English topics
Оценка 5

English topics

Оценка 5
Лекции
docx
английский язык
Взрослым
22.04.2017
English topics
English topics.Английские топики и сочинения на все случаи жизни! Каждому, у кого в школе одним из предметов был любимый English, хорошо знакомы топики на английском. Такие ученики вряд ли свяжут слово «топик» с одеждой, потому что отлично помнят его написание латинскими буквами (topic) и каждую четверть писали какой-нибудь рассказ на английском на тему «Моя семья», «Праздники в Великобритании», «Мое хобби», «Моя школа» и прочие милые тексты. Пока не было Интернета и занятий с репетитором курсы английского по скайп, школьники брали штурмом книжные магазины, где продавались книги с гордым названием «Топики по английскому». Теперь же Сеть заполонили тысячи английских текстов, похожих друг на друга, как 2 капли воды. И достаточно примитивных по содержанию. Мы решили устранить этот недостаток и начали собирать библиотеку топиков, чтобы каждый из вас мог использовать их как помощь для написания своего интересного сочинения по английскому языку: в одном тексте взял идею, в другом – отдельные фразы, в третьем – интересное предложение. А на выходе получится эксклюзивный топик на тему, заданную преподавателем.Английские топики и сочинения на все случаи жизни! Каждому, у кого в школе одним из предметов был любимый English, хорошо знакомы топики на английском. Такие ученики вряд ли свяжут слово «топик» с одеждой, потому что отлично помнят его написание латинскими буквами (topic) и каждую четверть писали какой-нибудь рассказ на английском на тему «Моя семья», «Праздники в Великобритании», «Мое хобби», «Моя школа» и прочие милые тексты. Пока не было Интернета и занятий с репетитором курсы английского по скайп, школьники брали штурмом книжные магазины, где продавались книги с гордым названием «Топики по английскому». Теперь же Сеть заполонили тысячи английских текстов, похожих друг на друга, как 2 капли воды. И достаточно примитивных по содержанию. Мы решили устранить этот недостаток и начали собирать библиотеку топиков, чтобы каждый из вас мог использовать их как помощь для написания своего интересного сочинения по английскому языку: в одном тексте взял идею, в другом – отдельные фразы, в третьем – интересное предложение. А на выходе получится эксклюзивный топик на тему, заданную преподавателем.
топики.docx
About Myself  First of all let me introduce myself. My name is Taras. I'm seventeen years  old. I'm at 11­th grade. There are two more kids in the family besides ­ my elder  brother Oleg and my younger sister Maria. Oleg is twenty­one, he attends a  University, he will be a dentist. Maria is only twelve, she is a schoolgirl. I forgot to mention one more member of our family. It's our favourite poodle Tim. My parents are not old at all. My Mum is forty, she works for newspaper. My  Dad is forty­four, he is an engineer in computers. My parents love their jobs  very much. I'm doing quite well at school. My parents are proud of my marks. I go in for  sports. I play basket­ball. In summer time I like yachting and windsurfing. I take part in different basket­ball competitions. In a year I shall finish my school and I have to decide what occupation to choose. I have been studying English for  seven years. I want to be a military interpreter. My grandparents are already  retired. They like gardening and spend all their time growing tomatoes, potatoes, onions, strawberries, raspberries. Questions: 1. Do you go to school? 2. What grade are you at? 3. How old are your parents? 4. Are you the only child in the family? 5. Do you have a pet? 6. Are your grandparents still alive? 7. Do you go in for sports? 8. Do you like reading? Vocabulary: to introduce ­ представлять let me introduce myself ­ разрешите представиться residential ­ жилой residential areas ­ жилые районы grade ­ класс в школе to attend university ­ ходить в университет kid ­ ребенок favourite ­ любимец, любимый poodle ­ пудель to forget ­ забывать job ­ работа proud ­ гордый to be proud of smth ­ гордиться чем­то to go in for sports ­ увлекаться спортом occupation ­ занятие, род занятий, профессия military ­ военный interpreter ­ переводчик to retire ­ быть на пенсии About My Family ­ My family is not very big, just a typical family: Dad, Mom, me, my brother  and sister and our cat. My Mummy is forty­one, she is a teacher of Spanish at  the University. She is a born teacher. She has teaching abilities. My Dad is forty­ two, he is a professional painter, he works for a design company. My parents  both like their work very much. My elder sister Natasha is nineteen, she goes to the University, she wants to  be a teacher of history. She is fond of reading books on history and fiction. My  younger brother Igor is only six years old, he goes to the kindergarten. He is  very funny, I like to spend my free time teaching him something. Igor likes to  play with our cat. My grandparents are retired. They like gardening. They spend a lot of their  time in the garden. They grow vegetables and fruits. We enjoy having fresh  vegetables and green on our dinner table. I love my family very much. We  always help each other. Everyone in my family is my best friend.   Questions: 1. How many are there in the family? 2. Do you have a brother or a sister? 3. Where do your parents work? 4. Do your parents understand you? 5. In what way do you help your parents? 6. How old are your grandparents? 7. How do you get along with your family? 8. Which of the parents do you want to be like? Vocabulary: typical­ типичный Spanish ­ испанский ability ­ способность painter ­ художник fiction ­ художественная литература funny ­ смешной to spend ­ проводить to grow ­ выращивать to enjoy ­ наслаждаться green ­ зелень to be fond of smth. ­ нравиться кому­либо Friendship and my Best Friend I have many friends. I like my friends. When we gather, we play computer  games, chat, make lots of noise. I like noise. To my mind, people should have many friends as possible, because if you  have not friends, you just become very dull and boring person. It is fine when  you have friends, who are able to understand you and support and help in  difficult situations. We have much in common and we enjoy communicating with each other. One of my friends is Sergey. He is thirteen. I can say that he is a good guy. He is a schoolboy. He wants to be a businessman like his father. He studies well,  but he is not a hardworking person. When we gather together we like to play computer games, to watch new  movies and discuss them. His favourite subject at school is Maths. He is keen on Maths. I guess he might become a great mathematician, but he wants to be like  his father. We are friends for a long time. We trust each other. We have some personal  secrets. I can tell him about my troubles and he always helps me, if he can. I'm happy to have such a good friend as Sergey.     Questions: 1. Do I have many friends? 2. What do we do when we gather? 3. Is it necessary to have many friends? Why? 4. How old is Sergey? Vocabulary: to gather — собирать(ся) to chat — непринужденно болтать, беседовать, разговаривать to make (past made, p.p. made) noise — шуметь, создавать шум noise — шум to my mind — по моему мнению, по­моему dull — скучный, надоедливый, занудный boring — надоедливый, неинтересный, скучный able — способный to support — поддерживать, помогать to enjoy — любить (что­л.), получать удовольствие (от чего­л.) guy —разг. малый, парень hardworking — зд. трудолюбивый to discuss — обсуждать Maths —разг. математика to be keen on — сильно или серьезно увлекаться чем­то to trust — верить, доверять(ся), полагаться (на кого­л.) trouble — беда, злоключение, неприятность, горе Hobbies , Leisure time Hobby is a favourite occupation of a person in his free time. I have many  friends. They are very different and they have different kinds of hobbies. One of my girl­friends, for example, likes to knit very much. Another girl­ friend of mine spends all her free time sewing things: skirts, blouses, dresses.  She makes it nicely and she always looks fine. One of my friends likes to make everything with his own hands. He can repair an iron, a radio­set, or a tape­recorder. I think it's a very good hobby. Many people are very fond of collecting. Some collect old coins, others  collect post­cards. As for me, my hobby is collecting stamps. Now I have 5  albums full of stamps. I like to sit at the table in the evening and arrange new stamps in the albums  or just look through the stamps. Each stamp has a story to tell about distant  countries and new people. I see pictures of people, birds and animals which I have never seen. Kings and presidents pass before my eyes and I can follow the history of whole nations. My hobby is not only wonderful but is also very useful. My Birthday Birthday is a very wonderful day. Everybody likes to celebrate it. It is a good  opportunity to spend time with friends, parents, relatives. I was born on the 10th of January. In the morning on my birthday my parents  lay the presents near my bed. So the first thing I see when I open my eyes is my  presents. My Mom and Daddy and my little brother come to my room to  congratulate me and to sing "Happy Birthday". Usually we hold my birthday party in the evening. Once we went to a cafe to  celebrate my birthday, but usually we celebrate it at home. We clean the house  the day before birthday. In the morning of birthday party day my father goes  shopping and buys everything we need. My mother bakes a cake or pie. By the evening food is cooked, the table is  laid. We put on evening suits and dresses and wait for the guests. The flat looks  nice and cosy. I am always very glad to meet my guests. I like to get flowers and presents. Mom gives me the telegram from my aunt. We have an abundant dinner on this day. Mom brings in the birthday cake. I  blow the candles out. We dance and sing songs, play games and laugh, joke, tell  funny stories. I think that my birthday is one of the best days in a year.    Questions: 1. When were you born?  2. Where were you born?  3. How old are you?  4. Do you celebrate your birthday?  5. Do you get presents and flowers?  6. Who cooks the birthday cake?  7. What is your favourite birthday meal? Vocabulary: to celebrate — праздновать  opportunity — возможность  relative — родственник  to be born — родиться  to congratulate — поздравлять  to hold birthday party — устраивать вечеринку по поводу празднования дня  рождения  to bake — печь  abundant — обильный  to blow out — задувать  My Daily Routine As a rule, I get up at half past six. I put on my dressing­gown, go into  bathroom and turn on the bath taps. Good health is better than wealth, so I do  my morning exercises. I get breakfast at seven­thirty and listen to the news over  the radio. I like to begin the day well, so my breakfast is always a good one. For  breakfast I usually have hard­boiled eggs or an omelette, bread and butter, tea or  coffee; I read my newspaper with my last cup of coffee before I leave home. Then, I say "Good­bye" to my mother, take my school­bag and go to school. I  don't live far from my school, so it doesn't take me long to get there. The lessons start at half past eight. Each lesson lasts for 45 minutes. The classes are over at  two o'clock. I come back home, have dinner, wash up and go shopping. I buy foodstuffs  for the family. Coming back I begin to clean the house and get the vegetables  ready for supper. We have supper at seven. I do my homework for the next day.  It usually takes me several hours to prepare well for the lessons. In the evening, I always try to spend at least an hour at the piano. As a rule my parents and I sit and talk, watch a film on TV, read newspapers and magazines.  Sometimes, we go to the cinema or to the theatre. Once or twice a month, I visit  exhibitions in my home town. I go to bed at about eleven o'clock, but my parents like to sit up late and write  letters or read.    Questions: 1. When do you get up as a rule?  2. Why do you do your morning exercises?  3. What do you have for breakfast?  4. How long does each lesson last?  5. When do you begin to clean the house? Vocabulary: dressing­gown — халат  tap — кран  to turn on — включать  health — здоровье hard­boiled — сваренный вкрутую  to get... ready for... — готовить, подготавливать к...  at least — по крайней мере  to sit up — не ложиться спать  to go to bed — ложиться спать  My Favourite Subject We did quite a lot of subjects at school. They were: Physics, Mathematics,  Biology, Russian Literature, Chemistry, English, History of this country and  many other subjects. It was rather difficult to go to school when a school­leaver, we had so much to do. I know that all the subjects are important and they all must be paid much  attention to, but still I didn't like exact sciences. I spent much time on doing them at home. However hard I tried, all those  formulas and definitions were mixed up in my head and I couldn't make it out  after all. So I had nothing to do but sit for two or three hours swotting Physics,  Chemistry and Maths. My favourite subjects were Literature, History, English. Most of all I liked English. I read English books, tried to translate some  stories from newspapers from English into Russian and vice versa. I had some English handbooks and they were of great help to me when I  studied English Grammar and did some exercises. At our English lessons we  read quite a lot of dull texts from our textbooks. But in my view, written texts and textbooks are not important. The best way to improve your language skills and habits is to work at a language laboratory. But there was no good language laboratory at our school. And I spent plenty  of time at home listening to the tapes, imitating the sounds and intonations of the native speakers of English. I was working hard at my pronunciation because my teacher said that it was  my weak point. Sometimes I spoke English with my friends after classes and  they said I was making good progress in the language. I decided to take my entrance exams to the Institute because I want to know  English. Nowadays, it's impossible to do without foreign languages because of  expanding economic, cultural ties of this country with other countries of the  world. Besides, one can't be a learned and well­educated person if he doesn't  know at least one foreign language. As for me, I'd like to read English and American Literature, to understand it  without resorting to anybody's help. Questions: 1. What subjects did you do at school?  2. Why was it difficult to go to school when a school­leaver?  3. What subjects didn't you like? Why?  4. What was your favourite subject?  5. What is the best way to improve your language skills?  6. Why did you decide to take your entrance exams to the Institute? Vocabulary: to do subjects — изучать школьные предметы  to go to school — учиться в школе  school­leaver — выпускник  to pay attention to smth. — обращать внимание на что­либо  exact sciences — точные науки  however hard I try — как я ни стараюсь  to mix up — смешивать, перемешивать  to make smth. out — разбираться в чем­либо, понимать что­либо  to swot smth. — зубрить что­либо  vice versa — наоборот  to be of great help to smb. — очень помогать кому­либо  dull — неинтересный, скучный  to improve smth. — улучшать что­либо  skills and habits — умения и навыки  to spend (spent, spent) — проводить  to work hard at smth. — работать упорно над чем­либо weak point — уязвимое место  to make good progress in smth. — делать успехи в чем­либо  to take an exam — сдавать экзамен .  entrance exam — вступительный экзамен  impossible — невозможный, невозможно  to do without — обойтись без  because of — из­за  to expand — расширять  learned and well­educated — эрудированный и образованный  at least — по крайней мере  to resort to smb. — обращаться к кому­либо   My School As you become older you realize that there are several essential things and  places you always long to come back to. They are your birthplace, your home  and the school you went to. My school was a three­storeyed building situated in one of the residential  districts of our city (town, settlement). All the children from the neighbourhood  went there because it was a walking distance from their homes. There was a  sports ground behind the school­building and a green lawn with flower­beds in  front of it. The school was built a few years ago. That's why its classrooms were light  and spacious. There were three large windows in each classroom with flower  pots on the windowsills. It was pupils' (especially girls') responsibility to water the flowers. And they did it with utmost care. There were maps and portraits,  tables and charts on the walls of the classrooms. Our classroom was on the second floor. Its windows faced the school­yard.  Our form was the only one at school who had a form­master, but not a form­ mistress. He appeared to be a very kind and knowledgeable teacher who spared  no time to take us to different places of interest and exhibitions. He taught us  Russian and Russian literature. We respected him very much. Our lessons began at eight o'clock in the  morning and lasted till one thirty in the afternoon. We had six lessons a day.  Every pupil had a day­book where the teachers wrote down the mark each pupil  had earned for his answers. The teacher also wrote down the mark in the class  register. When the teacher asked a question, the pupils who could answer it  raised their hands, and the teacher called out one of them to answer the question. The pupils were often called to the blackboard to do some exercises or to  write some sentences. When they made mistakes, other pupils .were called out to correct those mistakes or the teacher corrected them herself. After every lesson  the teachers gave us some home assignments both written and oral. At the next  lesson the teachers checked them up. The teachers often took our exercise­books home to check them up. If there  were any mistakes they corrected them and gave us marks. At the end of each  quarter we got our report cards which our parents signed. At the end of the study year we were promoted, to the next form.   Questions: 1. What do you realize as you become older?  2. At which school did you study?  3. Where was your school situated?  4. Why did all the children from the neighborhood go to your school?  5. What was there behind the school­building and in front of it?  6. When was the school built?  7. Were the classrooms light and spacious?  8. What was there on the walls of the classrooms?  9. On which floor was your classroom situated?  10. What kind of a man was your form­master?  11. What subject did he teach?  12. When did your lessons begin?  13. How many lessons had you a day?  14. What did the teachers write down in the day­books of every pupil?  15. What for were the pupils often called to the blackboard?  16. What happened if the pupils made mistakes?  17. What did the teachers give you after every lesson?  18. What for did the teachers often take your exercise­books home?  19. What did you get at the end of each quarter?  20. Where were you promoted at the end of the study year? Vocabulary: to long to do — страстно желать  birthplace — место рождения  residential districts — жилой квартал  to be a walking distance from — можно дойти пешком  a flower­bed — клумба  spacious — просторный  a window­sill — подоконник  he appeared to be — он оказался  to earn a mark for the answer — получить (заработать) оценку за ответ  to call to the blackboard — вызвать к доске  written and oral assignments — письменные и устные задания  to be promoted to the next form — быть переведенным в следующий класс Books in Our Life  Nowadays it's almost impossible to imagine our life without books. Perhaps,  there are more books on our planet than men alive. Long before the invention of printing people valued books as treasure troves  of the human knowledge and experience. Hand — written manuscripts took months of writing and were collected by and kept in monasteries with utmost  care. We can distinguish books between three classes of them. Firstly, books on different branches of knowledge, works by brilliant minds of mankind. Secondly, textbooks, reference books and numerous dictionaries. And  at last, books of all kinds and genres to read at leisure. Classics should be taken a little at a time. One's understanding of books by  Tolstoy and Dostoyevsky, Mopassan and Balzak depends on one's age and  experience. Serious books are to be read conscientiously and maybe more than once. To a  thinking reader they will provide new food for thought every time he rereads it.  Many people indulge in reading science fiction, fantasy or detective stories. Of  course, there are some advantages and disadvantages of this kind of literature,  often reffered to as «easy reading». As for me, good science fiction and fantasy develop imagination, logical  thinking, broader one's outlook. The same could be said in favour of detective stories. They reveal such minute details of everyday life in this or that particular country that are of greatest  interest for a curious reader. The masterpieces of this genre by Sir Arthur Conan  Doyle, Agatha Christie and others, show the depths of psychological analysis,  the insight into the human nature. As an old saying goes, man cannot live on bread alone. Books are the source  of knowledge and the means of self — perfection. Sometimes it is difficult to  solve some problems in life. I think that books can help us. Books must be our  friends during all our life.   Questions: 1. What kind of books do you prefer to read? 2. Do you like to read English or Russian books? 3. Is it possible to live without books for you? 4. Books are our friends, aren't they? 5. How many classes of books do we distinguish? Vocabulary: treasure trove — сокровищница  monastery — монастырь  conscientiously — сознательно  to indulge in — увлекаться  science fiction — научная фантастика  outlook — кругозор How do I Learn English? Nowadays it's very necessary to know a foreign language. Knowledge of  foreign language helps us to develop friendship and understanding among  people. The total number of languages in the world is from 2500 to 5000. English is  spoken all over the world and very popular. There is a proverb: «Knowledge is  Power» I agree with it. I study English, because I want to read English books of great writers in the  original. I want to communicate with people from different countries, I want to  understand their culture and traditions. I like to travel. Speaking English I can travel anywhere, because more than 1 billion people  speak English. I have a pen­friend abroad. She lives in Sweden. I have much fun writing letters to my Swedish friend. How do I learn English? First of all I read a lot. There is always an English  book on my desk. I'm trying to learn few new words every day. To remember  words better I put them into groups. For example: believe — believer—belief — disbelieve. I listen to songs in English and try to recognize the words. I have some tapes  and video­tapes in English. I like to watch different satellite TV programs in  English. I like studying English.     Questions: 1. Why is it necessary to speak English? 2. Is it difficult for you to learn English? 3. Is English popular now? 4. How do you learn English? 5. Do you like studying English? Vocabulary: necessary — необходимый foreign — иностранный knowledge — знание to develop — развиваться total — общий to communicate — общаться pen­friend — друг по переписке satellite — спутник Sport in My School If you want to keep fit you must go in for one kind of sport or another. Sport is an essential part of my daily life. Every morning all the year round I  do my morning exercises. Almost every day I do some training. In summer I go  swimming or rowing. During my summer holidays I go on hikes. I usually spend my winter holidays in the country where I ski, skate or toboggan. I also go in for track­and­field (athletics) events. Different sports and games  are popular with my classmates. All my friends go in for different kinds of sport, such as water polo, gymnastics, horse­racing, wrestling, fencing, weightlifting,  boxing, ice­hockey, speed­skating, figure­skating, football, basket­ball, volley­ ball, etc.We have fine teams at our school and different kinds of competitions  take place there. The boys of my school are crazy about football, they play  football and the girls are football fans. The girls never miss a single match  played by school teams. And now a few words about our physical training lessons. In winter our  physical training lessons are held out­of­doors. We go skiing or skating. When it is cold outside P.T. lessons are held indoors, in our school gymnasium. We play  different team­games such as basket­ball or volley­ball. Besides we have some  training in gymnastics. In autumn and in spring, when the weather is warm we have P.T. lessons at  our school stadium. My school has a sports day once a year in late spring. On  this day we have no lessons. All the competitors change into their sports clothes, the spectators find their  seats round the track ready to cheer. All the events take place at the same time.  This day is a great success every year. Even if the weather is not warm, we enjoy ourselves just the same.   Questions: 1. What do you do every morning all the year round?  2. Where do you usually spend your winter holidays?  3. What sports and games are popular with my classmates?  4. Where are our P. T. lessons held in winter?  5. On what day don't we have lessons? Vocabulary:  championship — чемпионат  tournament — турнир  to cheer — поддерживать  water­polo — водное поло  cycling — велоспорт  diving — прыжки в воду  fencing — фехтование  gymnastic — гимнастика rowing — гребля  weight­lifting — подъем штанги  wrestling — борьба  fan — болельщик British Traditions and Customs British nation is considered to be the most conservative in Europe. It is not a  secret that every nation and every country has its own customs and traditions. In  Great Britain people attach greater importance to traditions and customs than in  other European countries. Englishmen are proud of their traditions and carefully  keep them up. The best examples are their queen, money system, their weights  and measures. There are many customs and some of them are very old. There is, for  example, the Marble Championship, where the British Champion is crowned; he wins a silver cup known among folk dancers as Morris Dancing. Morris Dancing is an event where people, worn in beautiful clothes with ribbons and bells, dance with handkerchiefs or big sticks in their hands, while traditional music­ sounds. Another example is the Boat Race, which takes place on the river Thames,  often on Easter Sunday. A boat with a team from Oxford University and one  with a team from Cambridge University hold a race. British people think that the Grand National horse race is the most exciting  horse race in the world. It takes place near Liverpool every year. Sometimes it  happens the same day as the Boat Race takes place, sometimes a week later.  Amateur riders as well as professional jockeys can participate. It is a very  famous event. There are many celebrations in May, especially in the countryside. Halloween is a day on which many children dress up in unusual costumes. In  fact, this holiday has a Celtic origin. The day was originally called All  Halloween's Eve, because it happens on October 31, the eve of all Saint's Day.  The name was later shortened to Halloween. The Celts celebrated the coming of  New Year on that day. Another tradition is the holiday called Bonfire Night. On November 5,1605, a man called Guy Fawkes planned to blow up the  Houses of Parliament where the king James 1st was to open Parliament on that  day. But Guy Fawkes was unable to realize his plan and was caught and later,  hanged. The British still remember that Guy Fawkes' Night. It is another name  for this holiday. This day one can see children with figures, made of sacks and  straw and dressed in old clothes. On November 5th, children put their figures on  the bonfire, burn them, and light their fireworks. In the end of the year, there is the most famous New Year celebration. In  London, many people go to Trafalgar Square on New Year's Eve. There is  singing and dancing at 12 o'clock on December 31st. A popular Scottish event is the Edinburgh Festival of music and drama, which takes place every year. A truly Welsh event is the Eisteddfod, a national festival of traditional poetry and music, with a competition for the best new poem in  Welsh. If we look at English weights and measures, we can be convinced that the  British are very conservative people. They do not use the internationally  accepted measurements. They have conserved their old measures. There are  nine essential measures. For general use, the smallest weight is one ounce, then  16 ounce is equal to a pound. Fourteen pounds is one stone. The English always give people's weight in pounds and stones. Liquids they  measure in pints, quarts and gallons. There are two pints in a quart and four  quarts or eight pints are in one gallon. For length, they have inches» foot, yards  and miles. If we have always been used to the metric system therefore the English  monetary system could be found rather difficult for us. They have a pound  sterling, which is divided into twenty shillings, half­crown is cost two shillings  and sixpence, shilling is worth twelve pennies and one penny could be changed  by two halfpennies.     Questions: 1. What nation is considered to be the most conservative in Europe? 2. What are the best examples of their conservatism? 3. What are the most popular English traditions? 4. What is the original name of Halloween? 5. What is a popular Scottish event? 6. What is the Eisteddfod? 7. What peculiarities of the English monetary system do you know? Vocabulary: to be considered — считаться, рассматриваться как customs — традиции to attach — уделять proud — гордый to keep (past kept, p.p. kept) up — поддерживать, хранить to crown — короновать folk — народный (относящийся к обычаям, традициям простого народа) to wear (past wore, p.p. worn) — одевать, носить ribbon — лента, ленточка; тесьма handkerchief — носовой платок Boat Race — лодочные гонки Easter Sunday — Пасхальное Воскресенье exciting — возбуждающий, волнующий amateur — любитель; поклонник; любительский rider — всадник, наездник; жокей event — событие countryside — сельская местность Celtic — кельтский origin — происхождение; начало All Halloween's Eve — Канун всех святых (сокр. Хэлло­уин) Bonfire Night — Ночь костров to blow up — взорвать, подорвать to catch (caught) — схватить, арестовать to hang (past hung, p.p. hung) — повесить straw — солома bonfire — костер firework — обыкн. мн. фейерверк truly — действительно, по­настоящему Eisteddfod — ежегодный фестиваль бардов (в Уэльсе) competition — соревнование to convince ­ убеждать, уверять essential — важнейший; необходимый; основной ounce — унция (­ 28,3 г) pound — фунт (современная мера веса, используемая в англоговорящих  странах; = 453,6 г) stone — мн. обыкн. неизм. стоун (мера веса, равен 14 фунтам, или 6,34 кг) pint — пинта (мера емкости; в Англии = 0,57 л; в США = = 0,47 л для  жидкостей) quart — кварта (единица измерения объема жидкости; равняется а/4 галлона — 2 пинтам) gallon — галлон (мера жидких и сыпучих тел = 4,54 л) inch — дюйм (= 2,5 см) foot — мн. ч. неизм. фут (мера длины, равная 30,48 см) yard — ярд (мера длины, равная 3 футам или 914,4 мм) mile — английская миля (*= 1609 м) metric system — метрическая система pound sterling — фунт стерлингов (денежная единица Великобритании,  равнялась 20 шиллингам, или 240 пенсам; с 1971 г. = 100 пенсам) shilling — шиллинг (англ. серебряная монета = 1/20 фунта стерлингов — 12  пенсам) penny — мн. репсе, pennies (об отдельных монетах) пенни, пенс half­crown — полкроны (монета в 2 шиллинга 6 пенсов) British Holidays There are eight public, or bank holidays in Great Britain, that is, days when  banks and offices are closed. They are: Christmas Day, Boxing Day, New Year's Day, Good Friday, Easter Monday, Mayday, Spring Bank Holiday and Late  Summer Bank Holiday. The observance of these days is no longer limited to  banks. All the public holidays, except Christmas Day and Boxing Day observed  on the 25 and 26 of December respectively, do not fall on the same day each  year. Most of these holidays are of religious origin, though for the greater part of the population they have long lost they religious significance and are simply  days on which people relax and make merry. Certain customs and traditions are  associated with most bank holidays. The reason is that many of them are part of  holiday seasons, like Easter and Christmas seasons. Besides public holidays,  there are celebrations, festivals, and simply days, on which certain traditions are  observed, but unless they fall on a Sunday, there are ordinary working days. February, 14 is St. Valentine's Day. It is a day for choosing sweethearts and  exchanging love tokens. Generations of young people have considered St.  Valentine to be the friend and patron of lovers and have sent gifts and hand­ made valentines to their sweethearts. A valentine was a colourful card with a  short verse composed by the sender. Now thousands of ready­made valentines  are sent through the post every year. Pancake Day is a popular name for Shrove Tuesday — the last day of  enjoyment before the fasting of Lent. On this day Christians confessed their sins  to a priest. Many people still traditionally eat pancakes. One of the main events  of this day is the pancake race at Olney. The competitors in the race are local  housewives who make their pancakes and run from the village square to the  church. The fourth Sunday in Lent is Mothering Sunday — a day of small family  reunions. On this day absent sons and daughters return to the homes and make  gifts to their mothers. April, 1 is April Fool's Day — the day when practical jokes are played* Any  person may be made in April Fool between midnight and noon. Children are, of course, very keen supporters of the tradition. You can step in a basin of water, or receive a letter with a deceiving message. If you are young and innocent, you  can be sent to fetch some non­existing thing, like pigeon's milk. Another popular British tradition is Halloween, celebrated on October, 31, the eve of All Saints9 Day. Halloween's customs dated back to a time, when people  believed in devils, witches and ghosts. They thought that they could do all kinds  of damage to property. Some people tried to ward off the witches by painting  magic signs or nailing a horseshoe. Today the day is marked by costume­balls or fancy­dress parties. On the night of Halloween children or grown­ups visit  houses and ask the residents if they want 'trick' or 'treat'. If the people in the  house give children a 'treat' (money or sweets), then the children will not play  trick on them. Another Halloween custom is to scrape out a pumpkin, cutting  eyes, nose and mouth in its side and lighting a candle inside. This is made to  scare the friends. Translate the following sentences into English. 1. Во время официальных праздников все банки, почтовые отделения и  большая часть офисов и магазинов закрыты, однако соблюдение этих  праздников больше не ограничивается банками. 2. Многие из них имеют религиозное происхождение, но давно потеряли  свое религиозное значение, и сейчас это просто дни, в которые люди  отдыхают и веселятся. 3. В день Св. Валентина, друга и покровителя всех влюбленных, люди  обмениваются символами любви. 4. Раньше люди посылали свои возлюбленным самодельные валентинки,  которые содержали стихи, написанные отправителем, сейчас посылают  готовые валентинки. 5. Во вторник на масленой неделе обычно христиане исповедовались в  своих грехах священнику и ели блины, сейчас одно из основных событий  дня — бег с блинами в Олни. 6. Апрельский день смеха — это день, когда вас разыгрывают, и эта  традиция с энтузиазмом поддерживается детьми. 7. Традиции Хэллоуина, кануна Дня всех святых, восходят ко времени,  когда люди верили в чертей, привидения и ведьм и пытались отпугнуть их,  рисуя магические значки или прибивая подкову. 8. Сейчас этот день отмечается костюмированными балами и маскарадами,  люди также выскребают тыквы, чтобы пугать друзей. Meals in Britain  The English proverb says: every cook praises his own broth. One can not say  English cookery is bad, but there is not a lot of variety in it in comparison with  European cuisine. The English are very particular about their meals. The usual  meals in England are breakfast, lunch, tea and dinner. Breakfast time is between seven and nine a.m. A traditional English breakfast  is a very big meal. It consists of juice, porridge, a rasher or two of bacon and  eggs, toast, butter, jam or marmalade, tea or coffee. Marmalade is made from  oranges and jam is made from other fruit. Many people like to begin with  porridge with milk or cream and sugar, but no good Scotsman ever puts sugar on it, because Scotland is the home of porridge. For a change you can have  sausages, tomatoes, mushrooms, cold ham or perhaps fish. But nowadays in spite of the fact that the English strictly keep to their meals  many people just have cereal with milk and sugar or toast with jam or honey. The two substantial meals of the day are lunch and dinner. Lunch is usually  taken at one o'clock. For many people lunch is a quick meal. Office workers  usually go to a cafe at this time. They take fish, poultry or cold meat (beef,  mutton, veal and ham), boiled or fried potatoes and all sorts of salad. They may  have a mutton chop or steak and chips, followed by biscuits and a cup of coffee.  Some people like a glass of light beer with lunch. Pubs also serve good, cheap  food. School children can have a hot meal at school. Some of them just bring a  snack from home. Tea is very popular among the English; it may almost be called their national  drink. Tea is welcome in the morning, in the afternoon and in the evening. The  English like it strong and fresh made. The English put one tea­spoonful of tea  for each person. Tea means two things. It is a drink and a meal. Some people have afternoon tea, so called «high tea» with sandwiches, tomatoes and salad, a  tin of apricots, pears or pineapples and cakes, and, of course a cup of tea. That is what they call good tea. It is a substantial meal. Cream teas are also popular. Many visitors, who come to Britain, find English instant coffee disgusting. Dinner time is generally between six and eight p.m.  The evening meal is the biggest and the main meal of the day. Very often the  whole family eats together. They begin with soup, followed by fish, roast  chicken, potatoes and vegetables, fruit and coffee. On Sundays many families have a traditional lunch consisting of roast  chicken, lamb or beef with salads, vegetables and gravy. The British enjoy tasting delicious food from other countries, for example,  French, Italian, Indian and Chinese food. Modern people are so busy that they do not have a lot of time for cooking themselves. So, the British buy the food at the  restaurant and bring it home already prepared to eat. So we can conclude that  take­away meals are rather popular among the population. Eating has become  rather international in Britain lately.     Questions: 1. What are the usual meals in England? 2. What time do they have breakfast? 3. What is a traditional English breakfast? 4. What are the two substantial meals of the day? 5. When is lunch usually taken? 6. What does lunch include? 7. Is tea popular among the English? 8. When do they usually have dinner? 9. Do the British enjoy tasting delicious food from other countries? Vocabulary: proverb — пословица, поговорка Every cook praises his own broth — поел, каждый повар хвалит свой  собственный бульон; аналое, каждый кулик хвалит свое болото cookery — кулинария; стряпня variety — многообразие, разнообразие cuisine — кухня, стол (питание; поваренное искусство) particular — редкий, особенный; особый, специфический lunch — обед (обычно в полдень в середине рабочего дня), ланч porridge — (овсяная) каша rasher — тонкий ломтик бекона/ветчины (для поджаривания) sausage — колбасу; сосиска; колбасный фарш mushroom — гриб in spite of — несмотря на strictly — бдительно, внимательно, неусыпно cereal — обыкн.мн, злак; крупа, крупяной продукт (полученные из зерновых культур) honey — мед substantial — питательный (о пище); существенный, большой poultry — домашняя птица beef — говядина mutton — баранина veal — телятина ham — ветчина, окорок boiled — кипяченый, вареный fried — жареный chop — небольшой кусок мяса, отбивная (котлета) steak — бифштекс, кусок мяса/рыбы (для жаренья) cheap — дешевый, недорогой snack — легкая закуска tea­spoonful — целая чайная ложка tin — жестяная консервная банка; жестянка apricot — абрикос pear — груша pineapple — ананас instant coffee — растворимый кофе disgusting — отвратительный, плохой, противный roast — жаркое; жареный lamb — мясо молодого барашка gravy — подливка (из сока жаркого), соус delicious — восхитительный, прелестный; очень вкусный to conclude — сделать вывод, подвести итог National Emblems of the United Kingdom The United Kingdom (abbreviated from "The United Kingdom of Great  Britain and Northern Ireland") is the political name of the country which  consists of England, Scotland, Wales and Northern Ireland (sometimes known as Ulster). Great Britain is the name of the island which is made up of England, Scotland, Wales, whereas the British Isles is the geographical name of all the islands off  the north­west coast of the European continent. In everyday speech "Britain" is  used to mean the United Kingdom. The flag of the United Kingdom, known as the Union Jack, is made up of  three crosses. The upright red cross on a white background is the cross of the 1st George, the patron saint of England. The white diagonal cross on a blue  background is the cross of St. Andrew, the patron saint of Scotland, The red  diagonal cross on a white background is the cross of St. Patrick, the patron saint  of Ireland. The Welsh flag, called the Welsh dragon, represents a red dragon on a white  and green background. St. George's Day falls on 23 April and is regarded as England's national day.  On this day some patriotic Englishmen wear a rose pinned to their jackets'. A red rose is the national emblem of England from the time of the Wars of the Roses  (15th century). St. Andrew's Day (the 30th of November) is regarded as Scotland's national  day. On this day some Scotsmen wear a thistle in their buttonhole. As a national  emblem of Scotland, thistle apparently first used in the 15th century as a symbol  of defence. The Order of the Thistle is one of the highest orders of knighthood.  It was founded in 1687, and is mainly given to Scottish noblemen (limited to 16  in number). St. Patrick's Day (the 17th of March) is considered as a national day in  Northern Ireland and an official bank holiday there. The national emblem of  Ireland is shamrock. According to legend, it was the plant chosen by St. Patrick  to illustrate the Christian doctrine of the Trinity to the Irish. St. David's Day (the 1st of March) is the church festival of St. David, a 6th­ century monk and bishop, the patron saint of Wales. The day is regarded as the  national holiday of Wales, although it is not an official bank holiday. On this day, however, many Welshmen wear either a yellow daffodil or a leek pinned to their jackets, as both plants are traditionally regarded as national  emblems of Wales. In the Royal Arms three lions symbolize England, a lion rampant — Scotland, and a harp — Ireland. The whole is encircled and is supported by a lion and a  unicorn. The lion has been used as a symbol of national strength and of the  British monarchy for many centuries. The unicorn, a mythical animal that looks  like a horse with a long straight horn, has appeared on the Scottish and British  royal coats of arms for many centuries, and is a symbol of purity.    Questions: 1. What does the word "Britain" mean in everyday speech?  2. What is the flag of the United Kingdom made up of?  3. How is the Welsh flag called?  4. What do some Englishmen wear on St. George's Day?  5. What day is regarded as Scotland's national day?  6. What day is a national day in Northern Ireland?  7. What do three lions in the Royal Arms symbolize?  8. What does the unicorn symbolize? Vocabulary: everyday speech — обыденная речь  background — основание  patron saint — святой­покровитель  pin — прикалывать булавкой  thistle — чертополох  knighthood — рыцарское достоинство  nobleman — дворянин  bank holiday — большой праздник  shamrock — трилистник  church festival — церковный праздник  monk — монах  bishop — епископ  daffodil — нарцисс  rampant — стоящий на задних лапах  unicorn — единорог  coats of arms — герб  purity — чистота Transport in Britain You can reach England either by plane, by train, by car or by ship. The fastest  way is by plane. London has three international airports: Heathrow, the largest,  connected to the city by underground; Gatwick, south of London, with a  frequent train service; Luton, the smallest, used for charter flights. If you go to England by train or by car you have to cross the Channel. There is a frequent service of steamers and ferryboats which connect the continent to the  south­east of England. People in Britain drive on the left and generally overtake on the right. The  speed limit is 30 miles per hour (50 km/h) in towns and cities and 70 m.p.h. (110 km/h) on motorways. When you are in London you can choose from four different means of  transport: bus, train, underground or taxi. The typical bus in London is a red  double­decker. The first London bus started running between Paddington and  the City in 1829. It carried 40 passengers and cost a shilling for six kms. The next to arrive were the trains; now there are twelve railway stations in  London. The world's first underground line was opened between Baker St. and  the City in 1863. Now there are ten underground lines and 273 underground  stations in use. The London underground is also called the Tube, because of the  circular shape of its deep tunnels.    Questions: 1. What is the fastest way of traveling?  2. How many airports are there in London?  3. What kind of service helps to cross the Channel?  4. What are some "rules" of driving in Britain?  5. What does typical bus in London look like?  6. Where was the first underground opened?  7. Why is London underground called the Tube? Vocabulary: to reach — достигать  underground — метро  charter flight — чартерный рейс  steamer — пароход  ferry­boat — паром  to overtake — обгонять  shilling — шиллинг  shape — форма   Places of Interest in Great Britain Britain is rich in its historic places which link the present with the past. The  oldest part of London is Lud Hill, where the city is originated. About a mile west of it there is Westminster Palace, where the king lived and the Parliament met,  and there is also Westminster Abbey, the coronation church. Liverpool, the "city of ships", is England's second greatest port, ranking after London. The most  interesting sight in the Liverpool is the docks. They occupy a river frontage of  seven miles. The University of Liverpool, established in 1903, is noted for its  School of Tropical Medicine. And in the music world Liverpool is a well­known name, for it's the home town of "The Beatles". Stratford­on­Avon lies 93 miles north­west of London. Shakespeare was born  here in 1564 and here he died in 1616. Cambridge and Oxford Universities are  famous centres of learning. Stonehenge is a prehistoric monument, presumably  built by Druids, members of an order of priests in ancient Britain. Tintagel  Castle is King Arthur's reputed birthplace. Canterbury Cathedral is the seat of  the Archbishop of Canterbury, head of the Church of England. The British Museum is the largest and richest museum in the world. It was  founded in 1753 and contains one of the world's richest collections of  antiquities. The Egyptian Galleries contain human and animal mummies. Some  parts of Athens' Parthenon are in the Greek section. Madam Tussaud's Museum  is an exhibition of hundreds of life­size wax models of famous people of  yesterday and today. The collection was started by Madam Tussaud, a French  modeller in wax, in the 18th century. Here you can meet Marilyn Monroe, Elton  John, Picasso, the Royal Family, the Beatles and many others: writers, movie  stars, singers, politicians, sportsmen, etc. Questions: 1. What is the oldest part of London?  2. What is Westminster Palace?  3. What is called "city of ships"?  4. Why is Stratford­on­Avon famous?  5. What are the famous centres of learning,  6. What is Stonehenge?  7. Who is the head of Church of England? What is his seat?  8. What is the largest and the richest museum in the world? What unique  collections does it contain?  Vocabulary: Lud Hill — Лад Хилл  church — церковь  frontage — фасад  prehistoric — доисторический  order — орден  priest — священник  Tintagel — Тинтэйджэл Canterbury Cathedral Archbishop — архиепископ Кентерберийский  Fashion in the USA and Britain  Many British people don't think about clothes very much. In Britain, as well  as in the USA, men in offices usually wear suits and ties and women wear  dresses or skirts (not trousers). Doctors» lawyers and business people wear quite formal clothes. And in some hotels and restaurants men have to wear ties and women wear  smart dresses. Jeans and open shirts are sometimes not allowed. It is difficult to  say exactly what people wear in Britain and the States because everyone is  different. It you are not sure what to wear watch what other people do and then  do the same. Or ask the advice of a friend or your host. You'll feel relaxed if you don't look too different from everyone else. British people just like to be comfortable. When they go out to enjoy  themselves, they can wear almost everything. At theatres, cinemas and concerts  you can put on what you like — from elegant suits and dresses to jeans and  sweaters. In many ways. Americans are more relaxed than British people, but they are more careful  with their clothes. At home or on holiday most Americans wear informal or  sporty clothes. But when they go out in the evening, they like to look elegant. In  good hotels and restaurants men have to wear jackets and ties and women wear  pretty clothes and smart hairstyles. But these days most people in Britain and the USA do not wear very formal clothes. But sometimes it is important to wear the  right thing.     Questions: 1. British people don't think about clothes very much, do they? 2. What do British people wear to a restaurant? 3. What clothes do Americans wear on holidays? 4. Do people in these countries often wear formal clothes? 5, What is the  difference between British and American fashion? Vocabulary:  formal — официальный trousers — брюки smart — изящный  to allow — разрешать hairstyle — прическа Great Britain and the USA: Life of Youth  Our youth is mostly similar to the youth abroad in many aspects of life.  Numerous youth organizations have been formed since the Second World War,  uniting young people from all classes and sections of the population. In the USA exists a Young Republican Federation, Young Christian Association, some  religious organizations for Jewish youth. Youth organization Green peace deals  with the most urgent ecological problems of today's world. It protests against  nuclear weapon test, sea and soil pollution, etc. Sport clubs are characteristic youth organizations in the US and the UK. They  unite people, who are interested in baseball, football, basketball, golf; etc. You  can attend any club: from theatre clubs to bird­watching clubs. Bird­watching  clubs are very popular, especially in Great Britain. And at the age of 14 children have regular part­time job to earn some pocket  money. Some young people work in their church organizations. They help  elderly people or work in hospital. There are even some groups, where young  people help released prisoners to start their life anew. Youth and youth  movement over decades have become important factors in the life of both  countries.     Questions: 1. What do you know about the youth movement abroad? 2. What is the aim of sport clubs? 3. What youth organizations of the USA do you know? 4. How do interest clubs work? 5. What is the main task of youth organization Green peace? Vocabulary:  to unite — объединять urgent — насущный nuclear weapon — ядерное оружие to deal with — заниматься чем­либо  pollution — загрязнение Mass Media  Mass media are one of the most characteristic features of modern civilization.  People are united into one global community with the help of mass media.  People can learn about what is happening in the world very fast using mass  media. The mass media include newspapers, magazines, radio and television. The earliest kind of mass media was newspaper. The first newspaper was  Roman handwritten newssheet called «Acta Diurna» started in 59 B.C.  Magazines appeared in 1700's. They developed from newspapers and  booksellers' catalogs. Radio and TV appeared only in 20th century. The most exciting and entertaining kind of mass media is television. It brings  moving pictures and sounds directly to people's homes. So one can see events in  faraway places just sitting in his or her chair. Radio is widespread for its portability. It means that radios can easily be  carried around. People like listening to the radio on the beach or picnic, while  driving a car or just walking down the street. The main kind of radio  entertainment is music. Newspapers can present and comment on the news in much detail in  comparison to radio and TV newscasts. Newspapers can cover much more  events and news. Magazines do not focus on daily, rapidly changing events. They provide more profound analysis of events of preceeding week. Magazines are designed to be  kept for a longer time so they have cover and binding and are printed on better  paper.  Questions: 1. What kinds of mass media do you know? 2. What was the earliest kind of mass media? 3. Why is the television so exciting? 4. What is the reason for widespread use of radios? 5. What advantages do newspapers have over the other kinds of mass media? 6. What is the difference between a newspaper and a magazine? Vocabulary:  feature — черта mass media — средства массовой информации handwritten — написанный от руки newssheet — листовка bookseller — книготорговец entertaining — развлекательный portability — портативность newcast — обзор новостей to focus — сосредоточиваться profound — глубокий cover — обложка binding — переплет   Music in Our Life  Music occupies an important place in our life. We cant live without it. People  have different musical tastes depending on their age, education and even mood.  Some people like classical music, others prefer rock, pop or jazz, but nobody is  indifferent to it. As for me I used to sing in front of the mirror in my childhood. A pencil box  served me as a microphone and I imitated a show on the stage. It was a great  fun! At present I can't spend a day without music. In the morning I prefer fast  rhythmical music. It's like a cup of coffee or a cool shower that encourages you  and freshens you up. So, since the early morning you are in a cheerful spirit and  the forthcoming day seems to give many pleasant surprises. Isn't it a great start  of the day? If you are in a bad humour, you'd better turn to music. Nothing can help you  better to forget about your problems than a merry song. Listen to your favourite  melody and your spleen will disappear, and you are in a good temper again. After a hard working day I like to listen to some slow, beautiful melody. It  helps me to relax and to forget about my tiredness. In fact, music is an integral part of my life and I can't just imagine how I  would live without it!                                  Пайдаланылған әдебиеттер: 1 Essential Grammar in Use. Raymond Murphy. 2 Grammarway. Jenny Dooley – Virginia Evans 3 Курасовская И. Грамматика английского языка. 4 И.А.Грузинская Грамматика английского языка. 5 Курасовская И. Грамматика английского языка. 6 И.А.Грузинская Грамматика английского языка. 7 Клементьева Т.Б. Шеннон Д.А. Счастливый        английский – 2. Учебник 7­9 кл. 8 Книга для чтения. Счастливый английский – 2. Клементьева Т.Б. 9 Грамматика английского языка в таблицах. ООО «Виктория плюс». 10.google.com интернет ресурсы

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics

English topics
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
22.04.2017