Уроки английского языка в аспекте развития естественнонаучной грамотности или как сделать науку увлекательной на уроках английского и как это помогает учащимся лучше учиться
Уроки английского языка способствуют развитию функциональной грамотности во всех её направлениях. Одним из таких направлений является развитие естественнонаучной грамотности на уроке английского языка. Смешивать науку с уроками английского - классная идея. Речь идет не только о заучивании слов, но и о понимании того, как все устроено вокруг нас. Давайте разберемся, почему смешивать науку с уроками английского языка — это здорово и как учителя могут это сделать.
Итак, естественнонаучная грамотность - «это способность обучающихся использовать естественнонаучные знания для отбора в реальных жизненных ситуациях тех проблем, которые могут быть исследованы и решены с помощью научных методов, для получения выводов, основанных на наблюдениях и экспериментах, необходимых для понимания окружающего мира и тех изменениях, которые вносит в него деятельность человека, а также для принятия соответствующих решений
Под естественнонаучной грамотностью понимают «способность человека занимать активную гражданскую позицию по вопросам, связанным с развитием естественных наук и применением их достижений, его готовность интересоваться естественнонаучными идеями.
Человек, обладающий естественнонаучной грамотностью, должен проявлять следующие компетенции: - научно объяснять явления; - понимать особенности естественнонаучного исследования; - научно интерпретировать данные и использовать доказательства для получения выводов.
При формировании естественнонаучной грамотности рассматривают три уровня ситуации:
- Личностная (связанная с самим учащимся, его семьей, друзьями)
- Местная/национальная (связанная с проблемами данной местности или страны).
- Глобальная (когда рассматриваются явления, происходящие в различных уголках мира).
Можно выделить следующие тематические области, в контексте которых реализуется естественнонаучная грамотность на уроках английского языка:
¾ здоровье;
¾ природные ресурсы;
¾ окружающая среда;
¾ опасности и риски;
¾ связь науки и технологий.
Следует отметить, что все указанные темы, учащиеся изучают именно в рамках урока.
1. Что мы уже имеем и используем.
· Для формирования и развития естественнонаучной грамотности УМК «Spotlight» предлагает разнообразные задания, содержащиеся в основном в разделе «Across the curriculum».
· Кроме того, привожу примеры заданий в УМК «Spotlight» в разных классах и модулях.
Умение: научно объяснять явления. |
||
Задания |
Умения |
Примеры заданий в УМК |
Определить, предложить и оценить объяснения широкого спектра научных и технологических явлений |
Решить учебные задачи естественно-научного содержания, выявить причинно-следственные связи. |
Student’s Book 8 Module 4 (E) ex.5. Look at Stuart’s letter in Ex. 1. Imagine you received it and want to write him a letter giving him advice. Answer the questions. 3) Match the advice (1-5) below to the results(a-e). Student’s Book 6 Module 4 (Extensive Reading) ex.1. Read the title. How is it related to the pictures? What do you think the text is about? Read and check. |
Объяснить физические процессы и свойства тел. Выявить причинно-следственные связи |
Student’s Book 7 Module 8 (A) ex 8. Work in groups. Collect information using the Internet about what we can do to solve the problem of acid rain and present it to the class. Draw pictures to show some of the things we can do. |
|
Установить взаимосвязь живых организмов в природных сообществах |
Student’s Book 7 Module 8 (Extensive Reading) ex 1. Look at the graph. Which animal only eats plants (herbivore)? eats other animals (carnivore)? eats both plants and animals (omnivore)? Student’s Book 5 Module 5 (D) ex 1. What is the animal in the picture? Where does it live? What does it eat and drink? Listen, read and check. |
|
Привести примеры поведения человека в природе и объяснить значение природоохранной деятельности человека |
Student’s Book 9 Module 2 (Going Green) ex 8. How can we make sure that the countryside remains unspoiled and that more habitats are not destroyed? Spend three minutes writing a few sentences on the topic. Discuss your sentences with your partner. Student’s Book 9 Module 6 (A) ex 2. Read the title and the introduction to the texts. How do some young people help animals? Listen, read and check. Student’s Book 9 Module 8 (Going Green) ex 5. Why is it important for us to protect Antarctica? How can we do this? Spend three minutes writing a few sentences on the topic. Read them to the class. |
|
Умение: сформировать личную позицию по отношению к науке |
||
Сформировать личную точку зрения относительно науки, которая проявляется через интерес к науке и технике, к проблемам окружающей среды |
Привести примеры практического использования естественно-научных знаний в повседневной жизни |
Student’s Book 7 Module 8 (C) ex 6. Use the ideas in Ex. 5 to write an essay about the pros/cons of keeping wild animals as pets. Start your essay with a direct question. |
Воспользоваться приобретенными знаниями и умениями в практической деятельности и повседневной жизни. |
Student’s Book 8 Module 4 (Going Green) ex 6. Project: Work in pairs. Use the information in the text to persuade your friend to buy eco-friendly clothes. |
|
Умение: формировать предметные естественно-научные знания |
||
Сформировать систему естественно-научных знаний |
Сформировать ценностное отношение к живой природе, к своему организму |
Student’s Book 9 Module 8 (Going Green) ex 7. How can you use less energy? In three minutes, complete the spidergram with as many idea as possible. Compare with your partner, then report back to the class. Student’s Book 7 Module 9 (A) ex 6. Portfolio: List all the foods/drinks you have had in the last two days. Has your diet been healthy? Write a menu of your typical breakfast/ lunch / dinner. Student’s Book 6 Module 9 (Extensive Reading) ex 1. Look at the food pyramid. What do you know about these foods? Which help us keep healthy? Student’s Book 9 Module 7 (D) ex 1. How can we stay healthy? How healthy do you think you are? Do the quiz to check. Do you agree with the score? |
Понимать, как формируются знания. Применить знания о методах научного познания. Понимать практическое применение знаний |
Сформировать основы экологической грамотности. |
Student’s Book 8 Module 2 (Going Green) ex 7. Portfolio: Your partner uses plastic bags. Using the diagram, try to persuade them to switch to reusable ones. Use the information in the text. Record yourselves. Student’s Book 7 Module 8 (B) ex 3. a) Look at the title and the picture. What does “eco-helpers” mean? Listen, read and check. Student’s Book 8 Module 5 (E) ex 6.You had a discussion in class about the amount of litter we produce. Now your teacher has asked you to write an essay offering suggestions related to the problem and their results. Write your essay. Follow the plan below. |
Выбрать целевые и смысловые установки в своих поступках по отношению к природе, здоровью и здоровью окружающих |
Student’s Book 9 Module 6 (Going Green) ex 7. Read the quote. What do you think H.G. Wells meant by this? Do you agree with him? Discuss in groups. “Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.” Student’s Book 7 Module 10 (C) ex 4.You work for a teen magazine. What advice would you give to Computer Freak? Student’s Book 8 Module 8 (Going Green) ex 6. Project: Work in groups. Your school wants to participate in Project AWARE International Clean-up Day. Decide on the activities you would do and prepare a leaflet. In the leaflet mention: Name of the event, Date, Activities, Time, Contact information. Tell the class. Student’s Book 6 Module 9 (Extensive Reading) ex 3. a) Present the food pyramid in Ex. 1 to the class. Say what each food group gives us. Student’s Book 9 Module 6 (A) ex 6. Imagine you work at an animal shelter. Use the information in the texts to persuade your partner to join you at the shelter. Student’s Book 5 Module 8 (Extensive Reading) ex 4. Portfolio: Work in groups. Use the information on this page and information from the Internet to make a list of dos and don’ts for the kitchen. Use your list to make a poster called ‘Be safe in the kitchen!’ |
|
Сделать выводы, интерпретировать результаты наблюдений и опытов. |
Student’s Book 7 Module 8 (Extensive Reading) ex 4.Read again. Use the diagram to explain the food chain to your classmates. |
|
Умение: научно интерпретировать данные и доказательства |
||
Преобразовать данные с помощью разных способов представления данных. Проанализировать и интерпретировать данные, сделать соответствующие заключения. Оценить научные рассуждения и доказательства из разных источников |
Использовать схемы и схематичные рисунки изученных технических устройств, измерительных приборов и технологических процессов при решении учебно-практических задач |
Student’s Book 8 Module 7 (D) ex 9. Use the pictures to tell the class how paper is made. |
Создать собственные письменные и устные сообщения, обобщая информацию из нескольких источников, грамотно используя понятийный аппарат и сопровождая выступление презентацией |
Student’s Book 6 Module 2 (C) ex 4. Draw a street map of your neighbourhood and label the buildings. Then write a short paragraph describing it. Use Ex. 3 as a model. |
В качестве примера задания на формирование естественнонаучной грамотности можно привести следующее:
(Read the extract from the article in youth magazine and give your opinion. Is keeping animals in the zoo a good idea?
“… Zoos help scientists and common people to learn more about animals. They show us how rich the animal world is.
But in zoos they keep animals in cages, and it is very unkind…”)
· Также существует изобилие интерактивных заданий для разных ступеней обучения на платформе Skysmart.
· Аутентичные интересные игры на формирование естественнонаучной грамотности можно найти на сайтах abcya.com и britishcouncil for kids.
2. Что можно ещё добавить в учебный процесс:
· Учителя могут проводить простые эксперименты, например, выращивать растения, и рассказывать об этом на английском языке. (Например, объяснение того, как растения нуждаются в солнечном свете и воде, помогает учащимся практиковать английский язык во время изучения естественных наук:
Experiment: Growing Plants and Explaining in English
Materials Needed:
1. Small pots or containers
2. Potting soil
3. Seeds (e.g., bean seeds, sunflower seeds)
4. Watering can or spray bottle
5. Sunlight or a lamp
Steps:
1. Introduction (English): "Today, we're going to learn how plants grow. We'll grow our own plants and see what they need to thrive."
2. Preparing the Pots (English): "First, take the pots or containers and fill them with potting soil. Make a small hole in the soil for planting the seeds."
3. Planting the Seeds (English): "Now, take a few seeds and place them gently into the holes. Cover them lightly with soil and press down gently."
4. Watering the Seeds (English): "Next, give your seeds some water. Be careful not to flood them. Water helps the seeds germinate and start growing."
5. Placing the Pots (English): "Put the pots in a sunny spot or under a lamp. Plants need sunlight to make food through a process called photosynthesis."
6. Observing and Recording (English): "Check your plants every day. You can record what you see in a notebook. Watch how they grow and change."
7. Explaining the Process (English): "Plants need sunlight and water to grow. Sunlight helps them make their own food, and water is like a drink for them. Just like we need food and water, plants need these things too."
8. Discussing Growth (English): "As your plants grow, you can talk about what you notice. For example, you might see leaves, stems, or even flowers starting to grow."
9. Encouraging Language Practice (English): "Try describing your plant's growth in English. Use words like 'stem,' 'leaves,' 'roots,' or 'growth' to talk about what you see."
10. Summarizing (English): "So, what did we learn? Plants need sunlight, water, and soil to grow. When we take care of them, they grow big and strong."
11. Follow-Up Activities (English): "You can also draw or write about your plant's growth in English. Share your observations with your classmates."
12. Conclusion (English): "Congratulations! Now you know how to grow plants and talk about it in English. Keep observing and learning from nature!"
Encouraging students to narrate their observations and experiences in English during the experiment helps them practice language skills while learning about the natural world).
· Просмотр видеороликов о животных, природе или жизни в космосе на уроках английского языка помогает учащимся выучить новые слова при изучении научных тем, таких как экосистемы, места обитания или жизнь в космосе (https://joyteka.com/100426651 ).
· Учащиеся могут писать рассказы на научные темы. Например, они могут создать рассказ о путешествии на Марс, используя английский язык для описания космоса и планет:
9 класс, модуль 2:
"Trip to Mars: Exploring the Red Planet"
We were on a spaceship traveling through space towards Mars. Looking out the window, all I could see was darkness – no air, no familiar sights, just stars shining far away. Our mission was to learn about Mars, a mysterious planet.
In the dark space, stars sparkled like jewels. It was super quiet outside, but inside the spaceship, the engines made a gentle noise that comforted us.
When we slept, it was strange floating around in the spaceship. We had to tie down everyday things so they wouldn't float away.
Getting closer to Mars was exciting. The spaceship moved around as it got into Mars' orbit. Mars looked red and had rocky land that caught our attention.
When we landed on Mars, it felt wild. There was no air, and the ground was soft and red. We explored, collected rocks, and did experiments. Walking on Mars was amazing, even though it was really different from Earth.
We saw big cliffs and wide plains, all rocky and red. The sky was a weird shade of orange-red. We didn’t stay long on Mars, but we learned a lot. We found interesting rocks and learned more about how planets form in space.
Leaving Mars was hard, but we left our footprints behind. Coming back to Earth felt like finishing an amazing adventure. We were excited to share what we learned about Mars.
Our trip to Mars was like exploring a whole new world. There's so much more to learn about space, and I can't wait for the next journey!
· Можно создавать модели или выполнять практические проекты, такие как создание простого робота с использованием инструкций на английском языке, что делает обучение увлекательным и познавательным.
Когда учителя примешивают науку к урокам английского, это все равно что добавлять посыпку в мороженое - оно становится вкуснее! Представьте, что вы изучаете космос или как растут растения, практикуясь в английском. Это как сделка "два в одном"! Вы учите новые слова и понимаете интересные вещи об окружающем мире. Например, читая рассказ о космосе, учащиеся также изучают связанные с космосом слова, такие как планеты, звезды или гравитация. Это изучение науки и английского языка одновременно! Делая это, учителя помогают ученикам стать потрясающими как в английском, так и в естественных науках.
Литература
1. Панфилова Е.И. К вопросу о формировании функциональной грамотности учащихся на уроках английского языка / Концепт: Современные научные исследования: актуальные теории и концепции. Выпуск 3. 2015. [Электронный ресурс]: http://ekoncept.ru/teleconf/65081.html-ISSN. стр. 51-55
2. Гуманитариям: как подружить английский и математику. [Электронный ресурс] https://skyteach.ru/2021/08/06/gumanitariyam-kak-podruzhit-anglijskij-i-matematiku/
3. Формирование естественнонаучной грамотности. [Электронный ресурс] https://cppm.asou-mo.ru/media/attachments/2021/10/18/lection_eng.pdf
4. Формирование функциональной грамотности как основа развития учебно-познавательной компетентности учащихся на уроке английского языка. [Электронный ресурс] https://urok.1sept.ru/articles/692099
Скачано с www.znanio.ru
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.