Данная методическая разработка представляет собой конспект урока по теме: Что представляет собой Экономика? Её можно использовать преподавателям английского языка для проведения аудиторных занятий в группах 3 курса на специальности Экономика и бухгалтерский учет (по отраслям) для отработки навыка чтения текстов профессиональной направленности и формирования коммуникативных компетенций.
Комитет образования, науки и молодежной политики Волгоградской области
государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение
«Волжский политехнический техникум»
Методическая разработка аудиторного занятия
по теме: “What is Economics? The Attribute”
Учебная дисциплина: иностранный язык
Специальность: 38.02.01 Экономика и бухгалтерский учет (по отраслям)
Курс: 3
Автор: Болдырева Юлия Сергеевна, преподаватель первой квалификационной
категории
1Тема
Преподаватель
Учебная дисциплина
/Профессиональный модуль
Специальность
Цели:
Образовательные
Развивающие
Воспитательные
Методы
Элементы
технологий
педагогических
2018 г.
“What is Economics? The Attribute ”
Болдырева Ю.С.
Английский язык
38.02.01 Экономика и бухгалтерский учет
(по отраслям)
закрепить лексику по теме «What is
Economics, Economic literacy»;
совершенствовать умения и навыки
практического владения английским
языком по данной теме, познакомить с
грамматическим явлением определение в
английском языке, формировать умение
распознавать и употреблять определения в
речи.
способствовать развитию воображения,
логического
развивать
познавательный интерес, коммуникативные
компетенции;
понимать
поставленную проблему с опорой на
имеющиеся знания; память и внимание
мышления;
умение
воспитывать уважительное отношение к
иноязычной культуре,
толерантное
отношение студентов друг к другу;
внимательность,
ответственность,
трудолюбие, способность к сотрудничеству,
интерес к профессии бухгалтера,
экономиста
словесные
наглядные
репродуктивные
частичнопоисковые
личностноориентированный подход
технология развивающего обучения
технология развития критического
мышления через чтение и письмо
гипертекстовая технология
2Оборудование
Список литературы
Требуемое время
карточки с
комплекты практических
раздаточный материал:
заданиями,
заданий.
Основные источники:
Агабекян И.П. Английский язык для ссузов,
2012. Л. А. Халилова Учебник английского
языка для студентов экономических
специальностей, 2014
Орловская И.В., Самсонова Л.С.,
Скубриева А.И. Учебник английского языка
для технических университетов и ВУЗов
2 академических часа
Ход занятия
Организационный момент:
1)
Good afternoon everybody. I'm glad to see you. Sit down please. Let's start our work.
Just now I want we to speak about What Economics is and then we will learn some
grammar material.
Вступительное слово учителя, работа с текстом What is Economics?
2)
Economics touches everything we do. We are all amateur economists at work or at
home. Economics provides an answer to many questions. Economics helps consumers and
workers make better buying and employment decisions. An understanding of economics
makes for better financial decisions. Economics is also vital to business. One can hear:
“Economics is extremely useful as a form of employment for economists. An economist is an
expert who will know tomorrow why the things he predicted yesterday didn’t happen.
Let’s read the text “What is Economics?” and try to guess the main idea.
What is Economics?
Economics is a social science that seeks to analyze and describe the production,
distribution, and consumption of wealth. The areas of investigation in economics overlap
with other social sciences, particularly political science, but economics is primarily
concerned with relations between buyer and seller.
In spite of many practical benefits, economics is mainly an academic, not a vocational,
subject. Unlike accounting, advertising, and marketing, economics is not primarily a howto
makemoney area of study, Knowledge of economics will help you run a business or manage
your personal finances. But that is not its primary objective. Instead, economics ultimately
examines problems and decisions from the social, rather than the personal, point of view.
The production, exchange, and consumption of goods and services are discussed from the
viewpoint of society’s best interest, not strictly from the standpoint of one’s own
pocketbook.
Economics is a field full of controversy, and even the definition of the field has been a
subject of controversy.
3What is Economics? We might take our definition from the father of modern
economics, Adam Smith. He entitled his famous book An Inquiry into the Nature and Causes
of the Wealth of Nations. That is not a bad description of the subject matter of economics,
but many modern economists have tried to find a more logical or scientific definition.
Smith was, in many ways, the founder of modern economics. He wrote at a time when
the industrial revolution was just beginning to transform European society. He observed that,
in his own society, economic development could bring about a widespread prosperity, and
yet other countries, and even some districts of an advanced country such as Britain, could lag
behind in poverty. It was never difficult to account for poverty – poverty had been the
condition of most people since the time immemorial – but what could account for this
prosperity? This was the question Smith put to himself, and in his time it was the central
question of economics.
Is Economics a howtomakemoney area of study?
Answer to my questions, please.
1) What does Economics seek to analyze?
2)
3) Who was the founder of modern economics?
4) What was the central question of economics?
3)
Объяснение грамматического материала по теме Определение (The
Attribute)
Определение (The Attribute)
Определение обычно относится к существительному. Оно может занимать место
перед определяемым существительным или после него. Определение отвечает на
вопросы what? what kind? какой, whose? чей, which? какой, который и др.
местоимением:
прилагательным:
Определение может быть выражено:
1)
a difficult work
2)
his book
some students
at that time
3)
several thousand students
the first locomotive in Russia
4)
the professor’s lecture
the students’ notes
5)
a football match
6)
существительным в общем падеже:
числительным (количественным и порядковым):
существительным в притяжательном падеже:
трудная работа
его книга
некоторые студенты
в то время
несколько тысяч студентов
первый паровоз в России
лекция профессора
записи студентов
футбольный матч
существительнымприложением,
поясняющим стоящее перед ним
существительное:
The Cherepanovs, the inventors of the first Russian locomotive, were workers.
Черепановы, изобретатели первого русского паровоза, были рабочими.
47)
причастием (Participle 1, Participle 2), которое может стоять как перед
определяемым существительным, так и после него:
быстромчащееся такси
студенты, идущие в Университет
иллюстрированная книга
книга, переведенная в 1982 г.
a fast running taxi
students going to the University
illustrated book
the book translated in 1982
8)
герундием:
a way of reading
the possibility of using
инфинитивом
9)
an article to translate
4) Выполнение упражнений
Прочитайте текст, выпишите все имеющиеся в нём определения (прилагательные,
манера чтения
возможность использования
статья для перевода
притяжательные, указательные, неопределённые местоимения, причастия.)
Kinds of Economics.
The subject is usually divided into the disciplines of microeconomics, studying
individual producers, consumers or markets, and macroeconomics, studying whole
economies or systems. These spheres often overlap, but in practice it is useful to distinguish
between the two main levels at which economic phenomena are studied.
Economics aims to be either positive, presenting objective and scientific explanations
of how an economy works, or normative, offering prescriptions and recommendations on
what should be done to cure perceived ills.
Microeconomics looks at specific economic units. At this level of analysis, the
economist observes the details of an economic unit, or very small segment of the economy,
under the figurative microscope. Microeconomics looks at how individual markets work and
how individual producers and consumers make their choices and with what consequences.
Перепишите и переведите предложения, подчеркните определения, укажите чем
они выражены (прилагательными, числительными, местоимениями, причастиями).
1.
The four economic resources that economies use to produce goods and services
are land, labour, capital, and entrepreneurial ability.
These resources are limited in availability, or “scarce”.
The first category, land, refers to more than just acreage.
The second scarce resource is labour, including both mental and physical
2.
3.
4.
exertion.
5.
Подберите к каждому существительному соответствующее определение
The third scarce resource is capital.
(прилагательное), переведите фразы.
Economic, equitable, pricelevel, full, market.
…. economy
…. employment
…. growth
…. stability
5…. distribution of income
Заполните пропуски определениями (прилагательными,
причастиями,
местоимениями), данными ниже, переведите предложения.
1. Without a economy, there is no capitalism.
2.
Decisions by buyers and sellers of products and resources become
through a system of markets.
3.
The preferences of sellers and buyers are reflected in choices.
4. Many times people are with the prices that markets produce.
5. Money is also used as a unit of account for transactions future
payments.
involving, b) their, c) market, d) made, e) unhappy, f) effective.
a)
Подведение итогов занятия, объявление домашнего задания.
5)
So, what were we speaking about? What grammar material have we learnt?
What was difficult for you? Your homework will be to learn grammar material about
The Attribute. I think your work was good, thank you and goodbye.
67