Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
Оценка 4.8
Образовательные программы
ppt
английский язык
11 кл
01.05.2017
Известно, что программой не предусмотрено выделения часов на специ-альное рассмотрение вопросов взаимодействия культур, но у учителя есть возможность обратить внимание учащихся на проблемы, неизбежно возни-кающие при обсуждении плановых занятий. На уроках, так или иначе, учителю приходится обращаться к вопросам межкультурного характера и это интересно учащимся. На уроках чтения в старших классах можно сравнить различные способы выражения намерений, героями произведений, обращая внимание на осознанный выбор соответствующих фраз и выражений и показывая различные подходы, характерные для англоязычных носителей.
Коммуникация через стратегии Попова Е. А. (2).ppt
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
Коммуникативная
Коммуникативная
компетенция через стратегии
компетенция через стратегии
речевого поведения в
речевого поведения в
англоязычной среде
англоязычной среде
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
Ключевые компетенции
1. Политическая и социальная
2. Культуроведческая
3. Коммуникативная
4. Информационная
5. Профессиональная
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
Приоритетная цель
коммуникативная компетенция
Иностранный язык средство, с помощью
которого можно приобретать и
демонстрировать свой общекультурный
уровень, свою способность мыслить, творить,
оценивать.
Однако, государство заинтересовано в
практическом овладении иностранным
языком, обеспечивающим выход на мировой
рынок, приобщение к мировой культуре.
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ПРОБЛЕМЫ:
1. отсутствие мотивации
2. отсутствие ситуации реального общения
3. понижение общего культурного уровня
школьников
4. переизбыток информации …
Задача: предоставить детям возможность
использовать приобретенные языковые навыки
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
Иностранный язык:
1.
2.
3.
4.
5.
знакомит с культурой стран изучаемого языка
оттеняет особенности своей национальной культуры
знакомит с общечеловеческими ценностями
содействует воспитанию школьников в ходе
продуманной организации “диалога культур”
повышает мотивацию при изучении иностранных
языков
Учение без мотивации крайне неэффективно.
Вывод: обучение должно стать мотивированным.
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ВЫВОД:
Включение в программу обучения иностранному
языку страноведческих, культуроведческих
сведений и стратегий поведения связано не со
стремлением придать учебному процессу
занимательность, а с внутренней необходимостью
самого процесса обучения.
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
МАКРОСТРАТЕГИИ
Маневрирования
Дистанцирования
Намека
Уклонения
Реагирования
Поддержки собеседника
Поддержки контакта
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
СТРАТЕГИИ ДИСТАНЦИРОВАНИЯ
Тактика смещения временного плана
Тактика смещения в прошлое или будущее
• Тактика использования продолженного времени
Тактика использования модальных глаголов
• Тактика использования модальных глаголов в
условным наклонением
устойчивых конструкциях
• Тактика использования модальных глаголов с
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
СМЕЩЕНИЕ В ПРОШЛОЕ ИЛИ
БУДУЩЕЕ
Functions
order formulae
order/instruction
suggestion/offer
offering/accepting
polite enquiry
request formulae
suggestion
request/offer
Indirect
I'll have to ask you to sign it./You’ll
need to sign it.
Will you open the books and start
reading?
Shall we go out for a meal somewhere
downtown?
That will be $10. That'// be OK.
How many guests did you intend to
invite over?
I thought you could /would like to.
I thought it might be nice to visit an old
friend
I wondered if you were free at ten
o'clock?
Direct
(You must) Sign it.
Open the books and start
reading.
Let's go out for a meal...
It is $10. That's OK.
How many...do you intend
to...
I think you could...
I think it's nice to visit a
friend
I wonder if you were free
at ten?
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ
ПРОДОЛЖЕННОГО ВРЕМЕНИ
Functions
polite enquiry
stating
inventions
request
formulae
parting
formulae
suggestion
polite enquiry
request
formulae
Indirect
What meetings are you planning to
arrange?
I'm sorry, I must be going, or I'll be
late for dinner.
I 'm hoping you can give me a hand in
packing.
I'm looking forward to hearing from
you soon.
I was thinking — what about having a
picnic?
Will you be staying with us at
Christmas?
I was wondering if you had a bag to
spare?
Direct
Let us know your plans.
Sorry, I must go, or I'll be
late.
I hope you can give me...
I look forward to hearing...
I thought — what about...
Are you staying with us...?
I wondered if you had...
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МОДАЛЬНЫХ ГЛАГОЛОВ В
УСТОЙЧИВЫХ КОНСТРУКЦИЯХ
Functions
Indirect
request formulae Could/would you lend me your
printer?
Would you care to follow me
upstairs?
Might it be alright to do it this way?
When would that taken place?
Suppose we might give them a lift?
You could/might warn them in
advance.
invitation
opinion
inquiry
offer/suggestion
criticism/advice
opinion/offer
Direct
Will you lend me your
printer?
Do you care to follow me
upstairs?
Is it alright to do it this way?
When did it take place?
Let's give them a lift.
You should/must warn them
in
advance.
here.
I say, this is not the best way
to
treat cats.
I want (you) to make a brief
review of...
I’d think we might spend a night here. I think we'll spend a night
opinion/criticism I'd say this is not the best way to treat
cats.
desire/suggestion
I'd like/prefer to make a brief review
of...
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ТАКТИКА СНИЖЕНИЯ
ОПРЕДЕЛЕННОСТИ
Functions
Understatement
Statement
apology
giving
explanations
Expressing
(negative)
opinions
I've got a kind of an apology to
make.
There's a sort of
misunderstanding.
It was more or less out of place.
We tend to overlook the
importance of tests.
I am inclined to feel that it is
important.
I sort of think it could be better if
you quit.
I want to apologize.
There is a misunderstanding.
It was out of place.
We often overlook it.
I feel that it is important.
It could be better if you...
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ТАКТИКА ПРЯМОГО ОТРИЦАНИЯ
Functions
Understatement
Statement
attitude
greeting
dislike
I'm not pleased with his manners.
How are you? — Not so well, thank
you.
I'm not particularly keen on TV.
disagreeing
It is not quite that easy; you see...
disagreeing
I don't think I could quite agree with
offer
I don't suppose you'll accept my offer.
statement
He didn't tell me anything about it.
(= I'm definitely disgusted)
I'm not well (= I am ill)
I'm not keen on TV (= I hate
TV)
It is not easy (= It is very
difficult)
I think I can't fully agree (= I
disagree)
I suppose you'll not accept it (I
hope you will)
He told me nothing about it.
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ТАКТИКА СКРЫТОГО И
ДВОЙНОГО ОТРИЦАНИЯ
Functions
Understatement
Statement
statement
statement
criticising
criticising
statement
opinion
He's got little idea how engines
work.
I hardly ever speak in public.
He lacks courage to give it up.
His plan is not devoid of
drawbacks.
It is not impossible.
He's not without pretensions.
He's got no idea how engines
work.
I never speak in public.
He doesn't have courage to give it
up.
His plan is full of drawbacks.
It is possible.
He has (many) pretensions.
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ТАКТИКА ПРЕДСТАВЛЕНИЯ
СУЖДЕНИЯ КАК ЛИЧНОГО МНЕНИЯ
Functions
Direct
Indirect
opinion
attitude
remembering
explaining
opinion
opinion
In my opinion it would be better to postpone
the meeting.
As far as I know to find the right decision is
not that simple.
If Г m not mistaken, the matter was
highlighted in Issues #2
I'd like to mention that it has been discussed
time and again.
/ reckon/guess she's the last person to ask for
compassion.
Personally, I (don't) feel you're making the
best choice.
It is… (without
opening phrases)
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ТАКТИКА ПРЕДСТАВЛЕНИЯ
СУЖДЕНИЯ КАК ОБОБЩЕНИЯ
Functions
advice
prohibition
order
attitude
complaint
criticism
prohibition
hesitation
Direct
Indirect
I know it well.
It is well known that language learning
takes time.
This car is parked on a double yellow line. You parked illegally.
Don't speak Russian.
English is spoken here.
It's not a proper way to
They say it's not a proper way to treat
treat animals.
animals.
Our lunch is delayed.
It appears that our lunch is likely to be
delayed.
You happen to be mistaken, he seems to
have won.
You are not supposed to walk your dog
here.
One can't know for sure, it depends on
many things.
You are mistaken, he has
won.
You shouldn't walk your
dog here.
I don't know for sure.
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ТАКТИКА СМЯГЧЕНИЯ ПРЯМЫХ
ПОБУДИТЕЛЬНЫХ
ВЫСКАЗЫВАНИЙ
Question (indirect)
Functions
advice
Why don't you speak to him directly?
Why don't you come up and have lunch
with us?
Why couldn 't we prolong our visit?
Won't it be better (for us) to leave at
once?
Would it be less expensive to go by car?
invitation
pressing
offer
suggestion
opinion
order
invitation
Statement (direct)
You should speak to him
directly.
Come up and have lunch with
us.
Let us prolong our visit.
We'd better leave at once.
It'd be less expensive to go by
car.
Go on reading.
Would you like to go on reading?
Would you care to stay with us tonight? Stay with us tonight.
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
ТАКТИКА СМЯГЧЕНИЯ
ВОПРОСИТЕЛЬНЫХ
ВЫСКАЗЫВАНИЙ
Functions
Question (indirect)
request/offer
enquiry
request/asking
for information
enquiry/asking
for agreement
order
I don't suppose you'll find
time for it now?
I suppose you're very busy
now?
You haven't seen my cat
here, have you?
You don't know where Bells
is, do you?
You are the new teacher,
aren 't you?
You do take milk in coffee,
don't you?
Carry this bag for me, will
you?
Statement (direct)
Will you find time for it
now?
Are you (very) busy now?
Have you seen my cat here?
Do you know where Bells is?
Are you the new teacher?
Do you take milk in coffee?
Will you carry this bag for
me?
Презентация "Коммуникативная компетенция через стратегии речевого поведения в англоязычной среде"
Использованная литература:
1. Ю. Б. Кузьменкова. Стратегии речевого поведения в англоязычной
среде. – Москва: Педагогический университет «Первое сентября»,
2010 г.
2. Монография П. Браун и С. Левинсона Politeness: Some universals in
language usage [Brown, Levinson 1987] Казарцева, О.М. Культура
речевого общения: теория и практика общения: Учеб. Пособие. – 4
издание.– М.: Флинта: Наука, 2001. – 496 с.
3. Баева Н.А. Английский менталитет и иноязычные культуры//
Менталитет. Концепт. Гендер. №7 – Кемерово. 2000
Гуревич Л. С. Коммуникативный акт VS речевой акт: проблемы
соотношения понятий. Вестник НГУ, Новосибирск, 2007. Вып. 1.
Казарцева, О.М. Культура речевого общения: теория и практика
общения: Учеб. Пособие. – 4 издание.– М.: Флинта: Наука, 2001. – 496
3.
4.
5.
с.
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.