Разработка урока "Косвенная речь"
Оценка 4.9

Разработка урока "Косвенная речь"

Оценка 4.9
Разработки уроков
doc
английский язык
10 кл
01.04.2019
Разработка урока "Косвенная речь"
Данный урок разработан на основе авторского учебно-методического пособия, состоящего из модулей по основным грамматическим темам, изучающихся в старших классах, а также с учетом требований ФГОС. Урок предназначен для учащихся 10х классов для обобщения знаний по теме "Косвенная речь". Целью урока является развитие грамматических речевых навыков продуктивной речи.
УРОК В 10Л КЛАССЕ_Зайцева Е. А..doc
ОТКРЫТЫЙ УРОК В 10Л КЛАССЕ                                         ПО ТЕМЕ “REPORTED SPEECH”            Учитель: Зайцева Е. А.        Количество учащихся в группе: 12       Учебно­методический комплекс:             Грамматическая тема: Модуль 8      ЦЕЛЬ УРОКА:                 Систематизировать знаний по   грамматической теме «Reported Speech» через развитие грамматических  речевых навыков продуктивной речи            ПРАКТИЧЕСКИЕ ЗАДАЧИ УРОКА: 1. Развить грамматические  речевые навыки продуктивной речи по теме и активизировать их в     подготовленной   и   неподготовленной   монологической   и   диалогической   речи     в различных ситуациях общения. 2. Совершенствовать   навык   правильного   употребления  глаголов   сообщения   при оформлении прямой и косвенной речи. 3. Формировать навыки и умения планирования высказываний и речевого взаимодействия с партнером. 4. Активизировать   и   стимулировать   связную   спонтанную   иноязычную   речи     на   основе совместной речемыслительной деятельности обучаемых, определяющую ролевое речевое поведение участника игры.  ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ЗАДАЧИ УРОКА: 1. Научить культуре общения  через совместную речевую деятельность на английском языке. 1. Привести к осознанию учащимися семантики глаголов сообщения. 2. Расширить кругозор учащихся по теме «Планеты солнечной системы»    РАЗВИВАЮЩИЕ ЗАДАЧИ УРОКА:       1. Развить  языковые, интеллектуальные и познавательные способности учащихся. 2. Развить готовность вступать в иноязычное общение в заданной ситуации. 3. Развить  аудиальную, визуальную и когнитивную память учащихся. ВОСПИТАТЕЛЬНЫЕ ЗАДАЧИ УРОКА: 2. Развить понимание важности изучения английского языка, а также желание и потребность вступать в иноязычное общение. 3. Формировать   положительное   личностно­мотивированное   отношение   к   изучению английского языка, через применение различных ситуаций общения, через прием ролевой игры.    СРЕДСТВА ОБУЧЕНИЯ НА УРОКЕ:   Традиционные ( не технические ):      тексты диалогов, стихотворения, дидактический  раздаточный материал, дифференцированные упражнения по теме ( выборочно­ уровни В, С),  систематизирующая таблица по теме, Традиционные (технические):           магнитофон.  МЕТОДЫ:                                                                     Методы – это способы работы учителя и учащихся, при помощи которых достигается усвоение учащимися знаний, умений и навыков.         На данном уроке основную реализацию получил метод активизации и систематизации изученного грамматического явления  в диалогических и монологических   высказываниях в различных ситуациях общения.                  Сопутствующими   методами   являются  контроль   и   самоконтроль,   реализующиеся   через выполнение   дифференцированных   упражнений   по     уровням:     В,   С,   направленных   на   тренировку речемыслительной деятельности учащихся.    ПРИЕМЫ:                                                         Методы обучения реализуются в системе приемов, используемых учителем в            организации процесса обучения учащихся, осуществляемого последним посредством   выполнения конкретных действий и решением конкретных  задач.               На данном уроке применяются следующие приемы:  прием управляемого диалога, прием вопросно­ответного взаимодействия,  прием обобщения   изученного   грамматического   материала   в   таблице,   прием подстановки   и   семантизации   глаголов   сообщения   в   правильную последовательность, прием трансформации текста стихотворения из прямой речи в косвенную и из косвенной в прямую, прием чтения вслух, прием драматизации диалогов, прием составления монологического высказывания по прослушанному образцу, прием создания ролевой игровой ситуации (игра «Пресс­конференция»), прием   активизации   речемыслительной   деятельности   учащихся   при   выражении собственного отношения к содержанию прочитанного текста,  прием стимуляции иноязычного общения с элементами дискуссии по заданной теме.      ПРЕДПОЛАГАЕМЫЕ ФОРМЫ РАБОТЫ:                                                           Фронтальная, индивидуальная, парная, групповая. САМОАНАЛИЗ ОТКРЫТОГО УРОКА                          ПО ТЕМЕ “REPORTED SPEECH”            Учитель: Зайцева Е. А.        ЦЕЛЬ УРОКА:                 Систематизировать знаний по   грамматической теме «Reported Speech» через развитие грамматических  речевых навыков продуктивной речи   Характеристика класса:    Количество учащихся в группе: 12. Учащиеся с хорошими учебными возможностями. На уроках все учащиеся     принимают   активное   участие   в   различных,   предлагаемых   учителем,   видах   языковой   и речевой  деятельности, проявляют инициативу. Наибольший интерес проявляют к анализу изучаемых грамматических явлений английского языка.   Реализация задач обучения на уроке:   На   современном   этапе   развития   трудно   обеспечить   эффективность   процесса   обучения классическими,   традиционными   или   отдельно   применяемыми   новыми   методами.   Поэтому   кроме развития   и   разработки   новых   технологий   необходима   их   интеграция   с   уже   известными   и апробированными.   Происходит   создание   «полифонических»   дидактических   систем,   преимущество которых   перед   «монофоническими»   заключается   в   том,   что   они   аккумулируют   достоинства интегрируемых   теорий   и   образуют   целостность,   позволяющую   выходить   на   новый   качественный уровень решения педагогических задач. В   своей   работе   я   рассматривала   сочетание   основополагающих   принципов   коммуникативно­ направленного   подхода,     интенсивного   обучения,   модульной   технологии,   а   также   технологии профессора Монахова, с учетом специфики углубленного преподавания английскому языку в старших классах. Целью данного интегрируемого курса обучения на уровне INTERMEDIATE является следующее:   в минимальный срок, в соответствии с коммуникативно­направленным процессом обучения провести систематизацию и контроль усвоения максимального объема  грамматического материала.       Таким образом для     повышения     эффективности   усвоения     и   повторения грамматического материала  на  базе   УМК  Spotlight     в     старших    классах необходимо создание  дополнительного приложения   к  этому  УМК,     нацеленного   на   усиленную отработку грамматического материала и контролирующего       уровень   его   овладения.   Сущность   модульного   обучения   состоит   в   том,   что учащийся   самостоятельно   достигает   конкретных   целей   в   процессе   работы   с   модулем.     Модуль состоит из различных блоков. В практическом приложении к работе я рассматриваю теоретический блок, в котором располагается основной учебный материал, распределенный по структурно­учебным элементам  каждый из которых включает в себя:                   а) теоретический материал: обобщающая таблица по грамматической теме.         б) упражнения для диагностики усвоения материала по уровням   А, В, С   В   соответствии   со   всем   вышеизложенным,   учитывая   тему     аттестационной   работы,   а   также положительное   мотивационное   отношение   учащихся   к   грамматике   английского   языка,   в   основу открытого урока по теме «Косвенная речь» был положен модуль, состоящий из таблицы по теме урока и   серии   дифференцированных   упражнений   по   уровням     А,   В,   С   и   поставлена   цель   урока: систематизировать знания по  грамматической теме «    » и проконтролировать уровень усвоения материала по данной теме.  Reported       Speech Считаю, что урок достиг поставленной цели.     Свою реализацию на уроке также получили практические  задачи урока.     Учащиеся в полной мере повторили и систематизировали, и активизировали знания по теме «Косвенная речь» в диалогической и монологической речи  в различных ситуациях общения. Они   также   повторили   и   закрепили,   как     правильно  употреблять  глаголы   сообщения   при оформлении   прямой   и   косвенной   речи.   На   основе   совместной   речемыслительной деятельности учащиеся тренировали практику иноязычного общения в форме дискуссии. Свою   реализацию   на   уроке   также   получили       образовательные,   развивающие   и   воспитательные задачи урока.    Образовательные  задачи урока:                  Учащиеся познакомились с астрономической информацией о планетах солнечной системы. Расширение кругозора учащихся одна из самых основных образовательных задач урока.   Другой не менее   важной   образовательной   задачей,   получившей   свою   реализацию   на   уроке,   является формирование культуры общения  через совместную речевую деятельность на английском языке, что помогает  учащимся осознавать иную систему ценностей, понятий и значений, через которую может восприниматься действительность.  Развивающие   задачи урока:         Через использование различных видов речевой деятельности учащихся происходило развитие их   языковых,   интеллектуальных   и   познавательных   способностей.   Выполняя   различные   задания, воспринимая речь на слух, составляя диалоги и монологи, отвечая на вопросы, учащиеся развивали различные виды памяти, а также способность вступать в иноязычное общение.   Воспитательные задачи урока:        На уроках стараюсь воспитывать учащихся средствами иностранного языка: пишу стихи сама или использую стихотворения известных английских авторов, составляю и применяю дополнительные упражнения, тесты, тексты по различным темам из различных источников.   Например, для формирования положительного личностно­мотивированного отношения к изучению английского языка, на уроке были  применен   прием ролевой игры. Для воспитания положительных качеств   у   учащихся   в   качестве   содержания   трансформационного   упражнения   было   использовано стихотворение  «Reported Missing», а тексты мини­статей из американского журнала «OMNI».            Для достижения цели и для реализации всех задач обучения необходимым условием является использование совокупности различных средств обучения, как традиционные не технические, так и традиционные технические.         При подборе содержания урока руководствовалась учебно­методическим комплексом Spotlight 10, грамматической темой из Module 8, а также поставленной целью урока. Необходимо отметить, что, несмотря на то, что урок построен на грамматической теме 8 модуля, использование данной темы в 3 четверти актуально и своевременно. Данное  грамматическое явление уже изучалось в 8 и 9 классах, а в 10­м классе происходит его систематизация. В  связи с тем, экзамен по английскому языку содержит задания   по   теме,   то   для   более   качественной   подготовки   нецелесообразно   проводить   полную систематизацию.     Урок был коммуникативно­направлен, что соответствует методическим требованиям к содержанию современного   урока   в   условиях   интенсивного   обучения   английскому   языку,   что   предполагает: целенаправленный   характер   речевой   деятельности,   высокую   мотивацию,   ситуативность,   учет возрастных   особенностей.   В   основе   обучения   английскому   языку   как   иностранному   лежат методические   принципы   интегрируемых   технологий,   которые   определяют   организацию   учебного процесса на уроке, а также методы и приемы. Учитывая вышесказанное, а также   этапы овладения грамматическим   материалом   в   основу   урока   был   положен     метод   активизации   и   систематизации изучаемого грамматического явления в различных видах РД.  При помощи методов усваиваются знания, основное содержание учебного материала. При помощи приемов происходит углубленное освоение отдельных вопросов и темы.  Для решения практических задач на уроке использовались различные приемы, что позволило достигнуть поставленной цели.   *** При наличии  свободного времени на уроке можно использовать любое упражнение из модуля по теме «Косвенная речь».  ПЛАН­КОНСПЕКТ УРОКА ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ                                                                    В 10 «Л» КЛАССЕ                                                                              ПО ТЕМЕ :      REPORTED SPEECH                                                                                      УЧИТЕЛЬ:     ЗАЙЦЕВА Е. А.                        Время  в минутах                                           РАБОТА   НА    УРОКЕ ЭТАП 1. Мотивация к учебной деятельности    2.    Актуализация знаний и фиксация индивидуального затруднения в пробном действии РЕЖИМ РАБОТЫ  T – cl.     T –p1, p2,p3  1   2       2         2                       3     5          3.                     а)  фронтальная работа. Imagine that you can invite anyone in the world to be your dinner guest. Think up or write two / three questions you would like to ask him /her.         Whom would you like to invite?         What would you ask him / her? Possible answers:   ­ ­ I would invite … . I would ask him / her if he liked animals. Etc. T –p1­ p2­ p3                       б)  управляемый диалог.  M. ask O. what  she would ask his/ her guest.   M: I would ask my guest  if he/ she  was ambitious?   Possible answers:                                    …if his parents had been rich when he had been a child.                       …if he liked reading.                       …where had been living since 1998.                       … if he had any hobbies, etc.                        в) Выявление причины затруднения, выход на тему, цель  и задачи урока          СИСТЕМАТИЗАЦИЯ   ЗНАНИЙ   ПО     ГРАММАТИЧЕСКОЙ  ТЕМЕ   « REPORTED  SPEECH»   ЧЕРЕЗ     ТРЕНИРОВОЧНЫЕ   УПРАЖНЕНИЯ   ПО ТЕМЕ.        1)   Построение проекта выхода из затруднения                                     а)  работа  по сводной  таблице по теме.                              вопросы к таблице.                                                                                                  (контроль)        2) подстановочные упражнения                       а)  упражнение №1, уровень В (Приложение 4) T – cl. T –p1, p2, p3 p1, p2, p3­ cl. T – cl. p1+p2, 1      2      3      2                      4      4 2       2  2  6           1         THE TASK:                    *  LOOK AT THE APPENDIX 1.    IT CONSISTS OF  CARDS.   YOUR TASK IS TO PUT THESE CARDS IN THE RIGHT SEQUENCE: A  VERB – ITS DEFINITION – WHERE IT CAN BE  USED – WRITE YOUR OWN  EXAMPLE OF INDIRECT SPEECH WITH THE VERB.  (Приложение 1,2) To tell, to say, to ask, to answer, to reply, to report, to announce, to inform, to declare, to promise,  to remark, to assure, to admit, to deny, to explain, to insist, to consent, to reject, to refuse, to inquire,  to order, to command, to request, to beg, to urge, to offer, to suggest, to advice, to greet, to welcome, to wish, to bid, to apologize, to thank, to implore, to entreat, to beseech, to exclaim, to cry.                                                          * READ THE CHAIN WHICH YOU HAVE RECEIVED.                                                                                                     (контроль)           3) трансформационные упражнения;                                  а) упражнение  №3, уровень В. (Приложение 4) a) LISTEN TO THE POEM “REPORTED MISSING”   b) READ THE POEM “REPORTED MISSING” С)   CHANGE THE REPORTED SPEECH INTO THE DIRECT SPEECH AND VICE VERSA. d)  READ A NEW VERSION OF THE POEM.                  (контроль) T –p1, p2, p3 p1, p2, p3­ cl Tape­ cl. p1­ cl p1+p2  p1, p2, p3­ cl. СИСТЕМАТИЗАЦИЯ   ЗНАНИЙ   «REPORTED  ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ.   ГРАММАТИЧЕСКОЙ   ТЕМЕ SPEECH»   ЧЕРЕЗ   АКТИВИЗАЦИЮ   РЕЧЕВОЙ   ПО     4.               а) Первичное закрепление  во внешней речи                                упражнение  №2, уровень С.  (Приложение 4)  (p1+p2+p3+..) THE TASK:                  *       FORM TWO (OR THREE) GROUPS. EACH GROUP  ACTS ITS OWN  DIALOGUE, ANOTHER GROUP LISTENS ATTENTIVELY *   …THEN REPORTS THE DIALOGUE OF ITS  COMPETETORS (WORK IN GROUPS)   *   … PRESENT  THE REPORTS.  YOU CAN FIND POSSIBLE DIALOGUES  IN APPENDIX 2.   (p4+p5+p6+..) (p1+p2+p3+..)­ cl    б) Включение в систему знаний (p1+p2+p3+..) 1. Самостоятельная работа с самопроверкой  ­WORK IN PAIRS. READ ONE OF THE  TEXTS (Приложение 6)      ­DISCUSS  2 Закрепление во внешней речи  Ролевая игра. « PRESS­CONFERENCE:  COSMOS AND PEOPLE» (Приложение 5)        Действующие лица: Три космонавта, три репортера, три связиста. Итого 9 человек.        Содержание ролевой игры: 1. беседа о Юпитере; 2. беседа о Нептуне; 3. беседа о Плутоне.  p1+p2 p1+p2 (p1+p2)­ cl. p1, p2, p3 1     Рефлексия деятельности на уроке  ДОМАШНЕЕ   ЗАДАНИЕ:  интересном разговоре, используя косвенную речь         написать   воспоминания   о   каком­либо T –cl.    5. 6. Приложение №1                                                          REPORTED SPEECH.                                 TO  TELL                                TO  SAY                                         TO  ASK to inform somebody, or inform sb of sth express in words: to express thoughts or feelings to somebody in words to command or order somebody to do something utter something: to utter something in a normal voice, not singing, shouting, or whispering   command something: to utter something as an instruction question somebody: to put a question to somebody                                TO  ANSWER reply to something: to reply to something written or spoken                               TO  REPLY                               TO  REPORT respond to what somebody says: to say or write something in response to what somebody else has said or written tell about what happened: to give information about something that has happened  tell people news using media: to find out facts and tell people about them in print or a broadcast TO  ANNOUNCE                             TO  INFORM                             TO  DECLARE                            TO PROMISE                           TO  REMARK                           TO ASSURE                           TO  ADMIT                                 TO  DENY                                TO  EXPLAIN                                         TO  INSIST                                TO  CONSENT tell   something   publicly:   to   declare   or   report something publicly say something: to say something in a formal, forceful, or aggressive way  tell somebody something: to communicate information or knowledge to somebody (often passive) to give confidential information to the authorities about somebody else’s activities, esp. to the police  announce clearly or loudly: to state something in a plain, open, or emphatic way to make an official or public announcement about sb or sth, especially on a legal or medical matter make a vow to somebody: to assure somebody that something will certainly happen or be done pledge something: to pledge to somebody to provide or do something make comment on something: to make a casual comment or observation about something                observe something: to notice or observe something (formal) make somebody confident: to overcome somebody’s doubt or disbelief about something convince somebody: to convince somebody of something acknowledge truth: to acknowledge that something is true   say something is not true: to declare that something is not true or not the case refuse: to refuse something to somebody give details about sth: to give an account of sth with enough clarity and detail to be understood by sb else   clarify smth’s meaning: to make the meaning of sth clear to sb maintain sth against opposition: to state or demand sth firmly in spite of disagreement or resistance from others.                    declare sth persistently: to state sth firmly give permission for something: to give permission or approval for something to happen agree about something: to be of the same opinion (archaic) TO  REJECT                               TO  REFUSE                               TO  INQUIRE                             TO  ORDER                             TO  COMMAND                            TO  REQUEST                           TO  BEG                           TO  URGE                           TO  OFFER                                 TO  SUGGEST                                TO  ADVICE not accept something: to refuse to accept, agree to, believe in, or make use of something turn sb down: to decide not to give sb sth asked or applied for, e.g., a job or membership of an organisation indicate unwillingness: to declare or make known a decision or intention not to do something deny something: to be unwilling to give, allow, or agree to something asked for by somebody ask: to ask a question try to find out the facts: to try to discover the facts of a case give somebody instructions: to command somebody to do something order somebody: to give somebody an order or instruction ask politely for something: to ask formally or courteously for something to be given or done ask somebody for something: to ask sb to do sth ask with emotion: to ask somebody for something in a very intense, humble, or even humiliating way advise sb strongly: to advise sb strongly to do sth advocate something earnestly: to recommend or advise something earnestly and with persistence present sth for acceptance or rejection: to attempt to give sb sth that may be taken or refused volunteer to do something: to suggest doing something yourself as a favour for somebody else propose for consideration: to state or refer to sb or something as a possible choice, plan, or course of action for somebody else to consider remind sb of sth: to remind sb of sth or make sb think of sth offer advice: to offer advice to somebody recommend: to suggest or recommend a course of action to somebody inform: to tell somebody about something TO  GREET welcome somebody: to welcome somebody in a cordial and usually conventional way reply to something: to receive or respond to something in a particular way                                TO  WELCOME receive in a particular way: to greet, receive, or entertain somebody in a particular way                               TO  WISH                               TO  BID                               TO   APOLOGIZE                             TO  THANK                             TO  IMPLORE demand something: to want or demand something express desire: to express or feel a desire that something is true or will come to pass say to somebody: to say something to somebody as a greeting or farewell order: to tell somebody to do something (archaic) express remorse for something: to say you are sorry for sth that has upset or inconvenienced sb else acknowledge that something is not ideal: to acknowledge that something is not as it should be, especially when you feel embarrassed or guilty about it express gratitude: express feelings of gratitude to somebody blame somebody for something: to blame somebody or hold somebody responsible for something beg earnestly: to plead with somebody to do something request earnestly: to beg or pray for something                            TO  ENTREAT plead desperately: to beg somebody for something, often repeatedly (formal)                           TO  BESEECH beg somebody: to ask earnestly or beg somebody to do something beg for something: to ask urgently for something                           TO  EXCLAIM cry out loudly and suddenly: to speak or cry out loudly and suddenly, often through surprise, anger, or excitement                           TO  CRY shout: to call or shout out loudly give something as reason: to plead or profess something as a reason or explanation Приложение 2                           Statements, commands                                                  BY ZAITSEVA E. A.                    Everywhere (except questions)                                                                                  Questions                                     In   rendering answers                                  In   rendering answers                                               Statements Statements                                        Statements                              Emphatic  statements                                         Statements                                          Statements                                                 Statements                                             Statements                                       In   rendering answers                                                 Statements                                                   Statements                                In   rendering answers In   rendering answers                              In   rendering answers                        Questions (in more official style)                         Commands  and orders                             Commands and orders                    Questions, requests, orders                        Questions (emotional and polite)                          Emphatic   requests                                                             Offers and suggestions                          Offers and suggestions                           Offers and suggestions Greetings and leave­taking                       Greetings and leave­taking                        Greetings and leave­taking                                                               Greetings and leave­taking                               Exclamations                                Exclamations                              Emphatic requests                            Emphatic requests                              Emphatic requests                               Exclamations                          Emphatic    statements BY ZAITSEVA E. A. Приложение 3 DIALOGUES Elizabeth Father, there's something I'd like to talk to you about.     Lord Bellamy Of course, my dear, what's on your mind? Elizabeth It's about... Richard. Now, I know, I know, that you don't like Richard, Father, but I love him and, well, last  night after the theatre, he asked me to marry him and I said yes. Lord Bellamy You what! Marry Richard Ambridge – that useless, good­for­nothing, long­haired hippy! No Elizabeth, I won't hear of it. I've told you time after time that Richard  Ambridge is only interested in you for one thing and one  thing only ­ your money! Elizabeth I'm sorry Father, you can shout as much as you like but my mind is made up. I love Richard and I'm going  to marry him. Lord Bellamy Now, just you listen to me, Elizabeth. You will never marry Richard Ambridge while I'm still alive, do  you hear me? It will be over my dead body ­ do I make myself clear? Over my dead body! Servant Lord Bellamy, tea is served ... Lord Bellamy! Nixon Good evening. I'm Chief Inspector Nixon and I think that most of you, by now, know why I'm here. Lord  Bellamy was murdered this afternoon. He was killed by a heavy blow on the back of his head, with a croquet mallet,  out there on the back lawn. Now, I understand that all of you were at home except you, Elizabeth. Elizabeth That's right, Inspector. I was with Richard here, my fiance. We were in Cambridge all day. You see, I  wanted to buy my father a birthday present. Richard Then we had lunch, and afterwards we went to the theatre... Elizabeth ... And then we came home. Nixon And you were together the whole day? Elizabeth Yes, every minute, Inspector. Richard Are these questions really necessary. Inspector? You don't for one moment think that we killed Elizabeth's  father, do you? Do you? JE    Is there such a thing as psychic power? DrP Well, we think so. The problem is that there are so many things that get called psychic. JE   What does the term mean? Dr L  We take the term 'psychic' to mean some special mental power which either enables you to influence people and  things around you. or enables people and things to influence you. JE   For example? DrP  Well, there was the woman who refused to sail on the Titanic because she was convinced it would sink; or there  are people who claim to be able to bend spoons or move objects about without touching them. There are lots of  cases, but they are so difficult to prove. JE   What progress have you made? DrS  For the sake of clarity, we have divided people who have special powers into two groups. First, there are people  who say that they have ESP, or Extra Sensory Perception. These are people who can apparently see into the  future and sense or feel things that they cannot see or hear. People who seem to have ESP can apparently  predict disasters or know when their family and friends are in danger, although they may be many miles away  from them. Mediums, or people who can get into contact with ghosts and spirits, have a form of ESP. JE   How about the second group? Dr P  Well, they seem to be able to change their surroundings by using their minds. The process is called psychokinesis and psychokinetic people seem to be able to  influence the world through some form of; mental activity. Psychokinetic people can bend spoons or cure the sick or  disabled just by touching them. JE    What are the results of your experiments so far? Dr L Well, it's too early to say. It does seem that many apparently paranormal occurrences are really tricks but there  are still lots of things that we can't really explain, such as levitation, which is the phenomenon where people  seem to rise and float in the air. There is also evidence that certain types of people do better than average on ESP tests. These people have similar personalities to each other, so this is encouraging... Приложение 4  Авторская разработка по теме «Косвенная речь» в рамках авторского пособия  BY ZAITSEVA E. A. REPORTED SPEECH.                                               EXERCISES.                                                                      LEVEL A.           EXERCISE 1.  CHOOSE THE RIGHT VARIANT. 1. “If I had enough money, I would go to England.”, said Dan.  a) Dan said that if he had enough money, he would go to England. b) Dan said that if he had had enough money, he would have gone to England. c) Dan said that if he had enough money, he  went to England. 2. “ Where  are you going?”, the policeman  addressed  a man. a) The policeman  asked a man where was he going. b) The policeman  told a man where  he was going. c) The policeman  asked a man where he was going. 3. The teacher said to us, “ Don’t rewrite!”  a) The teacher asked us not to  rewrite. b) The teacher told us not to  rewrite . c) The teacher asked us don’t  rewrite. 4. Miss Iris Fish said to her neighbours, “Please, stop quarrelling and making a noise!” a) Miss Iris Fish asked her neighbours to stop quarrelling and making a noise! b) Miss Iris Fish told her neighbours to stop quarrelling and making a noise! c) Miss Iris Fish said to her neighbours to stop quarrelling and making a noise. 5. “Peter is going to pass his exam tomorrow.”, remarked Ann. a) Ann remarked  that Peter was going to pass his exam tomorrow. b) Ann remarked  that Peter  had been going to pass his exam the next day. c) Ann remarked  that Peter was going to pass his exam the following day. 6. They said to me,” Take enough food for a week. Good­bye!” a) They advised me to take enough food for a week and bade me good­bye. b) They  requested me to take enough food for a week and bade me good­bye. c) They advised me to take enough food for a week and said me good­bye. 7. Everybody says, “It’s quite safe to live here.” a) Everybody says that it’s quite safe to live there. b) Everybody says that it’s quite safe to live here. c) Everybody said that it was quite safe to live there. 8. Alan asked, ”David, do you know where  my book is? It has a blue cover.” a) Alan asked David if  he knew where was my book that had a blue cover. b) Alan asked David if  he knew where  his book was that had a blue cover. c) Alan asked David if  he had known where  his book had been that had had a blue cover. 9. John said, “I am sorry for this.” a) John replied that he is  sorry for that. b) John says that he apologizes for that. c) John apologized for that. 10. Tony said, “Let’s go there.”        Tommy said, “Yes.” a) Tony said to go there and Tommy answered in the affirmative. b) Tony advised to go there and Tommy consented. c) Tony suggested to go there and Tommy agreed. 11. Mary said, “I can read quickly.” a) Mary confirmed that she could read quickly. b) Mary said that she could read quickly. c) Mary agreed that she could read quickly.                                                                              LEVEL B.                                                         BY ZAITSEVA E. A.                  EXERCISE 1. IMAGINE THAT YOU FOUND THE TIME­MACHINE AND WITH ITS HELP YOU  MET   JOSEPH  MALLORD WILLIAM TURNER (1775­1851) IN 1848. HERE ARE SOME OF THE THINGS HE SAID  TO YOU: 1. I was born in London in  1775 and studied at the  Royal Academy of Arts. 5. In 1807 I became a professor of  perspective at the Royal Academy and in  1845  I was appointed a deputy president. 2.At the age of 15 I exhibited my  first watercolour at the academy. 3. I travelled widely throughout  my career, extensively touring  England and Scotland and later  France, Switzerland, and Italy. 4.I have never been  to America 9. I will be glad to meet you again. 6. My first period (1800­1820) is marked  by mythological and historical scenes. 7. I am enjoying my job very much. 8. I don’t know my future  and I can’t predict it. LATER THAT DAY YOU TOLD YOUR  FRIEND WHAT  J. M. W. TURNER  SAID.  USE REPORTED SPEECH. 1. Turner said that he  _______________________________________________________________. 2.     ______________________________________________________________________________________________. 3.     ______________________________________________________________________________________________. 4.     ______________________________________________________________________________________________. 5.     ______________________________________________________________________________________________. 6.     ______________________________________________________________________________________________. 7.     ______________________________________________________________________________________________. 8.     ______________________________________________________________________________________________. 9.     ______________________________________________________________________________________________. EXERCISE 2. LOOK AT THE APPENDIX 1. IT CONSISTS OF CARDS.YOUR TASK IS TO PUT THESE CARDS  IN THE RIGHT SEQUENCE: A VERB – ITS DEFINITION – WHERE IT CAN BE USED – WRITE  YOUR OWN EXAMPLE OF INDIRECT SPEECH WITH THE VERB.   T o   t e l l ,   t o   s a y ,   t o   a s k ,   t o   a n s w e r ,   t o   r e p l y ,   t o   r e p o r t ,   t o   a n n o u n c e ,   t o i n f o r m ,   t o   d e c l a r e ,   t o   p r o m i s e ,     t o   r e m a r k ,   t o   a s s u r e ,   t o   a d m i t ,   t o   d e n y ,   t o e x p l a i n ,   t o   i n s i s t ,   t o   c o n s e n t ,   t o   r e j e c t ,   t o   r e f u s e ,   t o   i n q u i r e ,     t o   o r d e r ,   t o c o m m a n d ,   t o   r e q u e s t ,   t o   b e g ,   t o   u r g e ,   t o   o f f e r ,   t o   s u g g e s t ,   t o   a d v i c e ,   t o g r e e t ,   t o   w e l c o m e ,   t o   w i s h ,   t o   b i d ,   t o   a p o l o g i z e ,   t o   t h a n k ,   t o   i m p l o r e ,   t o e n t r e a t ,   t o   b e s e e c h ,   t o   e x c l a i m ,   t o   c r y .   BY ZAITSEVA E. A.               EXERCISE 3. READ THE POEM. CHANGE THE REPORTED SPEECH INTO THE DIRECT SPEECH AND VICE VERSA.  READ A NEW VERSION OF THE POEM.       Reported Missing Can you give me a precise description?    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­  Said the policeman. Her lips, I told him,                   ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Were soft. Could you give me, he said, pencil  ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Raised, a simile? Soft as an open mouth, ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­  I said. Were there any noticeable  ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Peculiarities? he asked. Her hair hung  Heavily, I said. Any particular  ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Colour? he said. I told him I could recall                   ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­  Little but its distinctive scent. What do                     ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ You mean, he asked, by distinctive? It had                ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ The smell of a woman's hair, I said. Where               ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Were you? he asked. Closer than I am to                   ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Anyone at present, I said; level with                          ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Her mouth, level with her eyes. Her eyes?                 ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ He said. What about her eyes? There were two,        ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ I said, both black. It has been established,                 ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ He said, that eyes cannot, outside common                ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­  Usage, be black; are you implying that                       ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Violence was used? Only the gentle                            ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­  Hammer blow of her kisses, the scent                        ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Of her breath, the ... Quite, said the policeman,          ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Standing, but I regret that we know of                        ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ No one answering to such a description.                     ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­     (Barry Cole)                                                                                                                                                 LEVEL C.                                                 BY ZAITSEVA E. A.            EXERCISE 1. CORRECT MISTAKES. Julia said that he can’t order. 1. 2. The bridesmaid said to me how old was I. 3. 4. My father asked me didn’t come late. Jerry asked if Charles will go here tomorrow. 5. Tom said that he has given up his job. 6. Dave assured me that he buys a ring two days ago. 7. He asked me if  had I seen him last week? 8. The boy ordered his dog lie down. 9. He wanted to know where Kate were. 10. The magazine says that a well­known writer, Pet Lucas, is planning to leave his money to his cats.   EXERCISE 2.  A GAME.    FORM TWO (OR THREE) GROUPS. EACH GROUP ACTS ITS OWN  DIALOGUE, ANOTHER  GROUP LISTENS ATTENTIVELY THEN REPORTS THE DIALOGUE OF ITS COMPETETORS  (WORK IN GROUPS) AND PRESENT  THE REPORTS.  YOU CAN FIND POSSIBLE DIALOGUES  IN APPENDIX 2.   EXERCISE 3.  YOU CAN CHOOSE a) OR b) a) WORK IN PAIRS. READ ONE OF THE  TEXTS (APPENDIX  3) AND DISCUSS IT. b) WORK INDIVIDUALLY. READ ONE OF THE TEXTS (APPENDIX 3) AND COMMENT ON IT.      EXERCISE 4.                          TELL THE STORY. a) FORM THREE OR FOUR GROUPS.  b) MAKE UP THE STORY. THE BEGGINING OF YOUR STORY WILL BE THE FOLLOWING: “ It  was a  hot summer day. I was lying on the sand. Suddenly I  heard  somebody’s singing…” CONTINUE  THE STORY IN ANY WAY YOU LIKE ( ONE STUDENT AT A TIME ADDS ONE SENTENCE TO  THE STORY. EACH STUDENT THINKS OF THREE SENTENCES ) BUT  YOUR STORY  HAS TO BE FINISHED WITH  THE FOLLOWING SENTENCE:  “And now we have already been living  together for thirty­five years”   c) ONE MEMBER OF YOUR GROUP WILL BE A “SECRETARY” WHO HAS TO MAKE NOTES OF  THE GROUPS STORY. d) THE SECRETARY OF EACH GROUP TELLS THE REST OF THE CLASS THE STORY HIS/ HER   GROUP THOUGT OF.   Приложение 5    Text  1.                                                             Cells from space BY ZAITSEVA E. A. Since the early Sixties, scientists have speculated that organic compounds were brought to Earth by comets and  meteorites. That doesn't explain how these primordial materials evolved into living cells. Now, however, University of  California at Davis cell biologist David Deamer says he may be able to unravel this mystery. Working under a NASA  grant, he has discovered that meteorites contain sub­stances similar to those that make up the membranes of modern­ day cells. Because the materials he has found form an oil­slicklike area on water, Deamer theorizes that early organic  compounds first concentrated on the surface of the ocean: "There they were exposed to an unstable environment  with cycles of wetness and dryness”,  Deamer says. “This  propelled chemical reactions that otherwise simply could­not occur."  Where did meteorites obtain their cellular building blocks in the first place? "Most meteorites that hit  Earth came from the asteroid belt, which was once a planet on its way to being formed”,  Deamer says. "There's also good evidence that some of these organic compounds were not formed in our solar  system at all, We probably, have our fingers on some molecules that started out around some other stars and that  predate the solar system by millions of years";  Sherry Baker    Text  2.                                     Could Shakespeare be a doctor? We know Shakespeare had a flair for writing, but did he have the makings of a good doctor? As an intellectual  exercise prompted by  the public relations department, members of the University of Oklahoma Health Sciences  Center combed through Shakespeare's plays and checked out a few medical observations offer by the bard, such as:  • "That which hath made them drunk hath made me bold" (Macbeth). "True for lot of people," agrees research  psychologist John  Braggio. Among other things, alcohol numbs the brain's frontal cortex, which controls much of our  behavior, including aggression.          • "They are as sick that' surfeit with too much as the' that starve with nothing" (The Merchant of Venice) True from a  dietary point of view, says Dr. Stephen Glore assistant professor of clinical dietetics. Major killers today are heart  disease and stroke. A major contributing cause? Obesity, often brought on  by overconsuming high­fat foods.                • "Unquiet meals make ill digestions" (The Comedy off Errors). About 30 percent  of our meals are consumed away  from home, Glore estimates, the most common meals being fast food. What you get from these unquiet takeout meals  are foods high in fat and sodium.         • "Give me your hand and let me feel your pulse" (The Comedy of Errors). A good doctor takes his patient's  pulse for  a variety of medical reasons, says Dr. Thomas Whitsett, professor of medicine and pharmacology: to measure heart rate, to check the heart's rhythm, and to gauge its strength. In addition, doctors in this era of high­ tech medicine have come to reappreciate the subtle benefit offered by this medical ritual, says Whitsett. The simple  act of touching another human being reaffirms the special doctor­ patient relationship.  After assessing four of the bard's medical insights, Whitsett says that Shakespeare showed a high degree of medical  sense. "He quite possibly would have made a good doctor. He was well versed in the medical knowledge of the time,  and he had a lot of insight into human behavior. Knowledge and insight are two things that even modern doctors need  „ to possess." Henry Wouk      Text 3                                                     ADJUSTABLE SUNGLASSES.     Need a lightly tinted pair of sunglasses for driving but a darker pair for the beach? Now a New York company has  built a prototype of  electronic sunglasses that can be adjusted just as  you would adjust the brightness of a TV screen. Research Frontiers Inc. of  Woodbury, New York, says its variable­light­transmission  glasses can filter out from 44 to  88 percent of the sun's light in the blink of an eye. The glasses are powered by minuscule batteries hidden in the  frames and can be  adjusted manually. The glasses' lenses are made from two pieces of   either glass or plastic separated by less than one thousandth of  an inch. The inside surfaces are coated with a material that conducts electricity, while remaining space is filled with an  organic liquid in which millions of tiny, needle­shaped crystals are suspended. "When the voltage is off," says company president Robert Saxe, "the dark blue light valve blocks out sunlight.  Switching it on sets up  an electrical field that aligns the particles making the light valve transparent." The level of  transparency varies  with the amount of voltage  applied. It may be two years before the device is available. The cost:  around $200 a pair, Saxe says.        George Nobbe.                                                                                                                                                            BY ZAITSEVA E. A. Text 4                                                                SPACE SEEDS Some 4 billion years ago, life forms from Earth may have begun colonizing Mars. This scenario is being considered  by a team of planetary scientists from the University of Arizona, based on the finding of meteorites in Antarctica  suspected to be of Martian origin. Scientists Jay Melosh, Brian Tonks, and Steven Finney believe there may have been a meteorite trade between  Earth and the red planet. Melosh points out that billions of years ago meteorites bombarded the earth. If during this  time, the scientists hypothesize, a megamete­orite some ten miles across crashed into the earth, pieces of our planet's crust could have been kicked up and sent flying into space. And it's very likely a few rocks would have landed on Mars. What makes this fascinating, according to Melosh, is the possibility that the meteorite's interior may have carried the  seeds of life in the form of spores or bacteria. The meteorite's outer shell could have shielded the organisms from  space radiation; then when the earth rocks smashed into the Martian surface, they would have broken up and freed  the organisms. At that time, adds Melosh, when water freely flowed across the Martian surface, the exported life forms may have  survived. "If we ever find life on Mars," says Melosh,  "we can compare its genetic material with life on Earth. If it's  similar, then we have a case for believing there's been significant biological communication between the two planets."  Bill Lawren BY ZAITSEVA E. A. Приложение 6                                  ROLE PLAY: Neptune, Jupiter, Pluto   3­rd tel:       Let’s begin our press conference  with Mr. Robinson, Mr. Edwards, Mr. Simon. Ask what ever you want to know about these 3 planets: Neptune, Jupiter, Pluto. Mr. Robinson, can you hear us? 1­st cos:          If you have asked me if I can hear you, I will confirm it. Neptune is a major planet in the solar system, the eighth planet from the Sun, and the fourth largest in diameter. Neptune maintains an almost constant distance, about 4.5 billion km   from the Sun. A year on Neptune is 164.79 times longer than a year on Earth. The planet spins in place once every 16 hours, just as Earth spins once every 24 hours.   Int 1:            Pluto Astronomers believed Neptune had an inner rocky core that was surrounded by a vast ocean of water mixed with rocky material. Were they right?  1­st tel:        Mr. R., Miss N. said that  Pluto Astronomers had believed Neptune had had an inner rocky core that  had been surrounded by a vast ocean of water mixed with rocky material and she asked you to admit or to  deny their speculations. 1­st cos:       Now we can say that they were right.  From the inner core, this ocean extends upward until it meets a gaseous atmosphere of hydrogen, helium, and trace amounts of methane. 1­st int:        Neptune has four rings and eight known moons. Even though Neptune's volume is 72 times that of Earth’s volume, its mass is only 17 times Earth’s mass. Can you comment on these facts? 1­st tel:         Miss A asked you to comment on the well known facts:  four rings and eight  moons and Neptune's strange mass.   1­st cos:          Because of its size, scientists classify Neptune—along with Jupiter, Saturn, and Uranus—as one of the giant or Jovian planets. Eight moons orbit Neptune. Only two of these moons—Triton and Nereid —are large enough to be observed from Earth. Triton was discovered in 1846 by British astronomer William Lassell, and Nereid was discovered in 1949 by Dutch­born American astronomer Gerard Kuiper. And I have to remark that Neptune has 5 faint rings not 4. 1­st int:         What an interesting fact! Thank you! It will be a sensation!  1­st tel:          Miss N. thanked you for you comments. And now let somebody else have their say. 2­nd tel:         Our next spaceship is near by Jupiter. Mr. E., can you hear me? 2­nd cos:        Yes, I can. Jupiter is the fifth planet from the Sun and the largest planet in Earth’s solar system. you know, with the exception of the Sun, the Moon, and Venus, Jupiter is the brightest object in Earth’s sky—more than three times brighter than Sirius, the brightest star. Due to its prominence in the sky, the ancient Romans named Jupiter for Jove, the chief god of Roman mythology. Jupiter was first viewed through a telescope in 1610 by Italian philosopher and scientist Galileo Galilei.   It orbits the Sun at an average distance of 780 million km (484 million mi), which is about five times the distance from Earth to the Sun. Jupiter’s year, or the time it takes to complete an orbit about the Sun, is 11.9 Earth years, and its day, or the time it takes to rotate on its axis, is about 9.9 hours, less than half an Earth day.   2­nd int:      Unlike the rocky inner planets of the solar system (Mercury, Venus, Earth, and Mars), Jupiter is a dense ball of gas. It has a relatively small core of molten rock and iron, but Jupiter has no solid surfaces. Jupiter’s mass is only 318 times the mass of Earth. The density of Jupiter is therefore less than one­fourth of the density of Earth. Jupiter’s low density (1.33 gm/cc vs. 5.52 gm/cc for Earth) indicates that the planet is composed   primarily   of   the   lightest   elements—hydrogen   and   helium.   How   does   it   influence   on   its atmosphere? 2­nd tel:         Mr. E, Miss T. has just asked you how   the structure of Jupiter, it is a dense ball of gas, influences on its atmosphere. 2­nd cos:       Well, it measured  high winds and a puzzling  lack of water molecules  deep in Jupiter’s BY ZAITSEVA E. A. atmosphere. .   Jupiter’s winds are much stronger and form a more stable pattern than they form on Earth. At Jupiter’s equator, these winds reach up to 600 km/h (360 mph), but they decrease near the poles.    3­rd int:         Jupiter’s most famous storm, the Great Red Spot, had persisted since the first telescope strong enough to see it what been aimed at Jupiter centuries ago. Do you know now the  cause of the Great Red Spot? 2­nd tel:        Mr. E. You were asked to explain the reasons of the existence of the Great Red Spot.  2­nd cos: . The cause of the Great Red Spot is known now,  its motion is such that it must sustain itself on energy gained from the upper atmosphere,  by absorbing the energy of smaller atmospheric disturbances. It isn't linked to a heat source deep in the atmosphere. The red colour of the spot appears to be caused by impurities that absorb ultraviolet and violet light, such as sulphur or phosphorus compounds. 1­st int:        I'd like to ask Mr. R. What about such spots on Neptune? 1­st tel:        Mr. R. Our reporters want to know about Neptune's atmosphere, especially about storm spots on Neptune. 1­st cos:         Neptune has an active atmosphere, with winds and massive storms that may be caused by heat escaping the planet’s interior.  Neptune has the fastest winds in the solar system, reaching speeds of 2,000 km/hour. Storms are often visible as dark spots that appear and disappear in Neptune’s atmosphere. The largest   storm,   known  as   the   Great   Dark  Spot,   appeared   in   the   planet’s   southern   hemisphere   and  was photographed extensively in 1989 by the Voyager 2 spacecraft. Scientists estimated that the Great Dark Spot was as large in diameter as Earth is. In 1994   the Great Dark Spot  disappeared. Scientists believe that dark spot was an immense storm that either dissipated or was covered by other atmospheric features. 3­rd int:        And what about Pluto?   Everybody knows that Pluto was discovered as the result of a telescopic search inaugurated in 1905 by American astronomer Percival Lowell, who postulated the existence of a distant planet beyond Neptune as the cause of slight perturbations   in the motions of Uranus.      In 1930,  when American   astronomer  Clyde  William   Tombaugh  found  Pluto  near  the position Lowell had predicted. It was many years ago but even now we don't know much about it and its atmosphere. Can you take this skeleton out of the Solar System's cupboard?   3­rd tel:         Mr. S. Everybody knows  Pluto.   Pluto is the ninth planet from the Sun.  It  is the outermost known member  of the solar system.    For many  years very little  was known about the planet and its atmosphere. The reporter from «OMNI» is interested  in Pluto's atmosphere. 3­rd cos:        If I was asked about Pluto, I will tell you what we know  and what we have discovered here. Pluto is about 2,320 km (1,440 mi) in diameter, about two­thirds the size of Earth's moon. Pluto has a thin atmosphere of methane, exerting a pressure on the planet's surface that is about 100,000 times weaker than Earth's atmospheric pressure at sea level.  Its atmosphere is rather cold. Its bright and dark areas are not storms.  The  bright areas are shifting fields of nitrogen ice and the dark areas are fields of methane ice coloured by interaction with sunlight. Some of the dark areas are valleys craters. These images support the theory that extensive ice caps form on Pluto's poles, especially when the planet is farthest from the Sun. Have I answered you question? 3­rd int:    Yes of course. Thanks  a lot!  3­rd tel:     Our reporters blame you for your answer.   1­nd int:      I am eager to know about moons and satellites of  Jupiter. 2­nd tel:       People know that  Europa is the fourth largest satellite of Jupiter. The moon's streaked surface resembles frozen seas at the poles of the earth.  Scientists studying data sent from the Galileo spacecraft believe liquid water may exist underneath Europa's icy crust.  Mr. E., Miss N wants you to inform us about moons and satellites of  Jupiter?  2­nd cos:  It has 16  moons as it was known before.  We only discovered Io is much more volcanically active   than   originally   believed   and   there   is   liquid   water       underneath   Europa's   icy   crust.    2­nd int:      And are there any other moons near Pluto except Charon? 3­rd tel:  In 1978 astronomers discovered a relatively large moon orbiting Pluto at a distance of only about 19,000 km (about 12,000 mi) and named it Charon. And Miss R has asked you if there are any other moons near Pluto except Charon. 3­rd cos:      She has asked me if there are any other moons near Pluto except Charon. Of course not. Only some small objects which we can't take into account. 3­rd tel:      Thank you! Our press conference is over. Next week we are going to continue to interview our cosmonauts and to know new facts about our Solar System. Good­bye!

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"

Разработка урока "Косвенная речь"
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
01.04.2019