ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК
Оценка 5

ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК

Оценка 5
doc
21.11.2024
ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК
ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК
ФОС английский язык ИСиП.doc

 

МИНИСТЕРСТВО образования и науки ЧЕЧЕНСКОЙ РЕСПУБЛИКИ

ГБПОУ «ГРОЗНЕНСКИЙ ПОЛИТЕХНИЧЕСКИЙ колледж»

 

 

 

 

 

 

ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации

по дисциплине  

ОГСЭ. 04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК

для специальности

 09.02.07 Информационные системы и программирование

 

 

Форма контроля освоения дисциплины (дифференцированный зачет)

 

 

                   

 

 

 

Грозный 2020

 

 

 

             Фонд оценочных средств по дисциплине Иностранный язык в профессиональной сфере составлен согласно требованиям Федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования по специальности:

09.02.07 Информационные системы и программирование

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СОДЕРЖАНИЕ

 

1. Паспорт  ФОНДА ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДств……………………………..………..….4

2 .результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке………..4

3. оценка освоения дисциплины (типовые задания)………………….....7

4. контрольно-оценочные материалы для итоговой аттестации

 по  дисциплине………………………………………………………………………….23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Паспорт  ФОНДА ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДств

 

                Фонд оценочных средств   предназначен для проверки результатов освоения учебной дисциплины (далее УД), относящейся к  общему гуманитарному и социально-экономическому циклу основной профессиональной образовательной программы (далее ОПОП) по специальности СПО: 09.02.07  Информационные системы и программирование

 

Система контроля и оценки освоения программы УД  соответствует  «Положению о формировании ФОС»  в ГБПОУ «Грозненский политехнический колледж»  и рабочим учебным планам.

Итоговый контроль освоения дисциплины проводится в форме дифференцированного зачета, который преследует цель оценить освоение образовательных результатов  по дисциплине.

 

2 .результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке

             Освоение содержания учебной дисциплины ОГСЭ 04. Иностранный язык в профессиональной сфере (английский язык) обеспечивает достижение студентами следующих результатов:

понимать: общий смысл четко произнесенных высказываний на известные темы (профессиональные и бытовые),

понимать тексты на базовые профессиональные темы

участвовать в диалогах на знакомые общие и профессиональные темы

строить простые высказывания о себе и о своей профессиональной деятельности

кратко обосновывать и объяснить свои действия (текущие и планируемые)

писать простые связные сообщения на знакомые или интересующие профессиональные темы правила построения простых и сложных предложений на профессиональные темы

знать:

правила построения простых и сложных предложений на профессиональные темы

основные общеупотребительные глаголы (бытовая и профессиональная лексика)

лексический минимум, относящийся к описанию предметов, средств и процессов профессиональной деятельности

особенности произношения

правила чтения текстов профессиональной направленности

уметь:

понимать общий смысл четко произнесенных высказываний на известные темы (профессиональные и бытовые),

понимать тексты на базовые профессиональные темы

участвовать в диалогах на знакомые общие и профессиональные темы

            Оценка курса учебной дисциплины осуществляется с использованием следующих форм и методов контроля:

    -  текущий контроль - тестирование

    -  промежуточная аттестация – дифференцированный зачет         

            Дифференцированный зачет проводится в сроки, установленные учебным планом, и определяемые календарным учебным графиком образовательного процесса. 

 

КРИТЕРИИ ОЦЕНКИ

  «5» (отлично)

 Обучающийся в полном объеме ответил на все вопросы и дополнительные вопросы поставленные преподавателем, умеет работать со всеми видами источников, проявив самостоятельность и знания межпредметного характера, применять принципы учебной дисциплины в жизни.

«4» (хорошо)  

Обучающийся раскрыл содержание вопросов, но в его ответе содержатся недочеты или одна не грубая ошибка; при ответе на поставленные вопросы имеются незначительные замечания и поправки со стороны преподавателя. Обучающийся может самостоятельно добывать знания, пользуясь различными источниками, имеет развитые практические умения, но необязательно их применять.

«3» (удовлетворительно)

Обучающийся раскрыл более, чем на 50% содержание вопросов, но его ответ содержит недочеты или 2-3 негрубые ошибки, при ответе на поставленные вопросы преподаватель оказывал ему значительную помощь в виде наводящих вопросов. Обучающийся знает только основные принципы, умеет добывать знания лишь из основных источников, частично сформированы знания и умения.

«2» (неудовлетворительно)

Обучающийся раскрыл менее, чем на 50% содержание вопросов, его ответ содержит более двух грубых ошибок, при ответе на поставленные вопросы преподаватель оказывал ему постоянную помощь. Обучающийся не умеет самостоятельно работать с источниками, не знает принципов учебной дисциплины, у него не сформированы знания и умения.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. оценка освоения дисциплины (типовые задания)

 

1.1 Типовые задания для оценки освоения раздела 1

Theme 1

Task 1. Write 20-25 sentences. (write a letter to your friend and describe your family)

Task 2.Заполните стихотворение предложенными формам и глаголов.’m, end, go, have, is, is, start, starts, starts, watch  

My lessons (1) _______ at ten to eight, But, poor me! I (2) _______ always late. English (3) _______ at ten to nine, That’s when my eyes begin to shine. Russian (4) _______  at half past ten, But I haven’t got my pen. It’s not on my desk, or under my chair. Oh, here it (5) _______, in Silvia’s hair. My lessons (6) _______ at five past two, But I haven’t got my shoe. Oh, here it (7) _______, behind the door. I’m late again, it’s half past four. At five o’clock I (8) _______ my tea, At ten to six I (9) ____TV.I (10) ____to bed at ten to eight. To have a rest is always great!  

Task 3.Поставьте глаголTOBE в правильной форме.

1.                              My friend …  kind and nice.

2.                              These monkeys … really funny!

3.                               … you fond of reading?

4.                              She … not bad and naughty!

5.                              I … 16.

6.                              My sister … very beautiful and clever.

7.                              We … friends forever!

8.                              My parents … not lazy, they work very hard.

9.                              I … a little bit angry now.

10.                          Mykittens … sonice.

Task 4. Задайте вопросы. (Прочитайте сначала ответы на вопросы.)

1.      ( his name?) What’s his name?               Robert.

2.      (single or married?) Are you single or married?                  I’m single.

3.      (British?)                   No, I’m not.

4.      (where/from?)           From Australia

5.      (how old)                                                   I’m 18

6.      (a student?)                    No, I’m a secretary.

7.      (your mother a teacher?)                         No, she’s a lowyer.

8.      (where/from?)                                           She’s Italian.

9.      (her name?)                                               Rachel.

10.   (how old?)                                                 She’s 40

Task 5.Используйтесловавскобках для образования предложений вPresent Simple. Обратите внимание, в какой форме должно стоять предложение (утвердительной, вопросительной или отрицательной).

1) They _____ football at the institute. (to play)
2) She _____ emails. (not / to write)
3) ____ you____ English? (to speak)
4) My mother ____ fish. (not / to like)
5) ____ Ann ____ any friends? (to have)
6) His brother _____ in an office. (to work)
7) She ___ very fast. (cannot / to read)
8) ____ they ____ the flowers every 3 days? (to water)
9) His wife _____ a motorbike. (not / toride) 0) ____ Elizabeth_____ coffee? (todrink
)

Theme: 2

1.      Put the words in the box on the word network

Blonde   tall     black  slim   green   thin   blue    red   fat   long    straight      gray   hazel    plump   slender

Овал: APPEARANCEОвал: eyesОвал: hairbrown brown

 

 


short

2. Complete the questions. Use Is there/Are there.

1. beans  ___Are there____ any beans?

2. rice  _____________ any rice?

3. fish____________ any fish?

4. chips ____________ any chips?

5. pasta ___________ any pasta?

6. chicken __________ any chicken?

 

3. Раскройте скобки, употребляя глаголы в  Present Simple.

1. .My working day (to begin) at seven o'clock.I  (to get) up, (to switch) on the radio and (to do) my morning exercises. It (to take) me fifteen minutes.At half past seven we (to have) breakfast.My father and I (to leave) home at eight o'clock.He (to take) a bus to his factory.My mother (to be) a doctor, she (to leave) home at nine o'clock.In the evening we (to gather) in the living room.We (to watch) TV and (to talk).

4. Вставьте глагол to be в Present Simple.

1. My name ... Shirley Frank. 2. I ... from New York. 3. I ... a pupil. 4. My father ... not a teacher, he ... a scientist. 5.My aunt ... a doctor . 6. My brother ... a worker. He ... at work. 7. I ... an engineer .8. My sister ... not a typist, she ... a student. 9. My uncle ... an office worker. 10. He ... at work. 11. Helen ... a painter. 12. She has some fine pictures. 13. They ... on the walls. 14. Helen has a brother. He ... a student. He has a family. 15. His family ... not in St. Petersburg, it ... in Moscow.

5. Переведите на английский слова: 

Курносый, румяный, общительный, близнецы, аккуратный, трудолюбивый, внук, квартира, уютный, стильный.

Theme:3

1.      Put the words in the box on the word network

Blonde   tall     black  slim   green   thin   blue    red   fat   long    straight      gray   hazel    plump   slender

Овал: APPEARANCEОвал: eyesОвал: hairbrown brown

 

 


short

 

ответы: hair: blonde, black, red, long, straight, grey;  eyes: black, green, blue, grey, hazel;   sise: short, tall, slim, thin, fat, plump, slender.

2. Complete the questions. Use Is there/Are there.

1. beans  ___Are there____ any beans?

2. rice  _____________ any rice?

3. fish____________ any fish?

4. chips ____________ any chips?

5. pasta ___________ any pasta?

6. chicken __________ any chicken?

Ответы: 2. Is there. 3. Is there. 4. Is there. 5. Is there. 6. Are there.

 

3. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple.

1. .My working day (to begin) at seven o'clock.I  (to get) up, (to switch) on the radio and (to do) my morning exercises. It (to take) me fifteen minutes. At half past seven we (to have) breakfast. My father and I (to leave) home at eight o'clock. He (to take) a bus to his factory. My mother (to be) a doctor, she (to leave) home at nine o'clock.I n the evening we (to gather) in the living room. We (to watch) TV and (to talk).

Ответы: 1. Begins, get, switch, do, takes, have, leave, takes, is, leaves, gather, watch, talk.

4. Вставьте глагол to be в Present Simple.

1. My name ... Shirley Frank. 2. I ... from New York. 3. I ... a pupil. 4. My father ... not a teacher, he ... a scientist. 5.My aunt ... a doctor . 6. My brother ... a worker. He ... at work. 7. I ... an engineer .8. My sister ... not a typist, she ... a student. 9. My uncle ... an office worker. 10. He ... at work. 11. Helen ... a painter. 12. She has some fine pictures.  They ... on the walls. 13. Helen has a brother. He ... a student. He has a family. 14. His family ... not in St. Petersburg, it ... in Moscow.

Ответы: 1. Is. 2.Am. 3.Am. 4. Is, is. 5. Is. 6. Is, is. 7. Am. 8. Is, is. 9. Is. 10. Is. 11.Is. 12.Are. 13. Is. 14. Is, is.

5. Переведите на английский слова: 

Курносый, румяный, общительный, близнецы, аккуратный, трудолюбивый, внук, квартира, уютный, стильный.

Ответы: snub, rosy, sociable, twins, tidy, hard-working, grandson, flat, cosy, stylish.

 

Theme 4

Task 1. Задайте специальные вопросы к выделенным словам.

1.                  Jane is going to visit her granny next Saturday.

2.                  He eats three apples a day.

3.                  He discusses a lot of questions at the office.

4.                  Our English lessons usually last two hours.

5.                  These students usually get home at five in the afternoon.

6.                  His sister work at a new factory.

7.                  We have breakfast at 9 o’clock on Saturday.

8.                  He doesn’t have an English lesson on Saturday.

Task 2.Вставьте нужный предлог. (Around, down, across, through, along).

1.                  There isn't a bridge …… the river.

2.                  They're walking ……. the beach.

3.                  We're sitting …….. the campfire.

4.                  He came …….. the hill.

5.                  You shouldn't walk ……… the forest.

Task 3. Прочитайте, переведи текст.

Hello. My friends. My name is Susan White. I am 13 years old. I live in Oxford, Great Britain. My family is not large. I have got a mother, a father and a sister. My mother is an artist. My father is a computer programmer. We live in a big house with a small garden. When I have free time I go for a walk, read books or watch TV. I enjoy reading different books: historical, detective and fairy- tales.

My favorite book is Tom Sawyer by Mark Twain. This book is about American Boy, his aunt and his friends. Tom is kind and funny. This book teaches us to be kind and friendly. I enjoy reading such books and you? My best friend Kate plays the piano and the guitar in a group with her friends. By the way, she keeps two pets: a kitten and a puppy. Please write me a letter about your hobbies.

Bestwishes. Susan.

Эти высказывания верны или нет? (true or false).

1. Susan has got a big family.
2. There are four people in her family.
3. Susan’s family lives in a big house.
4. She is fond of reading fairy-tales.
5. Susan’s favourite writer is Dickens.
6. Tom Sawyer is a kind and funny boy.
7. Susan enjoys gardening.
8. Her friend Kate likes sports.
9. Susan’s hobby is reading.

Task 4. Put the nouns in plural number.

A factory,  a  family,  a  library,  a  doctor,  a  watch,  a  song,  a  box,  a  library,  a  man,  a  note,  a  child,  a  room,  a  woman,  an  office.

Task 5. Put the  prepositions  (in,  on,  of)   into   the  following  sentences.

1.There is a lot …  snow  …  winter.  2. The  sun  shines  brightly  …   the  sky  …  July.  3. There are  a  lot  of  tractors  …  the  fields.  4.  We  have  a  holiday  …  the  eighth  of  March.  5.  We  have  physical  training  …  Tuesdays.  6.  Farmers  work  hard  …   spring,  summer  and  autumn.  7.  Children  go  to  school  …  the  morning.  8.  We  like  to  read  books  …  the  evening.  9.  There is  a  lot  of  fruit  and  vegetables  …  summer.

 

Theme 5

Task 1. Задайте специальные вопросы к выделенным словам.

9.      Jane is going to visit her granny next Saturday.

10.  He eats three apples a day.

11.  He discusses a lot of questions at the office.

12.  Our English lessons usually last two hours.

13.  These students usually get home at five in the afternoon.

14.  His sister work at a new factory.

15.  We have breakfast at 9 o’clock on Saturday.

16.  He doesn’t have an English lesson on Saturday.

Ответы:

1.      When is Jane going to visit her granny?

2.      How much does he eat apples a day?

3.      - What does he discuss at the office?
- How many questions does he discuss at the office?

4.      - What usually lasts two hours?
- How long do our English lessons usually last?

5.      - Who usually gets home at five in the afternoon?
- When do these students usually get home?

6.      - Who works at a new factory?
- Whose sisters do work at a new factory?

7.      At what time do we have breakfast on Sunday?

8.      When doesn’t he have an English lessons?

 

Task 2.Вставьте нужный предлог. (Around, down, across, through, along).

6.      There isn't a bridge across the river.

7.      They're walking along the beach.

8.      We're sitting around the campfire.

9.      He came down the hill.

10.  You shouldn't walk through the forest.

 

Task 3.Прочитайте, переведите текст.

Hello. My friends. My name is Susan White. I am 13 years old. I live in Oxford, Great Britain. My family is not large. I have got a mother, a father and a sister. My mother is an artist. My father is a computer programmer. We live in a big house with a small garden. When I have free time I go for a walk, read books or watch TV. I enjoy reading different books: historical, detective and fairy- tales.

My favorite book is Tom Sawyer by Mark Twain. This book is about American Boy, his aunt and his friends. Tom is kind and funny. This book teaches us to be kind and friendly. I enjoy reading such books and you? My best friend Kate plays the piano and the guitar in a group with her friends. By the way, she keeps two pets: a kitten and a puppy. Please write me a letter about your hobbies.

Best wishes. Susan.

 

            Эти высказывания верны или нет? (true orf alse).

1. Susan has got a big family. (false)
2. There are four people in her family. (true) 
3. Susan’s family lives in a big house. (true)
4. She is fond of reading fairy-tales. (true)
5. Susan’s favourite writer is Dickens. (false)
6. Tom Sawyer is a kind and funny boy. (true) 
7. Susan enjoys gardening. (false)
8. Her friend Kate likes sports. (false)
9. Susan’s hobby is reading. (true)

 

Task 4. Put the nouns in plural number.

A factory - factories,  a  family - families,  a  library - libraries,  a  doctor - doctors,  a  watch - watches,  a  song - songs,  a  box - boxes,  a  man - men,  a  note - notes,  a  child - children,  a  room - rooms,  a  woman women,  an  office -  offices.

 

Task 5. Put the  prepositions  (in,  on,  of)   into   the  following  sentences.

1.There  is a lot of  snow  in  winter.  2. The  sun  shines  brightly  in   the  sky  on  July.  3. There are  a  lot  of tractors  on  the  fields.  4.  We  have  a  holiday  on  the  eighth  of  March.  5.  We  have  physical  training  on  Tuesdays.  6.  Farmers  work  hard  in   spring,  summer  and  autumn.  7.  Children  go  to  school  in  the  morning.  8.  We  like  to  read  books  in  the  evening.  9.  There is  a  lot  of  fruit  and  vegetables  in  summer.

 

Theme:5

Task 1. Вставьте подходящие неопределенные местоимения.

1. There are … flowers in the vase.

2. Are there … bad pupils in his group?

3. Give him … hot milk and honey.

4. George haven`t seen … people in the mountains.

5. James doesn`t see … way out now.

6. Was there … in the club?

7. Did she put … into her bag?

8. John didn`t tell them … about his parents and their problems.

9. Jane never eats … in the evening.

10. Sarah never goes by train … .

 

Task 2. Раскройте скобки, поставив предложенное прилагательное в нужной степени.

                     Jill’s a far________ (intelligent) person than my brother.

                     Kate was the_________ (practical) of the family.

                     Greg felt __________ (bad) yesterday than the day before.

                     This wine is the ____________ (good) I’ve ever tasted.

                     Jack was the________ (tall) of the two.

                     Jack is the__________ (clever) of the three brothers.

                      The sinking of Titanic is one of _____________ (famous) shipwreck stories of all time.

                     Could you come a bit _______ (early) tomorrow?

                     Which of these two performances did you enjoy ________ (much)?

                     The fire was put out _________ (quickly) than we expected.

 

Task  3. Выберите в скобках правильную степень прилагательного:

                       Nick is (happy) boy that I know.

                       Of the six cars, I like the silver one (good).

                       Jane’s notebook is (cheap) than mine.

                       This is (delicious) cheese-cake I have ever had!

                       This bookcase is ( beautiful) than that one.

                       Do you feel (good) today than yesterday?

                       I think my cat is (pretty) of all the cats in the world.

                       Steve Jobs is (famous) than Stephen Wozniak.

                       This week the weather is (hot) than last week.

                       Our new house is (expensive) than the old one.

 

Task . 4.Put  some, any, no, a lot of, many, (a) little, (a) few.

1.                  Which bus should I take? …………… bus. They all go downtown.

A.                Some        B. Any     C. A few

2.                  There are ………… words in the composition.  That’s not enough.

A.                Few           B. A few         C. much

3.                  There are …………. Homeless people in our country.

A.                Much           B. A little            C. A lot of

4.                  Animals are allowed at this hotel.

A.                Little             B. Much              C. No

5.                  It would be nice of you to write …………... words to your granny.

A.                Any                B. A few                    C. A little

6.                  There has been ………… snow recently.

A.                Little                B. Many                   C. Few

7.                  I’ve got ………… idea what to do.

A.                Any                 B. No                C. A few

8.                  You can pay your bills at …………. Bank.

A.                Some                B. Any               C. A few

9.                  Would you like ……….. cheese on your toast?

A.                A few                 B. Any                C. Some

10.              There should be …………. Secrets between real friends.

A.                Little                  B. Much               C. No

11.              Read the instructions, please. There are ………….. important points to remember.

A.                A little                B. Any                   C. A few

12.              Nancy has been to ………… theatres in London.

A.                Much                  B. A lot of                     C. Little

 

Task  5. Put   DO, GO  or  PLAY.

1. Golf                                                                    8. Swimming:

1) play           2)go            3) do                           1) play           2) go            3) do

2. Skiing:                                                                9. Cricket:

1) go              2) do           3) play                         1) play          2) go            3) do

3. Karate:                                                               10.  Badminton:

1) go              2) do           3) play                         1) do             2) play         3) go                                                        

4.Cycling:                                                              11. Ballet:                                           

1) go              2) do           3) play                         1) play          2) go            3) do
5.  Tennis:                                                              12. Snowboarding:

1) play           2) do           3) go                            1) play          2) go            3) do
6.  Judo:                                                                  13. Diving:

1) do             2) go            3) play                          1) play         2) go            3) do
7. Running:

1) go             2) do            3) play

 

 

Theme:6

Task 1.Вставьте подходящие неопределенные местоименияsomeилиany.

1. There are … flowers in the vase.

2. Are there … bad pupils in his group?

3. Give him … hot milk and honey.

4. George haven`t seen … people in the mountains.

5. James doesn`t see … way out now.

6. Was there … in the club?

7. Did she put … into her bag?

8. John didn`t tell them … about his parents and their problems.

9. Jane never eats … in the evening.

10. Sarah never goes by train … .

Ответы:

1.      Some. 2. Any. 3. Some. 4. Any. 5. Any. 6. Anybody. 7. Anything.  8. Anything. 9. Something.  10. Anywhere.

 Task 2. Раскройте скобки, поставив предложенное прилагательное в нужной степени.

1. Jill’s a far________ (intelligent) person than my brother.

2. Kate was the_________ (practical) of the family.

3. Greg felt __________ (bad) yesterday than the day before.

4. This wine is the ____________ (good) I’ve ever tasted.

5. Jack was the________ (tall) of the two.

6. Jack is the__________ (clever) of the three brothers.

7.  The sinking of Titanic is one of _____________ (famous) shipwreck stories of all time.

8. Could you come a bit _______ (early) tomorrow?

9. Which of these two performances did you enjoy ________ (much)?

10. The fire was put out _________ (quickly) than we expected.

Ответы:

         More intelligent, 2. Most practical, 3. Worse, 4. Best, 5. Tallest, 6. Cleverest(most clever), 7. Themost famous, 8. Earlier, 9. More, 10. quicklier

 

Task 3. Выберите в скобках правильную степень прилагательного:

1. Nick is (happy) boy that I know.

2. Of the six cars, I like the silver one (good).

3. Jane’s notebook is (cheap) than mine.

4. This is (delicious) cheese-cake I have ever had!

5. This bookcase is ( beautiful) than that one.

6. Do you feel (good) today than yesterday?

7. I think my cat is (pretty) of all the cats in the world.

8. Steve Jobs is (famous) than Stephen Wozniak.

9. This week the weather is (hot) than last week.

10. Our new house is (expensive) than the old one.

 Ответы

 1. the happiest    2. best    3. cheaper   4. the most delicious   5. more beautiful    6. better  7. the prettiest  8. more famous  9. hotter  10. more expensive  

Task № 4.Put  some, any, no, a lot of, many, (a) little, (a) few.

7. Which bus should I take? …………… bus. They all go downtown.

B.     Some        B. Any     C. A few

8. There are ………… words in the composition.  That’s not enough.

B.     Few           B. A few         C. much

9. There are …………. Homeless people in our country.

B.     Much           B. A little            C. A lot of

10.  Animals are allowed at this hotel.

B.     Little             B. Much              C. No

11.  It would be nice of you to write …………... words to your granny.

B.     Any                B. A few                    C. A little

12.  There has been ………… snow recently.

B.     Little                B. Many                   C. Few

13.  I’ve got ………… idea what to do.

B.     Any                 B. No                C. A few

14.  You can pay your bills at …………. Bank.

B.     Some                B. Any               C. A few

15.  Would you like ……….. cheese on your toast?

B.     A few                 B. Any                C. Some

16.  There should be …………. Secrets between real friends.

B.     Little                  B. Much               C. No

17.  Read the instructions, please. There are ………….. important points to remember.

B.     A little                B. Any                   C. A few

18.  Nancy has been to ………… theatres in London.

B.     Much                  B. A lot of                     C. Little

Ответы:  1 – B, 2 – A, 3 – C, 4 – C, 5 – B, 6 – A, 7 – B, 8 – B, 9 – C, 10 – C, 11 – B, 12 – B.

Task № 5. Put   DO, GO  or  PLAY.

1. Golf          

1) play             2)go                3) do

2. Skiing:

1) go                2) do               3) play

3. Karate:

1) go                  2) do                3) play

4.Cycling:

1) go                  2) do                3) play
5.  Tennis:

1) play                2) do                3) go
6.  Judo:

1) do                  2) go                3) play
7. Running:

1) go                  2) do                3) play
8. Swimming:

1) play               2) go                 3) do
9. Cricket:

1) play               2) go                 3) do

10.  Badminton:

1) do                  2) play              3) go
11. Ballet:

1) play                2) go                3) do
12. Snowboarding:

1) play                2) go                3) do
13. Diving:

1) play                2) go                3) do

Ответы: 1-1, 2-1, 3-2, 4-1, 5-1, 6-1, 7-1, 8-2, 9-1,10-2, 11-3, 12-2, 13-2.

Theme:6

Task 1. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous в Present Simple или конструкцию To Be Going to… .

1. I (not to drink) coffee now. I (to write) an English exercise. 2. Lucy was born in 1997. In 20118 she (to be) 21.
3. Your friend (to do) his homework now? 4. Kelly is eleven today. She (not to be) twelve until next year.
5. Look! The baby (to sleep). 6. I ... (do my laundry) next Monday. 7. We (to buy) a cottage in two months. 8. My father (not to sleep) now. He (to work) in the garden. 9. I think I (to stay) at home and read tonight. 10. What your sister (to do) now? - - She (to wash) her face and hands. 11. I believe people (to invent) elixir of youth in 2035. 12.We(to go) to the country the day after tomorrow.13. Where she (to go) tomorrow? 14. What you (to do) in the country next summer? 15. My mother (not to play) the piano now. She (to play) the piano in the morning. 

Task 2. Прочитайте текст о том, как проводит свой обычный день известный актер. Замените форму глаголов в настоящем времени на будущее и напишите, что будет происходить с актером завтра

Н-р: Tom gets up very late.  (Том встает очень поздно.) – Tom will get up very late. (Томвстанеточеньпоздно.)

Tom gets up very late. He goes jogging in the park. Then he takes a shower and has a toast and a cup of coffee. He makes some phone-calls. He drives to his studio and works there.  Then he has lunch in a restaurant. Tom spends evenings with his partners and fans. He watches TV news before going to bed.

Task 3. Можешь ли ты объяснить как взаимодействуют ветви власти?

1. Who guarantees the basic rights of people?

     A. the President                                   B. the Chairman of the Government

2. Who elects the members of Federal Assembly?

A. the Federal Government                 B. the People

3. Who appoints the Chairman of the Government?

А. the President                                   B. the Federal Assembly

4. Who approves the Chairman of the Government?

A. The Duma                                       B. the Constitutional Court

5. Who elects the President?

A. the Federal Assembly                     B. The people

6. Who can dissolve the Duma?

A. the President                                   B. the Chairman of the Government

7. Who can declare laws unconstitutional?

A. the Supreme Court                           B. The Constitutional Court

8. Who can veto laws passed by the Federal Assembly?

А. the President                                   B. the Chairman of the Government

Task 4. Назовите национальные символы России.

 

Task  5.  Дополните предложения данными словами.

Reserve, partners, online reservation, accommodation, wishes and means, approach, tourist, luxurious, discounted rates, business

 

If you are to visit Moscow as a …….. or on …….., or you are planning to meet your …….. in Moscow and need …….., we are glad to offer you a Moscow hotel reservation at ………. . You can …….. a hotel of any level – from tourist class to 5-star ……... hotels. It is an easy ……... with individual …….. to every client. If you undecided about which hotel to stay in, we will recommend you something according to your ………. , trying to make the best possible choice for you.

 

 

Task 4. Можешь ли ты объяснить как взаимодействуют ветви власти?

1. Who guarantees the basic rights of people?

    A. the President                                     B. the Chairman of the Government

2. Who elects the members of Federal Assembly?

A. the Federal Government                B. the People

3. Who appoints the Chairman of the Government?

А. the President                                  B. the Federal Assembly

4. Who approves the Chairman of the Government?

A. The Duma                                      B. the Constitutional Court

5. Who elects the President?

A. the Federal Assembly                    B. The people

6. Who can dissolve the Duma?

A. the President                                  B. the Chairman of the Government

7. Who can declare laws unconstitutional?

A. the Supreme Court                            B. The Constitutional Court

8. Who can veto laws passed by the Federal Assembly?

А. the President                                  B. the Chairman of the Government

Ответы:

1. Who guarantees the basic rights of people? (Кто гарантирует ос-

новные права людей?)A. the President

2. Who elects the members of Federal Assembly? (Кто выбирает членов Федеральной Ассамблеи?)

B. the People

3. Who appoints the Chairman of the Government? (Кто назначает Главу Правительства?)

А. thePresident

4. Who approves the Chairman of the Government? (Кто одобряет кандидатуру Главы Правительства?)

A. The Duma

5. Who elects the President? (Кто избирает президента?) B. Thepeople

6. Who can dissolve the Duma? (Кто может распустить Думу?) A. thePresident

7. Who can declare laws unconstitutional? (Кто может объявить закон неконституционным?) B. The Constitutional Court

8. Who can veto laws passed by the Federal Assembly? (Кто может наложить вето на законы принятые Федеральной Ассамблеей?)

А. the President

Task  5. Назовите национальные символы России.

The National  Flag;  the National Anthem;  the National Coat of Arms

 

Task 6.  Дополните предложения данными словами.

Reserve, partners, online reservation, accommodation, wishes and means, approach, tourist, luxurious, discounted rates, business

 

If you are to visit Moscow as a tourist or on business, or you are planning to meet your partners in Moscow and need accommodation, we are glad to offer you a Moscow hotel reservation at online reservation . You can reservea hotel of any level – from tourist class to 5-star luxurious hotels. It is an easy approach with individual discounted rates to every client. If you undecided about which hotel to stay in, we will recommend you something according to your wishes and means , trying to make the best possible choice for you.

 

Theme:7

Task 1. Измените предложения по образцу:

Н-р:   Shakespeare wrote “Romeo and Juliet”.– “Romeo and Juliet” was written by Shakespeare.

1.                  Popov invented radio in Russia.

2.                  Every four years people elect a new president in the USA

3.                  The police caught a bank robber last night.

4.                  Sorry, we don’t allow dogs in our safari park

5.                  The postman will leave my letter by the door.

6.                  My mum has made a delicious cherry pie for dinner.

7.                  George didn’t repair my clock.

8.                  Wait a little, my neighbor is telling an interesting story.

9.                  My son can write some more articles about football.

10.              You must clean your bedroom tonight.

Task 2. Поставьте “the” или “ – “ с географическими названиями.

1.                  Are you going to ... France or ... CzechRepublic?

2.                  ... North Pole is situated in ... Arctic.

3.                  My dream is to visit ... Lake Baikal in ... Russian Federation.

4.                  The tallest mountain in the world, ... Mount Everest is situated in ... Himalayas.

5.                  ... Sahara desert covers most of ... NorthAfrica.

6.                  ... United Kingdom of ... Great Britain and ... Northern Ireland is surrounded by ... Atlantic Oceanand ... NorthSea.

7.                  ... Mississippi is the second longest river in ... UnitedStates.

8.                  ... Bahamas are a group of islands near ... Florida.

9.                  There are a lot of rivers in ... Siberia: ... Ob, ... Lena, ... Amur and others.

10.              ... Caucasus mountains are located between ... Europeand ... Asia.

 

Task 3.Раскройте скобки, употребляя глаго­лы в Present Continuous, Present Simple или в Future Simple.
I. 
He (to go) to the theatre tomorrow. 2. We (to go) to school in the morning. 3. Look! Kate (to go) to school. 4. You (to help) your mother tomorrow? 5. I (not to play) the guitar now. 6. They (not to take) care of the garden next summer. 7. You (to like) apples? 8. Nick (to read) many books. 9. He (not to sleep) now. 10. Your brother (to go) to the exhibition next Sunday?  11. I (not to learn) the poem now. 12. He is very strong. Look! He (to carry) a very heavy box. 13. My sister (not to like) coffee. 14. Where she (to go) tomorrow? 15. You (to give) me this book tomorrow? 

Task 4. Read the text and answer the questions.

Places of Interest in Great Britain    

Britain is rich in its historic places which link the present with the past. The oldest part of London is Lud Hill, where the city is originated. About a mile west of it there is Westminster Palace, where the king lived and the Parliament met, and there is also Westminster Abbey, the coronation church. Liverpool, the "city of ships", is England's second greatest port, ranking after London. The most interesting sight in the Liverpool is the docks. They occupy a river frontage of seven miles. The University of Liverpool, established in 1903, is noted for its School of Tropical Medicine. And in the music world Liverpool is a well-known name, for it's the home town of "The Beatles".

Stratford-on-Avon lies 93 miles north-west of London. Shakespeare was born here in 1564 and here he died in 1616. Cambridge and Oxford Universities are famous centres of learning. Stonehenge is a prehistoric monument, presumably built by Druids, members of an order of priests in ancient Britain. Tintagel Castle is King Arthur's reputed birthplace. Canterbury Cathedral is the seat of the Archbishop of Canterbury, head of the Church of England.

The British Museum is the largest and richest museum in the world. It was founded in 1753 and contains one of the world's richest collections of antiquities. The Egyptian Galleries contain human and animal mummies. Some parts of Athens' Parthenon are in the Greek section. Madam Tussaud's Museum is an exhibition of hundreds of life-size wax models of famous people of yesterday and today. The collection was started by Madam Tussaud, a French modeller in wax, in the 18th century. Here you can meet Marilyn Monroe, Elton John, Picasso, the Royal Family, the Beatles and many others: writers, movie stars, singers, politicians, sportsmen, etc.

Questions:

1. What is the oldest part of London? 
2. What is Westminster Palace? 
3. What is called "city of ships"? 
4. Why is Stratford-on-Avon famous? 
5. What are the famous centres of learning, 
6. What is Stonehenge? 
7. Who is the head of Church of England? What is his seat? 
8. What is the largest and the richest museum in the world? What unique collections does it contain? 
9. What can one see in Madam Tussaud's Museum? 


Theme:8

Task 1.Измените предложения по образцу:

Н-р:  Shakespeare wrote “RomeoandJuliet”. (Шекспир написал «Ромео и Джульетту».) – “Romeo and Juliet” was written by Shakespeare. («Ромео и Джульетта» была написана Шекспиром.)

1.                  Popov invented radio in Russia. (Попов изобрел радио в России.)

2.                  Every four years people elect a new president in the USA. ( Каждые 4 года народ выбирает нового президента в США.)

3.                  The police caught a bank robber last night. (Полиция поймала грабителя банка прошлой ночью.)

4.                  Sorry, we don’t allow dogs in our safari park. (Извините, но мы не допускаем собак в наш сафари парк.)

5.                  The postman will leave my letter by the door. (Почтальон оставит мое письмо у двери.)

6.                  My mum has made a delicious cherry pie for dinner. (Мама приготовила вкусный вишневый пирог на ужин.)

7.                  George didn’t repair my clock. (Джордж не отремонтировал мои часы.)

8.                  Wait a little, my neighbor is telling an interesting story. (Подожди немного, мой сосед рассказывает интересную историю.)

9.                  My son can write some more articles about football. (Мой сын может написать еще немного статей о футболе.)

10.              You must clean your bedroom tonight. (Ты должен убраться в своей спальне сегодня вечером.)

 

Ответы:

1.                  Radio was invented by Popov in Russia. (Радио было изобретено Поповым в России.)

2.                  A new president is elected every four years in the USA. (Новый президент избирается каждые 4 года в США.)

3.                  A bank robber was caught by the police last night. (Банковский грабитель был пойман полицией прошлой ночью.)

4.                  Sorry, dogs are not allowed in our safari park. (Извините, но собаки не допускаются в наш сафари парк.)

5.                  My letter will be left by the postman by the door. (Мое письмо будет оставлено почтальоном у двери.)

6.                  A delicious cherry pie has been made by my mum for dinner. (Вкусный вишневый пирог приготовлен мамой к ужину.)

7.                  My clock wasn’t repaired by George. (Мои часы не были отремонтированы Джорджем.)

8.                  Wait a little, an interesting story is being told by my neighbor. (Подожди немного, интересную историю рассказывает мой сосед.)

9.                  Some more articles about football can be written by my son. (Еще немного статей о футболе может быть написано моим сыном.)

10.              Your bedroom must be cleaned tonight. (Твоя спальня должна быть убрана сегодня вечером.)

 

Task 2. Поставьте “the” или “ – “ с географическими названиями.

11.              Are you going to ... France or ... CzechRepublic?

12.              ... North Pole is situated in ... Arctic.

13.              My dream is to visit ... Lake Baikal in ... Russian Federation.

14.              The tallest mountain in the world, ... Mount Everest is situated in ... Himalayas.

15.              ... Sahara desert covers most of ... NorthAfrica.

16.              ... United Kingdom of ... Great Britain and ... Northern Ireland is surrounded by ... AtlanticOceanand ... NorthSea.

17.              ... Mississippi is the second longest river in ... UnitedStates.

18.              ... Bahamas are a group of islands near ... Florida.

19.              There are a lot of rivers in ... Siberia: ... Ob, ... Lena, ... Amur and others.

20.              ... Caucasus mountains are located between ... Europeand ... Asia.

 

Ответы:

1.

1.                  - ; the. (Ты собираешься во Францию или Чешскую Республику?)

2.                  The ;the. (Северный полюс находится в Арктике.)

3.                  - ; the. (Моя мечта – поехать на озеро Байкал, в Российской Федерации.)

4.                  - ; the. (Самая высокая гора в мире, гора Эверест, находится в Гималаях.)

5.                  The ; - . (Пустыня Сахара покрывает большую часть Северной Африки.)

6.                  The ; - ;  - ; the ; the. (Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии окружено Атлантическим океаном и Северным морем.)

7.                  The ;the. (Миссисипи является второй самой длинной рекой в Соединенных Штатах.)

8.                  The ; - . (Багамы – это группа островов рядом с Флоридой.)

9.                  - ; the ;the ; the. (В Сибири есть много рек:Обь, Лена, Амур и другие.)

10.              The ; - ;  - . (Кавказские горы находятся между Европой и Азией.)

 

Task 3.Раскройте скобки, употребляя глаго­лы в Present Continuous, Present Simple илив Future Simple.

I. 
He (to go) to the theatre tomorrow. 2. We (to go) to school in the morning. 3. Look! Kate (to go) to school. 4. You (to help) your mother tomorrow? 5. I (not to play) the guitar now. 6. They (not to take) care of the garden next summer. 7. You (to like) apples? 8. Nick (to read) many books. 9. He (not to sleep) now. 10. Your brother (to go) to the exhibition next Sunday?  11. I (not to learn) the poem now. 12. He is very strong. Look! He (to carry) a very heavy box. 13. My sister (not to like) coffee. 14. Where she (to go) tomorrow? 15. You (to give) me this book tomorrow? 

Ответы :
I. 
He will go to the theatre tomorrow. 2. We go to school in the morning. 3. Look! Kate is going to school. 4. Will you help your mother tomorrow? 5. I am not playing the guitar now. 6. They will not take care of the garden next summer. 7. Do you like apples? 8. Nick reads many books. 9. He is not sleeping now. 10. Will your brother go to the exhibition next Sunday? 11. I am not learning the poem now. 12. He is very strong. Look! He is carrying a very heavy box. 13. My sister does not like coffee. 14. Where will she go tomorrow? 15. Will you give me this book tomorrow? 

Task 4. Read the text and answer the questions.

Places of Interest in Great Britain (1)   

Britain is rich in its historic places which link the present with the past. The oldest part of London is Lud Hill, where the city is originated. About a mile west of it there is Westminster Palace, where the king lived and the Parliament met, and there is also Westminster Abbey, the coronation church. Liverpool, the "city of ships", is England's second greatest port, ranking after London. The most interesting sight in the Liverpool is the docks. They occupy a river frontage of seven miles. The University of Liverpool, established in 1903, is noted for its School of Tropical Medicine. And in the music world Liverpool is a well-known name, for it's the home town of "The Beatles".

Stratford-on-Avon lies 93 miles north-west of London. Shakespeare was born here in 1564 and here he died in 1616. Cambridge and Oxford Universities are famous centres of learning. Stonehenge is a prehistoric monument, presumably built by Druids, members of an order of priests in ancient Britain. Tintagel Castle is King Arthur's reputed birthplace. Canterbury Cathedral is the seat of the Archbishop of Canterbury, head of the Church of England.

The British Museum is the largest and richest museum in the world. It was founded in 1753 and contains one of the world's richest collections of antiquities. The Egyptian Galleries contain human and animal mummies. Some parts of Athens' Parthenon are in the Greek section. Madam Tussaud's Museum is an exhibition of hundreds of life-size wax models of famous people of yesterday and today. The collection was started by Madam Tussaud, a French modeller in wax, in the 18th century. Here you can meet Marilyn Monroe, Elton John, Picasso, the Royal Family, the Beatles and many others: writers, movie stars, singers, politicians, sportsmen, etc.

Questions:

1. What is the oldest part of London? 
2. What is Westminster Palace? 
3. What is called "city of ships"? 
4. Why is Stratford-on-Avon famous? 
5. What are the famous centres of learning, 
6. What is Stonehenge? 
7. Who is the head of Church of England? What is his seat? 
8. What is the largest and the richest museum in the world? What unique collections does it contain? 
9. What can one see in Madam Tussaud's Museum? 

Ответы:

1.The oldest part of London is Lud Hill, where the city is originated.

2.Westminster Palace, where the king lived and the Parliament met.

3.Liverpool, the "city of ships", is England's second greatest port, ranking after London.

4.Shakespeare was born here in 1564 and here he died in 1616.

5.Cambridge and Oxford Universities are famous centres of learning.

6.Stonehenge is a prehistoric monument, presumably built by Druids, members of an order of priests in ancient Britain.

7.Canterbury Cathedral is the seat of the Archbishop of Canterbury, head of the Church of England.

8.The British Museum is the largest and richest museum in the world. It was founded in 1753 and contains one of the world's richest collections of antiquities.

9.Madam Tussaud's Museum is an exhibition of hundreds of life-size wax models of famous people of yesterday and today.

 

Theme:9

Глаголы “Tobe”, “Tohave”. Общие, специальные и другие типы вопросов.

 

Обучающийся должен:

Иметь представление:

- об использовании глаголов “Tobe”, “Tohave”;

- об основных типах вопросов.

Знать:

- утвердительную, вопросительную, отрицательную формы глаголов “Tobe”, “Tohave”;

- спряжение глаголов “To be”, “To have”;

- порядок слов в специальных вопросах.

Уметь:

- правильно использовать глаголы “Tobe”, “Tohave” в предложениях;

- использовать все виды вопросов.

 

При освоении данной темы необходимо хорошо изучить сопряжение глаголов “Tobe”, “Tohave”, их утвердительную, вопросительную и отрицательную формы. Обратить внимание на порядок слов в вопросительных предложениях.

Например: Iamastudent – утвердит. форма;

AmIastudent? – вопросит.форма.

 

Вопросы для самопроверки:

 

1 Проспрягайте глаголы “Tobe”, “Tohave

2  Охарактеризуйте основные типы вопросов

3  Что такое специальный вопрос?

     1.Безкоровайная Г.Т.Планета английского. Москва. Акадкмия 2013.

 

Theme:10

Множественное число существительных. Оборот  “Thereis/are”.

 

 Обучающийся должен:

Иметь представление:

- об образовании множественного числа существительных;

- обобороте  “There is/are”.

Знать:

- как образуются множественное число существительных, исключения;

- как читаются окончания во множественном числе;

- для чего служит оборот “Thereis/are”.

Уметь:

- правильно образовывать множественное число существительных;

- правильно читать окончания;

- правильно переводить предложения с оборотом  “Thereis/are”.

 

При освоении данной темы необходимо хорошо заполнить, в каких случаях при образовании множественного числа существительных используются окончание s, или es, Например: a book – books, a day – days, a table – tables, a glass – glasses, a dish - dishes. Необходимо изучить исключения. Например: a man – men, a child – children, a mouse – mice. При освоения оборота “Thereis/are” надо знать его времена и вопросительную форму. There is/are (настоящеевр.), there was/were (прошедшеевр.), there will be (будущеевр.). Вопросительная форма: is/are there (настоящеевр.), was/were there (прошедшеевр.), will be there (будущеевр.).

 

Вопросы для самопроверки:

1  Как образуется множественное число существительных?

2  Дайте примеры исключений при образовании множественного числа существительных

3  Образуйте вопросительную, отрицательную формы оборота “Thereis/are”

     1.Безкоровайная Г.Т.Планета английского. Москва. Академия 2013.

 

 

Theme:11

Прилагательные. Наречия. Местоимения.

Обучающийся должен:

Иметь представление:

- об образовании прилагательных, наречий;

- о типах местоимений.

Знать:

- образование степеней прилагательных и наречий;

- личные, притяжательные, указательные местоимения.

Уметь:

- правильно образовывать сравнительную и превосходную степени прилагательных и наречий;

- правильно употреблять местоимения в предложениях.

 

При изучении этой темы необходимо запомнить, что слова, обозначающие мужчин (man, boy, son, husband, king) относятся к мужскому роду и заменяются местоимением he (он), относящимся к мужскому роду (единственного числа): Heis a boy. Heis a son. Heis a king.

Слова, обозначающие женщин (girl, woman, daughter, queen) относится к женскому роду, и заменяются местоимением she (она), относящимся к женскому роду (единственного числа): Sheis a girl. Sheis a daughter. Sheis a queen.

Слова, обозначающие вещи (table, chair, book, clock) относятся к среднему роду, и заменяются местоимением it, относящимся к среднему роду (единственного числа): Itis a book. Itis a picture. Itisanapple.

Местоимение they (они) относится ко всем трем родам (множественного числа): Theyareboys. Theyaredaughters. Theyareapples.

 

Местоимения

Личные

Притяжательные

I

My

You

Your

He

His

She

Her

It

Its

We

Our

You

Your

They

Their

 

Степени сравнения прилагательных и наречий образуются с помощью суффикса – er (сравнительная), - est (превосходная), например: long – longer – thelongest.

Многосложные прилагательные и наречия образуют формы сравнения при помощи слов more, themost, например: difficult – moredifficult – themostdifficult.

Исключения: good – better – the best, bad – worse – the worst, little – less – the least, many (much) – more – the most.[1]

 

Вопросы для самоконтроля.

1  Как образуются формы сравнения прилагательных и наречий?

2  Назовите прилагательные и наречия, которые образуют формы сравнения не по основному правилу

3  Назовите личные местоимения

4  Назовите формы притяжательных местоимений

      1.Безкоровайная Г.Т.Планета английского. Москва. Акадкмия 2013.

 

 

Theme:12

Модальные глаголы

Обучающийся должен:

Иметь представление:

- о видах модальных глаголов и их эквивалентах;

Знать:

- вопросительные и отрицательные формы модальных глаголов и их эквиваленты;

-особенности модальных глаголов;

Уметь:

-правильно употребить в предложении ту или иную форму модального глагола;

 

При усвоении этой темы необходимо знать, что в английском языке есть группа глаголов, которые выражают не действие, а только отношение к ним со стороны говорящего. Они называются модальными. Особенностями модальных глаголов являются следующие: у них, как правило, нет инфинитива; нет суффикса -s в 3-м лице единственного числа настоящего времени; у некоторых глаголов нет форм прошедшего и будущего времен; после всех модальных глаголов, кроме ought; tohave; tobe инфинитив смыслового глагола употребляется без частицы to; вопросительные и отрицательные формы предложений с модальными глаголами строятся без вспомогательных глаголов, за исключением глагола tohave.

 

Can

Глагол имеет следующие формы: can - настоящее время (могу, может и т.д.); could- прошедшее время (мог, могла, могли); could - сослагательное наклонение (мог бы, могли бы и т.д.).

Глагол can может выражать:

а) способность, умение, например:

He can operate this device.

Он умеет обращаться с этим прибором.

Could the boy read before he went to school?

Мальчик мог (умел) читать перед тем, как пойти в школу?

Это значение can может быть выражено синонимическим словосочетанием tobeableto, которое употребляется во всех временах, например:

He is (was, will be) able to phone us twice a week.

Он может (мог, сможет) звонить нам два раза в неделю.

б)  возможность, создаваемую обстоятельствами, например:

It's a place where you can get all the information you need.

Здесь вы можете получить всю информацию, которая вам нужна.

в) разрешение (запрещение — в отрицательных предложениях), например:

Can I use your telephone?

Можно мне позвонить по вашему телефону?

You can't speak to me like that.

Я не разрешаю (ты не смеешь) так со мной разговаривать.

May

 

Глагол may имеет следующие формы:  may - настоящее время (могу, может и т.д.); might - прошедшее время (мог, могли и т.д.); might - сослагательное наклонение (мог бы, могли бы и т.д.).

 

 

Глагол may может выражать:

а) разрешение, например:

MayIsmokehere?

Можно мне покурить здесь?

В значении разрешения может употребляться эквивалент глагола may - tobeallowedto, имеющий грамматические формы настоящего, будущего и прошедшего времени, например:

We are (were, shall be) allowed to use this instrument.

Нам разрешают (разрешили, разрешат) пользоваться этим прибором.

б) возможность, создаваемую обстоятельствами, например:

You may order a taxi by telephone.

Ты можешь заказать такси по телефону.

в) предположение, основанное на неуверенности, например:

He may be at home.

Он, возможно, дома.

He might have visited them yesterday.

Может быть, он был у них в гостях вчера.

 

Must

Модальный глагол must имеет только одну форму, выражающую настоящее время.

Глагол must может выражать:

а) Обязанность, долг, необходимость, например:

Youmustwarnhim.

Ты должен предупредить его.

 

б) запрещение, например:

She's too weak after her illness. She must not do so much work about the house.

Она слишком слаба после болезни. Она не должна (ей нельзя) много работать по дому.

в) настойчивый совет, например:

You mustn't miss this film.

Ты не должен пропустить этот фильм.

Эквивалентыглаголаmust

Tohave (to)

В модальном значении глагол tohave употребляется во всех видо-временных формах и выражает долженствование или вынужденную необходимость, например:

I'll have to work alone.

Мне придется работать одному.

He didn't have to set another experiment.

Ему не нужно было ставить другой опыт.

 

 

Tobe (to)

Как модальный глагол tobe употребляется в двух формах: Present и PastIndefinite и выражает обычно предварительную договоренность или официальное распоряжение (приказ, указание), например:

We were to meet and discuss it on Friday.

Мы должны были встретиться и обсудить это в пятницу.

The post-graduates are to hand in their abstracts by the 1st of May.

Аспиранты должны были сдать свои рефераты к 1 мая.

 

Ought (to)

Модальный глагол ought имеет только одну форму. Он употребляется для выражения морального долга, необходимости, совета. Например:

You ought to have put everything off and set to your report.

Тебе следовало бы все отложить и приняться за доклад.

Should

Как модальный глагол should имеет только одну форму. Он обычно выражает обязательность. Это значение может ослабляться до выражения желательности действия, совета или рекомендации. Например:

You should speak to him right away.

Тебе следует (надо) поговорить с ним сейчас же.

Should I ask him about  it?

Мне следует спросить его об этом?

Сочетание глагола should с перфектным инфинитивом обозначает либо действие, которое требовалось и, казалось бы, должно было состояться, но не состоялось (в утвердительных предложениях); либо действие, которое не требовалось, не должно было состояться, но состоялось (в отрицательных предложениях).[1] Например:

He should have been back long ago.

Он должен был давно уже вернуться.

Oh, Tom, you shouldn't have done what you did.

О, Том, ты не должен был делать то, что сделал.

 

Вопросы для самоконтроля.

1  Какие модальные глаголы есть в английском языке и что они выражают?

2  Назовите эквиваленты модальных глаголов

3  В каких временах употребляются модальные глаголы?

4  Назовите особенности модальных глаголов

      1.Безкоровайная Г.Т.Планета английского. Москва. Академия 2013.

 

Theme:13

Видовременные формы английского глагола.

Обучающийся должен:

Иметь представление:

- о временах английского глагола;

- о видах английского глагола.

Знать:

- как образуются времена английского глагола;

- отличительные признаки видов английского глагола;

Уметь:

- правильно образовывать времена английского глагола;

- правильно основные признаки видов английского глагола;

- правильно переводить предложения на родной язык.

 

При освоении данной темы необходимо знать, что отличительной чертой английского глагола является его развитая система видовременных форм, которая складывается из:

— трех времен - настоящего (thePresent), прошедшего (thePast) и будущего (theFuture);

— трех видов - неопределенного (Indefinite), представляющего действие в самом общем виде; длительного или продолженного (Continuous), представляющего действие в его развитии в указанный момент; совершенного (Perfect), представляющего действие в завершенном виде и соотнесенного с указанным моментом.[1]

 

Глагол в действительном залоге

 

Indefinite

Continuous

Perfect

ActiveInfinitive

toask

tobeasking

tohaveasked

Present

I ask

He (she, it) asks

We (you, they)ask

I am asking (now)

He (she, it) is asking

We (you, they) are asking

I have asked

He (she, it) has asked

We (you, they) have asked

 

Past

I asked

He (she, it) asked

We (you, they) asked

I was asking

He (she, it) was asking

We (you, they) were asking

I had asked

He (she, it) had asked

We (you, they) had asked

Future

I shall ask

He (she, it) will ask

 

We shall ask

You (they) will ask

I shall be asking

He (she, it) will be asking

We shall be asking

You (they) will be asking

I shall  have asked

He (she, it) will have asked

We shall have asked

You (they) will have asked

 

 

 

 

4. контрольно-оценочные материалы для итоговой аттестации по учебной   дисциплине

 

Тематика вопросов к дифференцированному зачету

 

1.      Разряды существительных;

2.      Число существительных;

3.      Притяжательный падеж существительных

4.      Разряды прилагательных;

5.      Степени сравнения прилагательных;

6.      Сравнительные конструкции с союзами

7.      Разряды числительных;

8.      Употребление числительных;

9.      Обозначение времени, обозначение дат

10.  Личные, притяжательные местоимения;

11.  Указательные местоимения;

12.  Возвратные местоимения;

13.  Вопросительные местоимения;

14.  Неопределенные местоимения

15.  Видовременные формы глагола;

16.  Оборот thereis/thereare

17.  Состовляющие работы техника

18.  Описание людей

19.  Внешность.

20.  Личностные качества

21.  Межличностные отношение дома

22.  Межличностные отношения в учебном заведение

23.  Действительный залог и страдательный залог;

24.  Будущее в прошедшем.

25.  Последовательность времен в сложных предложениях с несколькими придаточными

26.  Последовательность времен (Sequence of Tenses)

27.  Страдательные обороты с формальным подлежащим it

28.  Инструменты

29.  Проведение ремонтных работ на автомобильном транспорте

30.  Особенности употребления глагола tobe

31.  9.Глагол tohave

32.  10.Формы сослагательного наклонения;

33.  Повелительное наклонение

 

 

 

 

 

 

 

 

Перечень рекомендуемых учебных изданий, Интернет-ресурсов, дополнительной литературы для подготовки к текущей аттестации

Основные источники (ОИ):

1.    Английский язык. Агабекян А.П. – ИЦ Академия, М.2018.

2.    Камянова Т. Практический курс английского языка, М: «Дом славянской книги», 2019.

3.    ДулиР. Грамматика сборник упражнений. Практическая грамматика «Кембридж», 2018

 

Электронные ресурсы

1.- www.book.ru http://ege.edu.ru/ * http://www.statgrad.org/ * http://olimpiada.ru * http://www.turgor.ru * http://videouroki.net/ * http://school-collection.edu.ru * http://www.encyclopedia.ru * http://www.ed.gov.ru/ * http://www.edu.ru * http://uztest.ru/http://iyazyki.ru

 


Скачано с www.znanio.ru

МИНИСТЕРСТВО образования и науки

МИНИСТЕРСТВО образования и науки

Фонд оценочных средств по дисциплине

Фонд оценочных средств по дисциплине

СОДЕРЖАНИЕ 1. Паспорт ФОНДА

СОДЕРЖАНИЕ 1. Паспорт ФОНДА

Паспорт ФОНДА ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДств

Паспорт ФОНДА ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДств

Оценка курса учебной дисциплины осуществляется с использованием следующих форм и методов контроля: - текущий контроль - тестирование - промежуточная аттестация – дифференцированный зачет

Оценка курса учебной дисциплины осуществляется с использованием следующих форм и методов контроля: - текущий контроль - тестирование - промежуточная аттестация – дифференцированный зачет

знает принципов учебной дисциплины, у него не сформированы знания и умения.

знает принципов учебной дисциплины, у него не сформированы знания и умения.

Типовые задания для оценки освоения раздела 1

Типовые задания для оценки освоения раздела 1

She’s 40 Task 5.Используйтесловавскобках для образования предложений в

She’s 40 Task 5.Используйтесловавскобках для образования предложений в

In the evening we (to gather) in the living room

In the evening we (to gather) in the living room

My working day (to begin) at seven o'clock

My working day (to begin) at seven o'clock

You shouldn't walk ……… the forest

You shouldn't walk ……… the forest

Jane is going to visit her granny next

Jane is going to visit her granny next

My favorite book is Tom Sawyer by

My favorite book is Tom Sawyer by

George haven`t seen … people in the mountains

George haven`t seen … people in the mountains

There are ………… words in the composition

There are ………… words in the composition

Running: 1) go 2) do 3) play

Running: 1) go 2) do 3) play

Ответы: • More intelligent, 2

Ответы: • More intelligent, 2

Would you like ……….. cheese on your toast?

Would you like ……….. cheese on your toast?

Diving: 1) play 2) go 3) do

Diving: 1) play 2) go 3) do

Who elects the President? A

Who elects the President? A

Who can declare laws unconstitutional?

Who can declare laws unconstitutional?

Theme:7 Task 1. Измените предложения по образцу:

Theme:7 Task 1. Измените предложения по образцу:

Task 4. Read the text and answer the questions

Task 4. Read the text and answer the questions

Theme :8 Task 1.Измените предложения по образцу:

Theme :8 Task 1.Измените предложения по образцу:

A delicious cherry pie has been made by my mum for dinner

A delicious cherry pie has been made by my mum for dinner

The ; - . (Багамы – это группа островов рядом с

The ; - . (Багамы – это группа островов рядом с

Britain. Tintagel Castle is King

Britain. Tintagel Castle is King

Theme:9 Глаголы “Tobe”, “Tohave”

Theme:9 Глаголы “Tobe”, “Tohave”

There is/are”. Знать : - как образуются множественное число существительных, исключения; - как читаются окончания во множественном числе; - для чего служит оборот “Thereis/are”

There is/are”. Знать : - как образуются множественное число существительных, исключения; - как читаются окончания во множественном числе; - для чего служит оборот “Thereis/are”

Уметь: - правильно образовывать сравнительную и превосходную степени прилагательных и наречий; - правильно употреблять местоимения в предложениях

Уметь: - правильно образовывать сравнительную и превосходную степени прилагательных и наречий; - правильно употреблять местоимения в предложениях

Вопросы для самоконтроля. 1

Вопросы для самоконтроля. 1

Глагол can может выражать: а) способность, умение, например:

Глагол can может выражать: а) способность, умение, например:

He may be at home. Он, возможно, дома

He may be at home. Он, возможно, дома

Например: You ought to have put everything off and set to your report

Например: You ought to have put everything off and set to your report

При освоении данной темы необходимо знать, что отличительной чертой английского глагола является его развитая система видовременных форм, которая складывается из: — трех времен - настоящего…

При освоении данной темы необходимо знать, что отличительной чертой английского глагола является его развитая система видовременных форм, которая складывается из: — трех времен - настоящего…

Число существительных; 2.

Число существительных; 2.

Перечень рекомендуемых учебных изданий,

Перечень рекомендуемых учебных изданий,
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
21.11.2024