План – конспект урока по английскому языку с элементами финансовой грамотности в 10 классе по теме
«Who wants to be a millionaire? »
Тип урока: комбинированный и интегрированный с обществознанием.
Цель урока: Активировать знания учащихся по финансовой грамотности, обсудить основные понятия, касающиеся денег и их роли в жизни человека на английском языке(financial literacy, currency, pocket money и др.), практиковать учащихся во всех видах речевой деятельности по теме в виде игры.
Прогнозируемый результат: предполагается, что к концу урока учащиеся смогут сформировать своё мнение о финансах и продемонстрировать его в устном высказывании; смогут рассказать о зарубежной валюте.
Задачи урока:
учить школьников пользоваться английским языком во всех видах речевой деятельности в рамках предложенной коммуникативной ситуации урока;
способствовать формированию умения извлекать необходимую информацию из услышанного и прочитанного на уроке;
2. развивающие:
создать условия для активного взаимодействия и личностного развития учащихся; формировать умение работать в группе
способствовать развитию основных способов мыслительной деятельности (сравнение, анализ, синтез, обобщение);
3. воспитательные:
содействовать воспитанию бережного отношения к деньгам;
способствовать воспитанию культуры устного общения;
создавать условия для повышения уровня знаний учащихся по финансовой грамотности.
Необходимое оборудование и материалы: компьютер, колонки, аудиозапись, мультимедиапроектор, презентация, раздаточный материал.
Ход урока
Организационный момент: Приветствие.
Greeting.
Good morning, dear students! I am glad to see you. I hope everybody is ready to work. Sit down, please. Let’s start our lesson. Who is absent?
Основной этап:
Warming up
Переход к теме урока.
Активация лексики учащихся по теме. Фонетическая и речевая зарядка. Ученики объясняют значение слов на доске. (5 мин)
Announcing the topic of the lesson.
T. Our lessons are devoted to money in our life. Each of you deals with money every day. We have to buy many things for soul and body. Can you explain the meaning of the words on the board?
Students’ answers are:
· Coin is a small metal disk of different size and price.
· Banknote is a piece of paper showing some value.
· Cash is ready money.
· Credit card is a plastic card used to take money from the bank account.
· Cheque is a note-book in which we write the sum of money to take from the bank.
· Barter is changing one thing for another without money.
Актуализация опорных знаний, умений и навыков. Ученики отвечают на вопросы учителя. (5мин)
1. T. Let’s remember which synonyms to the word “money” we know. They are: “currency”, “funds”, “wealth”, “profitable thing”.
T. What kind of money can a person use?
P.1. Pocket money or spending money.
P.2. Change, small money metallic money.
P.3. Cash, ready (hand) cash, ready money or money in cash.
T. What can we use money for?
P.1, P.2, P.3,… We can save, waste, spend, count, get, lend, borrow, risk, check, pay out, transfer, remit, raise, earn, money.
T. Make up your own sentences with these words, eg. Pop stars raise money on charity.
(ответы обучающихся)
Учитель обращает внимание на записанную на доске пословицу.
«Money makes the world go round».
Учащиеся обсуждают это, приводят русские эквиваленты.
Переход к презентации. Обсуждение определений «финансовая грамотность» и «финансово грамотный человек» на русском языке и формулируем их на английском.
5 мин
Переход к игровой части урока «Who wants to be a millionaire?» (25 мин)
Отработка и закрепление материала по теме.
А сейчас пришло время узнать, кто действительно финансово грамотный.
Учащиеся делятся на команды и выполняют инструкции учителя: выбирают капитана, придумывают название. Участники каждой команды выполняют задания, зарабатывая баллы.
Задание 1.
Слайд презентации. Работа с пословицами. Найти лексически верное соответствие.
T. There are a lot of proverbs and sayings about money.
1. Lend your money… a) nor a lender be;
2. Money spent on the brain… b) is penny earned;
3. Neither a borrower… c) and lose your friend;
4. Money makes… d) the world go around;
5. A penny saved… e) can make people happier;
6. Money is a good servant… f) never spent in a vain;
7. Money is as dangerous… g) as enemies;
8. No amount of money… h) but a bad muster.
Задание 2.
Учащиеся разыгрывают диалог на тему: «В банке» (заранее заданное домашнее задание), проверка в группах.) Prepare a short story. Work in pairs.
Примерный вариант:
For example:
Clerk: Good morning! What can I do for you?
Brown: I would like to cash these traveler`s cheques.
Clerk: How much are they for?
Brown: Three hundred pounds.
Clerk: All right. But you haven`t signed them yet. Could you do it now, please?
Brown: Certainly. Here you are.
Clerk: Thank you. Have you got your passport?
Brown: Yes, of course.
Clerk: How do you like your money?
Brown: Four fifties and ten tens, please.
Задание 3.
Аудирование с полным пониманием услышанного разговора. Прослушать текст и назвать верные и неверные утверждения.
Listen and choose the correct answer.
Dad: Trevor! Could you do the shopping this afternoon, please?
Trevor: No, I’m sorry.
Dad: Why not?
Trevor: Well, er, I have to do my homework this afternoon.
Dad: Oh, I see.
Trevor: Er, Dad.
Dad: Yes, Trevor? What’s the problem?
Trevor: Well, it’s Nevita’s birthday tomorrow.
Dad: Oh, really?
Trevor: And I haven’t got much money for a present. Could
you lend me five pounds, please?
Dad: Yes, of course. But, Trevor, you never have any
money. What do you do with it? Trevor: Well,
I earn ten pounds a week at The RAP and I usually spend about five pounds
on cassettes, sweets and crisps and I usually save about
five pounds.
Dad: So, what happened to the money you saved?
Rachel: He spent it all on a new computer game.
Trevor: Oh, Rachel! Shut up!
Rachel: Well, it’s true.
Dad: Is it true, Trevor?
Trevor: Yes, it is. I forgot about Nevita’s birthday.
Dad: Oh, well, never mind. If you do the shopping, I’ll give you five pounds.
Trevor: But, Dad! I always have to do the shopping.
А. Trevor earns ten pounds a week. (Т)
В. Trevor wants to borrow £5. (Т)
С. If Trevor does the shopping, he won’t do his homework. (F)
D. Rachel usually saves money.(F)
Задание 4. Слайд презентации. Выбрать верное определение понятию «bank»
Read the definitions.
Задание 5. Слайд презентации. Выбрать верное определение понятию «discount»
Read the definitions.
Задание 6. Работа с раздаточным материалом. Найти соответствие используемой валюты в странах.
Which foreign currencies do you know? Match the countries (1–8), their currencies (a–h) and the international codes from the box.
JPY RUB CNY CHF
INR CEK USD GBP
1 Russia
2 Japan
3 Switzerland
4 The UK
5 China
6 India
7 Sweden
8 The USA
a Franc
b Rupiah
c US dollar
d Yuan
e Krona
f Yen
g Pound
h Ruble
Задание 7. Работа с раздаточным материалом. Прочитать вслух полученный текст. Участники противоположной команды контролируют правила чтения и произношения.
Read the text.
А)The US Dollar
The United States dollar (sign $, code USD) is the official
currency of the USA and its overseas territories as well
as some other countries. It is the currency most used in
international transactions.
The US dollar has many nicknames. One of the most
popular ones is a buck. Other well-known names of
the US currency include greenmail, green and dead
presidents (the last because deceased presidents are
pictured on most bills). A grand, sometimes shortened
to simply G or the suffix K (from kilo) are commonly
used to denote $1,000. However, the $1,000 note is no
longer in general use.
Currently printed denominations are 1, 2, 5, 10, 20, 50
and 100 dollars. Notes above the $100 denomination
stopped being printed in 1946 and were officially
withdrawn from circulation in 1969 With the advent of
electronic banking, they became unnecessary.
В) The Russian Ruble
The Russian ruble (or rouble) is the official currency of
the Russian Federation. Originally the ruble was the cur-
rency of the Russian Empire, later it was the currency of
the Soviet Union.
It is believed that the word ruble is derived from the
Russian verb which means something like to cut or
to chop in English. Rubles were parts of the grivna –
pieces of silver with notches indicating their weight.
Each grivna was divided into four parts so the silver rod
weighing one grivna was split into four parts, which were
called rubles. A popular theory deriving word ruble from
rupee is probably not correct.
The ruble is first mentioned in the 13th century in a
Novgorod birch bark manuscript. However, from the 14th
to the 17th centuries the ruble was neither a coin nor a
currency but rather a unit of weight and account. Ruble
coins as such did not exist till Peter the Great, when in
1704 he reformed the old monetary system.
Заключительный этап:
Подведение итогов игры. Подсчёт баллов.
Рефлексия. Ответы на вопросы учителя по итогам урока (применение полученных знаний)
Какова же роль денег в жизни человека?
Как быть финансово грамотным в наши дни?
Примерные ответы учащихся:
Деньги - это средство платежа. Нужно всегда оптимизировать бюджет, найти дополнительные источники дохода, иметь финансовую подушку, бережно относиться к деньгам, заставить свои сбережения работать и др.
Обсуждение оценок.
Объяснение домашнего задания: создать макет кредитной карты и написать инструкцию по ее использованию. Завершение урока (5 мин.)
Your work was good today!
Your home task will be…
Write down into your copy books the project.
Thank you so much. Your marks …
Have a good day! See you!
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.