План-конспект занятия по дисциплине «Иностранный язык»
Оценка 5

План-конспект занятия по дисциплине «Иностранный язык»

Оценка 5
Разработки уроков
docx
английский язык
Взрослым
11.10.2018
План-конспект занятия по дисциплине «Иностранный язык»
Традиции и обычаи в Великобритании.Чтение c пониманием основного содержания текста по теме «Традиции Великобритании».Выступления студентов с презентациями по теме «Традиции Великобритании».Просмотр видео по теме «Ночь Гая Фокса», выполнение заданий. Введение темы «Настоящее длительное время», групповое составление рассказов по картинкам.Аудирование. Подведение итогов занятия. Выставление поурочного балла. Домашнее задание
Konspekt_zanjatija_British_Custo.docx

План-конспект занятия по дисциплине «Иностранный язык»

  Преподаватель: Кузнецова А.Н.

Тема: Традиции и обычаи в Великобритании

Группа: студенты второго курса СПО

Время реализации занятия: 90 минут

Цели занятия:

образовательные:

- совершенствовать навыки устной речи (монологической, диалогической) на основе изученного материала по теме «Традиции и обычаи в Великобритании и России»;

- совершенствовать аддитивные навыки по теме;

- совершенствовать навыки чтения текста с общим пониманием;

- закрепить и систематизировать знания студентов об образовании и случаях употребления Present Continuous Tense.

Развивающие:

- формировать способности и готовность вступать в иноязычное общение;

- развивать способности к анализу, сравнению, формулированию выводов;

- совершенствовать навыки использования электронных ресурсов;

- совершенствовать навыки самостоятельной и групповой работы.

Воспитательные:

- воспитывать толерантное отношение к особенностям иноязычной культуры;

- способствовать формированию личностного отношения к изучаемым проблемам и формированию мировоззренческой позиции.

Методические:

- активизировать мыслительную и самостоятельную познавательную деятельность студентов в процессе обучения;

Тип занятия: комбинированное занятие

Методы обучения: словесный, наглядный, проблемный, частично - исследовательский.

Оборудование:  компьютер, проектор, экран,  презентации, видеоролик

Учебно-методичское обеспечение дисциплины: конспекты лекций, раздаточный материал, словари, рабочая программа, КТП.

 

План проведения урока:

Этапы урока

Временная реализация

1.     Оргмомент

2 мин.

2.     Речевая разминка

3 мин.

3.     Определение целей и задач урока

3 мин.

4.     Чтение c пониманием основного содержания текста по теме «Традиции Великобритании»

15 мин.

5.     Выступления студентов с презентациями по теме «Традиции Великобритании»

15 мин.

6.     Просмотр видео по теме «Ночь Гая Фокса», выполнение заданий

15 мин.

7.     Аудирование по теме «Британские праздники»

15 мин.

8.     Введение темы «Настоящее длительное время», групповое составление рассказов по картинкам

15 мин.

9.     Подведение итогов занятия. Выставление поурочного балла.  Домашнее задание

7 мин.

 

Ход занятия:

1. Организационная часть

1.1 Организационный момент. Приветствие

Good morning  students! Nice to see you. I hope you are fine today!
Is anybody absent today?  Are you ready for the lesson? Let’s start working.

1.2 Речевая разминка.

Answer the questions:

1.     Do you like traveling?

2.     Have you ever been abroad? What countries have you visited?

3.     What foreign country would you like to visit? Would you like to visit Britain once?

4.     Is it important to learn about country’s traditions before visiting it?

1.3 Сообщение темы и задач урока.

We have some words on the blackboard, let’s read and translate them:

Garden, custom, polite, castle, Halloween, Christmas, tea

Now think of the words, look at the pictures on the screen (Приложение 1) and try to guess the topic of our lesson.

So, today we are going to know more about British customs and traditions.

2. Основная часть занятия

2.1. Чтение c пониманием основного содержания текста по теме «Традиции Великобритании».

Read the text and fill in the table below, write down main information on the given headlines.

British Customs and Traditions

Traditions... Every nation and every country has its own customs and traditions. Some of them are old-fashioned and few people remember them, others are part of people's life. Englishmen are proud of their traditions and carefully keep them up.

Self-discipline, reserve, courtesy, and dignity are features typical for English people of all classes. They don't like to show their emotions even in dan­gerous and tragic situation. Englishmen are natural­ly polite. They always say "Thank you", "I'm sorry", "I beg your pardon", etc. The remarkable politeness of English people are known all over the world. If you follow anyone who is entering the building or a room, he will hold the door open for you.

The English are stay-at-home people. "There is no place like home", they say. When they don't work they like to spend their days off at home with their families. The Englishman also prefers his own house to an apartment in a block of flats. He doesn't like to be watched by his neighbours. "An Englishman's house is his castle". Englishmen are very fond of fire-places, that's why many of them prefer the open fire to central heating.

They are fond of gardening and very proud of their gardens. It is well known that English people like animals. Usually, there is a pet in every English home. Alongside with the pictures of their family they always have a picture of their pets: a cat, a dog, a bird, etc.

When we say "Bowler hats, tea and talks about the weather", we can immediately see the image of an Englishman.

They say that English people keep to their tradi­tions even in meals. For his breakfast an Englishman usually has cornflakes with milk and sugar (porridge if he lives in the North), fried bacon and eggs, mar­malades on toast and tea with milk, of course.

At offices and factories there is a tea or coffee break at eleven. Between 1 and 2 there is lunch time in Great Britain. Englishmen are fond of good plain food. They like beefsteaks, chops, roast beef, fried fish, chipped potatoes. A meat course is served with plenty of vegetables: peas, beans and cauliflower. Tea drinking is quite a tradition with the English 5 o'clock tea is not usually served at the table. Each person has a cup and saucer and a spoon in his hand. They drink strong tea with sugar and cream or milk. Such tea is known as English tea. Tea with lemon is called 'Russian tea' in England.

The evening meal has different names: tea, high tea, dinner or supper. It's usually a meat course fol­lowed by tinned fruit or cake and tea. In the evening English people like to go to the local pubs for a drink of beer and a pleasant talk. They really enjoy their style of life.

 

The English Character

 

The English Home

 

The English Meals

 

The English Pub

 

 

Вариант заполнения:

 

The English Character

Self-discipline, reserve and courtesy are very typical;  always say "Thank you", "I'm sorry"; are stay-at-home people

The English Home

"An Englishman's house is his castle"; prefer own houses to apartments; are very fond of fire-places; love gardens and always have pets at home

The English Meals

Fried bacon and eggs and mar­malades on toast for breakfast; a tea or coffee and lunch break; like beefsteaks, chops, roast beef, fried fish, chipped potatoes; the English 5 o'clock tea with milk

The English Pub

local pubs for a drink and a pleasant talk with friends

 

2.2. Выступления студентов с презентациями по теме «Традиции Великобритании».

Now you are going to hear three students, who have prepared presentations for you. When they finish, you are welcome to ask questions to them.

Выступления студентов  с презентациями: «Дома англичан», «Домашние питомцы Британцев», и «Новогодние обещания».

Обсуждение, ответы на вопросы.

2.3. Просмотр видео по теме «Ночь Гая Фокса». Выполнение заданий.

Every November people in Britain go out and celebrate Bonfire Night. What is it? Watch the video and find out all about it!

Exercises

Do the preparation task first. Match the vocabulary with the correct definitions and write a – g next to the number 1 – 7.

1…….. a procession                a.  a large fire that people build outdoors

2……..the Houses of               b. a small rocket that shoots into the sky and

Parliament                              explodes with bright colours and loud bangs

3…….. a firework                   c.  a long line of people walking slowly as part

of a special event

4…….. a bonfire                      d.  to make something explode

5…….. a tradition                    e.  the main government building in the UK

6…….. to blow something up  f.  an explosive substance in fireworks and bullets

7…….. gunpowder                  g.  a cultural activity that people have done for many years

Check your understanding: multiple choice

Circle the best answer to these questions.

1.  When is Bonfire Night?

a. 5th November  b. 25th December  c. 31st December

2.  How do people celebrate Bonfire Night?

a. They make bonfires.  b. They set off fireworks.  c. both a and b

3.  How many people attended the Bonfire Night event in the video?

a. over 2,000  b. over 20,000  c. over 200,000

4.  What time did the procession start?

a. 4pm  b. 6pm  c. 7:45pm

5.  Bonfire Night commemorates a man called Guy Fawkes. What did he try to do 400 years ago?

a. blow up the Houses of Parliament

b. rob the Houses of Parliament

c. become a politician

6.  What do people put on the bonfire?

a. rubbish  b. rag dolls called ‘Guys’  c. potatoes

7.  What does Leon do?

a. He researches the history of Bonfire Night.

b. He organises Bonfire Night processions.

c. He organises firework displays.

8.  What did the members of the public who were interviewed think of Bonfire Night?

a. They didn’t like it.  b. Some of them liked it.  c. All of them loved it.

 

Check your understanding: multiple choice – phrasal verbs

Circle the correct meaning of the phrasal verb as used in the video. There is an example sentence from the video to help you.

1.wrap up

I’m wrapped up warm.

a. to wear thick clothing to keep you warm enough

b. to attend a special event

c. to feel excited

2.set off

Tonight’s the night for lighting bonfires and setting off fireworks.

a. to watch

b. to buy

c. to make something explode

3.kick off

The procession kicks off at 6pm in the city centre.

a. to end

b. to begin

c. to take a break

4.turn up

Bonfire Night is fun for everybody who turns up.

a. to organise an event

b. to watch an event on TV

c. to attend an event

5.blow up

Guy Fawkes planned to blow up the Houses of Parliament.

a. to break into a building

b. to make something explode

c. to build a building

6.put on

Leon is putting on a firework display for Bonfire Night.

a. to organise an event

b. to watch an event on TV

c. to attend an event

7.come up

It was really nice to come up to the city centre.

a. to travel by plane

b. to travel to a big or important place

c. to travel alone

2.4. Аудирование по теме «Британские праздники».

Listen to the speakers (Приложение 2) and do the exercises to practise and improve your listening skills.

Check your understanding: matching. Do this exercise while you listen. Match the vocabulary with the correct definition and write a – e next to the numbers 1 – 5.

1…….. Speaker A                   a.  Golden wedding anniversary

2…….. Speaker B                    b.  Notting Hill Carnival

3…….. Speaker C                    c.  End of term party at school

4…….. Speaker D                   d.  Royal wedding

5…….. Speaker E                    e.  Surprise birthday party

Check your understanding: gap fill. Do this exercise while you listen. Complete the gaps. You should use each letter twice.

1.  Speaker _______________ will see people dressed in amazing costumes.

2. Speaker _______________ is going to decorate the venue with Chinese lanterns and projections on the wall.

3.  Speaker _______________ is worried about someone on Facebook spoiling the surprise.

4.  Speaker _______________ is going to be careful of people stealing things.

5. Speaker _______________ is going to listen to old-fashioned music played on an old-fashioned machine.

6.  Speaker _______________ is in one of the bands that are playing.

7.  Speaker _______________ is going to taste food from all over the world.

8. Speaker _______________ is going to celebrate with the whole family.

9.  Speaker _______________ is organising a party for her two best friends.

10.  Speaker _______________ is going to make sure there is no traffic on her street.

2.5. Введение темы «Настоящее длительное время», групповое составление рассказов по картинкам.

Today we are going to learn how we can describe something happening right now. We need Present Continuous Tense for this purpose.

Present Continuous – это настоящее длительное время, которое используется для обозначения действий, происходящих в данным момент времени (в момент речи). Это время обозначает незавершенное действие. Главными маркерами в этом случае являются наречие ‘now’ и существительное с предлогом ‘at the moment’. Примеры:

I am doing my homework now. (Сейчас я выполняю домашнее задание).

Look at her! What is she doing? (Посмотри на нее! Что она делает?)

We are speaking with our teacher at the moment. (Мы говорим с нашим учителем сейчас).

Present Continuous также используется для обозначения временных действий, которые происходят временно, но необязательно в момент речи. В данном случае характерными маркерами являются выражения времени, такие как ‘these days’, ‘this week’, ‘today’. Примеры:

I am in Paris. I’m learning French here. (Я в Париже. Здесь я изучаю французский.)

Для образования Present Continuous мы используем соответствующую форму глагола ‘to be’ (am для первого лица единственного числа; are для второго лица единственного числа и первого, второго и третьего лица множественного; is  для третьего лица единственного числа) и инфинитив смыслового глагола, добавляя к его основе окончание ‘-ing’.

 

Повествовательные предложения

Отрицательные предложения

Вопросительные предложения

Subject + am/is/are + V-ing

Subject + am/is/are +not + V-ing

Am/is/are +Subject + V-ing

I am making a card at the moment.

He is playing with his friend right now.

We are watching TV now.

I am not doing my homework right now.

She is not playing the piano.

They are not watching TV at the moment.

Am I studying right now?

Is it working?

Are you listening to me?

 

Team work

Используя глаголы в настоящем длительном времени и план с доски, студенты составляют описания картинок с изображением традиции (Приложение 3), разбившись на две группы Студенты из первой и второй подгруппы зачитывают получившиеся рассказы. Жюри оценивает правильность рассказов.

Картинка Gardening                                  Картинка Christmas Dinner

In the picture we can see …                        In the picture we can see …

They are in …                                            They are in …

The weather is …                                       The room is decorated with …

…(to shine) …                                           … (to stand) …

… (to sit) …                                               … (to wear) …

…  (to plant) …                                          … (to hold) …

… (to dig) …                                              … (to give) …

… (to help) …                                            … (to talk) …

… (to wear) …                                           … (to watch) …

… (to smile) …                                          … (to stroke) …

… (to have a good time) …                         … (to enjoy) …

They look …                                              They look …

3. Подведение итогов занятия. Выставление поурочного балла.  Домашнее задание.

Подведение итогов.  

Now I’d like you to analyze your work at the lesson.

My work at the lesson was…

I was active/ passive

The most interesting task for me was…

Now I know...

 

Домашнее задание: Подготовить рассказ о традиции, которую вы бы хотели ввести в нашем колледже.

Thank you for your excellent work. Now you know a lot about customs and holidays of Great Britain. The lesson is over! Good-bye!

 

Список использованной литературы:

1.     Агабекян И. П. Английский язык.- Ростов н/Д: Феникс, 2010. – 318 с.

2.     Методические указания для аудиторного и внеаудиторного чтения, развития навыков устной речи и письма для студентов I-II курсов. Составитель: Федотова И.Н.-Старый Оскол, 2014.

3.     http://greatstudy.ru/present-continuous-pravila/

4.     http://learnenglishteens.britishcouncil.org/


 

5.    

План-конспект занятия по дисциплине «Иностранный язык»

План-конспект занятия по дисциплине «Иностранный язык»

Аудирование по теме «Британские праздники» 15 мин

Аудирование по теме «Британские праздники» 15 мин

Englishmen are very fond of fire-places, that's why many of them prefer the open fire to central heating

Englishmen are very fond of fire-places, that's why many of them prefer the open fire to central heating

The English Pub local pubs for a drink and a pleasant talk with friends 2

The English Pub local pubs for a drink and a pleasant talk with friends 2

What does Leon do? a. He researches the history of

What does Leon do? a. He researches the history of

Аудирование по теме «Британские праздники»

Аудирование по теме «Британские праздники»

I am in Paris. I’m learning French here

I am in Paris. I’m learning French here

The most interesting task for me was…

The most interesting task for me was…
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
11.10.2018