Урок по теме " Профессии"
Оценка 4.7

Урок по теме " Профессии"

Оценка 4.7
Разработки уроков
doc
17.04.2022
Урок  по теме " Профессии"
Урок по теме " Профессии"
Для печати. Открытый урок по теме Профессии.doc

Технологическая карта урока

Студенты называют род занятий, профессию людей

Дисциплина

Группа

 

Английский язык

Группа     3 БВ

 

 

Тема урока

Professions                                        

 

 

Ф.И.О.

преподавателя

Порозова Татьяна Владимировна

 

Эпиграф урока

“If you don’t think about your future, you can’t have it”

                                                             “Если Вы не будете думать о будущем, у Вас его не будет вообще.”

                                        (John Goldsworthy)

“A Real success is finding your lifework in the work that you love”  

“Если вы удачно выберете труд и вложите в него всю душу, то счастье само отыщет вас”

                                                                                                                                           (David Mc Cullogh)

 

Актуальность профессиональной направленности

Знакомство студентов с ЛЕ по теме «Профессиями». Закрепление ЛЕ.

 

Актуальность использования средств ИКТ

Обеспечение визуального восприятия информации (используя реальные возможности учебного заведения)

 

Цель урока

- Закрепление ЛЕ по теме «Профессии»

- Развивать навыки монологической, устной и письменной речи по теме «Профессии».

 

Задачи урока

Образовательные: - активизировать ранее изученную лексику по теме «Профессия» в устной и письменной речи;
- развивать обучение устному высказыванию по теме на английском языке, используя лексику.
Развивающие: - развивать интеллектуальные способности обучающихся;
- развивать коммуникативные компетенции обучающихся.

Воспитательные: - развивать у обучающихся самостоятельность мышления.

 

Ожидаемые результаты

-уметь обобщать и систематизировать изученный материал по данным темам;

- уметь использовать ЛЕ в устной и письменной речи;

- сформировать навыки работы по устной теме;

- подготовить обучающихся к применению знаний на практике;

- усилить мотивацию интереса к изучаемой дисциплине;

- воспитывать стремление достигать поставленную цель, умение работать в коллективе.

 

Тип урока

Урок обобщения и систематизации знаний

 

Формы работы обучающихся

Фронтальная, групповая (малые группы), индивидуальная.

 

Дидактический материал

Раздаточный материал, наглядность

 

Источники информации

Интернет, видео хостинг YouTube

 

Вид используемых на уроке средств ИКТ

Презентация ЛЕ, карточки-задания, видеоролик (ЛЕ по теме урока), песня на В/х YouTube

 

Необходимое аппаратное и программное обеспечение (Интернет, мультимедийный проектор, компьютер)

Cотовые телефоны у преподавателя и студентов, интернет

 

Методическое описание использования ЦОР на уроке

Обучающие, демонстрационные, творческие, контролирующие

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Этапы урока, задачи

 

 

 

Время

 

 

Примерная речь учителя

 

 

 

Примерная речь учащихся

 

Оборудование и

используемые материалы

 

I. Начальный этап.

1. Орг. момент.

1) Фонетическая и речевая зарядка

Настрой работы обучающихся на атмосферу иноязычного общения.

Подготовка речевого аппарата к произношению английской речи

 

Hello, dear students! I’m glad to see you!

 

Sit down, please, and let’s start our lesson.

1)Phonetics. Read the poem, please:

«I want to Be…»)

Listen to the poem, please! Repeat after me!

 

I want to be an actor, Dad. I want to go on stage.

You should be a banker, Tom, and earn a decent wage.

I want to be a barber, Dad. I want to do people’s hair.

You should be a pilot Tom, and work for British Air.

I want to be a clown, Dad. I think I am very funny.

You should be a driver, Tom, and earn a lot of money.

I want to be a barman, Dad, so I can drink a lot of beer!

A barman! You are joking, Tom. That isn’t a career!

I want to go into politics, Dad, and put the country right.

I think that’s an excellent idea. Let’s tell your mother tonight!

Read this poem aloud!

 2) Speech practice. Answer the following questions:

1) Are there many professions in the world? \ Yes, there are. There are….

2) What are they?

3) What is your mother? \ My mother is… (профессия)

4) Is your father a driver?

5) Your sister is a pupil, isn’t she?

6) Is your brother a student?

7) Is your grandmother a pensioner?

8) What professions are prestigious nowadays?

9) What professions are well-paid in our country?

10) What professions are popular in our region?

Thank you.! I’m pleased with your answers.

Hello, teacher!

 

 

 

 

 

На доске – тема урока, число.

Оформление доски по теме урока.

 

 

2. Целеполагание.

Сообщение задач урока, мотивация учебной деятельности, настрой обучающихся на работу.

 

Dear students, look at the blackboard! Pay attention on the pictures, words on the blackboard! Remember questions of our speech practice, poem.

What is the topic of our lesson today?

The topic of our lesson is:

‘’Professions”

This topic is very important for you and another people.

 It is difficult to choose a profession nowadays but you had done your choice already. I hope you will be good librarians.

What is a good librarian?

Обучающиеся записывают в тетради дату и тему урока.

Обучающиеся знакомятся с целями и эпиграфом урока. Переводят эпиграф урока

 

Постеры с эпиграфами

 

II. Основной этап.

1. Работа с текстом.

Работе с текстом по теме урока, формирование положительной мотивации.

 

 Let’s read the text about it.

TextA Good Librarian

Answer the following questions on the contence of the text:

1)Is a real librarian a well-rounded intellectual who has an interest in everything new and progressive?

2)Should a librarian have a good memory? Why?

3)Whom should a librarian give the necessary information?

4)What kind of activities does librarian do?

5)Is it easy to work a librarian?

6)What is the main thing in the work of a librarian?

7)Do you like your future profession? Why?

!!!Remember the words: “Real success is finding your lifework in the work that you love” – “Настоящий успех - это найти дело своей жизни в той работе, которую вы любите” (David Mc Cullogh\ Дэвид Маккалоуамериканский писатель, историк и лектор.)

Учащиеся читают и переводят текст, отвечают на вопросы по его содержанию

 

 

 

 

 

 

 

Работают с текстом

 

2. Проверка домашнего задания.

Знание ЛЕ

 

1) Please come into the group of your course. There is a video with the words on our topic. Switch off the sound of your telephones and repeat the words on the topic:

 

 

2)Please, look at the blackboard. Here you can see pictures with the different professions and their descriptions.

Your task will be the following: you should match occupations and their descriptions.

Name the number of the picture with its description!

  • a lawyer helps people with the law;

                                             картинка юриста №1

  • a realtor buys or sells houses, flats, land; #2риэлтор
  • a social worker helps people in need; соц.работник
  • a receptionist deals with people arriving at a hotel;

                                                      администратор отеля

  • a vet looks after sick animals; ветеринар
  • an electrician works with electricity; электрик
  • an editor prepares a newspaper or book; редактор
  • a chemist studies chemistry; химик
  • a pharmacist makes and sells medicines; фармацевт
  • a travel agent works in a travel agency

                                туристический агент

Thank you, dear students! I’m pleased with your answers!

 

So, what’s in English for:

Юрист, риэлтор, соц.  работник, администратор отеля, ветеринар, электрик, химик, фармацевт, туристический агент, водитель, няня, врач, пилот, повар, писатель, рабочий, пожарный, полицейский, продавец, строитель, тракторист, переводчик, уборщик, программист, учитель, фотограф, художник, пожарный, клоун, писатель, повар, пекарь, инженер, детектив, фермер, футболист, певец, продавец, медсестра, няня, космонавт, военный, ветеринар, предприниматель, редактор новостей(news  editor), фотограф,балерина,доставщик еды, учёный, …

 

Студенты повторяют ЛЕ

 

 

 

Обучающиеся пытаются отгадать по определению ту или иную профессию.

 

 

 

 

 

Обучающиеся называют профессии людей

 

 

 

(ЛЕ, которые учили дома)

На экранах телефонов видеопрезентация со словами.

 Ссылку на видео отправить в группу курса.

 

·        Картинки с номерами

·        Описание профессий(постеры)

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Развитие познавательной активности.

Закрепление лексики по теме.

Развитие логического мышления.

 

Now let’s do some exercises with our new words:

Exercise № 1 Answer the  following questions, please (full answers, please):

1)Who works in a field?

2)Who works with computers?

3)Who helps sick animals?

4)Who helps children to learn?

5)Who can play trick?

6)Who takes pictures of famous people?

7)Who bakes bread?

8)Who flies in a spaceship?

9)Who helps doctors?

10)Who flies in airplanes?

 

 

 

 

a) teacher

b) baker

c) veterinarian

d)farmer

e) pilot

f) photographer

g) clown

h) programmer

i)cosmonaut

j) nurse

Обучающиеся выполняют упражнение на закрепление ЛЕ

 

Activity sheets (подписать)

 

 

Exercise № 2 People of what profession are …?

e. g. kind – nurses…

(Polite, elegant, generous, serious, unpleasant, sociable, clever, creative, careless, funny, friendly, reliable, practical, shy, talkative)

 

 

 

 

 

 

Exercise № 3 Put the letters in the correct order and read the words.

1.NEGIENER (engineer)

2.TEARCTCHI (?)

3.URLISTJONA (?)

4.TISCISTEN (?)

5.LOTPI ( ? )

6.TERRIW (?)

7.SIGNERDE (?)

8.MANPOWOCELI (?)

9.RILIBANRA (? )

Exercise № 4 Listen to the names and say what these people were.

Example: Beethoven – a composer.

1.Shakespeare, A. Pushkin –

2.Einstein, Lobachevski –

3.Vladimir Putin, George Washington –

4.Elvis Presley, John Lennon, Vysotsky –

5.Sherlock Holmes –

6. Anna Pavlova–

7.Admiral Nelson, Admiral Ushakov –

8.Valery Chkalov, Yuri Gagarin –

9.Leo Yashin –

(A ballet dancer, a composer, football player, pilots, presidents, scientists, writers, naval commanders\ vice Admiral- флотоводцы\вице-адмиралы, singers, detective)

Учащиеся пытаются разгадать и назвать слова по теме профессии

 

 

 

Преподаватель читает имена известных людей, студенты называют их профессии

 

 

 

 

 

 

Exercise № 5. Complete the sentences

1)A person who shows new clothes is …. a model.

2)A person who puts out fires is…

3)A person who brings food to people from the restaurants is… food delivery man

4)A person who helps to run a company is…

 5)A person who mends broken cars is …

6)A person who builds new houses is …

7)A person who writes articles for newspapers is…

8)A person who grows fruit and vegetables is…

9) A person who sings songs is…

10)A person who looks after people’s teeth is…

 11) A person who designs buildings is….

12)A person who sells things is…

 13)A person who works in an office is….

14)A person who looks after sick people is….

15)A person who makes bread is…

16)A person who flies planes is…

 17)A person who repairs machinery is….

 18)A person who cures* (лечить) sick animals is….

Thank you, dear students! Your answers were excellent!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Развитие навыков диалогической речи

(Для слабоуспевающих студентов индивидуальное задание- заполнить резюме \ раздаточный материал)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Динамическая пауза

 

And now let’s act the dialogue and compose your own dialogues:

(Mary and Aunt Sara)

 

 – Hello, Mary! How are you doing?

– Hello, Aunt Sarah! Everything is fine, thank you. And how are you?         

– I am fine too, dear. How are your things going?  Everything is OK, I hope?    

-Yes, of course. My English language teacher told me that I’m the best in the class.        

-Oh, really? That is   nice, dear. Do you already know what do you want to be when you grow up?         

(Ты уже знаешь, кем хочешь быть, когда вырастешь?)

– I have not decided yet. But I want to be either a librarian or an English teacher.    

What an interesting choice! What do your parents think about that? Wouldn’t it be better to study dentistry like your mother? Dentists have very nice salaries.

– I think it’s so boring, aunt Sarah. My mother says that my father and she are never going to make me do something I don’t like. And I really like the English language and literature. And there are so many books in the library.        

– Well, good for you! I am glad to hear that!

- Thank you very much!

Compose your own dialogues and act them!

Are you tired? Let’s sing “People song”. You have it in your group.

Обучающиеся

разыгрывают диалог и  составляют свои собственные диалоги, а также разыгрывают их.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Студенты поют песню

Раздаточный материал с диалогами и резюме для студентов

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аудио материал, текст в группе студентов (с\с)

 

6. Актуализация умений в монологической речи по теме.

 Развитие внимания, логического мышления, развитие практических речевых умений.

 

 

There are supporting summaries on your desks. I’ll give you 2 minutes to speak on the topic “The Profession of Librarian is the Best One!”.

Please, speak on the topic using supporting summaries.

Supporting Summary “The Profession of Librarian is the Best One!”.

·        There are many professions in the world.

·        They are….. (doctors, …….)

·        Some of them are interesting, such as …..

·        Other professions are prestigious, such as….

·        Such professions as……are well-paid.

·        My name is…

·        I’m ……(15\17) years old.

·        Last year I finished 9th grade at my school #  ... in .... Krasnodar.

·        I decided to enter …Sverdlovsky College of Arts and Culture.

·        I have chosen that college because ….. I want to be a librarian.

·        The profession of a librarian is very difficult, but at the same time it is interesting.

·        I like this profession because…

·        I think that a good librarian ….

·        In the future….

·        Librarian…..etc.

Обучающиеся строят собственные монологические высказывания, используя опорные конспекты.

Опорные конспекты

 

 

III. Заключительный этап.

1.Сообщение и объяснение домашнего задания.

Снятие возможных трудностей при выполнении домашнего задания.

 

Your homework for the next lesson:

You should make projects 1) “My Future Profession in 50 years». Find interesting pictures proving your point of view, make presentations. You may draw yourself or find pictures in the internet how specialists will look like in the future century.

***(Для Саши и Олеси) Write down a composition « Why I want to be a librarian? »

Обучающиеся записывают домашнее задание.

 

 

Для менее подготовленных студентов индивидуальное д\з задание

Дневник

 

2. Рефлексия.

 

Choosing a profession is not an easy task. As you know, it can be influenced by our interests, wishes, talents.

Please, tell me, what new things have you learned at our lesson? Do you like our lesson? Why?

Обучающиеся говорят о том, что нового узнали на занятии. Делятся впечатлениями от урока.

 

 

3. a) Подведение итогов урока, оценка деятельности учащихся.

b) Мотивация дальнейшей учебной деятельности.

 

Thank you, you were very active today.

I hope you have learnt many new things. For this lesson you’ve got ….

Our lesson is over. Good Bye! Have a good day! See you soon!

Преподаватель выставляет отметки за урок

Good Bye!

 

 

 

My Resume (Для Олеси и Саши)

Question

 Answer

1

Surname

 

2

Name

 

3

Patronymic

 

4

Date of Birth

 

5

Telephone №

 

6

E-Mail

 

7

Education

 

8

Languages

 

9

Hobbies

 

10

What can you do?

 

11

Additional Information 

 

12

Profession you want to get

 

 


Скачано с www.znanio.ru

Технологическая карта урока

Технологическая карта урока

Развивать навыки монологической, устной и письменной речи по теме «Профессии»

Развивать навыки монологической, устной и письменной речи по теме «Профессии»

Интернет, мультимедийный проектор, компьютер)

Интернет, мультимедийный проектор, компьютер)

Этапы урока, задачи Время

Этапы урока, задачи Время

Is your grandmother a pensioner? 8)

Is your grandmother a pensioner? 8)

Let’s read the text about it.

Let’s read the text about it.

Name the number of the picture with its description! a lawyer helps people with the law; картинка юриста №1 a realtor buys or sells houses,…

Name the number of the picture with its description! a lawyer helps people with the law; картинка юриста №1 a realtor buys or sells houses,…

Студенты повторяют ЛЕ

Студенты повторяют ЛЕ

Exercise № 3 Put the letters in the correct order and read the words

Exercise № 3 Put the letters in the correct order and read the words

A person who builds new houses is … 7)A person who writes articles for newspapers is… 8)A person who grows fruit and vegetables is… 9)

A person who builds new houses is … 7)A person who writes articles for newspapers is… 8)A person who grows fruit and vegetables is… 9)

Развитие навыков диалогической речи (Для слабоуспевающих студентов индивидуальное задание- заполнить резюме \ раздаточный материал) 5

Развитие навыков диалогической речи (Для слабоуспевающих студентов индивидуальное задание- заполнить резюме \ раздаточный материал) 5

Динамическая пауза And now let’s act the dialogue and compose your own dialogues: (Mary and

Динамическая пауза And now let’s act the dialogue and compose your own dialogues: (Mary and

Актуализация умений в монологической речи по теме

Актуализация умений в монологической речи по теме

My Resume (Для Олеси и Саши) №

My Resume (Для Олеси и Саши) №
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
17.04.2022