УЧЕБНЫЙ МАТЕРИАЛ
ДЛЯ СЛУШАТЕЛЕЙ КУРСА
«РУССКИЙ ЯЗЫК»
Урок интервью:
ПРЕЗЕНТАЦИЯ № 1 № 1 ТАКДИМОТ
Я ________________________________ ,мне____ лет. Я являюсь слушателем учебного курса «Русский язык». Мен _____________________________ , Ёшим___ да. Мен «Рус тили» укув курси тингловчисиман. Я посещаю курсы для изучения русской речи. Курсларда рус нуткини урганиш максадида катнашмокдаман. В настоящее время научился строить диалоги. Хозирги вактда сухбат куришни ургандим. Сейчас я пообщаюсь с________________: Хозир мен _________________ билан сухбатлашаман:
ДИАЛОГ: СУХБАТ:
Здравствуйте! Ассалому алейкум!
____________________________ _______________________________
Как Ваше здоровье? Соглигингиз яхшими?
____________________________ ________________________________
Что нового у Вас? Сизда нима янгиликлар?
____________________________ ________________________________
Чем Вы сейчас занимаетесь? Сиз хозирда нима билан шугулланмокдасиз?
_____________________________ _____________________________________
В свабодное время я Буш вактимда рус тилини изучаю русский язык , а Вы? урганмокдаман, Сиз-чи?
_________________________________ __________________________
________________________________ ___________________________
_________________________________ ____________________________
_________________________________ _____________________________
_________________________________ _____________________________
_________________________________ ______________________________
ЗАНЯТИЕ №2 №2 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
ПОГОДА,ВРЕМЕНА ГОДА ОБ-ХАВО,ЙИЛ ФАСЛЛАРИ
Друзья , давайте поговорим о погоде! Дустлар , об - хаво хакида 1.Наступила осень. сузлашамиз!
2.Вокруг природа меняет краски! 1.Куз келди.2.Атрофда табиат 3.Сегодня во дворе солнечный день! рангларини узгартирди. 3.Бугун 4.Сейчас первый месяц осени – сентябрь. ташкарида куёшли кун!4.Хозир 5.Сентябрь месяц полон праздниками. кузнинг биринчи – сентябрь ойи.
6.Основным праздником является 5.Сентябр ойи байрамларга тула. День Независимости нашей страны! 6.Сентябр ойидаги энг асосий байрам
7.После Независимости в школах Юртимизнинг Мустакиллик кунидир!
начинается новый учебный год. 7.Мустакилликдан сунг, мактабларда янги укув йили бошланади.
ВОПРОСЫ И ЗАДАНИЯ:
САВОЛЛАР ВА ТОПРШИРИКЛАР:
1.Сколько времен года Вы знаете , назовите их?
1.Нечта йил фаслларини биласиз,санаб беринг?
2.Вам какое время года больше всего нравиться?
2.Сизга кайси фасл купрок ёкади?
3.Какие праздники в сентябре месяце мы отмечаем?
3.Сентябр ойида кандай байрамларни нишонлаймиз?
4.Когда в школах начинается учебный год?
4.Качон мактабларда укув йили бошланади?
ЗАНЯТИЕ №3 №3 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
ЧЕЛОВЕК,ЧАСТИ ТЕЛА ЧЕЛОВЕКА ИНСОН,ИНСОН ТАНА АЪЗОЛАРИ
1.Волосы 1.Сочлар
2.Голова 2.Бош
3.Уши 3.Кулоклар
4.Глаза 4.Кузлар
5.Брови 5.Кошлар
6.Ресницы 6.Киприклар
7.Нос 7.Бурун
8.Губы 8.Лаблар
9.Зубы 9.Тишлар
10.Язык 10.Тил
11.Шея 11.Буйин
12.Плечи 12.Елка
13.Руки 13.Куллар
14.Грудь 14.Кукрак
15.Туловище 15.Гавда
16.Бедро 16.Ёнбош
17.Живот 17.Корин
18.Ноги 18.Оеклар
19.Ступни 19.Тупиклар
20.Подошва 20.Оек остки кисми
21.Пальцы 21.Бармоклар
ВОПРОСЫ И ЗАДАНИЯ:
САВОЛЛАР ВА ТОПРШИРИКЛАР:
1.Каким цветом бывают человеческие волосы?
1.Сочлар кандай рангларда булиши мумкин?
2.Сколько зубов у человека?
2.Инсонда нечта тишлар бор?
3.Сколько пальцев на руках?
3.Кулларда нечта бармоклар бор?
4.Что означает слово – «Колени»?
4. «Голени»-сузи нимани англатади?
5.Переведите слово – «Тело».
5. «Тело»-Сузини таржима килинг.
ЗАНЯТИЕ №4 №4 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
ВРЕМЯ,ЧАСЫ ВАКТ,СОАТ
1.Скажите пожалуйста, 1.Айтинг чи илтимос,
сколько сейчас время ? хозир соат неча булди ?
2.Десять минут пятого! 2.Туртдан ун дакика утди!
3.Пол третьего! 3.Икки ярим!
4.Без четверти пять! 4.Чорак кам беш!
5.Кундузги бир! 5.Дневной час!
6.Полдень! 6.Куннинг ярми!
7.Обединное время! 7.Тушлик вакти!
8.Время сна! 8.Уйку вакти!
9.Вечереет! 9.Кеч киряпти!
10.Без пяти восьем! 10.Бешта кам саккиз!
СЛОВАРНАЯ РАБОТА:
ЛУГАВИЙ ИШ:
Доброе утро! – Хайрли тонг!
Добрый день! – Хайрли кун!
Добрый вечер! – Хайрли кеч!
Доброй ночи! – Хайрли тун!
Спокойной ночи! – Тунингиз осуда утсин!
Приятных снов! – Яхши тушлар куринг!
ВОПРОСЫ И ЗАДАНИЯ:
САВОЛЛАР ВА ТОПРШИРИКЛАР:
1.С помощью данных слов составьте предложения:
1.Мазкур сузлар иштирокида гап тузинг:
Сегодня, утром, вечером, после обеда, ночью, рано, поздно, в полдень, в полночь, на закате, на заре, на восходе, светает, темнеет, до ночи, до утра;
2.Переведите вышеизложанные слова:
2.Юкорида кайд этилган сузларни таржима килинг:
Можете пользоваться словарем!
Лугатдан фойдаланишингиз мумкин!
ЗАНЯТИЕ №5 №5 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
ДНИ НЕДЕЛИ ХАФТА КУНЛАРИ
1.Понедельник 1.Душанба
2.Вторник 2.Сешанба
3.Среда 3.Чоршанба
4.Четверг 4.Пайшанба
5.Пятница 5.Жума
6.Суббота 6.Шанба
7.Воскресенье 7.Якшанба
1.У нас курсы русского языка ведутся три раза в неделью.
1.Бизда рус тили укув курслари хафтада уч маротаба утказилади.
2.По вторникам,в четверг и по субботам в 16 – 00 часов.
2.Сешанба,пайшанба ва шанбада соат 16 – 00 да.
3.Во вторник мы составили диалог,в четверг провели беседу,а в субботу отвечали на вопросы и выполнили задание.
3.Сешанба куни сухбат,пайшанба куни бахслашдик,шанба куни саволларга жавоб бериб машклар бажардик.
4.Воскресенье,понеделник и пятницу мы готовимся на занятия.
4.Якшанба,душанба ва жума кунлари машгулотларга тайёрланамиз.
5.Во вторник занятия не проводились.
5.Сешанба куни машгулот утказилмади.
ВОПРОСЫ И ЗАДАНИЯ:
САВОЛЛАР ВА ТОПРШИРИКЛАР:
1.Какой день недели является выходным днем?
1.Хафтанинг кайси куни дам олиш куни хисобланади?
2.Сколько дней в недели? 2.Хафтада неча кун бор?
3.Назовите дни недели? 3.Хафта кунларини айтиб беринг?
4.Какой день недели Вам нравиться? 4.Хафтанинг кайси куни Сизга ёкади?
Переведите и составьте предложения на русском языке с помощью следующих слов:
Таржима килинг, мазкур сузлар ердамида рус тилида гап тузинг:
Кино, библиотека, школа, колледж, поликлиника, в гости, в столицу, к бабушке, к другу, на день рождения, на соревнование, на занятие, на лекцию, в магазин, на рынок.
ЗАНЯТИЕ №6 №6 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
УЧИМСЯ ПИСАТЬ ПИСЬМО, МАКТУБ ВА МУРОЖААТНОМА
ОБРАЩЕНИЕ! ЁЗИШНИ УРГАНАМИЗ!
1.ПРИГЛАШЕНИЕ: 1.ТАКЛИФНОМА:
Уважаемый_______________ Хурматли____________________
Приглашаем Вас и членов Вашей Сизни ва оила аъзоларингизни
семьи на юбилейное мероприятие 25.09.2019йил,соат 12-00 да отамиз
на 50-летие со дня рождения отца Аброр Хидоятович таваллудининг
Аброра Хидоятовича,которое состоиться 50-йиллиги муносабати билан «ЛОЛА»
в зале торжеств «ЛОЛА»25.09.2019 года кавхахонасида ёзилаетган дастурхонимизга в 12-00 часов! лутфан таклиф этамиз!
С уважением семья Халиловых. Хурмат ила Халиловлар хонадони.
2.ОБЪЯВЛЕНИЕ: 2.ЭЪЛОН:
В поселке Дукент продается 3х Дукент кургонида 3-хонали
комнатная благоустроенная квартира! кулайликларга эга квартира
сотилади!
Обращаться по телефону: Мурожаат учун телефон:
+123-456-78-90 +123-456-78-90
+ 100-200-300-400 + 100-200-300-400
+10-20-30-40-50 +10-20-30-40-50
3.ОБРАЩЕНИЕ: 3.МУРОЖААТНОМА:
Вниманию жителей города Ангрена! Ангрен шахри ахолиси диккатига!
25 сентября 2019 года объявляется 2019 йил 25 сентябр куни умумхалк
общенародным субботником! хашари деб эълон килинади!
Администрация города. Шахар маъмурияти.
СЛОВАРНАЯ РАБОТА:
ЛУГАВИЙ ИШ:
Заявление-Ариза
объяснительная-тушунтириш хати
пояснительная-изохнома
расписка-тилхат
акт-далолатнома
анкета-анкета
автобиография-таржимаи хол
объективка-маълумотнома(шахсий варака, расмий хужжат)
Резюме-маълумотнома(шахсий варака,иш берувчига такдим этилади)
Характеристика-тавсифнома
Сведение-маълумотнома
свидетельство-гувохнома
доверенность-ишончнома
справка-маълумотнома
Ставьте нужные слова и дополните предложения:
Нукталар урнига керакли сузларни куйиб гапни тулдиринг:
1.Я опоздал на работу и пришлось написать…….на имя директора.
1.Ишга кеч колганлигим сабабли рахбарга………ёздим.
2.Настоящая ……..выдана Эшматову И.Б.в том,что он действительно работает продавцом в магазине №25.
2.Мазкур……..берилдики,Эшматов И.Б.хакикатдан хам 25 дуконда сотувчи булиб ишлайди.
ЗАНЯТИЕ №7 №7 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
Учимся считать! Санашни урганамиз!
1-один 1-бир
2-два 2-икки
3-три 3-уч
4-четыре 4-турт
5-пять 5-беш
10-десять 10-ун
11-одиннадцать 11-ун бир
12-двенадцать 12-ун икки
13-тринадцать 13-ун уч
14-четырнадцать 14-ун турт
15-пятнадцать 15-ун беш
20-двадцать 20-йигирма
30-тридцать 30-уттиз
40-сорок 40-кирк
50-пятьдесят 50-эллик
60-шестьдесят 60-олтмиш
70-семьдесять 70-етмиш
80-восемьдесят 80-саксон
90-девяносто 90-туксон
100-сто 100-юз
200,300,400,500-дести,триста, 200,300,400,500- четыреста,пятсот. Икки юз,уч юз,турт юз,беш юз.
1000-тысяча,2000-две тысячи 1000-минг,2000-икки минг
Напишите следующие цифры прописными буквами:
Мазкур сонларни сузлар билан ифодаланг:
2222,3333,1221,4554,5555;
8888,9999,0909,1010,1001;
Назовите год и дату рождения правильно!
Тугилган йилингиз ва санасини тугри айтинг!
Назовите Ваш номер телефона!
Телефон ракамингизни айтинг!
ЗАНЯТИЕ №8 №8 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
ЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ СОНЛАР
Грамматический материал. Склонение числительных 40,90,100.
Рассмотрим таблицу в целях усвоения:
ПАДЕЖ |
40 |
90 |
100 |
рубль |
И. |
Сорок() |
Девяност(о) |
ст(о) |
Рубл(ей) |
Р. |
Сорок(а) |
Девяност(а) |
Ст(а) |
Рубл(ей) |
Д. |
Сорок(а) |
Девяносто(а) |
Ст(а) |
Рубл(ям) |
В. |
Сорок() |
Девяносто(о) |
Ст (о) |
Рубл(ей) |
Т. |
Сорок(а) |
Девяносто(а) |
Ст(а) |
Рубл(ями) |
П. |
О сорок(а) |
О девяност(а) |
О ст(а) |
О рубл(ях) |
Склонение числительных 50-80;200-400;500-900;
ПАДЕЖ |
50-80 |
200-400 |
500-900 |
килограмм |
И. |
шестьдесят() |
трист(а) |
емьсот() |
килограмм(ов) |
Р. |
шестидесят(и) |
трёхсот() |
семисот() |
килограмм(ов) |
Д. |
шестидесят(и) |
трёмст(ам) |
семист(ам) |
килограмм(ам) |
В. |
шестьдесят() |
трист(а) |
семьсот() |
килограмм(ов) |
Т. |
шестьюдесять(ю) |
тремяст(ами) |
семьюст(ами) |
килограмм(ами) |
П. |
о шестьдесят(и) |
о трёхст(ах) |
о семист(ах) |
о килограмм(ах) |
1000 |
Одна тысяча |
2000,3000,4000 |
две,три,четыре тысячи |
5000… |
пять тысяч… |
1 000 000 |
Один миллион |
2 000 000,3 000 000,4 000 000 |
два,три,четыре миллиона |
5 000 000… |
пять миллионов… |
1 000 000 000 |
один миллиард |
Склонение составных числительных.
296 метров |
||
И. |
двести девяносто шесть |
метр(ов) |
Р. |
двухсот девяност(а) шест(и) |
метр(ов) |
Д. |
двумст(ам) девяност(а) шест(и) |
метр(ам) |
В. |
двести девяносто шесть |
метр(ов) |
Т. |
двумяст(ами) девяност(а) шесть(ю) |
метр(ами) |
П. |
о двухст(ах) девяност(а) шест(и) |
метр(ах) |
Склонение числительных
Ответьте на вопросы,употребив нужные числительные:
1.Сколько человек в вашей семье?
2.Сколько лет твоему отцу?
3.Сколько лет твоей маме?
4.Сколько лет твоему дедушке?
5.Сколько лет твоей бабушке?
6.Сколько лет твоим братьям и сёстрам?
Упражнение :
Выполните примеры употребив окончания в дательном падеже:
Образец: 48+26=74.
(К сорока восьми прибавить двадцать шесть получится семьдесят четыре);
49+27= 700+200= 148+68=
852+23= 300+150= 656+243=
900+50= 116+15= 30+50=
ЗАДАНИЕ:
ТОПШИРИК:
1.Считайте с 1 до 100 ;
2.С 100 до 200 ;
3.Подчернике имена числительные в тексте:
Матнни ифодали укинг ва узбек тилига таржима килинг!
Этот компьютер ПЕНТИУМ 4; 4-ёх ядерный, с памятью 4 ГБ, создан корпорацией «МАЙКРАСОФТ» в 1980 году и внедрена в производство после 1990-ых годов. Сегодня компьютерная техника стала частью жизненных потребностей человечества ХХI-века!
ЗАНЯТИЕ № 9 № 9 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
МЕСТОИМЕНИЕ ОЛМОШ
Я Мен
Ты Сен
Он (Она) У
Мы Биз (Бизлар)
Вы Сиз (Сизлар)
Они Улар
ПАДЕЖИ: КЕЛИШИКЛАР:
№ |
ПАДЕЖИ |
ВОПРОСЫ |
№ |
КЕЛИШИКЛАР |
САВОЛЛАР |
1 |
И. п. |
кто? что? |
1 |
Б.к. |
ким? нима? |
2 |
Р. п. |
кого? чего?
|
2 |
|
|
3 |
Д. п.
|
кому? чему?
|
3 |
|
|
4 |
В. п.
|
кого? что?
|
4 |
|
|
5 |
Т. п.
|
кем? чем?
|
5 |
|
|
6 |
П. п.
|
о ком? о чём? |
6 |
|
|
РОДЫ,ЧИСЛА ТУРЛАНИШ
Мужской род ХХХ
Женский род ХХХ
Средний род ХХХ
А теперь рассмотрим примеры: Энди мисоллар келтирамиз:
____________________________ _________________________
____________________________ _________________________
____________________________ _________________________
____________________________ _________________________
____________________________ _________________________
____________________________ _________________________
____________________________ _________________________
ЗАНЯТИЕ № 10 № 10 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
Мера,вес,объем. Вазн,улчам,хажм
МЕРА: УЛЧАМ:
Метр-м, пагонных метров-м1 Метр-м,пагонли метр- м1
Метр квадратов-м2 Метр квадрат-м2
Метр кубических-м3 Метр куб- м3
ВЕС: ВАЗН:
1-мг; 1-мг;
1-гр; 1-гр;
1000 гр; 1000 гр;
1 кг; 1 кг;
1000кг; 1000кг;
1 тн; 1 тн;
ОБЪЁМ: ХАЖМ:
1-мл; 1-мл;
1-л; 1-л;
1000 л; 1000 л;
1 м3; 1 м3;
Ставьте нужные слова и дополните предложения:
Нукталар урнига керакли сузларни куйиб гапни тулдиринг:
1.Дайте пожалуйста 5……….. яблок и 2 ………………..груш!
1.Илтимос 5 ………………… олма ва 2 …………… нок беринг!
2.Заправьте мою машину пожалуйста,(20) ……………… бензина!
2.Илтимос, мошинамга 20 …………………… бензин куйиб беринг!
3.Площадь моей спальной комнаты (12) двеннадцать ………….!
3.Ётокхонамнинг майдони 12………………….!
Короткий калта
Длинный узун
50 метров
100 метров
ЗАНЯТИЕ № 11 № 11 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
ТЕСТЫ: ТЕСТЛАР:
(Тесты для начинающих слушателей курса не допускают «лишних» теоретических вопросов. )
15 заданий на вставку нужного слова проверяют знание рода и числа существительных и местоимений и лексической сочетаемости слов:
Нужно выбрать из пары слов данного рода то, которое употребляется в контексте.
1.Это моя старшая ... .
А) брат; Б) сестра; В) мама; Г) тётя.
2.Мой ... учился в лицее.
А) подруга; Б) друг; В) одноклассница; Г) отличник.
3.В школе уже начался ... .
А) занятие; Б) лекция; В) урок; Г) обед.
4.В холодильнике лежала ... .
А) масло; Б) бутерброд; В) мороженое; Г) колбаса.
5.На столе стояли мои....
А) ваза; Б) книги; В) цветы; Г) чайник.
6.Здесь было моё ... .
А) письмо; Б) альбом; В) журнал; Г) солнце.
7.— ... это комната? — Моя.
А) чья; Б) что; В) чьё; Г) кто.
8.— ... это? — Это мои друзья.
А) что; Б) кто; В) чей; Г) чья.
9.Ташкент и Самарканд — красивые город... .
А) -и; Б) -а; В) -ы; Г) —я.
10.В сумке лежат книг... и тетрад... .
А) -а; -и; Б) -и, -ы; В) -и, -и; Г) -ы, -ы.
11.— Это ... ручка? — Нет, не моя.
А) моя; Б) мой; В) твоё; Г) твоя.
12.Мансур и Адхам — мои ... .
А) сосед; Б) учителя; В) друзья; Г) подруги.
13.У лошади есть ... .
А) телёнок; Б) жеребёнок; В) ребёнок; Г) ягнёнок.
14.... сегодня получила пятёрку.
А) ученица; Б) ученик; В) ученики; Г) школьник.
15.— ... выучил стихотворение?
А) Анвар; Б) Малика; В) что; Г) чей.
ОТВЕТЫ: ЖАВОБЛАР:
1_____4_____7_____10____13____
2_____5_____8_____11____14____
3_____6_____9_____12____ 15____ ОЦЕНКА:_____БАХО:______
ЗАНЯТИЕ № 12 № 12 МАШГУЛОТ
ТЕМА: МАВЗУ:
ФОНЕТИКА
УДАРЕНИЕ УРГУ
Рус тилини узлаштиришнинг асосий кийинчиликларидан бири сузларда ургунинг узгарувчанлиги ва бир сузнинг шакли узгариши билан ургунинг бошка бугинларга кучиши,яъни ургунинг баркарор эмаслигидир.
Агар узбек тилида ургу асосан сузларнинг охиридаги унлига тушса,рус тилида ургу турли бугинларда булиши мумкин.
Эслатма: Ургули унли харфлар катта харфлар билан курсатилган!
Масалан: дОм-уй
домА-уйлар
дОма-уйда.
Баъзида бир сузнинг тури бугиндаги ургули вариантлари хар хил маънони англатади.
Масалан: мукА-ун мУка-азоб
замОк-кулф зАмок-каср
хлопОк-карсак хлОпок-пахта
Айрим холларда бир сузнинг турли ургули шакллари бошка сузни эмас,балки шу сузнинг бошка грамматик шаклини англатади.
Масалан: зеркалА-ойналар зЕркала -ойнанинг
Окна-деразалар окнА-деразанинг
МАШК:
Куйидаги сузларни тугри талаффуз килиб, улардаги ургу кайси бугинда эканлигини курсатинг, хамда сузларни таржимасини лугатга караб аникланг!
гОрод - городА - городскОй
бЕлый - беловАтый - белИть
головА - гОловы - головАстик
нОчь - ночнОй - ночевАть
землЯ - земЕльный - приземлИться
Баъзи сузларда шаклдошлик асосан талаффузда булиб,ёзувда фарк килмайди.Баъзи сузларнинг турли уругли варианти бошка-бошкамаънони англатади.
Масалан: дорогА(киммат)- дорОга(йул)
вЕсти(хабарлар)-вестИ(бошлаб бормок)
Хурматли тингловчи!
Рус тилида хар бир сузнинг ургусини тугри узлаштириш зарурлиги шундаки, деярли барча сузларда О, Е ва Я унлиларнинг ургусиз холатида уларнинг талаффузи узгаради. Нотугри талаффуз эса сузнинг нотугри тушунилишини ва хато ёзилишига сабаб булади!
Масалан: онА (ана), твоЯ (твая), окнО (акно), дорОга (дарога), потолОк (паталок), ходИть (хадить), говорИть (гаварить), сохранИть (сахранить), довестИ (давести), собрАние (сабрание).
Эслатма:
Кавс ичида сузларнинг рус тилидаги талаффузи мисол килиб келтирилган!
Азиз тингловчи!
Мазкур курс давомида узингиз учун керак булган ва манзур булган мавзуларни узлаштирган булсангиз бенихоя хурсанд буламан! Уйлайманки, кейинги машгулотларимизда узлаштиришингиз, хамда фаоллигингиз янада сезиларли даражада узгаради!
Хурмат билан Шавкат Дадоматов.
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.