамматических
ошибок, не
препятствующих
пониманию
высказывания
9–7
Коммуникативная задача почти
решена, но лексико
грамматические погрешности, в
том числе при использовании
языковых средств,
составляющих базовый уровень,
затрудняют понимание
высказывания
Менее 7 Коммуникативная задача не
решена, понимание сильно
затруднено
Часто встречаются
грамматические ошибки
элементарного уровня,
которые порой
затрудняют понимание
высказывания
Большое количество
грамматических ошибок,
затрудняющих
понимание высказывания
Окончание табл.
4
Эффективно и
правильно
использовано
достаточное
количество
лексики при
отдельных
неточностях в
употреблении слов
Использован
ограниченный
запас слов,
недостаточно
соблюдаются
нормы языка
Отсутствие
необходимого
запаса лексики,
неумение выразить
свои мысли при
помощи языковых
средств базового
уровня
Вариант I
Время выполнения работы – 4 часа.
Task I. READING.
You are going to read a newspaper article about language learning. Seven
paragraphs have been removed from the article. Choose from the paragraphs
AH the one which fits each gap (16–21). There is an example at the beginning
(0).
А BILINGNAL APPROACH WITH AN EARLY START
The best time to learn a second language is when you are young; hence the
popularity of primary and secondary schools which offer “bilingual education”.
This term describes everything from an hour a day of a second language to
classes that switch from one language in the mornings to another in the afternoons.
0
D With a few exceptions (Scandinavia, Luxembourg, Austria, and the
Netherlands), the second language is usually introduced at secondary school.
More extensive bilingual programmes, where language learning is integrated
into the general curriculum, are more often found in private schools which tend to
have greater flexibility and more money. They tend to take one of three
approaches.
16
For example at the American International School of Florence, primary school
lessons are taught in English, except for the language programme. Head Marc
Greenside explained that there were two sections for language instruction:
17
“Host language country dominant”, on the other hand, is when the basic
language of instruction is that of the country where the school is situated. For
example, the Centre International Valbonne in Southern France, uses French as its
working language, although it does have classes in several other languages.
The third, most difficult approach is “fully bilingual”. In primary schools the
students may spend mornings learning their subjects in one language and
afternoons in another.
18
The Koз School in Turkey is one such school and is described as “bilingual and
bicultural”.
19
A similar approach, but including three or even four languages, is found in the
nine European schools run by the European Union for the children of its personnel.
20
Secondary school academic subjects are in these three languages and sometimes
a fourth.
Are students in any way held back by the difficulties of such programmes? Eric
Klauda, from the International School of Brussels, said: “I see bilingualism
working here. Studies show that students who are bilingual are helped in their
overall academic performance”.
21
Marc Greenside of AIS Florence, in response to the question said: “My feeling
is that bilingual education is okay for the really strong student, but the average
student winds up doing poorly in both languages”.
However, Paul Decorvet of Geneva disagreed: “The problem arises when
languages are taught in an academic way rather than the way they should be taught – actively, as a child learns a first language. You have to teach naturally,
without stopping to translate”.
А
В
С
D
Е
F
G
“We have Italian as a foreign language and an Italian programme
designed for the native speakers. This second one teaches the children a
little history, a little social studies, all in Italian”.
These children enter primary school in one of several sections based on
their own first language. There is a choice of one of three languages
(English, German or French) as the second language, and subjects are
taught in both.
Similarly the American Institute in Moscow avoids using English at all in
its curriculum. Instead, primary students are taught all subjects in Spanish
and, on advancement to secondary school, the basic language of
instruction is switched to Italian.
Most state schools in Europe take the former approach. The preferred
second language is generally English (except for the Flemish part of
Belgium, where French dominates) and it is treated as an academic
subject like maths or history.
Despite his argument, however, secondary lessons at the school are held
in English. This happens because of the need for students to do well in
entry tests for American universities.
In this school, Turkish, fine arts, physical education, religion and social
studies are taught in Turkish. Sciences, maths, and computer studies,
however, are taught in English.
According to “Host school language dominant” which is the first
approach, the language of the school's operators is the basic language of
instruction.
Н At secondary level the approach changes a little. Students may learn
science in one language and history in the other.
Task II. ENGLISH IN USE.
1. Error correction.
In most lines of the following text, there is one unnecessary word. It is
either grammatically incorrect or it doesn't fit in with the sense of the text.
For each numbered line 1–13, write the unnecessary word in the space. Some
lines are correct. Indicate these with a tick (). The exercise begins with two
examples.
0
..then..
In August Gordon will then have been at his company for 25
years,
and he's getting a bonus of three weeks paid holiday. So, we
have
decided to hire a car and drive around Eastern Europe. We'll be
00
1
..v..
… 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
leaving towards the end of August, and our aim there is to visit
as
many countries as we can. We are flying out to Budapest – soon
we are
dew to catch a plane on the 28th day – and then we'll be stopping
over
at a friend's house, before starting our grand tour. We'll most
probably
spend the best part of a week in Hungary. When we've just
finished
there, we'll probably be go to Romania, but beyond that we
haven't
planned too much. We will know a bit more by the end
of this week, when we're getting a whole load of brochures
from the
tourist board. We'd like to go to as far as Russia, but
realistically I
doubt whether we'll have time. I hope it won't be too expensive
–
from till now on we'll really have to tighten our belts! I can't
wait!
In just over two months' of time we'll be having the time of our
lives!
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
2. For questions 1–15, read the text below and decide which answers A, B,
C or D best fits each space. There is an example at the beginning (0).
TRANSPORT
The love 0) ..A.. between the Americans and their cars has been going on for
decades, but new 1) ... shows that they might be getting too much of a good thing.
It 2) ... that the dream of freedom and independence, which the car represents, is 3)
... into a nightmare for people there.
The problem is caused by urban sprawl, which is the uncontrolled
4) ... of cities. Lowdensity housing is being built on the 5) ... of urban areas, and is
swallowing up farmland and forests. As a(n) 6) ..., people in America must drive
five times farther than Europeans on a daily 7) ...
Another problem is that public transport in US megacities is not popular. In
fact, only 3 % use public transport to get to work, as 8) ... with 25 % of Europeans
and up to 67 % of Asians. 9) ... the wasted hours spent commuting , the fumes
10) ... by unnecessary car level is seriously 11) ... air quality in American cities.
There is a solution, 12) ... . Redeveloping city centres to allow more people to live
in them, close to where they work, would go a long 13) ... towards solving the problem. Such a 14) ... change would be expensive, but a major change to city
planning is certainly 15) ... if Americans are to “get off the streets” and find the
time to enjoy their wealth.
D study
D extension
D tips
C relationship D connection
1. A affair B relation
2. A investigation B examination C research
C thinks D presents
3. A seems B looks
C converting D turning
4. A becoming B getting
C increase
5. A evolution B growth
C ends
6. A cliffs B edges
C result D effect
7. A conclusion B outcome
C base D basis
8. A principle B ground
C differed
D opposed
9. A compared B contrasted
C except D despite
10. A apart
C developed D produced
11. A composed B built
C shortening D weakening
12. A worsening B fading
C however
13. A although B even
14. A distance B way
C length D extent
15. A forceful B insignificant C drastic D harsh
16. A necessary B enquired
3. Read the sentences below and decide which answer A, B, C or D best fits
B besides
C inquired
D demanded
D still
each blank.
1. I am invited to the party, …?
А. am I
B. aren't I С. am I not
D. amn't I
2. John works twice as ... as you.
А. hard
B. harder С. hardly
D. the hardest
3. I don't think he will do it by ... . He needs help.
А. his self B. his own С. him D. himself
4. I can't find the book. Gail must... it with her when she went out.
А. take
B. have taken С. had taken D. has taken
5. Let's wait in this place where we'll ... the strong winds.
А. protect from
B. be protecting by
С. be protected from
D. be protected by
6. What... today if you hadn't come here this weekend?
А. would you be doing; С. are you doing
B. have you done;
D. would you been doing
7. Do you ever gaze into ... space and wonder if... other life forms exist in ...
universe?
А. a, , the B. , , the С. , ,
D. the, , the
8. Have you heard anything from Ted? Is he still in Africa? – He ... be, or he ...
be on his way home. I'm just not sure. А. could, must
B. must, could
С. could, could
D. must, must
9. I...with my family, but now I live alone.
А. am used to live С. used to living
B. used to live
D. was used to live
10. I have always enjoyed traveling. My sister, ..., prefers to stay home.
А. although B. though С. however
D. but
11. She looked ... at the little girl…
А. pleasantly B. pleased
С. pleasant
D. pleasure
12. Let's have lunch in this takeaway, there are ... people here.
А. not much B. few
С. little
D. lots
13. She has ... deep knowledge of the subject.
А. so B. such
С. so a
D. such a
14. It seems to me it's an absolutely hopeless ...
А. accident
B. incident
С. case
D. occasion
15. It's the first time I ... her sing…
А. heard
B. hear
С. have heard. D. am hearing
16. The river is ... the Thames.
А. deeper
B. much deeper than D. much more deep
С. much more deeper than
4. Using Idioms. Complete each sentence with a suitable idiom. Use each
only once. There's an extra idiom.
A. blue in the face.
C. out of hand.
E. touch and go.
1. The pilot said that with one engine out of action, it had been ___________
B. highhanded.
D. pride of place.
F. well under way.
over the Channel.
2. British cars have ________ at this year International Motor Show.
3. You can talk until you are __________ but he still won't listen.
4. It would be foolish of him to reject these proposals __________.
5. The programme of the reconstruction in the city centre is now ___________.
5. Word formation. Complete each sentence with the correct form of the
word given at the end. As you do the exercise think about the kind of word
that is needed in the sentence – verb, noun, or adjective. Be careful, because in
some cases you will need a negative form.
1. He left me with no … but to disqualify him.
2. She gave me a very … look when she saw that I wasn't
wearing the correct uniform.
3. She became more and more … as time went by.
CHOOSE
APPROVE
ANXIETY 4. One of the … sat down in front of the lorry and refused to
move.
5. The telephone service was very … and we spent hours
trying to make a single call.
6. There's a … of highlyskilled engineers so we might have
difficulty getting the work done.
7. As her only … relative, he expects to inherit all her
money.
8. I consider him to be one of our greatest … poets.
9. The sea defences need to be … before the winter to reduce
the risk of flooding.
10. It is an … fact that children watch too much TV.
DEMONSTRATE
RELY
SHORT
SURVIVE
LIFE
STRONG
DENY
Task III. WRITING.
You have decided to enter a short story writing competition in a local
newspaper. The story must begin with these words:
The middleaged man in the street opposite Mr. Brown looked suspicious...
Write your story of 140–180 words.
Ответы к варианту I
Task I. (Пo 1 баллу за каждый правильный ответ – всего 6 баллов.)
KEY: 16–G. 17–А. 18–Н. 19–F. 20–В. 21–Е.
Task II.
1. (По 1 баллу за каждый правильный ответ – всего 13 баллов.)
1. v
2. there
3. soon
4. day
5. v
6. just
7. be
2. (Пo 1 баллу за каждый правильный ответ – всего 15 баллов.)
1–С. 2–А. 3–D. 4–B. 5–B. 6–C. 7–D. 8–A. 9–B. 10–D. 11–A. 12–C. 13–В. 14–
8. v
9. v
10. to
11. v
12. till
13. of
C. 15–A.
3. (По 1 баллу за каждый правильный ответ – всего 16 баллов.)
1–B. 2–А. 3–D. 4–B. 5–C. 6–A. 7–B. 8–C. 9–B. 10–C. 11–A. 12–B. 13–B. 14–
C. 15–C. 16–B.
4. (По 1 баллу за каждый правильный ответ – всего 5 баллов.)
1–E. 2–D. 3–A. 4–C. 5–F. extra – B. 5. (По 1 баллу за каждый правильный ответ – всего 10 баллов. Ошибка
в правописании оценивается в 0 баллов.)
2. disapproving
7. surviving
8. living
9. strengthened
10. undeniable
1. choice
3. anxious
4. demonstrators
5. unreliable
6. shortage
Task III. (Всего 20 баллов.)
Spelling –
Grammar –
Content –
Form – 5 баллов.
5 баллов.
5 баллов.
5 баллов.
Общая сумма баллов работы – 85.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
ТРЕНИРОВОЧНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ШКОЛЬНОГО ТУРА ПРЕДМЕТНОЙ ОЛИМПИАДЫ. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. 11 КЛАСС.
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.