Практические приемы смыслового чтения на уроках английского языка
Оценка 4.6

Практические приемы смыслового чтения на уроках английского языка

Оценка 4.6
Разработки уроков
doc
английский язык
1 кл—11 кл
24.06.2018
Практические приемы смыслового чтения на уроках английского языка
Презентация для практикума в старшем звене
материалы.doc
Чтение – фундамент всех УУД и предметных действий. Этапы: поиск – понимание – преобразование – интерпретация – оценка. Этапы: предчтение – чтение – постчтение. Смысловое чтение (изучающее, критическое) – полное и точное понимание информации. Информация ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Смысл (влияние личности читателя: уровень образования,  эмоциональность, опыт). Тексты: сплошные (повествование, рассуждение, описание) и несплошные (карты, диаграммы,  расписание). Варианты смыслового чтения: 1) мозговой штурм, 2) проблема, 3) круглый стол, 4) вопросы, 5)  впечатления, 6) фишбон, 7) чтение с пометками (знакомо, новое, иначе, удивило), 8) чтение с  вопросами, 9) чтение с остановками, 10) мозаика проблем, 11) пирамида фактов, 12) синквейн, 13)  схема текста, 14) таблица, 15) РАФТ (текст от своего лица), 16) Ромашка Блума (простые,  объясняющие, оценочные, уточняющие, творческие, практические вопросы), 17) Кластер, 18) Дневник двойных записей (что удивило и почему) и т.д. Подготовка: цель, УУД, разработка заданий, система оценивания, результаты. Задачи смыслового чтения:  ­ развитие навыка целенаправленного и самостоятельного чтения текста, ­ развитие умения работать с проблемными вопросами, формулировать собственные, участвовать в  обсуждении, ­ совершенствование навыка выделять главное и обобщать информацию в тезисы, ­ развитие умения правильно воспринимать и оценивать информацию, формулировать идею своими  словами, ­ совершенствование навыка работы в паре/группе. Начальное звено T: Let’s remember some sounds. Look at the board and read the words after me.    granny, brother, mum, big, family, a, small,  are, dad, we T: Thank you! And now look at these words once again. Which of them are red? Could you make a sentence with them? Ch: We’re a family. T: Yes, that’s correct. We’re a family! So, what are we going to speak about today? Ch: About our families. T: What do you know about this topic? What words do you remember when you listen for it? Ch: … T: Well done! You’re right. Today we’ll read a poem of Mary Ann Hoberman. Look at the pictures and try  to guess what the poem is about. Ch: … about friends, families, that all people are a big family. T: I offer you to look at these sheets of paper and to write down on them all the words you associate with the expression “Our family comes from around the world”. T: Let’s discuss the words you’ve written. (name), read your words. T: Now we’re going to work in groups. Each one has to read one part of the poem and to do the tasks on the  list (read, translate and fill in the gaps). T: Well, the time is over. Let’s check your answers. We start with the first group. Read your part of the  poem. T: And the next task for you is to think and say what the author tries to tell us in her poem? You may choose one of the variants on the slide or give your opinion. T: I’ll give you a chance to choose the home task you like most: 1) make a cinquain poem, 2) learn one part  of the poem by heart or 3) describe the poem in 2­3 sentences. Старшее звено T: Look at the pictures and say what they have in common. Ch: They all depict family problems. T: Have you ever had any problems with your family/parents/brothers/sisters? Why? What did you do to  solve them? T: Here you can see the girl’s photo. Her name is Sasha. What can you say about her? How old is she? What is she like? Why is she so sad? What does she worry about? T: Read the introduction and say what her problems may be. T: Read Sasha’s letter and compare your guesses with it. Fill in the Information Pyramid or Fishbone  scheme. T: Let’s discuss your answers.  What problems does Sasha have?  Do all complaints seem objective and fair to you? Why? Why not? Give examples.  What does her letter tell you about her character? Explain your ideas. What advice would you give to the girl? T: At home you should think over the question “Is it always good to be on your own?”, continue the  sentences below and say which of them could belong to Sasha.

Практические приемы смыслового чтения на уроках английского языка

Практические приемы смыслового чтения на уроках английского языка

Практические приемы смыслового чтения на уроках английского языка

Практические приемы смыслового чтения на уроках английского языка

Практические приемы смыслового чтения на уроках английского языка

Практические приемы смыслового чтения на уроках английского языка
Скачать файл